Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Cowgirl schreef:Citaat:Ik kan best begrijpen dat mensen met (sport)paarden hun paard liever niet in een groepsstalling hebben. Aparte voerbehoeften, ongelukken*, het kan allemaal meespelen.
* Paard krijgt een trap, is uit de running.
Ik vind het woord sport paard al erg. Dus een ruiter met zo'n zogenaamd sportpaard is er zieliger aan toe als paard geblesseerd is dan die keer dat mijn recreatie men fjord zijn griffelbeen brak en ik 6 maanden niks kon.
Definitie sportpaard gaat in mijn ogen alleen op wanneer mensen er hun boterham mee verdienen. Voor de rest zijn het in mijn ogen gewoon recreatie paarden.
Citaat:Laura_x_ die 'medicatie' is alleen een kuur om maagzuur te neutraliseren, maar dat is niet bij alle paarden de oorzaak van het zuigen, speelt vaak wel mee maar stress speelt een hele grote rol en dat krijg je niet weg met een poedertje, daarvoor zul je al heel goed moeten weten waarop je paard heftig reageert en indien mogelijk dat aanpassen.
schrikdraad schreef:Voordat je commentaar hebt op mensen die een paard in de nacht op stal hebben kijk naar je eigen dier ontwaardigde handelingen en praat dan pas verder.
schrikdraad schreef:Het is wel zo netjes mijn gehele bericht te quoten zodat het in de goede context blijft.
Ik denk dat jij al hele duidelijke antwoorden hebt gekregen waarom mensen er niet voor kiezen hun paard dag en nacht in een groep te houden.
Voeding en te kleine ruimte staat denk ik wel met stip bovenaan direct gevolgd door rust.
Conclusie bekijk een paard individueel en dring niet je eigen mening door want niet elk paard word daar gelukkig van
Ik ben tegenstander van de hele dag op stal maar naast die vorm van huisvesting zijn zoveel mogelijkheden. Bekijk die met open visie en niet met een star 24/7 beeld.
Spookje schreef:Voeding is inderdaad ook aanbod gekomen, het is blijkbaar niet voldoende om de paarden onbeperkt hooi te geven maar mensen willen ook graag hun paarden brok geven. Hoe vaak per dag willen mensen dat minimaal? is het niet voldoende om het na het arbeid te geven? Wat als er een mogelijkheid dat de staleigenaar voor de genen die het willen het paard apart op stal zet om rustig te eten? Ik hoor graag jullie ideeen erover!
schrikdraad schreef:brrr weer dat draadje
Dat paard doet iets om een reden en wat geven we als oplossing? Een stroomschok.
Mooie dieren liefhebbers.
Paard moet kosten wat het kost 24/7 buiten- 12/7 kan echt niet.
Maar een paard een optater geven als hij zuigt is wel normaal?!
Knakker schreef:Situatieschets: een stel jonge getalenteerde springpaarden, neem 5 vierjarigen, ze zijn na een streng selectiebeleid aangekocht.
Ze zijn overgebleven omdat ze het juiste karakter, de goede springmanieren, de juiste instelling, de goede gezondheid etc. hadden.
Er hangt uiteraard een stevig prijskaartje aan.
Je gaat ze aanrijden, zeer serieus worden ze nagenoeg iedere dag getraind, komen meerdere keren per dag uit te stal (trainingsmolen, longeren en onder het zadel).
Het is de bedoeling dat na 3 jaar van deze 5 paarden met een beetje geluk 1 paard overblijft wat echt geschikt is voor het grotere werk, de andere 4 voldoen zeker heel goed als amateurpaard, maar zijn wellicht toch net niet goed genoeg, misssen net wat aan het talent of vallen toch tegen qua prestatie.
Je zet deze paarden toch niet in een groepsstalling? Er wordt hard met ze gewerkt, ze staan moe, maar zeker voldaan in hun stal, je bent zuinig op ze.
russel schreef:Type 1is het leukst...
joyce B schreef:Tja, even de situatie van Sammyoo, dat is natuurlijk vrij ideaal (op eventueel gemis van wat weidegang na)
Het is vaak ook niet dat het leven in een groepje niet zou kunnen, het gaat er om dat het leven in de gemiddelde groepshuisvesting bij lange na niet geschikt is voor elk paard omdat er vaak niet helemaal aan alle voorwaarden wordt voldoen om voor elk paard "ideaal" te zijn...
En mensen willen toch vaak het beste voor hun paard. En wat het beste is voor het ene paard, hoeft bij lange na niet voldoende te zijn voor een ander paard.
Citaat:Stabiele groep zonder regelmatige wijzigingen in samenstellingen (praktisch vrijwel onmogelijk in geval van pensionstalling)
Groepsgrootte en samenstelling aangepast zodat elk paard tot zijn recht kan komen (in pensionstalling, maar ook thuis is het vaak onmogelijk tot zeer moeilijk om zoveel verschillende groepjes en ruimtes te maken dat elk paard perfect op zijn plek is in een groep) Vaak zijn er maar 1 of 2 groepen,vrij groot op beperkt oppervlak en moeten ze het maar kunnen vinden met elkaar.]
Citaat:Individueel kunnen voeren is een erg belangrijke. Met chipgestuurd automatisch voeren is zoiets redelijk op te vangen, maar daar zitten hoge kosten/investeringen aan vast. De gemiddelde groepshuisvesting heeft dat niet...
De stallen die dat wel hebben, hebben dan weer vaak veel paarden op een klein oppervlak en door die investeringen hoge(re) pensionkosten.
Even er buitengelaten dat veel mensen liever niet willen dat hun paard afhankelijk is van een computer voor zijn voer, maar gewoon door mensen bekeken wordt tijdens het handmatig voeren,daarbij meegenomen dat elk paard op zijn eigen tempo en in rust moet kunnen eten en dat dat soms ook niet helemaal lukt in die voerautomaten van de groepshuisvesting.
Citaat:Het all-weather proof maken van een groepshuisvesting, waar de paarden 24/7 intensief gebruik maken van de uitloop in weer en wind vraagt ...
Citaat:Er zijn niet altijd voldoende verschillende rustruimtes zodat ranglagere paarden een andere stal kunnen gebruiken dan de minder sociale ranghogere paarden.
Citaat:Het apart kunnen voeren van krachtvoer buiten de groep doen wij ook. Meestal voeren we na het verzorgen/beweging geven van het paard. Maar om dat 3 tot 6x per dag te doen, zoals bij sommige stallen gebeurd, dat lukt over het algemeen niet... (dan zit je weer vast aan de voerautomaten)
russel schreef:Een hengst voor 2ton kopen en dan castereren? En dan in de groep gooien?
joyce B schreef:ik denk dat men in Duitsland daar al verder mee is dan hier. Daar zijn zeer ruime actiefstallen met zeer goede accomodatie, vaak gecombineerd met (soms ook individueel gestuurde) weidegang. En ook daar komt men op dingen terug en zoekt men alternatieven (tijdgestuurde ruiven waar meerdere paarden tegelijkertijd samen kunnen eten zijn er later bijgekomen)
schrikdraad schreef:@spookje
en ik vind het erg onfatsoenlijk hoe jullie de goed onderbouwde mening van o.a onder schoffelen.
Jullie willen helemaal geen andere dingen horen en lijken daar ook niet voor open te staan?
Mag ik het nut dan vragen van zon topic?