Een eigen paard voor alleen het rijden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:16

laetitia schreef:
Paarden aan huis hebben staan klinkt helemaal super en is voor velen een droom maar er zitten naast de voordelen ook nadelen aan.
Rijd nu bij mensen die uiteindelijk een prachtig huis met veel weiland, stallen en mooie buitenbak hebben kunnen kopen. Ze hebben in totaal 6 paarden en dat is elke dag weer heel hard werken ;-).
Elke dag (in de winter, zomers staan ze dag en nacht buiten) moet er naast hun werk:
- de paarden 's ochtends voeren
- vervolgens alle 6 naar buiten
- alle stallen mesten (en daar ben je toch wel gemiddeld 45 minuten mee bezig wil je het goed doen)
- zorgen dat er nog voldoende hooibalen op voorraad zijn, zelfde geldt voor rest van het voer
- bij vorst wateremmers vullen zowel 's ochtends als 's avonds
- 's avonds alle 6 de paarden weer binnen zetten en voeren

Al met al kost dit behoorlijk veel tijd en dan heb je nog geeneens gereden of laat staan gepoetst ;-).
En natuurlijk hadden ze het ook bij 2 paarden kunnen houden, maar goed als je ruimte over hebt dan is een leuk paardje dat op je pad komt zó gekocht :D
Ja, maar dat kan je wel een stuk makkelijker maken uiteraard. Als er plaats is voor 6 die halve dagen buiten staan, is er ook plaats voor 3 die hele dagen buiten staan. Dan valt buitenzetten, binnenzetten én mesten weg. Als je een beetje geïsoleerde leidingen legt, hoef je bijna nooit water te gaan geven.
Ik denk dat als je maar plaats genoeg hebt, paarden houden helemaal niet veel werk hoeft te zijn. Maar dat "plaats genoeg" he :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:49

Laetitia, even een vraagje, omdat ik zo'n beetje weet waar jij rijdt... ;)
Zouden ze ook geen mooie schuilstal neer kunnen zetten, zodat die paarden heerlijk buiten kunnen lopen en zelf de keuze hebben tot al dan niet binnen gaan staan? Dus een schuilstal met vrije uitloop, hetzij een paddock, hetzij aan het land?
Dat scheelt je een hoop tijd (qua mesten)! En het is voor de paarden heerlijk! Ruifje erbij en die regelmatig bijvullen enzo..... ;)

Ik bedoel, die mensen waar jij rijdt hebben zoveel ruimte en mogelijkheden......... :j

Ine23

Re: Een eigen paard voor alleen het rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 17:56

Maar ik vraag me nu af... Jullie mesten toch ook jullie weiland uit, neem ik aan?
Ik mest nu ook de stallen uit op pension en dat is wel meer werk omdat de mest vermengd zit met stro, maar langs de andere kant moet je op de wei meer afstanden afleggen naar de mesthoop (bij mij toch) en op 'ruwer' terrein, dus zoveel tijd spaart het dan toch niet?
Alleen dat je de wei natuurlijk niet elke dag hoeft te doen en de stal liefst wel :).

Wat Twiggy hierboven zegt lijkt mij een goede oplossing, als ik je verhaal zo lees, net zoals Ponyzotje haar ideeën. Misschien hebben ze er iets aan?

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:05

Het zijn natuurlijk niet mijn paarden, maar op zich moet het wel kunnen lijkt mij. Weilanden van de merries liggen tegen een heuvel aan met het voordeel dat het water na een regenbui zo weer verdwenen is en ze hebben met z'n 4-en 2 grote weilanden tot hun beschikking. Hengstenweide is een stuk kleiner en modderiger. Zal het van de week eens vragen (al lijkt me de weides elke dag uitmesten ook een behoorlijke klus).

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:09

mirka1994 schreef:
Ik denk dat we hier niet uit gaan komen.

Sommige mensen kiezen er gewoon voor om net als ik soort van hun leven te geven voor de paarden. Daarmee bedoel ik dus dat je elke dag zelf gaat en alles zelf doet.

En er zijn mensen die ervoor kiezen om de vervelende dingen uit handen te geven.
Dat je op deze manier een minder sterke band heb met je paard geloof ik niet zo. Wel dat je meer tijd hebt voor leuke dingen haha. Het is maar net waarje prioriteit ligt.

En ik denk niet dat we van elkaar kunnen beoordelen dat iemand lui is of minder om zijn/haar paard geeft omdat die persoon de prioriteit legt bij het rijden en misschien 3 of 4 keer in de week naar zijn/haar paard gaat.

We willen allemaal het beste voor onze paardjes en de een steekt daar net wat meer tijd in als de ander. Maar zolang de paardjes er goed bij staan lijkt me dat geen probleem..

Dus laten we elkaar even lekker in de waarden laten :D

Maar graag uit handen geven van de vervelenmde dingen ben ik niet met je eens. Tuurlijk zijn er ook zat mensen die dat soort klusjes verafschuwen, maar soms is de keuze van volpenmsion beter voor ruiter EN paard

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:13

Klinkt leuk, alles zelf doen. Maar lang niet voor iedereen haalbaar.

Ik mest zelf, op de dagen dat ik niet kan wordt er gemest.
Verder wordt er gewoon gevoerd, maar uiteraard bepaal ik zelf hoeveel krachtvoer ze krijgt.

Het is gewoon geen doen om naast mijn studie elke dag en meerdere malen per dag bij mijn paard te zijn. Ik wil leuke dingen met haar kunnen doen (en nee, dat is niet alleen rijden) en niet alleen maar bezig zijn met mesten en voeren etc.

De paarden lopen overdag buiten ('s zomers 24/7) en worden binnen en buiten gezet. Ik vind het ideaal :)

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:14

Tja, je hebt gewoon paardenmensen, en mensen met paarden.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:15

Bij ons is er niets anders dan volpension, maar hij staat 24/7 in de wei dus het enige wat eigenlijk gedaan wordt is hooi en vitaminekoek in de winter, en water.. voeren doe ik zelf na het rijden en verder heeft hij 3 heren die hem continue gezelschap houden, en doe ik naast rijden ook grondwerk met hem, wanneer ik door sneeuw of ijs niet kan rijden wandel ik met hem en ik doe vrijheidsdressuur.. Dus ik vind niet echt dat ik alles door anderen laat doen, omdat hij gewoon weinig nodig heeft.
Daarnaast is het fijn dat ik me geen zorgen hoef te maken over hem als ik veel schoolwerk heb, of moet leren voor een examen of toets.. (dat gaat nu, in mijn 1e examenjaar, toch voor! ((gelukkig heeft hij vriendjes in de wei en mijn mams die hem rijd etc :P )))

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:16

Sanity schreef:

Wat versta jij dan onder paardenmensen en mensen met paarden?
Ik ben wel benieuwd welke scheiding je daar tussen maakt.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:18

Hmm, ik bedoel dat sommige mensen ervoor kiezen om te leven tussen de paarden en ook al het werk dat erbij hoort. Of je hebt gewoon een paard op een pensionstal waar je een paar keer per week heen gaat om te rijden, puur voor jezelf.

_Siri

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:21

Sanity schreef:
Hmm, ik bedoel dat sommige mensen ervoor kiezen om te leven tussen de paarden en ook al het werk dat erbij hoort. Of je hebt gewoon een paard op een pensionstal waar je een paar keer per week heen gaat om te rijden, puur voor jezelf.

Aha, op die manier. :j

Gelukkig heb je dan ook nog een grijs gebied (in mijn ogen) van mensen die wel een deel doen, maar niet alles hoeven te doen qua werk.

Ik denk persoonlijk ook dat veel mensen wel alles willen doen, maar het gewoon niet halen qua tijd (met werk, studie, gezin etc.)

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:21

Sanity schreef:

onzin.
Als mijn paard in de stal had gestaan, en uitgemest zou moeten worden,
en ik dat in de avond zou kunnen doen?
geen probleem, en dan zou ik de andere 3 er ook nog bij doen.
Daarnaast, in sommige stallen is het zelfs verbóden om zelf te mesten en te voeren..
(geen beleid naar mijn smaak, maar het bestaat!)
daarnaast laat ik mn hoefsmid zijn hoeven niet opknappen maar houd ik t zelf bij
en laat ik een bekapper komen wanneer er iets is wat ik niet kan verhelpen.

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:25

@ Ier: dat is waar, mijn statement is wel heel zwart/wit.

@ slofje: Je gaat er meteen vanuit dat ik hiermee goed/slecht aangeef, maar dat is niet zo. Als je je paard op zo'n stal zet, dan kies je daar toch voor? Om welke reden dan ook, of dat nou om geld, tijd, of whatever gaat. Maar dan ben je gewoon iemand met een paard. In mijn ogen.

DromenLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:25

Als ik over een paar jaar begin met werken zo'n 60 uur per week gaat mijn paard ook naar een all in luxe stalling, dat is (helaas) de enige optie. Sommige mensen kunnen tijd investeren en andere mensen die die optie niet hebben en toch een eigen paard willen hebben, kiezen ervoor om dat te compenseren door een luxere stalling te nemen. Is het een slechter dan het ander? Ik denk dat dat wel meevalt. Het belangrijkste is dat een paard de juiste zorg krijgt of dat nou door de eigenaar is of door een stalmedewerker.

FeLaRe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:35

Ik heb bijna altijd halfpension gestaan, dus zelf mesten en zelf voerklaar zetten, zelf paard buiten zetten.
Heb tijd zelf stal gehuurd met aantal meiden, daar kochten we okzelf ons hooi in en dedn onderling de voerbeurten verdelen en onderhoud vande stal/bak etc.
Op gegeven moment ben ik volpension gaan staan, omdat uitmesten door lichamelijke klachten ( weet nu vorm van reuma) te zwaar werd. Wat ik jammer vond, want ik heb alles behalve een hekel aan uitmesten. Vond het even een momentje van de dag om al uitmestend de dag te laten passeren in mijn hoofd en alles op een rijtje te zetten.
1e stal waar ik volpension stond, was heel schoon en 2 x er week werd heel de stal leeggetrokken en heel dik opgestrooid.
2e stal waar ik volpension stond, mocht ik zelf mijn voer en kuil klaar zetten en dat vond ik erg fijn, dit weer in eigen beheer te hebben.
Alleen het uitmesten was een ramp. In begin heel netjes, maar na paar weken, werd er heel slecht gemest, heb hier wat van gezegd, maar hielp niet. Uiteindelijk stond ik zelf elke dag te mesten, want ik kon het niet aan zien, dat mijn paardje in een vieze stal stond. Ben daar ook weggegaan en weer half pension gaan staan.

Ik merkte wel op de volpensionstallen, dat daar mensen stonden, die gewoon dagen niet naar hun paard kwamen ( of maar 2 x per week ), want die had toch zijn natje of droogje. Dan dacht ik ook vaak: Is dure hobby, je doet niet veel met je paard, waarom heb je een paard?

Jesser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:37

Ik heb een prachtig stuk wei en stallen gehuurd bij een boer bij mij uit de buurt. In principe doe ik alles zelf. Kom gemiddeld twee a drie keer per dag bij mijn paarden langs. Ik voer s'ochtens en zet ze buiten. Daarna mest ik af. Kom ik extra vroeg omdat ik moet werken, dan laat ik ze eerst wat hooi eten op stal (in plaats van buiten) en zet mijn man ze buiten. Ik zorg dat het hooi al klaar staat voor s'avonds en de boel aangeveegd is. Hoef ik s'avonds ze alleen maar binnen te zetten. In de zomertijd staan ze dag en nacht buiten. Elke dag ruim ik ook de wei op. Dit kost me in totaal qua verzorging een uur/anderhalf uur tijd. Los van het rijden. Ik rij echter niet elke dag. Ik rij gemiddeld zo'n vier a vijf dagen per week. Of anders dubbele longe. Het val dus best wel mee qua tijd (vind ik zelf) Op zaterdag of zondag mest ik totaal uit. Dan ben ik een uur extra bezig..
Dit bevalt me prima, ik zie mijn paarden elke dag zo'n twee a drie keer dus, ben zo'n uur tot anderhalf uur bezig. En zie of ze zich goed voelen, zie de mest elke dag en kleine veranderingen vallen me snel op..
Tussendoor tut ik met ze, of ze begroeten mij als ik in de wei aan het uitmesten ben.

Nachtlampje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:38

@sanity, nee, dat interpreteer jij zo denk ik dan. ik heb een IJslander, en hem doe je er geen goed mee om op een luxe stalling te zetten met all-in en 2 keer per dag krachtvoer en "lekker warm op de stal". maar of ik hem nou een vitaminekoek en hooi geef, of de eigenaresse van de stal, dat maakt hem niet zo uit. Verder is er niets te doen, behalve een oogje in het zeil houden.
En zodra de zomer er weer aan komt en ik in de avond nog licht heb, zul je mij daar zo veel mogelijk vinden.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:40

Sanity schreef:

Dat vind ik (zeker zonder verdere uitleg) erg kort door de bocht en te erg gebagateliseerd

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 18:42

Sanity schreef:

Maar dan vergeet je het punt, dat mensen wel moeten werken om hun paard te betalen.
Ik ben er dagelijks en soms 2x per dag.
En ben er absoluut niet alleen voor mijzelf of alleen om te rijden.
En zo met mij, genoeg andere.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:01

kimmie88 schreef:
Sanity schreef:

Maar dan vergeet je het punt, dat mensen wel moeten werken om hun paard te betalen.
Ik ben er dagelijks en soms 2x per dag.
En ben er absoluut niet alleen voor mijzelf of alleen om te rijden.
En zo met mij, genoeg andere.

Nou idd. Ik denk dat dat de bovenste stelling meer overeen komt met een aantal (!) (voornamelijk volwassen) manege-ruiters.
Wanneer je kiest voor een eigen paard, komt daar zoveel meer bij kijken... (verantwoordelijkheid, risico en een hoop geld en tijd - ondanks dat hij vol pension staat)

BrittOllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:03

Ik moet ook alles zelf doen, ben ook wel van mening dat dit de band met je pony versterkt. ik zie lilly wel 3x per dag, en ze hinnikt dan, maar je hebt ook mensen die komen dan 1 x per dag om te rijden of komen niet, en die hebben dan helemaal neit zon band met hun paard..
bij ons op stal moet je trouwens alles zelf doen ;)

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:06

Ik heb ook juist voor het welzijn van mijn paard gekozen door haar in pension te zetten. Ik moet sowieso fulltime werken om überhaupt ook maar een paard te kunnen houden, mijn werk is nu nog redelijk in de perken te houden maar met mijn type baan kan ik er donder op zeggen dat ik binnenkort 60-80 uur per week aan het maken kom om alles rond te krijgen. En ik wil dat mijn viervoeter ook dan niks tekort komt, dat ze haar basisbenodigdheden sowieso krijgt en dat ik de schaarse tijd die ik dan heb kan besteden aan de extra's die haar leven extra leuk maken :) Dat zou niet kunnen als ik álles zelf zou moeten doen, dan had ik never nooit een paard gekocht want dan was ie enorm tekort gekomen.

En sowieso: je hebt heel veel soorten "pensionstalling". Mijnes heeft niet eens een eigen stal (KWPN dressuurpaard!) :+ Dus het hele ophokprobleem hoeft er niet eens te zijn als je in pension staat...
In principe wordt ze 100% verzorgd (voer, water, weidegang), ze staat 24/7 in een paddock met een groep en ruime schuilmogelijkheid en een x aantal keer per week de hele dag met haar groep het land op, de klok rond hooi en water. Mocht er echt iets mis zijn (deken kapot, ruzie met een ander gemaakt, ziekig, dikke poot, noem maar op) dan ben ik ervan overtuigd dat ik gelijk gewaarschuwd wordt- is het niet door de staleigenaar dan is het wel door eigenaren van paddockgenootjes. Meestal niet nodig, ik ben er in principe dagelijks (laat nou net vandaag de uitzondering zijn :)) ), soms 2x daags, en rijd daarvan maximaal 5x in de week. Maar het is wel echt mijn paard en mijn eindverantwoordelijkheid, ik let op hoe ze in haar vel steekt, ontlasting goed is, of er wondjes zijn, ze genoeg zout/vitaminen/mineralen ed binnenkrijgt, voetjes, op tijd ontwormen/enten/DA erbij als ik iets niet vertrouw én dat ze vooral happy in haar vel steekt. De verschillen daarin denk ik toch echt wel door te hebben, ondanks dat ik niet 100% alleen voor haar zorg. En Miep ziet mij ook duidelijk als haar eigen mens, daar kan ik zo 10 voorbeelden van noemen :)

Ik zit nou pak 'm beet 25 jaar tussen de paarden, of ik een paardenmens ben of een mens met een paard "omdat ik toevallig in pension sta" wil ik niet over oordelen, maar het is zeker niet zo zwart-wit als dat sommigen het schetsen :)

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:06

BrittOllie schreef:
Ik moet ook alles zelf doen, ben ook wel van mening dat dit de band met je pony versterkt. ik zie lilly wel 3x per dag, en ze hinnikt dan, maar je hebt ook mensen die komen dan 1 x per dag om te rijden of komen niet, en die hebben dan helemaal neit zon band met hun paard..

Mijn pony hinnikt ook op me en ik kom ook "maar" 1x per dag :\

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:08

BrittOllie schreef:

tjah 1 je werkt niet full time maar toch vind ik het knap dat je 3x heen ken ook al zit je op school.
als ik bij mijn paardje komt laat ze zich ook altijd horen ;) en is dan ook nog boos als ik eerst wat aandacht geef aan een van de andere paarden die er staan. dus

Sanity

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 19:09

Slofje schreef:
@sanity, nee, dat interpreteer jij zo denk ik dan. ik heb een IJslander, en hem doe je er geen goed mee om op een luxe stalling te zetten met all-in en 2 keer per dag krachtvoer en "lekker warm op de stal". maar of ik hem nou een vitaminekoek en hooi geef, of de eigenaresse van de stal, dat maakt hem niet zo uit. Verder is er niets te doen, behalve een oogje in het zeil houden.
En zodra de zomer er weer aan komt en ik in de avond nog licht heb, zul je mij daar zo veel mogelijk vinden.

prima toch. als je wil dat ik jou een paardenmens noem, dan wil ik dat best doen hoor :)