‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lailapri

Re: ‘Sportpaard’ kan niet in groepsstalling?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:51

Heb ik daar commentaar op dan?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 11:55

En heb ik jou naam specifiek genoemd?
Ik reageer in mijn tekst ook op een ander.

Voor de duidelijkheid voor alle engerds die het normaal vinden een behoefte af te straffen met stroom.
Maar ondertussen wel een ander veroordelen dat deze een paard niet 24 uur per dag buiten heeft staan.

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 13:31

Cowgirl schreef:
Citaat:
Ik kan best begrijpen dat mensen met (sport)paarden hun paard liever niet in een groepsstalling hebben. Aparte voerbehoeften, ongelukken*, het kan allemaal meespelen.
* Paard krijgt een trap, is uit de running.

Ik vind het woord sport paard al erg. Dus een ruiter met zo'n zogenaamd sportpaard is er zieliger aan toe als paard geblesseerd is dan die keer dat mijn recreatie men fjord zijn griffelbeen brak en ik 6 maanden niks kon.

Definitie sportpaard gaat in mijn ogen alleen op wanneer mensen er hun boterham mee verdienen. Voor de rest zijn het in mijn ogen gewoon recreatie paarden.

Mijn getypte stukje. Hier heb je wel gelijk in. Ik vind dat paarden te erg worden 'vermenselijkt' met al die concoursen, weinig buiten (vanwege blessures), niet in kudde mogen (vanwege blessures). Wij pakken dit, natuurlijke gedrag, van een paard af, we laten het niet toe. Ik vind dat egoïstisch tegenover je paard. Daarom ben ik, zoals ik al eerder gezegd heb, voor een paddock paradise. Paard blij, jij blij :)

Dat vind ik wel een goede definitie! Nu zit ik totaal niet in de sportwereld, blijf lekker recreatief (buiten)rijden, dus ik had het eigenlijk nog nooit zo bekeken.

Citaat:
Laura_x_ die 'medicatie' is alleen een kuur om maagzuur te neutraliseren, maar dat is niet bij alle paarden de oorzaak van het zuigen, speelt vaak wel mee maar stress speelt een hele grote rol en dat krijg je niet weg met een poedertje, daarvoor zul je al heel goed moeten weten waarop je paard heftig reageert en indien mogelijk dat aanpassen.

Ja, dat wist ik dus niet. Ik dacht er inmiddels al wel behandelingen tegen waren. En om dit te behandelen moet je echt naar je paard luisteren, iets wat vaak vergeten wordt ;)

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 14:24

schrikdraad schreef:
Voordat je commentaar hebt op mensen die een paard in de nacht op stal hebben kijk naar je eigen dier ontwaardigde handelingen en praat dan pas verder.

Schrikdraad ik vind dat je erg vijandig reageert en dat lijk mij hier nergens voor nodig.
Dit topic is niet geopend om commentaar te hebben op mensen die hun paard 's nachts op stal hebben staan, maar in tegendeel om juist te begrijpen waarom mensen liever niet hun paard 24/7 in groepsverband willen houden. Ik ben gewoon benieuwd naar wat mensen beweegt en ik denk dat er een leerzaam/interessante topic kan zijn voor mensen die zich interesseren in de huisvesting van hun paard.

De mensen die willen reageren waarom ze hun paard wel in groepstalling zetten zijn natuurlijk ook van harte welkom. Ik hoor graag van beide kanten door voor en nadelen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:35

Tja, even de situatie van Sammyoo, dat is natuurlijk vrij ideaal (op eventueel gemis van wat weidegang na)

Het is vaak ook niet dat het leven in een groepje niet zou kunnen, het gaat er om dat het leven in de gemiddelde groepshuisvesting bij lange na niet geschikt is voor elk paard omdat er vaak niet helemaal aan alle voorwaarden wordt voldoen om voor elk paard "ideaal" te zijn...
En mensen willen toch vaak het beste voor hun paard. En wat het beste is voor het ene paard, hoeft bij lange na niet voldoende te zijn voor een ander paard.

Stabiele groep zonder regelmatige wijzigingen in samenstellingen (praktisch vrijwel onmogelijk in geval van pensionstalling)

Groepsgrootte en samenstelling aangepast zodat elk paard tot zijn recht kan komen (in pensionstalling, maar ook thuis is het vaak onmogelijk tot zeer moeilijk om zoveel verschillende groepjes en ruimtes te maken dat elk paard perfect op zijn plek is in een groep) Vaak zijn er maar 1 of 2 groepen,vrij groot op beperkt oppervlak en moeten ze het maar kunnen vinden met elkaar.

Individueel kunnen voeren is een erg belangrijke. Met chipgestuurd automatisch voeren is zoiets redelijk op te vangen, maar daar zitten hoge kosten/investeringen aan vast. De gemiddelde groepshuisvesting heeft dat niet...
De stallen die dat wel hebben, hebben dan weer vaak veel paarden op een klein oppervlak en door die investeringen hoge(re) pensionkosten.
Even er buitengelaten dat veel mensen liever niet willen dat hun paard afhankelijk is van een computer voor zijn voer, maar gewoon door mensen bekeken wordt tijdens het handmatig voeren,daarbij meegenomen dat elk paard op zijn eigen tempo en in rust moet kunnen eten en dat dat soms ook niet helemaal lukt in die voerautomaten van de groepshuisvesting.

Het all-weather proof maken van een groepshuisvesting, waar de paarden 24/7 intensief gebruik maken van de uitloop in weer en wind vraagt veel kennis en grote investeringen als je op de verkeerde ondergrond zit.
Dit gaat geregeld mis, of de paddock "slijt" te snel waardoor er sneller onderhoud nodig is dan gepland en dat geeft problemen met vieze of natte tot gevaarlijke uitloop, wat ook negatief werkt op de beeldvorming.

Paddocks slijten echt harder bij 24/24/7 gebruik, dan bij 8 tot 12/24/7 gebruik...
En als er niet heel secuur meerdere keren per dag alle mest wordt weggehaald, dan gaat het nog sneller!

Er zijn niet altijd voldoende verschillende rustruimtes zodat ranglagere paarden een andere stal kunnen gebruiken dan de minder sociale ranghogere paarden.

Het apart kunnen voeren van krachtvoer buiten de groep doen wij ook. Meestal voeren we na het verzorgen/beweging geven van het paard. Maar om dat 3 tot 6x per dag te doen, zoals bij sommige stallen gebeurd, dat lukt over het algemeen niet... (dan zit je weer vast aan de voerautomaten)

Aan huis groepshuisvesting realiseren met je sportpaarden, is een stuk makkelijker en minder risicovol dan in pension.
Meestal minder paarden en meer ruimte per paard
Meestal minder wisselingen in de groep, ieder kent zijn plek, er is rust.
Samen op de wei, samen op de paddock/in de bak overdag, dus dan is de stap naar dag en nacht samen blijven kleiner.
Daarbij kun je thuis op eigen initiatief er voor kiezen een paard tijdelijk even apart te zetten, of voor de nacht op te stallen.

In pension ben je altijd afhankelijk van de mogelijkheden die de pensionhouder je biedt.
En over het algemeen heb je minder zicht op je paard omdat je minder lang en vaak op stal bent dan wanneer je ze aan huis hebt. Dan kan ik me voorstellen dat het veiliger voelt om te weten dat je paard rustig in zijn eigen stal of uitloopstal of paddock staat voor de nacht, dan met anderen met alle risico's van dien.

In de praktijk is er nog veel te verbeteren aan groepshuisvesting
En in de praktijk is een pensionstal minder geschikt omdat er meer wisselingen zijn en elke wisseling geeft weer onrust met verhoogd risico.

En mensen met sportpaarden, die een gaaf, gezond, energiek paard voor de sport willen, en merken dat hun paard minder energie en werklust krijgt als het zijn energie besteedt aan rangorde, heel veel spelen met anderen, of te weinig tot rust komen of hun rust te weinig nemen, te veel of te weinig voeding binnen krijgen, zullen eerder voor andere mogelijkheden kiezen waarbij hun paard wel in optimale conditie blijft om te presteren en daar ook zin in houdt...

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 14:36

Het is wel zo netjes mijn gehele bericht te quoten zodat het in de goede context blijft.

Ik denk dat jij al hele duidelijke antwoorden hebt gekregen waarom mensen er niet voor kiezen hun paard dag en nacht in een groep te houden.

Voeding en te kleine ruimte staat denk ik wel met stip bovenaan direct gevolgd door rust.
Conclusie bekijk een paard individueel en dring niet je eigen mening door want niet elk paard word daar gelukkig van
Ik ben tegenstander van de hele dag op stal maar naast die vorm van huisvesting zijn zoveel mogelijkheden. Bekijk die met open visie en niet met een star 24/7 beeld.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-12 14:53

@ joyce B: bedankt voor je bericht duidelijk omschreven en ik kom er later even op terug, aangezien ik zo weg moet.

schrikdraad schreef:
Het is wel zo netjes mijn gehele bericht te quoten zodat het in de goede context blijft.

Ik denk dat jij al hele duidelijke antwoorden hebt gekregen waarom mensen er niet voor kiezen hun paard dag en nacht in een groep te houden.

Voeding en te kleine ruimte staat denk ik wel met stip bovenaan direct gevolgd door rust.
Conclusie bekijk een paard individueel en dring niet je eigen mening door want niet elk paard word daar gelukkig van
Ik ben tegenstander van de hele dag op stal maar naast die vorm van huisvesting zijn zoveel mogelijkheden. Bekijk die met open visie en niet met een star 24/7 beeld.

Ik heb idd al wat duidelijke antwoorden gekregen en daar ben ik dankbaar voor. Dit betekend nog niet dat ik alle antwoorden heb gekregen? Ik wil graag iedereen de mogelijkheid geven om hun mening te geven en te reageren. Als het voor jou al duidelijk is en je zelf al een conclusie heb getrokken is dat heel fijn voor jou schrikdraad en reageer je toch niet meer in het topic en ga je toch even wat anders doen? Dit is voor niemand leuk hoe jij reageert.
Laat aub iedereen zelf beslissen wanneer het voor hun duidelijk is en ze hun eigen conclusies kunnen trekken.

Wil je toch de discussie voortzetten denk bijvoorbeeld aan wanneer een groepstalling voor jou wel genoeg ruimte zou zijn? hoeveel m2 per paard hebben wij het over? Iedereen heeft het ook steeds maar alleen over een paddock, in mijn openingspost staat duidelijk 'aansluitend weiland', maakt dat het anders?
Voeding is inderdaad ook aanbod gekomen, het is blijkbaar niet voldoende om de paarden onbeperkt hooi te geven maar mensen willen ook graag hun paarden brok geven. Hoe vaak per dag willen mensen dat minimaal? is het niet voldoende om het na het arbeid te geven? Wat als er een mogelijkheid dat de staleigenaar voor de genen die het willen het paard apart op stal zet om rustig te eten? Ik hoor graag jullie ideeen erover!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 15:16

schrikdraad schreef:
Je vingers in de azijn, ja dat vind ik een vorm van mishandeling ook al heb je er geen last meer van.

Iedere pijnprikkel is mishandeling?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 21:48

Spookje schreef:
Voeding is inderdaad ook aanbod gekomen, het is blijkbaar niet voldoende om de paarden onbeperkt hooi te geven maar mensen willen ook graag hun paarden brok geven. Hoe vaak per dag willen mensen dat minimaal? is het niet voldoende om het na het arbeid te geven? Wat als er een mogelijkheid dat de staleigenaar voor de genen die het willen het paard apart op stal zet om rustig te eten? Ik hoor graag jullie ideeen erover!

Voor mij geldt dat mijn eigen paard aanleg heeft om makkelijk te dun te staan, dus dat paard krijgt 2 keer daags DW Meal (slobber) en zou daarvoor dan dus ook uit de groep gehaald moeten worden (wat dan wellicht ook weer onrust veroorzaakt in de groep, steeds paarden eruit halen en weer terug plaatsen?) en 1x daags een muesli voor drachtige merries, wat wel met een automaat zou moeten kunnen. Omdat hij gaat zuigen van brok en muesli krijgt hij minimaal een kwartier voor voertijd een nieuwe lading kuilgras (mijn paard gaat over restanten ruwvoer heen mesten en plassen en eet er na het eerste enthousiasme niet meer van, dus die moet ook regelmatig een nieuw aanbod krijgen, anders eet hij te weinig ruwvoer. Gewoon een grote baal op het land werkt voor hem dus ook niet)
Ik vraag me ook af hoe het precies werkt met de voederautomaten (waar de muesli dan mee gevoerd kan worden), wordt het eetgedeelte dan ook echt afgesloten voor andere paarden tot de voerbak leeg is? Want de mijne laat zich zo wegjagen door anderen, dus bij een open voerplatform zal het voer dan wel in de bak gaan, maar zullen andere paarden het wegsnaaien.

Janneke_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-12 23:17

Ik heb zelf 2 dieren, dus echte groepsvesting zou ik het niet noemen, maar ik vind idd het individueel voeren ook ontzettend lastig! Nu heb ik daar geen last meer van omdat het maatje een shet is, maar toen ik 2 rijpony's had was dit echt verschrikkelijk (laat staan een hele groep!). Het 24/7 buiten in de winter is ook risicovol, omdat het in de winter vaak glad is met harde ondergrond. Mijn merrie heeft haar nek gebroken toen ze uitgleed, dat wil je niet meemaken. Natuurlijk kunnen ze ook in de zomer (raar) vallen, maar in de winter is de grond harder etc. Dat het dan speciaal sportpaarden zijn die niet buiten kunnen vind ik persoonlijk onzin, maar ik rijd dan ook niet op hoog niveau of met een peperduur paard. Ik snap dat je daar als eigenaar extra zuinig op bent, als het maar niet ten koste van je paard gaat toch?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:20

schrikdraad schreef:
brrr weer dat draadje

Dat paard doet iets om een reden en wat geven we als oplossing? Een stroomschok.
Mooie dieren liefhebbers.
Paard moet kosten wat het kost 24/7 buiten- 12/7 kan echt niet.
Maar een paard een optater geven als hij zuigt is wel normaal?!

Als een paard er zover in zit is de oorzaak vaak allang niet meer aanwezig maar is het verworden tot een gewoonte of verslaving.
Bij een verslaving is juist de oplossing om te dwingen tot ander gedrag, afleiding geven enz.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 00:32

Knakker schreef:
Situatieschets: een stel jonge getalenteerde springpaarden, neem 5 vierjarigen, ze zijn na een streng selectiebeleid aangekocht.
Ze zijn overgebleven omdat ze het juiste karakter, de goede springmanieren, de juiste instelling, de goede gezondheid etc. hadden.
Er hangt uiteraard een stevig prijskaartje aan.
Je gaat ze aanrijden, zeer serieus worden ze nagenoeg iedere dag getraind, komen meerdere keren per dag uit te stal (trainingsmolen, longeren en onder het zadel).
Het is de bedoeling dat na 3 jaar van deze 5 paarden met een beetje geluk 1 paard overblijft wat echt geschikt is voor het grotere werk, de andere 4 voldoen zeker heel goed als amateurpaard, maar zijn wellicht toch net niet goed genoeg, misssen net wat aan het talent of vallen toch tegen qua prestatie.
Je zet deze paarden toch niet in een groepsstalling? Er wordt hard met ze gewerkt, ze staan moe, maar zeker voldaan in hun stal, je bent zuinig op ze.

Ik vind dit echt onzin, ik snap best dat je zuinig bent op je paard als die 2 ton waard is maar je kunt ook overdrijven.
Ook zulke paarden kunnen gewoon buiten met vriendjes, de nachten op stal houden is wellicht praktischer om diverse redenen maar ik snap niet waarom zo'n paard overdag op stal moet staan en zijn benen stukslaan tegen de stalwand terwijl hij ook lekker buiten met een vriendje kan staan.

Als je met koppelen een beetje oplet of de karakters passen en je zet ze in kleine groepjes dan is de kans op ongelukken kleiner dan wanneer ze de hele dag op stal staan.
En zeg nou eens eerlijk; het paard wat jij schetst, hoeveel komt die nu daadwerkelijk buiten de box? Over het algemeen is dat een half uur stapmolen, gaat hij 30-45 minuten onder het zadel en met veel geluk mag hij nog een half uurtje aan de longeerlijn of los in de bak/paddock. Dat wil je een paard aandoen alleen omdat hij wat meer waard is dan anderen?

En ja, ze zijn er echt wel hoor, zo ken ik iemand die een hengst heeft gekocht van de kwpn select sale voor net geen 2 ton, die is gecasteerd en heeft vanaf dat moment elke dag minstens 4 uur met vriendjes buiten gelopen. Eigenaar deed daar heel normaal over, heb hem er weleens naar gevraagd en die vond het ook onzin een paard anders te behandelen alleen omdat ie meer waard was. Hij geloofde dat hij op deze manier juist blessure's voor zou zijn doordat de paarden meer bewegen en op stal rustiger zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:07

Een hengst voor 2ton kopen en dan castereren? En dan in de groep gooien?

Maar goed, mijn boeren knol van 5000 is voor mij ook een ton waard, want als ik ee ton te besteden heb, koop ik geen paard, los ik af... :D en wat ik heb lopen is mij meer waard dan 5000 euro, want het is eenmalig........

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:16

Ik ben een van je enquete invullers, dus hier mijn reactie.

Ik ben van mening dat sommige sportpaarden wel in een groep stalling kunnen, maar niet alle.
Ik bezit zelf 2 type paarden.
Type1: gaat zijn eigen gang, is dominant en krijgt respect voor personal space.
Deze kan en staat ook in een groepstalling en krijgt geen extra voer.

Type 2: snel nerveus, gevoelig en laag in rangorde. Krijgt van de andere paarden geen rust en krijgt hierdoor minder hooi en minder slaap.
Paard gaat snachts op stal en ligt dan ook echt veel te slapen. Krijgt 3x per dag flink krachtvoer.

Het type2 komt na een wedstrijd moe thuis maar zal zich op de wei verplicht voelen sociaal mee te doen.
Gevolg (uit ervaring): dikke benen en mager.
In de eigen box gaat het dier eerst eten en dan letterlijk meteen liggen slapen en kan dan een paar uur later fris op de wei.

Type1 heeft *piep* aan wat de rest vind en stort zich gewoon midden in de schuilstal in het stro tot ze weer wakker wordt.

conclusie: ik wil graag beide mogenlijkheden geboden zien worden om het paard optimaal te kunnen stallen in aansluiting op het karakter en type.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:19

Type 1is het leukst... ;)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:21

russel schreef:
Type 1is het leukst... ;)

Eenvoudigst in de stalling e.d, niet perse leukst.
Mijn type 2 merrie was een kanjer en mensenvriend in alle opzichten.
Altijd bereid tot werken en van beginner tot wedstrijdruiter betrouwbaar.

Mijn type 2 is ook een kanjer, maar gaat niet tot het uiterste en is met een beginner niet te vertrouwen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:24

Hou van eigenzinnige paarden, maar wel werkbaar....

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 11:25

russel schreef:
Hou van eigenzinnige paarden, maar wel werkbaar....

Ik ook daarom heb ik er ook 2, maar dat wil niet zeggen dat ze per definitie leuker zijn. Dat ligt aan het doel wat je met het paard voor ogen hebt.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 11:41

joyce B schreef:
Tja, even de situatie van Sammyoo, dat is natuurlijk vrij ideaal (op eventueel gemis van wat weidegang na)

Het is vaak ook niet dat het leven in een groepje niet zou kunnen, het gaat er om dat het leven in de gemiddelde groepshuisvesting bij lange na niet geschikt is voor elk paard omdat er vaak niet helemaal aan alle voorwaarden wordt voldoen om voor elk paard "ideaal" te zijn...
En mensen willen toch vaak het beste voor hun paard. En wat het beste is voor het ene paard, hoeft bij lange na niet voldoende te zijn voor een ander paard.

Helemaal met je eens. In mijn openingspost zie je wat richtlijnen voor een groepsstalling hoe ik denk dat (de meeste) paarden een prima leven hebben. Hoe denk jij hierover? Zijn er nog aanvullingen op die voorwaarden?

Citaat:
Stabiele groep zonder regelmatige wijzigingen in samenstellingen (praktisch vrijwel onmogelijk in geval van pensionstalling)

Groepsgrootte en samenstelling aangepast zodat elk paard tot zijn recht kan komen (in pensionstalling, maar ook thuis is het vaak onmogelijk tot zeer moeilijk om zoveel verschillende groepjes en ruimtes te maken dat elk paard perfect op zijn plek is in een groep) Vaak zijn er maar 1 of 2 groepen,vrij groot op beperkt oppervlak en moeten ze het maar kunnen vinden met elkaar.]

Zoals in openingspost staat gaat het hier dan om groepen van max. 8 paarden. Het kan toch wel denkbar zijn dat de samenstelling niet de hele tijd veranderd?
Ook denk ik dat het heel belangrijk is hoe een nieuw paard wordt geintroduceerd in een groep. Ik ben voorstander om een nieuw paard eerst even naast de groep te zetten (lijntje ertussen) en wachten tot dat je zit dat de groep het nieuwe paard accepteerd heeft. Hoe zie je dat? Bij ons is het zo dat je dan ziet dat de groep vaak bij het nieuw paard gaat staan. Dit kan afhankelijk van het paard 1 week maar ook soms 3 weken duren. Ik denk dat je hierdoor ook veel minder onrust heb in een kudde.

Citaat:
Individueel kunnen voeren is een erg belangrijke. Met chipgestuurd automatisch voeren is zoiets redelijk op te vangen, maar daar zitten hoge kosten/investeringen aan vast. De gemiddelde groepshuisvesting heeft dat niet...
De stallen die dat wel hebben, hebben dan weer vaak veel paarden op een klein oppervlak en door die investeringen hoge(re) pensionkosten.
Even er buitengelaten dat veel mensen liever niet willen dat hun paard afhankelijk is van een computer voor zijn voer, maar gewoon door mensen bekeken wordt tijdens het handmatig voeren,daarbij meegenomen dat elk paard op zijn eigen tempo en in rust moet kunnen eten en dat dat soms ook niet helemaal lukt in die voerautomaten van de groepshuisvesting.

Over investering ga ik het niet hebben (aangezien dat voor mij off topic is), ik begrijp dat voor veel pensionstallen niet te doen is.
De voerautomaat zelf ben ik geen fan van. Wat ik heb gezien en gehoord is dat sommige paarden 'geobsedeerd' raken door de voermachine en grote deel van hun tijd erbij staan tot ze weer eten kunnen krijgen. Ook heb ik weleens gehoord dat daardoor idd de lager in rang niet durven naar de machine te gaan.
Ik zou zelf meer een voorstander zijn om een apart uit de kudde te halen en rustig in een box zetten om zijn brok op te kunnen eten. Als hij klaar is kan hij weer in de groep. Ik las dat iemand zich af vroeg of het niet onrust veroorzaakt in de groep om steeds paarden eruit en weer in te doen. Tot zo ver ik weet is het nooit een probleem geweest.

Citaat:
Het all-weather proof maken van een groepshuisvesting, waar de paarden 24/7 intensief gebruik maken van de uitloop in weer en wind vraagt ...

Ben ik met je eens, maar is off-topic, het gaat hier niet om of het kan, maar als het kon wat is de reden dat mensen hun paard niet in een groepsstalling willen hebben.

Citaat:
Er zijn niet altijd voldoende verschillende rustruimtes zodat ranglagere paarden een andere stal kunnen gebruiken dan de minder sociale ranghogere paarden.

Mee eens. Veel paden die leiden tot grote rust/voerruimtes, minimaal 4 per groep zodat er altijd wel een plek is waar een paard rustig kan staan.

Citaat:
Het apart kunnen voeren van krachtvoer buiten de groep doen wij ook. Meestal voeren we na het verzorgen/beweging geven van het paard. Maar om dat 3 tot 6x per dag te doen, zoals bij sommige stallen gebeurd, dat lukt over het algemeen niet... (dan zit je weer vast aan de voerautomaten)

Is het noodzakelijk als een paard onberperk ruwvoer heeft om nog 3 tot 6 keer per dag brok te geven? Meeste stallen wordt het dacht in 's ochtends en 's avonds gedaan toch?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 13:06

Al die dingen die ik noem, dragen bij aan de negatieve beeldvorming die er bestaat over groepshuisvesting en waardoor mensen die fanatieker zijn in de sport, of mensen met meer kwetsbare paarden minder snel zullen kiezen voor groepshuisvesting.
Daarom niet off-topic maar realiteit, want die nadelen kom je tegen in de praktijk. Bouw eerst maar eens zo'n "ideale en perfecte" accomodatie met ook nog het perfecte management waarbij elk paard tot zijn optimale recht komt en ideaal presteert. Dan heb je kans dat mensen hun beeldvorming bij gaan stellen.

ik denk dat men in Duitsland daar al verder mee is dan hier. Daar zijn zeer ruime actiefstallen met zeer goede accomodatie, vaak gecombineerd met (soms ook individueel gestuurde) weidegang. En ook daar komt men op dingen terug en zoekt men alternatieven (tijdgestuurde ruiven waar meerdere paarden tegelijkertijd samen kunnen eten zijn er later bijgekomen)

Vaak kleine beetje eten is beter dan grotere porties. Als een sportpaard hard moet werken en meerdere kilo's krachtvoer per dag nodig heeft, dan voldoet voor een deel van de eigenaren 2x per dag voeren niet meer, die hebben liever 4x per dag of vaker.

Daarbij had ik al aangegeven dat voor veel paarden onbeperkt ruwvoer niet geschikt is omdat ze zich te vet en buikig eten aan het ruwvoer.
Veel sportruiters voeren in verhouding meer krachtvoer en minder ruwvoer dan veel recreatieruiters...

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 14:48

russel schreef:
Een hengst voor 2ton kopen en dan castereren? En dan in de groep gooien?

Hij was niet goedgekeurd dus dan is castratie vrij logisch, hij werd gewoon elke dag gereden en ging vrijwel elk weekend op concours om prijsjes te pikken in M/Z dressuur.
Paard was zeker niet voor de sier bij iemand die geld over had, was gewoon een trainings/handelsstal die de meeste paarden zelf fokten.

Spookje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-12 18:39

joyce B schreef:
ik denk dat men in Duitsland daar al verder mee is dan hier. Daar zijn zeer ruime actiefstallen met zeer goede accomodatie, vaak gecombineerd met (soms ook individueel gestuurde) weidegang. En ook daar komt men op dingen terug en zoekt men alternatieven (tijdgestuurde ruiven waar meerdere paarden tegelijkertijd samen kunnen eten zijn er later bijgekomen)

Zo dat klinkt interessant, ga zo wat googlen. Ken jij toevallig wat sites?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-12 19:34

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 10:48

@spookje
en ik vind het erg onfatsoenlijk hoe jullie de goed onderbouwde mening van o.a onder schoffelen.
Jullie willen helemaal geen andere dingen horen en lijken daar ook niet voor open te staan?
Mag ik het nut dan vragen van zon topic?

poiuytreem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-12 11:25

Interessant topic, leuk om de meningen van iedereen te lezen. Zo zie je maar dat het niet allemaal zwart/wit is. Ik denk dat inderdaad veel mensen gelijk hebben dat voor de meeste paarden, groepsstalling de meest prettige oplossing is, mits aan de basisvoorwaarden wordt voldaan. Zelf ben ik een voorstander van kleinere groepen en niet zoals de hit actief stallen waarin 30 tot 40 paarden staan. Daarnaast vind ik het ook belangrijk dat er grote schuilstallen zijn, waarbij minimaal twee in/uitgangen zijn.
Ik vraag me ook altijd af hoe blessure gevoelig groepsstalling is voor paarden?, Juist veel op stal staan en dan dus niet/weinig bewegen, waardoor er geen spieren worden gebruikt, om vervolgens een uur hard te trainen levert blessures op naar mijn idee.. hoe denken jullie hierover?

schrikdraad schreef:
@spookje
en ik vind het erg onfatsoenlijk hoe jullie de goed onderbouwde mening van o.a onder schoffelen.
Jullie willen helemaal geen andere dingen horen en lijken daar ook niet voor open te staan?
Mag ik het nut dan vragen van zon topic?

Volgens mij werd er niet gevraagd om niet meer te reageren maar om op een juiste manier te reageren.
Als ik het goed begrijp ben jij een voorstander van 's nachts je paard op stal te houden (als dat niet klopt, sorry). Dat is toch prima, het zou juist leuk zijn als jij op een beargumenteerde manier reageert. Dan kunnen er leuke discussies plaatsvinden. Elkaar de grond in trappen en elkaar afkappen, nee dat klopt, dat heeft geen zin. Probeer gewoon op een leuke manier mee te discusseren, daar heeft iedereen wat aan.