Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:06

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 11:14

DubbelDun schreef:
Ik heb ook een tijdje houtkorrels gebruikt, omdat ze dit niet eten en strokorrels wel.
Nadeel is dat je er flink wat van moet ingooien als beginnetje en dan wekelijks 1 a 2 zakken erbij. Dan ben je dus net zo duur uit als met één baal houtkrul in de week.

Verder worden er veel houtkorrels aangeboden die bedoeld zijn om te stoken. Die zijn erg hard en nemen dan moeilijk vocht op. Nemen ze eenmaal vocht op dan is het ook meteen een natte bende.

Daarom ben ik er na 2 weken mee gestopt, ik vond het een te natte boel.
Mijn paard stond toen wel nog maar net daar gestald, en moest nog ff leren hoe ze haar stal zelf schoner kan houden :')
Kan best zijn dat als ik nu terug over stap, de houtkrullen wel goed zijn, maar ik ben best blij met de schavelingen, dus hou ik het daarbij :D

Ik had gewoon de pech dat mijn paard toen alles in haar stal deed van plassen en poepen, en niks in de uitloop. Naderhand heeft ze dat geleerd, en is de stal vanzelf schoner :D

Dinopino

Re: Wie heeft ervaring met houtkorrels?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-13 12:28

Ergens moeten ze toch plassen en poepen. Ik heb het liever dat ze het in de stal doen, dat is makkelijker schoon te maken. Buiten vriest op het moment alles vast.
Wanneer je houtkorrels neemt die voor het stoken zijn bedoeld heb je kans dat er hardhout tussen zit. Dit neemt helemaal geen vocht op en dat schiet dus niet op. Hoogstens wanneer je om een hoefzweer verlegen zit.

Bedankt strovan zover had ik op die site helemaal niet gekeken. Onze "welkoop" kan ook niet aan de german horse pellets komen. Ze zijn er wel zuinig op schijnbaar.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:39

Eergisteren mijn houtkorrels opgehaald. Gelijk in de stallen gedaan en toen gaan wachten wat de paarden gingen doen.....De eerste nam na verloop van tijd een hap en spuugde het weer uit. ;-). De tweede die in een stal kwam nam na een tijdje ook maar eens een hap en stond wat onnadenkend te kauwen en gooide het vervolgens er ook maar weer uit en de anderen hebben er niet eens naar gekeken. Dus ik ben blij......

Niet meer bang te zijn dat de paarden het gaan eten en toch zo'n makkelijke matras te hebben. Keutels schep je er zo van af...

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-13 19:51

@DP: fijn dat eten dus idd geen probleem is :)

Ik meng het hier iets met houtkrullen, dan blijft het net iets luchtiger/zachter bovenop en toch een goede vochtopname en geen zeiknatte vloeren meer.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:15

oh dat is ook een idee.

Echt heerlijk geen natte stallen meer ik geniet weer volop wanneer ik de stal ga schoonmaken.
Vond het best wel eng om weer te proberen omdat mijn oudje net vorige week al koliek had gehad. Maar hij taait er helemaal niet naar.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:22

Hier ook niet, vandaar dat ik het ook bij houtkorrels hou :)

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 13:52

Hier als test ook een zak houtkorrels (kattenbakkorrels) in de stal gedaan. ze eten er niet van. De strokorrels zoeken ze onder het "vuile" stooisel uit. Als mijn pallet strokorrels op is, ga ik op zoek naar houtkorrels.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-13 19:10

Geeft in ieder geval een rustiger gevoel wanneer ze er niet van eten.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-13 20:46

Mijn paard eet ook de stal leeg. Met de hout korrels niet meer.
Mijn paard poep & plas alleen achterin de stal.
Ik doe het elke dag zo:
Ik schep de drollen & de plasplek eruit.Dan haal ik de bodem los met
de mestvork en zorg ik dat de bodem weer mooi vlak is. Ik ben echt binnen 5 min klaar.
Ik gooi er voorin 1X per week een zak van 20 kilo in .
Bij ons is de vloer dus danig dat als het erg nat buiten is de vocht door de tegels
omhoog komt. ;(
Tot nu toe heb ik een perfect droge bodem. De hele bodem eruit halen doe ik
niet .Ik schuif alles dus langzaam naar achter.
Mijn houtkorrels komen bij TerraXL vandaan 5,50 per zak van 20 kilo exl. bezorg kosten . Het is niet goedkoop .
Maar bij mijn in de regio is alles duur . Vlas gemiddeld 7/8 euro per baal en stro ook zo'n 5 euro.
Het heeft voormij alleen maar voordelen en daar wil ik best iets meer voor betalen. :D
Ik weet van een fabrikant van houtkorrel dat het niet uitmaakt welke je gebruikt of het nou voor de kattenbak, stal of kachel is.
WEL MOET HET EEN WITTE KORREL ZIJN.Waarom ; omdat het een geperste korrel is en persen gebeurt overal op dezelfde manier. Dus ga ik opzoek naar de goedkoopste. Ik heb nu iemand gevonden waar ik 4.91 per zak ( 16 kilo) betaal maar dat is incl levering ;)
O ja , ik gebruik de korrels nu sinds Oktober 2012.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 07:57

sontana schreef:
Ik weet van een fabrikant van houtkorrel dat het niet uitmaakt welke je gebruikt of het nou voor de kattenbak, stal of kachel is.
WEL MOET HET EEN WITTE KORREL ZIJN.Waarom ; omdat het een geperste korrel is en persen gebeurt overal op dezelfde manier.

Vaak wordt wat kalk bijgevoegd om te persen, dus niet iedere korrel of perswijze is het zelfde
Ik dacht dat kalk bijgevoegd werd om leefduur kachel te verlengen, maar zou het voor de witte kleur zijn?

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 08:53

granu schreef:
sontana schreef:
WEL MOET HET EEN WITTE KORREL ZIJN.Waarom ; omdat het een geperste korrel is en persen gebeurt overal op dezelfde manier.

Vaak wordt wat kalk bijgevoegd om te persen, dus niet iedere korrel of perswijze is het zelfde
Ik dacht dat kalk bijgevoegd werd om leefduur kachel te verlengen, maar zou het voor de witte kleur zijn?

Ja en nee, heeft te maken met de 'rookgas uitstoot', milieuregels en vertraagt roetaanslag in het rookkanaal. Niet iedere korrel is hetzelfde. Goedkoop is meestal duurkoop, korrels voor de kachel zijn doorgaans niet geschikt voor gebruik in dierenverblijven. Enne.... persen gebeurt niet overal op dezelfde manier, vandaar ook dat er zoveel verschillende korrel- soorten en kwaliteiten bestaan. Beter eerst verder verdiepen in de materie voordat men er over oordeelt...

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 13:32

Ik weet ook alleen wat mij verteld is . Ik mag er toch wel vanuit gaan dat een fabrikant iets weet van de product die hij verkoopt . :D

strovan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 14:42

sontana schreef:
Ik weet ook alleen wat mij verteld is . Ik mag er toch wel vanuit gaan dat een fabrikant iets weet van de product die hij verkoopt . :D

Ik denk dat uw leverancier handelaar is, geen fabrikant

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:42

Sontana dank je voor je ervaring. Bij de houtkorrel is toch alleen van belang dat het van hout gemaakt is dat de vocht goed opneemt en niet giftig is voor paarden. Wat kan er dus mis gaan wanneer je lichte korrels uitprobeert. Gaan ze niet open of nemen ze niets op dan weet je dat ze niet geschikt zijn en ga je op zoek naar een andere leverancier of denk ik nou te simpel.

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 16:59

Wij gebruiken houtkorrels in Engeland en kozen ervoor omdat we een erg nat paard hebben zoals ze dat hier noemen en omdat de prijs van stro dit jaar erg hoog is na de enorme natte zomer hier. wij gebruiken de houtkorrels de bedoeld zijn voor het stoken en gebruiken een zak of 4 per week.

Ik leeg de zak in een kruiwagen gooi er 5 liter water op roer het door elkaar en dan de stal in.
Wij zijn er erg tevreden over en zijn overgestapt naar de stook variant nadat we er achter kwamen dan ze van dezelfde fabriek kwamen maar dat ze 1.50 euro duurder waren wanneer er een paard op afgebeeld staat.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:10

renep dat is precies de ervaring die ik vaker hoor. Ook bij andere producten. Plak er een paardenhoofd op en de prijs kan omhoog vandaar mijn vraag.;-)

renep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 17:16

Dinopino schreef:
renep dat is precies de ervaring die ik vaker hoor. Ook bij andere producten. Plak er een paardenhoofd op en de prijs kan omhoog vandaar mijn vraag.;-)

ik zou niet anders meer willen nu ik dit geprobeerd heb we hebben het nu een maand of 8 in gebruik. Drollen eraf natte plek verwijderen en de onderste laag zogt voor een goede bodem die je niet dient te verwijderen en harry (het paard) is er ook erg content mee aangezien eerder gaat liggen en ik denk dat het komt omdat het droger is dan voorheen.

granu

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-13 19:38

madamX schreef:
Ja en nee, heeft te maken met de 'rookgas uitstoot', milieuregels en vertraagt roetaanslag in het rookkanaal. Niet iedere korrel is hetzelfde. Goedkoop is meestal duurkoop, korrels voor de kachel zijn doorgaans niet geschikt voor gebruik in dierenverblijven. Enne.... persen gebeurt niet overal op dezelfde manier, vandaar ook dat er zoveel verschillende korrel- soorten en kwaliteiten bestaan. Beter eerst verder verdiepen in de materie voordat men er over oordeelt...

Wie had ooit gedacht dat MadamX nog eens op mijn quote zou beamen

Inderdaad, het is niet omdat het witte korrel is dat het geschikt is voor dieren.
Korrels voor de kachel zou ik ook nooit gebruiken voor dieren.
Hout met zware metalen kan niet als verbranding, want controle, dus raak je kwijt als strooisel want geen controle...

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:39

Dinopino schreef:
Bij de houtkorrel is toch alleen van belang dat het van hout gemaakt is dat de vocht goed opneemt en niet giftig is voor paarden. Wat kan er dus mis gaan wanneer je lichte korrels uitprobeert. Gaan ze niet open of nemen ze niets op dan weet je dat ze niet geschikt zijn en ga je op zoek naar een andere leverancier of denk ik nou te simpel.

Ik denk ook zo :+
En heus neem nou maar aan ik heb alles na getrokken wat betreft het maken van houtkorrels.
Pellets zijn geperste houtkorrels. Snoeisel, zaagsel of houtspaanders worden onder hoge druk door een matrijs met gaten geperst. De cellulose in het hout wordt het natuurlijke bindmiddel (lignine).

De gebruikte grondstoffen ( houtsoorten ) en de hardheid van persen van de pellets is bepalend.

De kleur van de pellets zegt niet noodzakelijk iets over de kwaliteit, maar eerder over de toegepaste houtsoort. Donkere pellets bevatten houtsoorten zoals eikenhout. (vaak kan er bij de donkere pellets bewerkt hout bij zitten) . Daarom gebruik ik de witte en deze absorberen beter. Witte pellets zijn vaak vervaardigd uit houtsoorten zoals dennenhout.

Pellets van goede kwaliteit zijn ongeveer 6 mm dik met een lengte van tussen 10 en 30 mm.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 09:40

Dinopino schreef:

:j

Wanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 11:52

Ik had beloofd om ook mijn ervaringen hier te delen met houtkorrels.
Heb het nu ongeveer 2 maanden in gebruik en ben zeer tevreden! Had voorheen strokorrels.
Duidelijk minder stof in de stal en het ruikt veel frisser, qua hoeveelheid afval maakt het niets uit.
De paarden hebben er niet van gegeten, inmiddels is het helemaal verpulvert.
Ik betaal 1998,- zweedse kronen per pallet met 52 zakken a 16 kg. (omgerekend ongeveer 220 euro), scheelt mij maar dan 50% in vergelijking met strokorrels (betaalde 76 kronen per zak van 13kg). Verbruik is hetzelfde ongeveer.

sontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 13:59

Ik denk dat het kwa werk ook even zoveel tijd kost. Ik vind het ook lekker fris ruiken.
Ha alleen daarvoor zou ik bijna 2x per week wel een zak in de stal willen doen. (soort luchtverfrisser :+ )
Bij ons staat ook iemand op vlas wij hebben elke dag dezelfde hoeveelheid afval . Alleen heeft ze dan nogeens eens per 10 dagen ofzo zeker een kruiwagen extra voor de natte plek. En dat heb ik weer niet.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:07

Zijn houtkorrels ook geschikt om een zwaar allergisch paard op te zetten, mbt de stoffigheid, ik gebruik al jaren aubiose maar dat is met 9.95 per baal bijna niet meer te betalen.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-13 16:21

Vind ik wel, het stoft hier niet, heb het echter nog niet over de zomermaanden gebruikt.
Echter lijkt het me, dat mocht het te droog worden, je net als bij strokorrels het kunt bevochtigen.