Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ZiekieLove

Re: Hoelang vinden jullie dat je paard buiten moet komen per dag

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 22:51

Beter dan nog een dagdeel buiten dan helemaal niet...ik heb op een stal gewerkt waar de paarden alleen uit de stal kwamen om gereden te worden...en dit gaat dan ook nog eens over 3-4-5 jarige paarden die net onder het zadel zijn...geloof mij dat was een gefrustreerde bedoeling daar..die paarden zouden al blij zijn als ze 1 uurtje naar buiten mogen!!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-13 23:07

Wij hebben ze aan huis, een hele luxe maar wel enorm veel werk :-) 24/7 in een paddock p opgezette wei. Qua hoeveelheid gras dus goed te beheersen, maar ik haal ze tenminste 1x per dag naar stal waar ze alledrie in een eigen box hun eten rustig kunnen opeten. Checken we ze meteen even op wondjes oid. Daarna gaan de deuren weer open en smeren ze m weer. Maar de 4jarige tut slaapt snachts altijd uit zichzelf op stal. Dat vindt ze lekker, op t vlas. De andere twee liggen dan onder de overkapping..en eentje ligt wel eens in t kleine strostalletje. Tja, elk paard is dus anders. Ik denk als je je paard zelf kunt laten kiezen dat dat t mooiste is. Maar in pension zal dat moeilijker gaan...

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 06:50

Liefst 24/7 buiten, wat de mijne gelukkig ook staat.
Maar van 9 uur smorgens totdat het donker wordt buiten zou ik ook wel mee kunnen leven. Dat komt in de winter dus neer op 8 uur per dag en zomers zo 12 uur. Een paar uur buiten, zoals je veel ziet, vind ik not done.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 07:20

Gypsy schreef:
Dat snap ik dus nooit zo goed he, hebben die paarden dan in de winter opeens minder behoefte aan buiten staan? Dan hoeven ze opeens maar een dagdeel?

Omdat het in de natte maanden soms qua omstandigheden voor de paarden niet meer zo fijn is buiten zonder schuilmogelijkheid in een paddock. Niet alle paddocks en bakken blijven droog met veel regen en niet alle paarden vinden het leuk om urenlang in snertweer te staan. Daarbij moeten de winterruimte soms gedeeld worden. goede buitenruimte voor de winter is duur. En met de meestal kleine marges op stalling kan het niet altijd uit om meer ruimte te maken. en gemeentes kunnen ook moeilijk doen over zo veel zand.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:04

En daarbij heb ik ook het gevoel dat de mensen uit het Noorden en Oosten van het land (dus de meer landelijke en vaak zandgrond gebieden), niet altijd snappen hoe moeilijk het is om een goede stal voor je paard rond de grote steden/ randstad te vinden.

Maar zoals ik in het begin van dit topic al schreef, ik ben ook voor zoveel mogelijk buiten in kuddeverband. Maar mijn paard wilt 'snachts perse op stal. Ik heb hem al meer dan 8 jaar en heb het constant geprobeerd, maar hij breekt gewoon uit de wei/ paddock en gaat dan op stal staan. terwijl op stal geen eten is en in de wei/ paddock wel.

Op dit moment staat hij alweer ruim 2 jaar 24/7 buiten in een hit-aktief stal. Ik vind het helemaal geweldig, maar voor hem blijkt het toch niet geschikt te zijn. Ik heb al 2 jaar niet normaal kunnen rijden omdat hij helemaal doodop is. Verder zit hij constant onder de grote wonden en nu staat hij al 2,5 week op boxrust omdat hij opeens aan 3 benen kreupel was.

Hij krijgt/ neemt zijn rust niet in de aktiefstal en het is een erg gevoelig paard met een hele dunne huid (arabier). Ik heb toch het idee dat de koudbloeden het een stuk beter doen in de hit-aktief. Mijn paard staat nu dus al 2,5 week op boxrust, met een ruime verharde uitloop aan zijn box en hij vindt het helemaal niet erg. De eerste week heeft hij alleen maar geslapen en nu scharrelt ie rustig een beetje rond.

Ik ben dus voor zoveel mogelijk buiten met andere paarden, maar je moet het echt per paard bekijken en die van mij trekt het dus niet 24/7..
Daarbij heeft hij echt een hekel aan regen en staat heel veel in de schuilstal...

Ik vind dus ook dat de 24/7 buiten aanhangers niet alles en iedereen over 1 kam moeten scheren, zoals dat nu wel vaak gebeurt..

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:17

joyce B schreef:
Gypsy schreef:
Dat snap ik dus nooit zo goed he, hebben die paarden dan in de winter opeens minder behoefte aan buiten staan? Dan hoeven ze opeens maar een dagdeel?

Omdat het in de natte maanden soms qua omstandigheden voor de paarden niet meer zo fijn is buiten zonder schuilmogelijkheid in een paddock. Niet alle paddocks en bakken blijven droog met veel regen en niet alle paarden vinden het leuk om urenlang in snertweer te staan. Daarbij moeten de winterruimte soms gedeeld worden. goede buitenruimte voor de winter is duur. En met de meestal kleine marges op stalling kan het niet altijd uit om meer ruimte te maken. en gemeentes kunnen ook moeilijk doen over zo veel zand.

Onze NRPS gaat voor het raam staan hinniken als het rotweer is. :+ Mevrouw heeft ook een periode geweigerd de stal uit te komen als het regende, een deken op en het probleem was weer over.

Mickyl: als je paard altijd moe is in de hitactief, zou ik toch ook overwegen om andere oplossingen voor hem te zoeken. Een arabier is helemaal niet gemaakt voor ons soort weer, mijn NRPS heeft veel arabisch bloed en zou niet opknappen van altijd buiten lopen. Zich warm houden in de regen kan dan al extreem veel energie kosten.
Maar als je paard vaak wonden heeft, doet dat ook vermoeden dat de rangorde niet goed geregeld is, of er is te weinig ruimte voor je paard om dominante paarden te ontlopen en dat kan chronische stress opleveren en dus ook blessures... Het is wel jammer dat de hitactief niet fijn uitpakt voor je paard, maar ik zou mijn paard er weghalen als ie er niet gelukkig van zou worden.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:23

randalinpony schreef:
Mickyl: als je paard altijd moe is in de hitactief, zou ik toch ook overwegen om andere oplossingen voor hem te zoeken. Een arabier is helemaal niet gemaakt voor ons soort weer, mijn NRPS heeft veel arabisch bloed en zou niet opknappen van altijd buiten lopen. Zich warm houden in de regen kan dan al extreem veel energie kosten.
Maar als je paard vaak wonden heeft, doet dat ook vermoeden dat de rangorde niet goed geregeld is, of er is te weinig ruimte voor je paard om dominante paarden te ontlopen en dat kan chronische stress opleveren en dus ook blessures... Het is wel jammer dat de hitactief niet fijn uitpakt voor je paard, maar ik zou mijn paard er weghalen als ie er niet gelukkig van zou worden.

Ja ik ga ook binnenkort met hem naar een andere stal verhuizen. Ik vind het wel heel jammer, maar na 2 jaar en 3 maanden proberen, houdt het nu wel een keer op. Op de nieuwe stal gaat hij zomers overdag de hele dag op de wei en 'snachts op stal en 'swinters overdag in de paddock en eventueel nog even in de stapmolen en 'snachts op stal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:43

Ik sta toch echt in omgeving Hilversum (randstad, toch :) ? ) op een plekje waar de paarden 24/7 buiten staan met onbeperkt ruwvoer uit slowfeeders, op goed gevulde zandpaddocks waar zelfs met het slechte weer afgelopen half jaar nog altijd droge plekken te vinden zijn. Ze staan dus niet 'tot hun knieën in de modder', kunnen schuilen in of naast de schuilstal van zon, wind of regen, en genoeg ruimte hebben om elkaar te ontlopen. Ik heb het idee dat mijn leasemerrie (arabisch volbloed overigens en echt een damespaardje, ook nog eens ranglaagste in de kudde) het heerlijk vindt. Ze heeft afgelopen paar dagen in een kliniek (om gedekt te worden, niet omdat ze ziek was) een paar dagen op stal gestaan en is van de stress alleen al flink afgevallen, ze staat gewoon de hele dag te ijsberen, geen écht sociaal contact, geen bewegingsruimte om een sprintje te trekken, etc. (Ze heeft voorheen wel vaker in de nachten op stal gestaan dus kent het wel).

Ik kom hier echt veel drogredenen tegen waarom een paard op stal zou 'moeten staan'. Ze komen naar je toe lopen rond de vaste binnenhaaltijd (gewoontedieren), ze staan onder de wonden (denk dat bij 24/7 buiten in groepsverband het ook erg belangrijk is een goede kudde te vinden, met genoeg ruimte, want dan staat je paard niet geregeld onder de grote wonden of vaak kreupel), het zijn warmbloedjes (zijn ook paarden), anders staan ze in de modder (buiten een stuk betegelen of goede zandpaddocks maken/zoeken), etc. Ik heb nog altijd géén echte reden gezien om je paard minstens 16 uur per dag binnen te houden, om eerlijk te zijn... Althans, als je voor het welzijn van je paard kiest ipv luxe, want dat moet ik wel toegeven hoor. Ik had ook graag een binnenbak gewild en stroomvoorzieningen of een kantine. Daar moet ik nu op ingeven.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:53

24/7 met schuilstal wordt algemeen aangenomen als het beste. Mee eens, zo kom je het dichst bij de natuur...En het is veeeeel beter voor de doorbloeding. Maar mijn paardjes zijn toch echt wel blij als ze 's avonds weer naar stal mogen. En dat is nooit op dezelfde tijd. Serker nog, soms staan ze al na 1,5 uur bij het hek te dringen om terug naar stal te gaan...Helaas, ze moeten zich dan nog maar even vermaken...gras genoeg :(:). Als mijn paddock eindelijk goed is (gras eraf, zand erop) mogen ze kiezen. Ze kunnen dan zelf de stal in en uit...
Tis heel vervelend dat in sommige stallen gewoon niet de mogelijkheid is om je paard meer dan een paar uur naar buiten te doen...en dan hebben we natuurlijk nog de paardjes met medische problemen. Tis erg afhankelijk van wat je tot je beschikking hebt...En ik neem toch aan dat iedereen het beste wil voor zijn paard...

isabellevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:56

Het liefst 24/7 naar buiten.
Waar mijne staat zet ik hem half 7 buiten (uitzondering zondag --> 8 uur) en ze gaan zo laat mogelijk naar binnen, in de winter rond 17:30 (dan is het donker) en in de zomer 21 a 22 uur en soms blijven ze 's nachts buiten, niet altijd.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 08:59

Wildwings, ik heb ook op zo'n soort plek gestaan in Hollandsche Rading en dat vond m'n paard een paar maanden redelijk in de zomer en toen het herfst werd vond die daar ook niks meer aan.
Als ik wegging probeerde die met me mee het hek uit te lopen, achtervolgde me overal en ging telkens keihard hinneken.

Als ik mijn paard al meer dan 8 jaar heb en hij in die tijd heel veel 24/7 buiten heeft gestaan, waarom probeert iedereen me er dan toch nog van te overtuigen dat hij het 'snachts niet fijn vindt op stal?! Hij staat overdag dan gewoon buiten hoor!

Als hij zelf uitbreekt uit z'n wei of paddock met hooi en veel gras en in een lege stal gaat staan, dan wilt dat toch al genoeg zeggen? Als jouw paard het fijn vindt 24/7 buiten, dan is dat hartstikke mooi voor jullie. Ik zeg toch niet dat jouw paard ook 'snachts op stal moet? Ik snap niet dat voorstanders van 24/7 buiten er steeds zo op blijven hameren dat álle paarden koste wat het kost het hele jaar door dag en nacht buiten moeten staan. Iedereen kent zijn eigen paard toch het beste?
En niemand hier is voor dag en nacht opsluiten, dat is het andere uiterste. Maar er bestaat ook nog een middenweg...

Daarbij, bij mij in de omgeving is sowieso niet 24/7 buiten te vinden. Ik moet er minstens 30km voor rijden en dan is het op doe-het-zelf basis. Dat red ik dus niet met die afstand en een fulltime baan.
Waar ik nu sta is de enige stal die 24/7 buiten biedt op volpension basis en met goede faciliteiten (alleen kan ik daar dus bijna geen gebruik van maken, omdat mijn paard het niet trekt).

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:03

Ik zie ook geen enkele reden om je paard 16 uur per dag (of langer) op stal te houden. Het is vaak de regel van de stalling waar je staat, maar niet omdat de paarden zo graag zo'n lange tijd binnen willen staan. Ik zou zeggen; laat anders je staldeur maar eens open staan, dan kan men zelf zien dat de kans erg groot is dat je paard naar buiten gaat. ;)

Ik sta tussen Hilversum en Utrecht op een ideale plek. En ik weet dat er meer zijn in deze omgeving. Het is een kwestie van zoeken, dus echt iets verder kijken dan je neus lang is. En zo ken ik er meer in de gehele Randstad, die het ook goed voor elkaar hebben. Maar veel ruiters willen voornamelijk zelf bepaalde faciliteiten. Ze kiezen naar mijn idee voor zichzelf een plek, en niet zozeer voor hun paard(en). Maar dat mag je dan niet zeggen (maar vaak is het wel zo, heb ze ook in mijn vriendenkring).

Ik vind wel dat je altijd naar het paard als individu moet kijken overigens. Zo heb ik een vriendin met een oud paard, die inderdaad in de winter graag binnen staat 's nachts. Dat zie ik ook aan dat paard, dus natuurlijk zijn er uitzonderingen. Maar een gezond paard, welk ras dan ook, kan best buiten, hoor. Desnoods met deken (al vind ik dat er teveel paarden met dekens buiten rondlopen, wat zo onnodig is). Daar tast je hun weerstand ook mee aan, dus een goede overweging maken vind ik wel belangrijk, maar mis ik bij veel paardeneigenaren. Ze doen er een deken op, omdat ze het zelf koud hebben. Zucht...... :7

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:13

Mickyl, als jouw paard zo gelukkig is, dan moet je het lekker zo houden. Dan doe je het namelijk prima. :j :)
Ik ken een aantal paarden, die het inderdaad in de wintermaanden zo prima doen. Mijn eigen paard vind het niets, maar ze zijn er inderdaad die het fijn vinden om de nachten binnen te staan.

Waar ik persoonlijk over val, zijn de paarden die wel degelijk de hele dag (op het trainingsuurtje na of even een half uurtje in de paddock mogen, want de stal wordt gemest) op stal moeten staan. Het lijkt alsof ze niet bestaan, maar kijk in Hilversum, Loosdrecht en omgeving maar eens goed naar al die maneges en bepaalde stallingen. Ik ken zat particulieren die hun paarden zo houden en het de normaalste zaak van de wereld (lijken te) vinden. Ik heb zelf ooit eens op twee plekken op het land gestaan, waar ik paarden zelfs WEKEN in een box zag staan. Die kwamen er helemaal niet uit. Vanwege het weer, of omdat ze er mooi uit moesten zien voor een wedstrijd, of omdat het baasje maar 4x in de week kwam. En ja, die zijn er. Hier in de omgeving van Hilversum, Loosdrecht en Ankeveen. -:(- -:(-

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:27

Twiggy2008 schreef:
Desnoods met deken (al vind ik dat er teveel paarden met dekens buiten rondlopen, wat zo onnodig is). Daar tast je hun weerstand ook mee aan, dus een goede overweging maken vind ik wel belangrijk, maar mis ik bij veel paardeneigenaren. Ze doen er een deken op, omdat ze het zelf koud hebben. Zucht...... :7

Waarom wordt er toch continu zo snel geoordeeld als mensen het anders doen dan de groep waar ze zichzelf toe rekenen? Ik probeer mijn paard ook zo min mogelijk onder een deken te zetten en tóch beland zij in de winter met -10 onder 600 gram. Een winter niet gedaan (200 gram) en toen had ik na de winter een paard wat 150 kilo aan spieren kwijt was. Word ik persoonlijk niet blij van. Ze krijgt geen wintervacht (nee, OOK niet als ik die dekens eraf houdt, ze zit hoog in het bloed).

Ik ben persoonlijk ook niet weg van de hele dagen binnen staan, is ook een van de redenen geweest om afgelopen maart naar een andere pensionstal te verhuizen, waar ze in de winter een dagdeel buiten komen ipv een paar uur. Toch vind ik dat de 'elk paard wil het liefst 24/7 buiten' mensen ook even verder moeten kijken. Mijn vorige paard is enorm opgeknapt van 24/7 buiten in de zomermaanden en ja die liep ook gewoon M1 dressuur en L springen, maar voor Win is dat echt niks. Kijk gewoon naar je paard en wees daarin flexibel.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:33

Lees toch eens wat ik schrijf, Rosa_!!! Hoe moeilijk is dat? Als een paard het ECHT nodig heeft, prima. Maar wees eerlijk, bij veel paarden is het onnodig. Snap de nuance en voel je niet zo snel aangevallen, als je voor jezelf weet dat je er oprecht een goede reden voor hebt om het wel te doen. Zucht......

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:42

Twiggy2008 schreef:
Mickyl, als jouw paard zo gelukkig is, dan moet je het lekker zo houden. Dan doe je het namelijk prima. :j :)
Ik ken een aantal paarden, die het inderdaad in de wintermaanden zo prima doen. Mijn eigen paard vind het niets, maar ze zijn er inderdaad die het fijn vinden om de nachten binnen te staan.

Waar ik persoonlijk over val, zijn de paarden die wel degelijk de hele dag (op het trainingsuurtje na of even een half uurtje in de paddock mogen, want de stal wordt gemest) op stal moeten staan. Het lijkt alsof ze niet bestaan, maar kijk in Hilversum, Loosdrecht en omgeving maar eens goed naar al die maneges en bepaalde stallingen. Ik ken zat particulieren die hun paarden zo houden en het de normaalste zaak van de wereld (lijken te) vinden. Ik heb zelf ooit eens op twee plekken op het land gestaan, waar ik paarden zelfs WEKEN in een box zag staan. Die kwamen er helemaal niet uit. Vanwege het weer, of omdat ze er mooi uit moesten zien voor een wedstrijd, of omdat het baasje maar 4x in de week kwam. En ja, die zijn er. Hier in de omgeving van Hilversum, Loosdrecht en Ankeveen. -:(- -:(-

Twiggy, dat ben ik helemaal met je eens. Je moet kijken naar wat bij je paard past.

Dag- en nacht binnen is idd sowieso not done, want dat is voor geen enkel paard goed, eigenlijk vind ik het mishandeling (tenzij ze een korte periode boxrust nodig hebben ivm ziekte/blessure natuurlijk).

Bij mij in de omgeving heb je ook zat stallen en maneges waar de paarden er nooit uitkomen, behalve om een uurtje te werken. En vaak hebben ze zelfs geen contact met andere paarden in de stal, omdat er dichte wanden tussen zitten! Echt verschikkelijk en ik snap echt niet dat mensen paarden dat nog steeds aan doen met de kennis van nu.

Daarom staat mijn paard nu al 4,5 jaar (sinds ik zelf verhuisd ben en geen goede stal in de buurt kon vinden), meer dan 30km verderop.
Ik heb hem natuurlijk liever een stuk dichterbij, maar als die stallen niet bieden wat ik zoek voor m'n paard, dan maar wat verder rijden...

Rosa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:43

Het was niet per se richting jou bedoeld, excuses als dat zo over kwam. Meer over het algemeen en daarmee haakte ik aan op wat jij zei. Ben het absoluut met je eens dat het bij veel paarden onnodig is. Overigens kan jij je ook wel wat minder snel aangevallen voelen ;)

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 09:53

nambi schreef:
Ik heb ook een kanttekening tegen 24/7 buiten staan. Ik ken genoeg paarden die dit helemaal niet willen. Bijvoorbeeld een merrie die we naar het land hadden gebracht. Ze stond 2 uur te grazen. Daarna heeft ze 3 dagen op en neer bij het hek gelopen met afentoe een hapje gras en een slokje water, terwijl zij toch echt met haar beste vriendinnetje stond. Terug naar stal gehaald en ze was weer helemaal rustig. Verder staan ze bij ons overdag los. Maar naar anderhalf uur in een hele grote bak ging ze toch echt weer op en neer lopen bij het hek. En als het regende wilde ze direct weer naar binnen. Zo ken ik nog meer paarden die veel waarde hechten aan hun stal en niet de hele dag los hoeven te staan.

Dat herken ik.
Mijn paard staat graag in de wei, maar als ik haar 's nachts buiten zou laten op de wei zou ik haar echt straffen.
Dan zou ze ook heen en weer gaan rennen.
Mijn paard staat van 10 tot 16.30 in de wei, daarna gaat ze naar haar stal die open staat met een paddock van 5 x 5 er aan.
Dus ze staat niet opgesloten en heeft wel bewegingsvrijheid.
En ze staat af en toe wel in de paddock, maar het liefst blijft ze binnen.
Maar ik weet wel dat heel veel paarden het wel prima vinden om 24/7 op de wei te staan.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 13:20

Rosa_ schreef:
Het was niet per se richting jou bedoeld, excuses als dat zo over kwam. Meer over het algemeen en daarmee haakte ik aan op wat jij zei. Ben het absoluut met je eens dat het bij veel paarden onnodig is. Overigens kan jij je ook wel wat minder snel aangevallen voelen ;)

Excuses aanvaard, hoor :) , maar je had mijn tekst gequote en heel eerlijk...... Ik word op bokt al jarenlang 'aangevallen', omdat ik mijn paard bewust 24/7 buiten hou en zo mijn ideeen heb over een aantal zaken, die volgens mij helemaal niet zo onredelijk zijn. Ik rij elke dag langs een stalling waar Haflingers dik ingepakt staan (en nee, het zijn geen eczeemdekens, en ik ken een aantal meiden daar persoonlijk). Ik heb er laatst eentje los moeten maken, want zijn dekenriem onder zijn buik zat vast aan een uitstulping van een voerbak. Die Haf stond me een partij te zweten, het was gewoon ontzettend zielig. En vast komen te zitten en het zo ontiegelijk warm hebben. Waarom doen die mensen dat????? Bij een gewone, gezonde, lekkere stevige Haf....... Zucht....... (om maar een recent voorbeeld te noemen). ;)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:43

Tja, als een deken de oplossing is om toch met een droog en redelijk schoon paard, dat overdag buiten mag staan met vies weer, te kunnen trainen... Dan vind ik dat een kleine aanpassing... Heb een pony gereden dir in een natte zandpaddock liep en het was een drama om die weer toonbaar te krijgen met haar wintervacht als ik 's avonds naar les moest... Dikke natte plakaten zand die je er amper afgeborsteld kreeg. Paard vies, jijzelf vies en dan moest je nog representatief naar les.

Hier probeer ik het mijn dieren zo comfortabel mogelijk te maken. Dus als ze last van steekvliegen en muggen hebben, hebben ze vliegendekens op en indien nodig spray ik ze in. Heb nu ook het pad tussen wei en paddock/inloopstal open en zie ze vandaag regelmatig terugrennen naar de paddock of zelfs de stal in om te vluchten voor die ellendige beesten. Een tijdje later loopt 1 van de oudjes, of beiden dan weer terug naar de wei voor een nieuwe graaspoging. Er zit ook hooi in de netten onder de overkapping zodat ze geen honger hoeven te lijden als de wei niet leuk meer voor ze is. Twee merries lopen met graasmasker in het land omdat ze op dieet staan. Dat is niet ideaal, maar ze houden van gras en alleen op deze manier is het verantwoord. Ze grazen liever met graaskorf dan dat ze zonder op het zand moeten blijven. Regent het langdurig en krijgen ze het koud, dan komt er een regendeken overheen.
Ook niet natuurlijk, maar wel paardvriendelijker dan gewoon toekijken dat ze het koud hebben.

Ik heb het geluk dat ik flexibel ben met tijd, de stal en paddock en verbindingspaden naar de wei zoveel mogelijk flexibel te gebruiken zijn en de paarden zo veel mogelijk kunnen kiezen en heen en weer lopen.

Maar veel stallen zijn en worden traditioneel opgezet. Een gebouw met boxen, een bak, een wei en met wat mazzel voldoende zandpaddocks voor wanneer de wei niet het hele jaar bruikbaar is. Het is dan veel moeilijker om elk paard te laten kiezen wat hij het liefste heeft. Voor een stalhouder ook moeilijk om voor elk paard een ander ritme aan te houden. zeker als ze er nog andere werkzaamheden naast hebben. Het is daarom maar goed dat er verschillende mogelijkheden zijn zodat je als eigenaar nog een beetje kunt kiezen wat het beste bij je paard past (gemiddeld genomen)

Ik denk dat er nog een omslag moet komen in de manier van denken bij het ontwerpen van stallingen. Zowel bij de paardenhouders als de overheden. Concepten als Actief stal, bewegingsstal, Paddock Paradise, en die nieuwe stal van manege de Burght helpen met die omslag naar creatiever bouwen en aanleggen van paardenaccomodaties.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 02-07-13 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Merula123

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:44

Het liefst de hele dag, wel met schuilmogelijkheden.

Lisamartine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:47

Ik vind ook dat ze het beste 24/7 buiten kunnen staan in een kudde.
Zo natuurlijk mogelijk.

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:56

Mijn oude merrie van 28 jaar is na 2 jaar terug gekomen nadat ze geadopteerd is geweest, ze kwam terug als een gratenpakhuis, ze stond daar continue op een wei met 2 andere paarden.
Het probleem is dat mijn paard geen hooi kon eten doordat de andere paarden het allemaal op aten.
Verschillende hoopjes maken, maakt niets uit, want ze durft niet in de buurt komen als er een ander paard bij staat.
Ze heeft de winter dus doorgekomen op praktishc enkel krachtvoer, mag van geluk spreken dat ze een oude taaie is.

Bij mij staat ze nu op een pensionstalling waar ze zowel winter en zomer overdag op de wei staan maar s nachts binnen, dit zodat ze s nachts tenminste haar voeding ongestoord kan opeten. Ze krijgt altijd wat meer hooi omdat ze op de wei overdag maar minimaal hooi binnen krijgt.

Zo zullen er wel nog uitzonderingen zijn.

Bowen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 14:58

Zo heb ik weleens op mijn kop gehad van iemand dat ik mijn haf met -5 geen deken om had gedaan, het arme wezen zou het wel heel koud hebben zo ;) Toen heb ik maar gevraagd of ze wel wist waar haflingers origineel vandaan komen en hoe koud het daar wordt ;)

Maar ook weleens een paardje op stal gehad dat wel echt een deken nodig had, die had het echt koud, dan moet je ook niet eigewijs blijven dat paarden een eigen vacht hebben en dat genoeg is. Gelukkig deed de eigenaar dat dan ook niet en kreeg hij lekker een dekentje om.

Kan ook begrijpen dat een deken lekker makkelijk is, in de winter met regen en gedoe kan ik soms mijn paard niet rijden(of lang wachten tot hij droog is en ik hem schoon kan maken). Nu vind ik dat niet erg, want rijden is maar een leuk afwisselingsdingetje wat ik erbij doe, ben veel meer gericht op grondwerk en in de winter zijn mijn gewrichten toch vaak te slecht om te kunnen rijden. Maar ik kan me prima voorstellen dat iemand die wedstrijden wil rijden, of rijden echt als hoofdbezigheid met zijn paard heeft het niet prettig vindt om zo flexibel te moeten zijn met rijden.
Ook is de dikke wintervacht helemaal niet zo prettig voor een paard dat binnen wedstrijden moet rijden, behalve dat het natuurlijk ook niet toont, hoge dressuurwedstrijd en dan kom jij aan met je pluisje ;)

Al met al, wat buiten betreft, ik denk niet dat er hier in de topic veel mensen zijn die afgezien van werken het paard binnen op stal houden goed vinden. En alhoewel ik een gewoon nachtje op stal niet erg vind vind ik wel dat een paard zoveel mogelijk buiten hoort te zijn, met soortgenoten. Het is en blijft een dier dat van nature zijn hele gevoel van veiligheid uit het samen zijn met de kudde haalt, die veel sociaal contact nodig heeft en gemaakt is om te bewegen.
Ik ben dus zelf een groot voorstander van 24/7 buiten, met een grote voorkeur voor een paddock paradise omdat dat uitnodigt tot bewegen en erg handig is met mijn sobere paardjes waarvan er 1 insulineresistent is. Maar zoals gezegd, ik denk niet dat paarden die in de nacht binnen staan en verder wel buiten komen met sociaal contact zielig zijn, dan vind ik het paard dat wel 24/7 buiten staat, maar alleen veel zieliger.

Shelss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-13 20:10

Die van mij staan in de winter minmaal 4 uurtjes buiten.
En in de zomer minimaal 8uur.