welke stalprijsverhoging door stro/hooiprijzen bij jullie?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Immelicious

Re: welke stalprijsverhoging door stroprijzen bij jullie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:29

Ik betaal niks extra's, betaal 200 euro incl. vlas, brok en hooi. Ik mest wel zelf.....maar dit is ook echt maar 5 minuten werk per dag ;)

ramonajoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 13:58

Als ik lees wat jullie gemiddeld genomen betalen, dan is men hier in Friesland een stuk beter uit als klant.
Als stalhouder niet (wij zijn dit zelf); door de enorme concurrentie moet je zo laag mogelijke prijzen berekenen, maar ook wij moeten voer en stro inkopen en krachtvoer.
Zelf rechtstreeks van het land liggen dit jaar de prijzen al voor kuilbalen gemiddeld 12,50 hoger dan vorig jaar (was 25-30 nu 37,50-45)en het stro, ja daar is hier slecht aan te komen vanwege het natte seizoen.
Dus haalt de fouragehandelaar het uit het buitenland; ik heb me laten vertellen dat inmiddels de tonprijs gestegen is naar 170-185 euro per ton. (was 130,-) In een ton zitten ongeveer 48 pakjes, die zijn er zo door.
Goed hooi is er helemaal bijna niet, prijzen momenteel 5-10 euro per pakje, normaal 3-5 euro.
Het krachtvoer stijgt mee door de krapte op de graanmarkt.
De mestafvoer stijgt ook mee; volle vracht inmiddels 350,- ex. BTW en kraanhuur (ook het loonbedrijf stijgt mee).

Voor ons als stalhouder gaan er daarnaast van het pensiongeld nog kosten af zoals waterleiding, afrasteringmateriaal, electrisch, brandverzekering voor de stallen, wa-verzekering voor het bedrijf enz., allemaal kosten. Blijft er gemiddeld genomen momenteel nog ongeveer 40,- euro over per box per paard per maand!
En zeg nou zelf: wie wil er nog werken voor 40,- euro in de maand, 7 dagen per week.
Wij zijn een kleine stal en berekenen voor een paard 195,- per maand en een grote pony 165,- per maand inclusief ontwormen, binnen en buiten zetten, dekens wisselen; als wij stijgen in prijs gilt iedereen dat we veel te duur zijn.
Maar ja, de liefde voor het vak blijft, dus dan maar een part-time baan ernaast om toch alle rekeningen te kunnen betalen.

Misschien dat jullie nu een beetje beter begrijpen dat een stalhouder nu meer moet gaan berekenen; vooral in de randstad liggen de kosten hoger door dure grondprijzen waar de stal op staat, door het omgevingsgevaar waardoor verkeringspremies een stuk hoger zijn en doordat voer moet worden aangevoerd vaak uit andere delen van Nederland en het transport daarvan is niet goedkoop.
Grote stalhouders moeten daarnaast BTW betalen, het grootste deel is belast met 19% ook het voer waarvan het BTW percentage inkoop op 6 % ligt (verschil -13%).
Het stalgeld bestaat niet dus alleen uit voer en stro als kostprijs, maar uit veel meer kosten.

(mocht nog iemand een oud of geblesseerd paard tegen een "Friese" prijs willen stallen; er komt binnenkort nog 1 box vrij )

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:04

en dan zijn jullie inderdaad de goedkoopste nog niet want de stallingen Rond Drachten liggen gemiddeld genomen tussen de €125,- en €175,- per maand met buitenbak, met binnenbak tot ongeveer €230,-
Met huidige hooi en stro prijzen gaat er bij in moeten kopen echt heel veel af. En ook met voer van eigen land zijn de kostprijzen flink gestegen en het risico dat je oogst mislukt of verregent moet je ook zelf dragen.

Vind ook dat men hier op moet passen dat men elkaar niet kapot concurreert...

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 18:01

Bij ons in Duitsland (wat meer richting stad ) betaal je rond de 400,00 en dan nog extra voor binnen en buiten zetten.

Ik ben dan ook blij dat alles aan huis staat.

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 19:09

met binnenbak in de buurt van sneek friesland 155

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:20

Dan betaal je hier wel heel wat meer dan in Friesland ;) . Wij zijn ook een euro of 15 per maand omhoog gegaan, ik vind dat heel redelijk ivm gestegen kosten.

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:25

Waarschijnlijk gaan wij ook 15 euro omhoog en dat vind ik echt heel redelijk! Ook komende maand pas trouwens. Nu moet ik wel zeggen, hij doet eigenlijk zelf niks aan de paarden, zijn vader zet ze buiten en de rest doen we eigenlijk zelf. Dus heeft hij er nog genoeg aan over volgens mij :)

We zijn aan het kijken of we niet met zijn allen beter op vlas kunnen gaan staan ipv stro, want als de prijzen nog verder stijgen kost het onze staleigenaar ook weer meer en onszelf ook en kan ik me voorstellen dat dan de prijs stro/vlas niet echt meer verschilt. En het stro wat we nu hebben is ronduit slecht omdat hij niet aan beter kon komen de laatste keer....

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 07:32

Hier nog geen prijsstijgingen.. hopelijk komen die ook niet!
Ik betaal 170 ales incl moet alleen zelf uitmesten. binnenbak, buitenbak paddocks etc!

ansjeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 10:23

Nog geen verhoging gehad gelukkig.

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:22

marjan1986 schreef:

waar sta je dan? Want dat zijn mooie prijzen zo dicht bij mij in de buurt.. ;)

GeeskeP

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 13:23

marjan1986 schreef:

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 14:49

SusanH schreef:
Dan betaal je hier wel heel wat meer dan in Friesland ;) . Wij zijn ook een euro of 15 per maand omhoog gegaan, ik vind dat heel redelijk ivm gestegen kosten.

155 euro voor stal met binnenbak is ook in Friesland niet gewoon hoor ;) Daar zijn er maar heel weinig van in alle Noordelijke provincies bij elkaar! Tussen de €175,- en €230,- is veel gebruikelijker!

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:46

Ik vraag me af of de stalprijzen ook weer omlaag gaan als het stro bv volgend jaar weer goedkoper is.....

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:49

Hier nog €85 :D
Buitenbak, binnenbak, paddocks, s' zomers weide, s' morgens word er gevoerd en voor de rest alles zelf doen :)
Diverse uitrijmogelijkheden. :)
Tja, dan heb ik wel een stal van 3 bij 2,5 oid, maar daar staan ze toch alleen maar snachts in en als het goed weer is 24-7 buiten.
Paddock is ook vaak nat, net zoals een hoek in de buitenbak.
Ik sta dan wel op een manege waar ik rekening moet houden met de lessen maar kan ook geewoon meerijden :)

Hier een pakje stro kost dacht ik €4.
Niet zo'n grote :))
Bij mijn oom waar we het halen is die een half x zo groot voor €6,50 :)
Edit; €6,50 is dan nog inkoopprijs, daarvoor mogen wij hem meenemen, anders komt er natuurlijk nog een bedrag bovenop omdat alles uit Frankrijk komt.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:50

max66 schreef:
Ik vraag me af of de stalprijzen ook weer omlaag gaan als het stro bv volgend jaar weer goedkoper is.....

Hooi is dit jaar wel een stuk goedkoper geworden (of iig niet duurder) door de goede oost dit jaar, hier achter op het weiland is er wel 3 - 4x gehooid.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:55

Pff ik sta echt op de verkeerde plaats. hier is de stalling 15 euro omhoog + de lessen 3 euro duurder zijn geworden dus dat is voor mij 40 euro meer in de maand dus kom ik € op schrik niet 640 euro per maand aan enkel stalling en lessen en dan nog de ijzers... bizar eigelijk he.... :o

vind wel dat het hooi erg slecht is, veel distels en stengels dit jaar.. bij jullie ook? en het stro is wat bruiner

One_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 15:59

Hier is het nu nog hetzelfde, het gaat misschien 10 euro omhoog of de stalling gaat omlaag en dan hooi&stro zelf kopen. Wij hebben vooral een tekort aan hooi/

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:12

WhySoWhite schreef:
Pff ik sta echt op de verkeerde plaats. hier is de stalling 15 euro omhoog + de lessen 3 euro duurder zijn geworden dus dat is voor mij 40 euro meer in de maand dus kom ik € op schrik niet 640 euro per maand aan enkel stalling en lessen en dan nog de ijzers... bizar eigelijk he.... :o

vind wel dat het hooi erg slecht is, veel distels en stengels dit jaar.. bij jullie ook? en het stro is wat bruiner

he?! :? Wat voor stalling sta jij dan? Vast met een heleboel faciliteiten. Ik kan van dat bedrag 3 paarden pension stallen gewoon....

daphneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:18

Angeliekje schreef:
Ik sta op een particuliere stalling met slechts 4 paarden (worden er 5 binnenkort als het goed is), en bij mij gelukkig géén verhoging van het stalgeld. Ik sta dan ook wel goedkoop als ik sommige prijzen hier lees! Ik sta nu voor €150 all incl. Eigenaresse van stal heeft een goedkopere oplossing gevonden, en dat is gehakselt stro. Hooi hebben ze gelukkig van eigen land.

Ans: Kan mij nog herinderen dat het 100 euro was, en dat ze dit jaar toch echt wel naar 150 is gegaan.. :j

Lambiekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:19

Tamadine schreef:
WhySoWhite schreef:

he?! :? Wat voor stalling sta jij dan? Vast met een heleboel faciliteiten. Ik kan van dat bedrag 3 paarden pension stallen gewoon....

€ 640 ??? per maand?? Nou dan kocht ik een fiets....

Kimdavincy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:25

Hier valt het allemaal nog wel mee! Ik betaal voor kale huur van de box van 3x3 €55, de brokken sto en hooi komen er apart bij! Het hooi daar in tegen is wel vrij duur ik betaal voor een klein baaltje €4 dat was voorheen €2,50, de brokken zijn €0,30 per kilo en sto is €2,75 per baaltje. Voor het weiland betaal ik €15 in de maand waar die dag en nacht op kan. Verder heb ik een binnen en buitenbak, was en poets plaats. Ik zit elke maand rond de 160/170 euro. Dus klagen mag ik eindelijk niet als ik die bedragen hier allemaal zie!

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:30

Hier is een strobaal(tje), vlaszak en hooibaal(tje) allemaal met een euro omhoog gegaan. Ik betaal 165,- kaal en dan komt je bix (0,35 euro de kilo) en dan dus je stro of vlas erbij. Ik zit dan ongeveer op 260,- per maand en dan krijgt hij 2,5 kg bix per dag en hij staat dan wel echt netjes erbij qua stalvulling.

CoRiNa1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:33

Tamadine schreef:
WhySoWhite schreef:

€ 640 ??? per maand?? Nou dan kocht ik een fiets....

maar jij praat over stalling en lessen €640 hier praten ze alleen over de stalling, wat kost die alleen zonder de lessen? want als jij b.v 5 x per maand lest voor €40 euro ben je al €200 kwijt aan lesgeld dan kost je stalling nog €400 en dat is nog kei duur maar als je b.v in de buurt van de randstad staat en alle faceliteiten hebt dan ben je makelijk duur uit.

Anne_mieke88

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 16:42

2004 betaalde ik 30 id week
2008 betaalde ik 35 id week
2009 betaalde ik 37,50 id week wat ik dus nu nog steeds betaal.

we kregen al een beetje doorgeschemerd dat het 40 word :S
Leuk vind ik het niet maar kan het wel begrijpen

(jaartallen kunnen iets afwijken dit is een schatting)

marjan1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-11 21:51

GeeskeP schreef:
marjan1986 schreef:

vlakbij nijland :D
Laatst bijgewerkt door marjan1986 op 21-09-11 22:19, in het totaal 2 keer bewerkt