Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
danoesje schreef:Nee omdat ik dat altijd al heb gewild. Omdat mijn vriend niet wil verhuizen naar elders. Begrijp mij niet verkeerd, ik zou niet kunnen leven met een paard dat 23 uur per dag op stal moet staan en in het weideseizoen staat hij 24/7 buiten. Ben me er alleen niet bewust van geweest dat de winter zo'n drama zou zijn. Moet ik hem dan maar verkopen? Zelfs dat is door mijn gedachten gegaan...
Kinke schreef:ik zal de knuppel maar weer eens in de paardenstal gooien....waarom is het uitzonderlijk om te denken: ok...in mijn omgeving zijn er geen/weinig stallen waar de paarden buiten komen, dus dan schaf ik geen paard aan?
Ik lees vooral: hier in de omgeving is het normaal/is er nou eenmaal weinig weidegang/paddock. Waarom dan niet geen paard aanschaffen? Net zoals je zou verwachten dat iemand in een ieniemienie huisje geen grote/beweeglijke hond aanschaft? Het lijkt tegenwoordig wel een 'recht' om een paard te hebben, omdat we dat zo leuk vinden, omdat de buurvrouw/vriendin/kennis/etc.etc. ook een paard heeft.
Kinke schreef:Ik zeg in ieder geval niet dat jij een dierenbeul bent.
Ik vraag me alleen af waarom we bij paarden er blijkbaar niet zoveel problemen mee hebben als ze een aantal maanden niet tot weinig uit hun stal komen, terwijl wanneer ik op een flatje zou wonen, of giga veel van huis zou zijn en ik hier zou vragen of het een goed idee is dat ik een hond aanschaf, waarschijnlijk iedereen roept dat ik dat niet moet doen.
Dus waarom vinden een flink aantal mensen dat paarden houden op een niet paardwaardige wijze wel ok is?
Cardy schreef:@ meggiemeg: Bedankt voor je uitleg, maakt het een stuk duidelijker! Omdat je het had over "binnen staan omwille van de hobby van de eigenaar", dacht ik dat je het tegen mij persoonlijk had. Excuses hiervoor!
Zelf wilde ik alleen aangeven hoe ik het zie, en verder niet of het wel/niet zielig is voor een paard, etc. Alleen dat ik het egoïstisch vind tegenover het paard.
En wat je zegt is waar hoor, we vermenselijken de dieren veelste veel. Zoals jij het zegt, maar ook over bijv. dat het paard "gelukkig eruit ziet" als ie binnen staat (of buiten, etc.).
En het is zeker tegenstrijdig dat we er wel op rijden en sommige hun paard zo natuurlijk mogelijk willen houden, maar dat zijn weer uiterste. Net zoals dat het een uiterste is dat sommige mensen dagen niet bij hun paard komen en paard dus ook dagen lang niet buiten komt.
Cardy schreef:Toch kan ik mij niet voorstellen dat mensen genoegen kunnen nemen dat hun paard max. 3 a 4 uur buiten komen (of helemaal niet) in de winter.Heb vroeger zelf op zo’n stal gestaan en daar konden ze 1uur per dag in de paddock, langer mocht en kon niet.
Nu al wat jaren staan mijn paarden gewoon veel buiten en heb door de jaren heen hele andere paarden gekregen. Veel rustiger, vriendelijker en geduldiger.
Heb afgelopen winter noodgedwongen mijn merrie 2 weken 24/7 binnen moeten laten staan (excl. Wandelen/rijden) vanwege ernstige mok. Paard stond echt met haar ziel onder haar armen. Ze accepteerde het wel, was rustig, maar ik zag een totaal ander paard.
Als ik op sommige stallen kom, dan krijg ik echt de kriebels. Zoveel paarden en ze staan allemaal binnen. Krijg echt zo’n gevangenis gevoel.
Daarbij vind ik het in mijn ogen egoïstisch om een paard weet ik veel hoeveel uren in een stal te zetten, alleen maar puur voor je eigen hobby. Paard mag dan wachten totdat ie er eens uit mag en spendeert het grootste gedeelte van zijn leven op stal..
danoesje schreef:Nikass, welke regio woon jij? Luxe stallen genoeg inderdaad, maar hoe luxer de stallen, hoe minder weidegang. En heb trouwens het geld ook niet om E400 te betalen voor stalling. Wel echt balen dat je geen auto hebt! En wat die bak betreft, ik wil ook een goede! Geen binnenbak vind ik geen enkel probleem (al heb ik afgelopen winter best wel eens staan vloeken in de sneeuw/regen/windkracht 7) maar nette, ruime stallen en winter-weidegang is gewoon best een opdracht hier rondom Amsterdam. Ik rijd nu dagelijks 20 km heen en 20 km terug, (20 a 25 minuten rijden) veel verder weg kan ik echt niet staan...
Kinke schreef:Dat is ook weer zo kort door de bocht, alsof een pony die het hele jaar buiten staat dan ook in de drek moet staan. Dat is ook gewoon een kwestie van ervoor zorgen dat zoiets goed voor elkaar is. En jouw paard mag het dan zo goed naar z'n zin hebben volgens jou, voor zijn lichaam is het in ieder geval ontzettend slecht om hele dagen binnen te staan.