Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe veel uur per dag staat je paard buiten (paddock of weiland)?

Helemaal niet, alleen als ik rij komt ze uit haar box
32 (1%)
1 á 2 uur
104 (3%)
2 á 3 uur
132 (4%)
4 uur of meer
1678 (55%)
24 uur per dag
1069 (35%)

Totaal aantal stemmen: 3015

NdV74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:01

De mijne staat ook nog steeds 24/7 buiten. Eind van de maand -als de wintertijd- in gaat, dan gaat íe 's-nachts naar binnen. In de wintertijd gaat ie van 9.00 tot 16.00 uur naar buiten.

Alja

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:03

mijn paarden staan ook nog 24/7 buiten en gaan naar het weekend snachts op stal en overdag buiten in de wei :)

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:05

Hier in zomer overdag op de wei en 's nachts in de paddock met inloopstal en in de winter hele dag paddock met inloopstal. Nu is het elke dag bekijken wat het weer doet en hoe het weiland er bij ligt.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:06

Mijn paarden staan in de Randstad 24/7 buiten in de zomermaanden
In de wintermaanden 10-14 uur per dag in paddocks met slowfeeders.

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:08

Waves schreef:
24/7 buiten hier, als het te modderig wordt in grote, gedraineerde paddocks. Kan je dat niet betalen of zit het niet je buurt dan moet je geen paarden houden. Heel simpel. Toen ik heel diep in de randstad woonde had ik ook geen paard om die reden, woon nu nog in de randstad maar hier kan het toevallig wel. Net het verschil tussen rivierklei en veen geloof ik.

Ik vind het niet kunnen om een paard anders te houden dan in kuddeverband. (medische en andere uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Een HIT actiefstal kan overal gebouwd worden, ook bij Amsterdam. Ik heb meer het idee dat het een cultuurverschil is in hoe je met paarden omgaat...

Ik denk dat iedereen die weet hoe een HIT-actief stal werkt, het wel graag wil hebben (uitzonderingen daar gelaten) alleen is het een heel duur grapje, naast het feit dat je heel veel grond nodig hebt. Natuurlijk als je privé 3 paarden hebt en een HIT-actief bouwt gaat het wel. Maar voor de grotere stallen ligt dit moeilijk omdat voornamelijk grond asociaal duur is.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:10

Poll komt te vroeg had nov moeten zijn, eerlijk gezegd geloof ik deze statistieken ook niet, hoef alleen maar om me heen te kijken of op FB bij vrienden van vrienden die knollen staan echt niet veel buiten :n

24/7 heb ik geprobeerd maar mijn paard mag nooit nooit meer 24/7 naar buiten tis mij namelijk niet goed bevallen en mijn paard ook niet kwa gezondheid, ze vond het wel leuk maar ik heb niet idee dat ze nu ongelukkig is omdat ze nog maar paar uur op de weide komt.

En als ik voor het zeggen heb, gaan we ook van de weide af, vieze gore blubzooi, paarden staan te suffen, vervelen of rennen... ik hou ze liever heel.

Zodra weideseizoen hier afgelopen is gaan ze 2 uur per dag in de paddock, voor de rest moet je zelf zorgen, mijn pony zal nog de winterweide opgaan ipv paddock omdat ie 30 is daar wordt vaak uitzondering voor gemaakt.

Sees

Quellian schreef:
Ik ook hoor... ik zit niet te wachten op verminderde weerstand (oa longontsteking of schimmel), mok en rotstraal... Ik wil mijn paarden droog hebben staan, doe ze er echt geen plezier mee om buiten te laten staan, wat voor weer dan ook.
Soms lees ik 'die van mijn staan heerlijk 24/7 buiten', dan denk ik: 'zo heerlijk zouden die van mij het niet vinden' :P

Quellian, grappig, ik heb juist het idee dat de weerstand van mijn paarden vele malen beter is geworden sinds ze 24/7 buiten staan :o.

Nu moet ik zeggen dat ik ook geen pieperd ben :o. Ook toen ik nog wel een stal had, gingen mijn paarden eigenlijk altijd naar buiten, ook met koorst of een hoestje. Eventueel wel ondersteund met een deken en uiteraard altijd met extra checkmomenten gedurende de dag.

Ze hebben geen deken om en ik heb ze afgelopen weekend zelfs iets geschoren (borst en hals) omdat ze nog een cross moesten lopen. Ik lig niet wakker van -20 °C, alleen bij lang aanhoudende regen en Oostenwind kan ik me soms ongemakkelijk voelen. Onze paarden hebben ruim voldoende toegang tot ruwvoer en schuilmogelijkheden maar we hebben geen schuilstal. Ik heb sinds kort wel één stal waar ik mijn jongens soms om en om in zet om op te drogen oid. Maar in principe slapen ze altijd buiten ;). Gelukkig kan dat hier.

Liefbeestje

Na een hele zomer 24/7 op het land, de eerste weken van 7.00-19.00 uur op het land en 's nachts binnen. Nu is het land te slecht geworden, dus staan de drie kuddes in de paddocks. De eerste kudde van 7.00-11.00 uur. 't Is even wat minder, maar van 't voorjaar gaan ze weer lekker het land op.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:13

Paard staat ook in de randstad en staat de hele dag buiten ook in een modderpaddock, maar liever dat dan de hele dag binnen dan smeer ik wel tegen de mok indien nodig.
En doe mijn best de paddock beter te beheren waardoor er minder modderig wordt, en ja dat is investeren in tijd en goederen(zand)
Paard staat 's nachts binnen meer voor mijn idee dan echt heel erg nodig.

Anniekskie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:14

sinds mei staan ze 24/7 buiten. Overdag op de wei en 's avonds gaan ze op het afgezette stukje rondom de inloopstallen, zodat ze niet continu met de kop aan de grond staan, want zelfs nu hebben ze nog gras in overvloed en hoeven we nog niet bij te voeren. Dit wordt het eerste jaar dat ze ook 's nachts buiten lopen, ben wel benieuwd hoe ze erop gaan reageren. Al kunnen ze wel zelf kiezen en merken we dat ze toch wel veel in de inloopstal gaan staan.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:15

Hier ook randstad en toch alleen snachts op stal. Sochtends na het voeren gaan bij mijn paard en de pony van mijn nichtje de deuren open, ze hebben namelijk een stenen uitloop aan de stallen. Bij avondvoer gaan ze pas weer naar binnen. Dan overdag gaan ze swinters nog zo een 5 uur op de zandpaddock. Helaas geen grote paddock, maar ze kunnen wel lekker met een maatje naar buiten. Hebben onbeperkt hooi tot hun beschikking en kunnen in de zandpaddock lekker rollen en een bokkesprong maken wanneer ze willen. Paard is swinters wel altijd vies, maar vieze paarden zijn blije paarden. :D Voor een wedstrijd ff staart wassen en goed poetsen en voila, niemand ziet dat het moddermonster is. :+ Paddocks zijn goed gedraineerd, mochten ze toch echt te slecht zijn of het blijft regenen, dan gaan ze kort op het zand. Maar dan hebben ze nog altijd hun stenen uitloop aan stal en kunnen dan dus kiezen of ze droog staan. Stal heeft voor mij geen luxe, maar voor paard is het erg fijn. En voor mij is het dan weer fijn dat paard de winter redelijk rustig doorkomt. Sluit ik hem meer op, dan is hij erg heet met rijden.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:15

Hier wedstrijdpaarden en mijn oude pony. Ik woon in het oosten des lands en zitten hier op zand grond. Hele natte weides komt denk 1x per jaar voor.

Ze staan ook in de winter buiten van een uur of 8 tot een uur of 6. Soms wat minder, soms wat meer. Ook met sneeuw etc gaan ze er gewoon uit. Stallen waar ze maar 2 uur per dag eruit komen is niet aan mij besteed :n

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:17

Mijn paard heeft zijn hele leven 24/7 buiten gestaan (Gemeente Wijdemeren) en deed het daar geweldig op. Helaas gebeurden daar na jaren dingen, die niet meer konden voor mij. Dus ik ben dit voorjaar verhuisd naar een andere stalling, waar ze helaas nu al (ik hoopte op november op zijn vroegst) op stal staan 's nachts, maar overdag buiten (hele dag) in paddocks staan. Heel eerlijk gezegd, vind ik het niets in vergelijking met hoe mijn paard voorheen erbij stond. Ik ben dus ook weer op zoek naar een buitenplek. De paddocks zijn redelijk droog, maar hij verveelt zich (ruwvoer wordt 2x aangevuld) en ik ben het gekissebis van al die meiden onderling nu al spuugzat. Geef mij maar een prachtige buitenplek met wat minder vrouwen onder elkaar, waar ik gewoon mijn ding kan doen, zonder aan teveel regeltjes vast te zitten (want ook daar word ik doodmoe van). Ik zie nu helemaal wat mijn paard ECHT gelukkig maakt en dat is dit niet. En mij heel eerlijk gezegd ook niet, al vind ik mijn paard's mening belangrijker dan het hele wijvengedoe op stal. :D

Ik zie uit naar de tijd dat mijn vriend en ik een huis kunnen kopen met een stuk land erbij. Nog even hard doorwerken samen en dan zou het waarheid kunnen worden. Dan kan ik een paradijs voor mijn paard (en onze toekomstige paarden) maken. Hoop zo dat het ons lukt!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:17

Caesar schreef:
Ik geloof deze verhoudingen nooit. Als ik alleen al naar mijn werk kijk, zie ik nog maar een aantal paarden staan in hun weiland. De rest is allemaal binnen. En ik woon landelijk.

En ook als ik kijk naar mijn paard, komt die nu niet zolang meer buiten als in de zomer. Ze kunnen gewoon niet meer de wei op voor landbehoud dus ze staan in de bak. Ik denk dat ze gemiddeld per dag nu 3-4 uur buiten komt naast haar beweging, zeker met dit weer. Met mooie dagen gaan ze eerder naar buiten en krijgen ze hun hooi in de bak.

Maar als ik hier de reacties lees dan denk ik; waarom heeft de dierenbescherming ooit die spotjes gemaakt.... terwijl het merendeel optie 1 kan invullen; alleen als ik ga rijden komt ze uit haar stal.

Edit: voor de 24/7 buiten stallers. Hebben jullie je paard met of zonder deken staan? Rijd je dan minder in de winter?

Tja het meerendeel reageert niet meer in deze topics. Je kop wordt er af gehakt als je "toegeeft" dat het bij jou anders is.

Mijn paard komt "gevarieerd" de winter door. iedere ochtend 3/4 in de stapmolen, in de middag met een vriendje 1 a 2 uur in de paddock en daarnaast beweging(rijden/longeren).
Ik heb gelukkig nog een meisje die met haar aan de hand gaat grazen langs de bosrand. Ze komt dus zo'n 4 x per dag eruit. Meer is bij ons niet mogenliijk in de winter.

Ja ik zie ze hier staan hoor. 24/7 buiten op een heel klein landje met z'n drieen in een poel van modder op een heel klein stukje. Een soort onoverdekte buitenbox maar ja,...wel ter grootte van een buitenbak.

DanielleTL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:19

Mijn pony's staan altijd in de wei, maar ze kunnen in de stal wanneer ze willen.

Niekj_Jente

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:19

In de winter staat die van mij vanaf ongeveer 8 uur buiten totdat ik haar zelf binnen wil hebben, dat is dus verschillend tussen 17.00 en 20.00 uur.
In de zomer staat ze van 7 tot meestal 22.00 uur buiten..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:20

De paarden staan hier gewoon nog buiten, hoor (omgeving Hilversum).

kiki1976

Mijn paardje is ook blij met slecht weer dat ze weer naar binnen mag hoor.
Bij de vorige eigenaar stond 24/7 buiten, zomer en winter zonder schuilstal.
Hier op stal staan ze overdag de gehele dag buiten en 'snachts op stal.
Met de zomer periode bleef ze wel 24/7 buiten. Overdag op de weide en 'snachts in de paddock. De reden dat ze naar de paddock gingen met de avond was omdat ze helemaal in het verste land stonden. En er dan toch te weinig zicht op was. De paddocks zijn gewoon op het erf. En kregen onbeperkt hooi in de paddock.
Wel zijn ze met erg veel regenval/onweer wel eens tussendoor naar binnen gegaan voor de nacht.

Ze heeft eigenlijk altijd dekenloos gestaan. Maar ze heeft onlangs 2x koliek gehad en sindsdien staat ze er niet happy bij met regen, niet met een klein beetje miezer maar echte flinke regen. Nu heb ik haar toch onder een ongevoerde regendeken gezet vorige week. Ze is nu een stuk blijer met regen en blijft tenminsre gewoon eten.

Daihyo

24/7 buiten wil niet meteen zeggen dat ze tot de knieën in de blubber staan :?

Hier staan ze 24/7 buiten (of binnen, als ze dat zelf willen :)) ). Ook in de Randstad, poldergebied (kleigrond), net onder Rotterdam.
Overdag staan ze in de bak en wei als de wei goed is. Ze hebben voor de bak een uitloop met hun stal.
's Nachts staan ze in de uitloop, met stal.

Geen modder, maar een goed gedraineerde bak en uitloop met een iets hoger gelegen stal er aan vast.
Wei is nu wel nat, maar er is een klein stuk afgezet dat ze stuk mogen lopen. De wei grenst aan de bak en het hek er tussen staat open. Ze kunnen zelf kiezen.
Ook in de Randstad is het mogelijk, alleen zul je moeten investeren in goed gedraineerde bak/paddocks, met goed zand. En niet elke pensionstal wil dat.

Ze krijgen voldoende hooi bijgevoerd nu er geen gras meer staat en elke dag wat verse wilgentakken om op te knabbelen.
Ik ga hem straks scheren en dan gaat hij ook gewoon naar buiten, met een goede waterdichte deken.

Seven

Re: Wie heeft zijn paard nu nog min. 4 uur buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:24

De paarden staan hier thuis en komen rond 9 uur naar buiten en tegen 17.00 weer binnen. We wisselen tussen 2 weilanden en kunnen de ene dus eerst kaal eten en nu de 2de

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:28

Amanda schreef:
Ook in de Randstad is het mogelijk, alleen zul je moeten investeren in goed gedraineerde bak/paddocks, met goed zand. En niet elke pensionstal wil dat.

Daar zeg je wat maar de meeste pensionstallen investeren liever in meer stallen dan in paddocks, een stal levert meer op dan paddocks die kosten alleen geld.

Solvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:28

Ook hier in de randstad (tegen rotterdam aan) staat mijn paard gemiddeld vanaf 8 uur smorgens tot savonds 7 uur buiten in de paddock (na 7-en meestal rijden/longeren) en 'snachts op stal, vanaf ongeveer 1 mei tot 1 oktober dag en nacht op de wei. (Soms langer als het weer het toelaat).

Zo'n stal is wel heel lastig te vinden, daarom ben ik ook wel heel blij met mijn plekje! Voerbeurten wisselen we met stalgenoten, dus ideaal!

piepenfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:30

Waves schreef:
24/7 buiten hier, als het te modderig wordt in grote, gedraineerde paddocks. Kan je dat niet betalen of zit het niet je buurt dan moet je geen paarden houden. Heel simpel. Toen ik heel diep in de randstad woonde had ik ook geen paard om die reden, woon nu nog in de randstad maar hier kan het toevallig wel. Net het verschil tussen rivierklei en veen geloof ik.

Ik vind het niet kunnen om een paard anders te houden dan in kuddeverband. (medische en andere uitzonderingen daar gelaten natuurlijk). Een HIT actiefstal kan overal gebouwd worden, ook bij Amsterdam. Ik heb meer het idee dat het een cultuurverschil is in hoe je met paarden omgaat...

Mijn paarden staan ip de hele dag buiten midden in de randstad.Op het land zolang de bodem het toelaat en na het weideseizoen in grote paddocks en op het land wanneer mogelijk. Het kuddeverhaal hebben we ook geprobeerd (pp) maar erachter gekomen dat dat aan zoveel voorwaarden moet voldoen dat op een goede manier slechts mogelijk is in het buitenland(en misschien in de outskirts van NL)
Groepen paarden (kudde klinkt zo lekker natuurlijk maar is m.i. alleen mogelijk met "natuurlijke"paarden)hebben ook underdogs,en die hebben het bepaald niet goed.
Deze paarden eten als laatst(ruwvoer) en krijgen altijd de klappen. Ook bij voerstations is het bepaald niet altijd rooskleurig.
Op het moment dat een gebied groot genoeg is om verantwoord een groep te houden is de voeding vaak te rijk met alle gevolgen vandien.
Goede manier en hoeveelheid training(noodzakelijk om je paard goed te houden als je er op rijdt!) is in veel seizoenen gecompromiteerd,danwel door verstoring groepsstructuur.
Vraag het eens aan veeartsen die zich met dit soort paarden houden bezighouden.

We hebben "kudde"altijd als ideaal gezien maar toen het eindelijk zover was is het uitgelopen op een deceptie.
Een geromantiseerd beeld wat bestaat is niet terecht!
Genoeg buitentijd is één ding.Variatie en verantwoorde knabbelarij zijn minstens zo belangrijk.
Het houden van een paard is per definitie niet natuurlijk. Verdiep je in het gezond houden van het dier (fysiek én mentaal) en probeer verstandig
de optimale omstandigheden te creeeren(en die verschillen per paard!)

Het ros wat maar 2 uur buiten staat zou zomaar meer afwisseling,eettijd en contact met soortgenoten kunnen hebben en prettiger in zijn vel zitten.
Alleen buitentijd is geen enkele indicator voor paardwelzijn.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:31

Hier staan ze aan huis in de zomer overdag op de wei en 's nachts in de paddock/rijbak met inloopstal en verharde voederplaats en in de winter hele dag paddock/rijbak met inloopstal. Nu is het elke dag bekijken wat het weer doet en hoe het weiland er bij ligt en als de weide te nat is gaan ze gezellig wandelen op de track.
Dit ligt om de weilanden heen en kunnen ze hier en daar nog een gras sprietje pikken..
We hebben meerdere hooivoeder plaatsen dus worden ze gestimuleerd om te lopen in plaats van stil te staan bij 1 hooivoeder plaats.
Voor ons werkt dit super, ze lopen vele km extra per dag..
valt me wel op dat ze met deze regen s nachts binnen gaan staan, zomerdag eigenlijk nooit en nu staan ze onder het afdak of binnen.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 10:34

Ik heb die van mij afgelopen week 2x binnen gehouden, alleen gereden, gepoetst en even gewandeld. het is zo'n modderzooi en die van mij heeft daar een vreselijke hekel aan, die gaat dan op 1 plekje staan een beetje uit de modder en blijft daar de hele dag staan dus dan heb ik haar liever op stal zodat ze lekker dik in het stro staat en kuil kan eten.

Overigens mogen ze wel elke dag naar buiten, dan gaan ze van 10-16 ongeveer. Maar zoals ik al zei wil ik zelf dat ze binnen blijft en dat is dan ook geen probleem.