paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_nvds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:52

Mijn paardje gaat gewoon naar buiten , vindt het anders ook wel zielig.. je paardje kan toch lekker genieten van de sneeuw :D

grace1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:53

Benno08 schreef:
xTammyy schreef:
Tuurlijk vinden paarden op stal staan fijn!
Das de plaats waar ze biks krijgen :)

wel, vroeger kreeg mijn paardje zijn eten op de wei.. Snachts ging hij op stal en kreeg daar alleen hooi (wat hij op de wei a volenté ook kreeg) En toch.. Bij vies weer (of te warm) staat hij toch de hele tijd aan het hek te roepen om binnen te mogen.. :o (meneer had nogthans ook een schuilstal op de wei :') )
Tjah, geloof het of niet..maar ik denk dat ik mijn paard wel het beste ken ;)
Overigens.. wie nu dacht dat ik mijn paard op stal houd is mis, alleen vandaag binnen gebleven (wel een uurtje in de binnenbak gelopen) omdat de weg naar de wei echt spekglad ligt dat ik zelf alleen bijna op mijn smoel lag..
Hij gaat er niet dood van een dagje binnen te blijven, overigens met slecht weer moet ik hem vaak naar de wei 'sleuren', dus ja mijn paard heeft er helemaal geen last van..

Mijn paard staat ook graag op stal en ook niet voor het voer.
Gaat graag naar stal eind van de dag.
Ze voelt zich niet zo prettig op de wei als het donker wordt.
Is soms ook wel een beetje een onzeker paard.
Omdat ik het prettig vindt als ze 24 uur per dag kan bewegen heb ik aan de stal een zandpaddock van 5x5 gemaakt.
Dus overdag op de wei en s nachts naar stal+ paddock.

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:00

fokfanaat schreef:
Maaike_Ma schreef:
hier staan ze helaas hele dagen binnen en kan ook niet rijden...

wei is nog te nat. Bak was modderig is nu gaan bevoren dus hele vieze diepe kuilen. en paardje lief wil nog wel is errug enthousiast zijn en heb geen zin in blessures etc.

Maar laat je ze dan een week op staan als het blijft vriezen? ben je an niet bang voor blessures van het op het hok staan?

Ik heb alles vlak gesleept van tevoren, paarden hebben of gen ijzers, of sneeuwbeslag met ideaal punten, en mogen nu ook op de wei, ook de bak s nog te rijden.

Het is wat werk, maar ik vind dagen opgesloten geen optie.

normaal als het vriest staan ze echt niet hele dagen op stal kunnen ze lekker de wei op! Maar met deze sneeuw ze kan soms zo gek doen en dan glijd je ze alle kanten op dan liever binnen dan dat er wat gebeurd!

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:05

Anne. schreef:
Iemand zei een paar pagina's geleden dat ze geen voorstander was van paarden buiten in de winter.. Ik ben wel heel benieuwd naar waarom dan niet...

Unihorses, waarom je paard dan niet juist vaker buiten zetten zodat hij eraan gewend raakt en dus niet meer extra druk doet? ;) De andere kant opdenken..

hier staan ze 24/ 7 op de wei ;)
en 1 heeft ook ijzers.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:08

Maaike_Ma schreef:
normaal als het vriest staan ze echt niet hele dagen op stal kunnen ze lekker de wei op! Maar met deze sneeuw ze kan soms zo gek doen en dan glijd je ze alle kanten op dan liever binnen dan dat er wat gebeurd!

De laatste weersvoorspelling op tv net, was dat het nog wel 10 dagen blijft vriezen,laat je dr dan 10 dagen op stal staan?

Starlight98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:09

Ik heb zelf liever ook mijn paard elke dag buiten, maar ik ben wel afhankelijk van de pensionhouder. Hij besluit soms om de paarden met slecht weer (als het de hele dag sneeuwt bijvoorbeeld) binnen te houden :(

kiki1983

Re: paard niet naar buiten met sneeuw?! meer mensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:12

Heb weleens op een stal gestaan waar ik mijn paard in de sneeuw niet buiten wou hebben. Omdat de bak nooit werd gesleept en er alleen maar diepe kuilen zaten. Is de bak wel gesleept of is het weiland vlak dan wel lekker naar buiten. De mijne vind sneeuw heerlijk.

Denise_billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:15

Mijn 2 paarden staan met ijzers dus kunnen elaas niet naar buiten. Mijn pony zonder ijzers die staat wel heerlijk in de weide.

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:24

Die van mij gaan sinds gisteren wel weer naar buiten, maar op een klein klinkerpad, dan kunnen ze in ieder geval naar buiten.
Ik durf ze echt niet in de bak te laten, die is nu heel hard, allemaal gaten en rare hobbels. Straks breken ze hun benen nog.
Ik kan nu helaas ook niet rijden in de bak dus, zag vanmiddag nog iemand rijden in een buitenbak, allemaal los zand. Vraag me af hoe dat kan, zit daar verwarming onder ofzo? :P

Cynthiaa1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:30

Ik zet die van mij gewoon buiten in het land. Die doet ook altijd gek maar met dit weer is hij rustig en past zich prima aan aan de grond. Je zou het kunnen proberen en zien hoe die reageert als het niet gaat dan houdt je het paard als nog binnen ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:50

Gucci_ schreef:
Ik kan nu helaas ook niet rijden in de bak dus, zag vanmiddag nog iemand rijden in een buitenbak, allemaal los zand. Vraag me af hoe dat kan, zit daar verwarming onder ofzo? :P

De bak hier is ook supermooi, voor de vorst vlakgetrokken, zout erin ( er zitten ook polyvlokkenin ) en vandaag grotendeels de sneeuw erafgeblazen en geharkt.

Veel werk, maar als het echt 10 dagen blijft vriezen nog wel de moeite.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:57

Bij ons staan de paarden net als iedere dag gewoon buiten.. Ze doen zelf voorzichtig :-) ik denk zelfs dat het risico op ongelukken en blessures groter is als ze op stal blijven en na een paar dagen pas weer buiten komen dan dagelijks met de sneeuw naar buiten!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:58

Dat is zeker zo Anne bento.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:59

Ze staan hier nu niet hele dagen buiten zoals normaal, maar gaan wel 1 tot 2 uurtjes even op de wei of de bak (wei kunnen we nu niet komen omdat de weg ernaartoe ijs is). Daar gaan ze aardig uit hun plaat maar glijden doen ze niet hoor :) Zolang de ondergrond niet te hobbelig maar ook niet te glad is hebben ze aardig wat houvast en bovendien voelen ze het zelf goed aan.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:03

hier in de buiten bak kan ik ook gewoon rijden, als deze goed word onderhouden en bij word gehouden en voor de vorst goed word vlakgehouden,

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:04

hier staan 24/7 onze dieren buiten,

Toad

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:08

Onze paarden staan lekker buiten, ze hebben vannacht zelfs vrijwillig (ze kunnen zelf de stal in) buiten in de sneeuw geslapen. IJslanders voelen zich heerlijk met deze temperatuur! Ze zijn lekker jolig en spelen veel. Ik ben niet zo bang dat ze zich verstappen, ze kijken wel uit. Ze zijn rondom beslagen. Eentje heeft wel last van klompjes(hij heeft diepe hoeven), maar die krab ik er uit en dan valt het wel mee.

romyloverrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:14

tja , wat ik eigenlijk niet echt begrijp is de angst voor klonters onder de hoeven en blessures
je kunt je paard toch niet overal voor beschermen ,

de klonters , dan blijf je er toch gewoon
een uurtje bij ( of doet je paard sokken om ) ?
en de blessures , tja , een paard 23 a 24 uur in z'n stal laat staan , ja , dat is de oplossing
dat piepkleine risico op een blessure , daar ga ik mijn paard niet op stal staan ,

we kunnen ons paard nu eenmaal niet voor alles beschermermen,
er zijn mensen die doen hun paard niet zonder peesbeschermers de wei in ,
en gaan niet maar buiten omdat het paard zich dan kan verstappen
en ja , daar ken ik er een stuk of 3 van -O- :j

merries

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:17

Een paard kan prima naar buiten in de sneeuw! Ze weten best wel zelf hoe ze hun voeten moeten neerzetten. Tegen de koude, bestaan er dekens en tegen ijsklompen aan hoefijzers bestaan sneeuwrubbers! ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:18

En met wideapuntjes in de ijzers glijden ze echt niet uit.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:36

Hier alles op ijzers, en alles naar buiten.... 1 met sneeuwbeslag, en bij de ander wat tape erover en een lik vaseline... gaat als een trein. Zulk gezond weer! Ik laat ze echt niet hele dagen hun eigen piesgeur opsnuiven.
Dit is HET weer voor paarden, ze vinden het heerlijke en het is kerngezond!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:00

fokfanaat schreef:

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, maar het lijkt me zo eng, loop je niet het risico dat ze zich bij een rare bok verwonden? Of heb je er van die kleintjes in? En draai je die er dan iedere ochtend in, of laat je ze zitten?
(Gelukkig deze winter hier even niet aan de orde, alles ijzerloos - wel zo gemakkelijk)

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:06

maar ik lees toch dat best veel paarden dagen op stal blijven. ik vind dat toch echt not done hoor , een paard hoord toch niet in een hokje 3x3 ?

laast ook : 1 zei zo ja, mijn paard staat al 3 weken binnen ik vroeg waarom ? ja, hij ontsnapt hij gaat tussen de draden door dus zeg ik nou, dat maak je planken zegt ze nee hoor, hij blijft nu gewoon in stal maar ik heb wel een stal van 4x4 alsof dat het goed maakt ????

een paard moet lekker op de wei. ijzers of niet. hebben de ijzers geen medische reden en hou je ze om die ijzers binnen ? zet dat egoisme dan opzei en laat of de ijzers erafhalen of iets erin/aan/op doen waardoor ze niet uitglijden.

hier liggen sneeuwklompen er na 5 min al weer af trouwens.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:13

Kendra schreef:
fokfanaat schreef:

Ik heb daar ook wel eens over nagedacht, maar het lijkt me zo eng, loop je niet het risico dat ze zich bij een rare bok verwonden? Of heb je er van die kleintjes in? En draai je die er dan iedere ochtend in, of laat je ze zitten?
(Gelukkig deze winter hier even niet aan de orde, alles ijzerloos - wel zo gemakkelijk)

Zijn echt hele ienimiedingen, net voor de grip, staat ze ook mee opstal, enige is dat ik springschoenen opdoe in de wei.

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:33

Mijn paard gaat nu zelfs zonder sokken naar buiten, ook met 'gewoon' beslag. Gaat prima. Ze staat hele dag buiten in grote wei, doet zelf voorzichtig en controleer haar regelmatig. Dus lekker naar buiten die handel! :)