Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

joyfordogs

Re: Welke paardjes staan (nog) buiten 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:34

je moet wel goed blijven kijken naar je paard, ik zeg niet dat elk paard, nooit een deken nodig heeft! ben dus ook niet, anti deken ofzo hoor, maar als het niet nodig is...

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:49

Volgens mij staat die van mij ook veel liever naakt dan met deken. Vind ikzelf ook helemaal geen probleem, enige wat ik me afvraag is hoe ik dat ga doen als hij helemaal onder de prut zit en ik wil rijden of lessen bij de vereniging.
En hoe ik het na de les moet doen als hij nat is van het zweet. Daarom dacht ik een stukje onder zijn hals weg te scheren.

Heb daar helaas geen mogelijkheid om paard binnen te zetten, dan sluit ik ook direct de stal af voor de andere paarden.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 13:59

Mijn verzorgpaard staat in de zomer buiten, 's nachts in de inloopweide in verband met het zich doodeten :')
De paardjes hebben een schuilstal maar liggen liever in de poep en de modder.
In de winter staat hij 's nachts binnen en overdag buiten, omdat de winterweide niet snel herstelt.
Dat is wel jammer, maar hij vindt het gelukkig niet zo erg.

jana79

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 14:05

Onze 2,5 jarige staat ook nog dag en nacht buiten.
Ze kunnen beschut in een stuk bos staan of gewoon op de wei wat ze zelf willen.
Als het echt heel koud wordt of er komt sneeuw dan gaat ie naar binnen.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 17:42

@ hetbommeke,

Een paard is niet van suiker, zodra hij niet meer intensief beweegt begint hij razendsnel al het zweet op de oppervlakte te leggen, en tegen de tijd dat hij zijn happies op heeft is zijn huid droog en heeft hij alleen een natte bovenvacht. So what, dat heeft ie ook als t geregend heeft.
Dat is 't systeem van een paardenlichaam, zolang je t warm hebt laat je het zweet op je huid liggen, zodra je begint af te koelen breng je t naar de buitenkant van je vacht en ben je zelf weer warm.

En dat is gewoon echt heel erg merkbaar, nu in deze tijd is hij tijdens het rijden alleen warm, en zodra ik met hem uitstap is hij opeens helemaal bezweet, in 5 a 10 minuutjes heeft hij al zijn zweet al naar de oppervlakte gebracht.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:09

Slofje schreef:
@ hetbommeke,

Een paard is niet van suiker, zodra hij niet meer intensief beweegt begint hij razendsnel al het zweet op de oppervlakte te leggen, en tegen de tijd dat hij zijn happies op heeft is zijn huid droog en heeft hij alleen een natte bovenvacht. So what, dat heeft ie ook als t geregend heeft.
Dat is 't systeem van een paardenlichaam, zolang je t warm hebt laat je het zweet op je huid liggen, zodra je begint af te koelen breng je t naar de buitenkant van je vacht en ben je zelf weer warm.

En dat is gewoon echt heel erg merkbaar, nu in deze tijd is hij tijdens het rijden alleen warm, en zodra ik met hem uitstap is hij opeens helemaal bezweet, in 5 a 10 minuutjes heeft hij al zijn zweet al naar de oppervlakte gebracht.

Niet alle paarden drogen zo snel, of je mag de mijne het gaan uitleggen,die heeft dat na 20 jaar nog steeds niet ontdekt blijkbaar :D Daarbij wil ze evt. een deken op gaan doen, een deken op een nat paard is een no-go. Heb de mijne in 1e instantie dit jaar geprobeerd met alleen hals/borst streep te scheren, was helaas onvoldoende en dus is het tot onder haar buik doorgetrokken. Dit gaat wel goed.

Ze is verder onlangs van een buitenbox en overdag aantal uurtjes paddock verhuisd naar 24/7 buiten, droge bosgrond (geen plasje in de paddock, helemaal niets!! *\o/* ) maar geen schuilstal.
Heeft 200 grams op en voldoende kuil te eten en is as happy as can be ;) zelfs met het weer van de afgelopen dagen.

MaritGalinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:25

onze pony's zijn zaterdag binnengehaald en blijven nu dus ook de hele winter binnen staan (het is geen manege maar een fokkerij)
af en toe bij goed weer mogen ze naar buiten (het zijn shetlandpony's) /3

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:28

Hier heb ik er nog 4 dag en nacht buiten staan en deze blijven ook buiten.
Heb er nog 2 binnen staan snachts omdat het niet anders kan, eentje zit in revalidatie periode en andere heeft afgelopen 2 jaar met deken in warme stal gestaan.

We hebben wel schuilstalletjes.
Wat staat er hier buiten:
1 engels volbloed met 300gr deken.
1 welsh pony
1 jaarling pony
1 shetlander

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:29

Mijn shets staan lekker 24/7 met een schuilstal buiten, met flink wat hooi, zonder dekens.

denkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:33

onze shet, en onze mix (geen idee wat voor kruising...mn zusje kreeg haar van de buurman :P) en onze ex kwpn'er (helaas verkocht :'( )hebben allemaal 365 dagen 24/7 buiten gestaan met mogelijkheid tot een ruime, tochtvrije, schone, opgestrooide 7/8ste dichte inloopstal. Vers water, kuilvoer, krachtvoer, maisgruten.. wat wil een paard nog meer? (als t ijzelde tjah... dan gingen ze de gewone dichte stal in.. we willen natuurlijk geen gebroken benen oid) zolang ze droog en tochtvrij kunnen staan....

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-11 18:41

Wij hebben ook nog gewoon24/7 buiten in koeienweien. Jonge paarden en 2 merries met veulens. Zolang er geen (dik) pak sneeuw ligt blijven er altijd wel wat opde wei.

ciana2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:18

Mijn 4 jarig paard staat zoveel mogelijk buiten s nacht wel op stal om het ritme er in te houden voor de zomer. zij is extreem excemer vandaar die keuze ben bang dat ik haar dan helemaal niet meer op stal krijg heb ook niet genoeg weide gang. shetlander staat wel 24/7 met schuilstal buiten. gaat prima met veel bijvoeren geen probleem ook als de grote naar binnen gaat. onze springpaarden staan wel veel binnen die worden iedere dag getraind en staan ook in de molen en s morgens of smiddags in de wei.

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:35

Hier staan ze nu met z'n 2e op 2 hectare en kunnen uit de wind staan, land ligt best hoog en na al die regen is het nog mooi droog :)
Ze krijgen onbeperkt hooi, maar eten liever gras. :Y)

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-11 22:55

Het is hier nu zo vreselijk nat. Bak en wei staan zo goed als helemaal onder, dus ze staan nu helaas 's nachts even binnen. Hopelijk droogt het snel weer, zodat ze ook in de nacht weer naar buiten kunnen. Ze wilden ook echt naar binnen, ze vonden het niet leuk meer. Water van boven en beneden.

SRY

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 20:23

Mijn paarden (haflinger en kwpn/draver) staan het hele jaar buiten met een inloopstal zonder deken. Momenteel is het onderste gedeelte van de wei een modderpoel door de vele regen, maar ze staan er gewoon in, terwijl ze droog kunnen staan. En vorige week lagen ze samen te slapen in de modder (niet in het hele erge stuk).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:02

hetbommeke schreef:
Volgens mij staat die van mij ook veel liever naakt dan met deken. Vind ikzelf ook helemaal geen probleem, enige wat ik me afvraag is hoe ik dat ga doen als hij helemaal onder de prut zit en ik wil rijden of lessen bij de vereniging.
En hoe ik het na de les moet doen als hij nat is van het zweet. Daarom dacht ik een stukje onder zijn hals weg te scheren.

Heb daar helaas geen mogelijkheid om paard binnen te zetten, dan sluit ik ook direct de stal af voor de andere paarden.

Als hij droog is, en er dus zand op zijn vacht zit: afborstelen.
Als hij nat is, en hij onder de modder zit: je zou 'm kunnen afspoelen (nat is hij toch al), persoonlijk zou ik denken: nahh, ik rij wel weer wanneer hij weer droog is.

Qua zweten: je zou 'm na je les een half uurtje op stal kunnen zetten met z'n brokkies zodat hij daar kan nazweten. Voor een paard is het niet erg als hij bezweet op de wei staat, ze worden daar niet verkouden van zoals wij mensen omdat inderdaad de haren droog zijn bij de huid.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:04

Hier stond ook alles even blank na al die regen, gelukkig liepen de sloten nog niet over, dus kon ik het nog wegpompen en dan droogt het ook snel weer, en konden ze gewoon op de bestrating en in de stal droog staan en liggen. Vanavond sluit ik de pompen maar weer aan en strooi de inloopstal wat ruimer op, dan kunnen ze met meer tegelijk zacht liggen. wordt weer heel veel water verwacht in korte tijd...
Als je nu geen hoog en droog liggend land hebt, vind ik het niet meer te doen 24/7 alleen in de wei...

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:05

Die van mij staat bijna het hele jaar door 24/7 buiten. :j Wel met inloopstal dus hij kan naar binnen als hij wilt. :)

iklieftponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:13

Die van mij staat nu vanaf de carnaval al 24/7 buiten, en meestal (afgelopen 2 jaar) gaan ze rond begin november/half november weer voor de nacht naar binnen en als het heel glad is over alles is en blijft nat dan moeten ze op stal en worden ze er ongeveer 5x per dag uitgehaald om de benen te strekken.
Alleen nu.... staat ie nog lekker 24/7 buiten!
Helaas wel zonder schuilstal, maar heeft bomen een enorme heg en een schuur(waar hij dus niet in kan) om achter te schuilen. en vrijwel altijd hooi om te eten.
Wel ben ik beetje bang dat hij vanaf volgend weekend weer de nachten op stal moet, dit omdat wij klei-grond hebben en het nu wel erg nat wordt en er nu behoorlijk wat wordt kapot gelopen al.
Dan wordt het weer, nog, vroeger op voor mij om hem 's ochtends al weer uit de stal te halen en los te gooien in de bak (waar hij helaas niet mag blijven staan de hele dag)

ik vind 't heerlijk om mn paard altijd lekker buiten te hebben lopen, hij is ook heel chagarijnig als hij (lang) op stal moet.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:21

Hestejente dank je wel voor je info!

Ik zit er voornamelijk mee dat ik straks 1x per week les heb op een vast tijdstip en ik dan graag wil rijden zonder een dikke laag modder te moeten wegkrabben. En afspoelen met koud water terwijl het buiten rond 0 is, vind ik sjielugh :o
Wat betreft het scheren, dat is ook omdat hij anders zijn warmte niet kwijt kan en dan na een half uur geen puf meer heeft. Meneer zit erg dik in zijn vacht, baard begint weer lekker te groeien en z'n snor ook. Het is een echt TeddyTinker :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:27

Als hij een goeie vacht heeft maak je zijn huid niet nat met voorzichtig kieperen hoor... heb mijnes ook weleens ontmodderd met water terwijl het koud was en ik persé wilde rijden. Als je zadel er eenmaal op ligt heeft hij ook weer een warm rugje :) En als je 't een prettig idee vindt even een zweetmes over het ontmodderde stuk halen. Je moet 'm niet uitgebreid gaan wassen en met je handen door de vacht woelen terwijl je met water bezig bent. Maar alleen de modder uit de bovenste laag van de vacht halen, en alleen daar waar je zadel komt te liggen. Ook even bij de singel, dat kun je het handigst met de waterslang doen of anders met een spons.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:29

Mijn twee shetlanders staan ook nog buiten. De stal staat er namelijk nog niet. wel kunnen ze schuilen onder ene verhoogde trampoline. Eten doen ze uit de wei, waar ongeveer niks op staat. Hooi of stro is ook op.

xLianneZorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:30

Mijn paard staat nu sinds 2á3 maanden ook 24/7 buiten. (We zijn van stal verhuist). En we hebben het prima naar ons zin. Sochtens krijgt hij 0,5kg brok en voldoende hooi en savonds het zelfde. Wij vermaken ons hier prima! :)

Hij staat wel met een 200grams deken op!

emma525

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:31

bij ons gaan ze vrijdag naar binnen :)

0kayleigh0

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-11 21:32

mijn verzorgshetje , zonder deken enz. ze heeft wel een schuilstal ter beschikking en veel hooi , daar gaat haar kacheltje lekker van branden :brr: