hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:42

24 uur per dag. Indien dat niet mogelijk is; minimaal 8 uur per dag en daarnaast nog andere vormen van beweging.

Bear95

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:45

Dani_ schreef:
aerdenhout1 schreef:
IK denk dat mijn paarden dat echt niet leuk gaan vinden als ze dag en nacht tot hun nek in de modder moeten staan!

Oh, nu staat 'buiten' gelijk aan 'tot je nek in de modder' :?

Door een aantal simpele maatregelingen te treffen is het heel goed mogelijk om paarden ook 's winters verantwoord buiten te laten lopen. Het is helemaal de bedoeling niet om je paard in de modder te dumpen. Het gaat om die bewegingsvrijheid, de frisse lucht en de sociale interactie die in een box van 3 x 3 niet mogelijk is.

Lieve meid...ga jij het dan even betalen om alles te draineren?? Het is ongeveer een hectare of 6!!
En ze staan hier heel veel buiten, modder of niet. Alleen zie ik wel dat de paarden het na zo'n 4/5 uur wel hebben gezien en liever in de schone droge stal staan.
En zomers als het droog is staan ze hier ook veel langer buiten natuurlijk!!
Van 9 tot een uur of 4/5!

aerdenhout1

Re: hoeveel moet een paard volgens jullie buiten staan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:48

Bovenstaand bericht is van mij.....aerdenhout1!
Beertje 12 is vanmiddag op de computer geweest en ik heb niet opnieuw ingelogt!
Sorry!!!!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:50

jeetje , zo ontzettend veel reacties had ik niet verwacht en ook niet zo snel.

wat ik wil zeggen is ;

probeer niet kwaad te worden of geiriteerd op mensen die hun paard in een stal zetten ( zelf ben ik er niet voor , ik ben voor 24/7 buiten) maar deze mensen bedoelen het goed voor de paarden , ze kunnen de paarden ook buiten zetten , scheelt een hoop geld , maar dit doen ze niet omdat ze het beste willen voor hun paarden( en dan bedoel ik niet sportpaarden die angstvallig binnen worden gehouden omdat ze overdag niet mogen spelen en rennen omdat ze anders geen energie meer hebben voor de training) . of dit goed is voor paarden is punt 2 natuurlijk , maar als het maar duidelijk is dat mensen dit zeker niet uit kwaadwillendheid doen . dit heb ik zelf lang gedaan , pissig worden op mensen die paarden langdurig opsloten , maar het is beter het de betreffende mensen gewoon uit te leggen , dit vond ik wel lastig ,want ik wist niet goed hoe ik het moest brengen. daarom heb ik ze een artikel gegeven van de site ''paard natuurlijk '' ik zal kijken of ik het nog kan vinden !

*zoekt*

tot zo ver mijn ''preek'' . ik wil hier niemand mee aanvallen , laat dat duidelijk zijn :)

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:51

Mijn paarden staan overdag altijd buiten van smorgens tot savonds, zomer en winter ook als er een halve meter sneeuw ligt etc. Ons land is goed gedraineerd en er staat met zware regenval zelfs geen plasje op dus dat is wel heel prettig.
Ik vind dat paarden zoveel mogelijk buiten horen en niet 24 uur per dag in een hok moeten staan van een paar meter.
Als ik geen gelegenheid zou hebben gehad om mijn paarden buiten te houden dan zou ik ook geen paarden gekocht hebben, vind het wel een eerste levensbehoefte dat ze lekker buiten kunnen scharrelen.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:52

jessetjuhhh schreef:
Ik heb ergens gelezen dat een paard minimaal 4u in de wei hoort.
ik heb mijn pony op pensionstal staan waar meerdere groepen staan dus helaas kan se nie 24/7 maar dat sou wel het prettigst zijn!

ergens gelezen dat 4 uur hoort? erg weinig hoor..
Bij deze te lezen: een paard hoort zoveel mogelijk te kunnen bewegen. :+ in 4 uur red je het niet!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:52

kistaah

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:52

aisie schreef:
Als ik geen gelegenheid zou hebben gehad om mijn paarden buiten te houden dan zou ik ook geen paarden gekocht hebben, vind het wel een eerste levensbehoefte dat ze lekker buiten kunnen scharrelen.

Mee eens!

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:53

Met dit weer staat mijn paard echt niet graag buiten.
Ze is geschoren en heeft een deken op, maar met die regen wordt ze heel vervelend en wilt ze gewoon naar binnen toe, ze loopt zelf weer terug haar stal in!
In de toekomst zou ik graag een paddock grenzend aan de stal willen, zodat de paarden zelf kunnen kiezen.
Maar voor nu moeten ze het doen met een uur of 3 in de paddock, om en om.
Alleen in de winter, in de zomer gaan ze in de hele dag in de wei.

Shirrlfl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 18:54

het liefst 24/7!
maar helaas hebben ik en meerdere mensen er niet de mogelijkheid voor :(
het is wel een verschil als je in zeeland woont vind je makkelijker plek dan omg. rotterdam.
die van mij vind buiten heerlijk maar hij moet wel een schuilmogelijkheid hebben met kou en regen.

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-10 18:56

aisie schreef:
Mijn paarden staan overdag altijd buiten van smorgens tot savonds, zomer en winter ook als er een halve meter sneeuw ligt etc. Ons land is goed gedraineerd en er staat met zware regenval zelfs geen plasje op dus dat is wel heel prettig.
Ik vind dat paarden zoveel mogelijk buiten horen en niet 24 uur per dag in een hok moeten staan van een paar meter.

wauw aisie , dat noem ik nog eens paardvriendelijk ! echt , er zijn zoveel mensen die als eerste aan zichzelf denken en dan aan de paarden .

Eenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:17

Wel geweldig, zo'n gedraineerd weiland! Hier is het kleddernat, maar staat er nog wel veel gras. Zo lang ze mogen grazen worden de natte voeten getolereerd, maar zodra er niet meer gegraasd wordt, is het snel naar binnen!

Hoe heb je dat gedaan, dat draineren?

claudianoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:26

Bij ons staan ze in de zomer april tot okt 24 uur buiten en met heel slecht weer in de nachten binnen. In de winter komen ze 3 uur buiten in een droge paddock. Niet echt heel veel, maar beter dan in de modder.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:32

hoe doen jullie, degenen die de paarde 24/7 buiten hebben, het met voeren? zodat elk paard dat krijgt wat die nodig heeft? Wij wisselen te vaak van weide om inloopstallen of iets te maken waar ze droog kunnen staan bij regen(dan gaat het hier op een sloppenwijk lijken ;-) ....en tja.. ook hier in Portugal kan het in de winter weken nat zijn! ik vind het op stal zetten voor de nacht ideaal voor het voeren. En om evetueel lekker op te drogen.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:33

Eenhoorn schreef:
Wel geweldig, zo'n gedraineerd weiland! Hier is het kleddernat, maar staat er nog wel veel gras. Zo lang ze mogen grazen worden de natte voeten getolereerd, maar zodra er niet meer gegraasd wordt, is het snel naar binnen!

Hoe heb je dat gedaan, dat draineren?

Heb het zo gekocht. Is echt super ik rijd er zelfs gewoon op nu met al die regen, gaat prima. Onze andere wei is wel wat natter maar daar komen ze niet op met dit weer.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:35

ydnew schreef:
hoe doen jullie, degenen die de paarde 24/7 buiten hebben, het met voeren? zodat elk paard dat krijgt wat die nodig heeft? Wij wisselen te vaak van weide om inloopstallen of iets te maken waar ze droog kunnen staan bij regen(dan gaat het hier op een sloppenwijk lijken ;-) ....en tja.. ook hier in Portugal kan het in de winter weken nat zijn! ik vind het op stal zetten voor de nacht ideaal voor het voeren. En om evetueel lekker op te drogen.

Gewoon mij aannemen, dan doe ik dat wel voor je. :D
Hihi lekker hoor, Portugal..

De mijne krijgt na het werk wat, dan is hij toch uit het weiland. :)

R0oszs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:35

ik vind dat een paard minimaal 4 uur buiten moet staan in slecht weer. (sneeuw, veel regenval etc.) Bij gladheid durven vaak mensen hun paard niet buiten te zetten en dat kan ik ook goed begrijpen mist je die dag(en) wel veel doet qua rijden, wandelen, evt. longeren, stapmolen etc.
Normaal weer vind ik dat een paard minimaal 6 uur buiten moet zijn. En dan wel met soortgenoten ernaast maar het liefst erbij.

Dit vind ik heel realistisch en kun je echt zeker wel realiseren als je dit niet al hebt.

Er zijn natuurlijk altijd paarden bij de je maar hooguit 2 uur buiten kan zetten in slecht weer etc. maar dit gaat over het algemeen :)

Skyka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:37

Het liefst de hele dag. In de zomer kan dit wel bij ons in de winter niet. Maar dan staat ze als nog minimaal 8 uur buiten met s avonds nog beweging.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:38

Hangt van het weer af, hoe nat het land is, wanneer je gaat trainen, of je wedstrijd hebt, of hij een beetje te zwaar wordt etc.

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:39

Helaas kunnen mijn paarden in de winter écht niet buiten en staan ze dus december, januari, februari en ongeveeer de helft van maart binnen.
Natuurlijk wil iedereen z'n paardjes 24/7 buiten hebben, maar het kan niet altijd bij iedereen.
Ik zit in de randstad, en daar is niet zoveel plek meer ;)
ik heb de ongelooflijke mazzel dat mijn paarden de rest van het jaar alleen maar buiten staan.
Zelfs die luxe hebben veel mensen niet..

ik hoop niet dat ik nu heel bokt over me heen krijg, want ik heb echt het beste met mijn beessies voor

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:44

Het liefst 24/7 buiten. Mijn haflinger staat dit ook, in de Randstad ;)
Maar ik weet dat het ook lastig is.
Ik ben voor minimaal 8 uur buiten in de winter en in de zomer minimaal 12. Naast het werken. Daarnaast ook op stal voldoende ruwvoer.
Mijn haflinger staat overigens maar op een klein stuk wei in de winter (zomer volledige wei, winter een stuk afgezet om heel te houden), heeft verder een 20x40 gedraineerde buitenbak en een stal met uitloop tot zijn beschikking, samen met een shet. De ideale omstandigheden in mijn ogen.

Qua voeren krijgen ze 3x per dag ruwvoer in hun eigen stal en na het werk wat krachtvoer. Om de bak goed te houden doe ik elke dag een rondje met de kruiwagen om de mest eruit te halen.

ydnew

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:47

absque_dubio schreef:
ydnew schreef:

De mijne krijgt na het werk wat, dan is hij toch uit het weiland. :)

Tja dat is hier dan niet meer te overzien, niet dat we zo veel paarden hebben....maar 8 wordt toch lastig.

Maar beweging hebben ze hier zat (ook als ze vrij zijn) met helling omhoog, terrassen, waterpoel (waar 1 regelmatig zwem oefeningen staat te doen) en heel afwisselend terrein. Ze galopperen er dan ook regelmatig op los met z''n allen. (naja 6...2 staan er apart) overigens een erg mooi gezicht om naar te kijken!
Dus ik voel mij dan ook zeker niet bezwaard dat ze voor de helft van de tijd op stal staan. (de nacht) Ze zijn het ook gewend.
Laatst bijgewerkt door ydnew op 05-11-10 19:50, in het totaal 3 keer bewerkt

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:48

De mijne gaan in de zomer ook 24/7 buiten.

In de winter is dit voor de merries meestal van +/- 7h30 tot +/-18h30

Maar soms als echt guur druilerig weer is, vraag ik me toch af of dit nu echt wel goed is voor hen.
Ze staan dan met z'n 4-en onder een schuilhok van +/- 3 bij 4. Terwijl ze binnen stallen hebben van 4 op 5, waar ze elkaar kunnen ruiken, horen, zien, aanraken.

Ik merk bvb. ook aan de hengst en de ruin (die hebben een buitenstal, die uitgeeft op hun paddock, en kunnen dus altijd binnen en buiten) dat ze bij slecht weer toch gewoon binnen blijven.

Dus ja... in principe ben ik ook van mening zo veel mogelijk buiten, is het beste voor het paard... maar of ze dat altijd zelf zouden verkiezen, is toch nog maar de vraag.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:50

Tja helaas kan het op veel plekken niet, gelukkig word er wel steeds meer aandacht aan besteed. Ik zou graag willen dat als ik ooit op een pension kom mijn paard minimaal 8 uur per dag op de wei of paddock staat, liefst nog langer! Snachts op stal lijkt mij wel lekker, wegens ik toch wel intensief train en zo de vacht iets korter kan houden.

Hier staan ze 24/7 buiten met altijd mogelijkheid tot schuilstal, wel word de paddock na regenval een vieze blub. Ze hebben wel rond de 55m² om droog op te staan.

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-10 19:52

bij ons op stal (pension gedeelte) komen de paarden soms maar 2 uur buiten.. erg weinig maar er is alleen somer's weidemogenlijkheid en de paddock moet dus door iedereen gebruikt worden..
(ik heb geen paard hoor rijd gewoon op de manege)