Vie schreef:En waarom heb je een paard? Toch voor je zelf? Niet omdat dat paard het zo fijn vindt...
Ik heb het topic verder door gelezen en wil even laten weten hoe mijn situatie zit.
Toen ik mijn shet nog had (en mijn haf) stonden die ook samen op 1000m². Het lukte nét. Ik had een paddock van 10*15m en dan twee weitjes waar ze 's zomers enkel overdag op stonden. Verder kregen ze onbeperkt ruwvoer.
Nu heb ik er een tinker kruising bij en werd het me te krap. Dus ik huur nu nog 1000m² bij en dit is naar mijn idee prima te doen... Ze hebben nog steeds die paddock en nu dan twee grote weides. Genoeg te eten, ze hebben er eigenlijk de hele zomer dag en nacht op gestaan + ruwvoer en nu staan ze er enkel nog overdag op. Heb de weides even laten rusten en heb nog steeds gras!
Ik ga even foto's zoeken ter illustratie.
Edit:
Dit is mijn stukje grond:
Die twee stipjes zijn de paarden. Ze hebben echt ruimte genoeg om een sprintje te trekken en dus ook voldoende te eten (mits bijvoeren).
De mesthoop en stal staan natuurlijk wel op een stukkie apart (de stal is een 5*10ofzo?).
Ik heb dus de pech dat ik zo 'n raar stuk grond heb, dat van boven amper 5 meter breed is... Niet ideaal, maar de paarden hebben er geen last van. Ik heb daar nl. een paddock gemaakt (die stond er toen nog niet op) waar ze hooi gevoerd krijgen. Ik huur nu wel een wei bij (ook 1000m²) omdat het voor twee grote ponie's idd wel te krap is. Met mijn shet (en haf)ging het net. Als je twee shetten heb gaat het prima... Dat pad is net zo fijn; ze worden gestimuleerd omte bewegen (van voerplaats A naar voerplaats B) en als ze zin hebben, gaan ze gewoon loeihard rechtdoor... Vinden ze het toch nodig om hun kont te draaien (omdat ze ergens van schrikken), dan hebben ze daar ook de ruimte voor...
Kijk, als ik groter kan gaan, graag. Ik ga niet ontkennen dat meer ruimte beter is.
Maar op deze manier is het ook te doen. Ze staan dag en nacht buiten, knabbelen, scharrelen, trekken een sprintje...Edit: Even foto's erbij:
- Paddock
- Wei 1 (+kl. paddock=voerplaats)
- Wei 2 (incl. sloot
)Stalgenootje van mij heeft overigens ook 1000m² en dat is idd te krap voor 2 haflingers, dus twee serieuze ponie's. Dat is voor mij de reden dat ik een stukje ben gaan bijhuren.

) of gewoon handig indelen van plaatsing van stallen, verharde paddock, gewone paddock, eventueel grasland, zodat je al het land constant kunt gebruiken.