Paard op stal wel zo zielig??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eevie86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:26

Als de mijne de hele dag buiten heeft gestaan en ik fluit naar hem dan komt hij altijd (hard) naar me toegerend, hij vind het heerlijk om 's nachts binnen te staan wat hij ook gewend is. Toen hij 2 jaar was heeft hij met een ander in de zomermaanden wel dag en nacht buiten gestaatn. maar ik merk ook dat de mijne het heerlijk vind om 's nachts binnen te staan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:27

Amanda : De grap is wel dat er heel veel mensen zijn die hun paard nu meer mogelijkheden geven om dichter bij zijn natuur te leven , en die duidelijk zien dat hun dier echt veel gelukkiger is / beter in zijn vel zit , dan voorheen...terwijl ze toen ook dachten dat het dier gewoon prima tevreden was ;)

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:28

Joolien schreef:
amanda1980 schreef:
kijk naar waar je paard behoefte aan heeft en probeer daar zo veel mogelijk aan te voldoen. ik zie hier in de omgeving schandalig vaak 24/7 paarden buiten staan zonder schuilstal. paarden voelen vliegen op hun vacht, laat staan een heftige hagelbui. ik weet wel waar die van mij dan liever staat. namelijk lekker warm en droog!

Weet je zeker dat ze dat liever hebben ? Kan ik me niet voorstellen. Zoals ik zei zijn paarden loopdieren en horen ze 14 uur per dag te eten. Dat kan niet als ze op stal staan want dan worden ze moddervet. Hier druis je al tegen 2 natuurlijke drangen van een paard in die heel makkelijk te realiseren zijn.
En paarden zijn niet van poppenstront en kunnen meer hebben dan je denkt.

ja dat weet ik zeker. lees mijn post hier vlak boven maar eens. hij zou niet naar binnen komen galopperen als hij liever in de hagel staat niet waar?

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:28

waarom MOET dat?
niet ieder mens word toch gelukkig van t zelfde soort huis?[/quote]

Omdat paarden van nature buiten horen te leven, niet iets wat ik ter plekke verzin of vind. Paarden horen per dag 30 km te lopen/grazen.[/quote]

en als mijn paard op slooptoer gaat omdat hij graag naar binne wil dan moet ik hem zijn gang laten gaan
van nature hoor je ook niet op een paard te rijden.
hem ook geen voer te geven etc etc etc.
dus ik snap je punt maar niets MOET want van nature daar doet de mens toch niet meer aan!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:30

Paarden komen niet naar je toe gegalopeerd omdat ze liever naar binnen willen :n Paarden doen dat omdat ze dat associeren met voedsel of aandacht. Krijgt jouw paard altijd iets lekkers als je hem ophaalt?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:30

Paard wil niet in de hagel staan...maar blijft ook niet in de stal staan zo lang als wanneer je hem opsluit , als je de deur niet dicht doet :P

Dus : allebei is het niet ideaal. Zelf laten kiezen wel :)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:32

een paard moet gewoon naar buiten kunnen en natuurlijk gedrag kunnen vertonen. Dat zijn we toch allemaal met elkaar eens?
Als je je paard vervolgens 24/7 buiten wilt hebben dan moet je zorgen voor een schuilmogelijkheid (en eigenlijk vind ik dat dat ook in andere gevallen hoort, maar dat is misschien iets te extremistisch voor sommigen) op het land.
Of zijn er hier daadwerkelijk mensen die het ok vinden dat zijn paard niet of nauwelijks (en ik vind alles onder de 6 uur per dag eigenlijk nauwelijks) de stal uit komt?

(nogmaals voor de mensen met paarden die bij het hek staan te trappelen, dat is gebruik aan schuilmogelijkheden en conditionering, als hij altijd binnen eten krijgt dan is het logisch dat hij naar binnen wilt, dat maakt het niet 'gezonder' !)

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:33

Joolien schreef:
Paarden komen niet naar je toe gegalopeerd omdat ze liever naar binnen willen :n Paarden doen dat omdat ze dat associeren met voedsel of aandacht. Krijgt jouw paard altijd iets lekkers als je hem ophaalt?

Mijn paard moet ik alsnog halen al kom ik met iets lekkers aan.... ik denk dat ik even moet join uppen met Sam want er is duidelijk iets ernstig mis met onze relatie! :D

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:36

pmarena schreef:
Amanda : De grap is wel dat er heel veel mensen zijn die hun paard nu meer mogelijkheden geven om dichter bij zijn natuur te leven , en die duidelijk zien dat hun dier echt veel gelukkiger is / beter in zijn vel zit , dan voorheen...terwijl ze toen ook dachten dat het dier gewoon prima tevreden was ;)

bij mij is het nu andersom. eerst stond het 24/7 buiten van mei tot oktober en de rest in een paddock. stal moest dicht vanwege asbest gebeuren en is nu dik een jaar later nog niet open. de volgende stal, hij stond 10 uur per dag minimaal buiten van mei tot oktober. de rest van het jaar stond hij in een paddock in een kudde. kostte me heel wat geld extra om hem in die paddock te krijgen maar a la. ik gun het me beesie.
nu moest ik daar van stal weg omdat mevrouw liever 2 vriendinnen op stal wilde hebben staan. had geen contract dus geen poot om op te staan. tja, ik moest toch ergens heen. me zus mocht mee vertrekken. nu staan we dus op een stal waar ze helaas maar 1 uur per dag het land in mogen. en ja ik zeg helaas want ik zie het liever anders. ik zie hem liever veel meer buiten staan en dan het hele jaar door. op dit moment kan ik hem dat niet bieden. toch zie ik hem niet in negatieve manier veranderen. als ik hem uit het land kom halen doet hij geen moeite om bij me weg te komen en niet mee te hoeven. als hij in de rijbak met een maatje los staat komt hij aangegallopeerd als het regent/hagelt etc om mee naar binnen te mogen. hij loopt lekkerder dan ooit te voren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:38

Lusitano schreef:
Joolien schreef:

Mijn paard moet ik alsnog halen al kom ik met iets lekkers aan.... ik denk dat ik even moet join uppen met Sam want er is duidelijk iets ernstig mis met onze relatie! :D

Je geeft hem gewoon geen lekkere snoepjes :P
Diablo moest ik ook echt met z'n hoofd uit het gras trekken en ik heb Diablo vaak zelf laten kiezen, stal of buiten, en dan wilde hij naar buiten.

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:38

ik denk dat het moeilijk is over andermans paard te beslissen.
want je praat altijd over een paard wat je niet kent.
ik hou ze op 2 verschillende manieren.
2 in een paddock met schuilstal ander op stal en die word los gegooit.
maar t is nou niet zo dat de 2 die buiten staan gezonder zijn.

ik geef toe meneer die op stal staat is een beetje een piepert.
regen is niet fijn dus dan wil meneer naar binne.
maar hij kan zich ook weer af en toe uren vermaken.
een dagje weiland is leuk maar er is ook geen probleem als meneer weer naar binne moet.
en ik ga echt niet zeggen dat mijn paard dan op me af gesjeest komt.
maar een vrolijk drafje is er vaak wel bij.

dat zie ik niet als oo hij wil nu naar binne dat zie ik als een gelukkig paard.
naar binne willen daar heeft hij andere methodes voor

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:41

Lusitano schreef:
Of zijn er hier daadwerkelijk mensen die het ok vinden dat zijn paard niet of nauwelijks (en ik vind alles onder de 6 uur per dag eigenlijk nauwelijks) de stal uit komt?

(nogmaals voor de mensen met paarden die bij het hek staan te trappelen, dat is gebruik aan schuilmogelijkheden en conditionering, als hij altijd binnen eten krijgt dan is het logisch dat hij naar binnen wilt, dat maakt het niet 'gezonder' !)

waarom is het ongezond dan,die schimmel wordt bijna 30 :) inmiddels...

en loopt als een treintje,wat ís er ongezond aan dan??

weet je,iedereen doet het op zijn manier,en er zijn 2 extremen en daartussen een grijs gebied,en als jou beest het daar goed op doet en hij is gelukkig en jij bent gelukkig,nou wat is het probleem dan??

mijn paarden komen in de winter echt niet elke dag minimaal 6 uur naar buiten hoor,als het echt bagger weer is staan ze veel liever binnen,en ik vind dat ook fijn,nou prima beide partijen gelukkig...

snap niet waarom het altijd zo in het extreme getrokken moet worden,een paard is geen wild dier meer,een paard hebben wij als huisdier en daar zul je als mens voor moeten zorgen..plus ik blijf erbij een paard zou van nature er nooit voor kiezen om in een nat koud winter klimaat te blijven,waar amper van nature voedsel te vinden is,die zouden migreren naar een land waar het droog is en waar voedsel te vinden is,zet de weitjes maar open en zie waar paarden heen vertrekken,kan mij niet vertellen dat elk paard die op een wei staat ook echt in hun wei zouden blijven als het hek open gaat,maw je belemmerd ook dan een paard in zijn natuurlijke behoeftes..en zo kunnen we nog wel heeeeeeeeeeeel lang doorgaan...

Anoniem

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:43

Wij maken er een huisdier van, dat wilt niet zeggen dat ze dat ook zijn... Paarden zijn gedomedinges maar dat wil niet zeggen dat ze maar altijd moeten doen zoals wij dat willen.
Paarden moeten zich tegenwoordig steeds meer vormen naar de ruiter/baas ipv andersom.

kimmie261

Re: Paard op stal wel zo zielig??

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:44

tuurlijk is een paard een huisdier,een doorgefokte mega grote kwpner is niets natuurlijks meer aan hoor,net zo goed als dat een chihauhau geen wolf meer is en schapen hoort te vangen als levensbehoefte...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:46

Als je je kinderen laat kiezen, zitten ze ook liever de hele dag achter hun spelcomputer en eten ze bij voorkeur snoep, chips, patat en pannenkoeken (mits iemand die voor ze bakt, anders zijn ze uitstekend te vervangen door koekjes oid). Als je je kinderen dat toestaat zijn ze best gelukkig...

OK ze worden moddervet, hun gewrichten gaan hun overgewicht niet trekken, ze krijgen diabetes en raken sociaal een beetje gestoord. MAAR... ze zijn WEL gelukkig op dat moment...

Hmmmzzzzz....... >;)

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:48

haha hele mooie vergelijkinge kimmie261.

ik ben erg benieuwd naar hoe jij je paarden houd en wat je ermee doet joolien.
want als je zo voor natuurlijk bent neem ik aan dat ze op een open vlakte staan met een soort doe t zelf regeling....
das natuurlijk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:51

kimmie261 schreef:
tuurlijk is een paard een huisdier,een doorgefokte mega grote kwpner is niets natuurlijks meer aan hoor,net zo goed als dat een chihauhau geen wolf meer is en schapen hoort te vangen als levensbehoefte...

Das is wel zo maar als we het kunnen bieden waarom niet?

Zorro zoals ik zei stond mijn paard zoveel mogelijk als het kon buiten, ook met slecht weer. Die van mij wilde altijd naar buiten. Ik heb de laatste periode gereden op een stal waar de paarden zomaar 2 dagen op hok bleven terwijl er een kneitergroot weiland voor de deur lag, dat deed me pijn in mn buik en heb dat geprobeerd te veranderen. Deze paarden hadden allemaal stalondeugden die duidelijk voortkwamen uit stress.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:51

Kimmie, ik ben het wel eens met je. Het grijze gebied levert een eindeloze discussie op.
Mijn grootste weerstand ligt dan dus ook bij de paarden die de hele dag op stal staan. Daar vind ik geen grijs gebied aan, ik vind dat dierenmishandeling.
Jij bent een hondenfanaat. Hoe vind jij het om een hond de hele dag in een bench te laten en hem er alleen uit te halen als je gaat wandelen? Dan kun je managen wat je wilt, dat is nog steeds zielig. Als de hond de bench niet uit durft of er zsm weer in terug wilt gaat hij in gedragstherapie....

Het gaat om natuurlijk gedrag nabootsen. Want ook al is een chihuahua geen wolf, als je die hond het verkeerde voer geeft (droge brokken van de super ) dan is hij binnen de kortste keren ook 'stuk'.

Het vreemde is dat we de manier van huisvesten hebben geaccepteerd als 'normaal'.

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:52

z0rr0 schreef:

want als je zo voor natuurlijk bent neem ik aan dat ze op een open vlakte staan met een soort doe t zelf regeling....
das natuurlijk

je vindt het een mooie vergelijking omdat hij je past. Dat is logisch
maar als je hetzelfde hondje de hele dag in een kooitje hebt, wat vind je daar dan van?

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:53

ik vind dat iedereen eens moet kappen met dat gezeik over natuurlijk gedrag. een hond(wolf) hoort buiten te jagen is van nature bang voor de mens. geld voor katten(katachtige) ook. konijn hoort in holen in de natuur en niet in een hok of ren. een vogel hoort niet in een voilaire of kooi maar in de lucht. een paard(mustangs,preswalski of hoe je dat ook schrijft) hoort in de natuur zonder interactie met de mens, hoefsmit, hooi/kuil/krachtvoer, en ga zo maar door. wij mensen hebben deze dieren zo gefokt door de jaren heen dat er weinig natuurlijks is aan hun gedrag.
laat ik voorop stellen dat een paard geen 23 uur per dag op stal hoort! laat staan zoals zo veel paarden er alleen uit komen om 2 keer in de week onder het zadel te lopen. dat een paard zoveel mogelijk tijd vrij buiten moet staan met soortgenoten ben ik het eens. om nou te stellen dat je geen paard mag houden als je die geen 12 uur per dag minimaal buiten kan zetten vind ik zwaar overtrokken. en zeker om de reden dat dat niet natuurlijk is. ga dan ook lekker niet op je paard zitten want dat is ook niet natuurlijk!

een zeer goed aangeschreven border collie fokker heeft mij ooit eens verteld dat zij 10 keer liever een pup van haar op een flat plaatst dan in een eensgezinwoning met tuin. waarom? omdat die honden vaak in de tuin worden gelaten in plaats van buiten uitlaten en wandelen. mensen in een flat moeten wel. willen zij een gelukkige hond hebben moeten ze er met de hond op uit en hem zo der mate beweging en uitdaging geven dat de hond daar voldoening uit haalt anders sloopt die de hele boel en gaat vervelend gedrag vertonen. onthoud in dit verhaal goed dat de oorsprong van de hond de wolf is en deze in een roedel in de natuur leven en angst voor de mens hebben.
dit geld imo net zo voor het paard van tegen woordig. heeft je paard weinig beschikking over land zal je je paard op eenandere manier voldoende beweging en uitdaging moeten bieden om een gelukkig paard zonder stalondeugden te hebben.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:58

amanda1980 schreef:
pmarena schreef:

bij mij is het nu andersom. eerst stond het 24/7 buiten van mei tot oktober en de rest in een paddock. stal moest dicht vanwege asbest gebeuren en is nu dik een jaar later nog niet open. de volgende stal, hij stond 10 uur per dag minimaal buiten van mei tot oktober. de rest van het jaar stond hij in een paddock in een kudde. kostte me heel wat geld extra om hem in die paddock te krijgen maar a la. ik gun het me beesie.
nu moest ik daar van stal weg omdat mevrouw liever 2 vriendinnen op stal wilde hebben staan. had geen contract dus geen poot om op te staan. tja, ik moest toch ergens heen. me zus mocht mee vertrekken. nu staan we dus op een stal waar ze helaas maar 1 uur per dag het land in mogen. en ja ik zeg helaas want ik zie het liever anders. ik zie hem liever veel meer buiten staan en dan het hele jaar door. op dit moment kan ik hem dat niet bieden. toch zie ik hem niet in negatieve manier veranderen. als ik hem uit het land kom halen doet hij geen moeite om bij me weg te komen en niet mee te hoeven. als hij in de rijbak met een maatje los staat komt hij aangegallopeerd als het regent/hagelt etc om mee naar binnen te mogen. hij loopt lekkerder dan ooit te voren.

Op zich kan het natuurlijk best zo zijn dat je gewoon een hele fijne band hebt met het beestje / hij werklustig is / graag aandacht krijgt waardoor hij graag naar je toe komt , wakkerder met rijden is natuurlijk ook niet voor niets , als je zo lang op stal staat :P

Dat is voor veel mensen natuurlijk juist de reden om hun paarden niet teveel op de wei te willen , omdat ze op stal lekker wat energie opkroppen en dan wakkerder / alerter reageren en wat flitsender lopen....

Het kan best zijn dat een paard zich ergens waar ze buiten staan qua sfeer niet op zijn plek voelt , en de sfeer van een andere plek waar die toevallig dan meer op stal staat , beter bij hem past.

Maar dan nog is er ook wel een plekje te vinden waar het allemaal te vinden is :)

Wel fijn voor je dat je paard ondanks de situatie niet ineens heel slecht in zijn vel zit , dat is wel mazzel +:)+

z0rr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 16:59

Lusitano schreef:
z0rr0 schreef:

das natuurlijk

je vindt het een mooie vergelijking omdat hij je past. Dat is logisch
maar als je hetzelfde hondje de hele dag in een kooitje hebt, wat vind je daar dan van?

ik heb een hond die overdag mee gaat naar t werk, en de rest van de dag mee buiten huppelt...
ze is er aan gewend en als ze keuze heeft ligt ze vaak ook liever binne
trouwens hebben wij zo;n kooi voor me hond hoor wel is waar 6 bij 3 met overdekt gedeelte.
maar mevrouw gaat liever mee
joolien ik snap je mening. en ik vind ook niet kunne dat paarden dag in dag uit buiten staan.
maar dat is weer iets anders dan buiten moeten staan.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:01

amanda1980 schreef:
pmarena schreef:

Op zich kan het natuurlijk best zo zijn dat je gewoon een hele fijne band hebt met het beestje / hij werklustig is / graag aandacht krijgt waardoor hij graag naar je toe komt , wakkerder met rijden is natuurlijk ook niet voor niets , als je zo lang op stal staat :P

Dat is voor veel mensen natuurlijk juist de reden om hun paarden niet teveel op de wei te willen , omdat ze op stal lekker wat energie opkroppen en dan wakkerder / alerter reageren en wat flitsender lopen....

Het kan best zijn dat een paard zich ergens waar ze buiten staan qua sfeer niet op zijn plek voelt , en de sfeer van een andere plek waar die toevallig dan meer op stal staat , beter bij hem past.

Maar dan nog is er ook wel een plekje te vinden waar het allemaal te vinden is :)

Wel fijn voor je dat je paard ondanks de situatie niet ineens heel slecht in zijn vel zit , dat is wel mazzel +:)+[/quote]
dat is geen mazzel, dat is hem op een andere manier in zijn behoeftes laten voorzien!
hij is met rijden absoluut niet wakkerder. hij is altijd zeer voorwaarts, altijd al geweest en dat is hij nog steeds. hij loopt lekkerder in de zin van meer ontspannen en veel meer op mij lettend. ik heb nu geen teugels meer nodig, ok veeeeeeeeeele malen minder. hij let op mijn zit en mijn been om hem te vertellen waar hij heen moet. hij loopt vele malen minder opgefokt als voorheen

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:04

Amanda, ik maak zelf wel uit waar ik over 'zeik'. We hebben hier een volwassen constructieve discussie waar je gewoon van kan wegklikken als je er niet meer tegen kunt.
Dat is het mooie van internet!
eigenlijk mogen de mensen die er een andere mening op nahouden dan jij er dus eigenlijk gewoon niet meer over zeuren?

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-11 17:05

Mijn paard komt rennend binnen en doet het niet voor het eten. Buiten staat het zelfde eten en ze gaat ook niet direct eten,
Maar ze stond toen ook wel op een gezellige stal met allerlei dieren.Dus ik denk niet dat ze het erg vind.