Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

boshuisje

Re: Hoevaak staat jouw paard op stal, en hoevaak in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 18:53

Mijn paard staat de hele dag op stal (manege) waarvan hij helaas minimaal 1 uur tot 3 uur per dag buiten zijn stal komt (s'winters).
De bedoeling is dat hij aan huis komt te staan waar hij halve dagen of langer lekker elke dag in de paddock komt te staan met een vriendje erbij en zomers hele dagen de wei op.
Ik kan niet wachten tot het zover is!

boshuisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:26

Dorienn schreef:
Tja heb je geen geschikte paardwaardige accomodatie voor je paard moet je in mijn ogen maar geen paard nemen. Je neemt geen jachthond als je in een 10m² woning woont..
Ik lees hier verscheidene reacties waarbij paarden solitair buitengezet worden. En dan stom staan als ze eens met een ander paard staan dat er wondjes vallen. Djeezes zou jij niet blij zijn? Echt zo een onderkennis van paardengedrag.. de dieren maar solitair houden omdat ze anders gaan vechten. Tja weetje paarden zijn zoo bloeddorstig. Mijn paarden krijgen elke morgen een shettebeest te vreten :Y) Dat er in de winter wat minder lang naar buiten kan, kan ik begrijpen. Maar helemaal niet buiten? Komop, zo moeilijk toch niet? Stukje weide afspannen, paddock maken, bak in stukken verdelen... Ach wees blij met je binnenbak waar je ruiter kan zijn, mijn dieren kunnen paard zijn.

Sommige paarden moeten helaas solitair gehouden worden als er vechtpartijen ontstaan.
In een weiland waar ze dagenlang onderling buitenstaan is het een ander verhaal want dan word de rangorde bepaald en is meestal het weiland groot genoeg om uit de buurt te blijven.

De rangorde word door enkele uurtjes in een paddock niet zo snel bepaald als een paard iedere keer met verschillende andere paarden buiten worden gezet, daardoor heb je soms heftige vechtpartijen en zeker omdat de paddocks meestal niet groot zijn om bij een dominant paard uit de buurt te blijven.

Dit noem ik geen onderkennis maar voorkomen.

Moet er wel bij zeggen dat sommige mensen al heel snel hun paard eruit halen als ze lekker aan het ravotten zijn, maar ja, je moet maar net even een wedstrijd hebben de volgende dag en dan zijn wondjes niet echt sjiek.

bluebeauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 19:33

Ben erg blij dat mijn paarden altijd buiten staan in een paddock paradise met schuilstal

Deborah__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:49

mijn paard staat op een manege, middags word ze meestal los gegooit in de buitenbak en avonds 1 uur gereden of ze word alleen avonds gereden of alleen los gegooid en gewandeld op een dag dat ligt aan het weer en zomers staat ze ongeveer 3 maanden op de wei!

Zalina_PSHF

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:52

Die van mij staan 24/7 op de wei!

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:56

Die van mij staan nu best veel op stal op stal :o
Kunnen er nu de sneeuw weg is gelukkig wel elke dag uit om te rijden/longeren en met mooi weer staan ze ook los in de paddock zo'n 2-4 uur. En als ze niet los hebben gestaan worden ze nog een keer aan de hand gestapt.

Zomerdag staan ze 3-5uur per dag op het land, verder nog steeds hetzelfde met rijden/longeren en stappen aan de hand.

AnoukvW

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 15:59

boshuisje schreef:
Dorienn schreef:
Tja heb je geen geschikte paardwaardige accomodatie voor je paard moet je in mijn ogen maar geen paard nemen. Je neemt geen jachthond als je in een 10m² woning woont..
Ik lees hier verscheidene reacties waarbij paarden solitair buitengezet worden. En dan stom staan als ze eens met een ander paard staan dat er wondjes vallen. Djeezes zou jij niet blij zijn? Echt zo een onderkennis van paardengedrag.. de dieren maar solitair houden omdat ze anders gaan vechten. Tja weetje paarden zijn zoo bloeddorstig. Mijn paarden krijgen elke morgen een shettebeest te vreten :Y) Dat er in de winter wat minder lang naar buiten kan, kan ik begrijpen. Maar helemaal niet buiten? Komop, zo moeilijk toch niet? Stukje weide afspannen, paddock maken, bak in stukken verdelen... Ach wees blij met je binnenbak waar je ruiter kan zijn, mijn dieren kunnen paard zijn.

Sommige paarden moeten helaas solitair gehouden worden als er vechtpartijen ontstaan.
In een weiland waar ze dagenlang onderling buitenstaan is het een ander verhaal want dan word de rangorde bepaald en is meestal het weiland groot genoeg om uit de buurt te blijven.

De rangorde word door enkele uurtjes in een paddock niet zo snel bepaald als een paard iedere keer met verschillende andere paarden buiten worden gezet, daardoor heb je soms heftige vechtpartijen en zeker omdat de paddocks meestal niet groot zijn om bij een dominant paard uit de buurt te blijven.

Moet er wel bij zeggen dat sommige mensen al heel snel hun paard eruit halen als ze lekker aan het ravotten zijn, maar ja, je moet maar net even een wedstrijd hebben de volgende dag en dan zijn wondjes niet echt sjiek.

Hier wil ik ook wel even op reageren:

Mijn paard wordt ook solitair gehouden. Tuurlijk heeft hij de kans gehad naar buiten te gaan met zijn vriendjes en vriendinnetjes. Maar nadat hij er meerdere bang in een hoek gedreven had en zelfs een de sloot in getrapt heeft omdat de pony bewegingen maakte die meneer niet bevielen hebben we toch besloten dat hij voortaan maar beter alleen kan staan. Hij jaagde alles in een hoek en ging er bij staan en als paard/pony bewoog viel hij aan, ja dat gaat te ver, paarden moeten wel allemaal plezier hebben in het land. Nu staat er een lintje tussen en staan ze wel allemaal buiten, maar kunnen ze allemaal in rust eten/spelen/doen wat ze willen zonder dat meneer in de aanval schiet bij elke beweging die gemaakt wordt. Scheelt iets te veel blessures :)

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:03

boshuisje schreef:
Dorienn schreef:

Met die onderkennis bedoel ik ook dat het niet normaal is voor paarden om elke dag in een andere groep te staan.. Vaste groepjes maken die elke dag een aantal uur naar buiten kunnen. Anders vraag je om vechtpartijen..

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-11 16:06

Die van mij staat eigenlijk altijd in de wei, alleen s'nachts en als het heel slecht weer is, wil hij nog wel eens in de schuilstal gaan staan/liggen.

tomstergirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:55

Leuke variatie's allemaal !!

Origineel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 18:57

Zomer staat ze met goed weer gewoon 24/7 buiten en anders wel een nachtje binnen met echt slecht weer. En bij de overgangen van jaargetijden zeg maar, lente/herfst.
En in de winter overdag lekker buiten en 's nachts mooi binnen :).

danie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 21:07

mijn pony staat van april t/m september dag&nacht buiten wel met schuilstal :D
en in de winter als het weer goed is (geen sneeuw of regen) staat ze ongeveer 4uurtjes buiten!
En de rest op stal
en mijn paardje van anderhalf staat het hele jaar door buiten wel met schuilstal en een ander vriendje natuurlijk!

Chrizz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-11 22:19

De mijne staat van 9 tot ongeveer 15 uur op de paddock, en dan in de avond rij of longeer ik haar. Dit is elke dag.
Ze staat niet in de weide omdat ze niet goed met mensen om kan gaan. Dat kan vervelende gevaren met zich meebrengen.

Lorettu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:11

Lente t/m oktober staan de paarden dag en nacht in de wei. In de wintermaanden staan ze snachts op stal, maar overdag gaan ze altijd een paar uur in de bak/paddock of de wei.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 01:21

in mei gaan de paarden hier t land op, en rond september/oktober gaan ze terug naar stal. Dan gaan ze van 8/9 tot 4/5 naar buiten..

In de weide hebben we 2 groepen, de echte ruinen.. en de merries en de ruinen die zich niet staande houden in de andere groep.

In de paddocks (winter) staan ze 2 bij 2 en 1 paard staat alleen, maar het is afgezet met draden, dus hij kan gewoon contact hebben met de andere paarden, gewoon aan elkaar zitten. Maar in de paddock wil hij dat alles zijn plek is en slaat de paarden net zo lang tot ze liggen en niet meer opstaan... Hebben het al met meerdere geprobeerd maar hij valt alles aan. Op de weide kunnen ze door de grote ruimte aan hem ontkomen, maar hij is ook dan geen lievertje. paddocks zijn zo'n 30 bij 30 gok ik..

Priscilla__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 11:31

Bij ons staan ze meestal 6-8 uur in de wei (overdag) en de rest op stal.

bajes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-11 22:16

Twee altijd dag en nacht in de wei met schuilstal.
één er van binnen en overdag buiten en in de zomermaanden dag en nacht buiten ;)

BillyDee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:26

In de winter gaan ze op de weide als de vorst uit het gras is.
Dus het wit van het land (Ons hebben ze verteld dat van dat bevroren gras je paard koliek kan krijgen).
En tegen donker weer de stal in.
In het voorjaar is het gras na een koude nacht s'morgens heel suikerrijk(da's niet zo gezond voor paarden hebben ze ons verteld) dus dan gaan ze wat later op het land (rond het middaguur) en omdat de dagen dan lengen staan ze dan sávonds meer buiten.
Na de langste dag komen hier de dazen, dus staan de paarden dan vaak overdag binnen en s'nachts buiten.
Wel een heel gedoe he ;)

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:30

24/7 buiten.

wendy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:43

mijne krijgt nu elke dag 3 uur mijn aandacht, spelen in de bak of lekker op de wei. helaas moet ik op stal aanwezig zijn als hij buiten staat wany hij wil nog wel eens uit de wei springen(1.50 m) . binnenkort wordt het hoger gemaakt :)

aquafan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:49

Mijn paarden staan dagelijks van 10.00 tot 17.00 buiten en dan gaan ze op stal. Nu staan ze nog in de paddock maar in de zomer gaan ze 24/7 het weiland op. En volgende winter gaan ze helemaal niet meer op stal want de pensionstalling wordt gesloopt en er komen nieuwe stallen met een verharde en zand uitloop dus dan gaan de dames daarin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-11 01:52

Mijne gaan rond 9u naar buiten, en als ik ga voeren rond 6u zet ik ze binnen. In de zomer laat ik ze dag en nacht buiten maar kunnen ze zelf naar binnen :)

PortRoyal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 20:05

Mijn paard en pony hebben een inloopstal,maar lopen het liefst 24/7 in het land.Behalve in de zomer,dan staan ze vaak de hele dag in hun inloopstal vanwege de vele insecten,in de winter zie je ze amper op stal staan.

LadyLisatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:07

Mijn shet staat 's nachts en in de voormiddag binnen
In de namiddag in de weide. Tegen 19u roept ze zelfs om naar binnen te gaan ;-)

96Laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-11 22:09

Overdag in de wei vanaf ongeveer 8/9 uur en naar binnen rond 5 uur. *D