Ervaringen met onbeperkt hooi??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:14

Zo zijn ze hier ook wel hoor , dat ze dan wel even wachten totdat er "lekker" hooi bij komt :P

Maar daar ben ik heel makkelijk in : dan krijgen ze dat dus niet , op een gegeven moment wint de honger het wel van de lekkere trek en eten ze toch (duidelijk onder protest :') ) het schrale hooi.

Ze kunnen van mij dan echt het heen-en-weer krijgen , zulk prinsessengedrag straf ik meteen af :n :P

Hetzelfde met hooi dat natgeregend is in het net , dat gaat toch echt op :j

Laat ze het fijn even bekijken zeg , tuig :P

Ik laat dan of gewoon het restje zitten totdat het op is , dat kan prima bij deze dames bij wie het onbeperkt voeren goed bevestigd is , een keertje op laten gaan zorgt dan niet voor problemen.

Maar het kan ook zijn dat ik dan nieuw hooi erbij doe , maar dan niet gemengd maar ALLEEN maar het arme hooi , als straf :7

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:19

Hier wordt pas nieuw gelegd als álles op is (2x per dag checken), anders krijg je ook zo'n laag rot hooi onderin de bak op een gegeven moment. Dan staan er dus 2 dikke Friezen vrolijk die restjes op te eten terwijl de rest als een stel prinsesjes op een rijtje smachtend naar de shovel met nieuwe baal hooi verderop staan te kijken en afwachten tot de Friezen de restjes op hebben en het nieuwe hooi komt, echt hilarisch om te zien :')

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:20

Haha, hier wordt zulk prinsen (heb geen prinsessen :D )gedrag ook afgestraft hoor. Vooral pony heeft er een handje van ouder hooi te laten liggen. Nou, hij zal dat eerst moeten opeten voor er nieuw komt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:28

Ach , over het algemeen ben ik de rotste niet en gooi het oude hooi gewoon weer bovenop , dan komt het wel op :P

Tancreda4

Re: Ervaringen met onbeperkt hooi??

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 14:41

Mijne krijgt maar 2x lekker hooi, en als ze daar op wilt wachten; prima. Maar het komt echt niet eerder :n Nu ben ik wel zo dat ik het armere hooi, dat te lang blijft liggen, wel weg doe (naar een ander paard die het misschien wel nog eet, of als bodembedekking). Ik heb hooi baaltjes van natuurland, waar een hoop tussen zit dat ze echt niet hoeven, ook niet als je het heel lang laat liggen. Dat is veelte grof en gewoon echt niet lekker blijkbaar. Ik verspil het niet, het gaat dan naar de andere paarden, en als die het niet opvreten, dan wordt het als bodembedekking in een van de stallen gebruikt. Ik gooi geen droog hooi weg :n Ik heb wat balen met heel raar spul erin zitten wat ik niet vertrouw, maar dat gaat als bodembedekking in de stal van jonge kalveren. Ze liggen heerlijk zacht, en ze eten het toch niet. Heeft het toch nog nut :)

In de zomer krijgen ze een bak vol graszaad, en dat blijft idd zitten tot het echt op is. Of het moet dusdanig nat regenen dat het echt niet meer lekker is (we hebben nog geen bak waar het water uit weg loopt, dus het gaat lekker 'weken'). Maar ook dat gaat te drogen en als stalbedekking :=

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:07

ja maar daar ga je dan met je onbeperkt voerbeleid :P want ze zorgen er dan dus zelf voor dat ze niet de hele dag eten?
dus dan staan ze nog uren geen voedsel te verteren........ en dat is nu net wat we proberen te voorkomen met het 24/7 ruwvoer verstrekken :+

dat mengen vind ik toch niet zo handig. maar alleen graszaad denk ik niet dat ze het op zullen redden. Gezien ik er 2 heb die klei/zand eten. 1 denken we aan maagzweren (deze heb ik nog niet zo lang dus ken het voerbeleid van vroeger niet) en 1 is het volgende paard:

ik heb dan ook nog eens een koliek-gevoelig paard. Dit paard eet ook alsof haar leven er vanaf hangt als ze op de wei mag, is een altijd-alles-eter volgens de dierenarts, ze mag ook niet op een zandpaddock omdat ze daar ook alles op eet aan blaadjes en dingetjes en dan dus zonder moeite het zand ook mee eet.
ze staan in de zomer meest op een kortere wei, en delen vd dag mogen ze op volle weien en zo wissel ik met 4 weien af. dit is natuurlijk ook minder gunstig..maar continu op een volle wei durf ik ook niet ivm koliekvreetgraagpaard, zeker omdat ik maar een klein hectare weide heb dus het geen heidegras is zogezegd, maar vers groen gras... Het zou in de praktijk ook nooit uitkomen, want als ze 1 wei leeg heeft, is de ander nog láng niet bij gegroeit zo gehaast werkt ze alles weg.

hoe doen jullie dat allemaal in de zomer trouwens? ook standaard hooi/kuil bijvoeren?

edit: dat gewoon niet geven aan de prinsessen durf ik dus niet aan met het koliekerige paard. Want als ze dus dan een hele dag geen weide er bij krijgt, en alleen op graszaad staat is haar maagdarmstelsel al van streek. Ik ben daar echt heel voorzichtig mee.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:09

In de zomer beperk ik ook de voedsel inname door strookbegrazing.
Eigenlijk is mijn paard er zo aan gewend dat hij niet altijd te eten heeft dat hij er goed mee om kan gaan. Het is totaal geen schrokken. Is het op? Prima, wacht ie geduldig.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:13

strookbegrazing heb ik ook altijd gedaan. maar kan dus ook niet meer met dat ene probleempaard. als de strook aan gras leeg is, gaat ze verder aan alle andere planten, ook de giftige (ook JKK!). zij is écht niet wijs :+ . Dus daarom ben ik sinds dit jaar (na de operatie) maar gestart met allemaal weitjes en dan wisselen. want dan laat ze de giftige planten wel staan, als ik op tijd wissel. dan gaat het goed, dus dan doe ik dat, maar de weien gaan met dit beleid wel erg rap kaal..

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:26

Ja dat is altijd lastig, bij ons blijven grote delen land zo goed. Strookbegrazing gaat ook langzaam, dus zelfs gras over om te hooien. Echter... Gaat het flink regenen is het lastig, stuk dat ze hebben opgevreten is dan gelijk nat en blubberig maar ik kan ze ook niet op de grote wei zetten dan.
Winter is voor mij stuk minder uitpluiswerk! Gewoon hooi en stro in de netten en klaar :=

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:33

Met zo'n paard zou ik gewoon zorgen dat er altijd iets aan goed verteerbaar ruwvoer staat , moet toch goed komen ?

Als het gras op is dan kan ze aan het net beginnen :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:37

Ja, zou je denken inderdaad... Maar de praktijk valt vies tegen.
Maar om de dag krijgen ze een stukje strook erbij dus t valt mee. Is ook geen rijk gras natuurlijk. Komen ze wel teveel aan doordat de strook iets teveel is opgeschoven dan krijgen ze een paar dagen dieet, dus alleen wat hooi met stro.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 15:56

maar pmarena, dan moeten ze wel naar het hooi gaan als het gras op is.
Ze wordt dit jaar alweer 4, en moet zeggen dat ze lijkt te groeien in haar verstand wat ze wel of niet kan eten.

afgelopen zomer, met dus het wisselweien-beleid, heb ik dit ook gedaan hoor. als het karig werd, en de volgende wei nog niet vol genoeg was hooi neerleggen. bleef wel vaak liggen ook al leek het gras in mijn ogen op (dus wat was ze dan weer aan het eten, joost mag het weten). Nu kunnen ze altijd meer van een kale wei halen dan je denkt..dus wat dat betreft.

Heb het met stroken-beleid ook geprobeerd, en dan zien ze dat hooi niet eens - maar blijven continu op de nieuw gegeven strook staan :+

Maar hoe ga je dat met het overgewicht om. Want als ze op gras staan, in principe is dat met een wisselwei dus onbeperkt, vreten ze zich aardig rond..?
Naar mijn idee is de enige oplossing dus op een kale wei houden met hooi + het vertrouwen in je paard dat hij het giftige laat staan als het gras op is :+

Dus vandaar, lees graag andermans ideeën/ervaringen!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:01

Gelukkig heb ik geen giftige planten op de wei, ik knip wel regelmatig even brandnetels en dat mogen ze er ook bij eten :)
(wel komisch gezicht, sta ik in de bosjes in het natuurgebied met een grote emmer, handschoenen en schaar tussen de brandnetels :') )

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:08

ik heb er helaas nog wel , ik sta hier nog maar een jaar en kon dus helemaal opnieuw beginnen (had op mn oude plekkie op enkele JKK plantjes na de wei vrij, ik was er bijna :+ ga ik verhuizen haha). Het is hard aanpoten met deze plant en dat is niet binnen een jaartje klaar. de brandnetels laat ik staan. maar heb ook veel boterbloemen hier, die ben ik nu ook maar aan het weghalen aangezien ze daar ook aan verder gaat en die zijn toch ook giftig?
er staat nog een hele vreemde soort. hele grote donkergroene bladeren, worden wel tot je knie zo hoog, gaan allemaal op als ik het niet weghaal. Ik weet niet wat het is, maar van mij mag het ophouden met terugkomen haha. ik vertrouw dat paard voor geen meter want alleen DIE eet er aan, de andere niet.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:09

Bedoel je geen zuring? Dat is niet giftig.

PardoesJessi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 16:12

Hms ja, ook mijn "kudde" laat de restjes graag liggen. Op zich te begrijpen maar dan wachten ze nog maar even op nieuw. Het is niet dat ze niks hebben. Dus zullen ze wel niet zo'n trek hebben. Moet wel zeggen dat ze binnen eten (inloopstal) en dat ik het in een grote bak doe om smeren te voorkomen.

In de zomer zit ik op een totaal ander voer regime. Enorm tijdrovend voor mij helaas. Maar ze gaan bij mij 2 blokken van 3 a 4 uur het land op. Ze verdragen langer weiden niet. Daartussen staan ze op de paddock. Ik probeer de graasblokken zo goed mogelijk te verdelen. En in de middag wil ik dan wel zeer schraal hooi bijvoeren maar dat moet wel voor handen zijn. En daarmee zit ik dan weer met stof wat mijn ene paard zeer slecht verdraagt....

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 17:13

Hier staan ze niet uren zonder te eten hoor :n Ze vreten het graszaad ook goed. Maar ik merk wel dat ze soms wel verlangend staan te kijken of er niet van dat hele lekkere nog komt. Jammer voor hen is dat niet onbeperkt ;) En gaan ze vanzelf over naar graszaad.

Strookbegrazing heb ik afgelopen zomer gedaan; geen succes met een enorm jaloers en dominante merrie ertussen. Die schrokt of haar leven er cvan af hangt, valt tussendoor nog steeds de andere aan omdat die er niet ij mogen komen etc. Schrokken en onrust, nee, niets voor de dames. Ik gooi ze voortaan gewoon op een groot stuk, dan eten ze een stuk minder schrokkerig.

Ze krijgen in de zomer niet tot nauwelijks 'lekker' hooi, enkel graszaad onbeperkt. Daar hadden ze afgelopen zomer wel nog veel behoefte aan. Ook omdat ze niet veel gras hadden op het weitje waar ze liepen.

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 20:37

Tancreda4 schreef:
Hier staan ze niet uren zonder te eten hoor :n

oei bedoelde het ook niet zo naar jou he!
ik bedoelde dus ook voor mezelf: daar sta je dan met je mooie onbeperkt voerbeleid :+
want de mijne laten het graszaad dus mooi liggen.. maar toch zie ik ze ook stiekem wel weer eten daar als ik langs kom, dus het zal ook allemaal wel meevallen :)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:26

Pas op met Engels Raai graszaad.
Daar kunnen groeiversnellers in gemest zijn en dat geeft bij paarden bepaalde ziekte beelden.

Liefsyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 21:35

onze pony kreeg ook onbeperkt hooi! Geen idee of het nu juist wel of juist niet goed is:)

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:20

Is er in dit topic ook een Tinker eigenaar.
Hij of zij wil ik wat vragen ??

nikitabanana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 18:49

pmarena schreef:
Nikitabanana : dat is heel erg vervelend wat er gebeurd is , maar een dergelijke ervaring zegt natuurlijk totaal niks over het concept "onbeperkt voeren" :o

Domweg onbeperkt voer voor de neus van een paard zetten is niet te vergelijken met een verstandig voerbeleid waarop je overschakelt op VERSTANDIG onbeperkt voeren.

Juist paarden die gewend zijn om te moeten vreten voor hun leven omdat ze af en toe een plukje krijgen dat weer snel op is , krijgen koliek....

maar bij mij krijgen ze ook geen plukje hooi, ik voer ze liever wat teveel dan te weinig dus daar kan het niet aan liggen. maar mijn fries is zobiezo wat gevoeliger. ook voor het nieuwe gras, kan ze ook niet teveel van hebben..
zoals ik haar nu voer gaat het goed.. :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:32

Ariebren schreef:
Is er in dit topic ook een Tinker eigenaar.
Hij of zij wil ik wat vragen ??

Yep, me!

FahyaFemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 19:38

Ariebren schreef:
Daar kunnen groeiversnellers in gemest zijn en dat geeft bij paarden bepaalde ziekte beelden.

welke ziektebeelden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 20:13

FahyaFemke schreef:
Ariebren schreef:

welke ziektebeelden?

Ik zou sowieso nooit graszaadhooi gebruiken vanwege de vele bestrijdingsmiddelen die er overheen zijn gegaan. Daarbij is het te eenzijdig... maar 1 soort gras terwijl paarden van nature kruideneters zijn.