Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
anneliesdj schreef:russel schreef:Please geef mij die baan!!! Dan zijn de financiele zorgen in dit huisje over!! Enne ik werk overigens voor 8 euro netto, verdiend de boer dat ook??
Sjongejonge, je moest toch eens weten waar je 't over hebt![]()
Wat een onfatsoen om zo tekeer te gaan over de verdiensten van een ander terwijl je daar helemaal geen inzicht in hebt.
Mindim schreef:Ik als vrouw doe dat zelfs, gewoon spierballen kweken, jij als man doet dat niet? Pakjes van 35 kilo krijg je al een zere rug van?
uryanne schreef:Mindim schreef:Ik als vrouw doe dat zelfs, gewoon spierballen kweken, jij als man doet dat niet? Pakjes van 35 kilo krijg je al een zere rug van?
Wel als ik er tig op moet gooiennoem mij maar mietje maar ik pas ervoor omdat er voor mij voldoende alternatieven zijn.
Plus dat ik balen van 35 kg niet vertrouw en aan de straatstenen niet kwijt zou kunnen omdat iedereen ze waterbalen zou noemen
russel schreef:anneliesdj schreef:Sjongejonge, je moest toch eens weten waar je 't over hebt![]()
Wat een onfatsoen om zo tekeer te gaan over de verdiensten van een ander terwijl je daar helemaal geen inzicht in hebt.
Wat een sneue bokkers zitten er hier toch...ik heb er nl idd behoorlijk veel lol om.....draai al lang mee op dit forumpje
anneliesdj schreef:Ja kan me voorstellen dat je 't sneu vind dat mensen die zelfs midden tussen de boeren wonen en werken nog in al die zielige praatjes trappen. Jij weet wel beter hé? Je ziet zeker dagelijks boeren om 5 uur thuiskomen om lekker te badderen en met het vrouwtje uit eten te gaan.
Mindim schreef:anneliesdj schreef:Ja kan me voorstellen dat je 't sneu vind dat mensen die zelfs midden tussen de boeren wonen en werken nog in al die zielige praatjes trappen. Jij weet wel beter hé? Je ziet zeker dagelijks boeren om 5 uur thuiskomen om lekker te badderen en met het vrouwtje uit eten te gaan.
Hier wordt veel werk wat voorheen door de boer zelf werd gedaan, toch allemaal is overgenomen door de loonwerkers hoor. Melken gebeurt al veel met de melkrobot. Ik zie de boeren elke dag gras rijden om hun stal met koeien te voorzien van voer, want ze komen niet meer buiten. Het jongvee evenzo. Tuurlijk het is geen 9 tot 5 baan, maar hier zie je toch vooral de loonwerkers laat thuiskomen en op het land rijden en niet de boer. Hier hebben de boeren vaak te klein materiaal om het land te bewerken. Sommigen doen het nog, maar veel toch door de loonbedrijven. Maaien, inkuilen, ploegen, hooibalen maken, schudden doen de boeren vaak weer zelf, met de combine draaien. Veel boeren hebben die zelf geen eens.
Lusitana schreef:Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er topics over bestaan? Prijzen gaan jaarlijks omhoog, punt. Paarden houden is duur, punt. Het is ook een keuze. Je kunt kiezen om geen paarden te houden, je kunt kiezen om ze in pension te houden, dan heb je niet zon erg in de prijzen. Je kunt kiezen om je eigen producten te produceren.
De boer heeft recht om winst te maken, ze mogen immers wel wat overhouden van hun werk. Dat willen wij ook. Kledingzaken maken 200% of meer winst, maar ik zie niemand klagen over de prijzen van kleding. Wat is nu een lapje stof waard en een naaistertje? Horeca idem, een paar euro voor een beetje heet water met een theezakje? Maar zo denkt men niet. Maar als het gaat om boeren, dan zijn het plots uitbuiters etc.
Paarden houden is geen noodzaak meer. Het is een hobby of ons gekozen werk. Mensen met paarden zijn vaak afhankelijk van anderen voor aanlevering van dingen. Die moeten we betalen, ongeacht wat ze er voor vragen. We staan niet in een positie om daar wat aan te veranderen.
anneliesdj schreef:Natuurlijk hebben ze die niet zelf, enig idee hoeveel verschillend materieel je nodig hebt als boer zijnde?
Dat is toch onmogelijk om het allemaal zelf aan te schaffen?
De boer is er zelf wel altijd bij hoor, bij het maaien, kuilen, persen enz. Melkrobot werkt ook niet uit zichzelf, of koeien nu binnen of buiten staan maakt qua werk niet veel uit, buiten is minder werk voor de boer.
Loonwerkers werken seizoensgebonden, in de winter hebben die niet eens werk, kunnen gewoon een paar dagen vrij nemen of het weekend. Krijgen over het algemeen een stuk beter betaald dan de boer (op jaarbasis).
Lusitana schreef:Loonwerkers moeten toch ook gewoon betaald? Ik ken alleen maar boeren in diverse landen die zelf net zo hard meewerken, maar misschien is er een gebied waar er luie boeren zijn...
En nee, niet iedereen heeft een lap waarvan ze kunnen hooien, maar die mensen kunnen kiezen om daan maar geen paarden te houden, of ze in pension te zetten. Er blijven keuzes. Als je paarden wilt houden weet je dat daar consequenties aanvast zitten en een daarvan is dat het geld kost. Maar veel willen ene paard aan huis en dan zo goedkoop mogelijk houden en dan valt het tegen. Dat is toch niet de schuld van iemand? Je kunt vraagtekens zetten bij hoge prijzen maar ook zelf even bv gaan berekenen wat jij zou vragen als je het zou produceren en waarom, dan kom je heel ver.
Prijzen zakken ook als er overschot is, anders raken ze niet los. Alleen merk je dat niet als je via een voerhandelaar koopt omdat die dan van grotere winstmarge profiteerd, omdat die ook kosten op heeft te vangen. Iedereen wil wel eens eens vet jaar.
Het gaat erom dat een en ander negatief benaderd wordt, terwijl het een boer zijn goedrecht is om prijzen te bepalen. Daarin zijn ze trouwens niet geheel vrij, er zijn Europese bepalingen.
En om een en ander in perspectief te zetten, ik betaal hier 3,5 euro voor een baaltje hooi of stro, 3 euro als ik het direct van de boer heb. Wisselende kwaliteit, het komt van verschillende kleine landjes. Uit Spanje is stro iets goedkoper.
En het minimumloon haalt hier nog geen 500 euro in de maand en een brood kost 60 cent en voor 5 euro kun je uit eten.
Mindim schreef:Met je perspectief kan ik niet zoveel, ik woon daar niet, wat wil je daarmee zeggen?
Mindim schreef:Als de prijs dusdanig veel stijgt, mag je toch vraagtekens hebben? Dan maak je de boeren toch niet gelijk uit voor uitbuiters? Ja, sommigen zullen het onderste uit de kan willen halen, maar dan moet je daar als klant niet kopen. Ja, paarden houden is duur, daar vertel je niks nieuws mee, evenals dat iedereen winst wil maken, ook niets nieuws onder de zon. Paarden houden is al tientallen jaren geen noodzaak meer, maar de prijzen blijven stijgen. Prima, zoals dit jaar, er is te weinig dus de prijs gaat omhoog, maar stel je voor dat volgend jaar het aanbod goed is, denk je dan dat de prijs gaat zakken?
Je kunt er voor kiezen je eigen producten te produceren? Nou niet iedereen heeft een lap land naast het huis om van te hooien hoor.