Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
shabbay schreef:FlyAway schreef:Hoi russel. Misschien dat het bij jou in de regio anders is?
Een praktijksituatie hier (richting zwolle); het is echt erg schaars gesteld met het hooi.
Ik woon in Zwolle en wij hebben het probleem niet, genoeg hooi en goede prijs 3,25 dit jaar vorig jaar 2,80 per baal.
Zoekt en gij zult vinden! Er is echt zat en mooie kwaliteit.
Ga alleen m'n boer niet openbaar maken anders zitten we misschien later ook met de gebakken peren.
joyce B schreef:russel schreef:Dan lees ik tal van reakties van bokkers die zelf hooien dat ze meer dan genoeg hebben voor de rest van het jaar, ook zij krijgen nog een 2e snee...
Wat je nog wel mee moet nemen is dat het dus afwachten is of die 2e snee droog binnen komt!
Verregenen van de oogst is een groot risico wat veel verlies geeft van hooi en in iets mindere mate voordroog.
Vorig jaar had ik dus 17 of 18 reuze grote balen van de 2e snee, maar die zijn wel in de regen geperst en gewikkeld omdat elke loonwerker helemaal volgepland zat en ze tot diep in de nacht hadden doorgewerkt om alles zoveel mogelijk droog in het pak te krijgen. Ik had verkeerd gegokt en dus was mijn prachtige droge snee voordroog enigszins natgeregende voordroog en die heb ik heel goedkoop verkocht direct van het land (€20,- per baal van ruim 600 kg) om er van af te zijn zonder moeilijk gedoe over de kwaliteit. Die kon ik namelijk niet garanderen, hoewel de boer dacht dat het nog steeds wel goed zou komen omdat het in het plastic zat.
Iemand met 50 pony's en melkerij was er erg blij mee en stelde geen vragen over de kwaliteit en ach, die voeren zo'n baal in 1 dag op, dus warm worden krijgt het geen kans voor...
Vandaar dat ik deze snee ook vasthoud en pas beslis over verkoop na binnenhalen van de 2e snee.
@ Embe: Als het 3 dagen kan drogen met goed droog en lekker warm weer met windje en je schudt het 2x per dag en dan in plastic, heb je bijna hooi. Een dag eerder maaien als het nog niet zo mooi weer is kan ook geen kwaad, dan kan het alvast besterven.
Chaos schreef:Russel maak je niet zelf een probleem dan?? Als je jaarlijks op zoek moet naar een andere leverancier?
Wij zitten al 28 jaar bij dezelfde leverancier.
En over het uit Duitsland halen.
Ik heb geen idee hoe het in heel Duitsland is hoor, maar mijn zus heeft een ranch in de Eiffel, en veel van haar gras is verbrand en zij zal ook moeten bijkopen, net als vorig jaar. En ik begreep dat het daar ook nog wel moeilijk verkrijgbaar was. Maar dat weet ik verder niet.
Embe schreef:Ik heb een vraagje: wij gaan 1 juli verhuizen en voor die tijd moeten er palen getrild worden op het weiland. We willen dan natuurlijk graag dat het gras dan gemaaid is (het is dit jaar dus nog niet gehooid). We wilden eigenlijk voor droge kleine baaltjes hooi gaan maar zoals het er nu naar uit ziet gaat dat niet lukken (het ziet er niet naar uit dat het nog 5 dagen achterelkaar droog is grrr). Dus denken we dat we het nu toch in plastic willen maar wel zo droog mogelijk (voordroog). Kunnen jullie aangeven hoeveel dagen droog weer we daar voor nodig hebben?
russel schreef:Als ik gewoon krijg wat ik bestel, dus als iemand zegt, het is 17 kg en geen 11, of als ik vraag zonder JKK en het zit vol, of als ik een maand van te voren kom vragen hoeveel hooi en pakken ik kan komen halen en wat de prijs is en ik zeg, nog als ik over een maand kom, weet je het dan nog??? Zegt de boer Afspraak is afspraak en je komt, je gaat betalen, je trailer vol en hij zegt doodleuk, de balen 2,50 duurder en het hooi 50 cent duurder........Hoezo maak ik hier het probleem zelf?
Dat van die paardenbanen was helemaal de limit, ga betalen, boer brengt thuis, had al 3 mooie balen gehad, en ik kom thuis ligt er daan voor het zelfde geld een stuk kleinere baal die al broeide in het pak. Ik heb het pak open gesneden en heb moeten werken als een bootwerker om alles los te krijgen, ik kon mijn hand niet eens in de kern houden, de brand sloeg er al bijna in.
Dus Chaos, nog effe heWees jij nou maar blij dat jij dat probleem niet hebt. Jij weet niet waar jij over praat.