Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
24/7 in een paddock p opgezette wei. Qua hoeveelheid gras dus goed te beheersen, maar ik haal ze tenminste 1x per dag naar stal waar ze alledrie in een eigen box hun eten rustig kunnen opeten. Checken we ze meteen even op wondjes oid. Daarna gaan de deuren weer open en smeren ze m weer. Maar de 4jarige tut slaapt snachts altijd uit zichzelf op stal. Dat vindt ze lekker, op t vlas. De andere twee liggen dan onder de overkapping..en eentje ligt wel eens in t kleine strostalletje. Tja, elk paard is dus anders. Ik denk als je je paard zelf kunt laten kiezen dat dat t mooiste is. Maar in pension zal dat moeilijker gaan... Gypsy schreef:Dat snap ik dus nooit zo goed he, hebben die paarden dan in de winter opeens minder behoefte aan buiten staan? Dan hoeven ze opeens maar een dagdeel?
joyce B schreef:Gypsy schreef:Dat snap ik dus nooit zo goed he, hebben die paarden dan in de winter opeens minder behoefte aan buiten staan? Dan hoeven ze opeens maar een dagdeel?
Omdat het in de natte maanden soms qua omstandigheden voor de paarden niet meer zo fijn is buiten zonder schuilmogelijkheid in een paddock. Niet alle paddocks en bakken blijven droog met veel regen en niet alle paarden vinden het leuk om urenlang in snertweer te staan. Daarbij moeten de winterruimte soms gedeeld worden. goede buitenruimte voor de winter is duur. En met de meestal kleine marges op stalling kan het niet altijd uit om meer ruimte te maken. en gemeentes kunnen ook moeilijk doen over zo veel zand.
Mevrouw heeft ook een periode geweigerd de stal uit te komen als het regende, een deken op en het probleem was weer over.randalinpony schreef:Mickyl: als je paard altijd moe is in de hitactief, zou ik toch ook overwegen om andere oplossingen voor hem te zoeken. Een arabier is helemaal niet gemaakt voor ons soort weer, mijn NRPS heeft veel arabisch bloed en zou niet opknappen van altijd buiten lopen. Zich warm houden in de regen kan dan al extreem veel energie kosten.
Maar als je paard vaak wonden heeft, doet dat ook vermoeden dat de rangorde niet goed geregeld is, of er is te weinig ruimte voor je paard om dominante paarden te ontlopen en dat kan chronische stress opleveren en dus ook blessures... Het is wel jammer dat de hitactief niet fijn uitpakt voor je paard, maar ik zou mijn paard er weghalen als ie er niet gelukkig van zou worden.
? ) op een plekje waar de paarden 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders, op goed gevulde zandpaddocks waar zelfs met het slechte weer afgelopen half jaar nog altijd droge plekken te vinden zijn. Ze staan dus niet 'tot hun knieën in de modder', kunnen schuilen in of naast de schuilstal van zon, wind of regen, en genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen. Ik heb het idee dat mijn leasemerrie (arabisch volbloed overigens en echt een damespaardje, ook nog eens ranglaagste in de kudde) het heerlijk vindt. Ze heeft afgelopen paar dagen in een kliniek (om gedekt te worden, niet omdat ze ziek was) een paar dagen op stal gestaan en is van de stress alleen al flink afgevallen, ze staat gewoon de hele dag te ijsberen, geen écht sociaal contact, geen bewegingsruimte om een sprintje te trekken, etc. (Ze heeft voorheen wel vaker in de nachten op stal gestaan dus kent het wel).
. Als mijn paddock eindelijk goed is (gras eraf, zand erop) mogen ze kiezen. Ze kunnen dan zelf de stal in en uit...
Twiggy2008 schreef:Desnoods met deken (al vind ik dat er teveel paarden met dekens buiten rondlopen, wat zo onnodig is). Daar tast je hun weerstand ook mee aan, dus een goede overweging maken vind ik wel belangrijk, maar mis ik bij veel paardeneigenaren. Ze doen er een deken op, omdat ze het zelf koud hebben. Zucht......
Twiggy2008 schreef:Mickyl, als jouw paard zo gelukkig is, dan moet je het lekker zo houden. Dan doe je het namelijk prima.![]()
![]()
Ik ken een aantal paarden, die het inderdaad in de wintermaanden zo prima doen. Mijn eigen paard vind het niets, maar ze zijn er inderdaad die het fijn vinden om de nachten binnen te staan.
Waar ik persoonlijk over val, zijn de paarden die wel degelijk de hele dag (op het trainingsuurtje na of even een half uurtje in de paddock mogen, want de stal wordt gemest) op stal moeten staan. Het lijkt alsof ze niet bestaan, maar kijk in Hilversum, Loosdrecht en omgeving maar eens goed naar al die maneges en bepaalde stallingen. Ik ken zat particulieren die hun paarden zo houden en het de normaalste zaak van de wereld (lijken te) vinden. Ik heb zelf ooit eens op twee plekken op het land gestaan, waar ik paarden zelfs WEKEN in een box zag staan. Die kwamen er helemaal niet uit. Vanwege het weer, of omdat ze er mooi uit moesten zien voor een wedstrijd, of omdat het baasje maar 4x in de week kwam. En ja, die zijn er. Hier in de omgeving van Hilversum, Loosdrecht en Ankeveen.![]()
nambi schreef:Ik heb ook een kanttekening tegen 24/7 buiten staan. Ik ken genoeg paarden die dit helemaal niet willen. Bijvoorbeeld een merrie die we naar het land hadden gebracht. Ze stond 2 uur te grazen. Daarna heeft ze 3 dagen op en neer bij het hek gelopen met afentoe een hapje gras en een slokje water, terwijl zij toch echt met haar beste vriendinnetje stond. Terug naar stal gehaald en ze was weer helemaal rustig. Verder staan ze bij ons overdag los. Maar naar anderhalf uur in een hele grote bak ging ze toch echt weer op en neer lopen bij het hek. En als het regende wilde ze direct weer naar binnen. Zo ken ik nog meer paarden die veel waarde hechten aan hun stal en niet de hele dag los hoeven te staan.
Rosa_ schreef:Het was niet per se richting jou bedoeld, excuses als dat zo over kwam. Meer over het algemeen en daarmee haakte ik aan op wat jij zei. Ben het absoluut met je eens dat het bij veel paarden onnodig is. Overigens kan jij je ook wel wat minder snel aangevallen voelen
, maar je had mijn tekst gequote en heel eerlijk...... Ik word op bokt al jarenlang 'aangevallen', omdat ik mijn paard bewust 24/7 buiten hou en zo mijn ideeen heb over een aantal zaken, die volgens mij helemaal niet zo onredelijk zijn. Ik rij elke dag langs een stalling waar Haflingers dik ingepakt staan (en nee, het zijn geen eczeemdekens, en ik ken een aantal meiden daar persoonlijk). Ik heb er laatst eentje los moeten maken, want zijn dekenriem onder zijn buik zat vast aan een uitstulping van een voerbak. Die Haf stond me een partij te zweten, het was gewoon ontzettend zielig. En vast komen te zitten en het zo ontiegelijk warm hebben. Waarom doen die mensen dat????? Bij een gewone, gezonde, lekkere stevige Haf....... Zucht....... (om maar een recent voorbeeld te noemen).
Toen heb ik maar gevraagd of ze wel wist waar haflingers origineel vandaan komen en hoe koud het daar wordt