Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:02

Ik mag echt niet klagen over mijn pensionstal (stad Geel, prov Antwerpen in België).
Ik betaal per maand 185 euro voor mijn stalling volpension en hier zit in :
Binnenpiste 20x40 (is wel vaak bezet omdat ze ook wordt verder verhuurd aan mensen van buitenaf).
Buitenpiste 20x60m met goede bodem en ligt niet vaak nat en vriest ook bijna niet aan, ook met verlichting.
Elk paard een eigen stukje weide (dus niet in groep) met schuilstal
4 poetsplekken met kettingen (2 in de staldoorgang, 1 apart en 1 met water)
Van die 4 poetsplekken dus 1 feitelijke wasplaats met warm en koud water en een (moet er bij gezegd worden barakke) solarium.
We hebben per 4 personen een eigen zadelkamer om spullen neer te zetten, je krijgt ook een ijzeren kast ter beschikking;
Als je wilt,neemt de hoefsmid van stal je paard mee door (dit doe ik zelf niet, werk liever met mijn eigen hoefsmid)
Mijn paard wordt gevoerd (betaal mijn krachtvoer nog wel apart), 2x per dag erg veel hooi of voordroog.
Mijn paard wordt binnen en buiten gezet maar mag ook 24 uur op het land blijven (wat bij mij nu als enigste van de pensionstal het geval is)
Stal wordt uitgemest en stro zit ook in de prijs in.
Buiten wordt er water gegeven

Ik heb het goede leven toch :D

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:12

_Esther_87_ schreef:
Ik vind de meeste pensionstallen helemaal niet te duur eigenlijk! Ik heb het namelijk eens uitgerekend, onderhoudskosten, tijd die je kwijt bent aan het verzorgen (dagelijks half uur per paard had ik geteld, uitmesten, binnen buiten zetten en voeren, lijkt me zeker niet overdreven)
Ik ben toen uitgegaan van 220 euro in de maand, fatsoenlijk hooi, stro of vlasstal en gewone basisbrok 2 kg per dag. Ik hield toen geloof ik een uurloon over van 4 tot 6 euro en dan had ik nog niets met afschrijvingen geteld....sorry maar dat vind ik niet veel.

Het is veel geld ja, dat wel. Maar op bedrijfsbasis denk ik dat het over het algemeen niet goedkoper kan. Ik zou in ieder geval nooit van een pensionstalhouder verwachten dat hij alles doet zonder er uiteindelijk een cent aan over te houden, zou ik zelf ook niet doen namelijk.

( en ja, ik heb makkelijk praten, paard aan huis. Maar heb dus wel zicht op de kosten)

Aanvulling: Ik denk ook dat de duurdere prijzen vooral afhankelijk zijn van de hoge kosten voor grond ed in bepaalde regio's. Ook dat zal opgebracht moeten worden op een of andere manier, enige andere optie is paarden allemaal naar t noord/oosten verhuizen maar dat is ook niet echt een optie ghehe.

Helemaal waar hoor!
De meeste mensen vergeten, dat de pensionhouder er altijd moet zijn. Meestal geen vakanties.
Erg hard werken. Zeven dagen in de week, 365 dagen per jaar. Onderhouden van de afrastering, weiland, bodem paddocks, zorgen dat er stro is, hooi, reparaties van de gebouwen en boxen. Echt heel zwaar. Wordt zeer sterk onderschat. Pensionklanten, kunnen lekker rond knoeien met hun paard, maar het meeste werk wordt door de pensionhouder gedaan.
Er wordt erg weinig mee verdiend. De meeste mensen zouden het er echt niet voor willen doen. Winst is er vaak niet.
Er wordt echt maar rond de 5 euro per uur aan verdiend. De meeste mensen verdienen meer. Kunnen gewoon ziek zijn. En dan thuis blijven.
Als een pensionhouder niet werkt, krijgt hij eigenlijk gewoon geen geld. Mensen in dienst nemen, is veel te duur. Als deze wat krijgen, bijvoorbeeld een verstuikte voet, dan blijven ze gewoon thuis en moet je ze wel doorbetalen.
Kortom, het is echt niet te duur. Als je een paard wilt houden, moet je gewoon niet al te krap bij kas zitten. Ik kan me ook geen Ferrari veroorloven......

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:20

Daar zit zeker ook wat in :j

Ik zit in een vrij prijzige omgeving, waar het stikt van de paarden(eigenaren) en de pensionstallen nokvol zitten. Lekker heel de dag buiten staan is voor veel paarden is schaars hier.
Gelukkig sta ik privé bij iemand en hebben mijn pony's wel die mogelijkheid :)
Ik betaal 200,- voor mijn pony en 100,- voor mijn shet p/maand. Ze staan 24/7 buiten in een grote paddock ('s zomers overdag op de wei, 's nachts in de paddock), 2x per dag wordt hun mest verwijderd, en 4x per dag krijgen ze hooi. Water wordt bijgevuld, er wordt goed op ze gelet, etc. Ik hoef dus eigenlijk niks te doen, alleen m'n eigen rotzooi opruimen :D
En als de staleigenaresse bijv een weekje weg is, regelen we het onderling. Geen probleem!
Voor de luxe pensionstalling naast ons, betaal je wel een paar honderd euro'tjes meer.....

Elco

Re: Pensionprijzen lopen spuigaten uit!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:38

Ik sta in de randstad voor 230 euro onbeperkt hooi/kuil en stro..
Wel eigen voer kopen en uitmesten, s'morgens wordt er gevoerd en de andere 2x onderling..Met een buitenbak van 20x60 en een binnenbak van 20x60 met een zeer goede bodem (agterberg)..Ruime en lichte boxen met genoeg ventilatie..Er is ook nog de mogelijkheid om ze buiten in de paddock te zetten of op het land..Dus het kan wel in de randstad..

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:40

skyline schreef:
ik woon in almere ,
mijn paard staat tussen muiden en amsterdam in voor 165 euro all in ,
Dat vind ik best wel mee vallen in vergelijkenis wat andere mensen betalen :),
Zeker in deze regio
Als jij op de stal staat waar ik denk dat je staat (heb ik ook gestaan) dan klopt die 165 euro/all in niet helemaal hé!? het is de box incl hooi en verder niks. Je moet zelf uitmesten, krachtvoer betalen, savonds voeren en zelf je paard buiten en binnen zetten.
Dat is dus geen all in en dat kan ook niet voor die prijs ;) En geloof me op dit soort goedkope pension stalletjes hebben veel paardjes het ook niet bijster goed omdat het baasje niet voor ze (kan) zorgen!!
Laatst bijgewerkt door Popstra op 07-10-10 14:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Marijketjuh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:46

Ik zie hier echt bedragen voorbij komen, om te |(

Zelf woon ik in Twente en ik zit (nu de wintermaanden er weer aankomen en ze vaker/langer op stal staan) gemiddeld rond de 180 euro per maand.
Dit is inclusief weidegang, een buitenbak (weliswaar zonder verlichting)
hooi, stro en brokken.
De kale huur op stal is 75 euro.
ik mest zelf uit, en breng ook zelf het mest weg.
Het is een kleine stal met 5 pensionpaarden

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:47

Elco schreef:
Wel eigen voer kopen en uitmesten, s'morgens wordt er gevoerd en de andere 2x onderling..Met een buitenbak van 20x60 en een binnenbak van 20x60 met een zeer goede bodem (agterberg)..Ruime en lichte boxen met genoeg ventilatie..Er is ook nog de mogelijkheid om ze buiten in de paddock te zetten of op het land..Dus het kan wel in de randstad..

Edit: las je bericht niet helemaal goed, dus reacite ven aangepast :o

Je moet dus wel kunnen voeren overdag..
Ik zou uitmesten bij een stal trouwens helemaal niet erg vinden, maar vaak willen stallen dat niet.
Op de stal waar ik nu sta, stonden vroeger paarden half pension, maar dat kan nu niet meer.

kevinsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:53

bij ons is het 140 euro per maand, en daat heb je dan ong. 2 pakken flas, 1 kilo biks, een bult kuil/hooi ( ik weet niet hoeveel ) en overdag de heledag weidegang. wel meot je zelf de stal uitmesten en verder is er alleen maar een 25 x 50 buiten bak met springmateriaal wat je mag gebruiken. ik vind dat wel een redelijke prijs, of niet ???

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:02

Edit: las je bericht niet helemaal goed, dus reacite ven aangepast :o

Je moet dus wel kunnen voeren overdag..
Ik zou uitmesten bij een stal trouwens helemaal niet erg vinden, maar vaak willen stallen dat niet.
Op de stal waar ik nu sta, stonden vroeger paarden half pension, maar dat kan nu niet meer.[/quote]

We moeten het met z'n zessen doen..Dus gaat 9 van de 10x wel goed..

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:09

Prijzen tussen de 300 en 400 euro, hoe doen mensen het toch?

Ik heb het geluk dat ik in een goedkope paarden omgeving woon, hier in de buurt het je echt ontzettend veel keus waar je je paard kan stallen, de duurste incl binnenbak is 250 euro.

edit: typo.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:13

Ik heb de paarden bij mijn ouders staan en hoef geen stalling te betalen. *lucky me*
Maar als ik sommige bedragen zie := echt onvoorstelbaar! Sowieso zijn we dat in Friesland niet zo gewend, hier liggen de prijzen nog relatief laag vergeleken met de rest van het land.
Voor 500 euro per maand kun je hier in een riant huurhuis wonen... :=

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:17

Hier in de randstad kan je goed je geld kwijt als je een luxe stal uitzoekt, het is maar net waar je voor kiest vind ik en zo lang er vraag naar is en er voor de duurdere stallen ook nog gewoon wachtlijsten zijn waarom niet. ik geloof eerlijk dat de duurdere stallen het best goed doen en er ook nog inkomsten uit kunnen halen. want geloof me dat is echt niet makkelijk het is hier allemaal al eerder opgenoemd rijk wordt je niet als pensionstal houder ;) en vrije tijd? wat is dat? paardeneigenaren zijn [sorry dat ik het zeg ] rare lui die in no time hun boeltje oppakken en elders heen vertrekken als ze denken daar voor twee kwartjes goedkoper hetzelfde of meer te kunnen krijgen :Y) ieder zijn meug en budget \leven en laten leven .
en over het stijgt en stijgt maar...ja dat klopt ...hooi duurder-voer duurder -stro duurder -diesel duurder-dus ook mestafvoer duurder,ik snap het allemaal wel.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:20

6 Pagina's door lezen was me iets te veel, dus waarschijnlijk heeft iemand het al laten vallen, maar een manege of pension stal, moet ook belasting afdragen, heeft meestal een boekhouder in dienst en personeel, wat klauwen geld kost.
Maar dat het wel de spuigaten uitloopt is duidelijk.
Sinds deze maand staat er een nieuw paard, stond eerst op een manege waar ze ..schrik niet 540 euro p. maand betaalde en volgende maand ging de prijs met 20 euro omhoog!
En dan moest ze ook nog zelf mesten omdat hij in een aparte box stond.
Daar betaal je een hypotheek van!
Nu is de regio hier ook wel een van de duurste denk ik, omgeving Haarlem/Heemstede/ Aerdenhout!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:20

Elco schreef:

Eigen voer kopen kost mij al teveel tijd, plus geen binnenbak.

Maar het allerergste aan jouw verhaal vind ik: Onderling voeren!!! Daar heb ik echt een schijthekel aan, er lopen op pensionstallen meer dan genoeg mensen die totaal geen verstand van paarden hebben en bijv niet herkennen wanneer een paard ziek is.

Dus onderling voeren, niets voor mij!

Moeni11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:24

Waarschijnlijk wordt alles nog duurder, gezien het feit dat de prijzen voor hooi en stro wederom omhoog zijn gegaan. Daarnaast de prijzen voor granen ook.

dropje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:27

Ik betaal 275,00 per paard ( ik heb er drie.. :o :D
Ze staan in een hele fijne, grote buitenbox, komen elke dag 4 tot 5 uur buiten in een "eigen"stuk land, worden door de manege-eigenaar hoogst persoonlijk buitengezet én weer binnengehaald, we hebben de beschikking over 2 binnenmanege's een van 20x40 en een van 65 x 35m en over een buitenmanege van 40x 80m. Verder een grote trailtuin, een roundpen, parkeerplaats voor de trailer.
Paarden worden s'ochtend gevoerd, kuil en bix, de rest van de dag mag je net zoveel geven als je wil, kuil, stro, bix, haver, muesli, maakt niet uit.
Voor ieder paard een goede en degelijke zadelkast in een verwarmde ruimte.
Paardenboxen worden 4 x in de week opgestrooit en elke vrijdag helemaal uitgemest en opgestrooit.
Verder het strand op ca. 500 meter afstand en duinen zover het oog rijkt.... ik heb het prima naar mn zin en de paardjes ook :D

Alles heeft zn prijs!

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:58

Zijn er bij jullie stallen veel personeelsleden? Hier draaien ze dan vooral op staigaires, en bij manege/ pensionstalling op de kinderen die het leuk vinden en er een klein bedragje voor krijgen. Ik ken hier niet zo heel veel waar ze veel personeelsleden hebben lopen hoguit 1 of 2.

Sheila1404

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:22

wat een bedragen komen er voorbij zeg, kun je hier gewoon van wonen :P

bij ons betaal je 200 euro all-in:
3 maal daags hooi
1 maal daags brok
opstrooien en uitmesten
zo lang mogelijk weidegang, in de zomer ook gewoon dag en nacht.
wanneer de weide te nat is kunnen ze in de paddock, die zijn gedraigneerd, evenals de longeerton
1 binnenbak van 20 x 40 en 1 van 80 x 20 en buitenbak van 50 x 60
ruime stallen (3.30 x 3.30) met luikje.
genoeg ruime poetsboxen en 2 wasplaatsen en solarium
per paard een zadelkast
binnen en buiten laten zetten is mogelijk op werkdagen voor 20 euro per maand extra (dus 1 euro per dag)
het heerlijke is dat je gewoon altijd droog en in alle rust kunt rijden.

vind dat eerlijk gezegd niet veel geld voor wat er gedaan wordt, aangezien de staleigenaren er ook nog van moeten leven...
Laatst bijgewerkt door Sheila1404 op 07-10-10 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:23

Ik betaal 270 euro voor stal met binnenbak in de randstad en ze staat de hele dag buiten zowel 's zomers als 's winters (als het weer het toe laat). Er wordt verder gevoerd en uitgemest.

Er is op mijn stal één iemand in dienst en dan is er nog de eigenaar. Zij voeren om de beurt en uitmesten doen ze vaak samen.

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:34

Ik betaal in de randstad 100 euro := en mijn paard loopt acht uur per dag in de paddock met water en hooi, of gaat de wei op, staan als de lente weer komt 24/7 op de wei.

Ik heb geen beschikking tot bak, doe veel zelf, maar daarvoor staan we daar ook, om elkaar te helpen. Ik kan alleen longeren op eigen terrein, maar op 100 m. afstand is een uitgevlakt weiland die hoog ligt dus altijd te rijden is, en op 2 km is er een bak, op 3 km een binnenbak.

Voor mij is de enige eis, goed voeren en genoeg beweging!

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 16:58

ik betaal voor mijn paard 190 en voor mijn pony 150 voor een ruime stal en er wordt gevoerd binnen/buiten gezet staan zodra het kan eigelijk hele dag buiten.

heb beschikking tot een binnen en buitenbak en manege is op steenworp afstand vind dit heel erg mee vallen en iedereen help elkaar netjes op stal een hele gezellige zweer.
dus ben wel tevreden en tja je vind wel goedkoper hier maar of het nou ook net zo goed is ;)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:28

Sinds ik het helemaal zelf doe weet ik pas waarom stalling zo duur is :o

Carrera

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:30

Het ligt er maar aan wat je duur vind.
Ik zelf betaal 315 en heb dan voor mijn pony een stal met een uitloopje. Heb beschikking over 2 binnen en 2 buitenbakken, 1 grote en 2 kleine padocks, longeerpen en overdekte stapmolen, 2 wasplaatsen een met warm water en een poetsplaats en eigen kast en uitrij mogelijkheid in het recreatiegebied. Weidegang van April t/m Oktober wel zelf op en af doen, maar dit regelen we onderling met wie je de weide deelt. In de prijs zit onbeperkt hooi/kuil en biks en granen, dit word voor je gevoerd. Ik moet zelf uitmesten maar vind dit totaal geen bezwaar en ik haal dus ook elke dag de natte plekken en poep weg en strooi elke dag dus op. Je kan service bij nemen als je dat wil zo als in de stapmolen plaatsen in de maanden dat er geen weide is, uitmesten en ook in de weide maanden op en af halen, ik zelf gebruik dit niet. Ik heb hier naast nog mijn lessen maar omdat ik in de groepsles rij op mijn pony betaal ik 75 euro voor 10x.

Ontwormen en inenten doen ze bij ons op vast gestelde tijden wat de kosten ook drukt en verder komen er vaste hoefsmids waar je bij terecht kunt en ook komt er elk jaar de tandarts. De kosten zijn wel voor je zelf maar ik vind inenten 29 euro, hoefsmid bekappen alle 4 de benen 28 euro per keer, wormenkuur 9 euro en dit keer de tandarts 10 euro niet overdreven duur.

Ik zelf heb deze kosten over voor mijn pony en geef dit liever aan hem uit dan 2 of 3x per jaar op vakantie(ga helemal niet op vakantie). Vind uitgaan of uitpuilende kast vol met kleding ook niet belangrijk en mijn autotje mag dan oud zijn maar brengt me wel overal heen waar ik maar wil. Ik heb gekozen voor een pony en dan is het ook alles voor hem en dan pas me zelf en elke hobby of sport kost gewoon geld.

Alleen denk ik wel dat veel mensen onderschatten wat een paard/pony per maand kost en ook geen rekening houden met de extra kosten van bv de da of kliniek.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:49

ik betaal nu 85 euro per maand, heb ik een stal, paddock, buitenbak, binnenbak, hindernismateriaal, uitrijmogelijkheden, smorgens word er gevoerd en word Amigo buitengezet (met een ander paard, we hebben afgesproken dat ik ze binnenhaal, en de ander hem buitenzet).
En ik heb een kast voor mijn spullen.
Voer etc. moet ik wel zelf betalen.

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:51

oeh waar sta je ergens? en jij woont nog geen kwartier van mij af(heesch) en kunnen de paarden voldoende naar buiten/de wei op?