De manege is ten alle tijden aansprakelijk he. Tenminste dat was wel in de tijd toen ik het deed. Mijn paard bokte iedereen eraf mar toch gingen ze graag op hem. Zo konden ze hun zit verbeteren. Er konden alleen ruiters op die al een beetje een goede zit had. Paard had een verleden waar ik nooit achter gekomen ben. Hij werd zeker niet slechter van de lessen.
Als ik mijn paard mee zou laten lopen in een les zou ik kunnen lachen.( sarcastisch bedoeld he, ik wil niet dat iemand zich zeer doet of erger)
Voor mij is ze al eens met iemand door de bakrand geknalt( buitenbak). Ik denk niet echt dat het een strak plan zou zijn voor LaLoena aangezien ze vreselijk eenkennig is en mij vertrouwd. De andere mensen op stal vind ze op een stalgenootje na ma vreemd en irritant om zich heen.
HoresesLover
Geplaatst: 31-12-11 21:27
Als de ruiter(s) goed zou kunnen rijden, een kalme hand heeft en niet zomaar gaat schreeuwen of andere dingen ( vaak slaan met zweep, schreeuwen enz. ) dan misshien wel. Maar dan wel bij de al wat hogere groepen, die qwa rijden al wat hoger zitten dan de beginners. Verder zou ik mijn paard niet te vaak mee laten gelopen, gewoon 2 a 3 keer per week.
Nee ik zou het niet kunnen, niet echt omdat ik bang ben dat een ander niet goed met mijn paard zou kunnen om gaan want ik heb het ook moeten leren maar ik kan het niet, ik denk het altijd beter te weten en als ik dan ga kijken dan zou ik altijd commentaar leveren...en ga ik niet kijken dan heb ik naderhand altijd wel iets te klagen...zadel beschadigd of hoofdstel niet netjes weg gehangen enz. nu rij ik ook bitloos en boomloos dus de keuze is voor mij gelukkig heel makkelijk
elinedeau95
Geplaatst: 01-01-12 00:07
nee totaal niet! puur vanwege de persoonlijke training
lotte_horses
Geplaatst: 01-01-12 13:58
Ik zou het alleen toestaan als ze door gevorderen bereden worden. Beginners zou ik er echt niet op laten! En het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je paard er van vind dat er anderen op hem rijden.
Als een manegepaard daardoor een uurtje extra vrij kan vind ik het geen probleem. Van af en toe een lesje lopen met een ander worden ze echt niet slechter hoor. Mijn paard is ook betrouwbaar met anderen dus ik zou me er niet zo druk om maken.
emma525
Geplaatst: 02-01-12 20:05
ligt er aan welke manege, ik liet mijn vorige pony altijd bij Hippago meedoen met de kampen. Maar dat is dan een mini-manege.
Adrienna
Geplaatst: 02-01-12 23:38
Ik zou het liever niet hebben, maar ze loopt nu wel in de les mee omdat ik het laatste beetje nog af moet betalen en ze daar gratis gestald mocht worden als ze in de les mee kon lopen (paardje staat op mijn werk, ik werk op een westernstal, baas wilde mij wel wat tegemoet komen)
Ik moet wel zeggen dat er steeds minder mensen op gaan, en alleen mensen die kunnen rijden, ze kan nogal vlug zijn en dan krijgt er wel eens iemand vliegles
jkuipers5
Geplaatst: 03-01-12 13:25
nee, ík wil niet dat er andere mensen op mijn paard rijden. zo gaan ook je spullen sneller stuk, of raken ze kwijt, en weet je paard niet meer wie zijn eigenaar nu is. ook vind ik het zielig dat manege paarden zo vaak in de lessen lopen.
Zal een paard worst zijn hoor wie z'n echte eigenaar is
Idifix
Geplaatst: 03-01-12 13:32
Mijn eerste antwoord zou zijn nee ik wil idd ook niet dat er andere mensen op mijn paard rijden. Waar ik wel aan gedacht heb is omdat mijn paard een beetje een te gevoelig dier is haar enkele lessen mee te laten rijden om wat te gewennen aan meer geluiden, andere paarden etc maar dan liefst nog bv dat er 2 andere ruiters en ikzelf zijn die haar rijden niet elke week 15 verschillende om maar te zeggen..
Nee ik zou ook niet willen dat een ander op mn paardje rijd. Waarom zou ik ook,ik heb het beestje voor mezelf gekocht en niet alleen om op te rijden. Je leent je hondje(of ander huisdier) toch ook niet zomaar uit aan de eerste de beste?
Ik leen regelmatig een hond van mijn buren Leuk, met de hond wandelen
Chaos
Geplaatst: 03-01-12 13:58
Sonja schreef:
Ik leen regelmatig een hond van mijn buren Leuk, met de hond wandelen
Ik heb ook regelmatig een leenhond. Mijn huis is te klein maar de zorg voor een hond en wandelen vind ik heerlijk.
Mijn paard en ik zijn ons momenteel aan het voorbereiden op de M dressuur. Ik train haar twee keer per week, af en toe 3 als ik een les rij. Daarnaast loopt mijn paard 4-6 lessen per week met beginners en gevorderden. Die lessen geef ik zelf, dus ze word wel gereden zoals ik dat wil. Paard word er niet slechter van, Beter ook niet. Maar het kan prima...
Het nadeel van manege les vind ik dat je ook de zorg voor je paard aan een ander uit besteed, als je zelf les geeft is dat uiteraard anders, maar je kan je natuurlijk als eigenaar niet tijdens de les gaan bemoeien als je vindt dat er iets gebeurt wat jij niet wilt. Daarom zou ik het niet willen. Iemand anders op mijn paard vind ik niet zo'n probleem, maar ik wil er wel zelf wat over te zeggen blijven hebben en iemand er bijv ook af kunnen halen op het moment dat ik vind dat het niet goed gaat.
Ragdollcat
Geplaatst: 03-01-12 14:16
Nee nooit, want het is en blijft een dier en stel dat ie iemand erafgooid met zwaargewonde als gevolg, wie draait er dan ervoor op? juist........ de eigenaar van het dier.
En doordat er in de groepslessen gereden worden is er altijd een risico aanwezig dat mijn paard geschopt wordt door een ander paard.
Laat de manege gewoon de manegepaarden gebruiken en van prive paarden afblijven.
Serendip90
Geplaatst: 03-01-12 14:27
Allereerst even over het stereotype "manegeruiter".... Net of ze op alle maneges trekken, schoppen en zagen leren... Het spijt me wel, maar als ik op sommige wedstrijden/privestallen mensen zie rijden, dan zou ik in veel gevallen nog liever een ervaren manegeruiter op het paard zetten.
Mijn pony heeft altijd op een prive-stalling gestaan, er hebben wel ooit andere mensen les op gehad. Maar dan wist ik wie en wat en altijd onder begeleiding. + Mijn pony vindt het super om met kleine kinderen door de bak te hobbelen, lekker bitloos, ben er zelf bij.. Dus mjah, zolang ie het leuk vind, waarom zou ik het niet doen?
Ik ben er altijd zelf bij dus ik maak me niet druk over "mijn spullen". (Tenminste nu niet meer.. Op die ene stal is het een en ander meegenomen omdat alles daar gewoon "open" was... Dat was wel balen).
Momenteel wordt mijn pony ook uitgeleend in de weekenden, gewoon om iemand een kans te geven om lekker te kunnen rijden aangezien haar oude pony is ingeslapen en haar nieuwe pony nog geen 3 is. Voor mijn pony is het goed Zij springt met hem en ik geef hem tussendoor lekker recreatief/dressuurmatig beweging. Hij vindt springen leuk en ik ben daar niet zo'n held in... Dus een win-winsituatie voor ons
Zonder er zelf bij te zijn etc. zou ik het liever niet doen, zeg ik ook heel eerlijk. En stel dat er wat gebeurd, kan bij mij zelf net zo goed. Mensen weten waar ze aan beginnen bij paardrijden. Maar toch... Dat risico houd je wel.
Op het moment niet, maar als het nodig is heb ik er geen probleem mee om mijn paard uit te lenen voor een lesje. Uiteraard ligt het er wel aan wie er op rijdt. Omdat mijn paard op een hele kleine stal staat met maar enkele lessen per week ken ik iedereen die er rijdt. De instructrice houdt alles goed in de gaten, haar wedstrijdpaard loopt ook in de les mee, dus die zorgt er echt wel voor dat de paarden niet stuk gereden worden. Mijn paard wordt er echt niet slechter van en zeg nou zelf, ik kan als ik het wil elke dag rijden, maar door mijn paard een keertje uit te lenen kan een manegeruiter die er maar 1x per week is ook rijden. Ik ben zelf ook 20 jaar manegeruiter geweest en ik weet hoe je uit kijkt naar dat ene uurtje. Dus dan mag mijn paard best een keertje een lesje lopen.
MusicELINE
Geplaatst: 03-01-12 23:04
Op de manege waar ik begon met lessen (lang, erg lang geleden) kon je gratis je pony daar stallen, mits je hem net zoals andere manegepony's meeliep in de reguliere lessen. Heb menig paard daar verpest zien worden, omdat de nieuwe paarden die daar gestald werden van normale inspanning naar meerdere manegelessen per dag gingen, met allemaal verschillende ruiters erop. Dat kan natuurlijk nooit goed gaan. Maar ik moet ook zeggen, dat de paarden daar ook wel echt veel liepen. Mijn lievelingspony, een arabier die net nieuw daar kwam, was echt superleuk, voorwaarts, mooie aanleuning en kon een leuk sprongetje maken. Ben vlak daarna van die manege weggegaan. Toen ik een jaar later heenging was het echt een bokkeknol, er was niks meer van een arabier in te zien Beetje jammer.