Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:13

ik vind het goed dat jullie in ieder geval een oplossing proberen te zoeken..
ook goed van de eigenaar dat ze nu (na dit topic?) een kleiner stuk heeft gebouwd om haar shet achter te proberen te houden.

hoop voor jullie dat het lukt!

overgens begrijp ik de klachten van de buren ook..zij hebben er niet om gevraagd.

eigenaar: heb je je WA verzekering al eens gebeld en de situatie uitgelegd? misschien kunnen zij een deel vergoeden?

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:20

Ik heb mijn 2 uitbrekers apart staan van mijn paarden, dat is ook nog eens beter voor het voorkomen van hoefbevangenheid.
Mijn paarden staan achter schrikdraadnetten om te voorkomen dat onze honden bij de paarden in lopen.
Afbeelding
Daarnaast staat daarvoor op zo`n 20 cm nog schrikdraad lint, bij de ponies vaak een dubbele hoogte :
Afbeelding
1 draad vlak bij de grond en de bovenste.
Door de dubbele omheining met ruimte ertussen is eronder door kruipen opgelost. Doe je dat loop je tegen omheining 2 aan terwijl het lint nog vrolijk op je manenkam/rug knettert.
Neem een goed schrikdraad apparaat en in ieder geval 2 accu`s, liefst meer, hier kun je dan mee wisselen, 1 onder de lader, 1 op het hek en het liefst 1 reserve.

Het voordeel van dit is dat het allemaal op te pakken is en te verplaatsen. In blinde paniek erdoor heen levert geen schade op aan mijn paarden/ponies.
De keren dat er bij mij nog uitgebroken wordt is wanneer wij zelf stom zijn, apparaat niet aan of lint wat de grond raakt.
Wanneer alles goed staat zullen ze het niet in hun hoofd halen het te proberen. En ja ik heb een dame die ook erg ongevoelig is voor alles.

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: Pony maakt me gek! Geen respect voor omheining.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:40

Dat is ook nog een goed idee. Dan kan eigenaresse dat gewoon weer mee nemen als wij hier verhuizen. ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:41

Ook een goed schrikapparaat heeft goede aarde nodig, en met dit droge weer aarden je aardpennen niet goed, want daar is vochtige grond voor nodig. Als er morgen niet genoeg regen valt dus een paar emmers water bij je aardpennen gieten. Je gaas staat mooi maar een omheining die niet corrigeeerd (bijt) als er een paard tegen aan komt krijgt 0 respect en wordt dus gesloopt. 3 of 4 lagen schapendraad met echt goed klap (begin maar met 2J output voor zo'n shet) en elke 3 a 4 meter een paal en goed strak spannen (spanners op je draad zetten dus). Gaas zelf is nl zichtbaar genoeg om de paarden te laten weten waar het hek is.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:41

tamary schreef:
Ook een goed schrikapparaat heeft goede aarde nodig, en met dit droge weer aarden je aardpennen niet goed, want daar is vochtige grond voor nodig. Als er morgen niet genoeg regen valt dus een paar emmers water bij je aardpennen gieten. Je gaas staat mooi maar een omheining die niet corrigeeerd (bijt) als er een paard tegen aan komt krijgt 0 respect en wordt dus gesloopt. 3 of 4 lagen schapendraad met echt goed klap (begin maar met 2J output voor zo'n shet) en elke 3 a 4 meter een paal en goed strak spannen (spanners op je draad zetten dus). Gaas zelf is nl zichtbaar genoeg om de paarden te laten weten waar het hek is.

Wie moet dat allemaal betalen dan?
Gewoon een serieuze vraag.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:44

Wie met het geld moet komen zullen jullie samen uit moeten komen, maar zoals anderen al aangeven hoeft shet niet op de hele 1,7 ha rond te kunnen huppelen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:45

tamary schreef:
Wie met het geld moet komen zullen jullie samen uit moeten komen, maar zoals anderen al aangeven hoeft shet niet op de hele 1,7 ha rond te kunnen huppelen.

Dan lijkt het me dus het verstandigst dat eigenaresse hier zelf in inversteerd en als wij gaan verhuizen zij haar materialen weer mee kan nemen.
(Inderdaad niet voor bijna 2 ha, maar voor een eigen stuk grond.)
Laatst bijgewerkt door Giolli op 08-04-13 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:45

Superlief van je vader :) Fijn dat het opgelost wordt..want ojee ojee, punthoofd krijg je ervan he..of het nou je vriendin is of niet, dat staat compleet los van het gedrag van de houdini's hihi

Mag ik wel eerlijk zijn? Zelfs mijn niet uitbrekers zouden hierdoor gaan uitbreken :P Even heel l*banketstaaf gezegd, t ziet eruit als een bij elkaar geraapt 'zooitje'..en zie allemaal enge adviezen voorbij komen als prikkeldraad en vangrailen..bij beide heb ik 2 paarden zwaar gewond zien raken met als gevolg inslapen. Prikkeldraad is of wordt naar mijn weten verboden (ik zal de bron even opzoeken voor je)..
Ik heb je eerder al advies gegeven door wat extra aardepennen erbij te zetten, lange pennen..op t moment dat je draad weer in orde is en nergens een lek zit (dus niet om paaltjes knopen en de afstanden tussen de draden kleiner te maken, 3 aan ene zijde, 3 aan andere zijde bijwijze van en oogjes om en om draaien, ene kant boven, andere kant beneden..want zez ijn zo gehaaid om het draad eruit te duwen of stampen. Als het om en om is, lukt dat truucje niet meer)..Aardepennen doen de helft vh werk en die pennen kosten niks en anders hebben ze vast op de sloop wel wat :)

Nou succes meiden..komt vast goed :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-13 21:48

Amy77 schreef:
Superlief van je vader :) Fijn dat het opgelost wordt..want ojee ojee, punthoofd krijg je ervan he..of het nou je vriendin is of niet, dat staat compleet los van het gedrag van de houdini's hihi

Mag ik wel eerlijk zijn? Zelfs mijn niet uitbrekers zouden hierdoor gaan uitbreken :P Even heel l*banketstaaf gezegd, t ziet eruit als een bij elkaar geraapt 'zooitje'..en zie allemaal enge adviezen voorbij komen als prikkeldraad en vangrailen..bij beide heb ik 2 paarden zwaar gewond zien raken met als gevolg inslapen. Prikkeldraad is of wordt naar mijn weten verboden (ik zal de bron even opzoeken voor je)..
Ik heb je eerder al advies gegeven door wat extra aardepennen erbij te zetten, lange pennen..op t moment dat je draad weer in orde is en nergens een lek zit (dus niet om paaltjes knopen en de afstanden tussen de draden kleiner te maken, 3 aan ene zijde, 3 aan andere zijde bijwijze van en oogjes om en om draaien, ene kant boven, andere kant beneden..want zez ijn zo gehaaid om het draad eruit te duwen of stampen. Als het om en om is, lukt dat truucje niet meer)..Aardepennen doen de helft vh werk en die pennen kosten niks en anders hebben ze vast op de sloop wel wat :)

Nou succes meiden..komt vast goed :)

Klopt, haar pony staat ook niet meer op deze weide mede omdat hij hier gewoon dwars door heen loopt. (Super logisch nadat alles gesloopt is natuurlijk. ;) )
Haar paarden staan nu op een andere wei van ons, maar mijn paarden staan hier omdat die toch niet ontsnappen en niet bij het draad komen. Haar pony stond op de kleine weide die vol geplamuurd was met prikkeldraad om hem tegen te houden.
Ik weet dat prikkeldraad sinds een paar jaar verboden is. De vraag "waarom het dan gemaakt word" Tja. Het is bedoeld voor schapen en voor koeien weide;s word het ook gebruikt.
Oei oei, als hij vanmorgen toch zijn pezen had opengesneden had je hem ook kunnen laten afspuiten.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 21:52

xSlvna schreef:
Klein stuk afzetten met een hoge (!!!) stroom erover geen optie? Hier hadden we voor onze uitbreek-belg een hoger voltage erop gezet, geschikt voor koeien volgens mij.
Even 'afleren' en de stroom er weer van af halen.

Inderdaad, dat lijkt me handig. Voor de rest van de paarden een veilige, degelijke afrastering en die houdini tijdelijk op een klein stukje. Dit aansluiten op het lichtnet en ijzerdraad door de manen heen vlechten. Als het kan ook de deken af. Als je echt duidelijkheid wilt hebben zorg je voor een stuk ketting om zijn nek, dat deed mijn stalhouder met geiten die dachten het kippenhok in te mogen. Huppakee, die leert snel genoeg dat er niet te sollen is met die draad.
Pensionhouder betaald de goede afrastering voor haar paarden en de eigenaar van houdini betaald het kleine stukje. Voor het huis verkocht wordt netjes regelen dat spullen opgehaald worden door de houdini-eigenaar en klaar is kees. Vriendschap gered en paarden veilig.

desi92

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:01

lovelygirly schreef:
Dat haar paarden uitbreken oid of gaan hangen in het draad. Die keuze maken haar paarden zelf.

Dus omdat jou shetlander uitbreekt en daardoor de omheining niet meer goed is, is het de keuze van de paarden zelf dat ze in ene keer de wei uit kunnen :?

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:15

Als stille meelezer heb ik één tip: ALLES er uit, paaltjes, draad, alles. Vervolgens om de 3 à 4 meter keurig op een rijtje nieuwe paaltjes in de grond slaan en 4 isolatoren op gelijke hoogte van elkaar bevestigen. Vervolgens op die 4 verschillende hoogten zuiver ijzerdraad spannen (valt qua prijs ook nog mee!) en vervolgens investeren in een flinke stroomklok. Neem een voor koeien of schapen. Dat was bij onze boeven de enige methode, en ze zijn nu echt zo mak als lammetjes.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-13 23:21

Ik vind dat de eigenaar van de pony wel wat te ver gaat door te zeggen dat de keuze is van haar paarden die uitbreken of hangen.

Het is immers veroorzaakt door de pony en ik vind niet dat de TS alles moet aanpassen voor 1 pony dat in pension is en dus niet van haar is, ik zou zeggen tegen de eigenaar van de probleempony: ga maar een ander plek zoeken.

NoGo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 00:18

Giolli schreef:
amoj schreef:
Voor de eigenaresse is dit weggegooid geld... Hallo he, wie maakt hier iedere keer het draad kapot?!
Vind het al heel wat dat je dit tot nu toe allemaal toelaat. Ik had de pony op stal gezet en gezegd die komt er niet meer uit voor je een goeie oplossing vind zodat ie er niet meer uit loopt.

Snap ik! Maar ik vind dat ik in principe niet aan die pony mag zitten. Maar aan de andere kant, echt alles is naar de kl*te.
Eigenaresse vind ook dat goede omheining een taak van pensionhouder is. Dat snap ik... Vind ik ook.
Maarja... Dat wás het ook, voordat shet lief hier kwam.

Ik heb niet alles gelezen maar hier moest ik even op reageren, vriendin of niet ze betaald 95,- voor 2 paarden je zegt terecht dat je niet zomaar aan haar pony behoort te zitten, doet volgens mij veel in overleg.
Oplossing lijkt me dan ook simpel...jij wil niet teveel uitgeven aan een omheining ivm te koop staan, land van je vader enz. en brengt je eigen paarden in gevaar (prikkeldraad) voor andermans pony = dag dag pony!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 07:35

desi92 schreef:
lovelygirly schreef:
Dat haar paarden uitbreken oid of gaan hangen in het draad. Die keuze maken haar paarden zelf.

Dus omdat jou shetlander uitbreekt en daardoor de omheining niet meer goed is, is het de keuze van de paarden zelf dat ze in ene keer de wei uit kunnen :?

Ragdollcat schreef:
Ik vind dat de eigenaar van de pony wel wat te ver gaat door te zeggen dat de keuze is van haar paarden die uitbreken of hangen.

Het is immers veroorzaakt door de pony en ik vind niet dat de TS alles moet aanpassen voor 1 pony dat in pension is en dus niet van haar is, ik zou zeggen tegen de eigenaar van de probleempony: ga maar een ander plek zoeken.

Als ik dat prikkeldraad niet hoefde op te hangen voor die pony, was er een hoop ellende bespaard. :o
Als die pony niet alles kapot had gemaakt, had mijn paard niet losgelopen.
Als er geen prikkeldraad was geweest, had mijn veulen dit niet gehad:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7606_n.jpg

Het zijn maar kleine dingetjes, maar om te gaan zeggen dat 'mijn paarden de keuze zelf maken' Tja... Beetje kinderachtig aangezien we hier alles voor jou en je pony verbouwd hebben met prikkeldraad.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:42

Giolli schreef:
little_king schreef:
Bij het eerste gat had er al een draad 20 cm boven de grond moeten komen, met stroom.
Zonder stroom zal deze pony altijd uitbreken, wat je ook verzint, daar drukt hij zich door.

Investeer in een goede en duurder stroomapparaat zodat er inderdaad genoeg joule opstaat, dat geeft de sterkte van de klap weer.

Investeer in nieuwe draad uit 1 stuk, geen aan elkaar geknoopte rommel en goede isolatoren.
dat is allemaal weer los te schoeven en naar een nieuwe plek mee te nemen.

nu hangt het topic aan elkaar van elkaar de schuld geven, maar ondertussen niets investeren en alleen maar wat prul knoop werk.
dat werkt inderdaad bij een hele brave, maar bij veel niet.

Als ik die omheining van jullie zie, dan blijven van de 4 paarden die ik heb er maar 1 achter.
En dat terwijl ik maar 1 echte uitbreker heb.

Dat is dan erg jammer... Maar mijn paarden blijven er állemaal achter!
Hoe bedoel je foto van onze omheining? Gaas van ong. 2 meter lijkt me toch genoeg of niet? :=
Als ik meer nodig heb om een shetlander tegen te houden, houd het voor mij echt op hoor. :=

Zoals ik al zei! Topic is absoluut niet bedoeld om dit te gaan uitvechten.
Zoals ik al zei wil ik graag nog steeds tips/adviezen ontvangen hoe IK het beste kan aanpakken en wat de eigenaresse het beste kan doen!
Uitvechten, doen we wel lekker ergens anders. :)

Nee hekwerk zonder stroom is niet voldoende.
Wij hebben hier ook gaas en ook regelmatig schapen van iemand in de buurt om het netjes bij te grazen.
Die zijn net zo erg als een shetlander.
Vóórdat de schapen in de wei kwamen hebben we isolatoren op het gaas gezet.
http://www.schrikdraad.net/afstandisolator-gaas/
Met een klap stroom uiteraard.
Omdat anders de schapen ook het hek kapot maken.
Dat weet je van te voren, daar handel je naar.
En dat zijn ook niet mijn schapen, dus investeer ook in een ander zijn dier, maar ik heb besloten dat die soms hier komen.
Idem met een shetlander.

Verder reageerde ik ook op je draadjes wat je tussen de weides hebt, daar zouden die van mij niet achter blijven. En heel veel paarden niet.
dat die van jou dat zonder stroom op wat van de draadjes wel doen is meer uitzondering dan regel.

Nu staat jullie huis te koop, dus ik snap dat je nu niet meer wilt investeren, dus mag en hoort de eigenaar zeker ook bij te dragen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:50

little_king schreef:
Een pony kan niet onder gaas doorgraven als jij zorgt dat er op 10 cm hoogte vanaf de grond de eerste draad zit. Daar moet hij dan met zijn neusje tegen drukken, dat doet er echt geen 1.
Dan weer 1 op 30 cm, een op 50 en 1 op 70.
En dan veel stroom erop via het lichtnet.
Koop nieuwe draad, span dat in 1 keer goed op, dan geleid het goed.
Zorg zoals anna ook al aangeeft dat je aarde het goed doet.
ja dat kost in 1 keer wat, maar telkens kleine stukjes kost uiteindelijk opgeteld veel meer.

Nou en of een Shet onder 10 cm door kan! Die merrie van mij was daar een kampioen in.
Kop eronder ( neus) en net zo lang wrikken tot het gat groter word.En ik had de hele wei met schapengaas omheind. IK heb dat kleine mormel op d'r buik onder het gaas door zien schuiven.
Schrikdraad heeft alleen zin als er voldoende stroom opstaat en er moet niet te veel onkruid tegen aan groeien. Sommige paarden wisten trouwens wanneer het uit stond.
Gelukkig is nu alles met hout afgezet, maar mormeltje zie je nog steeds zoeken naar een plekje waar ze zou kunnen ontsnappen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 07:56

Giolli schreef:
Als ik dat prikkeldraad niet hoefde op te hangen voor die pony, was er een hoop ellende bespaard. :o

Het zijn maar kleine dingetjes, maar om te gaan zeggen dat 'mijn paarden de keuze zelf maken' Tja... Beetje kinderachtig aangezien we hier alles voor jou en je pony verbouwd hebben met prikkeldraad.

Je had toen ook nee kunnen zeggen tegen het prikkeldraad en hebt zelf je paarden in die wei gezet neem ik aan, dus dan is het risico natuurlijk voor jezelf ;)

Wel balen deze situatie. Hopelijk vinden jullie een oplossing. Ik vind je wei niet in goede conditie met die oude mest, slechte omheining etc. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 09-04-13 08:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:06

Een lichtnet apparaat! Met aardigsmix bij de aarde
Alles opruimen en nieuw draad. Dat geleid niet meer als het zovaak gebroken is.
En wie het betalen moet?! Daar heb je beesten voor. Je moet de veearts en de kliniek ook betalen en dat is niet goedkoop met prikkeldraad wonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:09

Verder vind ik dat je erg afwijzend en aanvallend reageert op de tips die mensen je geven, terwijl het op de foto's die je plaatst gewoon een bende is. Doe wat met de goede tips zou ik zeggen. Aan een nieuwe afrastering raak je toch.

Band zou ook nog een optie zijn met een extra stroomdraad

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:12

Het lijkt precies alsof TS niet nee durft zeggen. Wat ook niet verwonderlijk is gezien het feit ze ook eigenlijk niets te vertellen heeft (zijzelf minderjarig, meerderjarige eigenares huurt de grond van vader). Ik kan me ook voorstellen dat deze kwestie wel wat voor discussie thuis gezorgd heeft. De vader die het al lang beu is en geen investeringen meer wil doen.

En sorry, eigenares van pony, maar ik vind dat jij een rare gedachtengang hebt. Heel nobel natuurlijk dat je meehelpt met touwtjes aan elkaar zitten frutselen, maar iedereen weet dat dat nutteloos is. Als een stevige, degelijke omheining jouw pony niet kan houden, dan kan een ineengeknutselde dat zeker niet. En dan zeg je dat als TS haar paarden uitbreken dat dat haar schuld is? Daar had ik zeer zeker een offline gesprek met jou gehad en ik weet niet of je pony nog in mij wei had mogen staan. Stel je voor: dat je twee jaar lang met je handen in het haar zit omdat heel je mooie omheining aan gort ligt, je paarden raken gewond en dan kwakt de huurder zo een opmerking in je nek. Houd je handjes echt bijeen met een verhuurder als TS en haar vader. Bij mij had je al lang je spulletjes mogen pakken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:17

Er zitten 2 kanten aan, als iemand foto's en verhalen over mijn pony zo op bokt zou gooien, en op bokt een discussie met mij aangaat dan had ik mijn pony ergens anders neergezet..
Het is gewoon niet handig om het zo te doen, beide foto's plaatsen, het word een ja maar jij spelletje nu..
TS zet haar paarden zelf in een wei met prikkeldraad, dus dat is haar verantwoordelijkheid.
Probeer er samen uit te komen ipv dit via bokt uit te vechten, via de telefoon of beter nog face to face is het veel sneller opgelost lijkt mij..

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-13 08:49

ik vermoed dat ts dit heeft opgestart omdat ze ten einde raad is en een oplossing wil voor het probleem, ik vind dat ze zeer coulant naar de eigenaresse is geweest en dat die zich onterecht aangevallen voelt door TS. De andere hebben wel een mening over de eigenaresse en dat ze zich daardoor aangevallen voelt kan dat, maar dat heeft ze ook een beetje aan zichzelf te danken door voor een appel en een ei heel veel van haar pensionhouder te verwachten en zelf niet te willen investeren. (tot nu aan toe).

Als het mijn pony was geweest had die allang aan een ketting gestaan en was ik op zoek gegaan naar een mooie oplossing die wat permanter is. Van het geld dat ik uit zou sparen door de zeer goedkope stalling had ik zelf geïnvesteerd in een knap schrikapparaat en palen om de boel shet proof te maken, desnoods op een klein stukje proberen of het werkt en dan verder. Als laatste zou ik via mijn eigen aansprakelijkheidsverzekering proberen de kosten voor de kapot gemaakt omgeheining te claimen voor de eigenaren van het land. Dat kost je namelijk niets en aangezien jij aansprakelijk bent voor je pony kan je hier gebruik van maken, daar is de verzekering namelijk voor, je betaald niet voor niets premie.

In de verkoop van het huis kan altijd opgenomen worden dat een deel van de omheining en stroomapparaat meegenomen worden.

Aan TS, zoals zovelen hebben geschreven, de draden zoals ze nu hangen hebben geen enkel nut, strak spannen en prikkeldraad weg!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 08:51

Cayenne schreef:
Giolli schreef:

Je had toen ook nee kunnen zeggen tegen het prikkeldraad en hebt zelf je paarden in die wei gezet neem ik aan, dus dan is het risico natuurlijk voor jezelf ;)

Wel balen deze situatie. Hopelijk vinden jullie een oplossing. Ik vind je wei niet in goede conditie met die oude mest, slechte omheining etc. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.

Daar staan geen paarden meer in. Zijn allemaal naar de andere kant gegaan!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-13 08:54

[***] schreef:
Verder vind ik dat je erg afwijzend en aanvallend reageert op de tips die mensen je geven, terwijl het op de foto's die je plaatst gewoon een bende is. Doe wat met de goede tips zou ik zeggen. Aan een nieuwe afrastering raak je toch.

Band zou ook nog een optie zijn met een extra stroomdraad

Ik probeer echt wat met de tips te doen. Weet het dat een rommeltje is maar zoals ik al zei heb ik mijn paarden al even ergens anders staan.
Ook hebben we laatst alle mest en oud hooi weg gehaald.
Als je in ieder geval mijn berichten even door had gelezen, zou je zien dat er nieuwe omheining komt.
Deze is alleen niet meer voor de pony bedoeld, dat mag de eigenaresse gaan regelen. :)