Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

ZusJacobs

Re: Wie doet er ook zo weinig met zn paarden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:39

Ik heb niet alles door gelezen (en ga ik ook niet doen), maar hier hebben de paarden gewoon een winterstop. Nu met school en dit weer heb ik erg weinig zin om iets met ze te doen. En het is dat ze hier lekker 24/7 buiten staan (met schuilstal) dus genoeg kunnen lopen etc. Komen niks te kort, paarden genieten er duidelijk van (zo'n vakantie).

verselewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 21:55

Natuurlijk heeft iedereen wel eens een periode dat het qua tijd niet allemaal past. Maar je hoort mensen ook wel eens klagen terwijl ze s'avonds lekker achter de tv hangen (zeg niet dat jij dat doet hoor), je hebt voor paarden gekozen en dat is lang niet altijd feest. Ik heb zelf afgelopen zomer drie paarden verkocht om te voorkomen dat ik in de toekomst te weinig tijd voor hun en mijzelf heb.
Ik baal altijd als het mij een dag niet is gelukt om ze voldoende aandacht te geven en vind ook dat dat de juiste instelling is.

Het kan iedereen overkomen, maar het nooit goed te praten en het zou juist raar (zo niet, belachelijk) zijn als je je er niet schuldig over voelt.

Momenteel kijk ik ook al bijna een week tegen twee paarden aan die aan het werk willen, maar laat de vorst het niet toe. Wat ik nu wel met ze doe is vrijheidsdressuur en rek en strek oefeningen, dat kan prima in de stal en vinden ze nog gezellig ook (verder gaan ze natuurlijk naar buiten en staan ze in sociale open stallen).

Daarnaast zit er ook nog een enorm verschil tussen sport en recreatie paarden. Sportpaarden kan je niet zomaar stilzetten, krijg je blessures van en sport is verslavend, dus als je dat weg neemt kan je stalondeugden krijgen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:09

verselewel schreef:
Natuurlijk heeft iedereen wel eens een periode dat het qua tijd niet allemaal past. Maar je hoort mensen ook wel eens klagen terwijl ze s'avonds lekker achter de tv hangen (zeg niet dat jij dat doet hoor), je hebt voor paarden gekozen en dat is lang niet altijd feest. Ik heb zelf afgelopen zomer drie paarden verkocht om te voorkomen dat ik in de toekomst te weinig tijd voor hun en mijzelf heb.
Ik baal altijd als het mij een dag niet is gelukt om ze voldoende aandacht te geven en vind ook dat dat de juiste instelling is.

Het kan iedereen overkomen, maar het nooit goed te praten en het zou juist raar (zo niet, belachelijk) zijn als je je er niet schuldig over voelt.

Momenteel kijk ik ook al bijna een week tegen twee paarden aan die aan het werk willen, maar laat de vorst het niet toe. Wat ik nu wel met ze doe is vrijheidsdressuur en rek en strek oefeningen, dat kan prima in de stal en vinden ze nog gezellig ook (verder gaan ze natuurlijk naar buiten en staan ze in sociale open stallen).

Daarnaast zit er ook nog een enorm verschil tussen sport en recreatie paarden. Sportpaarden kan je niet zomaar stilzetten, krijg je blessures van en sport is verslavend, dus als je dat weg neemt kan je stalondeugden krijgen.

Dat laatste is helemaal waar, ik kan mijn paarden zo 2 maanden stil zetten (staan wel buiten dus hebben altijd mogelijkheid tot bewegen/rennen etc.) maar de paarden op mijn stage adres echt niet, die zijn na 2 dagen al bijna niet te berijden, laat staan 2 maanden :+

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:12

Er is hier volgens mij niemand die het hele jaar door zijn paard geen enkele aandacht geven, waarom doen mensen dan wel alsof dat zo is? Er wordt enkel gezegd dat er niet dagelijks wat met ze wordt gedaan. Sinds wanneer houdt dat in dat er helemaal niks met ze wordt gedaan? Fijn als mensen de woorden gaan verdraaien :Y)

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:12

Ik doe er ook niet zoveel mee. Na een dag werken heb ik ook echt totaal geen energie meer.
Dus ik denk als ik 2x in de week rijd ( verder longeer/wandel ik wel ) is dat veel, terwijl ik in de zomer wel 5x per week rijd.

Solitudine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:19

Ik vind dat je je niet schuldig hoeft te voelen TS! Het is vrij logisch dat je in het donker/kou/met regen minder doet met je paard dan wanneer het tot 10 uur licht is en de temperatuur aangenaam is.
Zo te horen staan jouw paarden prima, lekker samen aan huis met alles wat ze nodig hebben. Dan is het echt niet erg als je ze eens laat staan.

bitchiej00

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-10 22:44

het is verschillend per paard. Die van mij staat overdag met vriendjes 4/5 uur in de padock maar ik rij hem zeker 5a6 dagen, als ik dat niet doe staat hij te trappelen om wat doe doen hij vind het heerlijk om te lopen buiten of in de bak, maar als ik hem een paar dagen stil laat staan, dan krijg ik het over me heen.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 08:19

Calanddra schreef:
Er is hier volgens mij niemand die het hele jaar door zijn paard geen enkele aandacht geven, waarom doen mensen dan wel alsof dat zo is? Er wordt enkel gezegd dat er niet dagelijks wat met ze wordt gedaan. Sinds wanneer houdt dat in dat er helemaal niks met ze wordt gedaan? Fijn als mensen de woorden gaan verdraaien :Y)

Achja, misschien niet goed lezen :+

Hier hebben ze dus zoals ik eerder zei een winterstop, maar ik ga echt wel een keer een lekkere menrit maken of stapritjes buiten etc.
Wat vrijheids dress. en lange lijnen doe ik altijd wel. Maar echt trainen niet meer, heb ik geen plek voor als het vriest en sneeuwt.

truus1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 09:08

de paarden vermaken zich uitstekend in het land, en zijn niet alleen. Leg dat schuld gevoel naast je neer, de paarden krijgen hun verzorging. Ze worden goed in de gaten gehouden. Alleen minder tijd om intensief met ze bezig te zijn, maar door de verbouwing is dat wat minder. De verbouwing is tijdelijk en buiten is het ijskoud.

Wanneer de paarden 24/7 op stal staan, dat is zielig die van jou lopen lekker buiten. Vinden ze niet erg hoor. Zijn nu gewoon even lekker paard

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 11:32

ik was gisteren pas om 22:15 klaar bij de paarden (voeren, hooinetten vullen en verspreid over de paddocks ophangen, waterbakken ijsvrij maken en bijvullen, mest weghalen), dus het is absoluut niet zo dat niet 'werken' met de paarden gelijk staat aan voor de tv hangen.
voeren etc. moet gewoon elke dag gebeuren, je kan niet een dagje overslaan omdat het te koud, te nat, te laat, te weet ik veel wat is.
ik loop elke dag 2 keer in de weide rond, telkens ik langs één van de paarden krijgt die een aai.
de enige die naar me toe komt om verder te kroelen is mijn 3-jarige, de andere 2 vinden dat niet nodig.
ik heb ze dit weekend alledrie nog eens geborsteld, maar daar hadden ze al snel genoeg van, ze wilden liever verder hooi gaan knabbelen.

waarom heb ik dan paarden?
omdat de tijd die ik in en rond de weide doorbreng voor mij een perfecte manier is om te ontstressen.
van het moment dat ik 's morgens opsta tot de kinderen alledrie in bed liggen, loop ik me van hot naar her te haasten om zo veel mogelijk werk gedaan te krijgen.
in de weide kom ik tot rust (moet ook wel, als ik gestressed ben lopen de paarden van me weg :+ )
en als ik eens een momentje tijd heb, doen we lekker wat grondwerk of ga ik heel soms eens rijden, maar dat bekijk ik dan als een bonus :D

verselewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:06

fojoe schreef:
ik was gisteren pas om 22:15 klaar bij de paarden (voeren, hooinetten vullen en verspreid over de paddocks ophangen, waterbakken ijsvrij maken en bijvullen, mest weghalen), dus het is absoluut niet zo dat niet 'werken' met de paarden gelijk staat aan voor de tv hangen.

Over het tv hangen.

Zo staat het ook niet in mijn tekst. Ik bedoelde dat er mensen zijn die te weinig aan hun paarden toe komen, dat proberen goed te praten en weinig inzet tonen. Ik ben van mening dat het juist goed is dat je je schuldig voelt, omdat je daarmee de juiste inzet en motivatie toont.

Mijn hoefsmid vertelde mij dat er zelfs mensen zijn die hun paarden in de wintermaanden niet eens laten bekappen.

Daarnaast leg ik uit dat ik voor mijzelf de keuze heb gemaakt om wat paarden weg te doen zodat ik zoveel mogelijk voor de paarden die ik nog heb kan betekenen (ik voelde mij vaker schuldig dan ik tegen mijzelf kon verantwoorden). Ik kan nu bijv. met het geld van de verkochte paarden mijn jonge energiebom in een pensionstal met binnenbak huisvesten. Ik wil hiermee zeggen dat het in sommige gevallen het verstandig is om van te voren keuzes te maken voordat je in de knoop zit, niet dat je je paarden moet wegdoen.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 20:58

maar dan ben ik in jouw ogen nog steeds niet goed bezig, want ik voel mij niet schuldig ;)
ik wist al op voorhand dat ik niet echt veel tijd voor de paarden zou hebben, maar toch heb ik er heel bewust voor gekozen.
ik heb gekozen om de paarden aan huis te houden omdat ik er dan elke dag mee bezig zou zijn, al is het dan alleen maar voeren en mesten.
als ik ze op pension zou hebben zou ik er nauwelijks heen kunnen omdat ik overdag werk en mijn man slechts zelden een avond thuis is en ik dus niet weg kan omdat ik de kinderen niet alleen kan laten.
de paarden hebben het goed, dat is het belangrijkste.
dat ik nauwelijks aan rijden toe kom is bijzaak.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-10 21:35

Ik denk dat vooral door veel mensen die oin pension staan ( en dat bedoel ik niet l*llig, heb zelf vroeger ook altijd in pension gestaan en had geen flauw idee dat het-zelf-doen zoveel werk met zich mee bracht) nogal eens vergeten/over het hoofd gezien wordt hoeveel werk het is, als je paarden 24-7 buiten houdt op een back to basic plek. Tenslotte kom je op een pensionstal aan, pakt je paard uit stal of paddock/wei, mest evt stal even uit en that's it. Paarden borstelen/rijden en klaar.
Ondanks dat ik niet rij, longeer of ander soortige dingen doe ben ik zéker 2,5 uur per dag bezig met 'bezig zijn'.

ik kom zowel 'sochtends als 's avonds en vul dan eerst de berg onbeperkt hooi aan ( = dus slepen met 2 balen hooi, verspreiden, tussendoor de paarden een aai en knuffel, opvoeden als in op vingerbeweging stapje terug of om). Vervolgens haal ik de 3 a 4 jerrycans uit de auto (nu met vries weer, anders pomp ik met handwaterpomp per keer een emmer of 6), zet ze in een kruiwagen, loop naar de waterbakken en vul deze bij. Hak het ijs eruit, gooi het ijs in een emmer, leeg de emmer op een plek waar niemand er last van heeft.
Dan is het tijd om van 3 paarden poep te scheppen, met inmiddels bevroren handen. Sh*t, paaltje of draadje gebroken, even repareren, tussendoor nog een aai her en der uitdelen. Af en toe even een vijl over de hoeven halen en iig ff checken af en toe en dan ga ik weer....Uiteraard heb ik het dan nog niet over hooi lossen, overweiden, etc

Al met al rij ik dan niet en doe er 'niets' mee, maar breng ik wel degelijk quality time door met mijn dieren en heb ik het er druk zat mee... het zijn geen blokken aan mijn been, totaal niet, ik kies ervoor, maar ik had een pensionstal toch wel 300x gemakkelijker gevonden..

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:00

verselewel schreef:
fojoe schreef:

Over het tv hangen.

Zo staat het ook niet in mijn tekst. Ik bedoelde dat er mensen zijn die te weinig aan hun paarden toe komen, dat proberen goed te praten en weinig inzet tonen. Ik ben van mening dat het juist goed is dat je je schuldig voelt, omdat je daarmee de juiste inzet en motivatie toont.

Mijn hoefsmid vertelde mij dat er zelfs mensen zijn die hun paarden in de wintermaanden niet eens laten bekappen.

Daarnaast leg ik uit dat ik voor mijzelf de keuze heb gemaakt om wat paarden weg te doen zodat ik zoveel mogelijk voor de paarden die ik nog heb kan betekenen (ik voelde mij vaker schuldig dan ik tegen mijzelf kon verantwoorden). Ik kan nu bijv. met het geld van de verkochte paarden mijn jonge energiebom in een pensionstal met binnenbak huisvesten. Ik wil hiermee zeggen dat het in sommige gevallen het verstandig is om van te voren keuzes te maken voordat je in de knoop zit, niet dat je je paarden moet wegdoen.

Mijn vorige paardje werd in de winter ook niet bekapt.
De hoeven sleten netjes af op de bevroren ondergrond, dus was bekappen niet nodig.
Ik voel mij absoluut niet schuldig als mijn paardjes gewoon de basis behoefte hebben (eten/drinken/paardengezelschap/hoefsmid) en als ik op bepaalde tijden niet meer tijd heb voor ze.
1 paardje staat 90 km verderop en die zie ik alleen op zaterdag. Beestje staat er goed bij.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 00:27

Iedereen zal mij wel heel onnozel vinden, maar ik merk het aan mijn pony als ik de dag ervoor niet ben geweest. Ik ben in het afgelopen jaar dan ook maar 6 dagen niet geweest (inclusief 4 dagen citytrip) omdat ik weet dat zij het fijner vindt (en ik ook natuurlijk :) )

Op dit moment kan ik niets met haar doen qua beweging en daar baal ik van... Ze kan overdag niet buiten als er sneeuw ligt omdat ze vierkant beslagen is en ronde ijzers vanvoor heeft door haar artrose. Als ik haar zo buiten zet dan schuift ze gegarandeerd uit en hoopt al de sneeuw in haar ijzers op en heeft ze daar weer pijn aan...

Hoop dat de sneeuw rap weg is zodat ze terug de hele dag buiten kan!

Mijn paardje kan nu een uur per dag buiten in de longeerpiste omdat daar zout gestrooid is. Als ik haar nu een dag niet zou rijden zou ze niet fatsoenlijk te rijden zijn, en daarbij vindt ze rijden ook heel "ontspannend". Gelukkig heeft mijn pony geen last van teveel energie als zij binnen moet staan...

Ik begrijp het dus wel dat je niet veel met je paarden kan doen met dit weer... Als de verbouwingen zijn afgerond en de grond is terug berijdbaar kan je toch gewoon opnieuw beginnen? :)

romyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 17:02

ik zou een vaste verzorger gaan zoeken.. daar ook nog wat geld voor vragen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:21

Ik bekap ook minder in de winter, de tinkers wel. Maar bij de oudere paarden groeien de hoeven amper in de winter.

Mandiiy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:29

Zolang die niet 24/7 in de stal staat, kan het (lijkt mij) niet echt kwaad om wat minder tijd aan hem te besteden...En misschien iets aan de verlichting laten doen is een optie? Dan kun je s'avonds (als je tijd/puf) hebt er ook heen!

Tov

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 18:41

Momenteel doe ik ook even minder met mijn paard door het weer. Is het beter weer dan is het aantal keer dat ik per week rijd ook wisselend. Ik probeer minimaal drie keer in de week te rijden, wandelen of longeren, maar soms wil dat niet, door ziekte, ziekte van de kinderen of andere dingen die gewoon voor gaan. Tov komt iedere dag buiten met soortgenoten dus ik denk dat ze dat prima vindt. Daarnaast is mijn paard mijn hobby, niet iets wat ik moet.
Natuurlijk heeft ze recht op mijn aandacht, maar ook mijn man,kinderen, familie en vrienden hebben dat, en dus moet je soms compromissen sluiten.
En inderdaad, niet het rijden is het summum, maar alles bij elkaar; mesten, voeren, weideonderhoud, lekker buiten knooien.
Mijn "paardenbuurman" is 80, en heeft twee tuigers, gewoon voor de 'heb'. Hij voert ze, maakt een praatje met ze en is blij met ze. Doet hij ze tekort? Ik denk van niet.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-10 19:29

romyr schreef:

er kan zover ik eruit begrijp niet op de ponies gereden worden en dan ga je geld vragen voor de verzorging omdat de eigenaresse er zelf geen tijd voor heb? ;)

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:41

Millanka schreef:
romyr schreef:

er kan zover ik eruit begrijp niet op de ponies gereden worden en dan ga je geld vragen voor de verzorging omdat de eigenaresse er zelf geen tijd voor heb? ;)

Euh ik weet niet of dat op mij als TS slaat, maar als dat zo is, dan heb je het inderdaad verkeerd begrepen hoor. Ik verzorg mn paarden nog altijd 2 keer per dag, maar ik heb momenteel geen tijd om ze te rijden/grondwerken. Met de pony geef ik af en toe lesjes en daar krijg ik wel geld voor omdat die ouders dat perse willen. Maar dan ben ik ook wel bezig met les geven dus ja... Trouwens dit is hier geen discussie over het hebben van een verzorgster.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:46

Les geven is wat anders dan een verzorgster. En dit is inderdaad geen discussie over een verzorgster hebben of niet, maar ik richtte me meer op dat iemand zei, zoek een verzorgster en vraag er geld voor.

Een verzorgster is iemand die niet op de pony rijd (zo wel, dan ben je een bijrijdster en dat is in mijn ogen een heel ander verhaal kwa geld) en als je daar dan geld aan gaat vragen vind ik het klingklare onzin.

Dus mijn verhaal slaat totaal niet op jou, als je geld krijg omdat je les geeft of omdat je bijrijdsters heb. Het zou anders zijn als je een verzorgster heb (die er dus niet op rijd!) en daar geld van verlangt.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-10 13:48

Maar het is toch maar voor tijdelijk? je paard is lekker samen met een pony, dus gezelschap is er al, en dat is helemaal perfect en ze zijn ook buiten, ook perfect, dan kan je heus wel als je druk hebt gewoon lekker hooi geven en wat borstelen, dat is niet zo heel erg hoor, het is gewoon dat het schuldgevoel in je zit.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-12-10 13:49

Citaat:
Millanka schreef:
Les geven is wat anders dan een verzorgster. En dit is inderdaad geen discussie over een verzorgster hebben of niet, maar ik richtte me meer op dat iemand zei, zoek een verzorgster en vraag er geld voor.

Ah zo, geen probleem dan :o

Leeuwnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-10 11:42

verselewel schreef:

Je bekapt de hoeven toch alleen wanneer het nodig is?? Mijn paarden slijten hun onbeslagen hoeven heel netjes, heb dit jaar - denk ik - maar 1 of 2 keer de hoefsmid erbij gehad. Ik vermoed dat ze de winter ook zonder wel doorkomen. Dat moet je dus controleren, ook in de winter.
Ik 'werk' weinig in de winter met mijn paarden, heb vrijwel geen schuldgevoel want ik wéét dat ik ze niet verwaarloos. En je paard wel of niet laten kappen in de winter heeft daar écht helemaal NIETS mee te maken, hoor!