paard op 1000 m²?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:37

Vie schreef:
En waarom heb je een paard? Toch voor je zelf? Niet omdat dat paard het zo fijn vindt... :)

Ik heb het topic verder door gelezen en wil even laten weten hoe mijn situatie zit.

Toen ik mijn shet nog had (en mijn haf) stonden die ook samen op 1000m². Het lukte nét. Ik had een paddock van 10*15m en dan twee weitjes waar ze 's zomers enkel overdag op stonden. Verder kregen ze onbeperkt ruwvoer.

Nu heb ik er een tinker kruising bij en werd het me te krap. Dus ik huur nu nog 1000m² bij en dit is naar mijn idee prima te doen... Ze hebben nog steeds die paddock en nu dan twee grote weides. Genoeg te eten, ze hebben er eigenlijk de hele zomer dag en nacht op gestaan + ruwvoer en nu staan ze er enkel nog overdag op. Heb de weides even laten rusten en heb nog steeds gras!

Ik ga even foto's zoeken ter illustratie. :)

Edit:
Dit is mijn stukje grond:
Afbeelding

Die twee stipjes zijn de paarden. Ze hebben echt ruimte genoeg om een sprintje te trekken en dus ook voldoende te eten (mits bijvoeren).

De mesthoop en stal staan natuurlijk wel op een stukkie apart (de stal is een 5*10ofzo?).

Ik heb dus de pech dat ik zo 'n raar stuk grond heb, dat van boven amper 5 meter breed is... Niet ideaal, maar de paarden hebben er geen last van. Ik heb daar nl. een paddock gemaakt (die stond er toen nog niet op) waar ze hooi gevoerd krijgen. Ik huur nu wel een wei bij (ook 1000m²) omdat het voor twee grote ponie's idd wel te krap is. Met mijn shet (en haf)ging het net. Als je twee shetten heb gaat het prima... Dat pad is net zo fijn; ze worden gestimuleerd omte bewegen (van voerplaats A naar voerplaats B) en als ze zin hebben, gaan ze gewoon loeihard rechtdoor... Vinden ze het toch nodig om hun kont te draaien (omdat ze ergens van schrikken), dan hebben ze daar ook de ruimte voor...

Kijk, als ik groter kan gaan, graag. Ik ga niet ontkennen dat meer ruimte beter is. :) Maar op deze manier is het ook te doen. Ze staan dag en nacht buiten, knabbelen, scharrelen, trekken een sprintje...

Edit: Even foto's erbij:
- Paddock
- Wei 1 (+kl. paddock=voerplaats)
- Wei 2 (incl. sloot :+)

Stalgenootje van mij heeft overigens ook 1000m² en dat is idd te krap voor 2 haflingers, dus twee serieuze ponie's. Dat is voor mij de reden dat ik een stukje ben gaan bijhuren.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 13:59

Ik snap dat jullie het echt allemaal wel goed bedoelen hoor ma net wat kynshiri ik zie dat gewoon niet.
Wij hebben aan huis ruw geschat 3000m2(volgens mijn vader) daar staan 2 shetten vind het voor hun zeker wel te doen.
Maar ik kan daar echt met de beste wil van de wereld niet mijn paard in zien. Veel te klein als ze dan een sprintje zou willen trekken dan haalt ze hooguit 5 misschien 6 galop passen en moet dan vol in de remmen om een bocht te maken of ze vliegt recht door de omheining heen. Als ik zie waar ze nu staat, ik zie het gewoon weg niet.
Wat is de lengte van jouw 2de wei en de breedte? Zoals ik het zie op je plattegrondje ziet het er niet klein uit maar in vergelijking wat wij thuis hebben ik zie het gewoon weg echt niet.
Dus als ik zie hoe weing 3000 m2 is voor een paard en een shet bv kan ik me echt gewoon niet voorstellen dat 1000 m2 groot genoeg is voor 1 paard en 1 shet.

Manon262

Re: paard op 1000 m²?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 14:14

Ik heb op 1Ha een mini-shet en een jonge hengst staan, en ja, per stuk van 1Ha max (in de zomer 4) 2 paarden, dus geen blubberbadje.

En ja, als ik die ruimte niet had, hield ik geen paarden.

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 15:40

Ik geloof dat die achterste wei ong. 17m breed is en ong. 70m lang, ze kunnen een sprintje trekken. De voorste wei variëert in breedte, zoals je ziet. :+ De lengte is ong. 90m. Ideaal is het niet, dat hoor je me niet zeggen. Maar te doen is het wel. :j

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:00

Tigra_ schreef:
Duhelo schreef:
Maar in bepaalde gevallen heb je toch geen keuze?
stel dat je aan de randstad woont, en je kunt kiezen tussen je paard op 1000 m² aan huis, met eigen bepaling van beloop, voer etc, of op een gemiddelde manege, dan kiest iedereen toch om zijn paard aan huis te houden?
en de realiteit is gewoon dat de meeste mensen in die situatie zitten, als iedereen zijn paard moet wegdoen omdat ze maar tussen die twee dingen kan kiezen, dan zouden er niet veel boktleden meer overschieten, en zouden de slachthuizen voller zijn dacht ik.

en daarbij, TS vraagt of het mogelijk is om je paarden op 1000 m² te houden, zonder dat ze daarbij ongelukkig worden, denk dat ts ondertussen wel al weet dat het inderdaad mogelijk is, mits de juiste indeling, en dat het naast die indeling fijn is voor het paard als die regelmatig eens meekan naar het bos of de zee om zijn benen deftig te strekken, en in de zomermaanden op een grotere weide kan, al dan niet gehuurd...

Daarbij heb je het over de juiste indeling je bedoelt paddock paradise achtig iets?
Vind dat zeker niet ideaal als je maar beperkte ruimte hebt. Eerlijk gezegt vind ik als je zoiets wil doen toch veel ruimte moet hebben.

dat kan paddock paradise achtig zijn (zie mijn tekeningetjes straks hieronder :D) of gewoon handig indelen van plaatsing van stallen, verharde paddock, gewone paddock, eventueel grasland, zodat je al het land constant kunt gebruiken.
op 1000 m² moetj e niet denken paarden altijd op te zetten en in de zomer gras over te houden, dus moet je de keuze maken om te bestraten of paddocks van te maken, of een kleine paddock et een strookje gras voor een paar uur per dag in de zomer...

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 16:02

Tigra_ schreef:
Tja ik zou persoonlijk niet weten hoe je 1000m2 handig in kan delen. Je hebt de ruimte die simpel gezegd 40 bij 25 is. Zo'n 5 meter breder dan een normale rijbak. Dan kun je met een beetje pech geen rechthoekig stuk hebben en schuin of op wat voor manier dan ook. Dan kun je ze of de gehele ruimte geven. Deels zand, deels aangestraat en de rest weide houden. Veel meer kan ik er persoonlijk niet van maken. Hoe meer je met paadjes gaat werken hoe minder ruimte je over houdt.
Maar ben benieuwd wat voor indelingen je daar allemaal van zou kunnen maken. Ik zie er eerlijk gezegd gewoon weg niet maar ik sta open voor een leuke indeling misschien wat voor de shets hier.

Duhelo schreef:
Afbeelding

Voorbeeldje van hoe je 1000 m² kunt indelen om makkelijk paarden te houden
je hebt drie stallen , 2 van 3*3 en een van 3*4 (een extra stal is altijd handig, al is het als zadelkamer oid)
voor iedere stal heb je een verharde paddock van 5 m diep en de breedte vd stal (of als je maar twee paarden hebt twee verharde paddocks van 5*5)
en daarvoor een paddock van 10*12 m
je hebt een rijpiste van 15*30 m
met daarrond een pad (langs de lange zijde 2.5 m breed, de korte zijdes 5 m breed)
dan gewoon kwestie van de poorten op een handige plaats te zetten dat je zelf niet te veel moet lopen om hooi te geven ed et voila...

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:28

Ik lees in dit topic allemaal verhalen van mensen die ontzettend hun best doen om hun paard een paardwaardig bestaan te geven. Hierbij heeft de een het geluk hiervoor veel ruimte te hebben, de ander moet fantasierijk zijn met minder ruimte. We kennen allemaal de voorbeelden van paarden die veel minder beweegruimte hebben of geen contact met soortgenoten. Misschien heeft een meerderheid van de paarden in Nederland het minder goed dan de paarden in dit topic.

Ik vind het jammer dat een aantal bokkers op zo'n uitgesproken negatieve manier reageren op diegenen die hun best doen met minder ruimte. Dat kan best genuanceerder. Dat er dan wordt gezegd 'zo zou ik nooit een paard houden' vind ik overdreven en kwetsend. Als we zo gaan redeneren, moeten paarden alleen nog maar in het wild in grote kuddes leven en moeten we er zeker niet op gaan zitten.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 19:49

Sammyoo schreef:
Ik vind het jammer dat een aantal bokkers op zo'n uitgesproken negatieve manier reageren op diegenen die hun best doen met minder ruimte. Dat kan best genuanceerder. Dat er dan wordt gezegd 'zo zou ik nooit een paard houden' vind ik overdreven en kwetsend. Als we zo gaan redeneren, moeten paarden alleen nog maar in het wild in grote kuddes leven en moeten we er zeker niet op gaan zitten.

Mag ik vragen waarom dat zo kwetsend is?
Ik vind het mooi dat jullie zoveel moeite doen om er iets van te maken. Maar ik zie het nog steeds niet. Wat je overhoudt is alleen maar kleine ruimte's.
Ik persoonlijk heb ten eerste geen paard dat te veel opstal moet staan mede door gevoeligheid door stof als te veel aan energie en dus uiterst vervelend wordt als ze teveel op stal staan.
Ten tweede heb ik ook geen paard voor een kleine ruimte ze heeft nu imo voldoende ruimte maar ze is toch al een aantal keer in de draad blijven hangen. Zet haar op een paddock en ben er vrij zeker van dat ze er overheen gaat. Te klein te saai. Ja en dan kan ik natuurlijk haar toch op zo'n kleine ruimte zetten maar nee dat vindt ik echt niet eerlijk tegenover mijn paard.
Bedoel omdat er mensen zijn die het niet acceptabel vinden hoef je dat niet kwetsend te vinden als je er zelf 100% van overtuigd bent dat je je paard niet te kort doet.

En ja ik ben eerlijk gezegd zelf niet altijd even netjes geweest misschien wat hard. Als ik daardoor mensen beledigt heb of iets dergelijks sorry daarvoor. Maar ik heb me best gedaan ik zie het gewoon weg niet. Net zo min kan ik mensen begrijpen die een paard 23/7 op stal zetten of mensen die hun paard alleen in de wei zetten als een paard op 1000m2 houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-10 22:51

Omdat het algemeen geaccepteerd is dat paarden op pensionstallingen en maneges staan, naast bij boeren en particulieren aan huis, en dat het meerdendeel (% durf ik niet te noemen, maar volgens mij echt wel 70% of hoger) in de winter geen (hele dagen) weidegang krijgt.
Zelfs bij heel veel mensen met veel eigen grond lopen de paarden in de winter in een bak of paddock, of kleine winterwei.

En dan hebben we het nog niet gehad over al die paarden die door hun eigenaren losgelaten moeten worden in een paddock die de 800m2 meestal bij lange na niet haalt en waarvoor in de rij gestaan moet worden om je paard er een half uurtje tot uurtje in te kunnen laten lopen.

Als je dan als eigenaar alleen maar zulke stallen kent in je regio, dan is het toch een hele verbetering wanneer je aan huis je paard 1000m2 loopruimte, 24/7 per dag, aan kunt bieden. En dat je daarnaast in de zomermaanden nog ergens anders een stukje weiland hebt wat je kunt gebruiken voor het grazen maakt het voor het paard redelijk compleet.

Er wordt in het kader van gewichtsbeheersing en insulineresistentie en hoefbevangenheid zelfs geadviseerd paarden minder lang op een wei te laten lopen. Minder uren per dag, omdat een paard van ons gras snel veel te dik wordt. Een paddock met goed ruwvoer de rest van de dag is beter.

Beter dan strookbegrazing en korte kale weides omdat daar meer fructaan in het gras door komt.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-10 08:50

Moest ik 1000 m² achter mijn huis hebben liggen, ik zou het doen.
1000 m² of 5000 m², je paard staat constant in de frisse lucht, kan bewegen en er kan voor voldoende afleiding gezorgd worden.
Daarbovenop: je ziet je paard iedere dag, de band met je paard wordt groter, je kan je paard meer controleren, je kan meer genieten van je paard, je bent 100% zeker dat je paard buiten staat, je bent 100% zeker dat je paard genoeg ruwvoer heeft, je kan je paard meer poetsen, je hoeft niet meer over en weer te rijden naar de pensionstal, je doet alles op je eigen manier.
Ik denk dat je paard ook blijer gaat zijn met al die extra tijd en aandacht die er in hem gestoken gaat worden. En de eigenaar wordt ook blijer.
Telt dat niet meer mee?

nathalieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-10 09:45

Tigra_ schreef:
knollentuin schreef:
mijn vraag is dan ? hoe zouden zij dat doen als ze in dezelfde positie als de ts komen? gaan ze dan elke dag een uur heen in de auto en een uur terug om het paard toch de ruimte te gunnen of gaan ze toch voor de optie voor het paard dichterbij en op kleiner oppervlak? nu zullen ze roepen optie een..maar ik heb er al meer de mening zien bijstellen als de situatie daar is :Y)

Waarom zou het nodig zijn om je paard elke dag te bezoeken als ze lekker elke dag de vrijheid hebben om te doen wat ze willen voldoende beweging krijgen. Dan kun je best redden met 2/3 keer per week je paard te zoeken want dan komen ze niets te kort.
Een paar treurt er niet om hoor als je niet elke dag komt.

als ze op een weide zouden staan met onbeperkt gras zou de pony waarschijnlijk ontploffen en mijn merrie zich kapotschuren (zomereczeem) ik hou het liever zoals nu met 4 x daags hooi. Maar nu kunnen ze ten minste om de dag 4 uur op de wei en dat is wel een leuke afwisseling

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 12:16

SDE schreef:
Moest ik 1000 m² achter mijn huis hebben liggen, ik zou het doen.
1000 m² of 5000 m², je paard staat constant in de frisse lucht, kan bewegen en er kan voor voldoende afleiding gezorgd worden.
Daarbovenop: je ziet je paard iedere dag, de band met je paard wordt groter, je kan je paard meer controleren, je kan meer genieten van je paard, je bent 100% zeker dat je paard buiten staat, je bent 100% zeker dat je paard genoeg ruwvoer heeft, je kan je paard meer poetsen, je hoeft niet meer over en weer te rijden naar de pensionstal, je doet alles op je eigen manier.
Ik denk dat je paard ook blijer gaat zijn met al die extra tijd en aandacht die er in hem gestoken gaat worden. En de eigenaar wordt ook blijer.
Telt dat niet meer mee?

Amen!

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 15:44

Als ik het beestenboel gedeelte lees dan gaat iedereen over de flos als iemand een goudvis in een ronde vissenkom durft te houden. De vis heeft minstens een vierkante bak van een meter bij een meter nodig.
Maar paarden die te klein gehouden worden is algemeen geaccepteerd. Zowel op de stallen met 23 uur per dag een paard op stal, als de mini uitloop die hier besproken wordt.
Ik blijf dat raar vinden dat een paard zo houden als normaal gezien wordt. En alles wat slechter is erbij word gehaald om het minder erg te doen lijken.

Kan iemand mij uitleggen waarom het bij een slim dier als een paard geaccepteerd is en bij een vis niet?

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:37

Heb ik iets gemist? Iets over goudvissen?

We doen een paard een bit in, zadel erop (strak aantrekken, anders schuift het), erop gaan zitten, sporen en zweep erbij, en dan dressuren of springen....... Dan heeft die goudvis het beter.

Als we het allemaal zo zielig vinden, dan moeten we de paardensport nu gelijk afschaffen.

binky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 16:59

Ik ga er van uit dat een ieder het beste met zijn paard voor heeft,en we allemaal van onze paarden houden....... :o
Alleen kan de een wat meer bieden dan de ander,maar dat betekend niet dat die paarden het niet goed hebben.
Wat we hier allemaal op bokt doen is genieten van de zelfde hobby en dat met elkaar delen.....laten we elkaar in waarde laten en leren van elkaars mening zonder elkaar af te kraken.

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 19:50

funnyteam schreef:
Als ik het beestenboel gedeelte lees dan gaat iedereen over de flos als iemand een goudvis in een ronde vissenkom durft te houden. De vis heeft minstens een vierkante bak van een meter bij een meter nodig.
Maar paarden die te klein gehouden worden is algemeen geaccepteerd. Zowel op de stallen met 23 uur per dag een paard op stal, als de mini uitloop die hier besproken wordt.
Ik blijf dat raar vinden dat een paard zo houden als normaal gezien wordt. En alles wat slechter is erbij word gehaald om het minder erg te doen lijken.

Kan iemand mij uitleggen waarom het bij een slim dier als een paard geaccepteerd is en bij een vis niet?

De mens is nog slimmer als een paard. Heeft de modale mens nu een slecht leven omdat die niet iedere dag kaviaar kan eten en niet in een Jaguar rijdt? Nee, mensen met wat minder geld, of kleiner huis, of kleinere auto zijn best ook gelukkig.
Zo is dat voor paarden ook, het moet geen luxe zijn als er maar aan de basisbehoeften voldaan wordt. En ik denk dat voldoende eten, drinken, aandacht en beweging voor een paard het allerbelangrijkste is.
Er komt meer bij kijken dan enkel de oppervlakte van de grond waar die opstaat.

Ik weet dat er een algemene regel is van 5000 m² per paard, maar hoe komen ze daar eigenlijk op?
De mijne had dit en het enigste wat die deed, was zich dik grazen. En voor het sprintje dat ik hem gemiddeld 1 keer per maand zie doen, daarvoor moet de wei ook niet zo groot zijn. Ik vind 5000 m² erg groot voor 1 paard.

fojoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 20:00

nathalieke schreef:
als ze op een weide zouden staan met onbeperkt gras zou de pony waarschijnlijk ontploffen en mijn merrie zich kapotschuren (zomereczeem) ik hou het liever zoals nu met 4 x daags hooi. Maar nu kunnen ze ten minste om de dag 4 uur op de wei en dat is wel een leuke afwisseling
mijn tinker vreet zich al te pletter aan alleen maar hooi in slowfeeders.
als ik die zomaar in een grote weide gooi, zou ik hem net zo goed meteen naar de slacht kunnen brengen...

ik weet niet wat voor beelden mensen zich voorstellen bij de term 'paddock paradise', maar dit principe is net uitgevonden om paarden de hele dag door zinvol bezig te houden.
en ja, dat kan ook prima in kleinere ruimtes.
ik blijf erbij: 1000 m² is niet veel, maar met flink wat creativiteit kan je hierop een heerlijk plekje maken voor je paardjes.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:05

Lekker topic ;)

Ik heb ervoor gekozen geen paard meer te houden onder andere omdat ik daar de locatie dus simpelweg niet (meer) voor heb. Soms denk ik nog wel...er kan er nog wel een bij (heb stal over, ligt nu hooi in, maar dat hooi kan ook ergens anders). Maar nee, het is goed zo.
We hebben iets van 1500 m2 voor de pony's: 2 Welshjes van 1.15, een Appaloosa'tje van 1.05. Het geheel is verdeeld in een stalgedeelte van plm 5 x 7 meter, paddock van 20x20 meter en de rest is 'weiland'.
Pony's deze zomer bij 'de boer' in de wei gehad, maar ze werden er wel moddervet van. Denk dat ik volgend jaar weer kies voor simpelweg paar uur per dag op het landje en voor de rest op de paddock. Vind het wel belangrijk dat ik het weilandje er wel bij heb, ze vinden het heerlijk op de wei te staan. Beweging krijgen ze verder wel met het mennen en ze rennen ook af en toe lekker rond in de paddock.

Ze kunnen 24/7 rondlopen en zijn zeer tevreden, op het weiland kunnen ze nog aardig sprintjes trekken en gek doen. Maar voor een paard vind ik de ruimte te klein.

Had ook nog een strook op een dijk, maar vond dat toch te benauwd. Was 4 meter breed, 500 meter lang. Vond het vooral te benauwd als ze aardig te keer gingen, tegen elkaar op steigeren en dreigden in de draadjes terecht te komen....omdat er een hele grote diepe vaart langs lag, moet er toch niet aan denken dat er een door de draadjes heen glipt en in de vaart terecht komt :o

ellenlouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-10 21:33

joyce B schreef:
Omdat het algemeen geaccepteerd is dat paarden op pensionstallingen en maneges staan, naast bij boeren en particulieren aan huis, en dat het meerdendeel (% durf ik niet te noemen, maar volgens mij echt wel 70% of hoger) in de winter geen (hele dagen) weidegang krijgt.
Zelfs bij heel veel mensen met veel eigen grond lopen de paarden in de winter in een bak of paddock, of kleine winterwei.

En dan hebben we het nog niet gehad over al die paarden die door hun eigenaren losgelaten moeten worden in een paddock die de 800m2 meestal bij lange na niet haalt en waarvoor in de rij gestaan moet worden om je paard er een half uurtje tot uurtje in te kunnen laten lopen.

Mee eens. 1000 meter om paarden op te houden is klein. Maar de meeste paarden hebben buiten het weideseizoen met minder genoegen te nemen. En als je in de zomer weidegang kan bieden lijkt het mij wel te doen.

Voor mijn eigen (gepensioneerde) paard heb ik nu ook de mogelijkheid deze in een inloopstal met 2 andere paarden te houden. Stukje is volgens mij echt niet groter dan die 1000 meter (moet nog even meten). En ik twijfel ook nog of ik de stal voldoende groot vind.
Mijn paard staat nu zomers dag en nacht buiten, in een groepje van 2 op weides van 2500 - 3000 meter. Ook al niet groot vind ik, maar goed. 's winters staan ze alleen overdag buiten op diezelfde weitjes. Maar het grootste deel van de dag staan ze dan toch opgestald. Ik wil mijn paard graag 24/7 buiten hebben maar twijfel of de ruimte groot genoeg is, en natuurlijk of ze het 's winters nog wel leuk vind buiten. Het inloopstukje is alleen voor de wintermaanden. In de zomer zouden ze dan weer naar een van de grotere stukken gaan.
Ik denk dat veel mensen onderschatten hoeveel uur paarden nu echt op stal staan als gezegd wordt dat ze overdag buiten staan. 's winters staan ze van 10 - 5 buiten, dat betekent dus dat ze zo'n 17 uur op stal staan! En dan is zolang buiten zijn in de winter voor het gros van de paarden niet eens weggelegd.

Ik twijfel of ik de overstap naar de inloopstal moet maken, voornamelijk omdat het grondstuk zo klein is. Ik blijf dit topic dus volgen.

funnyteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 08:44

En weer wordt er van alles bij gehaald om het anders te doen lijken dan dat de werkelijkheid is. Sporen, zwepen, kaviaar en Jaguars.
Terwijl als het om een ander diersoort gaat het niet toelaatbaar is.
Dit topic staat bol van de dogredenen om een erg kleine plek op die manier goed te praten.
Vragen worden ook niet echt beantwoord maar op die manier omzeild.
Zoals deze vraag die ik eerder stelde:
Zoals zoveel mensen wensen en dromen hebben, maar het ook niet uitvoeren omdat het eigenlijk niet haalbaar is.
Ik heb altijd de vraag waarom het met paarden houden altijd maar wel haalbaar moet zijn? Zijn wij ruiters zulk egoïstisch volkje?

En een uitleg waarom het geaccepteerd is krijg ik ook niet. Alleen maar gedraai er omheen dat we elkaar moeten respecteren.
Respecteren we op die manier dan wel het paard zelf? Of kijken we gewoon niet zover?

LaVieDivine

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:08

kleinERE ruimtes allemaal goed en wel, maar NERGENS de mogelijkheid om voldoende lang rechtdoor te lopen is toch nog wel wat anders vind ik.
paddock paradise vind ik iets heel leuk, maar dan nog zou ik voor een megalang pad rechtdoor kiezen. wat ben je nu met een slalommend padje dat ocharme telkens 10m rechtdoor gaat (want veel opties heb je niet als je echt maar 1000m² hebt)
op de halve HA waar mijn ponies nu staan, zie ik prima hoe je op een relatief beperkt stukje toch wat leuke dingen zou kunnen doen, maar als ik een track aanleg dan zijn de lange stukken wel 100m lang; daar kan je al eens een beetje op doorlopen (en dan nog is dat een eitje voor een paard he) dat is nog wel wat anders als blokje rond rennen op 1000m²

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 10:58

ik vraag me toch altijd af hoe men aan al die wijsheden komt omtrent het houden van paarden?? we menen te weten wat ze voelen, wat ze denken, wat ze bedoelen, wat ze ergens van vinden...............

Vie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 11:06

Ik heb 2 x 1000m² (zoals ergens in een bovenstaand bericht te zien is), ook een track, maar die is echt wel langer dan 10m. :) Je hebt niet altijd het voordeel (of nadeel, hoe je het bekijkt) om een mooi, evenwijdig, rechthoekig stuk te hebben... Maar goed, ik ben het met je eens dat ze wel even moeten kunnen rennen. :j (Ik zie die van mij genoeg over het paadje racen, dus zit wel snor wat mij betreft.)

funnyteam schreef:
Zoals deze vraag die ik eerder stelde:
Zoals zoveel mensen wensen en dromen hebben, maar het ook niet uitvoeren omdat het eigenlijk niet haalbaar is.
Ik heb altijd de vraag waarom het met paarden houden altijd maar wel haalbaar moet zijn? Zijn wij ruiters zulk egoïstisch volkje?

Jep... De mens in het algemeen is gewoon egoïstisch, mijn mening. Je hebt geen paard voor het paard, je hebt een paard voor jezelf. :) En dat geldt niet alleen voor ruiters en dus voor de paarden, maar voor het houden van alle dieren. (Hond die moet wachten op zijn blokkie om, kat die op z'n bakkie moet, visje in z'n kommetje, hamster in z'n hokkie...) Mensen beperken elkaar ook in vrijheid...

Daartegenover heb ik nog niet gezien wat er niet haalbaar is aan bv. mijn stukje, wat veel mensen toch te klein lijken te vinden. Paard moet samen staan (check), kunnen rennen (check, geen kilometers, maar ze lijken hier toch aardig hun ei kwijt te kunnen), ze moeten kunnen schuilen (check) of in de buitenlucht zijn (check), ze moeten continu te knabbelen hebben (check)...

Ow ja, voor degen die al denken dat hun paard zal ontsnappen uit een paddock omdat het saai is. Je moet wel eten voorzien (continu liefst...) als je paard niet op de gras staat, een paard op alleen maar zand continu vind ik persoonlijk not done en al even erg als hem opsluiten in een stal... :)

SDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 13:00

Ik stel voor dat alle topruiters waarvan hun paarden dagelijks beweging krijgen onder de vorm van rijden onder het zadel, maar dit slechts in een piste van 20/40 of 20/60 meter dringend hun pistes vergroten. De rechte stukken zijn te kort :D . Die paarden kunnen nooit meer dan 60 meter hun benen strekken in een weliswaar gecontroleerde galop.
Over die paarden wordt toch niet geklaagd?
En dan heeft er eens eentje continue mogelijkheid tot beweging op 1000 m² en dan wordt er al steen en been geklaagd.

En nee, niemand weet hoe een paard denkt. Niemand hé. Men kan toch maar zijn best doen.

Moest ik 1000 m² hebben in mijn tuin, mijn knol verhuisde ik direct!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-10 15:55

Sowieso is een paard dat alleen maar aan een touwtje / teugel zijn beweging krijgt , een zielig geval :(:)

Maar dat is heel iets anders , dan heb je het over trainen.

Naast het trainen en het gebruiksdoel voor de mens , heb je als eigenaar ook de morele plicht om iets TERUG te geven aan je paard , namelijk een EIGEN leven naast het leven als sportartikel voor de mens.

Je paard de hele dag in een saaie zandbak parkeren is gewoon niet tof :n

Dier moet zelf ook eens lekker zijn eigen ding kunnen doen , zelf ook eens wat keuzes willen maken en genoeg vrijheid hebben om zoveel mogelijk natuurlijk gedrag te vertonen.

Even een fatsoenlijk sprintje kunnen trekken als ze dat in de kop krijgen vind ik iets dat je een paard niet mag ontnemen.

En nee , een paar ruimere galopsprongen in een bakje is dan niet voldoende :P

Je mag best iets hogere eisen stellen aan de huisvesting van je paard , ben je nou een paardenliefhebber of niet.

Een echte paardenliefhebber gunt zijn paard de ruimte voor een eigen leven naast zijn werk. Met vriendjes , keuzes en mogelijkheden om zoveel mogelijk natuurlijk gedrag te vertonen.

Dat je het nu acceptabel vindt om paarden altijd maar in een zandbak te houden omdat er in de buurt niks beters is , dat is 1 ding.

Maar als je zegt dat je daarmee EIGENLIJK niet toch je paard tekort doet , wie hou je dan voor de gek ?