[Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:26

Ik heb niet heel het topic gelezen, en ben het ook niet van plan.
23 uur op stal? Soms kan het niet anders.
Is het gezond: mischien niet, mischien wel, zijn wij de paarden? Ik denk het niet. hoe mensen ook verdiept zijn in NH, je bent geen paard, je weet het niet.

Ik heb mijn paarden nu bij mij thuis zijn, waar ze dagelijks buiten komen, of het weer moet zo slecht zijn dat het niet mogenlijk is. Dan staan ze 24 u of langer op stal als er geen mogenlijkheid is om ze buiten te laten. Omdat het te vettig is. Wil ik een paard met mok? Nee, wil ik een paard dat uitglijd en been breekt? NEE. Dan heb ik haar liever op stal staan.
Als je paard op manege staat waar je ze zelf op de paddok moet zetten omdat er geen wei is. En je kunt niet daar geraken? Iemand anders vragen om haar buiten te zetten, ja dat gaat als het paard iemand in zijn stal laat. Heb een paard die niemand in haar stal laat buiten mij. Dan stond ze ook een dag in haar stal.

Ik vind het zever dat het slecht is. Soms kan het niet anders, en dan moet niemand over een kam geschoren worden. Het is mischien niet even LEUK, maar slecht? Ik heb nog nooit een paard gehad dat fysiek hier iets heeft door gehad. nog NOOIT.
Ik ken iemand die haar paard komt alleen buiten als ze rijd. Dat paard staat er altijd even gelukkig bij, met de oortjes naar voor.. Zonder Zonder stal gebreken, zonder kwetsuren.

Iedereen heeft het recht zijn paard te houden zoals hij wilt. En zolang het paard gezond is, er goed uitziet. En vooral geen tekenen geeft van verwaarlozing hebben wij GEEN recht om daarover kritiek te geven.

Als het paard er chagrijnig bijstaat, belachelijk doet als hij stal uit mag, bijt naar elke voorbijganger en er nooit naarr gekeken word, dan ja. Maar soms kan het niet anders.

Het is niet zo zeer die 23 uur op stal. Het is verwaarlozing waar het eerder over zou moeten gaan. En iemand die zijn paarden super verzorgt maar niet op de wei kan zetten met redenen. Die moet niet afgekraakt worden;

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:34

Heb foto-aanvulling gedaan op mijn vorige post: dus kijk even terug: zo staan ze er nu bij, en die WONEN gewoon buiten ook nog zonder schuilstal (shoot me now... wat SIELUGH). AL vele jaren.

Je ziet duidelijk dat ik aan zeer strenge stricte stripbegrazing doe.

Bonte Jaopie op de voorgrond rijd ik, de merrie daarachter is nog niet beleerd.

Jaopie heeft in de winter een halsdeken op, ja voor mijn rij-gemak (!!!) maar nu al 6 weken niet meer. Die heeft voor het laatste een stal gezien toen-ie 1 jaar was... hij is nu 8.

Geen enkel excuus dus, om buitenpaarden als iets "voddigs" te beschouwen, of ze er als zodanig bij te laten lopen....de merrie Khavanna daarachter is net 4 jaar en die heeft sedert haar 6 maanden nog nooit iets anders gekend dan de wei.

Ik ken menig half/stal-gehouden paard die er rottiger en onverzorgder uitziet, sorry.

Het is alles wat je er zelf aan tijd en aandacht in steekt, of wil steken.

Je hoeft je paard dus niet merendeels op stal te houden/ bang te zijn dat ze er niet meer uitzien als ze meer buiten lopen. Ook zonder deken kunnen je paarden er toppie uitzien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:34

Op de zorgboerderij staan de fokpaarden vanaf oktober/november tot april binnen , veengrond en ze lopen op natuurgrond van het fryske gea langer kan gewoon weg niet. De pony's hebben het dan een slag beter , de 3 naja sinds kort 2 gebruk pony's staan meestal 5 uur in de bak (van 10 tot 3) , en de rest van de pony's (behalve de hengst , die laten we elke dag rollen en gras eten en een stukje om de boerderij lopen) verdelen we over deze 2 en sommigen kunnen er niet uit omdat er even geen stroom is... En 1 heeft een veulen die gaat soms eruit met haar veulen en beste pony vriendin...

Niet iedereen heeft de luxe en ik doe ook wat ik kan met de pony's , met de friezen mag ik niks maar die staan nu ook alweer een paar weken buiten :D

Kinke

Re: [Discussie] Paard 23 uur per dag op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:38

Gusti, maar vind jij 23 uur per dag op stal geen verwaarlozing?

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:40

Gusti-Bill:Als iemand niet eens de moeite neemt heel een topic door te lezen en andermans inbreng daarin te lezen, begrijp ik al niet wat iemand hier dan nog te melden heeft

Ik heb wel de moeite genomen jouw post te lezen.
Jammer. Ook voor je paarden.

Soraya10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:43

Stelletje zeikerds!!! De paarden in nederland hebben het echt zo slecht nog niet. En paarden die in winter op stal staan komen heus wel uit hun box. Ik word schijtziek van dat gezeik. Heb je een leuke vrolijke topic met uitzinnige paardjes die genieten dat ze weer de wei op mogen en dan toch weer gaan lopen mieren neuken! Of de omheining is niet goed of het feit dat ze halster om hebben of peesbeschermers en ander kunnen we nog beginnen over de bespiering, de conditie en weet ik wat . Het is toch nooit goed. Altijd is er iemand die het beter weet.... ongelooflijk.Ja zware dierenleed zag ik op de foto's. Arme paarden. Misschien moeten jullie de dierenbescherming er maar bij halen (sarcastisch) 8)7

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:44

Citaat:
Dat paard staat er altijd even gelukkig bij, met de oortjes naar voor

Oortjes naar voor betekend gelukkig, hey heb ik weer wat nieuws. Paard kijkt misschien om naar iedereen die aankomt in de hoop dat die uit de box komt? :')

Soraya, ga jij gezellig een cursus woede/zelfbeheersing doen voor je komt bokken, mafkees.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:45

Kinke schreef:

Dat is dus duidelijk iemand die de dingen alleen zo wil zien als ze zelf willen..Echt geen oog voor het paard, want paard kan niet praten en geeft (in haar/zijn) ogen niets aan..
ik kan elke, maar dan ook elke dag te paarden naar buiten doen. Storm, regen of sneeuw, bevroren grond enz. Ik MAAK het veilig voor ze..Kost me tijd en energie, maar wat heb ik dat er graag voor over..

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:45

Soraya10, als je je ergert aan dit topic, reageer dan gewoon niet :)

Enne, dat schelden hoeft niet.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:46

Soraya10 schreef:
Stelletje zeikerds!!! De paarden in nederland hebben het echt zo slecht nog niet. En paarden die in winter op stal staan komen heus wel uit hun box. Ik word schijtziek van dat gezeik. Heb je een leuke vrolijke topic met uitzinnige paardjes die genieten dat ze weer de wei op mogen en dan toch weer gaan lopen mieren neuken! Of de omheining is niet goed of het feit dat ze halster om hebben of peesbeschermers en ander kunnen we nog beginnen over de bespiering, de conditie en weet ik wat . Het is toch nooit goed. Altijd is er iemand die het beter weet.... ongelooflijk.Ja zware dierenleed zag ik op de foto's. Arme paarden. Misschien moeten jullie de dierenbescherming er maar bij halen (sarcastisch) 8)7

Je zit in het verkeerde topic ;)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:46

Soraya, hier zijn pilletjes voor, geloof ik?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:47

terpentijn schreef:

Werken in sommige gevallen ook niet

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:49

terpentijn schreef:

_O-

Mijne staat nu jammer genoeg ook s winters binnen, maar in de buurt is geen enkele stalling die én weide/padock in de winter aanbied en erbij ook een binnenhal heeft, kantine, poetsplaats (warm water) etc.
Dan is het kiezen of hem 8/12 uur buiten te zetten per dag zonder eten etc. en 5 maanden nauwelijks rijden (ene stalling) of iedere dag rijden en hem daarmee zo'n 3, 4 uur uit de box te hebben als ik alleen ga, en langer als hij met andere paarden in de rijhal kan spelen.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:51

Kinke schreef:

Als dit eenmalig is. Of dit paard zelf geen tekenen geeft dat het dit erg vind niet nee.
Ik heb het voorbeeld aangehaald van die vrouw wiens paard alleen buiten komt als ze rijd. Die vrouw rijd haar paard 1x per dag, longeert hem ook geregeld. Als je dit paard buiten zet begint hij onmiddelijk aan de draad heen en weer te lopen om naar binnen te mogen.

Mijn paarden staan elke dag 4-8 uur buiten. Of het moet regenen dat het niet normaal is. Dan laat ik ze buiten om de stal te doen, en komen ze terug binnen. Dit is nog geen uur dat ze buiten staan. En mij gaat het niet om het vuil worden. Borstelen en properr. Mij gaat het erom dat ze aan de draad staan dringen om naar binnen te mogen.

Ik heb een merrie gehad die op een stal stond (enige in de buurt trouwens, voor wij thuis de wei enz.. in orde hadden). Hier was alleen paddock aanwezig, en als ik ze nieet buiten zetten deed niemand het omdat ze niet handelbaar was bij andere. Als ik doodziek in bed lig met een long ontsteking dan geraak ik daar niet om haar buiten te zetten.

23 uur per dag op stal is zielig voor paarden die gewend zijn buiten te lopen. Maar voor paarden die niet anders kennen, wegens verschillende redenen vind ik dit niet erg. Iedereen mag hier zijn mening over hebben. Het is zielig als er niet naar de paarden omgekeken word, maar soms kan het niet anders. En zoals ik al gemerkt heb word iemand die zo denkt hier redelijk fel afgekraakt.

Ik denk niet alleen aan mezelf, ook aan het paard. Als er geen mogenlijkheid is is dit er niet. Kom jij maar eens naar hier de wei veilig maken. Voor een paard dat niet eens naar buiten WILT.
Ieder paard is anders. Elke eigenaar is anders.

En oortjes naar voor in betekenis van blij. Niet om naar buiten te kijken. Als paard het erg zou vinden zou die zich wel lostrekken als ze er mee gaan wandelen. Zou hij wel gek doen als hij de wei op mag. Maar doet hij niet. Hij draait zich onmiddelijk om om terug naar binnen te mogen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:51

Soraya10 schreef:

HIHI....Ben het eigenlijk wel heeeL erg eens met je!

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:52

terpentijn schreef:
Gusti-Bill:Als iemand niet eens de moeite neemt heel een topic door te lezen en andermans inbreng daarin te lezen, begrijp ik al niet wat iemand hier dan nog te melden heeft

Ik heb wel de moeite genomen jouw post te lezen.
Jammer. Ook voor je paarden.

Ik heb het topic gelezen in de vluchte. Ook het topic over die 100 paarden die naar buiten mochten.
En ik heb de inbreng ook gezien.
Is het jammer voor mijn paarden dat ze verwend worden, geborsteld 2x per dag of meer door kinderen die hier rond lopen. Is het jammer voor mijn paarden dat ik ziek ze toch maar buiten ga zetten omdat mijn ouders zelf ook ziek zijn en niet kunnen?
Is het jammer dat ze binnenstaan omdat ze niet buiten willen?
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 12-05-13 17:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:54

Soraya het is en blijft eindeloos gezeik..x
Maar zoals ik al eerder zei, het zijn gelukkig allemaal meningen en geen feiten!

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:56

Is dit werkelijk de moeite waard om hierover nog een discussie te houden. Iedereen heeft zijn eigen mening en mijn paard staat nu ook elke dag zolang het licht is buiten, maar hiervoor wisten wij niet beter dan dat ze op de manege stond en daar stond ze veel in stal, maar wij wisten toen niet dat er ook andere mogelijkheden in de omgeving waren, want veel stallen bij ons hebben geen (goede) weidegang. Je gaat mensen met deze discussie niet tot actie aanzetten zodat ze hun paard ook meer naar buiten gooien, toch? Ik vind 22 u stal niet altijd dierenleed. Sommige paarden weten ook niet beter heel crue gezegd. Tuurlijk weidegang/ in de paddock staan is voor elk paard goed of het paard nu kreupel is of iets aan de longen heeft etc. Het paard moet (sommige uitzonderingen) altijd kunnen bewegen voor de bloedsomloop. en dat bereik je niet met 1 of 2 uur rijden oid. Maar deze discussie zet toch niet aan tot handelingen. Dus waarom steken jullie je tijd niet is leuke topics, waar je je niet boos hoef te maken over wat men zegt of hij zij doet met zijn haar paard. Je gaat die paarden niet helpen met zulke discussies. Dus geniet gewoon van wat jij met je paard doet en reageer op topics die écht leuk zijn fo waar je mensen écht mee kan helpen. Echt betere besteding van je tijd ;)

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:57

Poess91 schreef:
Soraya het is en blijft eindeloos gezeik..x
Maar zoals ik al eerder zei, het zijn gelukkig allemaal meningen en geen feiten!

Daar heb je helemaal gelijk in ;) :o

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 17:59

Een uitloop stal is ideaal, als die mogenlijkheid er is. Maar die hebben we ook niet. Met 1 paard gaat dat, maar met een redelijk kleine weide, en 3 paarden die elkaar kreupel zouden kunnen slaan is dit ook niet mogenlijk.

Een paard moet dagelijks buiten komen als de mogenlijkheid er is. Maar moet dit weidegang zijn? Gaan wandelen, rijden, longeren, is ook buiten komen.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:00

Tja kodaloverr, al is er maar eentje die dit topic leest en anders gaat denken, dan ben ik al gelukkig...

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:01

@Gusti: voor paarden die 23 uur per dag op stal staan "en dit gewend zijn" is het volgens jou okee
Aldus jouw laatste post. Onvoorstelbaar, als je dit echt zelf zou geloven.
Tsja....

@aerdenhout: jullie zitten niet alleen beiden in het verkeerde topic, maar je maakt zo ook geen beste reclame voor je eigen paarden- en stalbeleid. Ik had je anders ingeschat.

Al doende leert men.

Kodaloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:01

Ja ik ook, maar ga je dat bereiken en is dat alle frustraties waard? Ik betwijfel het jammer genoeg.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:02

GUSTIxBILL schreef:
Een uitloop stal is ideaal, als die mogenlijkheid er is. Maar die hebben we ook niet. Met 1 paard gaat dat, maar met een redelijk kleine weide, en 3 paarden die elkaar kreupel zouden kunnen slaan is dit ook niet mogenlijk.

Een paard moet dagelijks buiten komen als de mogenlijkheid er is. Maar moet dit weidegang zijn? Gaan wandelen, rijden, longeren, is ook buiten komen.

Hoeft wat mij beteft ook geen weidegang te zijn..Wel samen met andere paarden naar buiten in een ruimte die groot genoeg is om ook eens lekker uit hun dak te kunnen gaan enz..en waar gevoerd wordt, want paarden de hele dag op paddock zonder voer/water vind ik minstens net zo erg..

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-13 18:04

terpentijn schreef:
@Gusti: voor paarden die 23 uur per dag op stal staan "en dit gewend zijn" is het volgens jou okee
Aldus jouw laatste post. Onvoorstelbaar, als je dit echt zelf zou geloven.
Tsja....
.

Als dit paard buiten mag, en onmiidelijk aan de draad staat om terug binnen te mogen (ookal staan er andere paarden bij.) ja, dan vind ik dit oke. en vind ik hier niks zielig aan. Zeker niet als het paard door de draad gaat richting zijn stal.

Zammie schreef:
Hoeft wat mij beteft ook geen weidegang te zijn..Wel samen met andere paarden naar buiten in een ruimte die groot genoeg is om ook eens lekker uit hun dak te kunnen gaan enz..en waar gevoerd wordt, want paarden de hele dag op paddock zonder voer/water vind ik minstens net zo erg..

Samen met andere paarden is hier dus niet mogenlijk. Ik heb 3 merries, die elkaar de knoken overstampen. En het is ook niet mogenlijk om ze te laten uitvechten want dan zitten we met 3 kreupele paarden. Onze stallen zijn wel zo ingericht dat ze elkaar ten alle tijden kunnen zien. en onze wei is in drie stukken opgedeeld dat er draad tussen zit. Maar ik blijf erbij. soms is 23 u per dag in stal beter als buiten
Laatst bijgewerkt door GUSTIxBILL op 12-05-13 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt