eten jullie....paardenvlees?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

eet jij...paardenvlees?

ja ik vindt het gewoon heerlijk!
61 (13%)
nee....vindt ik hartikke zielig!
126 (28%)
nee..want ik ben vegetarier..
64 (14%)
ja ik eet het wel maar met gemengde gevoelens..
38 (8%)
nee want ik vindt het vies!
48 (10%)
nee...andere reden, oa;
101 (23%)

Totaal aantal stemmen: 438

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:09

Jippie schreef:
of paard [Konikspaarden]. Ik heb er geen probleem mee om dergelijk paardenvlees te eten. Die dieren hebben een prachtleven gehad.

Behalve dan in dat bewuste park waar te weinig eten stond en de beesten van de honger dood gingen. 'Natuurlijke selektie' werd dat toen door de parkopzichters genoemd.

Biepmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 21:12

In een heleboel dingen zit paardenvlees, dus soms eet zonder dat je het weet.
Bijvoorbeeld in stoofvlees voor de friet, dat door de snackbar in blik gekocht wordt (Makro verkoopt het ook) en in frikandellen.

Sando

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:25

Biepmiep schreef:
In een heleboel dingen zit paardenvlees, dus soms eet zonder dat je het weet.
Bijvoorbeeld in stoofvlees voor de friet, dat door de snackbar in blik gekocht wordt (Makro verkoopt het ook) en in frikandellen.

Je hebt ook stoofvlees zonder paarden vlees, dat eten wij in Belgie altijd.

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:27

ik let er eigenlijk niet zo op maar een paardenbiefstukje vind ik niet te eten..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:33

Nee, anders... omdat m'n moeder het nooit maakt.... Ik eet sowieso niet zo heel veel vlees en aangezien m'n moeder nooit paardenvlees koopt/maakt eet ik het dus ook niet. Heb geen idee hoe het smaakt eigenlijk...

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:34

het zit tussen mn oren, paardenvlees komt het huis niet. gelukkig koopt mijn moeder het ook niet, ze krijgt het zelf ook niet door haar keel het zijn je vrienden! je eet toch ook geen mensenvlees? waarom dan wel paardenvlees. ik beschouw paarden als mijn vrienden en eet ze daarom niet.

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:35

varkens en koeien vlees is een stuk malser en sappiger dus je mist niets smaakt trouwens ook beter varkens en koeien

Margon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:42

Ik eet gewoon koe en varken of zo iets dus waarom zou ik geen paard eten! Ik heb het nog niet zo vaak op (ja of ik weet niet dat het paardenvlees was) maar ik heb gestemd op ja ik eet het wel maar met gemengde gevoelens..

bakkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:47

ik heb het eigenlijk nog nooit gegeten,gewoon om de simpele reden dat m'n moeder het nooit klaarmaakt.Heb er ook niet echt behoefte aan,maar als het nu toch eens een keer op m'n bord ligt zal ik het niet laten liggen

Silenzio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:51

nee gewoon eten ze merken er toch niks van...

Joyce1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 22:57

Antoinette schreef:
Wij eten het wel Vingers aflikken

Ik ben dol op vlees en ook paardenvlees. ik vind het lekker en heb er eigenlijk geen problemen mee.

Ik ook. Vind paardenvlees echt niet vies. Heeerlijk juist Vingers aflikken

teriema

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:04

ik eet vooral paardenrookvlees, lekker op een plakje krentenbrood.

rebati

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:08

Ja paardenrookvlees, echt het lekkerste beleg vind ik!

Sprite

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-04 23:48

ik heb dit topic met veel plezier doorgespit Haha! leuk om te lezen dat mensen hierover nadenken, en er spreekt boven alles een enorme liefde voor paarden uit, of je nu wel of geen paardevlees eet Haha!

wij zijn zelf al een jaar of tien vegetarier. we zijn goed gezond omdat we (itt veganisten) wel eieren en melk produkten eten. we eten overigens ook geen vis. het is absoluut een fabeltje dat je vlees of vis moet eten om gezond te blijven.
toen ik zwanger werd heb ik mijn arts hierover geraadpleegd, als het noodzakelijk was zou ik vlees gegeten hebben voor mijn kind gedurende de zwangerschap. de arts vond het zelfs verstandig (eet zelf wel vlees overigens Knipoog ) aangezien er tegenwoordig zoveel rommel in vlees zit. mijn zoon is nu 3, eet geen vlees en is gewoon gezond, het is een beer van een jochie Haha!

Cassidy"]
Mensen die vegetarier zijn omdat ze het zo zielig vinden dat dieren worden gedood omdat wij het vlees ervan willen hebben zijn in mijn ogen vreselijk hypocriet bezig, als ze een leren bankstel in huis hebben, leren schoenen dragen, en een leren zadel op hun paard leggen. Wees dan ook zo konsekwent om alle dierlijke producten te vermijden, inclusief de gelatinecapsules waar de antibioticakuur in verpakt zit als jij ziek bent en die antibioticakuur nodig hebt....Lips are sealed
[/quote]
jeetje cassidy wat ga je weer kort door de bocht.
het vegetarisch worden is een proces en ieder heeft zijn eigen principes, die hij op momenten in zijn leven ontwikkelt en hopelijk na kan volgen.
je begint misschien met het laten staan van paardenvlees, omdat je het paard van dichtbij hebt leren kennen. als je er op door denkt en je realiseert, dat het gevoelsleven van een koe net zo bijzonder kan zijn, stop je misschien met het eten van vlees en later ook met vis. misschien wordt je later zelfs veganist en ben je bereid het jezelf nog veel moeilijker te maken. ik heb enorm veel respect voor deze mensen. maar ik zelf ben daar (nog?) niet aan toe.

ben ik dan hypocriet, omdat ik een leren bankstel heb en een leren zadel? zolang dit nog een rest produkt is van het vlees waarnaar nog steeds een enorme vraag is, heb ik daar niet zo'n probleem mee. als er een koe speciaal voor mijn bank dood moet, is het een ander verhaal.

[quote="Cassidy"]
Dat neemt niet weg dat ik zonder problemen vlees kan eten van een dier (maakt niet uit welk dier) als ik het zelf niet hoef te doden. Ik zou een van de personen zijn die acuut vegetarier zou worden als ik het zelf zou moeten doen.
[/quote]
kijk, dat vind ik nu hypocriet *LOL*

[quote]
Maar mensen: het is toch heel natuurlijk om dieren te eten?! vossen eten ook konijntjes (van die schattige beestjes) en reigers eten ook vissen! Zijn ook allemaal gezonde dieren.
[/quote]
zij zijn carnivoren, hun systeem is alleen op vleesvoeding gebouwd, dat van herbivoren op plantenvoeding.... de mens is zowel carnivoor als herbivoor. wij kunnen dus kiezen Lachen vosjes niet.

[quote="promptertje"]
[quote="Cassidy schreef:
Dus, hou je van paarden? Dan eet je ze hier op, i.p.v. ze op transport te zetten naar Italie of Frankrijk.

Welnee, dan zorg je ervoor dat ze niet op de markt terecht komen waar ze aangekocht worden voor de slacht....
[/quote]
idd en dat betekent ook dat als je je paard helaas moet laten inslapen en je kiest voor de slacht, dat je moet checken of ie echt dood is (of iemand die je vertrouwt dat laten doen), anders is de kans aanwezig dat ie door een achterdeurtje in de slachtruimte zo de wagen naar italie op gaat Boos!

in mijn ogen komt het hier op neer:
of je eet geen vlees omdat je dieren met net zoveel respect wilt behandelen als mensen.
of je eet vlees omdat je jezelf als mens boven het dier acht en meent dat je over zijn leven mag beslissen, zonder de belangen van het dier in acht te nemen.

een vos heeft geen keuze, qua voedingssysteem en qua intelligentie, wij wel.
en met het argument dat produkten van dode dieren noodzakelijk zijn voor veel andere produkten, veeg ik mijn bips af Knipoog
er zullen voor de meeste van deze dingen prima alternatieven ontwikkeld kunnen worden, als de mens dat maar wil.

maar boven alles staat dat het een ieder vrij is om te eten, waar hij mee kan leven. of dat nu alleen geen paardenvlees is, of alleen bepaalde soorten niet, of helemaal niets. het staat je wat mij betreft ook vrij om hond te eten, een dier is een dier. maar steek je kop niet in het zand en neem dan ook de verantwoordelijkheid voor de voorgeschiedenis van je stukje vlees.

sorry voor de lange reaktie, maar het moest echt even Bloos

Hanneke_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 00:50

Ik eet geen pardenvlees, simpelweg omdat ik vego ben. En niet zoals veel mensen omdat ik het zielig vind dat er dieren worden geslacht (dat is in mijn ogen natuurlijk), maar omdat ik tegen de bio-industrie ben. Dit betekent dat ik wel biologisch vlees eet (hoewel dat bijna nooit voorkomt, omdat dit erg duur is en ik als arme student hier geen geld voor heb Knipoog)

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-04 01:04

Beste Sprite, je verhaal spreekt me aan, maar ook aan jou gaat de hypocrisie niet helemaal voorbij............DAt van die leren bank en zo - dat ben ik met je eens, tenslotte gaan alle keoien hoe dan ook een keer dood en dan heb je een huid, dus die kun je dan net zo goed maar voor je bank gebruiken - weggooien is zonde Haha! toch?

Maar dat van die melk, dat vind ik altijd een interessant verhaal bij vegetariers. Want om een koe melk te laten produceren, moet die koe kalfjes krijgen. En ongeveer 50% van die kalfjes zijn stieren. Die kun je niet allemaal vrolijk oud laten worden (zie je 't voor je, weilanden vol met van die enge dikke stieren...) en dus zul je ze op een gegeven moment moeten slachten - en opeten.

Het is niet zo dat ik op deze basis vegetariers veroordeel, iedereen maakt z'n eigen keuzes, maar dit blijft intrigeren.........

sHaKiEjLaVeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:00

Ik eet nooit paardenvlees..
Maar, ik rij op een manege, en daar had een keer een paard heel erg koliek, maar, ze konden m niet meer naar Utrecht brengen want dan zou die omvallen in de trailer, dus hebben ze m inlaten slapen, maar...toen heb dat paard ong 2 dagen op de brug gelegen hij zou gelijk sochtens worden opgehaald ( was savonds gebeurt ) , maar dat gebeurden dus niet, maar al die kinderen van de lessen kwamen en iedereen zag dat liggen, en het ergste was nog dat er ook nog een hoef onder vandaag kwam ( lag een zeil over heen ) ! en ik heb dat ook gezien, en dat was zoooooooooooo eng om te zien, en de brug lag vol met bloed....

Maar, ik ben tegen de slacht...
en ik weet niet of jullie dit dom vinden, maar ik eet geen frikandellen meer, omdat er paardenvlees in zit....
En sommige vinden dit dom, want dan zeggen ze, waarom wordt je geeen vegetarier, want je eet wel gewoon varkens vlees en koeien vlees, dat weet ik, maar ik vind het anders, want je ben zo met paarden bezig en dan ga je een paard op eten, en ik vind dat niet kunnen, jullie kunnen een andere mening hebben, maar dit is mijn mening

Spetterlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:16

Hee jammer dat ik dit topic niet eerder heb ondekt Bloos!

Ik ben compleet vegetarier en nog iets verder ( nog niet helemaal veganist ) en eet dus ook geen paardenvlees.
Sinds ik met paarden omga ben ik vegetarisch geworden, in alle soorten vlees.

Ik vind het onzin dat mensen wel varken en rund eten, maar geen paard.
Het zijn allemaal levende wezens, met gevoelens, dus om nou het ene wel en het ene niet te eten.. Dat is denk ik echt iets wat in je hoofd zit, niet omdat je het zielig vind om paarden te eten, maar omdat je denkt dat het niet hoort. ( denk ik dan zo )

Ik heb zoiets van, eet alles of eet niets, niet denken dat je een dierenvriend bent omdat je geen paard eet terwijl je wel andere beesten eet, dat is gewoon heel erg dubbel.

Zal wel veel tegenreactie krijgen ? Clown

Sylhouet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:19

Paardenvlees?
Nee, maar ik eet helemaal geen vlees Haha!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 09:51

heel af en toe een frikadel. verder was ik vegetarisch, maar mijn ouders vonden dat niet keej en n u hebben we een copromis en eten we biologisch Haha!

_Vanes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 10:41

Ik eet wel paardenvlees,omdat een paard meestal een beter leven(als "scharreldier")heeft gehad als een bio-industrie dier.Ik heb dus minder gewetensbezwaren bij paard,dan bij kalf,varken of kip.

Wisten jullie dat "de amerikanen" ,"de europeanen"maar barbaars vinden ,omdat we hier paardenvlees eten(ze eten wel de italiaanse salami,ze moesten eens weten...............)! Haha! Leuk detail!!(daarnaast vinden wij,europeanen,dat de ämerikanen op andere vlakken de dierenrechten schenden.)

RockyLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:23

Ik ben vegatarier, maar als ik vlees zou moeten eten, zou ik pardenvlees eten denk ik, want deze dieren worden er niet voor gefokt.

talouch

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 11:26

misschien niet moedwillig maar wat denk je dat er met alle veulens welke ieder jaar geboren en niet bij de huidige eigenaar kunnen blijven of aan een andere eigenaar verkocht worden gebeurd. Dit worden dan toch echt slachtpaarden omdat ze dan toch nog wat opbrengen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:09

Ik eet gewoon een fricandel of kroket, maar zal niet de slager om een stukje paardebiefstuk vragen. Beetje hypocriet hé? Schijnheilig

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-04 12:09

Hmmm, heb trek gekregen van dit topic. Ga morgen maar weer eens een paar paardenbiefstukjes halen.
Jammer dat de slager op zondag niet open is Vingers aflikken