_Esther_87_ schreef:Ik vind de meeste pensionstallen helemaal niet te duur eigenlijk! Ik heb het namelijk eens uitgerekend, onderhoudskosten, tijd die je kwijt bent aan het verzorgen (dagelijks half uur per paard had ik geteld, uitmesten, binnen buiten zetten en voeren, lijkt me zeker niet overdreven)
Ik ben toen uitgegaan van 220 euro in de maand, fatsoenlijk hooi, stro of vlasstal en gewone basisbrok 2 kg per dag. Ik hield toen geloof ik een uurloon over van 4 tot 6 euro en dan had ik nog niets met afschrijvingen geteld....sorry maar dat vind ik niet veel.
Het is veel geld ja, dat wel. Maar op bedrijfsbasis denk ik dat het over het algemeen niet goedkoper kan. Ik zou in ieder geval nooit van een pensionstalhouder verwachten dat hij alles doet zonder er uiteindelijk een cent aan over te houden, zou ik zelf ook niet doen namelijk.
( en ja, ik heb makkelijk praten, paard aan huis. Maar heb dus wel zicht op de kosten)
Aanvulling: Ik denk ook dat de duurdere prijzen vooral afhankelijk zijn van de hoge kosten voor grond ed in bepaalde regio's. Ook dat zal opgebracht moeten worden op een of andere manier, enige andere optie is paarden allemaal naar t noord/oosten verhuizen maar dat is ook niet echt een optie ghehe.
Helemaal waar hoor!
De meeste mensen vergeten, dat de pensionhouder er altijd moet zijn. Meestal geen vakanties.
Erg hard werken. Zeven dagen in de week, 365 dagen per jaar. Onderhouden van de afrastering, weiland, bodem paddocks, zorgen dat er stro is, hooi, reparaties van de gebouwen en boxen. Echt heel zwaar. Wordt zeer sterk onderschat. Pensionklanten, kunnen lekker rond knoeien met hun paard, maar het meeste werk wordt door de pensionhouder gedaan.
Er wordt erg weinig mee verdiend. De meeste mensen zouden het er echt niet voor willen doen. Winst is er vaak niet.
Er wordt echt maar rond de 5 euro per uur aan verdiend. De meeste mensen verdienen meer. Kunnen gewoon ziek zijn. En dan thuis blijven.
Als een pensionhouder niet werkt, krijgt hij eigenlijk gewoon geen geld. Mensen in dienst nemen, is veel te duur. Als deze wat krijgen, bijvoorbeeld een verstuikte voet, dan blijven ze gewoon thuis en moet je ze wel doorbetalen.
Kortom, het is echt niet te duur. Als je een paard wilt houden, moet je gewoon niet al te krap bij kas zitten. Ik kan me ook geen Ferrari veroorloven......