6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 13:48

EliseLukas schreef:
marnavik schreef:
Als een paardje vrij rondloopt eet het ook de hele dag door........ lijkt me daarom logisch dat er de hele dag wat te knabbelen moet zijn om het dier zo gezond mogelijk te houden. Dus meerdere malen per dag voer neerzetten ( niet teveel anders vreten ze alles in een keer op)
En natuurlijk gaat dit ook verveling tegen...
Belangrijk: Water moet altijd schoon en voldoende beschikbaar zijn, een paardje drinkt aardig wat liters per dag.

Het wordt dan nat in de paddock?? ....... als jdie boer zich daar aan stoort kan hij beter geen paarden stallen.....
Het voer te duur..??? daar betaal je hem toch elke maand een x bedrag voor??
En anders koop je zelf een baal en voer je daar van. De paddock ruim de elke avond even op ( los hooi weg) anders wordt het idd wel een zootje op den duur.

Ik ben inmiddels al verhuist ;). Dat leek mij de beste optie. Daarnaast stond hij nl de rest van de dag op een redelijk kleine stal en ik heb mijn paard liever in een uitloopstal. Hij stond de hele avond rondjes te draaien en begon te bijten omdat iedereen om hem heen steeds krachtvoer kreeg (je moest zelf voeren, dus iedereen voerde op een andere tijd) en hij waarschijnlijk af en toe wat toegestopt kreeg.

Goed gedaan!!! +:)+

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 08:37

Dat is waarschijnlijk de beste oplossing, veel succes.

Tessabo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 11:59

Nog even kleine toevoeging op mijn reply een paar pagina's eerder ... de voorkant van onze (inloop)stal bestaat uit 2 voerhekken en 1 deel van een gewone box met schuifdeur ertussen. Op deze manier kunnen aan beide kanten paarden eten (dit ivm de rangorde die natuurlijk wel is in onze kleine kudde). Het hooi ligt er dus vóór, in de gang, en kan op die manier niet vertrapt of bevuild worden. Ze steken hun hoofd door het hek en staan zo te eten.
Momenteel staat de baal om de hoek en leggen we er handmatig steeds genoeg voor (voor de periode tussen onze aanwezigheid), maar meestal, vooral in de winter, staat de baal sowies vóór 1 van beide voerhekken en kunnen ze er zelf zoveel afhalen als ze willen. Snijden gewoon het plastic weg, touwtjes doorsnijden en happen maar. Ze eten vaak wel bij toerbeurt (als de baas even weg is in de paddock neemt een ander z'n kans waar ;) ) en bovendien zorgen we er altijd voor dat er ook aan de andere kant (andere voerhek) nog wat ligt.

Moet er bij zeggen, dat we alles zelf doen, huren alleen de ruimte. Stal dus zelf aangelegd, met speciaal op maat gemaakte, door ons bekostigde voerhekken. Dit wordt op een pensionstal wat moeilijker natuurlijk.
Onze stal komt qua idee uit het Hit-actief gebeuren, maar zonder de dure voederstations (niet haalbaar voor 4 paarden van 2 particulieren :D ).

Het werkt echt als een tierelier qua voeren. Ze hebben altijd de mogelijkheid van beweging (paddock) en zijn zo gezond als een vis. Tevens is deze manier van voeren natuurlijk erg makkelijk voor ons, we wonen namelijk niet op de boerderij waar ze staan en werken allebei. Ze staan allemaal niet hoog in het krachtvoer, alleen brok als er gereden is, maar dat is voor onze doeleinden ook niet noodzakelijk.

Ik zou niet anders willen. Enige nadeel van deze manier is de enorme berg tijd die het vergt ... maar goed, je hebt wat over voor je hobby :+

opisop_shop

Re: 6,5 uur in paddock zonder water en hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 12:20

dat klinkt inderdaad wel ideaal tessabo!

TS wat goed dat je bent verhuisd!
Wat zeiden de boer en de andere pensioners?

EliseLukas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-10-10 20:01

opisop_shop schreef:
dat klinkt inderdaad wel ideaal tessabo!

TS wat goed dat je bent verhuisd!
Wat zeiden de boer en de andere pensioners?

De boer vond dat ik niet zo moest zeuren, ze komen niks tekort... En de meeste pensionklanten vinden het ook niet prettig maar leggen zich erbij neer. Sommigen (naar mijn weten 2) gaan tussen de middag speciaal langs om hun paard even te laten eten en drinken. Helaas lukt dat me niet ivm studie en werk, daarnaast vind ik het niet prettig als ik niet op 1 lijn zit met de stalhouder. Mocht me ooit iets overkomen wil ik dat hij in goede handen is (stel dat ik een paar dagen niet kan komen ofzo).

Gelukkig heeft hij het op zijn huidige stal prima naar zijn zin! Ik twijfelde nog een beetje, of ik niet te impulsief en ovedreven was, maar toen ik hem in zijn nieuwe 'stal' zag wist ik al dat het goed was. Hij kan lekker de hele dag heen en weer slenteren en lekker hooi en stro knabbelen :D.