Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:32

Heb niet 't hele topic gelezen :o , maar zijn er bij jou in de buurt (kom zelf oorspronkelijk uit HIA) niet allerlei mogelijkheden in overvloed (van low budget/doe 't zelf tot all-inclusive)? Plannen maken is natuurlijk altijd leuk, maar is 't reeel?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:36

luckyluuk schreef:
Wat hebben jullie allemaal een groot budget ,laat de prijzen van de stallen maar eens omlaag gaan .
Vind het niet normaal als je 350 euro per mnd moet betalen voor je paard .De inkoop van grote hoeveelheden hooi en bix ed is voor een pensionhouder veel goedkoper dan voor een particulier. En de meeste eigenaren van de stallen denken ook maar dat ze alles mogen en kunnen zeggen tegen hun klanten.
Gelukkig sta ik niet bij een pensionstal ,maar als iedereen zoveel stalgeld als normaal gaat zien ,word het ook steeds duurder.Dus ik zou zeggen denk eerst eens na hoeveel budget je hebt ,en dan ook nog andere dingen kan doen.

Volgens mij heb je geen idee wat voor kosten er zijn voor de aanschaf, huur en onderhoud van een grote pensionstal...
Dat kan echt niet betaald worden met wat kosten voor ruwvoer en strooisel en krachtvoer... En als er ook nog mensen van moeten leven...
Wat voor hypotheek denk je dat moderne goed onderhouden stallen hebben? Erg kortzichtig!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:39

joyce B schreef:
luckyluuk schreef:
Wat hebben jullie allemaal een groot budget ,laat de prijzen van de stallen maar eens omlaag gaan .
Vind het niet normaal als je 350 euro per mnd moet betalen voor je paard .De inkoop van grote hoeveelheden hooi en bix ed is voor een pensionhouder veel goedkoper dan voor een particulier. En de meeste eigenaren van de stallen denken ook maar dat ze alles mogen en kunnen zeggen tegen hun klanten.
Gelukkig sta ik niet bij een pensionstal ,maar als iedereen zoveel stalgeld als normaal gaat zien ,word het ook steeds duurder.Dus ik zou zeggen denk eerst eens na hoeveel budget je hebt ,en dan ook nog andere dingen kan doen.

Volgens mij heb je geen idee wat voor kosten er zijn voor de aanschaf, huur en onderhoud van een grote pensionstal...
Dat kan echt niet betaald worden met wat kosten voor ruwvoer en strooisel en krachtvoer... En als er ook nog mensen van moeten leven...
Wat voor hypotheek denk je dat moderne goed onderhouden stallen hebben? Erg kortzichtig!

Vooral gezien de locatie die TS op het oog heeft, de grond ligt rondom de randstad en daar is de grond ontzettend duur. Daarnaast zoals hierboven is gezegd is het stro/kuil/krachtvoer de laatste jaren alleen maar in prijs gestegen.

En gezien mijn eigen budget kan ik wel zo'n 300 a 400 per maand missen, indien dit een betere accommodatie biedt dan waar ik nu sta

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-12 22:40

luckyluuk schreef:

Wat denk je alleen al dat een goede buitenbak kost in aanleg?
Het onderhoud van weides?
De inkoop van stro/hooi is één, maar wat denk je wat de afvoer ervan kost?
Ga er zelf maar eens reeel aan rekenen, met nog wat extra's als een stapmolen of binnenbak wordt je helemaal eng van de resultaten. Het is echt geen rozengeur en maneschijn, maar gewoon keihard werken.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-12 23:52

Schafstall schreef:
Heb niet 't hele topic gelezen :o , maar zijn er bij jou in de buurt (kom zelf oorspronkelijk uit HIA) niet allerlei mogelijkheden in overvloed (van low budget/doe 't zelf tot all-inclusive)? Plannen maken is natuurlijk altijd leuk, maar is 't reeel?

Stal komt ook niet in HIA ;)

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:51

luckyluuk schreef:

Ik vrees dat het met de hoge grondprijzen hier in de regio i.c.m. relatief hoge prijzen op dit moment van hooi, kuil, stro geen hele onrealistische prijzen zijn... Maar zelfs los daarvan is het allemaal een kwestie van marktwerking, vraag en aanbod. Kennelijk is de vraag in de Randstad zo hoog - of het aanbod zo laag - dat dergelijke prijzen de uitkomst zijn. Leuk is het niet, maar 't is niet anders. Hoe zie je dat voor je, je idee "laat de prijzen van de stallen maar eens omlaag gaan"?

Ik ben in 2009 met paardlief van Brabant naar de Randstad gegaan. In Brabant betaalde ik ca. € 230 voor een all-in stal met binnen- en buitenbak, longeercirkel, paddocks en weide en fantastische uitrijmogelijkheden. Afgelopen drie jaar heb ik op drie stallen rond Delft gestaan, voor resp. € 320, € 330 en € 340 per maand. En geloof me: op zeker twee van die stallen waren de voorzieningen beduidend minder (en de uitrijmogelijkheden zijn sowieso onvergelijkbaar).

EsterW

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 08:55

Pinda_Dipje schreef:
MRIIIS schreef:
Heb je al een idee waar in de Randstad de stal gaat komen? :)

Momenteel niet, om de simpele reden dat we eerst een wat concreter plan willen vormen en vervolgens zullen orienteren op een geschikt pand.
We proberen uit te komen in nieuwerkerk aan den ijssel/capelle aan den ijssel/moordrecht (niet mijn voorkeur)/Rotterdam t.z.t.

Hoewel dat niet hélelmaal mijn voorkeursregio is, wil ik graag wel op je lijstje. Vooral omdat jouw ideeën over het runnen van de stal me tot nu toe erg aanspreken. M.n. de flexibiliteit, dat er over extra 'diensten' (deken op/af, hulp met trailer, extra zicht op paarden bij ziekte etc.) te praten is, zonder dat er per definitie €'s tegenover iedere (kleine) inspanning staan. Je maakt met elkaar een prettige stal. Iedereen moet zich dan aanpassen en fatsoenlijk gedrgen. Het helpt heel erg als het stalmanagement enerzijds strak is in de regels die er zijn, maar anderzijds ook uitgaat van de pensionklanten als -klanten (en niet als lastpakken die op het terrein lopen...).

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 09:18

Voor de mensen die meer informatie willen ontvangen, graag een pb'tje sturen met:
- Naam
- Telefoonnummer
- E-mail adres

Geniet mijn voorkeur alles voornamelijk per e-mail te doen, gezien ik alle informatie met eventueel bijbehorende foto's gemakkelijk en overzichtelijk onder elkaar kan zetten. Uiteraard worden de mensen die voorkeur hebben om t.z.t. gebeld te worden, gewoon netjes gebeld. :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:21

Grappig dat "iedereen" op het lijstje wil terwijl er helemaal geen concrete plannen zijn.

Persoonlijk denk ik dat de ts ook helemaal geen ervaring heeft met bouw in de provincie Zuid-Holland-Zuid.
Wij zijn al 2.5 jaar bezig met ons huis te bouwen en dan is de kavel al eigendom maar iets neerzetten :n dat gaat niet zo makkelijk.
Mijn vriendin heeft een middelgrote pension stal daar is jaren over gedaan om hem neer te mogen zetten en de verbouwing is nog bezig. PP aanleggen dat mag echt niet zomaar dat kost weer maanden/jaren omdat te regelen
Zuid-Holland is ontzettende moeilijke provincie om zomaar iets te bouwen

En dan kun je het nog over je ozo grote investeerder hebben, ook hij wil geld zien.
Vraag me dan toch af of je wel enig idee heeft wat grond kost :) en aangezien je niet weet wat je exact gaat zitten kun je dat ook niet beoordelen.
En dan heb ik het nog niet eens over de gemeente die dadelijk bouwkosten wil zien O:)

Jij probeert hier via bokker info te halen hoe mensen hun paarden willen neerzetten. Maar info is totaal nutteloos als jezelf niet eens weet hoe wat en waar.
JIj kan wel uitloopstallen willen...maar je krijgt geen garantie dat ze ook krijgt.

Ga eerst maar echte plannen maken...en wanneer de bouwvergunning is verleend kun je in stukjes verder nadenken.

Anoniem

Re: Nieuwe pensionstal in de randstad: Jullie wensen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:35

Ik sluit me wel aan bij tita. Je zit ook nog met je vergunningen die je moet aanvragen en die afgewezen kunnen worden. Of andere stallen die bezwaar gaan aantekenen tegen je vergunning aanvraag. Als je je vergunning niet krijgt, kan je ook niet bouwen. :)

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:43

chelle_dora schreef:
Ik sluit me wel aan bij tita. Je zit ook nog met je vergunningen die je moet aanvragen en die afgewezen kunnen worden. Of andere stallen die bezwaar gaan aantekenen tegen je vergunning aanvraag. Als je je vergunning niet krijgt, kan je ook niet bouwen. :)

Nou je kan HIT-stalling willen of groepsstalling maar daar heb je niks over te zeggen hoor tis nog steeds de gemeente die gaat kijken of het wel in hun profiel past.

IID vergunning voor alles... voor echt alles moet je aanvragen tis niet de stalling maar zelfs de paddock en verlichting notabene waar je mest gaan afvoeren, sloten die je moet uitbreden.

Zoals ik al aangaf wij hebben eigen kavel is van ons zelf maar zelf wat neerzetten :n en dan kan de gemeente niks meer doen, schakelen stedenbouwkundige in :) zo kan dit project nog wel jaren duren.

Heeft geen zin mensen en jezelf gek maken als er niks concreets is

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 09:52

tita schreef:
Grappig dat "iedereen" op het lijstje wil terwijl er helemaal geen concrete plannen zijn.

Persoonlijk denk ik dat de ts ook helemaal geen ervaring heeft met bouw in de provincie Zuid-Holland-Zuid.
Wij zijn al 2.5 jaar bezig met ons huis te bouwen en dan is de kavel al eigendom maar iets neerzetten :n dat gaat niet zo makkelijk.
Mijn vriendin heeft een middelgrote pension stal daar is jaren over gedaan om hem neer te mogen zetten en de verbouwing is nog bezig. PP aanleggen dat mag echt niet zomaar dat kost weer maanden/jaren omdat te regelen
Zuid-Holland is ontzettende moeilijke provincie om zomaar iets te bouwen

En dan kun je het nog over je ozo grote investeerder hebben, ook hij wil geld zien.
Vraag me dan toch af of je wel enig idee heeft wat grond kost :) en aangezien je niet weet wat je exact gaat zitten kun je dat ook niet beoordelen.
En dan heb ik het nog niet eens over de gemeente die dadelijk bouwkosten wil zien O:)

Jij probeert hier via bokker info te halen hoe mensen hun paarden willen neerzetten. Maar info is totaal nutteloos als jezelf niet eens weet hoe wat en waar.
JIj kan wel uitloopstallen willen...maar je krijgt geen garantie dat ze ook krijgt.

Ga eerst maar echte plannen maken...en wanneer de bouwvergunning is verleend kun je in stukjes verder nadenken.

Weet je wat pas 'Grappig' is (hoewel ik dat ook wel begrijp uiteraard en je absoluut niet kwalijk neem), jij oordeelt terwijl je geen flauw benul hebt wat mijn achtergrond is. Wij nemen gemiddeld 3 á 4 projecten per jaar onder handen (renovaties van huizen, opkopen van oude stadhuizen en deze ombouwen naar ruimere appartementencomplexen voor bejaarden, herbouw en renovatie van monumentale panden, creatieve constructies om een schuur (á 2200 m2) die geen bestaansrecht meer heeft volgens de gemeente toch weer in ere te herstellen, bouw van bedrijfspanden die beter binnen de architectuur van het landschap passen) Dit zijn projecten varieërend van 225.000 euro (eengezinswoning) tot bedrijfspand (ver in de miljoenen).
Wij zijn bijna dagelijks bezig met ontroerend goed binnen de familie, in binnen- en buitenland en alles wat in het binnenland plaatsvind is allemaal in Zuid-Holland. Kortom ik weet waar ik over praat, weet de grondprijzen, weet maar al te goed dat bouwkavels beperkt zijn, evenals de mogelijkheden voor het opbouwen van een nieuwe paardenhouderij. Voordeel is dat wij kunnen werken met een enorm netwerk van mensen, waardoor sommige dingen nu eenmaal gemakkelijker verlopen; Al verwacht ik bij het huidige concept heus geen ja-knikkende ambtenaren, maar we hebben absoluut een voordeelpositie.
We zijn met verschillende panden bezig, bezichtigingen staan gepland en deze panden bieden reeds de mogelijkheden min of meer tegemoet te komen aan het bestaande concept. Indien er een geschikte bouwkavel zich voordoet, heeft deze echter onze voorkeur, logisch.

Het is overigens nooit een directe wens van mij geweest een paardenhouderij te beginnen, daar hadden we deze week nog lol om, want in tegenstelling tot mijn hippische vriendenkring was ik de enige die altijd zei: "Nooit zal ik NHB deurne of iets soortgelijks qua opleiding gaan doen, nooit! Ik ambieer enkel hobby-dieren" (heb het ook niet gedaan). Dit is 'gewoon' op ons pad gekomen terwijl ik bezig was met de revalidatie van een twee-tal paarden waarmee ik het respect ontving binnen onze contactenkring, daardoor is het balletje gaan rollen.

En nee deze investeerder wil een rendabel bedrijf, maar hoeft er zeker niet rijk van te worden. Het hoe, wat, waarom en wie lijkt me niet erg relevant. ;)

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 09:56

Ik ga ook nog iets enorm onaardigs zeggen...

Ik ben 25, heb heel wat meegemaakt op de pensionstal van mijn ouders en voel mij bij lange na niet oud genoeg om het over te nemen. Ik denk echt TS, als ik jouw posts lees, dat jij een naief beeld hebt van dit beroep. Als ik dan je profiel zie denk ik echt dat je een enorm leuke meid van 22 ben met hart voor paarden, maar iemand met hart voor paarden is nog geen pensionstalhouder...

Is het niet een idee om uit te kijken naar een stal waar je eerst nog een tijd samen kan werken met de oude eigenaar? In een keer een stal hebben van 40 paarden is heftig, en dan niet vanwege de paarden ;)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:03

Ik hoorde dat er in Barendrecht een grote stal failliet is verklaard afgelopen week.
Ga daar eens kijken wat je kan overnemen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:04

Hihi, dat stuurde ik net per PB naar TS!

Billie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:11

Weet je wat ook een idee is? Accepteren dat dit topic bedoeld is voor "inside-information" met de redenen die TS voor haarzelf heeft. Of ze nu al bekant aan het bouwen is, of dat dit project nog jaren zal duren is nog nergens vastgezet. Er is inderdaad nog niks conreets dus er is beduidend een kans dat dit een 5-jaren plan wordt. Mocht er een mooi pand te koop komen/staan, kan alles binnen een jaar gerealiseerd zijn, al dan niet met de huidige plannen dan wel met aangepaste plannen.

Dat mensen zich op de lijst willen laten zetten willen ze zelf, misschien is het van hen juist wel naief om te denken dit jaar nog een uitnodiging te krijgen om op de perfecte stal te komen staan.

In mijn ogen is dit een topic van iemand met een idee, die vraagt om meningen. Naief van de lezers om te denken dat TS al alles uitgedacht en voor elkaar heeft. :-)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:13

Ken hier in de regio nog 2 grote stallen die inmiddels van eigenaar veranderd zijn door financiele problemen van de vorige eigenaren of huurders.
Ik bedoel er dus mee te zeggen, het lijkt allemaal heel mooi een eigen manege.
Maar het is echt elke dag keihard werken, een hoop gezeur aanhoren van de klanten en dan 's avonds lopen piekeren over het; waar betaal ik die dikke rekeningen van.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:20

;) volgens ts is het geld niet het probleem dus laten we vanuit gaan dat de investeerde iets in de trant van schoonpa is en het beste voor de familie heeft

Huizen-projeckten is niet te vegelijk met agrarisch-grond projeckten.
Nogmaals je bent van vele factoren afhankelijk, dit is een veel groter aanpak dan een huis/appartement bouwen of iets anders.
Je hebt met veel meer overheden te maken dan enkel de gemeente.

Voordeelpositie ja hebben wij ook maar in praktijk wordt je toch tegen gewerkt.
En hadden onze vrienden ook die een pensionstal hebben gebouwd.

Maar goed ik trek me terug en wens je verder alle succes en dat je droom mag uitkomen :j

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:26

ruitje schreef:
Ik ga ook nog iets enorm onaardigs zeggen...

Ik ben 25, heb heel wat meegemaakt op de pensionstal van mijn ouders en voel mij bij lange na niet oud genoeg om het over te nemen. Ik denk echt TS, als ik jouw posts lees, dat jij een naief beeld hebt van dit beroep. Als ik dan je profiel zie denk ik echt dat je een enorm leuke meid van 22 ben met hart voor paarden, maar iemand met hart voor paarden is nog geen pensionstalhouder...

Is het niet een idee om uit te kijken naar een stal waar je eerst nog een tijd samen kan werken met de oude eigenaar? In een keer een stal hebben van 40 paarden is heftig, en dan niet vanwege de paarden ;)

I know... Van internationale trainingsstallen tot manegebedrijven, en van grote pensionstallen tot particulieren... Ik ben in mijn paardensportcarriere met ongeveer alles in aanraking gekomen en zij het niet als dochter van een pensionhouder, heb ik toch behoorlijk wat gezien dat bijdraagt aan een niet rooskleurige beeldvorming. :') Dat is juist ook één van de redenen dat ik het nooit heb geambieërd zelf een paardenhouderij te runnen. Mijn droom-ideaal was vooral dat van een huisje, paar stalletjes en wellicht 1 of 2 pensionklantjes... Je kent het wel, de typische droom van velen paardenliefhebbers... Dat leek me heerlijk. Tegelijkertijd zijn er door de jaren heen veel ideeën ontstaan tijdens gesprekken met hippische kenners waardoor er veel van visie is gewisseld, en nieuwe inzichten zijn ontstaan. Daar iets mee doen behoort nu tot de mogelijkheden, maar als blijkt dat het opstarten c.q. overnemen van een bestaande reguliere pensionstal de enige mogelijkheid blijkt te zijn, is het heel simpel, daar begin ik niet aan.
En dan echt niet alleen omdat een bestaande bedrijfscultuur omtoveren tot iets innovatiefs nagenoeg onmogelijk is.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-12 10:50

Billie1 schreef:
Weet je wat ook een idee is? Accepteren dat dit topic bedoeld is voor "inside-information" met de redenen die TS voor haarzelf heeft. Of ze nu al bekant aan het bouwen is, of dat dit project nog jaren zal duren is nog nergens vastgezet. Er is inderdaad nog niks conreets dus er is beduidend een kans dat dit een 5-jaren plan wordt. Mocht er een mooi pand te koop komen/staan, kan alles binnen een jaar gerealiseerd zijn, al dan niet met de huidige plannen dan wel met aangepaste plannen.

Dat mensen zich op de lijst willen laten zetten willen ze zelf, misschien is het van hen juist wel naief om te denken dit jaar nog een uitnodiging te krijgen om op de perfecte stal te komen staan.

In mijn ogen is dit een topic van iemand met een idee, die vraagt om meningen. Naief van de lezers om te denken dat TS al alles uitgedacht en voor elkaar heeft. :-)

Juist, thanks! Al waardeer ik de sceptische comments ook, maar ze lijken me op dit moment nog overbodig daar er niets concreets gepubliceerd is.

We concentreren ons op dit moment eerst op het professionele marktonderzoek en de gesprekken met hippisch ontroerend goed makelaren voor o.a. bestaande plannen. En van ons mag de concrete uitvoering nog wel even wachten; Geeft onszelf ook de gelegenheid ons intensiever te kunnen verdiepen, en onze kennis verder te vergroten.
Dit topic was enkel en alleen bedoeld om op een laagdrempelige manier te ontdekken wat er leeft onder de hippische mensen zelf, en dat is gebeurt. Erg verfrissende en vernieuwende ideeën zijn de revue gepasseerd, prima toch.

Neroo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 10:52

Ik wens je veel succes met je plannen :j je komt op mij over als een meid met verstand van zaken en weet wat ze wil! Succes en hopelijk kun je een mooi complex realiseren!

jolanda20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 16:18

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): wedstrijd
Je maximale budget:€250
In welke regio ben je woonachtig: utrecht
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? half-pension.. zolang er maar gevoerd word, binnen/buiten zetten
Binnenbak wenselijk? nee
Stapmolen wenselijk?nee
Solarium gewenst?zou lekker zijn.. (betalen in vorm van (douche)muntjes zou een optie zijn
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden?nee, hele jaar buiten met goed hooi staat voorop 7mnd op stal. in de zomermaanden zoek ik wel een stuk land op voor het gras. een maatje erbij zou leuk zijn ipv alleen in de paddoc
Wat is je idee over groepsstallen?nee, blessurekans
Trailer stalling wenselijk? nee
Eventuele toevoegingen?een goede plek met uitrijmogelijkheden bieden, scherpe basisprijs voor de stal. wil je extra service.. komen er kosten bij. 's avonds rond 10uur nog een hooironde

Rustique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:05

@ Ariebren denk dat je hippisch centrum Barendrecht bedoelde dit is tevens een manege.

Stef_Alinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:17

Soort ruiter/combinatie (wedstrijd/recreatief/menner): recreatie
Je maximale budget: 250 euro (dat is incl fjord en shetlander)
In welke regio ben je woonachtig: nieuwegein
doe-het-zelf/half-pension/vol-pension/all-inclusive? vol-pension, alleen mesten kan ik opzich wel zelf doen.
Binnenbak wenselijk? nee
Stapmolen wenselijk? ja
Solarium gewenst? nee
Bezwaar als zomerweidegang wordt vervangen door paddocks welke het gehele jaar door gebruikt kunnen worden? ja zeker bezwaar, ik wil ze van de zomer lekker in de wei hebben, in de winter in de paddock, e mogen ook zomers 24/7 buiten en in de winter in de nacht op stal.
Wat is je idee over groepsstallen? liever niet, mijn shetlander is meestal een pispaaltje, en als ze de ander aan kan is ze juist een bitch, en mijn fjord is ook geen vriendin voor alle paarden.
Trailer stalling wenselijk? is handig ja, maar ik heb geen trailer, al wil ik wel een menwagen aanschaffen.
Eventuele toevoegingen? Goed bereikbaar en niet te duur, en ook een leuke sfeer geen mensen die zeggen dat fjorden en shetlanders geen paarden zijn maar boeren knollen... XD

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-12 19:50

Even een paar regeltjes die ik hier op mijn pensionstal heb.
Dus dat zijn mijn wensen hoe een paard gestald moet worden.

Mijn idee over hoe je paarden zelf houdt en hoe de klanten moeten zijn.

Penny's en volwassenen, met ik weet alles beter, ga lekker naar die manege een eind verder op. Wegwezen.
Mijn stal is geen kinder speeltuin, ga lekker met het kind naar het gemeente speeltuintje een stukje dichter bij het dorp.
Eigenaren die hun paard over de rooie rijden en dan commentaar hebben op mijn voerbeleid ?? Wegwezen.
Eigenaren die extra hooi of krachtvoer pakken op eigen houtje ?? Wegwezen.
Overmatig gebruik van slof en andere hulpteugels ?? Wegwezen.
Bij aankomst eerst een uur gaan zitten koffiedrinken en dan gaan zitten roddelen over hoe slecht het paard het heeft van degene die net die avond niet kon komen. (wat ik allang wist en op geanticipeerd heb)
Wegwezen.

Maar het clubje mensen wat ik nu op stal heb lopen zou ik niet graag kwijtraken.

Is er wat, er wordt geholpen.

Ben je er morgen niet of vakantie, ff aangeven, en je paard en stal uitmesten wordt geregeld.

Koffie en thee drinken, nee, eerst de paarden en dan ff bijkletsen.

Ik heb een eenvoudige pensionstal.
Het welzijn van de paarden staat voorop.
Te weinig wei om alle merries met veulens en hengsten allemaal de weide gang te geven.
Dus wisselen om de week.
Een buitenbak, goed berijdbaar, maar met die regen van vorig jaar, lekker soppen.
Een binnenbakje van 10 bij 20 meter, een heerlijk alternatief voor de regentijd.
Open stallen, dus een goed sociaal contact voor de paarden onderling.

Gewoon een gezellige en behulpzame groep mensen.