24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Re: 24/7 Buitenpaarden en koude periode is weer begonnen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:18

Ja, ik wilde kruiken gaan halen met de gedachte dat ze niet zo duur zijn, maar zo'n kruik bij de hema is 15 euro. dat vind ik veelte gortig. Een houte stok om het door te breken en een vergiet met handvat bij de 1 euro winkel zijn dan beter voor mijn beurs :))

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:41

nou mijn 4 kruiken konden ook niet voorkomen dat de boel bevroren raakt.....

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:50

haha ik denk dat ik gewoon een idee van een hottub ga nabootsen. Smeulende laag eronder komt alles goed.... maar ja dan kan je niet aan de gang met plastic/rubber waterkuipjes.. wordt vervolgd.

risje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 19:53

Hier ook een hoop gedoe met water. We halen nu steeds water uit de sloot, daar drinken ze overigens zelf ook al uit. Achter in het land is ook een poeltje waaruit ze kunnen drinken.

Er is wel een wateraansluiting, maar die is afgesloten. Toch maar eens kijken hoe we het iets makkelijker kunnen maken, maar hoe?

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 20:40

Ik stond vandaag in de keuken van mijn stalhouder met de kruiwagen en waterzak. :')
Maar goed, ik had water!!! :D

Verder lekker sleetje rijden, en gewandeld over de weg, die was gelukkig sneeuwvrij. Oja en poep gehakt.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:01

Chips, moet ik mijn papegaai weer nieuwe woorden leren, hij zegt sinds kort ":"ga je naar buiten.. poep scheppen" moet ik t nu weer omgooien haha arm beest! :D
Nu eerst de deken van paardje afhalen. We hadden gelest en hij was wat bezweet. Ook iets waar je
rekening mee moet houden, deken voor in de trailer.

kiki1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:07

Jullie kunnen ook lege drinkflessen of van die "jerrycans"waar sap in zat vullen met kokend water en die erin leggen. Is goedkoper dan kruiken en geen man overboord als ze kapot gaan

SorpresaKyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 21:27

Het is hier -10 maar mijn water in de speciekuip bevriest nog niet nu heb ik maar 1 kuip staan op 6 paarden dan is hij zo leeg en slang hangt erboven en woppie vullen maar. Door het warmtelint komt er ook al wat warmer water uit en omdat hij ingebouwd staat in het stro zal dit best wel schelen. Zat eens te denken is het geen idee om een grote speciekuip te nemen en een kleinere en vervolgens die grotere goed volproppen met stro en daar de kleinere inzetten en dan vullen met water. Zomaar een ingeving hoor..of klets ik nou echt onzin.. ;)

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 22:54

Hoor daar vaker over sopresakyra, dus wie weet

Ik hak gewoon met scherpe schep, daarna warm water erbij

Katten, kippen en schapen krijgen ook 3 keer daags water, kleine bakken vriezen mega snel dicht

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-13 23:29

Kokend heet water in pet flessen is geen succes... Die smelten en krimpen. Zelfs de dikke...

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 00:18

Wij hebben 2 grote paarden die actief worden gereden en een shetje dag en nacht buitenstaan. Ze hebben een schuilstal, maar daar staan ze bijna nooit in. Met deze strenge vorst gooien we een extra, klein weilandje open waar nog veel gras opstaat. Verder rijden we 2 of 3 keer per dag op en neer om hooi en water te brengen. Het is veel werk, vooral omdat we alles met zijn 2en doen en we allebei fulltime studenten zijn. Maar voor die paar weken per jaar heb ik dat er wel voor over. Paard is happy buiten.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 01:49

Voor mij het eerste jaar dat ik de paarden 24/7 buiten houd. Wij hebben er 3 in de wei lopen en geven rond 12.00 en 19.00 een baal hooi (balen van 25 kg). Dan krijgen ze s ochtends rond 08.00 3 plakken hooi dus hebben ze alvast wat te kauwen. Ik neem aan dat dit toch wel voldoende is?

Ik vind ze er wel een beetje zielig uitzien met dat ijs/sneeuw zo op hun vacht. :brr:

De waterbak slaan we 2 keer per dag kapot en dat gaat zo prima.

Hoe lang duurt dit weer nog? :')

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 02:18

Ik voer mijn merrie net als normaal twee keer per dag ruwvoer, ze krijgt als het koud is of het langdurig regent altijd wat meer dan normaal. Verder sla ik twee keer per dag het water door en vul ik het aan met een jerrycan. Gelukkig heb ik merrie die gewoon zelf het ijs doorstampt als ze wil drinken dus echt erg bevroren is het haast nooit.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 09:40

Klinkt als meer dan genoeg om te eten hoor, Soleado!

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 11:54

wat ben ik blij met mijn ouderwetse waterpomp in de wei paar liter warm water er in en erlangs gooien en ik heb gewoon stromend water bij de paardjes. Is dat geen idee cowgirl om die in je wei te laten slaan, zet je waterbak eronder en pompen maar. Ik heb mijn paarden nu niet in de buurt van de pomp dus gebruik een H2gobag, ideale uitvinding.
ik vul mijn bakken eens in de 2 a 3 dagen, maak 's ochtends en 's avonds het ijs kapot en schep het eraf.
Mijn ervaring is als ik meerdere bakken neerzet dat er 1 een dun laagje ijs heeft en de rest een dikke laag, ze houden de bak zelf open door regelmatig iets te drinken.

reiziger

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:15

Ik meld me hier ook :) Goed om te lezen hoe anderen dit doen!
Mijn drietal staat ook 24/7 buiten, zelfs zonder schuilstal. Wel een hele beschutte wei met echt dikke bomen en struikenrijen, en een wand van gestapelde pakken kuilgras.
Mijn fries en de Andalusier hebben wel een dikke waterdichte deken op, mijn bonte staat gewoon bloot.
Ze krijgen dagelijks 2 balen hooi in grote bakken in de wei, en de stalhouder hakt een pak keer per dag de waterbak door.

Ze zijn supervrolijk. Ik had ze Dinsdag even mee naar stal genomen, maar dat was meer voor mezelf dan voor hun ;) want ik moest ze de wei uit slepen zowat, en terug naar de wei stonden de oortjes erop en ging het een heel stuk vlotter :) Denk dat ik vooral zelf nog een beetje moet wennen aan het natural zijn.

Wat ik me wel afvraag is of het voor de hoeven geen kwaad kan dat ze steeds in de sneeuw staan. Ik zat te denken om een stuk in de wei sneeuwvrij te gaan scheppen, zodat ze wat droger kunnen staan. Of is dit overdreven ;)

Ondanks dat het prima gaat is mijn ideaal voor volgend jaar toch wel een schuilstal. Dus als iemand nog een container oid heeft of weet houdt ik me aanbevolen :D

Otti1977

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 12:26

Bij mij staan ze ook zonder schuilstal, nu al 7,5 jaar. Uit ervaring weet ik als ik hem wel zou hebben dat ze er weinig gebruik van zullen maken. Mijn paarden hebben supergoede hoeven dus ik kan haast wel zeggen dat sneeuw geen invloed heeft, iig niet bij die van mij. Mijn paarden zijn ook blij met dit weer, zo lekker relax, beter als al die regen en modder.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:12

o,o hier -15 en 15 cm sneeuw!
Dus dat was hakken voor manlief vanmorgen.
En nu zijn de paardjes op zoek naar een grasspriet onder de deken van sneeuw :D

De paardjes vinden het wel leuk. Kleine bram ging vanmorgen bokkend en vliegend het weiland door.
En zoals Jen zei, zonder dekentje maar met een heerlijke wollen vacht en hij heeft het niet koud. :)

Ik vind een schuilstal wel belangrijk. Dan kunnen ze zelf beslissen waar ze staan.
Ik bemerk echt dat mijn paarden als het flink regent of als het warm is toch ook graag even in de schuil staan.
Dus als je de kans heb zal ik er zeker een neer zetten. Dan kunnen ze zelf beslissen of ze het gebruiken ja of de nee.

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:20

reiziger schreef:
Ik meld me hier ook :) Goed om te lezen hoe anderen dit doen!
Mijn drietal staat ook 24/7 buiten, zelfs zonder schuilstal. Wel een hele beschutte wei met echt dikke bomen en struikenrijen, en een wand van gestapelde pakken kuilgras.
Mijn fries en de Andalusier hebben wel een dikke waterdichte deken op, mijn bonte staat gewoon bloot.
Ze krijgen dagelijks 2 balen hooi in grote bakken in de wei, en de stalhouder hakt een pak keer per dag de waterbak door.

Ze zijn supervrolijk. Ik had ze Dinsdag even mee naar stal genomen, maar dat was meer voor mezelf dan voor hun ;) want ik moest ze de wei uit slepen zowat, en terug naar de wei stonden de oortjes erop en ging het een heel stuk vlotter :) Denk dat ik vooral zelf nog een beetje moet wennen aan het natural zijn.

Wat ik me wel afvraag is of het voor de hoeven geen kwaad kan dat ze steeds in de sneeuw staan. Ik zat te denken om een stuk in de wei sneeuwvrij te gaan scheppen, zodat ze wat droger kunnen staan. Of is dit overdreven ;)

Ondanks dat het prima gaat is mijn ideaal voor volgend jaar toch wel een schuilstal. Dus als iemand nog een container oid heeft of weet houdt ik me aanbevolen :D

Haha, klinkt alsof ik dit typ! Mag ik vragen waar jij ergens staat (mag via pb?). Ik ben namelijk vanaf september op zoek naar een plekje in omgeving Den-Bosch. ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:25

Bolderkar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 13:26

<3 Wat een mooi plaatje zo

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:06

Miran wat een leuke foto. :)

*gaat googlen op Montvert*

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:11

Soleado schreef:
<3 Wat een mooi plaatje zo

Thanx.

Moet ik jullie met nog meer verblijden?
Dan staan er denk ik niet mijn paardjes op, maar wel mn hondjes en een beetje mijn terrein.

jokari schreef:
Miran wat een leuke foto. :)

*gaat googlen op Montvert*

Jep en dan moet je googlen op Le Malpas, dan zie je mn huis. :j
Postcode 15150

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:15

ok weet niet of de andere het leuk vinden, maar dit was eergisteren, toen lag er 8 cm sneeuw en nu dus inmiddels 15-20 cm.
En het is er -15, ook overdag..... :brr: :brr:
nu ben ik nog in nl, maar morgen mag ik frankijk weer verblijden met mijn aanwezigheid :+

Hier zijn dribbel (de blonde racer) en Kruimel, de bruine lekker door het sneeuw aan het racen:

http://i20.photobucket.com/albums/b222/ ... 0c5f69.jpg

Hier is mn ouwe dibbesje Ginger, lekker aan het keutelen:

http://i20.photobucket.com/albums/b222/ ... cc29ad.jpg

Hier dan 2 ansichtkaartjes:

http://i20.photobucket.com/albums/b222/ ... ecedfd.jpg

http://i20.photobucket.com/albums/b222/ ... b54b07.jpg

Helaas geen fotootje van mn kleine shetlandvriendje en bolletje wol Brammetje.
Maar de foto's heeft Ed even door gestuurd, zodat ik kan meegenieten van de plaatjes.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-13 14:17

haha leuk huis zeg ! :)

en leuke foto's van de woefies. :)