Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
aerdenhout1 schreef:Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet elke paarden eigenaar die een duur paard heeft, risico's wil nemen en ik het dus begrijp dat je soms je paard niet lang buiten hebt staan.
Tigra_ schreef:aerdenhout1 schreef:Wat ik hiermee wil zeggen is dat niet elke paarden eigenaar die een duur paard heeft, risico's wil nemen en ik het dus begrijp dat je soms je paard niet lang buiten hebt staan.
Dan heb je in mijn ogen toch het verkeerde beroep gekozen hoor, de kans is groter dat een paard in de training geblesseerd raakt dan als ze gewend zijn op de wei te staan en daar een blessure oplopen.
Ieder zijn keus maar ik vindt het niet logisch.
Johanna59 schreef:Tigra_ schreef:Dan heb je in mijn ogen toch het verkeerde beroep gekozen hoor, de kans is groter dat een paard in de training geblesseerd raakt dan als ze gewend zijn op de wei te staan en daar een blessure oplopen.
Ieder zijn keus maar ik vindt het niet logisch.
Wel, dit is helaas niet waar. De meeste blessures ontstaan in het land.
En heb je een zeer waardevol paard, dan is het beperken van de risico's toch wel een eerste vereiste.
Tigra_ schreef:Ben ik het niet mee eens, mijn ervaring is toch heel anders veel dingen lopen ze op door hun "verkeerde" of te zware training, het kan dan inderdaad zijn dat het paard het pas in het weiland vertoont maar vaak zijn blessures imo toch echt te "wijten" aan de training.
Tenzij we het hebben over een paard dat door de afrastering vliegt maar daar kun je zelf ook een groot deel in zien te voorkomen.
Ladynette schreef:Zien jullie totilas al door het weiland rennen?
Als die kapot gaat paar miljoen naar de lucht heen.
Dat risico wil je niet lopen en dat noemt men de sport! die paarden worden van top tot teen verzorgd als een prins of prinses.
Voelen zich goed en weten niet anders dan het schema wat ze nu hebben.
Als je die de wei op doet weetje bijna zeker dat hij zichzelf kapot rent.
mohica schreef:ik heb zelf geen eigen paard/ pony, maar heb wel een verzorgpony ( binnetkort een andere) en vindt een binnenbak echt vereiste![]()
in de winter zijn de weides er soms slecht aan toe en als je dan niet kunt rijden in de buitenbak, ben je bijna verplicht je paard op stal te zetten...
in mijn omgeving heb je verschillende privé stallen en er zijn ook weilanden maar daar staat in de winter bijna geen paard in....
In de stal waar ik nu ben ( een manege) hebben ze ook stukjes weilanden en daar komt alleen maar de paarden van de eigenares in, nooit een ander paard alleen maar als het egt moet en je moet er dan ng extra voor betalen...
30km verder is een grote pensionstal zijn veel stukken wei en daar zie je al wat meer paarden over dag en tijdens de winter maar nooit 24/24 .
daar betaal je je zo'n dikke 350 euro per maand
daar voor heb je : 4mooie ruime binne pistes, 1 hele grote ruime buitnpiste een 100 tal ruime stallen een kantine, plaats genoeg voor de van's en camions te parkeren een stapmolen, 2 longeercirkels en een gebouw boven de stallen of piste waar de grooms kunnen overnachten ( bij betaling)
ik vindt weide wel belangrijk maar een binnenpiste ook!
Johanna59 schreef:Tigra: hoeveel ervaring heb je dan? Zie dat je nog erg jong bent.
Bij ons op stal staan rond de 50 paarden. Bijna allemaal gaan ze er overdag uit. Ze worden gereden door recreatie ruiters en door prof. ruiters. Veel lopen er ook nog eens in de molen, dus ze krijgen erg veel beweging. Toch, ontstaan de meeste blessures in het weiland. En dat heeft niets met de afrastering te maken. Paarden kunnen elkaar, of zich zelf makkelijk verwonden. Blessures ontstaan door klieren en rennen in de wei, zich zelf aantikken of misschien wel uitglijden. Of ze nu alleen lopen, met z'n tweeën of alleen.
Ladynette schreef:Zien jullie totilas al door het weiland rennen?
Dat risico wil je niet lopen en dat noemt men de sport! die paarden worden van top tot teen verzorgd als een prins of prinses.
Sleeper schreef:Ladynette schreef:Zien jullie totilas al door het weiland rennen?
Ik vind de prijs van een paard zo een kul argument. Ik hou heel veel van mijn paard, ze heeft misschien geen een tonnen gekost maar voor mij is ze van onschatbare waarde. Ik verzorg mijn paard ook als een prinses. Niemand wil dat zijn paard iets krijgt of dat nou een Totilas is of een mini paardje.
Coeur schreef:ik begrijp trouwens niet waarom iedereen zo aanvallend doet?
ik kan er ook niet aan doen dat hier zo weinig weides in de omgeving te vinden zijn.
En het is echt niet zo dat ik luxe kies, boven mijn paard, en zeker niet dat ik te lui ben om te poetsen enzo, helemaaaaal niet!!
Mijn oude ruin en mijn zus haar volbloed staan 24/7 buiten, maar met dit weer is hun wei ook een modderpoel waardoor ze mok enzo krijgen...
en moest ik de kans hebben, zou ik hen ook in de winter naar binnen halen hoor.
Ik kan mij ook niet voorstellen dat mijn paard 24/7 buiten staan, ik hem dan af en toe uit de wei trek, hem in het zweet rijd, hij uren nat blijft en dan weer in een modderige wei gaat, en dat hij het nog leuk zo vinden ook?
Er is ook wel een verschil tussen mensen die alle tijd hebben om een hele namiddag met hun paard vanalles te doen en maar af en toe rijden enzo,
maar als je dagelijks heel laat van school komt (20.00u), dan nog op 2 plaatsen moet zijn (weide en stal), dan heb ik hier echt geen tijd voor om uren te wachten en uren te poetse'n en elke dag op 22.00u in de donker te rijden ofzo.
Ladynette schreef:xSiep schreef:@ladynette: Waarom kunnen ze er dan wel 1,5 uur uit en niet langer? En waarom staan ze op ijzers?
Edit, zie je laatste reactie over de ijzers. Maand moeten laten wennen?? Als het moet rij ik dezelfde dag nog als de ijzers gezet worden, paard loopt er niet anders om. En als dat wel zou moeten zou ik liever daarvoor kiezen dat dat hij swinters loopt te glibberen. En op hoog niveau springen kan ook prima zonder ijzers hoorAnders heb je altijd nog sneeuwbeslag en hoefschoenen
En voor de mensen die paard maar een paar uur per dag (of helemaal niet) buiten hebben; Waarom kunnen ze met vorst niet op de wei? Kijk, met nat weer snap ik dat de wei kapot gaat, maar met vorst kan dat niet? Hier staan ze idd ook niet in de bak, omdat die juist glad is, maar de wei is prima te doen hoor. Paarden zijn ook super voorzichtig, zelfs mijn gekke drukke kwpn'r let heel goed op waar ze loopt
ik rijd er wel op het;) ga uit van ongeveer een uur rijden en de rest eromheen;)
dus zou jij als je op concour bent 130 springen zonder ijzers?
1 merrie van mij is nu wat ouder en staat al haar hele leven op ijzers? eraf halen is kreupel dat is logisch die andere wat ik rijd voor een ander staat ook al lang op ijzers en spring geregeld hoog mee op gras tereinen.
bij deze 2 is het dus zowiezo zeker dat als de ijzers eraf worden gahaald dat ze moeten wennen en dan andersom ook!.
hoefschoenen zou ik persoonlijk niet snel doen sneeuwbeslag heeft zins kort ook iemand hier op stal. ben er zelf nog niet echt over te spreken( nu is de sneeuw eigenlijk net weer weg) en vind ik het onnodig dat nog wel te gaan doen. misschien volgend jaar het proberen waard.
maar voor ijs zouden ze denk ik nog steeds op uitglijden
aerdenhout1 schreef:Weten jullie trouwens dat Anky, Bonfire ook nooit los liet lopen? Die mocht een 1/2 uur of zo aan de hand grazen op het land, werd verder alleen in de stap molen gezet en gereden!
Nu mag hij samen met een Shetlander het land op en geniet hij van zijn vrijheid natuurlijk, maar maakt dat Anky een dierenbeul?????????