zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

uryanne

Re: zijn de prijzen van hooi/ voordroog/ stro/ vlas redelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:03

Laat een ander maar sjorren met die zware baaltjes van 35 kg. ;) Ik betaal liever 10 pakjes extra dan een week een zere rug. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:11

Ik als vrouw doe dat zelfs, gewoon spierballen kweken, jij als man doet dat niet? Pakjes van 35 kilo krijg je al een zere rug van?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:12

anneliesdj schreef:
russel schreef:
Please geef mij die baan!!! Dan zijn de financiele zorgen in dit huisje over!! Enne ik werk overigens voor 8 euro netto, verdiend de boer dat ook??

Sjongejonge, je moest toch eens weten waar je 't over hebt :n
Wat een onfatsoen om zo tekeer te gaan over de verdiensten van een ander terwijl je daar helemaal geen inzicht in hebt.

Wat een sneue bokkers zitten er hier toch...ik heb er nl idd behoorlijk veel lol om.....draai al lang mee op dit forumpje :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:16

Ariebren schreef:
En het mest tegoed was dit voorjaar ongeveer 3 euro per m3 mest.

Men loopt er niet mee te koop. Is het 'geheim' ofzo? :+

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:20

Mindim schreef:
Ik als vrouw doe dat zelfs, gewoon spierballen kweken, jij als man doet dat niet? Pakjes van 35 kilo krijg je al een zere rug van?

Wel als ik er tig op moet gooien :D noem mij maar mietje maar ik pas ervoor omdat er voor mij voldoende alternatieven zijn.
Plus dat ik balen van 35 kg niet vertrouw en aan de straatstenen niet kwijt zou kunnen omdat iedereen ze waterbalen zou noemen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-11 23:25

uryanne schreef:
Mindim schreef:

Wel als ik er tig op moet gooien :D noem mij maar mietje maar ik pas ervoor omdat er voor mij voldoende alternatieven zijn.
Plus dat ik balen van 35 kg niet vertrouw en aan de straatstenen niet kwijt zou kunnen omdat iedereen ze waterbalen zou noemen :D

Ach ja, we hebben hier zware balen op stal, van eigen land. Dus men weet precies wat er in zit en uiteindelijk toch een stuk goedkoper om 5 grote paarden van te voeren dan alles in te kopen. Maar goed, dan moet er wel gesjouwd worden.
Vroeger met paard en wagen en dan op zolder, achteraf een bbq en een flesje bier en een hoop gezelligheid. Dat maakt het zware tillen wel goed hoor :D

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 00:10

russel schreef:
anneliesdj schreef:
Sjongejonge, je moest toch eens weten waar je 't over hebt :n
Wat een onfatsoen om zo tekeer te gaan over de verdiensten van een ander terwijl je daar helemaal geen inzicht in hebt.

Wat een sneue bokkers zitten er hier toch...ik heb er nl idd behoorlijk veel lol om.....draai al lang mee op dit forumpje :+

Ja kan me voorstellen dat je 't sneu vind dat mensen die zelfs midden tussen de boeren wonen en werken nog in al die zielige praatjes trappen. Jij weet wel beter hé? Je ziet zeker dagelijks boeren om 5 uur thuiskomen om lekker te badderen en met het vrouwtje uit eten te gaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:10

:D :D Laten we er een "o wat zijn de boeren toch arm en zielig van maken"...dan zij de ego's van de bokkers ook weer gerust gesteld.

Maar ik zal ook een duit in het zakje doen.

Het is volledig terecht dat de hooiprijzen verdubbeld zijn, overigens is het een normale prijs. Aangezien alles duurder wordt is het volkomen begrijpelijk en ook zeker eerlijk dat producenten hun vermeerderde kosten doorbereken zodat hun winsten gelijk blijven en dat de consument, want die consumeert alleen maar dit betaald. Dat de consument de broekriem aan trekt tot einde gaatje en dat de producent dat niet hoeft.
Dat de producent dat voorts wel doet, is schande en zou niet mogen, dus volkomen terecht om voor een baaltje van 18 kg 6 euro te vragen en een wikkel van 450 kg 90 euro.

Aangezien ik te midden van de boeren woon, weet ik ook wel dat ze van 5 uur s'morgens met de handploeg op het land bezig zijn tot diep in de avond en dit dan 7 dagen per week, tussendoor nog even 200 of misschien wel 2000 koeien met de hand melken en met de kruiwagen op en neer racen om de koeien stuk voor stuk te voeren.....en als ze loonwerk verrichten dat dat voor 8 euro is...

Ik schaam mij diep.....

Eigenlijk is het schande dat de subsidies voor de boeren zo laag zijn en dat er zo weinig subsidies zijn.....

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:20

De boeren zijn niet zielig in tegenstelling tot arme jij die niet rond kan komen en alles tegen heeft.
Altijd net de slechte pakken treft toevallig. als enigste in nederland 90 euro moet betalen.
En elk ander heeft het zo goed. Werken minder dan jij maar verdienen dubbel.Arme zielige jij.

Kunnen de mods aan dat gerel met onwaarheden niets doen?
En dan heb ik het niet over een topic sluiten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:21

Ik heb nergens gezegd dat boeren zielig en arm zijn, alleen dat je niet zo moet afgeven op een ander.
Als je denkt dat het zo'n goede baan is, wat houd je dan tegen?
Het feit dat je van om 5 uur je nest uit moet? Dat je dagen van 14 uur maakt? Dat je veel buiten werkt, hoe het weer ook is? Dat je je werk altijd meeneemt naar huis? Dat je ook vaak 's nachts je bed uit moet? Dat je nooit vakantie hebt? Dat je geen weekend hebt? Dat je zelfs niet één dag vrij kunt nemen? Dat je nooit zeker bent van je inkomsten? Dat je wel zeker bent dat je altijd onverwachte uitgaven krijgt?
Nou, wat houd jou nu tegen om boer te worden?

Of heb je soms nog een andere goede reden om lekker met je gezinnetje in je rijtjeshuisje te blijven wonen, elke dag netjes om 5 uur thuis zijn, de weekenden lekker met je kindertjes door te kunnen brengen, lekker de tijd hebben om je paardje te vertroetelen, zo af en toe eens lekker met vakantie te gaan...?

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:28

Van de week stond nog in de krant dat er veel boerderijen te koop staan en in de komende jaren te koop komen.
Sla je slag. al die subsidies opstrijken en een luxe leven hebben met riant salaris.

daarom staan er ook zoveel te koop niemand wil die luxe.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:41

Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er topics over bestaan? Prijzen gaan jaarlijks omhoog, punt. Paarden houden is duur, punt. Het is ook een keuze. Je kunt kiezen om geen paarden te houden, je kunt kiezen om ze in pension te houden, dan heb je niet zon erg in de prijzen. Je kunt kiezen om je eigen producten te produceren.

De boer heeft recht om winst te maken, ze mogen immers wel wat overhouden van hun werk. Dat willen wij ook. Kledingzaken maken 200% of meer winst, maar ik zie niemand klagen over de prijzen van kleding. Wat is nu een lapje stof waard en een naaistertje? Horeca idem, een paar euro voor een beetje heet water met een theezakje? Maar zo denkt men niet. Maar als het gaat om boeren, dan zijn het plots uitbuiters etc.

Paarden houden is geen noodzaak meer. Het is een hobby of ons gekozen werk. Mensen met paarden zijn vaak afhankelijk van anderen voor aanlevering van dingen. Die moeten we betalen, ongeacht wat ze er voor vragen. We staan niet in een positie om daar wat aan te veranderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:50

anneliesdj schreef:
Ja kan me voorstellen dat je 't sneu vind dat mensen die zelfs midden tussen de boeren wonen en werken nog in al die zielige praatjes trappen. Jij weet wel beter hé? Je ziet zeker dagelijks boeren om 5 uur thuiskomen om lekker te badderen en met het vrouwtje uit eten te gaan.

Hier wordt veel werk wat voorheen door de boer zelf werd gedaan, toch allemaal is overgenomen door de loonwerkers hoor. Melken gebeurt al veel met de melkrobot. Ik zie de boeren elke dag gras rijden om hun stal met koeien te voorzien van voer, want ze komen niet meer buiten. Het jongvee evenzo. Tuurlijk het is geen 9 tot 5 baan, maar hier zie je toch vooral de loonwerkers laat thuiskomen en op het land rijden en niet de boer. Hier hebben de boeren vaak te klein materiaal om het land te bewerken. Sommigen doen het nog, maar veel toch door de loonbedrijven. Maaien, inkuilen, ploegen, hooibalen maken, schudden doen de boeren vaak weer zelf, met de combine draaien. Veel boeren hebben die zelf geen eens.
Oja en de boeren hier gaan gewoon op vakantie hoor. dat ze geen kant meer uit kunnen is toch enigszins achterhaald tegenwoordig.

uryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:53

Mindim schreef:
anneliesdj schreef:

Hier wordt veel werk wat voorheen door de boer zelf werd gedaan, toch allemaal is overgenomen door de loonwerkers hoor. Melken gebeurt al veel met de melkrobot. Ik zie de boeren elke dag gras rijden om hun stal met koeien te voorzien van voer, want ze komen niet meer buiten. Het jongvee evenzo. Tuurlijk het is geen 9 tot 5 baan, maar hier zie je toch vooral de loonwerkers laat thuiskomen en op het land rijden en niet de boer. Hier hebben de boeren vaak te klein materiaal om het land te bewerken. Sommigen doen het nog, maar veel toch door de loonbedrijven. Maaien, inkuilen, ploegen, hooibalen maken, schudden doen de boeren vaak weer zelf, met de combine draaien. Veel boeren hebben die zelf geen eens.

Is dat niet verschrikkelijk? Het blijkt goedkoper te zijn om mensen in te huren dan om het zelf aan te schaffen en ermee te werken.
Je post bewijst maar weer eens dat het geen vetpot is voor een boer en dat ze constant een afweging moeten maken of het nog wel uitkan dat ze het zelf doen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:55

Natuurlijk hebben ze die niet zelf, enig idee hoeveel verschillend materieel je nodig hebt als boer zijnde?
Dat is toch onmogelijk om het allemaal zelf aan te schaffen?
De boer is er zelf wel altijd bij hoor, bij het maaien, kuilen, persen enz. Melkrobot werkt ook niet uit zichzelf, of koeien nu binnen of buiten staan maakt qua werk niet veel uit, buiten is minder werk voor de boer.
Loonwerkers werken seizoensgebonden, in de winter hebben die niet eens werk, kunnen gewoon een paar dagen vrij nemen of het weekend. Krijgen over het algemeen een stuk beter betaald dan de boer (op jaarbasis).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:56

Lusitana schreef:
Ik begrijp eerlijk gezegd niet waarom er topics over bestaan? Prijzen gaan jaarlijks omhoog, punt. Paarden houden is duur, punt. Het is ook een keuze. Je kunt kiezen om geen paarden te houden, je kunt kiezen om ze in pension te houden, dan heb je niet zon erg in de prijzen. Je kunt kiezen om je eigen producten te produceren.

De boer heeft recht om winst te maken, ze mogen immers wel wat overhouden van hun werk. Dat willen wij ook. Kledingzaken maken 200% of meer winst, maar ik zie niemand klagen over de prijzen van kleding. Wat is nu een lapje stof waard en een naaistertje? Horeca idem, een paar euro voor een beetje heet water met een theezakje? Maar zo denkt men niet. Maar als het gaat om boeren, dan zijn het plots uitbuiters etc.

Paarden houden is geen noodzaak meer. Het is een hobby of ons gekozen werk. Mensen met paarden zijn vaak afhankelijk van anderen voor aanlevering van dingen. Die moeten we betalen, ongeacht wat ze er voor vragen. We staan niet in een positie om daar wat aan te veranderen.

Als de prijs dusdanig veel stijgt, mag je toch vraagtekens hebben? Dan maak je de boeren toch niet gelijk uit voor uitbuiters? Ja, sommigen zullen het onderste uit de kan willen halen, maar dan moet je daar als klant niet kopen. Ja, paarden houden is duur, daar vertel je niks nieuws mee, evenals dat iedereen winst wil maken, ook niets nieuws onder de zon. Paarden houden is al tientallen jaren geen noodzaak meer, maar de prijzen blijven stijgen. Prima, zoals dit jaar, er is te weinig dus de prijs gaat omhoog, maar stel je voor dat volgend jaar het aanbod goed is, denk je dan dat de prijs gaat zakken?

Je kunt er voor kiezen je eigen producten te produceren? Nou niet iedereen heeft een lap land naast het huis om van te hooien hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 12:58

anneliesdj schreef:
Natuurlijk hebben ze die niet zelf, enig idee hoeveel verschillend materieel je nodig hebt als boer zijnde?
Dat is toch onmogelijk om het allemaal zelf aan te schaffen?
De boer is er zelf wel altijd bij hoor, bij het maaien, kuilen, persen enz. Melkrobot werkt ook niet uit zichzelf, of koeien nu binnen of buiten staan maakt qua werk niet veel uit, buiten is minder werk voor de boer.
Loonwerkers werken seizoensgebonden, in de winter hebben die niet eens werk, kunnen gewoon een paar dagen vrij nemen of het weekend. Krijgen over het algemeen een stuk beter betaald dan de boer (op jaarbasis).

Waarom ga je er van uit dat ik dat niet zou weten?
Vroeger hadden de boeren amper loonwerkers, werd alles door de boer zelf gedaan. De boer is inderdaad op de boerderij aanwezig, meestal is het ook zijn woning. Maar ik zie niet vaak een boer met zijn ienieminie trekker tussen de giganten van de loonwerkbedrijven werken hoor, tenminste hier niet ;)

schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:10

Vroeger kun je niet met nu vergelijken.
Mijn opa had 10 koeien en een trekpaard.
En daarmee kon hij zijn gezin met 8 kinderen onderhouden.
Die deed alles zelf op een paar hectare land en had het niet slecht.

Nu met veel meer dieren en land kun je onmogelijk alles zelf kopen en doen.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 13:19

Loonwerkers moeten toch ook gewoon betaald? Ik ken alleen maar boeren in diverse landen die zelf net zo hard meewerken, maar misschien is er een gebied waar er luie boeren zijn...

En nee, niet iedereen heeft een lap waarvan ze kunnen hooien, maar die mensen kunnen kiezen om daan maar geen paarden te houden, of ze in pension te zetten. Er blijven keuzes. Als je paarden wilt houden weet je dat daar consequenties aanvast zitten en een daarvan is dat het geld kost. Maar veel willen ene paard aan huis en dan zo goedkoop mogelijk houden en dan valt het tegen. Dat is toch niet de schuld van iemand? Je kunt vraagtekens zetten bij hoge prijzen maar ook zelf even bv gaan berekenen wat jij zou vragen als je het zou produceren en waarom, dan kom je heel ver.

Prijzen zakken ook als er overschot is, anders raken ze niet los. Alleen merk je dat niet als je via een voerhandelaar koopt omdat die dan van grotere winstmarge profiteerd, omdat die ook kosten op heeft te vangen. Iedereen wil wel eens eens vet jaar.

Het gaat erom dat een en ander negatief benaderd wordt, terwijl het een boer zijn goedrecht is om prijzen te bepalen. Daarin zijn ze trouwens niet geheel vrij, er zijn Europese bepalingen.

En om een en ander in perspectief te zetten, ik betaal hier 3,5 euro voor een baaltje hooi of stro, 3 euro als ik het direct van de boer heb. Wisselende kwaliteit, het komt van verschillende kleine landjes. Uit Spanje is stro iets goedkoper.
En het minimumloon haalt hier nog geen 500 euro in de maand en een brood kost 60 cent en voor 5 euro kun je uit eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:40

Lusitana schreef:
Loonwerkers moeten toch ook gewoon betaald? Ik ken alleen maar boeren in diverse landen die zelf net zo hard meewerken, maar misschien is er een gebied waar er luie boeren zijn...

En nee, niet iedereen heeft een lap waarvan ze kunnen hooien, maar die mensen kunnen kiezen om daan maar geen paarden te houden, of ze in pension te zetten. Er blijven keuzes. Als je paarden wilt houden weet je dat daar consequenties aanvast zitten en een daarvan is dat het geld kost. Maar veel willen ene paard aan huis en dan zo goedkoop mogelijk houden en dan valt het tegen. Dat is toch niet de schuld van iemand? Je kunt vraagtekens zetten bij hoge prijzen maar ook zelf even bv gaan berekenen wat jij zou vragen als je het zou produceren en waarom, dan kom je heel ver.

Prijzen zakken ook als er overschot is, anders raken ze niet los. Alleen merk je dat niet als je via een voerhandelaar koopt omdat die dan van grotere winstmarge profiteerd, omdat die ook kosten op heeft te vangen. Iedereen wil wel eens eens vet jaar.

Het gaat erom dat een en ander negatief benaderd wordt, terwijl het een boer zijn goedrecht is om prijzen te bepalen. Daarin zijn ze trouwens niet geheel vrij, er zijn Europese bepalingen.

En om een en ander in perspectief te zetten, ik betaal hier 3,5 euro voor een baaltje hooi of stro, 3 euro als ik het direct van de boer heb. Wisselende kwaliteit, het komt van verschillende kleine landjes. Uit Spanje is stro iets goedkoper.
En het minimumloon haalt hier nog geen 500 euro in de maand en een brood kost 60 cent en voor 5 euro kun je uit eten.

Hoho, ik zeg nergens dat boeren lui zijn, leg me geen woorden in mond. Een boer hoeft niet alles meer zelf te doen, zoals vroeger. Ja en loonwerkers moeten betaald worden, lijkt me logisch, ik snap je punt daar niet?

Ik zeg nergens dat ik niet snap waarom de prijzen zijn gestegen? Ik snap dat prima, maar dat er vragen over gesteld worden snap ik ook hoor.

Ik heb het niet over een overschot, maar over een goed aanbod. Dat zijn 2 verschillende dingen. Bij een overschot zakken prijzen inderdaad, maar bij een goed'normaal aanbod hoeft dat niet perse. Je ziet het met benzine, ook als er geen sores is in de oliehandel, gaan de prijzen van benzine niet tot amper naar beneden en zo zijn er nog wel meer voorbeelden.

Met je perspectief kan ik niet zoveel, ik woon daar niet, wat wil je daarmee zeggen? Eigen keuze toch om dan een paard te houden, ook daar?

Ik hoor ook niet echt klachten over de hooi en stro prijzen hoor, iedereen hier heeft wel meegekregen wat een rotzomer we hebben gehad. Maar wanneer prijzen soms verdubbelen zul je altijd hebben dat mensen zich af gaan vragen in hoeverre het noodzakelijke stijging is en hoeveel de netto winst omhoog gaat voor de betreffende leverancier. Is vrij normaal dat mensen zich dat afvragen.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:34

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 18:46

Mindim schreef:
Met je perspectief kan ik niet zoveel, ik woon daar niet, wat wil je daarmee zeggen?

Dat de prijzen internationaal ongeveer hetzelfde liggen terwijl hier minder verdiend wordt en het in verhouding enorm duur is, dus wat klaag je eigenlijk? Hier maakt men de keus om paarden te houden en doet men ze weg als het niet gaat, maar ik hoor nooit iemand klagen over prijzen omdat men blijkbaar beter begrijpt dat productie geld kost en men winst wil maken.

Vragen stellen kan, maar wat ik zeg, draai het eens om. Stel dat jij leverancier bent. Hoeveel zou jij dan vragen en waarom. Als je dat uit gaat rekenen, zijn al je vragen waarschijnlijk meteen beantwoord.
Wil je het voorgerekend, ga dan met een leverancier of boer aan tafel zitten dan krijg je inzicht in dingen waar we normaal geen zicht op hebben en die we dus niet meerekenen.
Bedrijfsvoering is gewoon anders dan particulier bezig zijn.

Natuurproducten komen nu eenmaal niet uit een fabriek en daar zitten dus haken en ogen aan. Slechte en goede jaren. Soms inkoop vanuit buitenland.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 19:29

Klaag ik ergens Lusitana? Dat maak jij ervan. Ik zeg dat ik het wel begrijp dat mensen vragen stellen. Jij maakt er gelijk van dat men klaagt. Ik betaal helemaal niets meer, dus heb niets te klagen en moet ik meer betalen dan doe ik dat, want mijn dieren moeten eten.
Ik vind het jammer dat je me constant woorden in de mond legt, jij maakt er iets van wat ik helemaal niet zeg.
Ik weet prima waar natuurproducten vandaan komen, ik woon er midden in. Dus je hoeft me helemaal niet te vertellen hoe de vork in de steel ligt.

Verder kun jij niet bij mensen niet in de portemonnee kijken, dus daar ook geen oordeel over vormen, hier kun je niet uit eten voor 5 euro en een brood van 60 cent is hier ook niet gangbaar. Misschien dat het levensonderhoud hier ook een stukje duurder is dan in Portugal en dat sommigen hier in verhouding het met evenveel moeten doen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 22:51

Mindim schreef:
Als de prijs dusdanig veel stijgt, mag je toch vraagtekens hebben? Dan maak je de boeren toch niet gelijk uit voor uitbuiters? Ja, sommigen zullen het onderste uit de kan willen halen, maar dan moet je daar als klant niet kopen. Ja, paarden houden is duur, daar vertel je niks nieuws mee, evenals dat iedereen winst wil maken, ook niets nieuws onder de zon. Paarden houden is al tientallen jaren geen noodzaak meer, maar de prijzen blijven stijgen. Prima, zoals dit jaar, er is te weinig dus de prijs gaat omhoog, maar stel je voor dat volgend jaar het aanbod goed is, denk je dan dat de prijs gaat zakken?

Je kunt er voor kiezen je eigen producten te produceren? Nou niet iedereen heeft een lap land naast het huis om van te hooien hoor.

Mijn prijs in elk geval niet, want verwacht niet dat de kosten voor de loonwerker zullen dalen...

albert1975

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 08:30

Ik was gisteren bij een boer waar ik paard gereden heb, zijn al begonnen met het kuil waar ze eigenlijk pas vorig jaar mee moesten beginnen. Hebben mais bij moeten kopen omdat ze dat op hadden. Hadden afgelopen september nog een keer moeten maaien, kon niet want het was te nat! Nu nog maar afwachten of de mais er straks af kan of dat het daar ook te nat voor is.
Als je niet in je eigen behoefte van gras op welke manier dan ook kan voorzien is de kans aanwezig dat je de hoofdprijs gaat betalen.