hittegolf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Flowq

Re: hittegolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:39

Maar ik laat hem dan niet in de zon staan :n,

maar met jou heb ik al vaker disscusie gevoerd dus dat gaat niet werken.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:44

ok....... >;) het was geen aanleiding voor een discussie, rustig maar ;)

Flowq

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:44

Dan is het goed ;)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 00:53

die van mij kunnen zowel de stal inlopen of onder bomen staan. Flinke bak (vers) water, dus volgens mij overleven ze 't wel. Qua rijden of in mijn geval mennen heb ik gister gewoon gedaan ook omdat hij meemoest doen met een bruiloft. En morgen ga ik met bezoek een stuk mennen, maar pas na 5 uur, dus dan is het ook alweer iets minder warm en heel intensief of lang gaat 't toch niet worden.

gucci16

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 01:17

Hier smorgens vroeg lekker op de wei,smiddags lekker in de stal,lekker koel
Na t werk(nu minimaal ivm hitte)sowieso lekker afspuiten en goed droogtrekken.
Vandaag is m'n bijrijdster met VeeJee gaan zwemmen,dat vond ze heerlijk!!

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 06:36

Ik ga nu naar stal voor een ochtendrit.
Het is hier nu 22 graden, das prima te doen :j

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 06:59

Eerst met hondje wandelen en dan de paarden. Was gister warm op stal maar volgens mij wel te doen. Is gister prima gegaan zonder vliegendek. Kijken wat vandaag gaat brengen.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 07:26

In principe gaan de paarden bij ons rond 10.30 binnen na een nacht buiten te hebben gestaan.
Ga straks even kijken wat wij net die van ons gaan doen.
Stallen worden op een gegeven moment ook een sauna, zeker als alles binnen staat.
En onze wei is een van de weinige met schaduw, dus in principe prima.
Even zien straks hoe ze erbij staan. En overleggen met de stal eigenaar want volgens mij gaan ze komende nacht in principe niet naar buiten. Dan zouden ze 24 uur binnen staan en dat wil ik niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:17

De pensionstal waar ik vroeger stond had twee delen. 1 onder de rieten kap van de boerderij, met hooizolder, en 1 in zo,n damwand schuur met golfplaten dak. Die eerst was zowel zomer als winter veel aangenamer. Minder extreme temperaturen. Mijn pony had zijn stal in de damwandloods en met dit soort hitte kon hij beter buiten blijven dan op stal dtaan, want zodra hij binnen moest (in die tijd half vier) begon hij te zweten. Ik ging dan wel eens een rustig buitenritje maken en dan keken ze me gek aan. Maar mijn pony kwam wel lekker opgedroogd terug. In de frisse lucht met een windje er bij was voor hem aangenamer danin die snikhete windloze stal. Onze stal heeft dakpannen en een hooizolder en dat scheelt ook met een enkel golfplaten dak. Ookal is het officieel dan niet geisoleerd.

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:29

Elke dag vroeg op om m'n pony buiten te zetten, tot een uurtje of 12. Dan even wat afspoelen en
mag ze lekker op stal. & rond 6 uur ben ik er weer. Die van mij heeft het helaas te benauwd om
lekker naar buiten te gooien heel de dag.. Rijden is dan ook geen optie..

Maar nog een paar daagjes dan is de temperatuur weer dragelijk voor dr.

Edit: overigens staat ze in een buitenstal, wat toch echt koeler is ivm de schaduw.

StAppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:39

Ik rij mijn paardje niet met deze hitte. Hij kan binnen of buiten en er is een beetje schaduw. Wat wij doen is de sproeier aanzetten! Hij kan dan nog steeds binnen als hij dat wil, maar hij gaat lekker onder de sproeier staan, in de nevel. Heb er even een foto bijgedaan, dan zie je ook dat hij nog steeds naar binnen kan. Na zo'n klein half uurtje zetten we de sproeier uit en kan hij lekker rollen, lekker afkoelend en helpt tegen insecten!

Afbeelding

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:49

Ik lees hier dat sommige paarden helemaal geen schaduw hebben op hun weiland.
Maar is dat niet verboden per 1 mei? die nieuwe regels voor het houden van paarden zijn toen toch in gegaan?een paard moet toch verplicht schaduw hebben.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:55

Ik denk dat er dan nog een hele hoop moet gaan veranderen als ik de gemiddelde paardenwei in Nederland bekijk.

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 08:58

Ik ga zo vertrekken om richting drenthe te gaan ongeveer 2 uur rijden.
1x stoppen als het heel warm is om water te geven en anders gooi ik het over haar heen :P

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:04

Imo zijn schaduw en vers drinkwater echt noodzakelijke behoeften voor dieren met deze temperaturen. Of het nu gaat om paarden, koeien, honden of kippen.

Ik snap best dat sommige mensen afhankelijk zijn van anderen (als zijnde niet eigen weide), maar dan nog vind ik het ernstig als dieren geen schaduw aangeboden krijgen. Desnoods middels een partytent of iets dergelijks. En als dat niet zou mogen van de eigenaar, zou ik er niet willen staan met mijn beesten.

Ik doe niets speciaals voor mijn dieren, behalve een zwembadje voor de honden. Alles heeft hier schaduw en vers drinkwater, dus verder redden ze het wel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:11

@Estera
Ik vind ook dat élk dier met hoge temperaturen schaduw moet hebben.
Ik had een weiland mét schuilstal,de enige plek waar schaduw was,de rest was open veld.De stal moest opeens afgebroken worden,dus er was geen schaduw meer.Ik heb dat weiland opgezegd,ik kan het niet aanzien als mijn paarden daar in de hitte moeten staan.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:14

Bij ons hebben ze struiken en bomen achter in de wei, maar doordat de zon van de zijkant opkomt is er pas rond 13.00 de eerste echte streep schaduw, naarmate het later word word dat steeds meer.
Het is gewoon heel moeilijk,want op stal is het ook niet fijn.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:15

jesito
Al is het dan wat later,ze hébben in ieder geval schaduw!

Leliex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:16

Bij ons is het of in de stal bakken of op het weiland zonder schaduw, mag er niks inzetten.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:20

Morris schreef:
Wel schaduw-plekken mag ik hopen?

Nope.. Niet op het warmst van de dag in ieder geval. Er zijn wel weilanden waar bomen staan, maar daar staan de merries met veulens.

Estera

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:22

gohya schreef:
@Estera
Ik vind ook dat élk dier met hoge temperaturen schaduw moet hebben.
Ik had een weiland mét schuilstal,de enige plek waar schaduw was,de rest was open veld.De stal moest opeens afgebroken worden,dus er was geen schaduw meer.Ik heb dat weiland opgezegd,ik kan het niet aanzien als mijn paarden daar in de hitte moeten staan.

Nou, dan zijn wij het met elkaar eens :D . Ik moet er ook niet aan denken dat ze geen schaduw zouden hebben. Ik zie ze heus wel met regelmaat met de dikke konten in de brandende zon staan, maar ze hebben tenminste de keus. Suffen en slapen doen ze echter toch echt in de schaduw.

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:45

spicegirl schreef:
zijn er bij die mensen die hun paard in de bloedhitte laten staan zonder schaduw, niet iemand op het lumineuze idee komen, om voor een paar tientjes een partytent te kopen ?
goed neerzetten, geen vergunning nodig. en ja het werkt !
(spreek ik uit ervaring )

Natuurlijk wel aan gedacht. Maar mag bij ons niet omdat ze eraan gaan schuren en dan vliegt de tent door de wei. Wel op zoek geweest naar iets wat over de omheining kan hangen (zweefparasol of iets dat kan knikken) maar die waren allemaal op....

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:46

Zo'n tent hebben ze echt zo gemold hier!

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 09:49

mijn peerd vreet zo een tent in no time op :Y)
ik rijd dan liever een keertje extra naar hem toe om hem binnen te zetten tijdens de te hete uurtjes

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-12 09:54

gohya schreef:
Ik lees hier dat sommige paarden helemaal geen schaduw hebben op hun weiland.
Maar is dat niet verboden per 1 mei? die nieuwe regels voor het houden van paarden zijn toen toch in gegaan?een paard moet toch verplicht schaduw hebben.

Je bedoelt het Paardenbesluit? Dat is volgens mij nog steeds niet aangenomen.
Toch vind ik het kolder als er weilanden zijn zonder schaduw met dieren en men daar niet tijdelijke schaduwplekken of beschutting (in winter) mag creëren. Ik ging dan wel degelijk op zoek naar een andere stalling/weidegang.

Er zullen deze dagen weer genoeg dieren zonder water staan of honden die worden achter gelaten in hete auto's. Soms vraag je je af hoe mensen kunnen denken die hun dieren zo achter laten. Domdomdom....

Vergunning nodig of niet, dan maar een boete riskeren door een tijdelijke schaduwplek te creëren. Denk dat je bij een bezwaarschrift wel een kans maakt als je kan aantonen dat je het voor het welzijn van een dier doet.