Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
verselewel schreef:Natuurlijk heeft iedereen wel eens een periode dat het qua tijd niet allemaal past. Maar je hoort mensen ook wel eens klagen terwijl ze s'avonds lekker achter de tv hangen (zeg niet dat jij dat doet hoor), je hebt voor paarden gekozen en dat is lang niet altijd feest. Ik heb zelf afgelopen zomer drie paarden verkocht om te voorkomen dat ik in de toekomst te weinig tijd voor hun en mijzelf heb.
Ik baal altijd als het mij een dag niet is gelukt om ze voldoende aandacht te geven en vind ook dat dat de juiste instelling is.
Het kan iedereen overkomen, maar het nooit goed te praten en het zou juist raar (zo niet, belachelijk) zijn als je je er niet schuldig over voelt.
Momenteel kijk ik ook al bijna een week tegen twee paarden aan die aan het werk willen, maar laat de vorst het niet toe. Wat ik nu wel met ze doe is vrijheidsdressuur en rek en strek oefeningen, dat kan prima in de stal en vinden ze nog gezellig ook (verder gaan ze natuurlijk naar buiten en staan ze in sociale open stallen).
Daarnaast zit er ook nog een enorm verschil tussen sport en recreatie paarden. Sportpaarden kan je niet zomaar stilzetten, krijg je blessures van en sport is verslavend, dus als je dat weg neemt kan je stalondeugden krijgen.
Calanddra schreef:Er is hier volgens mij niemand die het hele jaar door zijn paard geen enkele aandacht geven, waarom doen mensen dan wel alsof dat zo is? Er wordt enkel gezegd dat er niet dagelijks wat met ze wordt gedaan. Sinds wanneer houdt dat in dat er helemaal niks met ze wordt gedaan? Fijn als mensen de woorden gaan verdraaien
fojoe schreef:ik was gisteren pas om 22:15 klaar bij de paarden (voeren, hooinetten vullen en verspreid over de paddocks ophangen, waterbakken ijsvrij maken en bijvullen, mest weghalen), dus het is absoluut niet zo dat niet 'werken' met de paarden gelijk staat aan voor de tv hangen.
verselewel schreef:fojoe schreef:ik was gisteren pas om 22:15 klaar bij de paarden (voeren, hooinetten vullen en verspreid over de paddocks ophangen, waterbakken ijsvrij maken en bijvullen, mest weghalen), dus het is absoluut niet zo dat niet 'werken' met de paarden gelijk staat aan voor de tv hangen.
Over het tv hangen.
Zo staat het ook niet in mijn tekst. Ik bedoelde dat er mensen zijn die te weinig aan hun paarden toe komen, dat proberen goed te praten en weinig inzet tonen. Ik ben van mening dat het juist goed is dat je je schuldig voelt, omdat je daarmee de juiste inzet en motivatie toont.
Mijn hoefsmid vertelde mij dat er zelfs mensen zijn die hun paarden in de wintermaanden niet eens laten bekappen.
Daarnaast leg ik uit dat ik voor mijzelf de keuze heb gemaakt om wat paarden weg te doen zodat ik zoveel mogelijk voor de paarden die ik nog heb kan betekenen (ik voelde mij vaker schuldig dan ik tegen mijzelf kon verantwoorden). Ik kan nu bijv. met het geld van de verkochte paarden mijn jonge energiebom in een pensionstal met binnenbak huisvesten. Ik wil hiermee zeggen dat het in sommige gevallen het verstandig is om van te voren keuzes te maken voordat je in de knoop zit, niet dat je je paarden moet wegdoen.
Millanka schreef:romyr schreef:ik zou een vaste verzorger gaan zoeken.. daar ook nog wat geld voor vragen..
er kan zover ik eruit begrijp niet op de ponies gereden worden en dan ga je geld vragen voor de verzorging omdat de eigenaresse er zelf geen tijd voor heb?
verselewel schreef:Mijn hoefsmid vertelde mij dat er zelfs mensen zijn die hun paarden in de wintermaanden niet eens laten bekappen.