wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kim2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:31

Ik ben zelf een tijdje op zoek geweest naar een bijrijder voor mijn paard omdat ik veel tijd in het ziekenhuis doorbreng(helaas) maar ik twijfelde altijd of ik die persoon dan moest laten betalen...
Bij betaling heeft naar mijn mening de bijrijder ook medezeggenschap over mijn paard,dat zie ik niet zo zitten...
Daarom heb ik gezegd dat ik er geen geld voor wil,onder voorwaarde dat ze mijn paard goed behandelt,en als ze iets stuk maakt het dan ook vervangt..
Nu is het op niets uitgelopen omdat de klik er niet was(mijn paard is nogal eenkennig en ruim 1.80 dus er zijn al 2 ruiters die niet wisten hoe ze hem erdoorheen moesten krijgen,1 ruiter was te klein)
Ik heb daarom maar besloten om hem lekker vakantie te geven als ik eruit lig.
ook staat er een meisje bij ons op stal die een paard van een ander voor 2 of 3 dagen in de week verzorgt en rijdt en zij betaalt er 50 euro per maand voor.
Ook staan er een paar die niets betalen dus het is voor iedereen verschillend....
Als er bijvoorbeeld van tevoren al dan niet op papier goede afspraken worden gemaakt dan is het geen probleem om er geld voor te vragen.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:32

Ik heb ook een bijrijder, meerdere redenen: maar de voornaamste is dat als ik ziek ben of op vakantie wil. Ik iemand mijn paard of paarden kan laten doen zonder dat ik me zorgen hoef te maken of het wel goed gaat. Ze kent ze namelijk inmiddels erg goed en weet hoe ik het graag wil.
Mijn bijrijder betaald mij 50,- per maand voor 1 dag in de week en krijgt daarvoor ook les (van mij). Vraag ik of ze meer kan, dan kost dat natuurlijk niets.
Kleine bijdragen vind ik geen probleem, want waarom zou ik alleen de lasten hebben en wel samen het plezier.
Vind het wat anders als mensen nog een paard aan moeten schaffen en het niet kunnen bekostigen zonder bijrijder (uitzonderingen daar gelaten).

_Nancy

Re: wel op manege betalen maar niet voor bijrijpaard ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:36

€50 euro voor 1x per week?? :wow:
Dat is ruim €13 euro per keer.. Dat is wel errug veel vind ik.. :j

de_kale

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:40

Grappig hoe de meningen hier zo verdeelt zijn over het betalen van een bijrijder.
Heb het in mijn jeugd duidelijk erg getroffen, ik had het paardje 3 tot 6 dagen per week tot beschikking en hoefde hier niets voor te betalen.
Daarbij kreeg ik ook nog eens 1 tot 2 keer per maand een uurtje prive les betaald door de eigenaar.

Omdat ik zelf orienterende ben om na jaren eens voor een eigen beestje te zoeken, maar eigenlijk maar 5 a 6 dagen per week zou zou kunnen komen hier gaan inlezen wat een beetje normaal is met oa een bijrijder.
Maar merk eigenlijk dat ik met het idee dit op vergelijkbare manier te willen doen het iemand dus erg luxe maak.
Zelf heb ik zo voorheen erg veel kunnen leren, en zou dit eigenlijk ook nu een jonger of financieel minder gezegend iemand willen gunnen.
Bij bijvoorbeeld vakantie heb je zelf ook een groot voordeel.
Het eerder genoemde sneller slijten en beschadigen van spullen vind ik eigenlijk een beetje onzin, slijten doet het toch wel, en als iemand overal netjes mee omgaat lijkt mij de kans dat je zelf iets beschadigd net zo groot.
Overigens nog nooit van iemand in mijn omgeving gehoord dat een zadel(toch de grootste kostenpost qua materiaal) versleten was bij normaal onderhoud.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:44

_Nancy schreef:
€50 euro voor 1x per week?? :wow:
Dat is ruim €13 euro per keer.. Dat is wel errug veel vind ik.. :j

Die 13,- is incl. les, dan valt het juist mee vind ik.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:45

Ja les van haar zelf..
Dus ze betaald 13 euro voor een les, geen bijrijdpaard..

Ik zou iemand niet eens bijrijder noemen, maar een lesklant ofzo.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:45

de_kale schreef:
Heb het in mijn jeugd duidelijk erg getroffen, ik had het paardje 3 tot 6 dagen per week tot beschikking en hoefde hier niets voor te betalen.

Ik ook := Ik heb altijd 7 dagen per week kunnen rijden (soms 2 of 3 paarden per dag) zonder ooit één cent betaald te hebben :')
Was ook heel normaal bij ons op stal/hier in de buurt. Maar blijkbaar is de norm nogal veranderd.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 14:46

kim2012 schreef:
Bij betaling heeft naar mijn mening de bijrijder ook medezeggenschap over mijn paard,dat zie ik niet zo zitten...

Om de dooie donder niet! Als jij een kleine bijdrage vraagt, is dat omdat bijrijder mag rijden op een leuk dier, voor de kosten van "verbruik" zoals slijtage van harnachement, ijzers etc. Niks geen medezeggenschap. Als iemand dat wil, dan kopen ze maar een eigen paard. Natuurlijk word het een ander verhaal als je je bijrijder de helft laat betalen van alles. Maar niet als je het over "een bijdrage" hebt.

Ik laat mijn bijrijdster zeker wel betalen. Zij mag 4 keer in de week rijden, dat doet ze voor haar hobby en niet omdat ik zo dringend haar hulp nodig heb. Tuurlijk is het prettig dat ik niet elke dag naar stal hoef als ik dat niet wil, maar als iemand niet wil betalen, dan ga je maar "op knikkeren" ofzo. Dan blijft mijn paardje gewoon lekker op de wei staan hoor, vind ze helemaal niet erg!
Al is het maar een kleine bijdrage, ik gebruik dat meestal om de hoefsmid van te betalen (ligt dan toch cash in mijn kast) ofzo, of als ik eens een flesje van het één of ander nodig heb voor paardenbeest. Geen groot bedrag, dat vind ik niet nodig. Maar hoeven slijten wel en moeten weer bekapt worden, mede doordat zij rijdt :D

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:00

En 13 euro voor een priveles vind ik niet duur. Ik neem tenminste aan dat het priveles is.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:04

Japeloup, ben jij gecertificeerd instructrice dan? En ik sluit me aan bij degene die het ook al schreef: dat is geen bijrijdster, 1 keer in de week en dan les hebben. Dat is een lesser van je.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:09

GamblersCup schreef:
Japeloup, ben jij gecertificeerd instructrice dan? En ik sluit me aan bij degene die het ook al schreef: dat is geen bijrijdster, 1 keer in de week en dan les hebben. Dat is een lesser van je.

Agree. Wil die overeenkomst trouwens echt niet afkraken hoor. Maar mijn beeld van 'bijrijder' is anders. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:10

_Nancy schreef:
Je moet geen paard nemen als je het niet kan betalen, of alleen maar rond kan komen als je een betalende bijrijder hebt, dan heb je de zaakjes slecht geregeld. :n

_Nancy schreef:
Sterre schreef:

Soms heb je een paard gekocht onder ideale omstandigheden en is geld geen issue.
Als geld om wat voor reden dan ook (werkeloos worden, scheiding etc.) wél een issue wordt en je dan de keuze moet maken "paard verkopen omdat ik het financieel niet meer rond kan breien" of "een betalende bijrijder zoeken zodat ik het paard kan houden", zou de keuze voor mij snel gemaakt zijn :) .

Hoe snel denk jij een betalende bijrijder te vinden?
Je vindt niet 'even' een bijrijder die wil betalen en ook nog geschikt is.

Ik had wel verwacht dat dit verhaaltje zou komen :D Was in ander topic ook zo.

Die dingen kunnen altijd gebeuren, maar als eigenaar hou je toch rekening, en dus per maand een bedrag opzij voor het paard, mocht je ooit in die situatie komen.
En je komt niet ineens in zon financiele probleem terecht, daar gaat een heel verhaal aan vast en het gaat dan steeds slechter.
Dat zul je dan zelf ook zien en als je zo'n dalende lijn ziet, is het tijd om dingen anders aan te pakken en te overwegen :j ;)

Juist, dus heb je de tijd om een betalende bijrijder te zoeken zodat je zo min mogelijk van je buffer kwijt raakt.
Waarom wel het plezier delen en niet de kosten? Je zoekt iemand om de kosten mee te delen en in ruil daarvoor deel je het plezier. Wie het kleine niet eert, is het grote niet weerd zeggen we wel eens...

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:26

VogeltjeM schreef:
GamblersCup schreef:

Agree. Wil die overeenkomst trouwens echt niet afkraken hoor. Maar mijn beeld van 'bijrijder' is anders. :)

Ja ik ben volledig gediplomeerd.
Vind dat een bijrijder hoe dan ook lessen moet volgen, tja en dat ik ze dan zelf geef....
Dus ga er van uit dat iemand die 1 dag in de week een bijrij paard heeft elke maand een les neemt. Trek die kosten af van die 50,- en bedenk je dan dat ze een uur les krijgt.
Dan heb je natuurlijk ook nog verschil in het paard, mijn bijrijder zit op een paard die haar veel leert. Iets wat ze graag wil. maar niet de tijd en het geld heeft om een eigen paard te kunnen doen.
Kan me voorstellen als je alleen maar in het bos wilt rijden, dat je dan een afspraak als ik heb te duur vind.

kim2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:26

GamblersCup schreef:
kim2012 schreef:

Om de dooie donder niet! Als jij een kleine bijdrage vraagt, is dat omdat bijrijder mag rijden op een leuk dier, voor de kosten van "verbruik" zoals slijtage van harnachement, ijzers etc. Niks geen medezeggenschap. Als iemand dat wil, dan kopen ze maar een eigen paard. Natuurlijk word het een ander verhaal als je je bijrijder de helft laat betalen van alles. Maar niet als je het over "een bijdrage" hebt.

Ik laat mijn bijrijdster zeker wel betalen. Zij mag 4 keer in de week rijden, dat doet ze voor haar hobby en niet omdat ik zo dringend haar hulp nodig heb. Tuurlijk is het prettig dat ik niet elke dag naar stal hoef als ik dat niet wil, maar als iemand niet wil betalen, dan ga je maar "op knikkeren" ofzo. Dan blijft mijn paardje gewoon lekker op de wei staan hoor, vind ze helemaal niet erg!
Al is het maar een kleine bijdrage, ik gebruik dat meestal om de hoefsmid van te betalen (ligt dan toch cash in mijn kast) ofzo, of als ik eens een flesje van het één of ander nodig heb voor paardenbeest. Geen groot bedrag, dat vind ik niet nodig. Maar hoeven slijten wel en moeten weer bekapt worden, mede doordat zij rijdt :D

Daar heb je ook wel gelijk in...
Als je het zo bekijkt is een bijdrage helemaal niet zo erg...
Als je het dan inderdaad weglegt voor hoefsmid,dierenarts en andere potjes en smeerseltjes oid dan heb je altijd een buffertje.
maarja,ik moet wel zeggen dat een bijrijder me goed uit zou komen maar hier in de buurt zijn er maar weinig....En mijn paard is niet makkelijk,dat is ook een probleem :)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:35

Citaat:
Ik denk, omdat je op de manege les krijgt op een ervaren pony/paard en bij een bijrijdpaard moet je het zelf maar uitzoeken

ik moet hier echt om lachen :') . Je wilt dus een doodbraaf paard om rond te hobbelen en wil verder niks leren?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:39

Ik heb geen "buffertje" hoor, ik laat haar daarvoor te weinig betalen. :D
Maar hier is het bijvoorbeeld heel normaal om 80 euro per maand aan je bijrijder te vragen (voor een normaal geschoold paard, niet persé een topper en ook geen knol waar je alleen maar mee door het bos kunt hobbelen), om 3 keer in de week te mogen rijden waarvan 1 keer een les is (les zit er dus bij in).
Als je dat uitrekend, beoefend de bijrijdster een héél goedkope hobby ;)

ilsexxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:40

Elco schreef:
Je helpt degene met een eigen paard omdat blijkbaar de eigenaar niet kan / wil en degene dus een dienst bewijst..
Ik zou er absoluut geen cent voor vragen ik zou eerder degene die mij uit de brand helpt juist betalen en haar dankbaar zijn omdat ze mijn paard wilt doen..

Dat zijn nu eenmaal de consequenties van een eigen paard hebben, als je er geen geld voor hebt of geen tijd dan moet je niet aan een eigen paard beginnen..

Dat vind ik dus ook :j Ik krijg betaald om mijn 'verzorg'paarden te trainen. Vind het een omgekeerde wereld als ik zelf zou moeten betalen.
Als je een goede trainster bent, gericht traint en ook verzorgd vind ik dat de eigenaar er geen geld voor zou mogen vragen, want het paard word beter qua conditie/niveau en misschien ook wel wedstrijdervaring en dan ook nog zelf moeten betalen, nehhh fout!

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:44

Ik denk dat het vooral een kwestie is van: wat wil de eigenaar en met welke reden
wat zoekt een bijrijder
en wat is de graad van africhting van het paard.

Als eigenaar en bijrijder samen tot een overeenstemming komen waar ze zich allebei prettig bij voelen, dan is het toch goed.

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:47

Ik vind het wel bijzonder grappig om te zien hoe sommige mensen denken over dit onderwerp. De eigenaar die misbruik maakt van een bijrijder door deze op z'n paard te laten rijden... :') Diezelfde mensen vinden het over het algemeen wel weer normaal om te betalen wanneer je een paard huurt om een bos/strandrit mee te maken.

Ik denk dat het heel erg afhangt van het niveau van het paard, van de eigenaar en van de bijrijder. Ook vind ik het persoonlijk een verschil of het een verzorger of een bijrijder is. Ik heb voor mijn paard ook een verzorger gehad die één vaste dag per week mijn paard overnam en dan mocht doen wat ze wilde. Zij was echter de verzorger en kwam de andere dagen poetsen en tutten, dus dan vraag ik er geen geld voor.

Als echter iemand anders een vaste dag in de week mijn paard zou willen rijden, zou ik er waarschijnlijk wel geld voor vragen. Ik heb een leuk paard met potentie en de gemiddelde bijrijder zou er een hele hoop van kunnen leren. Maar ja, ik ben toch teveel van een control-freak om een vreemde mijn paard te laten doen, haha!

tessie1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:54

ik heb net een bijrijdster voor mijn z2 dressuur ruin gevonden
zei betaald voor 2 a 3 dagen in de week
de bijrijdster mag alles met hem doen, buitenritten,springen,dressuur en lessen
dus mn bijrijdster zal veel leren van mijn paard!
dit doe ik omdat ik nog 2 jonge paarden heb, komt mn bijrijdster niet rij ik hem zelf of hij staat op het land
ik zelf rij ook nog een paard bij voor iemand, dit is een ruin die net geruind is en net onder het zadel
dit om hem door te rijden, hier hoef ik dus niet voor te betalen, omdat ze eigenaresse blij is dat ik hem wil rijden, maar zei mag ook af en toe op mijn grote leerpaard rijden gratis voor de fun!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:55

Even over betalen nog,
Ik heb nu een pony en paard die niet meer geschikt zijn voor de sport. Ik betaal dus liever niet om een extra paard bij te rijden, maar ik betaal met liefde voor iemand op hoger niveau met een paard of pony op hoger niveau waar ik onder begeleiding mijn rijden weer op kan halen en kan verbeteren. Maar als het in conditie brengen is, of in ruil voor het verzorgen op het moment dat ik kom, dan is het met gesloten beurs.
Rijd ik een paard naar hoger(wedstrijd)niveau, of breng ik het in conditie voor verkoop dan vind ik het wel fijn dat wanneer de eigenaar helpt met de kosten die daarbij komen kijken, zoals(kosten voor) les of kosten voor startkaart. Heb namelijk al genoeg kosten aan mijn eigen paarden.

een paard wat ik helemaal voor mijzelf mag hebben, kan eventueel hier aan huis staan, een paard hier aan huis om te delen eventueel tegen kostprijs ipv pensionkosten. Maar in alle gevallen, vind ik dat er wel een balans moet zijn.

De lasten van een paard bestaan niet alleen uit verzorging, daar komen ook een hele hoop kosten bij kijken.
Staat zo'n paard dan vol-pension, waarbij de eigenaar die verzorging af koopt tegen een vergoeding, dan is het niet zo gek dat een eigenaar een bijdrage vraagt, er zijn immers geen andere "lasten" ?

Als je een paard trainen en verzorgen echt een "last" vind, dan kun je beter een andere hobby zoeken.

Alleen klusjes doen, op commando, zonder mogelijkheden om ook de paarden de rijden etc., dan is het werk.
Ik wil best een bijdrage geven aan een verzorgster die hier meerdere keren per week alle klusjes komt doen. Maar ga dan niet betalen voor het rijden/longeren/wandelen/werken met de paarden, want dat is hobby.

En komt iemand mijn dressuurpaard trainen voor het sportpredicaat en rijdt diegen ook echt zo goed dat het paard in korte tijd goed vooruit blijft gaan, dan heb ik daar ook een bijdrage voor over. zo iemand kan dat misschien sneller dan ikzelf met les, dus betaal je daar de kosten voor het snellere resultaat.

jojodenlai

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:57

denk persoonlijk zelf dat het heel afhankelijk in wat voor situatie je zelf zit, als voorbeeld neem ik dan ff mezelf,

Ik rij voor iemand zijn paard bij, die normaal altijd alleen maar voor de menwagen staat, nu doe ik dat ong 3x per week waarvan ik 1 x per week les heb die ik zelf betaal. Nu betaal ik verder niks voor het paard want vind zelf dat ik genoeg terug doe komt mijn waslijst:
- ga mee op wedstrijden en ben zijn groom
- zorg dat op wedstrijd dagen beide paarden er tip top uitzien en ingevlochten etc. zijn
- mest de stallen altijd uit en zorg dat alles netjes blijft
- onderhoud zijn mentuig (enkel en dubbelspan tuig)
- wanneer de hoefsmid komt of wat dan ook zorg ik dat de paarden uit het land komen etc.
- wanneer hij druk is controleer ik of de paarden water hebben etc.
- zorg voor de aanmeldingen voor de wedstrijden etc
- heb een concourswagen helemaal opgeknapt (verf is voor zijn kosten)

tevens rij ik met mijn eigen tuig, dus zadel hoofdstel zweetdekens borstels etc zijn allemaal van mezelf. zo nu en dan koop ik iets voor de paarden waar hij ook baat bij heeft. Ik vind dat wij een hele goede overeenkomst op deze manier hebben, je doet allebei wat voor elkaar, ik zorg voor de paarden en het paard waar ik op rij gaat nu dressuurmatig veel beter waar hij dus voordeel bij heeft voor de kar en hij blijft in goede conditie want anders komt hij maar 1x per week voor de kar en hij stelt mij het paard beschikbaar. vind dit voor allebei een win win situatie want ik steek er dan wel geen geld in (bijna niet) maar wel heel veel tijd.
daarbij komt ook nog dat ik geen bak heb, geen luxere voorzieningen. dit zijn allemaal kleine dingen die mee tellen.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 15:58

mylittlejoy schreef:
Ik vind het wel bijzonder grappig om te zien hoe sommige mensen denken over dit onderwerp. De eigenaar die misbruik maakt van een bijrijder door deze op z'n paard te laten rijden... :') Diezelfde mensen vinden het over het algemeen wel weer normaal om te betalen wanneer je een paard huurt om een bos/strandrit mee te maken.

Ik vind niet dat de eigenaar misbruik van mij maakt door mij op het paard te laten rijden :')
Ik vind wel dat de eigenaar erbij gebaat is dat ik ga, doordat ik door weer en wind naar die pony ga als zij niet kan. En dat is van mijn kant soms ook lastig en een verplichting, ja.
En natuurlijk vind ik het normaal om, als ik een paard huur, daarvoor te betalen. Dat is heel wat anders dan het hebben van een verzorgpony. :)

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:02

jojodenlai schreef:
denk persoonlijk zelf dat het heel afhankelijk in wat voor situatie je zelf zit, als voorbeeld neem ik dan ff mezelf,

Ik rij voor iemand zijn paard bij, die normaal altijd alleen maar voor de menwagen staat, nu doe ik dat ong 3x per week waarvan ik 1 x per week les heb die ik zelf betaal. Nu betaal ik verder niks voor het paard want vind zelf dat ik genoeg terug doe komt mijn waslijst:
- ga mee op wedstrijden en ben zijn groom
- zorg dat op wedstrijd dagen beide paarden er tip top uitzien en ingevlochten etc. zijn
- mest de stallen altijd uit en zorg dat alles netjes blijft
- onderhoud zijn mentuig (enkel en dubbelspan tuig)
- wanneer de hoefsmid komt of wat dan ook zorg ik dat de paarden uit het land komen etc.
- wanneer hij druk is controleer ik of de paarden water hebben etc.
- zorg voor de aanmeldingen voor de wedstrijden etc
- heb een concourswagen helemaal opgeknapt (verf is voor zijn kosten)

tevens rij ik met mijn eigen tuig, dus zadel hoofdstel zweetdekens borstels etc zijn allemaal van mezelf. zo nu en dan koop ik iets voor de paarden waar hij ook baat bij heeft. Ik vind dat wij een hele goede overeenkomst op deze manier hebben, je doet allebei wat voor elkaar, ik zorg voor de paarden en het paard waar ik op rij gaat nu dressuurmatig veel beter waar hij dus voordeel bij heeft voor de kar en hij blijft in goede conditie want anders komt hij maar 1x per week voor de kar en hij stelt mij het paard beschikbaar. vind dit voor allebei een win win situatie want ik steek er dan wel geen geld in (bijna niet) maar wel heel veel tijd.
daarbij komt ook nog dat ik geen bak heb, geen luxere voorzieningen. dit zijn allemaal kleine dingen die mee tellen.

Als iemand zo veel voor mij zou doen hoefde deze persoon zeker niet te betalen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-11 16:11

ilsexxx schreef:
Dat vind ik dus ook :j Ik krijg betaald om mijn 'verzorg'paarden te trainen. Vind het een omgekeerde wereld als ik zelf zou moeten betalen.
Als je een goede trainster bent, gericht traint en ook verzorgd vind ik dat de eigenaar er geen geld voor zou mogen vragen, want het paard word beter qua conditie/niveau en misschien ook wel wedstrijdervaring en dan ook nog zelf moeten betalen, nehhh fout!

Voor gerichte training breng ik mijn paard wel naar een professionele stal, dat zou ik niet aan een bijrijder vragen. Is er iemand die mijn paard opleidt, dan wil ik daar prima voor betalen. Als een Z bijrijder mijn paard een paar niveaus hoger wil tillen, prima dan betaal ik. Anders niet. Ik ben zeer voor het win/ win ssyteem, er zijn helaas veel gevallen dat er eentje aan het veel te korte eind trekt en dat kan zowel de bijrijder als de eigenaar zijn.