Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

vuurneon

Re: Met angst en beven de winter in...of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:06

Over tegels leggen;
wij zitten ook in de klei. stuk afgraven, vullen met omhoogzand (in ons geval 80 zakken van 25 kilo van de hornbach a 1.25 per zak) tegels erin (+bandjes aan de zijkant) en zand erop om erin te laten trekken. Dat wel een tijd laten rusten zodat het niet direct verzakt.
Voorkeur voor grotere tegels, zodat het minder snel verzakt. Kun je vast wel ergens afhalen. Wij hebben al onze tegels gratis :)
En het is weer winterklaar! Onze paarden kunnen nu helemaal rondom de stal lopen :D Helemaal gelukkig! (vorig jaar was de achterzijde van de stal nog niet betegeld). En verder hebben ze nog een stuk wei die ze mogen vertrappen. Keus genoeg :)

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:50

tja vind het een goed onderwerp, in de snik hete zomer word er wel gekeken door de dieren politie of ze in de schaduw kunnen staan, maar in de winter word er te weinig gecontroleerd vind ik, zeker als je dan (bij ons in de buurt) z'n oud sjetje ziet staan in een kale wei helemaal alleen en ondergesneeuwd :( , ik vind dat ze zeker droog en uit de wind moeten kunnen staan anders zou ik er niet aan beginnen al kunnen paarden best goed tegen de kou, als het nat is koud en het waait dan word het toch wel erg vervelend! een goeie deken is wel een vereiste als je ook nog gaat rijden in de winter, ik vind dat de gemeentes maar eens wat makkelijker moet worden als het om schuil gelegenheid in weides gaat en dat geld niet alleen voor paarden!!!!

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-11 16:58

Sees schreef:
momo_lover schreef:
hier liggen gewoon 30x30 tegels en klinkers. Moet zeggen de 30x30 vindt ik fijner en makkelijker schoon te houden. In de winter bij voorspelde gladheid gooien we vaak een paar scheppen mest erop tegen het glijden (hier staat niets op ijzers) en vegen dat zodra het weer boven nu is eraf (mestpit ligt er pal naast dus makkelijkst en goedkoopst.)

Momo_lover en heb jij dus bandjes gespannen? Als er eenmaal genoeg sneeuw ligt, zullen de tegels niet meer nat zijn maar het is meer voor daarvoor idd. Is een laagje mest er op strooien dan niet weer een beetje dubbel (niet verkeerd bedoeld hoor maar het is toch juist om een mestlaag te voorkomen ;))? Kunnen profieltegels glijden niet tegengaan?

wuswa schreef:
Ik gebruik deze in het land:
Ze blijven best goed liggen moet ik zeggen.
Op stal heb ik weer wat anders.

En jij hebt ze gewoon 'los' liggen?

Ja!

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-11 10:34

Vuurneon, ik merk wel dat onze paarden honger hebben terwijl we drie grote (1.5h p. stuk geloof ik) weides hebben met volop gras hebben om in te rouleren per kudde. We weiden op dit moment ook regelmatig om (om vertrappen van het gras te voorkomen). Er zit alleen niet heel veel meer in het gras (overigens was het fructaangehalte wel weer even hoog met die paar mooie dagen).
Straks komen ze in de winterweide (een van de drie weides) en daar blijven ze de hele winter in, de andere landen blijven dan mooi en slechts één land wordt dan (deels) vertrapt ;) .

Ik haal iedere dag mijn mannen binnen en laat ze dan enige tijd rustig hooi of kuil eten. Daar kan ik ook aan merken dat ze wel honger hebben. Ik zag ook dat mijn heren gister een paar kilootjes kwijt waren omdat ze het motortje vanwege de regen iets harder hebben moeten laten draaien vanwege de regen. Dat is alleen maar mooi want ik krijg die overtollige kilo's er zelf niet afgereden :D. Ze zijn echter beiden nog érg fris en vrolijk dus aan energie geen gebrek :D.

Ik vind dit altijd een lastige periode; ze mogen voor mij voor in de winter wel wat spekjes hebben maar als het fructaangehalte te hoog wordt, moet mijn haf eigenlijk de korf om ivm lichte gevoeligheid voor hoefbevangenheid maar als het dan weer regent, kan hij zichzelf slechter warm houden >;) ...

Boompje, tja als de gemeente idd wat makkelijker zou zijn, had onze stalhouder vast een mooie schuilstal kunnen bouwen.

Fojoe, dank je wel voor je super uitgebreide uitleg _/-\o_ .

Ik heb het er gisteren nog eens uitgebreid met een stalgenootje over gehad die enorm veel verstand heeft van bodems e.d. en samen kwamen we tot de conclusie dat voor ons wordteldoek met daaroverheen een laagje goed doorlatend zand (weet niet meer welk zand ze noemde :o) bandjes er omheen en vervolgens bestraten met 'gewone' klinkers het beste zou zijn. Niet duur, effectief en snel gelegd. Dan hoeft de stalhouder de ruif niet meer te verplaatsen en kunnen we in de zomer het bestrate stuk (of is het dan bestraatte :D?) afzetten met lint. Af en toe met een sneeuwschuiver of bezem de overtollige drek eraf hale et voila :D.
Nu de stalhouder nog overtuigen HAHA.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-11 14:45

worteldoek is nog geen eens nodig onkruid komt toch vaak van boven (poepjes van vogels ect.)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 11:57

Momo_Lover, ik dacht dat wordteldoek ook iets deed voor verzakking en drainage?

We gaan ook even kijken of de stalhouder de ruif toch niet wil verplaatsen regelmatig, dan wordt het ook niet zo'n zooitje rond de ruif en hebben we iets langer de tijd om de verschillende opties van eventueel bestraten te bekijken.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 12:03

Door verbouwing van het huis en schuur hebben mijn twee shetlanders niet eens een stal. Het huis moet eerst af en dan gaan ze pas ene de schuur beginnen. Dat is dus pas na de winter. Ze kunnen wel ergens achter stan zodat ze uit de wind en zon staan. En ze zouden onder de trampo kunnen, maar daar staat nu de grasmaaijer. Veder maak ik mij totaal niet zorgen. Ik hoop zelfs dat ze flink wat afvallen in de winter.

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 13:51

onder de trampo! dat is een goed idee :D

idd, één van mijn pony's is wat te dik. die gaat hopelijk wat kilootjes verliezen deze winter. mager wordt ze toch niet.. :+

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-11 13:54

Die van mij passen niet onder een trampo ;) jammer.

justjoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 17:59

Mijn 2 paarden staan ook met weer of geen weer buiten, zonder deken. Ik heb wel een schuilstal, waar ik het hooi in leg, maar ze kunnen hier niet echt liggen want het is een harde ondergrond zonder stro. Tot nu toe hebben ze nooit problemen gehad, ook als het strenge winters waren en zelfs met het hooi vrij tot hun beschikking zie ik ze in de winter nauwelijks binnen. Zelfs het hooi raken ze niet bijzonder veel aan. Ze hebben wel enorm veel land tot hun beschikking (3 grote weilanden aaneen, zo'n 3 hectare dat ze alleen delen met de herten die langskomen) en er zijn genoeg bomen om het land heen dat ze een beetje beschermt tegen de wind.

Uit praktijkervaring (ik was in t begin ook best wel bang, want had altijd mn paard op stal staan id winter, met deken, ze kwamen alleen een paar uur per dag id buitenbak, hoewel dat ook wel triest was vond ik, alleen in zo'n box) weet ik dat ze de schuilstal meer nodig zijn in de zomer dan de winter. Ze staan eigenlijk vanaf eind april non stop in die stal, tot 's avonds wanneer de zon ondergaat en de vliegen minder actief zijn. Ik ben het dus wel eens dat de politie meer controleert op schuilmogelijkheden in de zomer dan de winter. Ze hebben t eerder te warm dan te koud.

Wat ik doe is ze id winter niet teveel poetsen om hun vetlaag goed in stand te houden, dus 1x per week even de modder eraf en de manen en staart bijhouden, maar that's it. Een laagje droge modder beschermt ze ook tegen gure wind. Geen deken daar vertrouw ik eigenlijk minder op dan hun eigen capaciteit een dikke vacht aan te maken en zich warm te houden. Ik ben altijd bang voor lekken, zweten, draaien, scheuren etc etc die ervoor zorgen dat ze vochtig worden terwijl ze in de vrieskou staan, dan maar liever lange haren en lekker vies. Verder idd genoeg ruwvoer dat houdt ze warm en af en toe even checken tussen voorbeen en buik of ze daar lekker warm zijn, dat is een goede indicatie voor hun lichaamswarmte.

Maar ze vallen idd in de winter wel altijd wat af, dit komen ze id lente dan wel weer aan.

Je paarden lijken me best stevig (een haf enzo) dus dat zal heus wel goed gaan!

ps. Wat is die vriesvrije waterbak? Daar ben ik dan wel weer benieuwd naar! Ik heb zelfd alleen een gewone bak met wat drijvende tennisballen, niet echt effectief, hoewel je t ijs dan wel makkelijk breekt, dus zon't vriesvrije bak klinkt wel aantrekkelijk.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-11 18:23

bestraten met klinkers of iets dergelijks is een goeie en definitieve oplossing, maar heb je daar ook geen bouwvergunning voor nodig?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:05

Justjoos, dank je wel voor je antwoord, ik poets ook véél minder hoor. Alleen soms onder het zadel en als ze nat zijn helemaal niet. Als ze schoon zijn sowieso niet behalve de hoeven :D.
Dat paarden veelal vooral in de zomer in de schuilstal gaan staan weet ik, jammer genoeg hebben wij er helemaal geen.

Wij hebben zoiets als dit: http://verkoop.donkiz.nl/redir?rd=s&z=c ... 9C7C4584A4
alleen dan groter met aan twee kanten een bal zodat je deze op de scheidslijn van het land kan zetten en de paarden er in twee weides gebruik van kunnen maken. Op dit moment hebben we de bovenkant er af geschroefd omdat paarden met de graaskorf om niet konden drinken. In de winter gaan alle korven weer af en de deksels dus weer op de drinkbak. Het idee is dat de paarden de bal indrukken en dan kunnen drinken.

Fojoe, dat zal wellicht wel. Ik heb contact gehad met iemand die zegt dat als je de juiste ingangen hebt bij de gemeente (en die heeft zij :D) dat je dan best eea voor elkaar kunt krijgen.

Het alleen maar verplaatsen van de ruif is waarschijnlijk toch niet afdoende om de voetjes droog te houden. We moeten er nog over brainstormen met de stalhouder.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:09

Leg dan tenminste een paar stukken rubber neer ofzo , daarmee kun je ook al een plekje maken waar ze niet in de drek zakken.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:12

Pmarena, nee geen goed idee, dat wordt véél te glad...Daarbij áls we het doen, dan liever in één keer goed :D.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 12:15

Je hebt verschillende soorten rubber hè , net zoals bij tegels die spekglad kunnen zijn.....of niet :)

Je kunt ook gewoon een hoop zand rond de ruif aanbrengen zodat ze op het zand kunnen staan. En dan rubber langs de ruif zodat het hooi dat er naast valt / waait een beetje netjes blijft / niet direct in het zand terechtkomt.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 12:25

Pmarena, we zijn op dit moment aan het kijken wat de beste, meest blijvende, meest onderhoudsvriendelijke en rendabele (;)) oplossing is voor onze situatie. We willen niet over één nacht ijs gaan en 3 halve oplossingen verzinnen. Er zijn verschillende mogelijkheden maar het moet wél mogen/kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 13:35

Is wat ik zeg een halve oplossing dan :P

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 13:54

Pmarena, nee zo bedoelde ik het niet hoor :o. Weet je wat de pest is met zand? Als we dat een beetje mestvrij willen houden, moeten we dus wel de mest regelmatig weghalen. An sich geen probleem alleen dat kan dan weer niet simpelweg op de mesthoop gegooid worden ivm het afvoeren van de mest.

En je hebt zo veel soorten zand (ophoog, grove korrel, kleine korrel, dichtslibbend, zwaarverzakkend, waterdoorlatend, geel, zwart en ga zo maar door) dat we wel moeten kijken wat werkt bij ons (en betaalbaar is :D).

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:13

Sees schreef:
Pmarena, nee zo bedoelde ik het niet hoor :o. Weet je wat de pest is met zand? Als we dat een beetje mestvrij willen houden, moeten we dus wel de mest regelmatig weghalen. An sich geen probleem alleen dat kan dan weer niet simpelweg op de mesthoop gegooid worden ivm het afvoeren van de mest.

En je hebt zo veel soorten zand (ophoog, grove korrel, kleine korrel, dichtslibbend, zwaarverzakkend, waterdoorlatend, geel, zwart en ga zo maar door) dat we wel moeten kijken wat werkt bij ons (en betaalbaar is :D).

Mest met/vanaf zand kan prima op de mesthoop; geen probleem!
Zand is een goedkopere oplossing dan bestraten (wat toch niet mag...). Ik gebruik altijd M3C-zand in mijn paddock en dat blijft twee jaar goed. Daarna moet er weer een nieuwe laag op.
Idd dikke rubberen tegels (zijn niet glad) rond de ruif en je kunt het netjes en droog houden.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 15:47

Mest weghalen zul je sowieso moeten doen als je het een beetje netjes / hygiënisch wilt houden :)

Ik heb het eerste jaar een vracht drainagezand op de wei laten lossen , dit verspreid en palen + schriklint er omheen zodat we een zandpaddock hadden. Nu een paar weken geleden nog een keer 10 kuub drainagezand er bovenop zodat het een mooie dikke laag is geworden , en het water zakt snel in het zand.

Hartstikke simpel dus en de paarden zijn er geweldig mee geholpen , hoeven niet door de klei te glibberen maar kunnen lekker wat op het zand wandelen en doen :)

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-11 16:00

Wuswa, dat hangt er wel een beetje vanaf wat voor zand volgens mij en waar je het naar afvoert (champignontelers bv)?

Rubberen tegels worden wel degelijk glad als het sneeuwt, dooit en weer opvriest in het profiel van de tegels ;). Bestraten is een veel permanentere oplossing, ook idd ivm het opnieuw aan moeten brengen van zand na een aantal jaar. Of bestraten niet mag, zijn we dus nog niet over uit (contacten bij de gemeente helpen een hoop blijkt :D) eea hangt af van de grondeigenaar.

Mar goed, buiten wat wij allemaal willen en denken wat goed is en mag, moet onze stalhouder er uiteraard óók heil in zien.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:12

bestraten is imo echt een permanente oplossing, met zand zit je maar voor een paar jaar goed.
je kan nooit alle mest en hooiresten weghalen dus na verloop van tijd wordt ook het zand een vieze bende.
ik heb ook zandpaddocks hoor, maar ik zet de hooibakken daar alleen neer als het in de andere paddocks écht te modderig wordt.

duimen voor toestemming van de gemeente en de stalhouder +:)+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:14

Bestraten is natuurlijk het mooist :j

Maar als dat niet kan / mag / een meerjarenplan is dan is zand toch altijd nog heel wat fijner dan modder :)

En ach zo duur is het ook niet , hier komen ze voor een goede 200 euro 10 kuub brengen , al zou er elk jaar een nieuwe toplaag op de paddocks moeten dan is dat het nog dubbel en dwars waard...en dan staan we hier maar met 2 ponies dus moeten we het met met zijn 2-en betalen. Bij meer paarden wordt het alleen maar goedkoper per eigenaar :)

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-11 16:43

Sees schreef:
Wuswa, dat hangt er wel een beetje vanaf wat voor zand volgens mij en waar je het naar afvoert (champignontelers bv)?

Rubberen tegels worden wel degelijk glad als het sneeuwt, dooit en weer opvriest in het profiel van de tegels ;). Bestraten is een veel permanentere oplossing, ook idd ivm het opnieuw aan moeten brengen van zand na een aantal jaar. Of bestraten niet mag, zijn we dus nog niet over uit (contacten bij de gemeente helpen een hoop blijkt :D) eea hangt af van de grondeigenaar.

Mar goed, buiten wat wij allemaal willen en denken wat goed is en mag, moet onze stalhouder er uiteraard óók heil in zien.

Mijn rubberen tegels zijn vorige winter niet glad geworden; wel iedere dag even de sneeuw eraf geveegd.

Het zou mij zeer verbazen als er bij jullie wel bestrating mag komen. We vallen onder hetzelfde bestemmingsplan ;-). Stel jullie mogen wel bestraten (en hoop ik van harte voor jullie want dan ben je permanent van het gedonder af!!), dan is het maar weer eens bewezen hoe het werkt.....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-11 10:54

Wusuwa, als blijkt dat het wél mag, laat ik het je meteen weten :D.

We hebben wel rubberen stalmatten liggen maar die worden wel echt glad. We zijn aan het kijken of we de bak op kunnen knappen, als er dan nieuw zand moet komen, kunnen we misschien wat meer bestellen voor rond de ruif ;).