Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:09

Ik ken een manege waar in een andere gang, met deur die altijd dicht is, paarden staan van de eigenaar....die zie je dus nooit...Maar als je niet weet dat zijn vrouw om 05.00 uur op staat om de paarden te verzorgen en te rijden, daarna kinderen naar school, en daarna de eerste lesklanten met pensionpaarden al gaan rijden..dan ga je idd denken dat die paarden er nooit uitkomen...maar dat gebeurd op de momenten dat de manege niet toegankelijk is...Die paarden staan in de zomer ook op een heel andere wei dan de manegepaarden....

Die paarden komen er vast niet zo vaak uit als de manegepaarden...maar die hebben het zeker niet slecht...zijn paarden die hoog in de sport mee lopen...

LibertyLucky

Re: Paard staat al 2-3 jaar in opgesloten stal, wat doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 00:18

ik heb niet het hele topic doorgelezen ,maar wat in en intriest zeg!!! :n

ik ken ook een verhaal van iemand die zo`n paardje gered heeft.
Het dier wist niet eens(meer) wat gras/grazen was

danique115

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 17:50

Ninx schreef:
rommulus schreef:
Niets
Ik ken ook zo'n geval ben al 9 jaar aan het vechten voor dit dier

Alhoewel ik dit onbegrijpelijk en verdrietig vind, zijn er vele Bokkers die hun paard ook slechts 1 uur per dag uit zijn box halen.... wat is het verschil zou je bijna zeggen he?
Alhoewel uiteraard van mening ben dat dit AB-SO-LUUT niet kan... triest.
Waarschijnlijk is men gewoon doodsbang voor dit dier?

als jou paard 1 a 2 uur per dag buiten komt en dan ook gewoon beweging krijgt is daar toch niets mis mee. bij ons kunnen de paarden sowieso niet op het weiland dan staan ze tot hun knieeen in de prut en dat vind ik pas zielig. in de box is het lekker warm en hebben ze hooi.

ik vind dit wel een heel triest verhaal en daar zou ik 144 voor bellen.
maar ik vind niet dat je dit kan vergelijken met een paard dat iedere dag dan wel niet zo lang maar wel buiten komt en eten krijgt.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 18:39

TS, een poging om mee te denken:

Als ik je goed begrijp heb je de eigenaar(s) van het opgesloten paard al op de tweede dag dat je er stond ontmoet. Hebben zij nog meer paarden daar staan? Zijn ze bevriend/familie van de stalhouder? En zo niet, waarom zijn ze toch regelmatig op stal als ze niets met hun enige en opgesloten paard doen?

Wat betreft het paard: aan zijn hoeven kun je onmiddellijk zien of die al jaren niet bekapt zijn of dat ze wel worden bijgehouden. Als de hoeven een normale vorm, stand en lengte hebben wordt het paard in elk geval regelmatig bekapt. Als de smid 'm kan hanteren, valt het mogelijk met de rest van het verhaal ook wel mee. Het zou nog kunnen dat hij wordt gesedeerd voor de smid, maar dat zou de smid na 4 jaar ook wel door moeten hebben. Bovendien is het niet zo makkelijk om een druk paard te sederen, dan heb je toch het meeste kans met poeder door z'n voer en hoe kom je zonder dierenarts aan een verdovend middel voor door het voer?

Als z'n hoeven er niet uitzien alsof de smid weleens langskomt: ga praten met de stalhouder. Vragen staat vrij en het is (ook op een manege in een klein dorp) niet vreemd dat je navraag gaat doen als je zo'n verhaal hoort. Begin niet over de hoeven, ga de stalhouder niet vertellen wat hij wel of niet moet doen, spreek 'm aan, vraag of hij een momentje voor je heeft en zeg gewoon eerlijk dat je hebt gehoord dat het paard in kwestie alleen z'n stal uitkomt als hij wordt uitgemest en dat je je afvraagt of dat echt waar is en zo ja, waarom dat zo is.

Dan kunnen er in hoofdlijnen drie dingen gebeuren:
a. Het verhaal blijkt toch niet te kloppen (bijvoorbeeld omdat het paard er 's nachts uitkomt)
b. Het verhaal klopt en de stalhouder geeft daar een reden voor (kan geen goede reden zijn, maar als er een reden is kun je als volgende stap kijken of je iets aan die reden kunt veranderen)
c. De stalhouder wordt boos op je en zegt dat je je nergens mee moet bemoeien (niet leuk, maar nog wel te overizen).

In het ergste geval is het hele verhaal waar en durft/wil niemand er meer iets aan doen. Ik weet niet hoe jouw relatie met je dierenarts is, maar niemand kan je verbieden om een dierenarts bij jouw paard te halen. Als je een kundige en betrouwbare dierenarts hebt kun je die dit verhaal voorleggen en vragen of hij kan helpen. Je kunt een afspraak maken, als dat op stal gebruikelijk is even vantevoren aan de stalhouder doorgeven dat je een afspraak hebt en je paard op stal laten onderzoeken (voor een verzonnen kwaal, maak ervan dat je paard onregelmatig loopt of iets anders vaags). En dan kun je de dierenarts ook het opgesloten paard laten zien. Als het opgesloten paard gewoon in de gang staat kun je hem aanwijzen als je met je paard langsloopt (als jouw paard zogenaamd kreupel is moet je dierenarts hem tenslotte wel zien lopen) en anders loop je na het onderzoek al napratend met je dierenarts bij het opgesloten paard langs. Een dierenarts is ook geen tovenaar, maar zeker in een situatie die in jaren tijd is verworden tot een soort ongewild gezamenlijk geheim van iedereen die ermee te maken heeft, is het voor iemand met enige autoriteit soms net wat gemakkelijker om in te grijpen. De dierenarts loopt dan wel het risico dat deze stalhouder hem niet meer op zijn manege wil hebben, maar als dit inderdaad een geval van jarenlange mishandeling/verwaarlozing is, dan zit het er dik in dat de manege helemaal dicht gaat.

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 19:29

Ik vind het vooral walgelijk te lezen dat mensen hun mond niet open durven te trekken omdat ze bang zijn dat ze er achter komen dat het van hen af komt. BAH

Ik heb niet alles gelezen (na pagina 1 werd ik al kotsmisselijk) dus ik hoop dat je inmiddels actie ondernomen hebt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:21

Duuk2011 schreef:
Ik vind het vooral walgelijk te lezen dat mensen hun mond niet open durven te trekken omdat ze bang zijn dat ze er achter komen dat het van hen af komt. BAH

Als je paard daar onder handbereik van die mensen staat ben ik ook huiverig. Hoe erg ook voor dit paard, de veiligheid van mijn eigen paard komt dan toch op de eerste plaats.

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:22

Als het welzijn van een ander paard ten koste ging voor de veiligheid van mijn paard, dan ging ik wel naar een andere stal.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:24

Helemaal mee eens Tamary! ik vind het echt heel erg als ik de begin post zo lees!
Ik heb niet het hele topic doorgelezen maar ik hoop dat het paardje het straks goed gaat krijgen!
Ik ben daarom ook erg benieuwd na de afloop..

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:35

Wat? 4 jaar al? dit is diep intriest. Het is nog erger dan ik dacht. En niemand doet/deed wat.

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:36

Denk dat de meeste mensen gewoon niks durven te zeggen, ik weet zelf ook niet wat ik in zo'n situatie zou doen!

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 20:41

hoe doen ze dat paard dan mesten?
lijkt mij lastig gaan als een paard nooit zijn stal uit komt
zal ik ook niet zomaar m`n kruiwagentje in z`n stall rijden(A)
igg zal ik zeker even naar de stal eigennaar gaan om gewoon even te praten en daar na verder kijken!

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:29

Man echt sneu ik had zelf de dierenbescherming gebeld. Maar mij is altijd vertelt dat je foto's er van moet hebbem toch? Dat paard kan nog wel 20 jaar leven! ;( echt sneu! Maar als ik jou was wist ik ook niet zo goed wat is moest doen .. :(:)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 18:38

Foto''s zeggen toch niets in zo'n situatie! Je kunt toch niet 24 foto's maken van alle 24 uur dat hij op stal staat per dag!

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 19:16

Kun je de manege-eigenaar er niet op aanspreken?

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 20:54

Beetje jammer dat TS zelf niet meer reageerd, ben wel benieuwd of ze er al wat aan gedaan heeft. Maar ik betwijfel het, vind het echt zielig voor het paard, als ik wist waar hij zou staan en het een beetje dichtbij zou zijn zou ik er wel heen gaan om verhaal te halen. En dan kijken of er iets aan gedaan kan worden.
Maar goed ik hoop echt dat de TS er iets mee gedaan heeft, ze heeft hier genoeg tips gekregen, dus ze kan nu best wel weten wat ze eventueel kan doen.

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:17

Maar hoe weet ze zo goed dat dat paard daar opgesloten staat?
Waarom weet ze alles over zijn omstandigheden?
Vertrouw het niet helemaal :/

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:43

Ik zou persoonlijk daar eerst eens gaan rond vragen waarom het paard al zo lang opgesloten staat op stal.
Er moet een reden voor zijn anders kan ik me echt gek genoeg niet verzinnen waarom je een paard zo lang op zal sluiten.
Zelf zou ik er niet te veel zelf aan gaan beginnen je weet nooit of je er problemen mee krijgt.
Je zou inderdaad iemand in kunnen schakelen die eens pols hoogte komt nemen en vragen hoe het verhaal in elkaar steekt.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 21:59

Wil je me in PB zeggen welke manege dit is? Ik ken ook een paard dat zolang in een stal staat, een hengst, en aangezien ik ook in België woon, kan het wel eens goed zijn!

Heb even op je facebook gekeken en daar meen ik de manege te herkennen. Dus ik denk dat je op de manege staat waar ik ook wel eens kom rijden. Je paardje komt me ook bekend voor!
Ik kan dan alleen maar zeggen dat dit helaas waar is... ;(
Laatst bijgewerkt door xAnthea op 21-02-12 22:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:05

danique115 schreef:
als jou paard 1 a 2 uur per dag buiten komt en dan ook gewoon beweging krijgt is daar toch niets mis mee. bij ons kunnen de paarden sowieso niet op het weiland dan staan ze tot hun knieeen in de prut en dat vind ik pas zielig. in de box is het lekker warm en hebben ze hooi.

Daar is heel erg veel mis mee zelfs....

1 of 2 uur is gewoonweg te weinig, daar kun je niets mooiers van maken.

En zielig? Op je 17e zou je toch beter moeten weten....
Naast dat het voor een paard frustrerend is, is het gewoon erg ongezond.
Een paard is niet gemaakt om de hele dag in een warm knus hokje opgesloten te worden. Een poes vind dat erg fijn wellicht, maar een paard is toch een volstrekt ander dier.
Hooi kun je ook buiten voeren.... dat lijkt me geen argument.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:15

Ik heb al haar foto's eens goed bekeken, en ik ben er helemaal zeker van. Ik herken de stal & de buitenbak, dus dit is waar. Ze hebben die hengst gekocht, maar er was niet veel mee aan te vangen. Tegen mij zitten ze altijd op te scheppen dat het zo'n braaf paard is en dat ze hem van de winter (die alweer voorbij is) gingen zadelmak maken, maar dit komt er nooit van. Ik vroeg dan eens om de hengst te laten zien, maar erbij in stal gaan ging hij niet.
Ik vind het vet zielig voor het paard, dat is geen paardenleven. Maargoed, ik vind dat die mensen zowiezo al niet goed omgaan met paarden, maar ik laat ze maar doen...

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 22:24

Ninx schreef:
danique115 schreef:

Daar is heel erg veel mis mee zelfs....

1 of 2 uur is gewoonweg te weinig, daar kun je niets mooiers van maken.

En zielig? Op je 17e zou je toch beter moeten weten....
Naast dat het voor een paard frustrerend is, is het gewoon erg ongezond.
Een paard is niet gemaakt om de hele dag in een warm knus hokje opgesloten te worden. Een poes vind dat erg fijn wellicht, maar een paard is toch een volstrekt ander dier.
Hooi kun je ook buiten voeren.... dat lijkt me geen argument.

Helemaal met je eens, Ninx! :j
1 of 2 uurtjes buiten, dat is veel en veel te weinig.

En als ik een stalling zou weten waar een paard al jarenlang er niet uit geweest is, geloof ik dat ik alles in het werk zou stellen om er iets aan te doen. Vroeger durfde ik dat niet, nu ben ik 41 en kan mij het geen moer schelen wat men op die stalling er van vindt, zolang dat beestje er maar uit komt. Schandalig! (als het echt waar is). :(

Duuk2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 09:35

Ferdo schreef:
Ik heb al haar foto's eens goed bekeken, en ik ben er helemaal zeker van. Ik herken de stal & de buitenbak, dus dit is waar. Ze hebben die hengst gekocht, maar er was niet veel mee aan te vangen. Tegen mij zitten ze altijd op te scheppen dat het zo'n braaf paard is en dat ze hem van de winter (die alweer voorbij is) gingen zadelmak maken, maar dit komt er nooit van. Ik vroeg dan eens om de hengst te laten zien, maar erbij in stal gaan ging hij niet.
Ik vind het vet zielig voor het paard, dat is geen paardenleven. Maargoed, ik vind dat die mensen zowiezo al niet goed omgaan met paarden, maar ik laat ze maar doen...

Ik ben soms echt zo benieuwd naar de gedachtengang van mensen. Met deze zin laat je niets anders zien dan dat jij geen haar beter bent dan de eigenaar.

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 15:18

ik zal ook de dierenbescherming bellen,
die kunnen je wellicht meer info geven.
misschien kun je wel actie voeren met de manege :=

xLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:15

@ MaatjevandeVen:

De dierenbescherming kan in dit geval weinig doen.
Als die mensen hun paard binnen houden, is dat in feite niet strafbaar...
En het mag dus gewoon. Maar als dat paard nooit buitenkomt, heeft dat misschien
een reden. Misschien kan de TS ernaar vragen, maar het beste wat ze kan doen is
de stal-eigenaar inlichten dat dit dierenmishandeling is. Paarden horen buiten op wei,
niet binnen op stal.

maartjevdven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:19

Ali_Fair schreef:
@ MaatjevandeVen:

De dierenbescherming kan in dit geval weinig doen.
Als die mensen hun paard binnen houden, is dat in feite niet strafbaar...
En het mag dus gewoon. Maar als dat paard nooit buitenkomt, heeft dat misschien
een reden. Misschien kan de TS ernaar vragen, maar het beste wat ze kan doen is
de stal-eigenaar inlichten dat dit dierenmishandeling is. Paarden horen buiten op wei,
niet binnen op stal.

oke sorry