Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

fokfanaat

Re: Hoe deze ruimte indelen voor de paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:07

Ik heb bruin lint nu, maar ook wit gehad en merk met de paarden geen verschil, ook niet met de veulens.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 20:24

Ik zou de bak juist achterin doen, achter de sloot...
dat stuk is 22 X 50 meter...een fatsoenlijke bak is 20 X 40 op z'n minst...houd dus in dat je 2 meter aan de zijkant over houd als eventueel looppad en 10 X 20 meter tussen de bak en de sloot als paddock voor het geval je dus een paard apart moet zetten...
ik zou dan het grote gedeelte wat 27 X 60 is gebruiken als weide eventueel opgesplitst in 2 stukken als dit mogelijk is...wel zou ik een looppad beschikbaar houden...
als je niet snapt wat ik bedoel moet je even PB-en dan ga ik ff uittekenen voor je hoe ik het bedoel...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:03

kim_1990 schreef:
dat stuk is 22 X 50 meter...een fatsoenlijke bak is 20 X 40 op z'n minst...houd dus in dat je 2 meter aan de zijkant over houd als eventueel looppad en 10 X 20 meter tussen de bak en de sloot als paddock voor het geval je dus een paard apart moet zetten...
ik zou dan het grote gedeelte wat 27 X 60 is gebruiken als weide eventueel opgesplitst in 2 stukken als dit mogelijk is...wel zou ik een looppad beschikbaar houden...
als je niet snapt wat ik bedoel moet je even PB-en dan ga ik ff uittekenen voor je hoe ik het bedoel...

Blijft leuk hè: een reactie in een topic wat heel wat pagina's loopt (9 in dit geval) terwijl enkel de OP gelezen is. Ik gok zomaar dat TS je geen pb zal sturen om te vragen of je wilt uittekenen wat je bedoelt.

@TS: wat een klus in je uppie!

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 21:27

NiFallor schreef:
kim_1990 schreef:

Blijft leuk hè: een reactie in een topic wat heel wat pagina's loopt (9 in dit geval) terwijl enkel de OP gelezen is. Ik gok zomaar dat TS je geen pb zal sturen om te vragen of je wilt uittekenen wat je bedoelt.

@TS: wat een klus in je uppie!

Haha, misschien gaat TS alles wel uit de grond trekken en de boel aanpassen. Je kan haar altijd pb'en! :')

TS: Ziet er super uit, leuk om dit zo te volgen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 22:13

Ik heb de rest van het topic niet gelezen, maar als je een pad maakt om je hele stuk grond heen van een aantal meters breed (paddock-paradise achtig) heb je nog ruimte over voor een bak en een stukje wei en kunnen je paarden toch fatsoenlijk bewegen.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:13

Bedankt voor de reacties! ik ga de boel nu niet meer veranderen hoor hihi. Maar geeft niet, tips waren welkom. De volgende stap is een schuilstal vinden of bouwen. das nog niet zo heel eenvoudig, ik wil het wel een beetje betaalbaar houden namelijk :)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:17

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:24

Had ik al naar gekeken inderdaad, maar dat vind ik nogal een bouwwerk eerlijk gezegd. Ik zoek iets simpels. Misschien een garage of een schuurtje waarvan ik 1 kant open laat. Moet je net tegenkomen, zoiets

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-13 23:26

Je hoeft die voorkant er niet aan te maken natuurlijk en behalve de middenpaal is dat halve scheidingswandje ook niet nodig. Princiepe blijft wel hetzelfde en de constructie net zo solide.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-13 23:38

Ja, maar ik zie me dat niet in mn eentje timmeren zelf eigenlijk...

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:35

en een schuilcontainer dan ? die heb je niet alleen in stallen-vorm maar ook in een schuilstal...dus 1 kant/kopse kant open...deze schuilcontainers hebben de bij een manege hier in hoogezand ook als schuilcontainer...misschien dat zij je meer kunnen vertellen over waar ze te verkrijgen zijn en eventueel hoe duur dat zou zijn...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 00:42

Ik vind containers toch wel zo uch.. gruwelijk lelijk (sorry).. Maar wel bedankt voor de tip. Ik denk dat ik misschien iets gevonden heb. Ik ga morgen even bellen.

kim_1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:46

Ik vind ze ook erg lelijk maar ze zijn wel praktisch en volgens mij niet zo duur haha
ik hoop dat je dan iets beters ( en mooiers ) gevonden hebt :) ben benieuwd naar het eindresultaat

Sannee10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 00:49

als je de paarden buiten zet /gaat rijden zal ik wel elke keer de poep weg halen dan blijft het zand langer mooi;-)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:40

Wat te denken van een tent :)

Mijn (ex)kraamtent doet ondertussen al 4 jaar dienst als schuilstal :)

Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:11

leuk om de vorderingen te kunnen zien :)
Wat was je nou kwijt voor het omkeren van de bak/paddock?

wat betreft een schuilstal; kun je niet iets bouwen van lariks schaaldelen?
Geen idee hoe het zit met vreetveiligheid, dat zou je even moeten navragen.
Maar wij hebben vorig jaar zelf een schuur gebouwd van lariks en het is makkelijk te gebruiken, mooi groot dus snel in gebruik en echt niet zo duur, bovendien is het onderhoudsvrij.
wij hebben het besteld bij http://www.tuinplank.nl volgens mij kost het rond de 5euro per 3,60 meter.
Heb even geen dudielijke foto van ons schuurtje maar zo is hij geworden (3.60x3.60) en je kunt natuurlijk gewoon de voorkant openlaten

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:35

@opisop_shop : leuk vijvertje heb je daar ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 17:59

Ik heb de schuilstal besteld en hij wordt over anderhalve week gebracht!! Fijn dat ze zo snel kunnen leveren. Het is een bouwpakket die als het goed is in 1 dag staat. Hij wordt vastgezet op spoorbielzen en ik ga hem in de carboleum zetten voor de levensduur, om knagen tegen te gaan en ook een beetje voor de looks. Er is hier vlakbij een adres die de ouderwetse carboleum nog leveren kan.

Vandaag met een hand-cultivatortje de paddock grotendeels recht gemaakt en wat steentjes en andere rotzooi verwijderd, zodat de bodem mooi los is.

Ook informatie gevraagd over de waterleiding die naar achteren aangelegd moet worden en ik heb de fijne klus om over een lengte van 70 meter een sleuf van 50 cm diep uit te spitten hieperdepiep pffewww!!!
Er komt dan een automatische drinkbak in de paddock en een aftakking naar waar de 2 boxen moeten gaan komen (andere kant van de sloot). Bij de stallen komt dan een wasplaatsje met warm en koud water ook.

Ook heb ik een adres gevonden voor handzame baaltjes voordroog. Het zijn pakken ter grootte van een normaal hooipakje dus dat is wel op de kruiwagen te tillen en fijn te stapelen. Ik moet me er toch zelf mee kunnen redden en dan is dit fijner dan de grote ronde balen. Trouwens heel bewust voordroog, doen mn paarden het al jaren perfect op en ik weet nog hoeveel ellende we hadden van hooi, stof e.d.

En dan ben ik nu nog op zoek naar een plek voor de mestafvoer. Als iemand een gouden tip heeft daarvoor? Ik wil het niet oppotten, maar op een aanhanger doen en wekelijks of om de week leegbrengen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 18:03

Leorah schreef:
Ik heb de schuilstal besteld en hij wordt over anderhalve week gebracht!! Fijn dat ze zo snel kunnen leveren. Het is een bouwpakket die als het goed is in 1 dag staat. Hij wordt vastgezet op spoorbielzen en ik ga hem in de carboleum zetten voor de levensduur, om knagen tegen te gaan en ook een beetje voor de looks. Er is hier vlakbij een adres die de ouderwetse carboleum nog leveren kan. n ik weet nog hoeveel ellende we hadden van hooi, stof e.d.

Wow, dat is snel! Ik ben wel benieuwd naar een plaatje en waar je deze schuilstal besteld hebt. Zorgt dat bedrijf ook voor de bielzen en het plaatsen daarvan of regel je dat zelf?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 18:25

De bielzen haal ik denk ik in appelscha. Daar was een adres die ze voor 10 euro per stuk verkocht en dat is dichtbij mn werk, dus dan slinger ik de trailer er even achter en neem ik die mee naar mn werk. Waar die trailer in deze tijden wel niet allemaal goed voor is! Ik versleep er van alles mee haha.

Dit is het model van de schuilstal, maar dan met rechte wanden:
Afbeelding

Ik ga de binnenkant nog aftimmeren met steenschotten trouwens. Dat maakt het geheel goed trapvast :). En dus in de carboleum dus de schuur wordt donker van kleur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:05

@Leorah : zelf die gleuf graven is monnikenwerk, persoonlijk zou ik daar een heel klein gravertje voor laten komen of huren
http://www.google.nl/search?q=sleuvelgr ... 62&bih=603
http://www.google.nl/search?q=sleuvelgr ... 62&bih=603

Soms kun je die dingen voor een dag al voor 35 euro huren. Daar kun je je rug niet voor vernachelen.
Overigens als je de leiding vorstvrij wilt houden moet ie ook minstens 70 cm diep komen.
Installeer tevens een overloopventiel zodat als je de druk er af hebt wegens vorst dat de evt overdruk weg kan.

Qua mestput is het ook handig om die iets verdiept aan te leggen zodat je niet hoeft te hijsen met de mest óf dat je een soort van oprijbanen de hoogte in maakt waar je met je kruiwagen omhoog kunt.

Qua 'handzame' hooibaaltjes in plastic....die krengen wegen al snel 30/35 kilo en die til ik echt niet op, laat staam stapelen :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 20:05

DubbelDun schreef:
@opisop_shop : leuk vijvertje heb je daar ;)

heheh daar was de foto ook voor gemaakt inderdaad, afwatering was verstopt in de hele straat en met een hele nacht regen was dit het resultaat ;)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 22:55

@dubbeldun, dat lijkt me wel een heel handig dingetje zeg! Hoe heet dat, een sleuventrekker? hihi.. Ik zie er inderdaad wel tegenop om dat met de schep te gaan doen allemaal. Ik heb er best wat voor over maar het zou ook mooi zijn als ik straks niet in puin lig als alles klaar is!

@opisop_shop dat is zeker een mooie schuur. Ik moet straks ook nog 2 boxen bouwen en dan ben ik van plan om inderdaad met schaaldelen (lariks) te gaan werken. Ook dan weer de binnenkant afwerken met steenschotten tot op schophoogte, dan moet het goed komen. Ik neem dit idee even mee!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-13 11:34

@leorah: een sleuvengraver kun je bij de betere verhuurbedrijven huren of anders een loonwerker of bestaat/tuiniersbedrijf vragen of ze er eentje hebben en wat dat kost om het te laten doen.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-13 15:47

Leuk om de vorderingen zo te kunnen bekijken, ben benieuwd naar de volgende foto's :).