Hype? 24/7 buiten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chanellhoii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:01

mijn 20 jaar oude merrie staat als het warm is snachts buiten, en voor derest altijd snachts binnen. dan is ze buiten van 8 tot 18 uur.. vind ik zat
heeft ook een reden wat op de wei krijgt ze haar rust niet,
jongere paarden vallen dr steeds lastig, merk ook aan dr humeur dat ze vrolijker is als ze snachts binnen staat
en vind het een fijn idee als ze gewoon lekker snachts binnen is

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:02

Dan is dat voor jou en je paarden toch gewoon een goede oplossing? Prima toch. Haakte alleen even in op je post dat 24/7 ook niet alles was omdat de paarden in die stal er zo slecht bij stonden.
Daar hoeft dus geen samenhang in te zijn
(al zijn buitenpaarden natuurlijk wel viezer :) )

Anoniem

Re: Hype? 24/7 buiten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:03

Neen, klopt, maar postte ik gewoon even om aan te geven dat 24/7 echt niet heilig is, en dat het echt wel goed moet gebeuren en dat er dan veel tijd & werk in kruipt .. Als je dat er niet voor over hebt wordt het toch al snel die modderbende met zielige paarden wat je helaas toch best vaak ziet (maar ze staan wel 24/7 buiten!). Vandaar ;)

En verder heb ik natuurlijk de uitzonderingen :+ :Y)

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:04

Sees schreef:
Moratoetje maar de gulden middenweg geldt ook voor de buitenpaarden, toch ;) ?

Esmeej, off topic, ik vind het echt niet eerlijk dat je mij lekker maakt met je bonte boef onderschrift maar vervolgens geen foto's in je profiel zet :D.

Ben nog maar sinds kort in bezit van echt mijn eigen jaarling Tinkerman dus heb nog niet veel foto's :P. Komt nog. :D :o
Edit, nouja kort, paar maanden. Ik ben lui :+ .
Laatst bijgewerkt door xSogno op 03-10-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Moratoetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:04

geerke schreef:
is een paard hebben wat 24/7 buitenstaat niet veel minder werk?
Gewoon een grote ruif,water, zoutblok...schuilhok en klaar.
Ik heb (omdat ik het zo wil)veel meer werk.Stallen schoonmaken,s'ochtend naar buiten,s'avonds weer naar binnen,dekens wisselen ,hoefjes schoonmaken,borstelen.Ben wel twee uur bezig per dag,en ik rij nieteens.

Soms heb ik het idee dat paarden natuurlijk houden niet ten zeerste voor het belang van het paard is maar meer voor de eigenaar....maar nu krijg ik waarschijnlijk heel veel mensen over mij heen. :D

Dat idee heb ik ook vaak. Ik heb er bijna een dagtaak aan en dan werk ik daarnaast ook nog 32 uur per week op kantoor

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:13

Hier gaat de hengst sowieso 's nachts op stal, geeft dit ook zelf aan, anders gaat ie toch maar ijsberen.
De merries slapen nu nog in de piste 's nachts, maar ik kies er toch voor om ze 's nachts op te stallen in de winter, omdat er enkele zijn die supplementjes krijgen, da's gemakkelijker op stal. En ook qua voeding kan ik dan beter rantsoeneren, anders gaan de dikste sowieso met het meeste hooi lopen.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:13

Sabine, dank je voor de uitleg. Goede omstandigheden creëren voor 24/7 buiten is ook moeilijk en ik heb het gevoel dat je dan zelfs nóg kritischer moet kijken naar de signalen die je paard geeft. En écht goed 24/7 aanbieden is overigens ook niet goedkoop volgens onze stalhouder :D.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:14

Maar buiten paarden krijgen toch ook vaak brok, die moeten ook eten dan? Als je je wei mest, is een stalletje veel minder werk hoor. Geef mij maar een stal, mag jij een paar hectare wei schoon houden hoor. Kruiwagen vol met mest is zwaarder dan kruiwagen met stro kan ik je vertellen. Weiland waar mijn paard staat is geen kraan dus hops ga ik met waterbak van 60 liter paar honderd meter lopen. Nu staat paard snachts binnen, overdag buiten. Nou dubbel werk kan ik je vertellen. Maakt niet uit, doe het met liefde. Maar ik had het makkelijker gehad met een paard die bijna alleen op stal staat hoor. Dus dat is echt niet o in alle gevallen. Zeker niet voor mensen die een eigen wei hebben en hem uitmesten.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:16

Moratoetje en Geerke, ik denk dat het er heel erg vanaf hangt hoe je je paarden 24/7 houdt en wat je zelf moet doen. Op de stallen waar ik 24/7 heb gestaan, hoefde ik weinig te doen maar wel meer dan op de volpensionstallen waar ik stond. Maar in vergelijking met wat ik hier om me heen hoor, hoeven wij idd amper wat te doen :o.

Ik mest mijn stal uit indien ik 'm gebruik en zet dan ook zelf mijn paarden binnen en buiten. De ruif vullen doet de pensionhouder, we hebben waterbakken die niet bevriezen, de pensionhouder sleept het weiland. Omweiden etc doen we wel zelf.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:18

Weiden uitmesten vind ik idd wel lastig werkje, hier gaan ze echter momenteel 's nachts op de paddock, idd heel wat minder werk (en minder kruiwagens), vind ik wel fijn uitmesten, met mijn rugproblemen is dit handig meegenomen momenteel.

En hoeven uitkrabben en poetsen doe ik ook maar sporadisch hoor, zelfs als ze 's nachts op stal staan, dat hangt eerder af van persoon tot persoon dan van de manier van paarden houden (al is er aan paarden onder deken bijv. vaak weinig poetswerk natuurlijk, die 24/7 buiten in een modderige wei daarentegen... )

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:23

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:29

Hwn, maar hoe kan het dan dat je minder kruien hebt op de paddock dan in de wei als er evenveel paarden staan :o? ?

[***], ochgèrreme dat arme paard ;( . Wat fijn dat ze nu bij jou is. Kan ze wennen aan de omschakeling?

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:40

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:42

Ach jeetje wat een naar verhaal zeg. Verschrikkelijk dat er mensen in NL zijn die hun dier zo kunnen behandelen |( . Wat ongelofelijk fijn voor haar dat jij haar nog een kans gunde.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:48

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 07-07-24 16:24, in het totaal 2 keer bewerkt

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 16:51

Mijn paard staat op een pensionstal maar gaat toch van 9 tot 5 de wei of paddock op, dus niets is onmogelijk indien je je hiervoor inzet. 24/7 buiten lukt (nog) niet wegens verschillende redenen, maar ik ben al heel erg blij dat mijn paard minsten 8-10 uur per dag buiten kan rondscharrelen :j

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 17:15

@Sees: NoordBrabant.
Ik ben geen 24/7 preker maar ik moet wel zeggen dat als ik mijn paard zo zie genieten in vrijheid ik eigenlijk geen weg meer terug zie'

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:02

Hi ik heb mijn paarden eigenlijk altijd 24/7 buiten staan.
nu een jaar of 2 geleden heb ik een paar buitenboxen geplaatst, meer voor mijn eigen gemoedsrust dat ze kunnen schuilen als ze daar behoefte aan hebben.
maar staan ze erin nee nooit!!! maar goed ze hebben dus de keuze :)
Ik slaap in ieder geval een stuk beter met heel slecht weer.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:11

@vala: dat heb ik ook :j Ik kan ook niet meer terug :D

Als het aan mij en m'n geld had gelegen, dan had ik lekker m'n paard op de dichtsbijzijnde pensionstal gezet.
Binnenbak, warmte, altijd schoon paard :brr: hhhmm, heerlijk.

Als er een goede stal was geweest waar dat was (met zomers dag en nacht buiten en s'winters nachts op stal), had ik het denk ik nog wel gedaan ook. Puur uit egoïsme voor mezelf :=

Voor mij is 24/7 buiten alleen iets heel anders dan alleen buiten staan. Ik zie nu hoe ze in een groep leven, hoe ze lekker met z'n allen eten, hoe ze altijd lekker relaxed zijn en vooral het zelf kunnen bepalen wat ze wanneer doen en dan zou dat van mij prima in een grote binnenbak mogen zijn!
Lijkt me heerlijk 24/7 binnen :+ maar dan wel graag constant ruwvoer, sociaal contact, constante beweging en paarden zelf laten beslissen wat ze wanneer doen :j

De meeste stallen met paddocks hier in de buurt, zijn plekken waar de paarden dan wel naar buiten gaan, maar dan staan ze in een kale paddock, meestal geen hooi, meestal alleen. Dan heb je paarden die een enorme sprint trekken s'ochtends, dus ik snap dat betegelen dan een beetje eng is, dus modder. Omdat de paarden niet met elkaar leven, zijn ze minder sociaal en krijg je problemen met paarden bij elkaar zetten. Dus uiteindelijk staan ze dan na een uur aan het hek, logisch!!

Ik blijf dus bij m'n 24/7 buiten, niet omdat dat "buiten" is, maar omdat het ontzettend moeilijk is om de helft van de dag aan de behoeftes van je paard te kunnen voldoen.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:29

vandaag nog een discussie gehad met mijn da. die vond dat het voor alle paarden beter was 24/7 buiten, en was er vrij stellig in dat er geen discussie bestaat over wel of niet goed. met aanpassingen kan IEDER paard 24/7 buiten en dan hoef je niet direct 10 schuilstallen... je kan ook in je schuilstal schutten plaatsen. goed kijken naar je hooi punten. boompje hier, struikje daar :)
maar daar gaat natuurlijk veeeeeeeeeeel meer moeite in dan in gewoon op de stal staan :j
een beetje de dagelijks kost hier:
in de ochtend
-schuilstal mesten
-hooi uitstrooien, slowfeeders vullen
-grasland open zetten
-water bijvullen/verversen, alles uit schrobben
- draden na lopen
- schok controleren
middag:
- paarden chekken wonden, hoeven e.d
- weeeeer water vullen
- onkruid weg halen
- hooi weer vullen, ...
- rijden etc. (weinig poetsen daar gaat het mis... ! bij het ver*** van de vetlaag)
avond:
-water vullen
- hooi,en voer geven
-schuilstal mesten
- draden weer checken

zeker weinig werk :+
en bij regendagen kun je daar greppelgraven bij tellen. bij vorst kun je hier met een wals overheen sleuren ( lopend! ) bij tellen... om dan ze 1 nacht op het gras en het land op te laten vriezen mooi glad
en laat ik al niet eens kijken naar de kosten om de draden in orde te houden, onkruid weg etc....

en ik ken paarden die 24/7 binnen staan... waarvan wordt gezegd dat ze het wel fijner vinden zo... helemaal wevend in hun stal
:roll:

beetje moeite erin steken mag ook wel..

en vind hype hier wat negatief neergeschilderd worden....
vind de hype om je paard maar in de nacht binnen te hebben wat vreemd. prima dat dat langszaam veranderd, net als er meer dingen op dierenwelzijn veranderen ( niet alleen )

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:34

Heb idd bij onze pensionstal het geluk dat mijn paard héél makkelijk vriendjes maakt en bij alle paarden kan staan, helaas geld dat niet voor alle paarden ;) Dus ze past wel in wat groepen, maar in het begin was het wel wat puzzelen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:43

Bravura schreef:
Het valt mij de laatste tijd op dat steeds meer mensen hun paard voor de herfst en winter voornemens zijn 24/7 buiten te zetten, terwijl hun paard eerder in de winter 's nachts op stal stond.
Is dit een hype, kostenbesparing in deze tijden, of vind men 24/7 op de wei ideaal voor een paard, misschien een andere reden? Ik kijk dan met name naar de paarden/pony's die wat intensiever onder zadel lopen en jaren lang 's nachts naar binnen gingen.
Het valt me op dat men ook oudere paarden, die eerder 's nachts 's winters binnen gewend waren, nu 24/7 ineens buiten wilt houden.

Ik keur niks af, ben er alleen benieuwd naar wat de beweegredenen zijn......

Scheelt veel geld en daar zit het hem, in heel veel gevallen, in tegenwoordig.
Ideaal is het niet wat iedereen ook beweerd! Zeker in ons natte klimaat moet je al over een hoog liggend stuk land beschikken. Een paard 24/7 buiten is mooi, maar meestal niet in Nederland.
En een KWPN er is ook geen Shetlander Haflinger of IJslander!
Voor een oud paard kan het zelfs het einde betekenen mits ze het niet gewend zijn! En ik heb heel veel oude dieren staan die het heerlijk vinden als ze lekker in hun droge schone stal mogen aan het eind van de dag. Zeker als het regent en er wind staat, sneeuw ligt enz. dan is een warm bed het heel welkom.
En ik ben een watje, zou geen oog dicht doen als het van de winter sneeuwt, vriest en er wind staat en ik weet dat mijn dieren buiten staan.
Lekker op stal in hun warme box met voldoende hooi... kan ik ook slapen................ERG HE???

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:48

Die van mij hebben altijd 24/7 buiten gestaan (wel met schuilstal), ook toen ik nog intensief reed. Ik vind dit voor de paardjes de ideale situatie. Ze kunnen zelf beslissen of ze buiten of binnen gaan staan en ze hebben zo altijd een droge plek om te staan of liggen. Ze hebben ook een jaar zonder schuilstal gestaan, maar dat vond ik zelf niet fijn. Kou kunnen ze prima tegen, maar als het hard waait en dagenlang regent is het toch wel fijn als ze een droge stal hebben om droog te liggen.

Vroeger liepen ze op ruim een hectare in de winter. Natheid viel wel mee. Helaas werden ze bevangen en nu staan ze op een kleiner stuk. Dat wordt al snel nat en blubberig. Maar we hebben een stuk verhard en ze mogen regelmatig op de goede wei hun benen strekken. Ze hebben sowieso al meer ruimte dan dat ze op stal zouden staan. En wellicht ga ik nog een stuk ophogen met zand zodat ze ook nog kunnen rollen en nog wat meer ruimte hebben als het vriest.

Hele dagen en nachten op stal vind ik gewoon echt sneu voor paarden. Ik snap dat niet iedereen de mogelijkheid heeft om ze dag en nacht buiten te laten lopen. Maar overdag een uur of 6 naar buiten is toch wel het minste in mijn ogen. Die van mij worden ook echt gek als ze opgesloten worden, dan houd ik geen stal over :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:57

aerdenhout1 schreef:
Ideaal is het niet wat iedereen ook beweerd! Zeker in ons natte klimaat moet je al over een hoog liggend stuk land beschikken. Een paard 24/7 buiten is mooi, maar meestal niet in Nederland.
Voor een oud paard kan het zelfs het einde betekenen mits ze het niet gewend zijn! En ik heb heel veel oude dieren staan die het heerlijk vinden als ze lekker in hun droge schone stal mogen aan het eind van de dag. Zeker als het regent en er wind staat, sneeuw ligt enz. dan is een warm bed het heel welkom.
En ik ben een watje, zou geen oog dicht doen als het van de winter sneeuwt, vriest en er wind staat en ik weet dat mijn dieren buiten staan.
Lekker op stal in hun warme box met voldoende hooi... kan ik ook slapen................ERG HE???

Jij hebt ze niet 24/7 op weide geloof ik he?

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:14

Ayasha schreef:
aerdenhout1 schreef:

Jij hebt ze niet 24/7 op weide geloof ik he?

24/7 kost juist veel geld inderdaad....
vooral in je omheining gaat veel geld, het ophogen om dus die blubberboel te voorkomen, de overvloed aan hooi om je paard maar zichzelf warm kunnen laten houden...