Pony kluisteren op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:48

aerdenhout1 schreef:
Wat je zou kunnen proberen, maar daar gaat wel veel tijd in zitten, is, elke keer als hij gaat graven met een waterpistool even gericht op z'n kop mikken. Mooiste is als hij niet ziet dat jij dat doet.
Of iets verzinnen ( ik ben niet zo creatief) dat als hij gaat graven hij even iets krijgt waardoor hij schrikt.
Waarschijnlijk ben je dit aangeleerde gedrag dan kwijt.
Volgende optie is de Balinghof eens bellen, misschien weten die wel de gouden oplossing voor je.

Ja, dat opperde de fokker ook al, iets soortgelijks ;)
Maar dat wordt idd een lastige klus. ;)
De Baligehof bellen is ook weer een goede tip. Bedankt.

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:50

Een jaarling hoort in de opfok met vriendjes om te spelen en niet aan huis in een stalletje

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:52

nadita schreef:
Ze kan vanuit de stal door een overdekte ruimte van 6 x 6 met zand in de paddock komen van 10 x 10 meter. Dat is al redelijk wat ruimte. En wat fijnmazige hooinetten ophangen, zodat ze steeds wat te knabbelen heeft.
Hoop maar dat dat werkt.
Ze wil nl niet eens in haar landje blijven, ondanks dat daar ook nog hooi ligt. Zoals ik net al postte, is ze net weer door de draden heen gewalst ;(

Goh, kennelijk is de ruimte dus nog groter dan je eerst vertelde. Die ruimte van 6x6, kan ze daar dan niet gewoon blijven? Is dat niet zo de barricaderen dat ze daar niet uit kan? Want dat ontsnappen, ja, dat is een typische haflingereigenschap als je het mij vraagt.

Ik zal nu wel heel Bokt over me heen krijgen misschien, maar bij ons op stal staan 28 paarden waaronder 1 hafje. 3x raden wie er telkens, als enige ontsnapt. Juist ja, die haf :j
En dit is niet de eerste stal waar ik sta, maar op elke stal waar ik heb gestaan waren de haflingers de slopers en ontsnappers. Als je haar dus niet kwijt wilt zul je daar mee moeten leren leven.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:52

Shanna schreef:
Volgens mij heb je aan mijn topic toch een hoop goede tips.

En waarom beantwoord niemand mijn vraag?

Als je een paard kluistert, hoe moet deze dan liggen en weer opstaan??
En waarom heeft de jaarling een deken op? Medische redenen of niet?

Een paard kan rustig gaan liggen en weer opstaan met kluisters om. Er worden nog regelmatig paarden gekluisterd. Om wat voor reden dan ook.
Ze kunnen er ook mee lopen. Alleen niet meer graven, daarom opperde ik het idee om de pony eventueel tijdelijk te kluisteren op stal. En dan alleen overdag. Want dan graaft ze alleen. 's Nachts niet. Hoe raar het ook klinkt.

Wat betreft de deken: had ik al eerder gepost: vanwege het voorkomen van overmatige vacht.
Jaja, ik weet het, das ook belachelijk.... ;(

lieverties

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:53

Dan heb je ook geen last van een jaarling die zich verveelt als hij dag en nacht kan spelen.

Een probleem moet je oplossen en niet bestrijden met kluisteren en al dat soort gekke dingen.

Als je het beste wilt voor het dier dan zorg je ook dat problemen opgelost worden.

welmoedz

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 16:53

Ik denk dat het voor de TS inmiddels wel duidelijk is dat kluisteren not done is.
Verder vervelen paarden zich gewoon heel snel met dit weer. dit deed mijn bijrijpaard ook in de paddock(had wel een speelmaatje) zodra z'n hooinet leeg was. Maar niet iedereen heeft ruimte en gelegenheid om paarden in de winter ook op de wei te hebben.
Laatst bijgewerkt door welmoedz op 07-12-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:54

eowyn04 schreef:
nadita schreef:
De tip om een fijnmazig hooinet te maken/kopen heb ik inmiddels opgevolgd. Verder zijn er tot nu toe weinig bruikbare dingen bij.

Staat zat bij, maar dingen die je niet wilt horen.
Wat ik overigens goed snap, want je geeft om je paardje.

Ik denk absoluut dat jij het beste wil voor je paardje, gelukkig,
maar heel veel bokkers en ik incl vind dat een paard van 1 1/2 jaar nog niet op stal behoort te staan.
Dit is wat men je probeert duidelijk te maken. ;)

Het hooinet, hooi in de paddock hangen met vrije uitloop uit de stal dat zijn goede tips.
Evenals Balingehof bellen om eventuele info.
Verder kan ik weinig met de dingen die hier aangedragen zijn.

Ik ben het met je eens dat een jaarling meer buiten moet, maar dat is nu niet mogelijk. Althans niet bij mij.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 16:58

manex schreef:
Eerlijk gezegd snap ik nog steeds niet waarom ze niet hele dagen naar buiten kunnen. Je zegt toch in het begin ergens dat ze niet de wei opkunnen vanwege een slecht pad er naartoe, maar dat ze wel in een paddock kunnen? En vanuit die paddock konden ze toch de stal in?

Waarom staat je stal dan niet gewoon de hele dag open? Al is het maar alleen voor de haf. Deel dan een paar uur je paddock in tweeen zodat de fries ruimte voor zichzelf heeft.
Oke, dan hebben ze niet veel ruimte, maar toch altijd nog meer dan dat ze op stal hebben.

Dat ga ik nu dus proberen. Pony kan vanuit de stal in de paddock komen. In combinatie met fijnmazig(e) hooinet(ten) is dat hopenlijk een goede oplossing.
In ieder geval de moeite van het proberen waard.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:00

nadita schreef:
Jullie denken er allemaal vrij simpel over, maar kennen het paard niet. Ze is een pony met heel veel karakter. Slimmer dan slim. En sneller verveeld dan je kan bedenken.
Daarom weet ik het ook effe niet meer.

Een paard word vanzelf zo slim als de nood aan de man is. Een paard is een dier dat zich heel vaak schikt aan de mogelijkheden die hem geboden worden. Jouw paard laat duidelijk merken dat ze zich niet kan schikken in de mogelijkheden die jij haar bied, en ze is pas 1.5 jaar oud! Ik wil niet weten wat een ellende jij straks gaat krijgen in de loop der jaren. Er is maar 1 remedie, bewegen, en opvoeden. Opvoeden op die leeftijd moet een ander paard doen, geen mens. Bewegen, die mogelijkheid krijgt ze beperkt, en onder opvoeden versta jij de problemen uitstellen en niet oplossen.

Met als gevolg dat je een ontzettend gefrustreerd onopgevoed paard krijgt. Dan ben ik benieuwd wat jouw beweegreden is om deze 1.5 jarige merrie, perse aan huis te houden, en te behandelen alsof het een volwassen paard is terwijl je ziet dat dit geen ideale situatie is voor deze merrie.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:01

liljebo schreef:
Dicht gebonden pak stro, zodat ook buiten hooitijd iets te pielen valt. (kan evt ook in bak met rooster van betongaas. Simpel en goedkoop te regelen en ideaal in de paddock. En dan met net, strobak en evt speeltjes zolang mogelijk buiten laten.
Jollybal is wellicht ook nog een optie
Nog een idee... hooi in een voerton met gleuf aan een kant, zoals een brievenbus, waar ze mee moeten rollen om hooitjes uit te krijgen.
Las iets dergelijks op een ander forum.
Is ook mooie bezigheidstherapie in een paddock.
En hoe meer ze in een paddock haar bezigheden heeft, hoe meer energie ze kwijt raakt.

Hou evengoed stal zo beperkt mogelijk

Hoe zou het gaan als je het ijzer tussen die twee weghaalt waardoor echte aanraking/socializering mogelijk is?

Dichtgebonden is goed idee. Betongaas niet. Ze graaft, weet je nog wel ;) Dat doet ze dus ook met stro in een bak van betongaas, met als gevolg dat ze met haar benen in het gaas komt. Das geen optie.

Jollyballen heeft ze er al 2 van. Eentje aan een touw en eentje los in de stal. Evenals een liksteen, los in de stal. Daar vermaakt ze zich ook nog wel eens mee.

Die van die voerton met een gleuf erin is ook een goede tip voor in de paddock :j

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:02

Nou je kunt kluisteren gerust proberen!!
Ze worden niet voor niets gemaakt toch?
Ehm wij hebbe eens een paard gehad wat dat héél erg deed opde vrachtwagen, kluisters om ging 4x goed en toen had hij uitgevonden dat het met 2 bennen tegelijk ook kon........Mja
Ketting kleiener gemaakt en ook dat ging zo'n 3 a 4 keer goed..
Je begrijpt het al....Proberen kun je altijd.
Hou er in iedergeval die rubberen matten onder zo lijden de hoeven het minste...
Tja leer je paardje kenne, uiteindelijk wend alles voor een paard ook als ie weken op het hok gehouden wordt terwijl ze voorheen 5x per week moesten werken!

Ow en een berkenboom in de stal hangen of buiten leggen....
Laatst bijgewerkt door vivana op 07-12-10 17:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:03

Nou TS, even weer bijgelezen en ik ben echt tot de conclusie gekomen, dat jij alleen wat kunt/wilt met de dingen die in jouw straatje passen...Heb al veel dingen geopperd, maar je reageert er niet eens op..je bent iemand die alles gedaan wil hebben, zonder er zelf wat tijd in te willen stoppen..En ja, ik vind het echt van de zotte om een jaarling een deken op te doen, enkel en alleen om geen normale wintervacht te kunnen kweken..
Ik heb het hier wel gezien. Ben blij, dat ik geen paard van jouw ben...

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:06

Zammie schreef:
Kun je die ruimte niet vergroten? Vind een paddock van die afmetingen wel erg klein, sowieso...
En de tip van de stal bij de paddock aan, zodat ze gewoon naar buiten kan? Vind het trouwens raar, dat je paard zo aanzet van hooi...Hier krijgen ze onbeperkt en geen dikke paarden...Ze stoppen, als ze vol zijn...Maar ik voer buiten wel in die hooinetten met kleine maas. Dat helpt goed, mits je grof hooi hebt. Bij fijn hooi is het ook snel op..

Er was niet meer ruimte om een paddock te maken. Beter iets dan niet toch?
Maar ik ga idd de stal open laten, zodat ze in de paddock kan. Dan heeft ze meer bewegingsruimte. En fijnmazige hooinetten ophangen.

Waar de pony van aanzet weet ik ook niet. Het lijkt wel van de lucht. Ondanks dat ze nog zo jong is.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:07

nadita schreef:
superwoman schreef:
Dan denk ik toch dat dáár je oplossing moet liggen.
Ik weet niet of ze in stal op stro staat, daar zit weinig voedingswaarde in dus kan ze prima eten. Verder kun je zorgen voor hooi waar weig voedingswaarde in zit (oud hooi) waardoor je meer kunt voeren.

Overgens vraag ik me af of de Fries wel het juiste gezelschap voor haar is. Als ze niet samen in een paddock kunnen van 10 bij 10, vraag ik me af of ze op het land wel wat aan het gezelschap heeft. misschien ligt daar ook een stuk van het probleem.

Ja, ze staat grotendeels op stro.

En samen in het land met de Fries gaat prima. Alleen op een kleine ruimte wil hij dat niet.

Ik weet niet of het ondertssen al "gezegd" is, maar ik ben alleen even terug gegaan naar de reactie op mijn reactie.
Ik bedoel dat je pony op het land echt wel iets heeft aan het gezelschap van je fries... Dat ze samen staan en kunnen kroelen en vanwege de leeftijd van de pony is een beetje spel (beetje pesten) ook nodig.

Ik wens je iig veel sterkte!

easygoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:08

vivana schreef:
Nou je kunt kluisteren gerust proberen!!
Ze worden niet voor niets gemaakt toch?
Ehm wij hebbe eens een paard gehad wat dat héél erg deed opde vrachtwagen, kluisters om ging 4x goed en toen had hij uitgevonden dat het met 2 bennen tegelijk ook kon........Mja
Ketting kleiener gemaakt en ook dat ging zo'n 3 a 4 keer goed..
Je begrijpt het al....Proberen kun je altijd.
Hou er in iedergeval die rubberen matten onder zo lijden de hoeven het minste...
Tja leer je paardje kenne, uiteindelijk wend alles voor een paard ook als ie weken op het hok gehouden wordt terwijl ze voorheen 5x per week moesten werken!

Ow en een berkenboom in de stal hangen of buiten leggen....

JOEHOE we hebben het hier wel over een jaarling.
Ik vind kluisteren voor geen enkel paard goed ondanks wat hij doet maar voor een jong dier is het helemaal niet de olossing.
Gelukkig ziet ts dat nu ook in ;).

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:09

Zammie schreef:
nadita schreef:
En als je in een winter zoals afgelopen winter nu niets anders hebt?????

Moet JIJ zelf werk voor verzetten. Ik heb een paddock en een bak. De bak sleep ik met regelmaat en als het begint te vriezen, zorg ik ervoor dat de bak vlak is. Dan gaan ze daar in...Maar je zult het zelf moeten doen...Begint het weer te dooien, dan gaan ze de paddock weer in. Zo doe ik het al jaren en ik kan ze iedere dag naar buiten doen. Bij wat ijs, strooi ik 's morgens vroeg zout en ga er dan met een bezem over om het overtollige water te verwijderen...

Zoals ik al eerder postte was de bak nog veel te nat om te slepen voordat het begon te vriezen.
Jij heb gemakkelijk praten.
Als je goed gelezen had, zou je nu geweten hebben dat wij aan een meer wonen en ongewoon natte grond hebben. Ondanks drainage in de bak en dankzij veel regen een hele natte bak. Te nat om te slepen voor het ging vriezen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:13

Chubby schreef:
nadita schreef:
Als dat gekund had, dacht je niet dat we dat allang gedaan hadden?

Oh joh, dan hoeft je pony nog maar een paar daagjes te bikkelen. Want dit weekend wordt het in Groningen +5, dus zodra je dat laantje gesleept hebt, kunnen ze lekker de hele winter verder het land op +:)+

De laan is niet het grootste probleem. (hoe denk je trouwens die laan te slepen als de trekker tot over de assen in de modder gaat?)

Het grootste probleem is het vele water (nu dus ijs) op het land. En dat is volgende week echt niet weg. Dan moet het een aantal weken echt goed droog zijn. Nu zit de vorst in de grond en kan het water geen kant op.

nickyf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:14

Jolliegirl schreef:
KLUISTEREN?? Zo dat schiet mij nu al in het verkeerde keelgat.

Zou eens gaan zoeken naar de oorzaak.. en dan de oplossing zoeken. ipv de symptomen te bestrijden en de oorzaak te laten zitten.

Je gaat je pony toch niet vastbinden op stal.....

Je zegt het zelf : verveling
Doe dáár dus wat aan.
Meer naar buiten, kan prima met die vorst. Ze zijn niet van suiker.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Je gaat je pony toch niet kluisteren!!? kom op zeg , en paard hoort lekker in het land te staan en dan wil je hem vast gaan binden op stal. ik vind het echt onbegrijpelijk dat je dit als een oplossing ziet... oh mijn paard doet druk nou dan bind ik hem maar vast :? hij zal hierdoor alleen maar vervelender gaan doen in de omgang en ik denk dat hij heel verdrietig en somber wordt. zet hem alsjeblieft ergens lekker in de wei!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:17

Shanna schreef:
Waarom wil je een jaarling kort in de vacht houden?!

Omdat ze afgelopen voorjaar haar vacht niet goed los kon laten en gek werd van de jeuk.
Toen hebben we haar moeten scheren.
Dus ik wilde deze winter proberen haar korter in het haar te houden, zodat ze komend voorjaar niet zo'n dikke wintervacht heeft om los te moeten laten.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:19

b485 schreef:
nadita schreef:
En kun je me een site geven waar je die Kong kan kopen? Moet wel sloopbestendig zijn ;)

Ik heb die niet van een site, maar uit de dierenwinkel. Is normaal een speeltje voor honden (ik begin te twijfelen over het merk). Is van Rubberachtig spul. Er zit aan de binnenkant een soort van doolhofje in waardoor het voer zich een weg naar buiten moet zoeken. (Let op dat je niet die van hardplastiek neemt want die gaan stuk als ze er eens op staan) Ik stop er kleine blokjes wortel in.

Een appel aan een touwtje in de stal ophangen? Zoek eens op bokt naar stalspeeltjes. Ik denk dat je haar toch via voer zal moeten bezighouden. Misschien iets minder hooi op de weide voeren?

Ja klopt, Kong is voor honden. Kan ik eens naar kijken, die hebben ze bij Dursy Dog ook wel.

En heb net van Shanna een site met zelf te maken anti-verveeldingen gekregen ;)

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:20

Ik heb even een vraag. Heeft eigenlijk niks met je weideprobleem te maken, maar ik vraag het me gewoon af.

Je zei toch ergens dat ze wel een paar uur samen in de paddock kunnen, maar dat de Fries haar na een paar uur zat is? Als ze gaat lopen klieren en zo?

Mag ik vragen wat je dan doet? Zet je dan de Fries binnen en laat je de Haf buiten? (dat gevoel heb ik namelijk). Dan leert ze dus niet dat ze op moet houden met klieren, maar dan haal je gewoon haar doelwit weg. Dan heeft je Fries wel wat rust maar leert je Haf niks.

Is het opvoedkundig gezien niet beter om de Fries er gewoon bij te laten staan zodat die haar duidelijk kan maken dat er ook een keer een eind aan dat geklier moet komen?
Als ze dat dan eindelijk door heeft, vallen er misschien meer dingen in haar hoofd op z'n plaats en wie weet word ze dan vanzelf wat rustiger en houd ze op met dat graven. Dat komt op mij namelijk over als een uiting van een frustratie.

Misschien ver gezocht hoor .........

Wijnanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:21

Vienna2007 schreef:
Wijnanda schreef:
Als jouw paard constant z'n stal uit loopt, laat je dat dan toe? Ik niet. Ik heb mijne tot 3x toe achterin z'n stal gemept, dan maar zielig of wat je het wil noemen, hij komt z'n stal nooit meer uit, ik kan de deur open laten staan, ik kan weg gaan, eruit komt ie niet. Natuurlijk? Nee. Werkt het? Ja.

Al eens geprobeerd gewoon de deur dicht te doen?

Ook met de deur open moet ie gewoon blijven staan, dat is een kwestie van opvoeden. JIj laat je kind toch ook niet de snoepjes van het aanrecht afpakken of doen waar ie zin in heeft? Ik niet tenminste, dan krijg je ene verwend klerejong. Ik heb het bij mijn paard z'n halfzusje flink mis zien gaan, omdat haar baas haar niet strafte.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:22

manex schreef:
nadita schreef:
Ze kan vanuit de stal door een overdekte ruimte van 6 x 6 met zand in de paddock komen van 10 x 10 meter. Dat is al redelijk wat ruimte. En wat fijnmazige hooinetten ophangen, zodat ze steeds wat te knabbelen heeft.
Hoop maar dat dat werkt.
Ze wil nl niet eens in haar landje blijven, ondanks dat daar ook nog hooi ligt. Zoals ik net al postte, is ze net weer door de draden heen gewalst ;(

Goh, kennelijk is de ruimte dus nog groter dan je eerst vertelde. Die ruimte van 6x6, kan ze daar dan niet gewoon blijven? Is dat niet zo de barricaderen dat ze daar niet uit kan? Want dat ontsnappen, ja, dat is een typische haflingereigenschap als je het mij vraagt.

Ik zal nu wel heel Bokt over me heen krijgen misschien, maar bij ons op stal staan 28 paarden waaronder 1 hafje. 3x raden wie er telkens, als enige ontsnapt. Juist ja, die haf :j
En dit is niet de eerste stal waar ik sta, maar op elke stal waar ik heb gestaan waren de haflingers de slopers en ontsnappers. Als je haar dus niet kwijt wilt zul je daar mee moeten leren leven.

Ja, ze komt vanuit de stal in een overdekte ruimte van 6 x 6 meter. Vandaar kan ze in de paddock komen. Zoals ik al eerder zei: ik ga de stal open laten zodat ze in en uit kan lopen.
En ik kan er wel mee leven dat ze af en toe uitbreekt en dat ze graaft. Alleen maak ik me zorgen over haar hoeven en gewrichten e.d.

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-10 17:24

Citaat:
="nadita]Ja, ze komt vanuit de stal in een overdekte ruimte van 6 x 6 meter. Vandaar kan ze in de paddock komen. Zoals ik al eerder zei: ik ga de stal open laten zodat ze in en uit kan lopen.
En ik kan er wel mee leven dat ze af en toe uitbreekt en dat ze graaft. Alleen maak ik me zorgen over haar hoeven en gewrichten e.d.

Nou super toch!
In princype zou het opgelost moeten zijn (alleen in de praktijk werkt het vaak anders)..

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-12-10 17:26

Vienna2007 schreef:
nadita schreef:
Jullie denken er allemaal vrij simpel over, maar kennen het paard niet. Ze is een pony met heel veel karakter. Slimmer dan slim. En sneller verveeld dan je kan bedenken.
Daarom weet ik het ook effe niet meer.

Een paard word vanzelf zo slim als de nood aan de man is. Een paard is een dier dat zich heel vaak schikt aan de mogelijkheden die hem geboden worden. Jouw paard laat duidelijk merken dat ze zich niet kan schikken in de mogelijkheden die jij haar bied, en ze is pas 1.5 jaar oud! Ik wil niet weten wat een ellende jij straks gaat krijgen in de loop der jaren. Er is maar 1 remedie, bewegen, en opvoeden. Opvoeden op die leeftijd moet een ander paard doen, geen mens. Bewegen, die mogelijkheid krijgt ze beperkt, en onder opvoeden versta jij de problemen uitstellen en niet oplossen.

Met als gevolg dat je een ontzettend gefrustreerd onopgevoed paard krijgt. Dan ben ik benieuwd wat jouw beweegreden is om deze 1.5 jarige merrie, perse aan huis te houden, en te behandelen alsof het een volwassen paard is terwijl je ziet dat dit geen ideale situatie is voor deze merrie.

Daar ben ik het niet mee eens. Tuurlijk moet de mens een paard ook opvoeden. En hoeveel paarden hebben momenteel niet een beperkte mogelijkheid tot bewegen. Ze zal zich voorlopig moeten schikken in de situatie, totdat het weer weer beter wordt en ze overdag weer lekker op de wei kunnen.

Echter, ik zal wel proberen te zorgen dat haar mogelijkheden om te bewegen zo uitgebreid mogelijk zullen zijn.