Paarden die altijd op stal staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:05

Apple schreef:
En dan kom je weer bij de beginpost uit :-) Dat kwam op mij over alsof de TS echt oprecht geinteresseerd was in het hoe, waarom en de achterliggende gedachte.

Helaas wordt dan gelijk de discussie om zeep geholpen door reacties waarbij je als 'paard op stal houder' wordt afgedaan als egoistische dierenbeul zonder geweten die ook nog eens niet kan rijden.

Dan wordt het voor mensen met 'paard op stal' niet aantrekkelijk om daar op te reageren :-)

Dat is inderdaad jammer, maar is wel te verwachten. Ik hoop dat het mensen niet afschrikt, want ik ga er nog steeds vanuit dat mensen op bokt allemaal hun best doen, hun paard zo goed als mogelijk verzorgen. Anders kom je al niet eens op een forum als dit denk ik.
Dat we allemaal andere ideeen hebben over wat wel en niet het allerbeste is, of in hoeverre je daarin mee moet gaan, maakt deze discussie voor mij zo interessant!

Nessah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:07

Al mijn paarden stonden zomers 24/7 buiten en in de winter van 8 tot 8.. Dus deze merrie ook. Nou dat heb ik 6 maanden vol gehouden, na 3 weken wilde mevrouw niet meer in het weiland nadat ik bijvoorbeeld gereden had o.i.d. Ook niet met gras tot dr knieën en in een hele fijne kudde met voldoende vriendjes. Zo vaak dat ze zich los trok en terug rende naar stal, dat ik met 3 man bezig was haar met voer, of zelfs een zweepje, haar in het land te krijgen.. En dan stond ze in het land, bleef ze voor de ingang staan.
Voer kreeg ze niet op stal, er lag onbeperkt hooi in het weiland en het land was mega groot.. Maar Velvet wilde het gewoon niet.

Dus mijn héle bewuste en doordachte keuze is geweest om te verhuizen met haar. Ze staat nu op een stal waar ze in de zomer 12uur buiten staan en in de winter 5 uur.. En ik kan je vertellen, ze loopt nog steeds liever naar stal dan naar buiten maar ze staat niet meer voor het hek. Ze heeft er plezier van om nu buiten te staan.

Maar volgens Bokt had ik dus waarschijnlijk gewoon haar op die andere stal laten staan.. Pech :D Ik heb geluisterd naar mijn ( gedomesticeerde ) merrie en het gaat super zo :)

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:09

Mir_horses schreef:
Sorry maar dat vind ik dan weer onzin als je zegt dat het een slap excuus is. Ik ben eenmaal geboren in de Randstad, dus ik zou moeten verhuizen naar een ander deel van het land omdat mijn paard daar gelukkiger zou zijn?
Ik schreef in een eerder stuk; ik wil hem met alle liefde en met heel mijn hart op een stuk hebben waar hij de hele dag door naar buiten kan (met schuilstal). Maar ik zoek mij de blubber, maar vind niet wat hier op aansluit. Dus ik vind niet dat iemand voor mij kan bepalen: dat ik geen tijd of de mogelijk, energie of het geld in mijn paard wilt steken. Ik heb het met alle liefde er voor over.
Maarrr... dat betekent niet dat ik (bij wijze van) 100km verderop ga wonen omdat ik daar wel iets beters kan vinden. Mijn familie woont hier en daar wil ik niet te ver weg van gaan.
Ik denk dat soms er te luchtig over gedacht word. Mensen hebben emoties, en je kan niet alles in een hokje stoppen. Want een paard is een kuddedier, dus hij moet vrij kunnen bewegen.
Dit bericht is niet alleen voor MarietteK hoor ;).

Maar mijn punt is: Dat is een keuze! Ik zeg niet dat ik iemand wil veroordelen. Zelf vind ik weidegang/paddock voor minimaal 8 uur per dag noodzakelijk. Dat is mijn keus.

Ik vind het echter geen stijl om aan te geven dat het niet anders kán. Dat is namelijk niet waar. Ik woon in Amsterdam en rijd 33 km heen (en ook weer 33 km terug) naar mijn stalling. Als je in de Randstad woont zijn er meerdere opties:
- Reis een enorm eind
- Betaal je blauw
- Verhuis
- Verkoop je paard

óf, doe dat niet en zet hem op stal, maar geef dan aan dat je paard op stal staat omdat jij er niet meer voor over hebt of kunt hebben (of misschien ben je sowieso voorstander van op stal zetten) en niet dat het de enige optie is. Of je het er voor over hebt is een tweede, maar het is niet de enige optie.

Wat ik heb gevonden is zeker op meer plekken te vinden. Plek is er inderdaad niet vaak, maar met goed zoeken kom je een heel eind.
Nogmaals, iedereen zijn eigen keus en iedereen moet er zelf een goed gevoel bij hebben. Het hebben van een paard is echter ook een keuze, en de zorg en gigantische kosten die eraan vast (kunnen) zitten daardoor ook. :)

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:09

Nessah schreef:
Al mijn paarden stonden zomers 24/7 buiten en in de winter van 8 tot 8.. Dus deze merrie ook. Nou dat heb ik 6 maanden vol gehouden, na 3 weken wilde mevrouw niet meer in het weiland nadat ik bijvoorbeeld gereden had o.i.d. Ook niet met gras tot dr knieën en in een hele fijne kudde met voldoende vriendjes. Zo vaak dat ze zich los trok en terug rende naar stal, dat ik met 3 man bezig was haar met voer, of zelfs een zweepje, haar in het land te krijgen.. En dan stond ze in het land, bleef ze voor de ingang staan.
Voer kreeg ze niet op stal, er lag onbeperkt hooi in het weiland en het land was mega groot.. Maar Velvet wilde het gewoon niet.

Dus mijn héle bewuste en doordachte keuze is geweest om te verhuizen met haar. Ze staat nu op een stal waar ze in de zomer 12uur buiten staan en in de winter 5 uur.. En ik kan je vertellen, ze loopt nog steeds liever naar stal dan naar buiten maar ze staat niet meer voor het hek. Ze heeft er plezier van om nu buiten te staan.

Maar volgens Bokt had ik dus waarschijnlijk gewoon haar op die andere stal laten staan.. Pech :D Ik heb geluisterd naar mijn ( gedomesticeerde ) merrie en het gaat super zo :)

+:)+

Bokkers die strijden voor een standaard en daarbij niet letten op het paard zelf, gewoon negeren..

mariettek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:10

Nessah schreef:

En dat is dus een bewuste keuze voor je paard! Daar is toch niets mis mee?

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:12

Nessah schreef:

Is gewoon stadspaard hahahahaha. Ja, zo zie je maar, sommige paarden hebben echt een eigen wil!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:13

mijn pony staat ook op stal
dit omdat hij zn eigen niet laat vangen als de paarden binnen worden gehaald van de wei
de staleigenaar heeft meerdere keren staan klooien om mijn pony te pakken te krijgen
ik ben er zelf ook een keer bij geweest en heb daarna in overleg met staleigenaar maar besloten dat mijn pony lekker binnen blijft
ondanks dat hij pas 4 is en vanaf half juni pas onder het zadel doet ie het super, geniet van zn hooi'tje en zn stro'tje, is de rust zelve
staat niet te springen of gek te doen op stal
ik ben er normaal gesproken ook iedere dag
mocht ik een keer niet kunnen om wat voor reden dan ook, dan is het nog steeds geen BOM!
en als ik een week niet rij (natuurlijk komt ie dan wel los, of max 3x per week gelongeerd) dan is het nog steeds opstappen en wegrijden ZONDER vooraf te moeten longeren

corientjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:16

Mijn paard staat in de winter op stal en zomers komt die overdag en als t echt mooi weer is dag en nacht buiten
Bevalt me prima zo :)
Merk verder geen verschil aan mijn paard of die nou slomer is of niet als die buiten of binnen staat

Mir_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:17

@ Mendy1984. Dat vind ik dan persoonlijk weer een hele andere discussie. Want een paard wat je niet kan vangen, kan getraind worden om dat wel te doen. En om deze reden zou ik absoluut geen 4jarig paard binnen houden, ALS je wel de ruimte heb om hem naar buiten te doen.

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:23

Mendy1984 schreef:
dit omdat hij zn eigen niet laat vangen als de paarden binnen worden gehaald van de wei
de staleigenaar heeft meerdere keren staan klooien om mijn pony te pakken te krijgen
ik ben er zelf ook een keer bij geweest en heb daarna in overleg met staleigenaar maar besloten dat mijn pony lekker binnen blijft
ondanks dat hij pas 4 is en vanaf half juni pas onder het zadel doet ie het super, geniet van zn hooi'tje en zn stro'tje, is de rust zelve
mocht ik een keer niet kunnen om wat voor reden dan ook, dan is het nog steeds geen BOM!
en als ik een week niet rij (natuurlijk komt ie dan wel los, of max 3x per week gelongeerd) dan is het nog steeds opstappen en wegrijden ZONDER vooraf te moeten longeren

is het geen optie om een postzegel weiland af te zetten voor je pony? Ik ken het probleem hoor, heb in mijn kindertijd heel wat kilometers achter mn verzorgshet aan moeten rennen om hem te pakken te krijgen..... Dat is écht heel erg vervelend. Maar er moet toch iets te verzinnen zijn?

piendepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:27

Natuurlijk moet iedereen doen wat hij zelf het beste vindt.
Ik vind dat een paard , PAARD moet kunnen zijn en lekker naar buiten moet kunnen met soortgenoten.
Ik zou mij heel slecht voelen als hij de hele dag op stal zou moeten staan, nee, das niks voor mij.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:27

maar er zijn zoveel paarden die geen enkel probleem hebben met op stal staan ( ik zit echt al wat jaren in de paarden en heel wat paarden meegemaakt en in al die jaren 1 pony meegemaakt die een stal niet prettig vond) ,wat is dan het probleem met een paard op stal houden..

is het dan niet meer een "probleem" wat inmiddels gecreerd wordt ,een "probleem" wat mega opgeblazen wordt??

echt hoor...ik bevind mij in een zeer grijs gebied kwa paarden houden,dat wil zeggen dat er hier paarden 24/7 buiten lopen,er paarden op stal staan snachts,maar er ook dagen zijn dat bv door noodweer paarden inderdaad 24/7 op stal staan...

ik kijk het gewoon aan,het weer,hoe de paarden zijn,wat ze zelf willen,en gekke is...ze zijn grager op stal als op het land,wat is dan het mega probleem wat er gemaakt wordt van dieren in een stal te houden ,als ze er zelf al geen probleem mee hebben??

echt hoor,mis dat stukje een beetje geloof ik.... :o?

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:28

Op onze voormalige pensionstalling stonden ze in de winter binnen en mochten ze een uurtje per dag in de paddock .. liefst alleen want owee als ze blessures krijgen van t spelen..
Ons paard heeft als veulen binnen gestaan en overdag op t land, dus wel een stal gewend. maar bij ons begon hij als een gek te transpireren en wilde in de deur klimmen.. dit een paar dagen aangekeken en hem toen verhuisd naar een 24/7 buiten stalling met schuilstal..
Tegenwoordig staan de paarden aan huis en mogen ze zelf kiezen waar ze staan, lopen, liggen, eten, spelen..
wij merkten dus echt dat hij zijn draai niet kon vinden binnen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:33

ik ben gestopt op pag4 met lezen, vind het best triest om te lezen dat mensen hun paard 24/7 binnen hebben staan.

ik sta gelukkig op een stal waar paddocks zijn en mijn paard staat daar samen in en anderen naast hem
heb ook hiervoor op stallen gestaan waar je ze zelf buiten kon doen in de wintermnd en dan 1 bak delen met z`n allen en dan ong 30 min
vond dat verschrikkelijk :j
bij erg slecht weer kan ik altijd nog in de kas wandelen als er ijzel is
maar de paddock is eigenlijk altijd te lopen
ze gaan daar na het eten in om 8.30 tot 11.00 dan krijgen ze binnen hooi rond 12.30 weer de paddock in tot 15.00 en weer hooi

paar jaar geleden gaven in de paddock hooi maar ze kregen teveel zand binnen, nu plast mijn paard alleen binnen en red hij het precies :D

nee, ik zou er geen fijn gevoel bij hebben om mijn paard 24/7 op te hebben staan

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:38

mirgino schreef:
ik ben gestopt op pag4 met lezen, vind het best triest om te lezen dat mensen hun paard 24/7 binnen hebben staan.

ik sta gelukkig op een stal waar paddocks zijn en mijn paard staat daar samen in en anderen naast hem
heb ook hiervoor op stallen gestaan waar je ze zelf buiten kon doen in de wintermnd en dan 1 bak delen met z`n allen en dan ong 30 min
vond dat verschrikkelijk :j
bij erg slecht weer kan ik altijd nog in de kas wandelen als er ijzel is
maar de paddock is eigenlijk altijd te lopen
ze gaan daar na het eten in om 8.30 tot 11.00 dan krijgen ze binnen hooi rond 12.30 weer de paddock in tot 15.00 en weer hooi

paar jaar geleden gaven in de paddock hooi maar ze kregen teveel zand binnen, nu plast mijn paard alleen binnen en red hij het precies :D

nee, ik zou er geen fijn gevoel bij hebben om mijn paard 24/7 op te hebben staan

Feitelijk zou je bij jullie ook hooinetten kunnen ophangn in de paddock toch?

chikohaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:38

Er is natuurlijk ook in de Randstad gewoon een middenweg. Sportpaard of geen sportpaard. Een aantal uren vrije beweging dagelijks is mijn inziens een vereiste voor het houden van een paard.

Ik ben pertinent tegen 24-7 op stal. Maar ik ben ook pertinent tegen 24-7 buiten.

Hier lopen ze in de zomer van 8 tot 8 in de wei en in de winter van 10 tot 4 op de paddock. Persoonlijk vind ik dat een hele fijne optie. Echter als ik een paard zou hebben wat niet meer te rijden is, omdat hij in de zomer de hele dag zich vol staat te vreten, dan zou ik zo'n dier eerder binnenhalen.

Overigens, de stallen waar paarden de hele dag op een postzegelpaddockje staan.........dan zou ik er liever voor kiezen de paddocks een stuk groter te maken, en ze allemaal maar 3 uur buiten te zetten. Veel stallen hebben paddocks die amper groter zijn dan een box.

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:39

kimmie261 schreef:
maar er zijn zoveel paarden die geen enkel probleem hebben met op stal staan ( ik zit echt al wat jaren in de paarden en heel wat paarden meegemaakt en in al die jaren 1 pony meegemaakt die een stal niet prettig vond) ,wat is dan het probleem met een paard op stal houden..

is het dan niet meer een "probleem" wat inmiddels gecreerd wordt ,een "probleem" wat mega opgeblazen wordt??

echt hoor...ik bevind mij in een zeer grijs gebied kwa paarden houden,dat wil zeggen dat er hier paarden 24/7 buiten lopen,er paarden op stal staan snachts,maar er ook dagen zijn dat bv door noodweer paarden inderdaad 24/7 op stal staan...

ik kijk het gewoon aan,het weer,hoe de paarden zijn,wat ze zelf willen,en gekke is...ze zijn grager op stal als op het land,wat is dan het mega probleem wat er gemaakt wordt van dieren in een stal te houden ,als ze er zelf al geen probleem mee hebben??

echt hoor,mis dat stukje een beetje geloof ik.... :o?

zo denk ik er ook over hoor...
bij ons op stal staan paarden in een kudde (2 kuddes per geslacht op pony en paard geselecteerd)
er zijn genoeg paarden die liever niet naar buiten gaan, maar toch moeten

ieder houdt zijn/haar paard op eigen manier :)
het ene paard is het andere niet

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:45

wij deden het in grote tonnen ,maar er valt altijd hooi op het zand wat ze dan toch opeten
ik ben erg tevreden zoals het nu gaat, omdat mijn paard niet wil plassen in de paddock en binnen in de winter ff uit de wind rustig kan eten en stro knabbelen

tagger

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:50

Onze paarden hebben geen horloges.. Ze willen wel graag elke dag naar buiten, om even lekker te dollen en te grazen, maar ik heb geen idee van hun "beleving van tijd".
Alle adviezen over hoe veel uur een paard buiten zou moeten zijn, lap ik dus aan mijn laars. (de rechter)
Ik zie wel, dat ze de ene dag uren kunnen lummelen op de wei en het de andere dag al heel snel zat zijn.
Ik denk wel dat er grote verschillen kunnen zijn in sport en recreatiepaarden en dat er ook per ras grote verschillen kunnen zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:50

Caatje87 schreef:
In de winter kan hij wel wat frisser zijn dan in de zomer, zeker als ze er door sneeuw niet loskomen, maar in de molen komen.

Die van mij staan 24/7 buiten, maar zijn in de winter ook frisser. Er wordt meer gespeeld, meer gerend en ook met werken zijn ze frisser.(geen bommen, maar gewoon wat frisser)

Ontopic verder. 24/7 op stal staan vind ik ronduit slecht, maar ik denk niet dat een paard die in de nacht op stal staat, of die een keer binnen staat omdat het weer echt bar en boos is het slecht heeft. Zolang er rekening wordt gehouden met het wezen paard, dus wel naar buiten, wel (direct) sociaal contact en er rekening wordt gehouden met het paard dat men voor zich heeft is er voor meerdere manieren wat te zeggen.

Dat er wordt gezegd het is egoistisch om je paard zo en zo te houden is waar, maar dat geld ook voor mijn 24/7 buiten. Daar heb ik ook gedacht aan mijn gemak, dat het niet zo erg is als ik een keer een dagje oversla, makkelijker op vakantie kan zonder vanalles te moeten regelen zodat mijn paard in zijn basisbehoeften wordt voorzien en ga zo maar door.
Ik denk dus dat het altijd een combi is van wat heeft het paard nodig en wat past mij als mens goed, wat vind ik gemakkelijk en fijn.

Extremen zijn nooit goed, 24/7 op stal, 1 uurtje per dag eruit alleen om te werken is een extreem vb, maar 24/7 buiten zonder enige schuilmogelijkheid en dik in de modder is ook een extreem vb en ook niet goed. Verreweg de meeste mensen zullen daar ergens tussenin zitten.

Zelf vind ik een situatie waarbij het paard zelf kan kiezen ideaal, ideaal voor mij, ideaal voor het paard, maar dat ben ik.

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:54

Mijn paard staat van smorgens tot savonds op de wei, als ik haar niet uit haar stal doe een aantal goede uren dan heb ik een lopende tijdbom onder me kont. :')

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 16:02

mirgino schreef:
wij deden het in grote tonnen ,maar er valt altijd hooi op het zand wat ze dan toch opeten
ik ben erg tevreden zoals het nu gaat, omdat mijn paard niet wil plassen in de paddock en binnen in de winter ff uit de wind rustig kan eten en stro knabbelen

Ja dat is zo het valt er ook naast natuurlijk.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:09

Ik denk dat het verschilt paard per paard wat handig is. Ze leren onze gewoontes en passen zich net als met zoveel dingen daarop aan. Een enkeling houdt zijn eigen wil en zal daar tegen in gaan. Maar de meeste paarden leggen zich neer bij wat wij opleggen aan ze.

Mijn paard heeft het allemaal gedaan. Start met nachten binnen en overdag buiten, Alleen in een weide staan met paarden met een draadje er tussen er naast. Alleen buiten in een paddock lopen en de nachten naast een paard staan in stal, in kudde lopen op 1 weide, hele dagen binnen staan, hele dagen buiten staan.

Zijn leven is nu hele dagen buiten met een schuilstal en zelf keuzes maken. En daar moest hij echt aan wennen. Ook ik dacht even hij kan het niet. Maar nu merk ik dat ik uiteindelijk een blijer paard heb. Hij heeft 2 minis om mee te spelen. Soms merk ik alleen nog dat hij een eigen formaat paard mist om te kroelen. Maar verder een blij paard.

De schuilstal gebruikt hij bij extreem hitte of veel vliegen zie je hem nu binnen staan. De rest is hij buiten met regen enz maakt niets uit. Hij moest echt ook wennen aan dat leven. Dat hij mocht kiezen. In het begin dacht hij van ik moet ondanks alle dazen blijven eten omdat ik er straks weer af moet van de baas. Maar dat moment kwam niet. Nu kiest hij om overdag bij veel dazen heerlijk in zijn schuilstal te staan en aan hooi te knagen en naar buiten te rennen bij avond om te eten van het gras. Maar soms zoals nu de nachten weer wat kouder worden staat hij ook vaak wel spontaan in zijn schuil. Maar het grote voordeel is ik laat hem kiezen en hij moest er aan wennen in het begin. Hij komt graag naar mij toe en nog nooit hoeven vangen wat op andere stallen weleens was als hij wel buiten stond. Is ook minder sloop graag en ondernemend in dingen doen.

Paarden zijn gewoonte dieren en de gewoonte die wij aan leren doen zij na, ze hebben geen keuze want wij kiezen voor ze en de manier van houden ook;) Paarden die bij het hek gaan staan kennen geen gras gooi een pluk hooi of brok en het is buiten ook prima en zie je ze wel buiten blijven dat moet je opbouwen gaat niet van zelf. Maar soms is het lang dat ze het snappen gewoon omdat ze al vanaf veulen tot paard van 17 misschien ouder zo leven en niet meer beter weten. Dan duurt het heel lang voor ze weer wennen aan anders leven.

Paarden die 1 uur buiten komen doen idioot omdat ze weten dat ze maar 1 uur buiten staan en willen dan even uitleven met alles om zich heen en dat geeft ook de kans op blessures. Als je ze dag en nacht buiten zet met genoeg ruimte en met meer paarden in de weide zie je ze veranderen.

Mijn paard is van 2,5 jaar van mij daarvoor weet ik ook als veulen hoe hij leefde. Nu is hij 8 en heeft het allemaal gezien. Nu thuis kies ik voor volledig buiten met open deur naar schuil en dat bevalt hem nu na 3 jaar thuis goed. Daarvoor heeft hij echt wel momenten laten zien dat hij het niet snapte. Het kost tijd om te wennen als je veranderd.

Net als bij voer verander je ook niet op eens alles. En omgeving enz. Paarden moeten net zoals mensen wennen en hoe langer ze een gewoonte gehad hebben hoe langer het duurt om de veranderingen te accepteren en soms kunnen ze gewoon niet anders meer omdat het zo ingesleten is. Net als gewoontes bij mensen.

lianne484

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:15

Mijn wens is om mij paard 24 uur per dag buiten te zetten met een schuilstal. Maar dat is voor in de toekomst. Me paard staat bij me schoonvader op de boerderij. Ze is in de zomer dag en nacht buiten. In de winter ( vanaf vorige week) savond's op stal en overdag ( van 10 tot donker) staat hij buiten op de tegels. Het humeur kan ik wel merken. 'sochtends als kom en hoort met auto aan komen en ik toep haar staat flink tegen de deur te beuken dat ze er uit wil.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:20

Het probleem met deze discussies is dat in MIJN ogen, de mensen die hun paard slechts een paar uurtjes per dag buiten hebben zich aangevallen voelen door mensen die daar wat van vinden en dan met 24/7 buiten is ook niet alles opmerkingen komen. Ik heb (Apple) niemand hier iemand een egoïstische dierenbeul horen noemen. Waarom de discussie om zeep helpen door anderen niet gezegde woorden in de mond te leggen?

Kimmie261, natuurlijk is een paard kopen altijd eigen belang maar je kunt onder het mom van; rijden is eigen belang ook je paard 24/7 binnen laten staan en dàt is dan not done maar 21/7 is wel done?
En wie zegt dat paarden een tijd ongelukkig zijn als ze meer naar buiten gaan? Ook weer zo'n gekke aanname, ik zei dat de mijne er aan moesten wennen. Ze waren moe in het begin ( het 24/7 ging ook gepaard met wisseling van kudde). Dus heb ik in het begin de arbeid op 0 gezet en mijn stal aangehouden om ze af en toe een paar uurtjes bij te laten komen. Was welgeteld 3 dagen nodig.

Caatje87, maar waaróm heb je dan voor zo'n stal gekozen vraag ik me af. Want dat is dus hetzelfde als een hond die 19 uur van de 24 in de bench zit. Maar dat wordt dan ineens niet meer geaccepteerd, ja ik snap het verschil niet :o ?

Mariettek, AMEN to that. Ik kan echt niks met die kulargumenten...

Mendy1984 schreef:

OMG :( en jij hebt hier vrede mee?

Kimmie261, ik heb er genoeg hier op stal staan die de boel afbreken als ze op stal moeten staan. Die van mij vinden het ongeveer 6uur leuk, drie uur vreten, drie uur soezen, dan zijn ze het zat. En ook ik zit al een behoorlijke tijd in de paardenwereld ;). Ik denk dat (bijna) ieder paard het fijn vind om af en toe (iig als het niet prachtig mooi weer is) "alleen" tijd te hebben op stal maar dat hoeft dan niet meteen 12u achter elkaar. Ik denk dat er maar weinig paarden zijn die echt problemen hebben met een paar uurtjes stal. MAAR ik denk ook dat er maar héél weinig paarden zijn die problemen hebben met >6u weidegang ;).

Bowen, zelf kiezen zou ook mijn ideaal zijn!