Pony aan een paal in de wei, ideen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

annebe

Re: Pony aan een paal in de wei, ideen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-13 14:54

Vanmorgen voor mijn werk even snel hen geweest om te kijken hoe zijn eerste nachtje is vergaan. Hij stond er heerlijk ontspannen bij (en nog aan de stick!)
Daarna met een bak met voer naar hem gelopen en na wat twijfel, kwam hij toch om een paar handjes brok eten.
Eerst maar even weer de band opbouwen en kijken welke lichaamstaal hij aan geeft.

Ababe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:35

Wauw ik heb ook het hele topic doorgelezen. Wat een reacties zeg.. Ik vind persoonlijk ook dat je het goed aanpakt, je moet toch ergens beginnen en hij staat er ontspannen bij zo te zien!
De fries waar ik op rijdt laat zich soms ook met geen mogelijkheid pakken in de paddock of wei. Hij blijft altijd wel heel rustig maar is gewoon stront eigenwijs en vertikt het om te komen of te blijven staan. Gelukkig komt hij wel altijd als de andere paarden de wei uit gaan dus het is geen serieus probleem maar wel ontzettend vervelend. Daarnaast kan hij eten ook moeilijk weerstaan dus uiteindelijk komt meneer met heeeeeeel veeeeeel geduld vanzelf wel.

Ik snap dus heel goed dat je de uitdaging niet aan gaat om hem meteen alle vrijheid te geven en maar te zien wat er gaat gebeuren, als hij eigenwijs genoeg is komt hij nooit en dan moet je hem gaan vangen en daar wordt het allemaal ook niet beter van. De volgende keer dat hij je dan ziet gaat hij er dan bij voorbaat vandoor.

Ik hoop voor jullie dat hij snel accepteert dat hij aangeraakt en meegenomen wordt want uiteindelijk geeft dat hem natuurlijk ook veel meer rust. Heel veel succes!

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 15:35

annebe schreef:
Die arme schat had de band over zijn hoofd gekregen en die zat met strak voor zijn oren.
Maar hij begreep mijn bedoeling en duwde zelf zijn hoofd naar voor zodat ik ik de band naar achteren kon duwen.
Een fijne samenwerking.

Dit klinkt goed. +:)+ Hij weet dus dat wij tweebeners niet alleen eng zijn, maar ook kunnen helpen. Dat geeft hoop voor de rest.

Happie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 18:44

Ziet er goed uit. Er zal een hoop geduld voor nodig zijn maar fijn dat paard lief lekker in de wei kan staan.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:07

Prima oplossing zo, wel een beetje eng. Dat wel.

Zelf zou ik er nog een omheining omheen zetten, om de straal van het touw zeg maar. Dat mocht hij het in z'n bol krijgen dat hij niet probeert om keihard weg te rennen, maar wordt geremd door de omheining.

Wel zou ik dan geen schrikdraad gebruiken(mocht hij toch erin geraken) maar van dat plastic rood-wit lint.

Ik hoop dat de training voorspoedig verloopt en dat je er uiteindelijk een fijne pony aan hebt :j

canela

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-13 19:10

ziet er goed uit! mooi dat het goede werkt! veel succes nog :)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 07:13

Pas wel op, een van mijn paarden had ik ook een keer aan zo'n paal gezet maar binnen 5 minuten zat hij al verstrikt in het touw.
Nu is hij super braaf, en geen wilde exmoor....

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:24

Goed dat de ts inmiddels succesvol vorderingen maakt +:)+

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-13 09:58

Heel fijn om te horen inderdaad dat alles goed verlopen is, buiten de eerste ogenblikken. Hopelijk blijft het zo en wordt hij niet te stoutmoedig. :D

opnieuw62

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 19:36

Misschien is het een idee om te vragen hoe de engelse exmoorfokkers zoiets aanpakken?
Die houden hun paarden vaak jaren in een natuurgebied en als het dan zo eens uitkomt, wordt er een naar huis gehaald om te beleren. Soms zijn ze dan al 8 of 9 jaar oud en altijd in de kudde gebleven met weinig tot geen menselijk contact. Worden niet geënt of bekapt.
Heb zelf ook een exmoor en ja, hij houd ook wel van ontsnappen, want gras eten is zijn grootste liefhebberij.( hij is wel wild geboren, maar toen zijn moeder na een paar dagen stierf flessenveulen geworden)
Op zich niks mis mee om (tijdelijk) aan een paal te staan, maar houd er wel rekening mee dat sommige van dit soort paarden NOOIT te vangen zullen zijn... Hoeft trouwens geen angst te zijn, ze willen zich gewoon niet overgeven. Zo een hebben wij er ook (IJslander), die kan je eigenlijk alleen pakken als je een snoepje bij je hebt, anders kan je het vergeten.

Mila11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:02

De pony niet vastzetten. Echt niet :n Zet op de omheining(as je dat soort hebt) stroom, en meer draden(dus niet 1 hoge, dat hij er onderdoor kan) maar zet er minimaal 3, 1 lage, middelste en een hoge waar hij niet over kan springen :j

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-13 20:12

Lezen... Ze heeft hem al een week vast staan en dat gaat goed.
Ben wel benieuwd hoe het nu is?

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 00:07

Missie_Maxie schreef:
De pony niet vastzetten. Echt niet :n Zet op de omheining(as je dat soort hebt) stroom, en meer draden(dus niet 1 hoge, dat hij er onderdoor kan) maar zet er minimaal 3, 1 lage, middelste en een hoge waar hij niet over kan springen :j

Zoals gezegd... Als pony er niet overheen kan, gaat pony er door heen en dat doet hij sneller dan jij met je ogen kan flitsen, dus de bak stroom die er op staat maakt geen bal uit!
Maar goed, hij staat inmiddels al bijna een week aan de stick en dit hij meer dan uitstekend.

Hij vliegt niet meer van hot naar her als ik er aan kom lopen, maar blijft staan, of neemt zelf al het initiatief om naar je toe te lopen. Daarna schik hij hiervan en loopt weer wat passen achteruit, tot dat je weer naar hem komt lopen, dan blijft hij staan en neem het gras, brok of whatever van je aan.
Maar hiermee blijft hij op een dood punt .... Aanraken is nog steeds eng en zijn halster pakken is not done, want dan vlieg ik er achteraan.

Morgen worden zijn eerste homeopathische druppels opgehaald.

Opnieuw62 @ Dat is wel een idee ja!
Alleen heb ik het idee dat het probleem puur bij dit paardje ligt, omdat de andere paardjes al veel handtammer zijn.
Met Cappuccino loop ik nu regelmatig in de bossen en over straat en Stan was met een paar maandjes al goed tam en liet zich vrijwillig zadelen.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:13

Klinkt goed zeg. Je aanpak werpt z'n vruchten af.
Ik hoop dat dit avontuur met deze pony zich verder positief ontwikkelt.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-13 00:18

Volgend jaar onze endurance wedstrijd positief genoeg?? :D
Nee, het moet mogelijk zijn om hem te kunnen behandelen door een DA als het nodig is en een hoefsmid moet hem veilig kunnen bekappen zonder een kapstal te moeten gebruiken.
De rest is voor mij even bijzaak...

ladriette

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:22

je probeert het... en misschien lukt het, of misschien wel nooit. petje af voor je tijd en energie !
volg je gevoel.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 00:34

Zo een flinke uitdaging heb je daar TS, heel veel succes en geduld toegewenst.

Nog even over die stek de FriesxMerens van vrienden van ons graast al 16 jaar lang aan zo'n stek (ivm bevangenheid mag hij maar beperkt op gras, staat verder in een zandpaddock) daar is nog nooit iets gebeurd, dat levensgevaarlijk valt m.i. wel mee.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 10:47

In principe kan het ook fout gaan als je paard loszet in een paddock. Wat je ook doe overal kan het wel bij fout gaan ook bij de meest simpele dingen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:30

Depende schreef:
dat levensgevaarlijk valt m.i. wel mee.

Zoals veel paarden staan; achter een draadje is veel gevaarlijker voor zowel paard als verkeersdeelnemers.
Bewézen gevaarlijk itt het geneuzel over een touw aan een pen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 14:38

geinig dat ie overal door en overheen gaat maar aan een touwtje braaf blijft staan..

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 15:53

Ayasha schreef:
geinig dat ie overal door en overheen gaat maar aan een touwtje braaf blijft staan..

Je weet dat je aan een simpel grondanker een 4x4 van 2 ton uit de bagger of een greppel kan lieren?

Een voldoende lange lijn aan een correct gezette, bij de grond passende pen is heel resistent wat bovendien voor een paard ook voélt als een vast object.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 16:23

Ja maar die houden meestal levenloze objecten vast, geen beesten die desnoods zichzelf verongelukken.
dat ie het houdt a la maar dat ie er zo rustig onder blijft.. Doet me vermoeden dat er wat overdreven wordt.

myxlea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 18:45

Sommige mensen kunnen niet zo goed lezen... :+

Ben blij dat het al zo goed gaat met Euan, Annebé. Fijn dat dit een oplossing is voor hem.

moonshine88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:04

Lijkt me raar dat een exmoor over 1,60 springt maar oke en erdoorheen...? Een goede houten omheining breken ze niet zomaar doorheen lijkt me. En goed stroom erop.

Volgens mij maak je het alleen maar erger door hem vast te zetten.

Is een vriendje erbij niet een idee?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-13 19:33

Als een Noriker 1.50m springt alsof het niets is (ja, een echte), dan lijkt me dat voor een lichtgebouwde pony helemaal geen probleem. Houten omheiningen kunnen ze echt doorheen als ze zelf willen. Hard aankomen en niet stappen met lopen is de truc (2 dikke houten planken en een stroomdraad erbovenlangs).

Juist met vastzetten zorg je ervoor dat de pony begrenst wordt in zijn vluchtpogingen terwijl hij niet klemgezet wordt (en daar angstig van wordt).