Waarom zo'n issue over "hengst"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 10:56

annebe schreef:
Persoonlijk vind ik het ook extreem overtrokken, zelf hebben wij 5 hengsten, 5 ruinen en 4 merries gehad en zij liepen zonder problemen door elkaar heen, zelfs al een hengstige merrie even apart werd gezet of als er een gedekt mocht worden gingen alle hengsten respectvol met elkaar om.
Hier stonden ze soms ook achter een simpel draadje zonder stroom, geen probleem!

Waar ik zelf het vermoeden van hem... Een hengst word vaak apart gezet en raakt enorm gefrustreerd en zorgen in dat geval vaak voor een hoop ellende en herrie.
Een hengst die gewoon in kudde verband is opgegroeid heeft hier beduidend minder last van en gedraagt zich als een waardig kuddelid.

Yes, dit is ook hetgene waar het het om draait.
Kuddeverband. In een familiegroep is een merrie de baas. De hengst zorgt voor bescherming en voortplanting. Met het (gescheiden)stallen en gescheiden op de wei zetten haal je het kuddeverband uit elkaar. Met als gevolg stress en andere niet welkome zaken. Ruimtegebrek is een van de voornaamste redenen

Overigens hengstige merries kunnen er ook wat van hoor. Zag er gester weer eentje die zich letterlijk aanbood bij een van de ruinen. De arme jongen snapte er niets van en de merrie maar gillen en piesen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 11:10

Ondanks dat ik zelf hengstenhouder ben snap ik het wel.

Als pensionhouder ga je een risico aan om een hengst op stal te laten komen. Je hebt ook de verantwoording over al je andere pensionpaarden en de veiligheid van andere mensen op jouw stal. Ik kan me voorstellen dat je dat risico gewoon niet wil nemen. Ik hoor ook wel eens dat merries heel erg reageren op een hengst op stal. Het lijkt me ook niet leuk voor die eigenaren.

Daarbij moet je, je afvragen of je, je hengst er zo'n groot plezier mee doet om hem hengst te laten in een pensionsituatie. Als ruin had hij waarschijnlijk lekker met maatjes in de wei gelopen... Er zijn maar weinig eigenaren die jouw hengst de kans willen geven om dat te proberen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 12:31

ik ben een hengstenmens :D , maar wil geen hengsten van anderen op stal, het gebrul en getoeter naar elkaar daar ligt de hele familie wakker van :+

het is gewoon niet handig, veel merries, en ook die gaan rustig op visite bij de hengst als ze daar zin in hebben, verder het risico dat er wel een door de draden vliegt. dikke vechtpartijen

ik kan begrijpen dat veel pensionhouders dat niet zien zitten

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 13:59

Ik zag een bericht voorbij komen over het feit dat als een hengst tussen de merrie;s beland toch de merrie's achterna gaat...Ik heb er dus een Hengst gehad die gedekt heeft die dus wel naar me terug kwam toen ik riep.
Meneer stond in de wei en een ander nam zowel haar ruin als merrie mee terug naar stal.
Ze kon ze niet meer houden braken los en gingen door de draden naar die van mij.
In eerste instantie ging de hengst er achter aan.
Ik floot en riep meneer draaide om en kwam naar mij toe...

Ik zie zo vaak om me heen dat men hun paard gewoon niet opvoed en laten we eerlijk wezen ook al zijn het geen hengsten ook dan heb ik gevaarlijke situatie's gezien....maar jeetje wat kan er dan makkelijk over gedaan worden.

Maar ow wee als er wat gebeurd dan wijzen altijd alle vingers naar de hengst ongeacht of hij er mee te maken had...

Als je een beetje stevig omheining heb en stroom op de draad kan je echt wel een hengst houden op je stal.
Hoe moeilijk is het om rekening met elkaar te houden.

Sommigen zouden hun merrie mogen opvoeden alsof ze met een hengst te maken hebben...ben je van dat gezwam ook af...
Ken hengsten met betere manieren dan sommigen merrie's en ruinen.
En dan nog lachen om sommigen gedrag ook :roll:

Zo kan het ook:

Merrie en Hengst

Afbeelding

Ruin en Hengst
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Barcelano op 22-06-13 14:21, in het totaal 1 keer bewerkt

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 14:12

Mijn hengst was keurig opgevoed, maar ja, de hormonen speelden teveel op, waardoor hij dacht dat hij een ponyruin kon gaan dekken. Met alle gevolgen van dien. Kan hij verder nog zo braaf zijn, tegen instinct doe je echt niets. Heb echt staan brullen toen ik het zag, maar hij had andere dingen aan zijn hoofd.

Ik vraag me echt af, en die vraag is hier nog niet beantwoord, waarom iedereen zo graag een hengst wil hebben. Goedgekeurd ok, maar niet goedgekeurd heb je er verder niets aan. Alleen maar extra werk.

NZ92

Re: Waarom zo'n issue over "hengst"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:21

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 15:30

Het heeft niks met opvoeding te maken of een hengst wel of niet braaf is. Wij hadden twee hengsten zelfde opgevoed en opgegroeit toch de ene staat naast onze dames zonder stroom en heeft nooit voor probleemen gezorgt terwijl de anderen door alles heen ging en niks meer zag deze hebben we ook laten ruinen en is verkocht. Ik snap best dat pensioen stallen ze niet willen maar de grotere vraag is waarom wil je een paard die op pensioen moet hengst laten mischien is dit wel net zoon issue dan dat het andersom is!

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:06

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:18

tine10 schreef:
Jij hebt een goedgekeurde hengst, daar heb ik het dus niet over. Veel mensen hebben een niet goedgekeurde hengst.

Zoals ik ;)
Dus kom maar op met de veroordelingen :D

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:36

Geen veroordelingen!! Ik vraag me gewoon af waarom je hem hengst laat als je er toch niet mee gaat dekken. Voor jezelf en paard toch over het algemeen fijner als je laat ruinen. Zeker als het zoveel problemen geeft met stalling/weidegang en dergelijke.

NZ92

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:37

Is iig niet mijn hengst hoor haha! Wel in het bezit van een PRE hengst maar niet deze :P2

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:42

Omdat hij voor dek hengst zou gaan (zou ook goed gekeurd zijn)
En het ruinen hem waarschijnlijk zijn leven gaat kosten.
En ik heb geen last van hem en hij heeft ook geen last.
En hij heeft contact met andere paarden.

Dus mijn vraag waarom zou ik hem laten ruinen ?

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 16:55

ik heb mijn goedgekeurde hengst laten castreren :o , zodat mijn dochter ermee naar de ponyclub kan

ik heb nog wel een jonge hengst voor later staan :P

bello2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:05

Barcelano schreef:
Ik zag een bericht voorbij komen over het feit dat als een hengst tussen de merrie;s beland toch de merrie's achterna gaat...Ik heb er dus een Hengst gehad die gedekt heeft die dus wel naar me terug kwam toen ik riep.
Meneer stond in de wei en een ander nam zowel haar ruin als merrie mee terug naar stal.
Ze kon ze niet meer houden braken los en gingen door de draden naar die van mij.
In eerste instantie ging de hengst er achter aan.
Ik floot en riep meneer draaide om en kwam naar mij toe...

Ik zie zo vaak om me heen dat men hun paard gewoon niet opvoed en laten we eerlijk wezen ook al zijn het geen hengsten ook dan heb ik gevaarlijke situatie's gezien....maar jeetje wat kan er dan makkelijk over gedaan worden.

Maar ow wee als er wat gebeurd dan wijzen altijd alle vingers naar de hengst ongeacht of hij er mee te maken had...

Als je een beetje stevig omheining heb en stroom op de draad kan je echt wel een hengst houden op je stal.
Hoe moeilijk is het om rekening met elkaar te houden.

Sommigen zouden hun merrie mogen opvoeden alsof ze met een hengst te maken hebben...ben je van dat gezwam ook af...
Ken hengsten met betere manieren dan sommigen merrie's en ruinen.
En dan nog lachen om sommigen gedrag ook :roll:

Zo kan het ook:

Merrie en Hengst

[ Afbeelding ]

Ruin en Hengst
[ Afbeelding ]

mijn hengst kan zelfs samen met andere ruinen..
en als een merrie laat weten dat die niet wilt, legt die van mij zich daarbij neer en kunnen dan gewoon ongestoord samen staan

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 17:59

Dat is het ook...mijn merrie was erg strikt..
Vorige jaar geprobeerd haar drachtig te krijgen via de natuurlijke manier...maar had me handen vol aan de merrie..niet aan de hengst.
Maar duidelijk grenzen stellen...

En ben er wel mee een eens dat niet GGK lekker ruin maken.
En ook hengsten kan je later castreren tot nu toe alleen maar positieve ervaring mee gehad.

Maar ik vind dat men ook soms inderdaad een tikje overdrijft....en hoe spastischer je er mee omgaat hoe groter het gevaar...
Let wel dat ik daarmee niet bedoel dat je ook niet te makkelijk moet doen..:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:17

Het is maar te zien hoe de eigenaar met zijn hengst omgaat én met de omgeving waar die gestald is. Ik KAN hem hengst houden op de stal waar ik nu sta, en toch doe ik het niet. Omdat ik besef dat ik ook mijn verantwoordelijkheid heb, naar iedereen toe en mezelf + het paard. Ik durf strikt zijn, ik durf me best laten gelden maar ik weet ook héél erg goed dat mijn kerel alles veel meer ziet als reden om zich nog groter te gaan maken dan toe te geven. Instinct doe je inderdaad niks tegen. Heb je eentje die daar wel goed mee om kan + geschikte baas + verantwoordelijke omgang van stalbaas + andere pensiongasten + de eigenaar zelf? Moet kunnen. Is er hier iets dat schort? Ballen eraf.

Ik geef het ook gewoon eerlijk toe dat ik altijd zei "de mijne mag hengst blijven" maar dat ik daar nu op terugkom. Heb er wel altijd rekening mee gehouden dat dit kon gebeuren en ik hou me ook aan mijn woord: ballen eraf als het heet wordt onder mijn voeten.

Idem met mijn merrie trouwens, die had ook inderdaad met regelmaat een behandeling nodig alsof ze een dekhengst was. Pfoe.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:34

sinds begin dit jaar een 3 jarige hengst op een kleinschalige pensionstal staan. Geen problemen mee, staat tussen de merries op stal (die werden de eerste keer in het seizoen wel echt hengstig) maar de hengst geeft er niks om. Is aan de hand, in de wei (wel alleen) op de wasplaats heel makkelijk te hanteren. Liever 10 van zulke hengsten, dan mijn merrie in dat opzicht. We hebben wel de regel dat zodra hij in de gaten krijgt dat hij ballen heeft, de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor het binnen en buiten zetten.
We hebben een houten omheining van 1.60 hoog, daar kan hij niet doorheen, dus kan ten alle tijden buiten.

Uiteraard hou ik er wel rekening mee dat ik niet met een merrie voor zijn stal ga staan, en ook dat er altijd een wei vrij is naast de hengst. Je moet natuurlijk niet de kat op het spek binden.

sturdyfellow

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:35

ik heb zelf een goedgekeurde dekhengst gekocht, maar meneer is toch wel aardig opgevoed....hier en daar moet wel ff bijgeschaafd worden, ook omdat ie mij byzonder uitprobeert in het begin....maar heb al veel overwonnen en de stal die ik op het oog had was ik gaan kijken en die zeiden gelijk: ow hengsten zijn geen punt, als je er goed mee omgaat....

er staat naast mij nog een ventje en die staat egwoon tussen de merriestallen in,,, boeit m niks, op de wei wel eens gillen anar de andere kant vd sloot want sdaar staan wel eens merries...

tja de mijne brult wel alssie de stal weer inkomt...maar verder gaat t elke dag beter

en iedereen op stal is erg positief....ze vinden eht leuk dattie vooruit gaat en we houden allemala goed rekening met elkaar

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 19:37

danamuts schreef:
sinds begin dit jaar een 3 jarige hengst op een kleinschalige pensionstal staan. Geen problemen mee, staat tussen de merries op stal (die werden de eerste keer in het seizoen wel echt hengstig) maar de hengst geeft er niks om. Is aan de hand, in de wei (wel alleen) op de wasplaats heel makkelijk te hanteren. Liever 10 van zulke hengsten, dan mijn merrie in dat opzicht. We hebben wel de regel dat zodra hij in de gaten krijgt dat hij ballen heeft, de eigenaar zelf verantwoordelijk is voor het binnen en buiten zetten.
We hebben een houten omheining van 1.60 hoog, daar kan hij niet doorheen, dus kan ten alle tijden buiten.

Uiteraard hou ik er wel rekening mee dat ik niet met een merrie voor zijn stal ga staan, en ook dat er altijd een wei vrij is naast de hengst. Je moet natuurlijk niet de kat op het spek binden.

Hier kan die wel OVERheen, dan hek van 1,60 hoog (al weet ik niet hoe groot de hengst is).
Verder, in mijn ogen, een goede deal, niet je eigen leven op het spel zetten voor andermans hobby :)

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:08

hengst is net 1.60 en koudbloed, dus die gaat daar niet overheen (ook niet over een cavaletti haha). Inderdaad zijn wij een hobbystal (al rijden ze met 2 paarden in de sport), maar ook ik moet morgen weer gewoon werken, en dat liever niet met een gebroken nek van iemand anders zijn beest.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:16

En ik geef je ook nog gelijk :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:24

Ik ook :j
Zou echt niet willen dat de stalbaas wat overkomt omdat ik 'm persé hengst wil houden bijvoorbeeld. Zijn dochtertje van 5 loopt ook regelmatig rond op het terrein en ik ben als de dood dat hij zich een keer los zou trekken en het kind mee zou hebben. OK, kan ook gebeuren met een ruin of merrie maar goed, ik wil het iig niet op mijn geweten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 20:40

Mijn hengsten lopen met elkaar in kudde verband en staan bij mij aan huis, dus ik heb wat dat betreft geen reden om te castreren. Mochten ze last hebben van hun hormonen of lastig worden met elkaar dan heb ik binnen no time een ruinengroep. Sociaal leven en dat is voor mij met elkaar in de wei of paddock staat voor mij voorop.

Maar daar gaat deze discussie niet over. Het gaat hier over de pensionhouder die weigert en dat kan ik me heel goed voorstellen.

Ik zou ook geen hengst van een ander in mijn groep of op stal willen hebben en puur omdat ik het risico gewoon niet aan wil gaan met een hengst van een ander.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:23

Ik begrijp het ook volledig, als ik alleen al bij ons zie hoe sommigen twijfelen over castratie wegens "te duur" of "bang voor de risico's". Dat weet je voor je eraan begint en je maakt er niemand blij mee als je hengst dan slecht handelbaar is. Dat een pensionbaas daar niet op zit te wachten lijkt me meer dan logisch.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-13 21:43

rommulus schreef:
Omdat hij voor dek hengst zou gaan (zou ook goed gekeurd zijn)
En het ruinen hem waarschijnlijk zijn leven gaat kosten.
En ik heb geen last van hem en hij heeft ook geen last.
En hij heeft contact met andere paarden.

Dus mijn vraag waarom zou ik hem laten ruinen ?

Waarom zou het ruinen hem zijn leven kosten? Ik heb een van mijn hengsten op 10 jarige leeftijd laten castreren, de andere op 5 jarige leeftijd. Dan worden ze dus op de tafel (over de lies) gecastreerd ipv staand, want dat kan inderdaad met een oudere hengst niet meer.