prive paddock of zo laten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dickyliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 03:08

Lekker naar buiten in die padock

lotte_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 03:39

Zanora1 schreef:
Pardon? Zoals mijn andere post.. MIJN paard weet van jongs af aan niet beter. Als ik die 24 uur per dag buiten zet. Staat hij te rillen van de kou.. als het regent gaaat hij snoeihard rennen todat hij helemaal over zijn zeik is.. ohja dan vind die het leuk denk je? Ik zorg dat hij los komt om zijn benen te strekken. maar die maak ik er echt niet gelukkig mee om die 24 uur per dag buiten te zetten.

Ik ken ook zo een paard als dat van jou, nooit iets anders gewoon en dan ineens 24/7 buiten tussen 5 andere paarden. Het paard wist ocharme niet wat hij meemaakte...
In het begin hij wou zelf niet grazen, hij wist niet wat dat was! Het heefd een maand geduurd voordat hij gras begon te eten!
En nu staat hij al 1 jaar 24/7 buiten en hij houd er van, als het regent staat hij er gewoon vrolijk in (terwijl hij het vroeger echt haatte).
Als de wei er echt te slecht bij ligt, dan gaat hij een paar dagen maar een halve dag op de weide, maar dan zit hij zijn stal bijna af te breken omdat hij naar buiten wilt.

Het is gewoon een gewenningsproces wat hij moest doorstaan. Elk paard staat liever buiten eens hij weet wat dat is en inhoud!

SteffiiY

Re: prive paddock of zo laten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 09:52

Een paard is een buitendier dus hoort buiten!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:16

Ariebren schreef:
Dus al dat gezeur over 24/7 buiten is een gedachte van iemand met een paard.

Een echte paardenmens denkt aan het welzijn van zijn paarden.

Wauw, hoe kun je in hemelsnaam tot deze conclusie komen, het is gewoon knap :D

Je bent een stukje vergeten inderdaad, "denkt aan het welzijn van zijn paarden en zorgt voor een geschikte huisvesting" had er moeten staan denk ik ;)

Ik vind dat "paardenmens" en "mens met paard" sowieso suf geneuzel, maar goed :P

Als je hart hebt voor je paard, dan wil je het beste voor het dier en dat streef je dan ook na.
Dan neem je geen genoegen met langdurig ophokken, in de bagger staan, alleen staan, zonder eten staan, maar doe je je best om de situatie te verbeteren richting het ideale plaatje waarin het dier zelf de ruimte heeft om keuzes te maken.

Voor de meeste mensen is dat een weg die veel doorzettingsvermogen en investering van veel tijd en vaak ook wat geld vraagt.
Zolang je paard redelijk staat en je serieus bezig bent om het beter te krijgen, dan doe je het goed wat mij betreft.

Ga je echter zitten mokken en om je heen zitten schoppen dat het allemaal onzin is, te duur is, niet mogelijk is....ofwel: je eigen belangen veel hoger zetten dan die van je paard, en de behoeftes van het paard afdoen als onzin, dan vind ik dat getuigen van weinig dierenliefde en weinig professionaliteit.

Kun je het verder op stal helemaal top voor elkaar hebben, maar er mist dan gewoon een stukje dat andere mensen wel belangrijk vinden omdat die wel beseffen dat het belangrijk is voor hun paard.

Je kunt het wat mij betreft een beetje vergelijken met een kind dat de hele dag maar wat in huis hangt en alleen maar bezig is met zitten, TV-kijken, achter de computer zitten....of een kind dat lekker met vriendjes buiten aan het rennen, spelen, slootje springen, zwemmen, skeeleren, trampoline-spingen enz. is.

Dat eerste kind weet niet beter en zal best tevreden zijn. Zal waarschijnlijk ook helemaal niet buiten willen spelen in eerste instantie.
Totdat ze op vakantie ineens zonder die rommel moeten, en als ze geluk hebben door een leuk groepje buitenspeel-kinderen onder de hoede genomen worden en ontdekken hoe leuk dat eigenlijk allemaal is.

Wat zou er gezonder zijn voor lichaam en geest :)

Zat ouders die het prima vinden dat hun kind maar wat voor de TV hangt. Die zijn erg vergelijkbaar met mensen die het prima vinden dat paarden veel op stal staan, en af en toe even luchten in een mini-paddockje ook wel prima vinden.

Dan kijk je gewoon niet verder dan je neus lang is, qua wat beter voor de (lichamelijke en geestelijke) gezondheid is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:24

Shirley schreef:
En echte paardenmensen doen moeite en investeringen om het hun dieren zoveel mogelijk naar de zin te maken EN ze veilig en gezond te houden :D

Nou pmarena, dat is exact wat ik bedoel, echter, ik dacht het voor Ariebren wat kort en simpel te houden _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:29

Daarom de "inderdaad", ik ben het helemaal met je eens, je slaat toch gewoon stijl achterover van zo'n gedachtekronkel :P

Ik vind overigens dat AB het op stal hartstikke prima voor elkaar lijkt te hebben als je zo hier en daar opmerkingen daarover langs ziet komen. Op stal is er dan wel het besef van het belang van dierenwelzijn, alleen als het over "buiten" gaat dan verkronkelt dat ineens helemaal, heel apart.

Elke keer dat gezeur dat mensen die hun paard meer buiten willen hebben, dat dier dan in de modder zetten....jemig wat kortzichtig.

Heb je het beste met je paard voor dan is altijd op stal net zo taboe als altijd in de modder.

Ik vind het overigens ook geen probleem als ze zelf de keuze hebben om de modder in te gaan.

Als ze maar gewoon een fijne droge schuilmogelijkheid hebben en eten en drinken hebben op verharding, een stuk zand om wat gek te doen en te rollen...zodat ze geen enkele reden hebben om die modder in te moeten.

Kiezen ze er dan zelf voor omdat ze het leuk vinden om even in de bagger te spelen dan moeten ze het zelf weten :P

Zat paarden die het wel leuk vinden om er even doorheen te stampen, zich even flink zwart te rollen en dan weer terug op het zand of de verharding gaan om hooi te eten :)

Het is alleen zo jammer voor de baasjes die dan een nat en modderig paard aantreffen als ze zin hebben in een ritje :')

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 10:40

Ja, dat hoort er nu eenmaal bij :))
't Is een goede maatstaf om te kijken of je wel ECHT zin hebt, zouden ze het er soms om doen , denk je >;)

Die van mij leven ook zo en die crossen wat af, hoor, ik houd regelmatig mijn hart vast of ze wel remmen of op tijd door de bocht komen ( en of dat arme gras ooit nog de gelegenheid krijgt om zich te herstellen :o ) om dan vervolgens met blije smoeltjes op hun terrasje uit te gaan staan dampen tussen het hooi :)

Heerlijk toch ?
Als ze maar lol hebben, 't leven is maar zo kort ...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:28

Ik kom al tijden toch nauwelijks aan rijden toe, dat heb je als je veel tijd kwijt bent aan de verzorging / in orde maken van huisvesting :P

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 11:59

Jullie willen dat ik mn mening onderbouw.
Prima.
Ik ben van mening dat een paard een buiten dier is. Dat voorop gesteld
Als ik mijn paard op de weide zet.. en ja we hadden deze zomer de mogenlijkheid om ze buiten te zetten 24/7 word hij gek hysterisch helemaal gek. Hij blijft rennen, tot bloedneus aan toe. helemaal in paniek..
Moet ik hem dan laten staan? Moet ik dan wachten tot hij neervalt?? Is dat dan paard vriendelijk?
En jullie vinden het dom dat ik zeg hij weet niet beter, maar hij is nog nooit in zn leven dag en nacht buiten geweest.. dus nee hij weet niet beter. en kan ik het hem dan kwalijk nemen? Dat hij gewend is om naar binnen te gaan? Dat hij dat 'fijn' vind? En ook als ik hem eten geef op de wei, blijft hij rennen.. en nee ik ga hem niet 2 weken laten staan,, met schuim van zn kop tot zn kont. Daar is hij mij te dierbaar en te kostbaar voor.
Koud heeft hij het niet want ik heb het nu over de zomer weide.

Ik denk? ja ik weet het niet zeker hij kan niet praten.. dat mijn paard tevreden is. Hij komt elke dag lekker los met vriendjes.
Wat mij betreft kom je langs, paard is rustig, vrolijk, blij! geen stalondeugden.
En ja ik vind het echt belangrijk dat hij los komt, even zn benen strekken even lekker paard zijn. Maar ik ga hem niet helemaal over zn toeren laten staan.

Om het geld gaat het niet. ik betaal bijna 500 euro. Ik kan ook bij een boer gaan staan voor 100 euro, maar of ik hem daar gelukkig mee maak? met zn voetjes in de blub,,en in de regen.

Nogmaals.. jullie zijn dan van mening omdat het zo hoort dat ik hem dan moet laten staan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 12:44

nee, maar alleen even loslaten is wel erg weinig buiten. niets mis mee om een plekje te hebben waar hij in elk geval meerdere uren per dag er uit komt met andere paarden of 1vriendje. Desnoods 2x per dag korter en daarnaast het paard nog trainen en evt wandelen of grazen aan de hand. Zoals de topic starter ook al deed. En dan is een uitloopje aan een stal, ook al is die niet groot, toch nog een verbetering.

Mijn paarden vinden uren in de regen staan in een kale paddock ook niet leuk. Zou ik moeten kiezen tussen 8 uur in een kale paddock van 10 bij 10 en verder in een box van 3 bij 4 of 20/7 in die box van 3 bij 4 met een uitloop van 4 bij 10, dan is die laatste misschien wel geschikter voor mijn paarden. En als je dan met iemand samen kunt doen zodat de ruimte verdubbeld en de paarden gezelschap hebben, is het een verbetering. Maar het blijft wel een minimale ruimte.

Ik houd hier thuis andere maten aan. En dat zal voor velen, die op zandgrond staan of vele ha tot hun beschikking hebben nog te klein zijn. En de paarden hebben natuurlijk ook liefst een zo groot mogelijk en afwisselend gebied om rond te struinen, dus doe je wat in je mogelijkheden ligt.

Nadeel van veel bestaande pensionstallen is dat ze het moeten doen met de gebouwen die ze hebben en beperkt oppervlak of mogelijkheden qua financiën, gemeente-provincie om hun landbouwgrond om te zetten naar paddocks. Je moet al veel paarden hebben staan of andere neveninkomsten hebben om je bedrijf rendabel te houden omdat de kosten en investeringen groot zijn en de marge per paard erg klein.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 13:53

Wij hebben genoeg ruimte. en de paddocks zijn groter dan de rijbaan.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:00

daar heeft je paard alleen maar zo weinig aan als je er amper gebruik van maakt in de winter toch? Even loslaten is wel wat anders dan uren lang de ruimte hebben om wat rond te lopen en te spelen etc. En als je het zelf doet, dat loslaten, dan kom je meestal maar aan 1x per dag en dan is het overige deel van die 24 uur erg lang... Daarom dan liever meerdere keren per dag in verschillende dagdelen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:02

Natuurlijk laat je je paard zich niet dood rennen, daar heeft niemand wat aan :)

Maar ik zou er wel werk van maken om een manier te vinden waarop het dier wel fijn wat meer vrije beweging / buitenlucht krijgt en wat meer contact met andere paarden.

Het is "gewoon" een kwestie van de juiste manier vinden, en dat begint met het belang er van in zien en dat doe je wel volgens mij toch :)

Ik vind het voornamelijk heel sneu voor het dier dat het zo geworden is, ergens is er ooit iets fout gegaan blijkbaar.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 12-12-12 14:03, in het totaal 1 keer bewerkt

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:02

Mijn paardje heeft de eerste jaren van haar leven in een grote stal/ schuur doogebracht. Ze was niet bekend met bijv. schrikdraad (ook niet met borstels en mensen ed) dus dat was wel even raar en wennen. Nu hou ik haar op de naar mijn idee perfecte manier. Voor ons is dat 24/7 in een paddock, met vriendjes en schuilstal. En wanneer mogelijk lekker in het gras!

Dat je paard niet beter weet is wat mij betreft gelul.... ze wennen echt wel aan een beter leven hoor!

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:04

Zanora1 schreef:
Jullie willen dat ik mn mening onderbouw.
Prima.
Ik ben van mening dat een paard een buiten dier is. Dat voorop gesteld
Als ik mijn paard op de weide zet.. en ja we hadden deze zomer de mogenlijkheid om ze buiten te zetten 24/7 word hij gek hysterisch helemaal gek. Hij blijft rennen, tot bloedneus aan toe. helemaal in paniek..
Moet ik hem dan laten staan? Moet ik dan wachten tot hij neervalt?? Is dat dan paard vriendelijk?
En jullie vinden het dom dat ik zeg hij weet niet beter, maar hij is nog nooit in zn leven dag en nacht buiten geweest.. dus nee hij weet niet beter. en kan ik het hem dan kwalijk nemen? Dat hij gewend is om naar binnen te gaan? Dat hij dat 'fijn' vind? En ook als ik hem eten geef op de wei, blijft hij rennen.. en nee ik ga hem niet 2 weken laten staan,, met schuim van zn kop tot zn kont. Daar is hij mij te dierbaar en te kostbaar voor.
Koud heeft hij het niet want ik heb het nu over de zomer weide.

Ik denk? ja ik weet het niet zeker hij kan niet praten.. dat mijn paard tevreden is. Hij komt elke dag lekker los met vriendjes.
Wat mij betreft kom je langs, paard is rustig, vrolijk, blij! geen stalondeugden.
En ja ik vind het echt belangrijk dat hij los komt, even zn benen strekken even lekker paard zijn. Maar ik ga hem niet helemaal over zn toeren laten staan.

Om het geld gaat het niet. ik betaal bijna 500 euro. Ik kan ook bij een boer gaan staan voor 100 euro, maar of ik hem daar gelukkig mee maak? met zn voetjes in de blub,,en in de regen.

Nogmaals.. jullie zijn dan van mening omdat het zo hoort dat ik hem dan moet laten staan?

Zoals ik al eerder aangaf stond mijn merrie voorheen ook 22 uur op stal van de dag, in mijn ogen was dat prima en vond ze dat 'leuk''.
Ben daarna verhuisd van stal waar ze in de winter zeker 10 uur buitenkomt per dag, en in de winter zelfs 24 uur per dag! en nu kan ik pas zeggen ja dat vind ze leuk.
Aan het begin rende ze zichzelf ook tot wit aan in het zweet(heb hier nog foto's van zelfs) ze stond steigerend en hinnikent bij het hek omdat ze wist dat ik haar kwam halen.
Ik heb dit steeds een uurtje uitgebreid, en nu weet ze gewoon dat ik haar savonds pas binnen kom halen.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:26

joyce B schreef:
daar heeft je paard alleen maar zo weinig aan als je er amper gebruik van maakt in de winter toch? Even loslaten is wel wat anders dan uren lang de ruimte hebben om wat rond te lopen en te spelen etc. En als je het zelf doet, dat loslaten, dan kom je meestal maar aan 1x per dag en dan is het overige deel van die 24 uur erg lang... Daarom dan liever meerdere keren per dag in verschillende dagdelen.

Hij komt 's ochtends in de molen, 's middags in de paddock en 's avonds rijd ik hem. Dus ja hij komt meerdere keren eruit

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:27

@suuzepuus, dus je zegt nu dat hij een slecht leven heeft?

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:28

Zanora1 schreef:

Euhm... nee. Waar zeg ik dat?

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:44

suuzepuus schreef:
Zanora1 schreef:

Dat je paard niet beter weet is wat mij betreft gelul.... ze wennen echt wel aan een beter leven hoor!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:45

Zanora1 schreef:
suuzepuus schreef:

Een 6 is goed, een 8 is beter, een 10 is nog beter. Maakt dat dan die 6 slecht? Nee!

Dat het beter kan wil niet zeggen dat het nu slecht is.

SteffiiY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:51

Dat zegt dat het beter kan hoeft toch niet te betekenen dat je slecht voor je paard bent?

achillesnick

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 14:55

ja vind ik ook

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:03

Zanora1 schreef:
joyce B schreef:

Hij komt 's ochtends in de molen, 's middags in de paddock en 's avonds rijd ik hem. Dus ja hij komt meerdere keren eruit

oke, dan is het in elk geval al mooi verdeeld.

Zanora1

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 15:31

Dankje @joyceB
We proberen hem echt 2 a 4 keer per dag zn box uit te halen:)!

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 16:07

Vjestagirl schreef:
Een 6 is goed, een 8 is beter, een 10 is nog beter. Maakt dat dan die 6 slecht? Nee!

Dat het beter kan wil niet zeggen dat het nu slecht is.

Inderdaad! Dat bedoel ik!