Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
tamary schreef:Ook een goed schrikapparaat heeft goede aarde nodig, en met dit droge weer aarden je aardpennen niet goed, want daar is vochtige grond voor nodig. Als er morgen niet genoeg regen valt dus een paar emmers water bij je aardpennen gieten. Je gaas staat mooi maar een omheining die niet corrigeeerd (bijt) als er een paard tegen aan komt krijgt 0 respect en wordt dus gesloopt. 3 of 4 lagen schapendraad met echt goed klap (begin maar met 2J output voor zo'n shet) en elke 3 a 4 meter een paal en goed strak spannen (spanners op je draad zetten dus). Gaas zelf is nl zichtbaar genoeg om de paarden te laten weten waar het hek is.
tamary schreef:Wie met het geld moet komen zullen jullie samen uit moeten komen, maar zoals anderen al aangeven hoeft shet niet op de hele 1,7 ha rond te kunnen huppelen.
Amy77 schreef:Superlief van je vaderFijn dat het opgelost wordt..want ojee ojee, punthoofd krijg je ervan he..of het nou je vriendin is of niet, dat staat compleet los van het gedrag van de houdini's hihi
Mag ik wel eerlijk zijn? Zelfs mijn niet uitbrekers zouden hierdoor gaan uitbrekenEven heel l*banketstaaf gezegd, t ziet eruit als een bij elkaar geraapt 'zooitje'..en zie allemaal enge adviezen voorbij komen als prikkeldraad en vangrailen..bij beide heb ik 2 paarden zwaar gewond zien raken met als gevolg inslapen. Prikkeldraad is of wordt naar mijn weten verboden (ik zal de bron even opzoeken voor je)..
Ik heb je eerder al advies gegeven door wat extra aardepennen erbij te zetten, lange pennen..op t moment dat je draad weer in orde is en nergens een lek zit (dus niet om paaltjes knopen en de afstanden tussen de draden kleiner te maken, 3 aan ene zijde, 3 aan andere zijde bijwijze van en oogjes om en om draaien, ene kant boven, andere kant beneden..want zez ijn zo gehaaid om het draad eruit te duwen of stampen. Als het om en om is, lukt dat truucje niet meer)..Aardepennen doen de helft vh werk en die pennen kosten niks en anders hebben ze vast op de sloop wel wat
Nou succes meiden..komt vast goed
xSlvna schreef:Klein stuk afzetten met een hoge (!!!) stroom erover geen optie? Hier hadden we voor onze uitbreek-belg een hoger voltage erop gezet, geschikt voor koeien volgens mij.
Even 'afleren' en de stroom er weer van af halen.
Giolli schreef:amoj schreef:Voor de eigenaresse is dit weggegooid geld... Hallo he, wie maakt hier iedere keer het draad kapot?!
Vind het al heel wat dat je dit tot nu toe allemaal toelaat. Ik had de pony op stal gezet en gezegd die komt er niet meer uit voor je een goeie oplossing vind zodat ie er niet meer uit loopt.
Snap ik! Maar ik vind dat ik in principe niet aan die pony mag zitten. Maar aan de andere kant, echt alles is naar de kl*te.
Eigenaresse vind ook dat goede omheining een taak van pensionhouder is. Dat snap ik... Vind ik ook.
Maarja... Dat wás het ook, voordat shet lief hier kwam.
desi92 schreef:lovelygirly schreef:Dat haar paarden uitbreken oid of gaan hangen in het draad. Die keuze maken haar paarden zelf.
Dus omdat jou shetlander uitbreekt en daardoor de omheining niet meer goed is, is het de keuze van de paarden zelf dat ze in ene keer de wei uit kunnen
Ragdollcat schreef:Ik vind dat de eigenaar van de pony wel wat te ver gaat door te zeggen dat de keuze is van haar paarden die uitbreken of hangen.
Het is immers veroorzaakt door de pony en ik vind niet dat de TS alles moet aanpassen voor 1 pony dat in pension is en dus niet van haar is, ik zou zeggen tegen de eigenaar van de probleempony: ga maar een ander plek zoeken.
Giolli schreef:little_king schreef:Bij het eerste gat had er al een draad 20 cm boven de grond moeten komen, met stroom.
Zonder stroom zal deze pony altijd uitbreken, wat je ook verzint, daar drukt hij zich door.
Investeer in een goede en duurder stroomapparaat zodat er inderdaad genoeg joule opstaat, dat geeft de sterkte van de klap weer.
Investeer in nieuwe draad uit 1 stuk, geen aan elkaar geknoopte rommel en goede isolatoren.
dat is allemaal weer los te schoeven en naar een nieuwe plek mee te nemen.
nu hangt het topic aan elkaar van elkaar de schuld geven, maar ondertussen niets investeren en alleen maar wat prul knoop werk.
dat werkt inderdaad bij een hele brave, maar bij veel niet.
Als ik die omheining van jullie zie, dan blijven van de 4 paarden die ik heb er maar 1 achter.
En dat terwijl ik maar 1 echte uitbreker heb.
Dat is dan erg jammer... Maar mijn paarden blijven er állemaal achter!
Hoe bedoel je foto van onze omheining? Gaas van ong. 2 meter lijkt me toch genoeg of niet?![]()
Als ik meer nodig heb om een shetlander tegen te houden, houd het voor mij echt op hoor.
Zoals ik al zei! Topic is absoluut niet bedoeld om dit te gaan uitvechten.
Zoals ik al zei wil ik graag nog steeds tips/adviezen ontvangen hoe IK het beste kan aanpakken en wat de eigenaresse het beste kan doen!
Uitvechten, doen we wel lekker ergens anders.
little_king schreef:Een pony kan niet onder gaas doorgraven als jij zorgt dat er op 10 cm hoogte vanaf de grond de eerste draad zit. Daar moet hij dan met zijn neusje tegen drukken, dat doet er echt geen 1.
Dan weer 1 op 30 cm, een op 50 en 1 op 70.
En dan veel stroom erop via het lichtnet.
Koop nieuwe draad, span dat in 1 keer goed op, dan geleid het goed.
Zorg zoals anna ook al aangeeft dat je aarde het goed doet.
ja dat kost in 1 keer wat, maar telkens kleine stukjes kost uiteindelijk opgeteld veel meer.
Giolli schreef:Als ik dat prikkeldraad niet hoefde op te hangen voor die pony, was er een hoop ellende bespaard.![]()
Als die pony niet alles kapot had gemaakt, had mijn paard niet losgelopen.
Als er geen prikkeldraad was geweest, had mijn veulen dit niet gehad:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7606_n.jpg
Het zijn maar kleine dingetjes, maar om te gaan zeggen dat 'mijn paarden de keuze zelf maken' Tja... Beetje kinderachtig aangezien we hier alles voor jou en je pony verbouwd hebben met prikkeldraad.
Cayenne schreef:Giolli schreef:Als ik dat prikkeldraad niet hoefde op te hangen voor die pony, was er een hoop ellende bespaard.![]()
Als die pony niet alles kapot had gemaakt, had mijn paard niet losgelopen.
Als er geen prikkeldraad was geweest, had mijn veulen dit niet gehad:
http://sphotos-b.ak.fbcdn.net/hphotos-a ... 7606_n.jpg
Het zijn maar kleine dingetjes, maar om te gaan zeggen dat 'mijn paarden de keuze zelf maken' Tja... Beetje kinderachtig aangezien we hier alles voor jou en je pony verbouwd hebben met prikkeldraad.
Je had toen ook nee kunnen zeggen tegen het prikkeldraad en hebt zelf je paarden in die wei gezet neem ik aan, dus dan is het risico natuurlijk voor jezelf
Wel balen deze situatie. Hopelijk vinden jullie een oplossing. Ik vind je wei niet in goede conditie met die oude mest, slechte omheining etc. Daar ben je zelf verantwoordelijk voor.
[***] schreef:Verder vind ik dat je erg afwijzend en aanvallend reageert op de tips die mensen je geven, terwijl het op de foto's die je plaatst gewoon een bende is. Doe wat met de goede tips zou ik zeggen. Aan een nieuwe afrastering raak je toch.
Band zou ook nog een optie zijn met een extra stroomdraad