Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

djuulsie

Re: Vlas, zaagsel, Rapsodie...wat te gebruiken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:50

Sta nu een paar weken op gehakseld stro, maar ben er toch niet echt over te spreken. Moet veel gebruiken om stal droog te houden...

Weet niet wat ik dan moet gebruiken :(

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 11:58

Wat is veel?
Je hebt geen ideale start gehad laten we zeggen met die lekkende kraan in de stal ernaast.
Er hangt veel vanaf hoe lang je paard buiten staat, plus dat jij een smeerkees hebt begreep ik.
Het zal met elk strooisel lastig zijn om ze dan echt super schoon en droog te houden.
Ik gebruik het nu een jaar en ben er wel te spreken over.
Je moet zeker in het begin wennen hoe je er mee om moet gaan.
Ik heb de paarden in buitenstallen en merk dat er soms wat meer in moet vanwege bijvoorbeeld de hoge luchtvochtigheid. Maar dat is te verwaarlozen, in de zomer als de paarden weer langer buiten staan haal je dat weer makkelijk terug doordat je dan weer veel minder verbruikt.

Ik heb stallen van 3 x 4 en ben begonnen met in elke stal 5 balen te doen.
Elke dag de ballen mest eruit en na een 2 weken moest ik de rode onderlaag verwijderen, deze was toen echt goed zichtbaar. Vanaf toen moest er wekelijk een baal bij en heel soms bij de ruin (meestal de smeerkees van de 2) redde ik het niet met een week en dan was het na 5 dagen een baal erbij maar dat was vaak dan wel in combinatie dat ze langer binnen hadden gestaan vanwege erg slecht weer.
Met de merrie red ik het makkelijk met 1 baal in de week, maar die is netjes op haar stal (behalve als ze weer eens een omploegmanie heeft)
Laatst bijgewerkt door meggiemeg op 19-12-13 12:01, in het totaal 1 keer bewerkt

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:00

@Meggie: dat was ik niet hoor... dat is TS.

Mijne staat van 7 tot 19u buiten. Ik gebruik nu ruim een pak per week. Mn stalgenoot haar paard is viezer en die gebruikt soms wel 2 per week. T is gewoon heel snel nat en verzadigd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:02

En je beginlaag was wel dik genoeg?
Als je met een dunne laag begint krijg je inderdaad die natte stal en dat ze gaan soppen.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:02

Heb 3 pakken erin gedaan als start. toen lag het ruim 15 cm dik.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 12:49

Op een stal van 3 x 3?

Lori

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:10

Hier zit ik te twijfelen op verpulverd stro er in te doen. Is het zelfde als stro korrels maar al in de losse versie. In eerste instantie wilde ik hennep maar kost met toch wat te veel. Dit is wel goed doenbaar van prijs zien ze thuis zitten en kan ik tenminste zelf bijna helemaal betalen wat wel mijn doel is.

Enige puntje waar ik mee zit is zal het wel genoeg vocht opnemen wat met de mijne wel een probleempuntje vormt dat ik het al snel uit de stal mag halen omdat het nat is (mede door luchtvochtigheid), plassen doe die nu ook terug zoveel niet.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:12

3 bij 4 ongeveer...

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 13:33

Dat is veels te weinig, paard loopt de laag ook nog aan waardoor die dunner wordt.
Kans is groot dat je een te dunne laag blijft houden en dus een natte stal.

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 14:00

Ik zal straks een foto maken, dan kan je het zien. Ik sta echt tot over mn enkels in dat spul.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 14:25

Maar dat komt ook omdat je het los moet trekken als je het erin doet. Het lijkt veel omdat het veel volume is.
Meg heeft gelijk, je moet echt veel in doen, dat ging bij mij ook mis!

Ik ben nu aan mijn 2e stal begonnen :') en dat gaat stukken beter. Ik blijf er meer vanaf.

Ik doe 2x per week een half pak erbij, drollen wippen en nu wordt de bodem mooi vast.
Ook wil ik het té schoon en dat gaat niet met mijn viespeuk.

Echte natte plekken ben ik nog niet tegen gekomen dus ik ga niet teveel graven om ze te vinden. Ze komen vanzelf wel boven drijven denk ik dan maar.

Dus echt met 4/5 balen beginnen. 2 weken alleen drollen wippen en recht trekken. Dan krijg je pas een goede bodem.

En dan bedoel ik niet makkelijk drollen wippen, maar echt goed zoeken. Even door de bovenste laag woelen (ik trek vanuit buitenranden naar binnen) en dan kom je vaak nog genoeg tegen.

Ik ben iedere dag wel 15 minuten bezig met mijn precieze werkje maar ben tevreden, beter dan op zaagsel want dat verzadigde veel sneller en zag er smerig uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 15:27

Fijn te horen dat het je bevalt Dimple. Je zag er best tegenop!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 17:25

Ja, met jou adviezen in mijn achterhoofd hoor. Ben zelf nog wel eens ongeduldig, maar ben er best tevreden over. :D

Dus mijn dank! :j

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:11

Ik heb mijn pony nu bijna 2 jaar en altijd op vlas gehad en heb nog nooit ergens last van gehad qua hoesten etc. Maar nu ik al die reacties zie maakt het mij wel een beetje bang.. :oo

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 22:24

Welke reacties bedoel je?

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 22:42

Dimple schreef:
Welke reacties bedoel je?

Dat je paard koliek kan krijgen omdat ze het tijdens het hooi eten per ongeluk kunnen gaan eten en dit koliek veroorzaakt..

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-13 23:15

Dat kan inderdaad wel, maar weet je.......ik zou me niet te druk maken als je paard er al zolang op staat.

Ze kunnen heel precies hooi er tussen uit vissen. Die van mij heeft bijna een jaar op zaagsel gestaan en ook nergens last van gehad.

Ik heb bewust gekozen voor gehakseld koolzaadstro ipv vlas omdat ALS ze er van mocht eten ze er geen verstopping van kan krijgen. (die van mij vreet alles wat los en vast zit)

Ik zou me niet te druk maken hoor als je paard het er al zolang op doet. Er zijn tenslotte ook genoeg paarden die van stro eten koliek krijgen (zoals die van mij heeft gehad)

rapunzelx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-13 23:21

Dimple schreef:
Dat kan inderdaad wel, maar weet je.......ik zou me niet te druk maken als je paard er al zolang op staat.

Ze kunnen heel precies hooi er tussen uit vissen. Die van mij heeft bijna een jaar op zaagsel gestaan en ook nergens last van gehad.

Ik heb bewust gekozen voor gehakseld koolzaadstro ipv vlas omdat ALS ze er van mocht eten ze er geen verstopping van kan krijgen. (die van mij vreet alles wat los en vast zit)

Ik zou me niet te druk maken hoor als je paard het er al zolang op doet. Er zijn tenslotte ook genoeg paarden die van stro eten koliek krijgen (zoals die van mij heeft gehad)

|Ik ben gerust gesteld, dankjewel voor de info. Mijn paard knabbelt voor zover ik weet het vlas er tussen uit. Wilde toch voor de zekerheid even horen. :j

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-13 12:23

Fijn dat ik je gerust heb kunnen stellen. ;)

djuulsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-14 15:43

Ik heb nu gehakseld stro met stropallets eronder. Ben benieuwd of dat wat is.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-14 16:41

Ik ben benieuwd.

Het bevalt me tot nu toe nog steeds goed, beter dan zaagsel. Ze blijft veel schoner ondanks dat het een tark is.

Soms kan ze van de 1 op de andere dag ineens veel viezer zijn, ben blij dat ik altijd een baal in de auto heb liggen. (fourage alleen op zaterdag open)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 11:24

Dat is waardeloos dat je alleen op zaterdag daar terecht kan! Ik bestel altijd een pallet per keer en als ik nog een baaltje of 6 heb liggen bestel ik weer de volgende.
De ruin is op het moment super netjes op zijn stal! Veel netter dan de merrie, die heeft last van omploegen van de bodem, waar ze naar op zoek is? Geen idee.....
De ruin heeft nu geen last meer van slappe mest sinds ik zemelen extra bij voer, zijn mest is nu als het hoort te zijn, mooie ballen die goed te verwijderen zijn. Dat scheelt zoveel! Het maakt nu zelfs niet uit als ik 's avonds de stal een x niet doe bij de laatste voerbeurt! (pas ondervonden toen we allebei met griep een paar dagen ziek in bed lagen).

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 17:10

Nou, er is niet zoveel opslagruimte op stal. Meestal leg ik de trailer vol en pak ik gewoon elke x een pak. En ach, ik rij er langs als ik naar stal ga dus vind het niet zo'n probleem. ;)

Nu had ik eerst de kzs grof. Nu eens de fijne variant gekozen, ik weet niet precies wat ik prettiger vind. Moet er nog even aan wennen.

Welke variant gebruik jij?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-14 18:35

Uhmmmm geen idee, ik bestel altijd een pallet en krijg dan gewoon geleverd.
Is dat ook van Rapsodi of van een ander merk?
Ik vind deze best grof die ik heb in vergelijk met vlas.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-01-14 19:01

Oke dan heb jij de fijne variant.

Rapsodie is idd merknaam. Ik heb pakken zonder naam, maar zelfde kwaliteit.

Ik had eerst grover (grotere stukken) en dat vond ik ook wel prettig. Kijk nog even.

Op het moment is ze wel vies. Komt doordat ze ook tijd heeft stil gestaan ivm gezondheid.

Verder ben ik er nog steeds blij mee! In de zomer ga ik helemaal blij zijn :D