Opzegtermijn

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 11:58

Contract geeft duidelijkheid. Sommige mensen denken "niets getekend dus ze kunnen me niets maken", maar een maand opzegtermijn is normaal. Kreeg zelfs toen ik al ergens stond te horen "2 maanden opzegtermijn" --> dat vond ik wel te! Gelukkig was de nieuwe stalhouder niet moeilijk en kon ik er dus na 1,5 maand terecht (wilde er graag weg, maarja om nu 250 voor niets te betalen ;))

Maar wat ik niet snap: waarom die maand opzegtermijn verruimen? "Door problemen vroeger" is het voor staleigenaren niet handiger om met borg te gaan werken, die verrekend kan worden met de laatste maand en/of terug krijgt aan het eind van je periode? :) Geeft meer zekerheid voor de staleigenaar en iemand kan meteen gaan, zonder het direct te voelen... (jammer dan van het geld, maar normaal handel je het normaal af.)

Alhoewel ik nu zit te denken, dan was ik niet jarig geweest bij het ene staleigenaresse die ervoor heeft gezorgd dat mijn paard nog minder goed stilstaat en voortaan achteruit springt als iemand hem vasthoud... Daar wilde ik ook meteen weg, want ik zou der zo kunnen aanvliegen.. zelfs als ze nu (bijna jaar later) voor mijn auto zou staan, zou ik me in moeten houden om geen gas te geven :')) Dankzij haar geweldige idee/eigen initiatief, terwijl ik duidelijk altijd geroepen heb "NIET DOEN", toch eigenwijs en het paard dat niet goed tegen vaststaan kan, maar vastzetten aan een ijzeren ketting en halsband. DA erbij geweest, rekening gekregen, met een beetje pech had ie glas in zijn oog gehad (nu hechting net onder zijn oog...) Mijn vertrouwen was helemaal weg, dus ik heb de dag dat zij werken was, paard en spullen opgehaald en dat was het... Misschien niet netjes, maar blijven staan was toen geen optie :$ normaal ben ik er niet voor en op de andere stal (Tijdelijke oplossing) ook netjes gewoon aan de opzegtermijn gehouden en alles... maar als je vertrouwen weg is, je het idee hebt dat je paard niet veilig/goed staat... (En dat was niet het eerste wat was voorgevallen, maar wel de druppel ;))

Maar even van het feit uitgaand dat stalhouders netjes met paarden omgaan, luisteren naar eigenaren: gewoon een borg vragen... Ik zou dat nog heel realistisch vinden ook, hoevaak hoor je niet meer dat mensen het niet kunnen betalen en opeens weg zijn? OF weet ik veel wat...

Vjestagirl

Re: Opzegtermijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:02

Ik zou borg vragen ook heel redelijk vinden. Ik denk dat het maar zelden gebeurd dat een stalhouder je echt zo kwaad maakt dat je perse op stel en sprong weg wil, in principe zijn het toch allemaal mensen die het doen omdat ze het leuk vinden, omdat ze mensen leuk vinden etc.

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:11

als je niets hebt afgesproken en er is ineens 2 maanden opzegtermijn dan moest er toch een heel groot iemand aan te pas komen om er voor te zorgen dat ik niet weg kon na 1 maand.
Gewoon spullen pakken en vertrekken dat zou lekker worden.
Als stalhouder heb je de verantwoording voor de paarden van iemand anders.
Deze betaald jou voor een goede en veilige verzorging.
Mocht er onder hun hoede iets met je paard gebeuren dan hebben je als het goed is een bedrijfs verzekering hiervoor.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:36

Ik krijg een beetje een naar gevoel van de toon die tegen de TS aangslagen wordt :o.

In het kader van: het staat zo in de wet. Pics or it did not happen ;). Ik geloof dit niet zo namelijk... en zéker niet als er geen getekend contract overlegd kan worden.

Ik vind een opzegtermijn van een maand redelijk. Alles wat langer is, zou voor mij reden zijn om niet voor die stal te kiezen ;). Stel jij gaat weg vóór het eind van de maand en je betaalt netjes het stalgeld voor de niet genoten maand maar de pensionhouder heeft de dag erna al een nieuwe huurder. Wat dan? Dan vangt de pensionhouder dubbel geld. En ja, dat heb ik bij de hand gehad ;).

Ook heb ik idd bij de hand gehad dat mijn paard slechtere/geen verzorging meer kreeg nadat ik had opgezegd.

Dus ik snap TS eerlijk gezegd wel.

Je kunt wel zeggen dat je nog recht hebt op die box die maand ook al sta je er niet meer maar in de praktijk werkt dit natuurlijk niet zo.

Overigens sta ik nu ergens waar ik zonder blikken of blozen ook akkoord zou gaan met een langere opzegtermijn maarrrr dat wist ik vooraf natuurlijk niet.

Gelukkig is het bij mij zo dat ik van vandaag op morgen mijn paarden wel ergens anders kwijt kan als de nood aan de man is. Vanuit een noodsituatie kun je dan verder zoeken naar een permanente plek.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 12:53

Sees schreef:
Ik krijg een beetje een naar gevoel van de toon die tegen de TS aangslagen wordt :o.

In het kader van: het staat zo in de wet. Pics or it did not happen ;). Ik geloof dit niet zo namelijk... en zéker niet als er geen getekend contract overlegd kan worden.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen ... eggen.html
en dan het eerst bulletpoint. Dat gaat dan over een huur woning, maar dat komt op hetzelfde neer.

Contracten hebben zin in de zin dat je weet dat die afspraak gemaakt is, maar in principe maak en aanvaard je die afspraak als je ergens komt staan.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:31

Vjestagirl, op hetzelfde neerkomen wil niet zeggen dat het wettelijk gezien ook zo werkt ;).

Als er geen contract is, is er niets overeen gekomen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:33

Sees schreef:
Vjestagirl, op hetzelfde neerkomen wil niet zeggen dat het wettelijk gezien ook zo werkt ;).

Als er geen contract is, is er niets overeen gekomen.

Das onzin. Dat zou ook betekenen dat jij niet hoeft te betalen, dat hij je paard mag schoppen, en dat zijn kinderen de haren van de staart van je paard af mogen knippen. Er is toch niets overeen gekomen? Dan staat er dus ineens een vreemd paard op het terrein.

Je hebt wettelijk gezien gewoon een opzeg termijn, of je je daar nou voor tekent of niet.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 15:45

Vjestagirl, de reden dat ik dit aanhaal is omdat veel mensen roepen op Bokt dat dingen wettelijk gezien niet mogen of juist wel moeten terwijl ze er het fijne niet van weten. Ik gok zo dat dat voor jou ook zo geldt, no offence trouwens ;) maar heb dit tot op de bodem uit laten zoeken door een advocaat en rechter toen ik met hetzelfde bijltje hakte als de TS vandaar...

Opzegtermijn is niet vanzelf sprekend. De voorbeelden die jij aan haalt zijn van een hele andere orde van grootte.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:13

Ik heb tegenwoordig in elk geval een contract waar in staat dat er een maand opzegtermijn is, en dat moet gemeld worden voor het eind van de lopende maand, dus 28 maart opzeggen, is betalen t/m 30 april. Zeg je 5 april op, zou je in theorie tot 31mei moeten betalen.
Ik heb dan wel kale huur en verbruik. Dus als je die maand niet blijft staan heb je alleen kale huur. Blijf je de halve maand, betaal je achteraf het verbruik tot datum vertrek paard. Het is een risico dat verbruik achteraf verrekend wordt zonder borg bedrag vooraf. De eerste maand is dan vrij goedkoop, maar als iemand weg gaat, moet die wel zo netjes zijn het verbruik nog af te rekenen... Heb wel borg overwogen, maar heb liever vertrouwen in de mensen die ik op mijn erf krijg.

yrsa_karlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-13 20:23

kimberly1995 schreef:
Het zal vast aan mij liggen, maar als ik besluit om mijn paard te verhuizen, zijn er al genoeg dingen gebeurt waar ik me gewoon niet in hebben kunnen vinden. Dan is het vertrouwen in de desbetreffende staleigenaar helemaal weg. Nu stond ik op de vorige stal, 'doe- het- zelf' dus ik deed praktisch alles zelf. Maar nu ik in volpension sta en er zou hetzelfde gebeuren, zou ik niet gebonden willen zijn aan een opzegtermijn. Ik zou me daar dan absoluut niet prettig meer voelen. Gelukkig heb ik tot nu toe nog nooit met een opzegtermijn te maken gehad en ik denk ook niet dat ik daar aan zou beginnen, gewoon voor het geval dat.

Een opzegtermijn is niet alleen voor de staleigenaar hoor. Het is ook om jou als klant te beschermen. Dat ze niet jouw paard opeens van het terrein kunnen sturen. Ik zou er niet zo negatief over denken ik vind het nogal conspiracy theorie klinken.

Merleayslinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 19:52

Ik vind het gewoon netjes om de pensionhouder op tijd te laten weten dat je weggaat. Daar komt bij dat je meestal aan het begin van de maand moet betalen.
Wij hebben zelf een pensionstal en behandelen de paarden die bij ons staan net zo goed als onze eigen paarden, ook als we weten dat ze weggaan. Het paard kan er niks aan doen en dient ten alle tijden goed verzorgd te worden, omdat ze afhankelijk zijn van ons.

Ik denk alleen dat niet altijd de juiste mensen een pensionstal houden, sommige mensen zijn gewoon niet geschikt en het is heel erg pech als je met dat soort mensen te maken krijgt.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-13 20:27

Ik heb tot nu toe (met eigen paarden) op 4 stallingen gestaan, en slechts bij eentje een contract moeten tekenen.
En daar voelde ik me het beste bij! Want ik moest niet alleen akkoord gaan met 1 maand opzegtermijn, maar ik moest ook mijn paard z'n paspoort kunnen voorleggen, en kunnen aantonen dat hij in orde was met zijn inentingen en ontwormingen. Paarden die niet 'in orde' waren kwamen er gewoon niet in.

Op andere stallen had ik dit niet, en werden de paarden tijdens het uitmesten in een andere stal gezet; mijn merrie heeft zo in een stal of 10 gestaan. Wat als ze in een stal terechtkomt van een paard met wormen of iets anders wat zij kan overkrijgen? Ik was er in ieder geval niet altijd gerust in...

Er zijn ook stallen die een deel stalgeld in eigen zak steken, zonder dat aan de staat aan te geven. Uiteraard dus zonder contract, want er wordt in het zwart verdiend. In feite hebben zij dus geen poot om op te staan, wat betreft de opzegtermijn.. Maar jij als huurder ook niet, ze kunnen je zo van hun erf flikkeren.

Bij ons was het: als je voor de 15de je opzeg doet, moet je de maand daarna niet betalen. Doe je je opzeg na de 15de, betaal je de volgende maand wel, omdat je dan de stalbaas in principe de kans niet hebt gegeven de stal weer te vullen de volgende maand.
Nog heel netjes, eigenlijk. Maar als ze je dan zo'n vuile blikken gaan toewerpen, krijg je schrik om die periode uit te doen.
Vandaar ben ik zelf ook vroeger vertrokken.

Op nog een andere stal stond een stalgenootje die de stal al een tijdje (ik denk 2 maanden) niet betaald had. Niet oke, absoluut niet, maar de reactie van de stalbaas ook niet. Ketting rond de deur en slot er op..
Levensgevaarlijk als er brand uit breekt, en ondertussen is paard de dupe omdat het de stal niet uitkan.
Maar langs de andere kant snap ik het ergens wel, wat moet je anders als stalbaas.. Want inderdaad, als ze dan hun paard komen halen en hem smeren, fluiten zij naar hun centen. Alleen jammer dat het paard er de dupe van is, maar begrijp ook wel dat een stalbaas niet heel veel andere opties heeft...

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 16:52

Maand opzegtermijn vind ik redelijk. Deze regel heeft op elke stal waar ik gestaan heb gegolden. De ene stalhouder beschrijft het in een contract, de ander zegt het mondeling, en weer een ander benoemd het nooit tot je opzegt. Vooralsnog heb ik altijd het opzegtermijn betaald maar heb geen gebruik gemaakt van de opzegmaand. Als je weg wilt en een andere stal hebt gevonden dan is je huidige stal ook klaar vind ik en ben ik altijd eerder vertrokken. Als ik merk dat mijn paarden niet juist worden verzorgd dan ben ik denk ik instaat om niets meer te betalen en meteen te vertrekken, maar dat is me nog nooit overkomen gelukkig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:25

Mri schreef:
ik denk dat je blij moet zijn met een opzegtermijn.
Het werkt 2 kanten op natuurlijk.

Met een maand opzeg termijn kan de stalhouder niet jou en je paard per direct van het erf zetten. Jij hebt dan een maand om wat anders te vinden.
Alleen al met dat in mn achterhoofd zou ik wel 3 keer nadenken over een stal zonder opzeg termijn!
Stel dat de stalhouder 4 lege boxen heeft, en er komt iemand die hij kent en aardig vind die 5 paarden wil stallen. Dan kan het zijn dat jij van de ene op de andere dag op straat staat met je paard

Dat mag dus niet volgens de wet, dus daar kun je je altijd tegen verweren. Wat wel een hoop gedoe geeft natuurlijk, maar dat terzijde.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:28

Vjestagirl schreef:
Ik zou borg vragen ook heel redelijk vinden. Ik denk dat het maar zelden gebeurd dat een stalhouder je echt zo kwaad maakt dat je perse op stel en sprong weg wil, in principe zijn het toch allemaal mensen die het doen omdat ze het leuk vinden, omdat ze mensen leuk vinden etc.

ECHT???
Nou de ervaring leert anders!
Chagrijnige smoelen, vieze stallen en een hoop gemopper op pensionklanten die helemaal niets verkeerd doen. Zakken vullen over de rug van de paarden, ongelooflijk!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:29

Nikass schreef:
Vjestagirl schreef:

ECHT???
Nou de ervaring leert anders!
Chagrijnige smoelen, vieze stallen en een hoop gemopper op pensionklanten die helemaal niets verkeerd doen. Zakken vullen over de rug van de paarden, ongelooflijk!

Mijn ervaring leert niet anders :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:31

En hoe doen jullie dat dan met bijvoorbeeld staleigenaren die zich niet aan de afspraken houden?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:32

lady62 schreef:
als je niets hebt afgesproken en er is ineens 2 maanden opzegtermijn dan moest er toch een heel groot iemand aan te pas komen om er voor te zorgen dat ik niet weg kon na 1 maand.
Gewoon spullen pakken en vertrekken dat zou lekker worden.
Als stalhouder heb je de verantwoording voor de paarden van iemand anders.
Deze betaald jou voor een goede en veilige verzorging.
Mocht er onder hun hoede iets met je paard gebeuren dan hebben je als het goed is een bedrijfs verzekering hiervoor.

Als het goed is ja, maar niet altijd.
Ik heb meegemaakt dat een paard een hooivork in zijn been kreeg omdat de staleigenaar de stal uitmestte met paard erin en dus niet goed oplette.
Hij heeft de eigenaresse vriendelijk verzocht het even via haar eigen verzekering te regelen, wat het - jonge en goed van vertrouwen - meisje vervolgens ook heeft gedaan.
Ook een ruiter, die in het ziekenhuis belandde na een trap van een manege paard, heeft maanden moeten zeuren en moet dreigen met een rechtszaak, alvorens er door de pensionhouder betaald werd.

Als je dat soort dingen meemaakt - en ik heb nog heel wat meer voorbeelden - en je wilt daardoor terecht weg, dan ga je echt niet aan een opzegtermijn denken omdat die "arme pensionhouder" anders zijn geld misloopt. Had ie eerder moeten bedenken!
Ja, als de verstandhouding goed is, is een opzegtermijn logisch, maar dan zullen beide partijen dat ook normaal vinden. Maar in conflictsituaties kan het echt wel anders liggen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-13 22:46

Nikass,wat moet een pensionhouder dan betalen als iemand een trap van een paard krijgt?Dat is toch je eigen verantwoording.?

Ik den k dat de 'pensionhouders'die hier (niet alleen door jou hoor!)beschreven worden miss meer hobbyboeren zijn?
Ik zal echt nooit en te nimmer een paard minder goed verzorgen omdat het weggaat,heeft het paard toch helemaal niks mee te maken?Hoop alleen maar dat ie op zijn nieuwe plekje goed terecht komt.

Enne,ik wil echt mijn zakken niet vullen over de ruggen van de paarden hoor.Als je niks met paarden hebt kun je dit ook niet doen,soms moet je dag en nacht klaarstaan(bijv ziek paard,geboorte)

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 06:03

tinkerplein schreef:
Nikass,wat moet een pensionhouder dan betalen als iemand een trap van een paard krijgt?Dat is toch je eigen verantwoording.?

Ik den k dat de 'pensionhouders'die hier (niet alleen door jou hoor!)beschreven worden miss meer hobbyboeren zijn?
Ik zal echt nooit en te nimmer een paard minder goed verzorgen omdat het weggaat,heeft het paard toch helemaal niks mee te maken?Hoop alleen maar dat ie op zijn nieuwe plekje goed terecht komt.

Enne,ik wil echt mijn zakken niet vullen over de ruggen van de paarden hoor.Als je niks met paarden hebt kun je dit ook niet doen,soms moet je dag en nacht klaarstaan(bijv ziek paard,geboorte)

Ik denk ook inderdaad dat dat het misverstand is dat veel mensen maken.
De meesten mensen die hier reageren hebben een of meerdere negatieve ervaringen.
Dat wil niet zeggen dat de meeste stallen slecht zijn.
Een goede pensionstal heeft wel degelijk hart voor het paard en die zijn er genoeg.
Net zo goed dat er negatieve ervaringen zijn met pensionklanten want dat gebeurt ook net zo goed.
Terwijl er ook klanten zijn die super zijn en altijd netjes op tijd betalen en fijn in omgang.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 07:26

Ik persoonlijk vind het netjes als je een maand van tevoren aangeeft dat je van stal wilt gaan verhuizen. Dus een maand opzegtermijn vind ik wel normaal en netjes.
Is ook zo bij werk, abbonementen etc..

Zo krijg de staleigenaar ook de kans om weer iemand te zoeken voor die stal. En een goede staleigenaar zal je paard tot de laatste dag netjes verzorgen.

Als je van de 1 op de andere dag zomaar weggaat is bij mij gewoon not done. ( okee ligt natuurlijk aan de situatie, als deze dat vereist om bijv gezondheidsredenen dan kan er van afgeweken worden.)

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:22

tinkerplein schreef:

Respect voor jouw, dat je je hiertoe niet verlaagd.
Maar geloof me er zijn er genoeg, heb het zelf meegemaakt en hoor ook veel van dit soort verhalen om me heen.
Er zijn maar weinig stallen die proffesioneel blijven en zich niet uitlaten op het paard, dat er in feite niks aan kan doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 08:24

Robijntjah schreef:
En hoe doen jullie dat dan met bijvoorbeeld staleigenaren die zich niet aan de afspraken houden?

Gesprek aan gaan en dan ligt het ook nog aan waarover het gaat.
Maar als dingen ten kosten gaan van mijn paard, verhuizen.

tinkerplein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:11

Jesito,helemaal mee eens.
Soms zijn dingen gewoon onduidelijk voor beide partijen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-13 22:21

jesito schreef:
Robijntjah schreef:

Gesprek aan gaan en dan ligt het ook nog aan waarover het gaat.
Maar als dingen ten kosten gaan van mijn paard, verhuizen.

Klopt maar soms is dat gesprek al geprobeerd...