staat jou paard veel op stal in de winter?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 13:52

Weet je in mijn omgeving zijn genoeg stallen waar ze de hele dag op het land kunnen.
Ik kies er echter niet voor en ik wil wel een paard en niet omdat een kennis/vriendin/buurvrouw een paard heeft maar omdat ik geen leven zonder paard kan voorstellen.

Ik vind het wel belangrijk dat een paard meerdere dagen uit zijn hok komt en het liefst meerdere uren. Dat heb ik voor elkaar. Voor zover ik kan zien is mijn paard niet gestresst of komt hij niet ongelukkig over.

Dus in mijn ogen ben ik geen dierenbeul die absoluut geen paard zou mogen hebben.

Kinke

Re: staat jou paard veel op stal in de winter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:04

Ik zeg in ieder geval niet dat jij een dierenbeul bent.
Ik vraag me alleen af waarom we bij paarden er blijkbaar niet zoveel problemen mee hebben als ze een aantal maanden niet tot weinig uit hun stal komen, terwijl wanneer ik op een flatje zou wonen, of giga veel van huis zou zijn en ik hier zou vragen of het een goed idee is dat ik een hond aanschaf, waarschijnlijk iedereen roept dat ik dat niet moet doen.
Dus waarom vinden een flink aantal mensen dat paarden houden op een niet paardwaardige wijze wel ok is?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:07

danoesje schreef:
Nee omdat ik dat altijd al heb gewild. Omdat mijn vriend niet wil verhuizen naar elders. Begrijp mij niet verkeerd, ik zou niet kunnen leven met een paard dat 23 uur per dag op stal moet staan en in het weideseizoen staat hij 24/7 buiten. Ben me er alleen niet bewust van geweest dat de winter zo'n drama zou zijn. Moet ik hem dan maar verkopen? Zelfs dat is door mijn gedachten gegaan...

Tja...verkopen kan de enige mogelijkheid zijn, dat ligt aan de omstandigheden.
Ik heb ook voor dat dilemma gestaan een aantal jaren geleden toen mijn ex en ik uit elkaar gingen. Ik moest verhuizen, vreesde dat ik geen pensionstal naar m'n zin zou vinden voor mijn paard en dat ik haar dan zou verkopen. Gelukkig heb ik toen wel een goede plek gevonden, maar ik had wel een andere eigenaar gezocht voor haar als ik haar niet op een eerlijke manier zou kunnen houden.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:13

Aangezien hij dagelijks toch heel wat buitenkomt,zij het in de paddock,en sociaal contact heeft ,was het schemergebied. inmiddels merk ik dat hij niet oke is,dus ga ik na het weideseizoen op zoek naar wat anders. Maar ik kan echt niet zomaar mijn grote droom opgeven...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:15

Kinke schreef:
Gelukkig heb ik toen wel een goede plek gevonden, maar ik had wel een andere eigenaar gezocht voor haar als ik haar niet op een eerlijke manier zou kunnen houden.

De meningen zijn verdeeld wat betreft 'eerlijke manier'.

Ik zou ook tevreden zijn met een stal zoals Renske1987 beschrijft.

Poess91

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:16

Kinke schreef:
ik zal de knuppel maar weer eens in de paardenstal gooien....waarom is het uitzonderlijk om te denken: ok...in mijn omgeving zijn er geen/weinig stallen waar de paarden buiten komen, dus dan schaf ik geen paard aan?
Ik lees vooral: hier in de omgeving is het normaal/is er nou eenmaal weinig weidegang/paddock. Waarom dan niet geen paard aanschaffen? Net zoals je zou verwachten dat iemand in een ieniemienie huisje geen grote/beweeglijke hond aanschaft? Het lijkt tegenwoordig wel een 'recht' om een paard te hebben, omdat we dat zo leuk vinden, omdat de buurvrouw/vriendin/kennis/etc.etc. ook een paard heeft.

Omdat het hier in de buurt 'niet anders dan normaal' is. En ik heb geen paard aangeschaft omdat anderen een paard hebben etc. Dat zou pas egoïstisch zijn...
Het wordt hier niet als straf gezien voor de paarden.
Natuurlijk willen wij onze paarden wel graag buiten hebben, sinds gisteren zijn we weer begonnen met een uurtje op de wei. Hier is iedereen dan ook dol gelukkig mee.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:21

Tuurlijk,ben ook helemaal blij als ze t land op mogen. De winter was lang,veel te lang. Gelukkig staat hij op zijn trainingsadres lekker veel buiten:D kost wat maar dan heb je ook wat:)

Caatje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 14:29

Kinke schreef:
Ik zeg in ieder geval niet dat jij een dierenbeul bent.
Ik vraag me alleen af waarom we bij paarden er blijkbaar niet zoveel problemen mee hebben als ze een aantal maanden niet tot weinig uit hun stal komen, terwijl wanneer ik op een flatje zou wonen, of giga veel van huis zou zijn en ik hier zou vragen of het een goed idee is dat ik een hond aanschaf, waarschijnlijk iedereen roept dat ik dat niet moet doen.
Dus waarom vinden een flink aantal mensen dat paarden houden op een niet paardwaardige wijze wel ok is?

Nou ik vind het ook niet oke als ze in de winter weinig tot niet uit hun stal komen.

Maar met sneeuw is het wat mij betreft overmacht. Ook al zou het mogen, dan zou ik mijn paard met sneeuw en een bevroren ondergrond niet buiten willen hebben.
Gelukkig hebben wij ook een overdekte paddock en molen, dus komen ze er alsnog wel 2 x per dag uit.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:28

Cardy schreef:
@ meggiemeg: Bedankt voor je uitleg, maakt het een stuk duidelijker! Omdat je het had over "binnen staan omwille van de hobby van de eigenaar", dacht ik dat je het tegen mij persoonlijk had. Excuses hiervoor!
Zelf wilde ik alleen aangeven hoe ik het zie, en verder niet of het wel/niet zielig is voor een paard, etc. Alleen dat ik het egoïstisch vind tegenover het paard.

En wat je zegt is waar hoor, we vermenselijken de dieren veelste veel. Zoals jij het zegt, maar ook over bijv. dat het paard "gelukkig eruit ziet" als ie binnen staat (of buiten, etc.).

En het is zeker tegenstrijdig dat we er wel op rijden en sommige hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden, maar dat zijn weer uiterste. Net zoals dat het een uiterste is dat sommige mensen dagen niet bij hun paard komen en paard dus ook dagen lang niet buiten komt.

Graag gedaan! Dacht al aan je reactie te lezen dat mijn uitleg wat beter kon.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:31

Ik snap heel goed dat veel pensionstallen de paarden binnen houden als ze niet genoeg land hebben om te kunnen zeggen: loop maar een stuk aan gort, dat zien we dan in het voorjaar wel weer.
Ik heb 1 stuk van de weide gebombardeerd tot paddock, de grote wei is nu overnieuw ingezaaid, als ik zie wat dat gekost heeft.... Ik snap wel dat een pensionhouder met te weinig land daarvoor dat niet kan doen.

brendalevita

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 16:34

Bij ons gelukkig ook s winters elke dag het land op ,en voor het donker weer binnen.
Tjah het land ziet er niet uit maar de paarden zijn altijd super blij,zomers 24/7 op hetzelfde land ze krijgen dan gewoon ruwvoer de hele dag.
Ik zou niet anders willen ,al begrijp ik dat dat niet voor elke stalhouder haalbaar is.

sjanien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-13 18:23

@cardy ik snap je beredenering wel.

Sommige mensen denken nogal makkelijk van bij ons in de buurt kunnen ze niet naar buiten vanwege de grond. Dus blijven ze de hele winter binnen. Ik zou daar geen genoegen mee nemen en er alles aandoen zodat mijn paard buiten staat en voldoende bewegingsvrijheid heeft. Nu heb ik het over de paarden die minder dan 4 uur buiten komen of totaal niet. 4 uur is natuurlijk nog niet veel maar altijd beter dan niks. Een paddock van 10 bij 10 daar zou een paard al een beetje zijn benen kunnen strekken en frisse lucht krijgen. Stel je eens voor dat jij zelf 24/7 in je slaapkamer wordt opgesloten en er alleen uit komt voor uurtje rijden 5 keer in de week. En nou bedoel ik niet dat we in de trand verder gaan van dat we er ook niet op moeten gaan zitten bla bla bla. Elk dier heeft recht op zijn bewegingsvrijheid. En daar kun je naar mijn mening zelf genoeg aan doen en zou je ook moeten doen tegenover je dier.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-13 08:31

@ Sjanien: Jij snapt idd wat ik bedoel. Paarden staan "opgesloten" in hun stal, totdat de eigenaar eens bedenkt: Je mag er eventjes uit. En dan heb ik het over de paarden die 4 uur of minder buiten komen (incl. alles).
De rest van de dag staat het paard een beetje te verpieteren in de box, puur voor de plezier van de eigenaar.

Ook zie je veel reacties over dat er geen mogelijkheden zijn voor buiten staan. Er zijn altijd mogelijkheden, alleen dat betekent soms dat de eigenaar iets moet inleveren (langere reistijd, geen binnenbak, etc.). En dat willen ze dan weer niet. Wie is er de dupe ervan? Het paard.

En de opmerkingen dat het paard gelukkig is als ie 20 tot 24 uur in een box staat, dat is dan weer een stukje vermenselijken en dat is niet juist. We moeten niet kijken wat menswaardig is, maar paardwaardig. En een paard hoort niet 20 tot 24 uur in een box.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-13 19:34

Cardy schreef:
Toch kan ik mij niet voorstellen dat mensen genoegen kunnen nemen dat hun paard max. 3 a 4 uur buiten komen (of helemaal niet) in de winter.Heb vroeger zelf op zo’n stal gestaan en daar konden ze 1uur per dag in de paddock, langer mocht en kon niet.

Nu al wat jaren staan mijn paarden gewoon veel buiten en heb door de jaren heen hele andere paarden gekregen. Veel rustiger, vriendelijker en geduldiger.
Heb afgelopen winter noodgedwongen mijn merrie 2 weken 24/7 binnen moeten laten staan (excl. Wandelen/rijden) vanwege ernstige mok. Paard stond echt met haar ziel onder haar armen. Ze accepteerde het wel, was rustig, maar ik zag een totaal ander paard.

Als ik op sommige stallen kom, dan krijg ik echt de kriebels. Zoveel paarden en ze staan allemaal binnen. Krijg echt zo’n gevangenis gevoel.
Daarbij vind ik het in mijn ogen egoïstisch om een paard weet ik veel hoeveel uren in een stal te zetten, alleen maar puur voor je eigen hobby. Paard mag dan wachten totdat ie er eens uit mag en spendeert het grootste gedeelte van zijn leven op stal..

Niet meer nee, maar ik heb op een stal gestaan waar de paarden alleen buiten kwamen als de eigenaar kwam om iets met zijn paard te doen. Ik had op dat moment een moord gedaan voor 3 uurtjes land, dat was daar echt een luxe geweest. Maar naarmate ik mijn paard langer heb, ga ik meer eisen stellen omdat ik nu niet alleen weet uit een boekje, maar ook ervaar wat goed voor haar is en wat bij haar past. Dus nu neem ik geen genoegen meer met 3 tot 4 uurtjes buiten. Het is hier wel een ramp om een geschikte plek te vinden, maar het is me gelukt uiteindelijk. Ik heb daar ook wel weer wat voor moeten inleveren, maar goed, de perfecte stal heb je hier toch niet helaas. Maar ik ken veel mensen die er totaal niet mee zitten dat de paarden afgezien van het rijden niet uit hun stal komen of 1 uurtje paddock. Hele jaar door. De grote stallen hier in de regio die rond de 100 paarden hebben en geen weiland en nauwelijks paddocks, ze staan altijd vol hoor! Zelf voor bedragen van over de 400 euro! Je krijgt daarvoor een uitgemest 3x3 stalletje met dichte wanden, een perfecte rijbaan die regelmatig ivm lessen bezet is en directe uitrijmogelijkheden. Jippiejajee -O-

Cardy: ik weet niet welke regio jij zit, maar ik wordt zoooo moe van de opmerking dat er altijd mogelijkheden zijn, als je maar goed zoekt! Ik ben samen met een vriendinnetje ALLE stallen in de regio afgegaan. Het is allemaal NIETS. 9 van de 10 stallen hier hebben überhaupt geen weidegang! Een rijbaan met een goede bodem (hoeft geen binnenbak te zijn) vind ik een must, want mijn paard moet getraind worden.
En ik heb geen rijbewijs. Nou ik geef het je te doen...

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:40

Nikass, welke regio woon jij? Luxe stallen genoeg inderdaad, maar hoe luxer de stallen, hoe minder weidegang. En heb trouwens het geld ook niet om E400 te betalen voor stalling. Wel echt balen dat je geen auto hebt! En wat die bak betreft, ik wil ook een goede! Geen binnenbak vind ik geen enkel probleem (al heb ik afgelopen winter best wel eens staan vloeken in de sneeuw/regen/windkracht 7) maar nette, ruime stallen en winter-weidegang is gewoon best een opdracht hier rondom Amsterdam. Ik rijd nu dagelijks 20 km heen en 20 km terug, (20 a 25 minuten rijden) veel verder weg kan ik echt niet staan...

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 09:53

Hier ook iemand regio Amsterdam. Paard staat 40km verderop, maar ik heb wel fijne faciliteiten en paard staat 24.7 buiten.

Binnenkort verhuisd 'ie naar iets dichterbij maar alsnog 30min. in de auto.

Hier in de omgeving kun je echt zoeken tot je een ons weegt. Er is gewoon niks waar je paard buiten kan komen. (Zeker niet regio Jordaan/Westerpark, daar is uberhaupt niks. :') )

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 11:02

danoesje schreef:
Nikass, welke regio woon jij? Luxe stallen genoeg inderdaad, maar hoe luxer de stallen, hoe minder weidegang. En heb trouwens het geld ook niet om E400 te betalen voor stalling. Wel echt balen dat je geen auto hebt! En wat die bak betreft, ik wil ook een goede! Geen binnenbak vind ik geen enkel probleem (al heb ik afgelopen winter best wel eens staan vloeken in de sneeuw/regen/windkracht 7) maar nette, ruime stallen en winter-weidegang is gewoon best een opdracht hier rondom Amsterdam. Ik rijd nu dagelijks 20 km heen en 20 km terug, (20 a 25 minuten rijden) veel verder weg kan ik echt niet staan...

Ik woon in Amstelveen, vlakbij het Amsterdamse bos. Maar daar sta ik dus niet meer want dat zijn de stallen die ik beschreef, 400 euro en niet naar buiten kunnen. Heel jammer, want die korte afstand en het lekker buitenrijden in het bos zou ik heel graag terug hebben. Maar nu fiets ik wat verder naar een privéstal waar mijn paardje wel lekker naar buiten kan. De stal via via gevonden en mazzel dat er net plek was, want er is maar ruimte voor 4 paarden. Leuk detail is dat ik wel een binnenbak heb nu :D

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 12:32

En ik vraag me dus af of je een paard nou zo blij maakt met een hele dag in een zandpaddock met zn allen, of een enorme blubberzooi, in weer en wind. Een paard kan niet praten, je kunt alleen maar kijken naar hoe je paard reageert. Die van mij heeft het harstikke naar zn zin, en ja, dus de hele winter binnen buiten de momenten dat ik hem eruit haal. Jammer dat sommige mensen denken dat zo'n paard niet gelukkig kan zijn...
Mijn vorige pony stond dus het hele jaar buiten. Nou ddie was echt blij als hij ff lekker naar binnen mocht! Hij stond tot zn knieeen in de drek, kon amper heen en weer lopen als het gevroren had. Zo geweldig vind ik dat niet!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:33

Dat is ook weer zo kort door de bocht, alsof een pony die het hele jaar buiten staat dan ook in de drek moet staan. Dat is ook gewoon een kwestie van ervoor zorgen dat zoiets goed voor elkaar is. En jouw paard mag het dan zo goed naar z'n zin hebben volgens jou, voor zijn lichaam is het in ieder geval ontzettend slecht om hele dagen binnen te staan.

Madje1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:41

Ik heb een shetlander die als het winter is toch vaak binnen (in een buitenstal) staat. Dit heeft eigenlijk meer een medische reden dan dat het niet mogelijk is.
Hij vind het niks als het weer gevroren heeft en hij weer op stal moet blijven, maar zo blijft hij pijn vrij. We hebben het anders geprobeerd, maar dat hielp niet. DA vond dit of inslapen de beste oplossing.
Als het niet vriest, staat hij heerlijk overdag in de wei en 's nachts in de stal.
Had het liever anders gehad, maar vind het zonde om hem al in te moeten slapen, terwijl hij voor de rest nog heerlijk geniet van het leven en lekker fief is.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 16:48

Mijn paard heb ik gekocht op een stal waar ze 20 minuten per dag buiten kwam. Weven en andere vreemde trekjes was het resultaat. Daarna is ze naar een stal gegaan waar ze 365 dagen per jaar van 7 tot 10 buiten stond. Daar moest ze enorm aan wennen natuurlijk maar al snel wilde ze niet anders meer. Ook ging ze naar onbeperkt ruwvoer. Ze knapte er geweldig van op, zowel geestelijk als lichamelijk. Inmiddels staat ze alweer bijna 2 jaar in een rusthuis waar ze het hele jaar door op het land lopen in kuddeverband met onbeperkt ruwvoer. Ik zou het nooit anders meer willen.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 17:56

Ik heb 3 paarden, waarvan er 2 thuis staan, 24/7 op de wei met een schuilstal. Mijn pony daar in tegen is van 24/7 weidegang naar een stalling verhuisd. Dit omdat ik nu met haar kan rijden en thuis waren het alleen buitenritjes die verveelde.
Mijn pony staat nu helaas wel veel binnen. Deze keuze heb ik zelf gemaakt. Je kan weidegang bij je stalling doen maar mijn pony is niet de makkelijkste (zijn helaas al ongelukken gebeurt met mijn pony en het personeel), weides zijn kaal, groepsweides waar veel ruzie is. Nou nee dankje, dan heb ik geen rust. Kan haar ook alleen op een wei of paddock laten zetten maar dan vind ze er niks aan, wilt ze zo snel mogelijk weer naar binnen. Ik ben zeker 6 dagen in de week bij mijn pony om te rijden, poetsen, losgooien of zelf op de wei te zetten. En er zijn een paar stalgenoten die mijn pony met het paard van een ander stalgenoot samen op de wei zetten.
En wat ik aan haar merk is dat ze het niet erg vind, in de stal is altijd eten, het is een haflinger dat heel graag eet. :+ Ze loopt graag haar stalletje in, zelfs als ik even niet oplet maakt ze zelf de deur open als deze niet in het slot zit en gaat ze naar binnen. Als ik haar van de wei afhaal, komt ze al naar me toe gegaloppeerd. :)

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 19:10

Nikass, klopt. Wennekers was altijd nog wel te doen (was daar bijrijder) en ze kunnen er ook in de winter buiten, maar met alle extra kosten loopt het toch nog aardig op. Heb vanmiddag een fietstochtje gemaakt door de zaanstreek (je houdt echt veel tijd over als je paard in training staat!!) en heb wel veel kleine stallen gezien waar ze misschien komende winter wel een plekje voor me gaan hebben. Momenteel woon ik in Zaandam dus kan richting (Wijde)wormer, Jisp en Landsmeer kijken...Maar eerst maar lekker het land op als hij weer thuis is! Daar heb ik hem natuurlijk het liefst..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-13 21:45

Ja Wennekers is iets goedkoper en heeft nog wel gras, wel ERG veel paarden... Maar wat me vooral heeft tegengehouden is de ervaring van mijn dierenarts dat veel paarden daar maag- en darmklachten hebben omdat de stal recht onder de landingsbaan van Schiphol gelegen is.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-13 06:52

Kinke schreef:
Dat is ook weer zo kort door de bocht, alsof een pony die het hele jaar buiten staat dan ook in de drek moet staan. Dat is ook gewoon een kwestie van ervoor zorgen dat zoiets goed voor elkaar is. En jouw paard mag het dan zo goed naar z'n zin hebben volgens jou, voor zijn lichaam is het in ieder geval ontzettend slecht om hele dagen binnen te staan.

helemaal mee eens! :)