Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 10:18

indrasjacks schreef:
Overigens vond ik mijn geval echt niet egoistisch om hem daardoor alleen te laten staan ik dacht juist in het voordeel van mijn paardje.

Nu heb ik inmiddels nieuwe weides aangekocht die van mijn ouders heb ik niet meer daar kan ik eigenlijk 1 paard op zetten want het is niet groot genoeg vind ik 1x 1100m2 en 1x 2400m2 voor 24/7 365 dgn pj is dit voor 1 paard te doen voor 2 niet meer.
Heb nu tijdelijk de wei van die oude mensen gekregen waar ik het paardje van heb overgekocht die is ook 2400m2 dus dan redt ik het net maar moet wel veel bijvoeren tot juni

Waarom überhaupt een paard nemen wanneer je maar net ruimte genoeg hebt voor één paard? Dat is egoïstisch, koste wat kost een paard willen hebben....

Dat jouw paard zogenaamd niet met andere paarden kan staan....Sja, of hij heeft al een beste kink in de kabel of je moet selectiever zijn in het gezelschap wat je voor hem kiest....Je moet dat doen wat bij een paard past. Voor sommige paarden is dit een lief paardje wat nog geen vlieg kwaad zou doen, voor andere paarden (bijv. mijn nu 3-jarige merrie) is de omgang met dominantere paarden veel beter (scheelt een hoop opvoedingswerk by the way :') )

indrasjacks

Re: Een pony alleen op de weide is dat "zielig"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 13:21

Adil18
Nee het is niet zo dat mijn wei maar net groot genoeg is voor 1 paard je hebt niet gelezen ( lees eens verderder). Ik heb nl 2 paarden in principe is het stuk er groot genoeg voor heb zelfs nog de wei van mijn ouders (4500m2 verhuurt) omdat het anders te hoog groeit.
Mijn tinker is heel lief maar de haf die ik in oktober gekocht had niet altijd lief voor hem.
Moest idd bijvoeren tot juli maar dat komt door de droogte hier omdat niks meer groeide, en de oude haflinger graast heel veel omdat ze het niet goed kan verwerken met haar slechte gebit eet ze meer dan normaal om aan haar stoffen te komen.

Ben niet egoistisch dus durf me zo niet te noemen dan wordt ik echt link. ik doe alles wat het beste is voor mijn dieren en heb ruimte genoeg.
Zoals gezegd speelt het weer een rol en daardoor groeit alles minder ik ben er ook voorstander van om paarden op een zo groot mogelijk stuk land te houden waar ze nu staan ( eigendomswei van ons) zijn 2 percelen naast elkaar van totaal 3500m3 35mx100m meesten vinden dat groot genoeg voor meerdere paarden maar ik niet een dier moet veel ruimte hebben.
Wil niet maar een paard hebben koste wat kost Ik werk en rijd al sinds mijn 4e met paarden en anders dan de meeste anderen hier op bokt blijft mijn paard tot het eind bij me ongeacht wat. ik zal nooit een dier verkopen of wegdoen.

mijn vorrige paard is 35 geworden.
mijn huidige zijn 28 en 7

Darteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:21

Mijn eigen pony heeft altijd met een stel kippen en een geitje gestaan. Zij en de geit waren de dikste maatjes. Je kunt dus ook een ander dier erbij zetten.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:23

nouja, als jij hem genoeg aandacht geeft, hoeft het niet gelijk zielig te zijn. Mijn shetje heeft een hele tijd alleen gestaan. Later kwamen er schaapjes bij en we kregen nieuwe buren met pony's. Maar toen ik mijn 2e pony kocht, leefde hij plotseling weer helemaal op! Hij was altijd heel rustig enzo maar sinds hij een paardenmaatje heeft issie weer helemaal vrolijk. Dus voor je paard is het eigenlijk wel fijner...

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 14:27

Mijn paard staat ook alleen in de wei. Het is namelijk geen succes om er andere paarden bij te zetten... Ze kan de andere paarden wel zien, tegenover de sloot staan die, maar bij haar in het land? Nee. En nee, ik vind haar niet zielig. Dus het hangt m.i van de situatie af.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 17:48

Ben even twee dagen weggeweest en er zijn 2 paginas bijgekomen. Ik wil even wat dingen kwijt.

Voor mij zijn honden en paarden wel gewoon totaal gelijk wat hun functie betreft naar de mens en hun sociale leven. En niet iets heel anders.
Toen de noord amerikaanse indianen voor het eerst paarden zagen, noemden ze hen grote honden en gebruikten ze precies eender, voor het trekken van de travois. Om maar wat te noemen.
Honden leven in roedels en het is dan ook zielig om een hond alleen te houden, toch vinden we het heel gewoon als een hond naar een mens gericht is, maar een paard op een mens gericht is zielig? En wat als het hun keus is?
Als je een paard in een groep laat maar hij springt over het hek om bij jou te zijn? Is dat omdat hij kiest voor het bekende of omdat hij kiest voor jou?

Hebben ze in Zweden ook een wet dat je honden niet alleen mag houden? Overigens zitten in Zweden de paarden niet zo op een kluitje als in Nederland waar meer 40.000 paarden rondlopen. Ik denk dat jullie de grootste paarddichtheid van de wereld hebben. Dat komt mede omdat paarden te goedkoop zijn, te bereikbaar en er idd helaas een heleboel mensen een paard hebben die er beter geen zouden hebben. Zweden is verder een enorm groot land. In Nederland is de kans dat een paard een ander paard ziet of ruikt en hoort is redelijk groot. Nederland is ook nog voor het grootste deel plat. Contact houden is dus redelijk makkelijk daar ze kilometers ver kunnen kijken, horen en ruiken. En een echte kudde graast ook echt niet altijd op een kluitje als ze echt de ruimte hebben. Ze houden dan contact met regelmatig briezen en horen of er terug gebriest wordt. Dat is al een gerusstelling dat er een ander paard in de buurt is.

Ik denk ook dat ik gewoon een andere standaard van zielig heb. :D
Een paard alleen kan ik best sneu vinden in bepaalde omstandigheden.
Maar wat ik echt zielig vind, is paarden in een groep die staan te verhongeren. Of een paard in een groep dat met een gebroken been dagen in het land ligt of staat omdat de eigenaar maar eens in de zoveel tijd eens komt kijken of de paarden er nog zijn. Of verwaarloosde geklitte - of ingevlochten- manen en staart waarmee ze aan de omheining kunnen blijven hangen en het met huid en al uit moeten trekken om niet om te komen van de honger. Halsters die over een oor raken en zo erg klemmen, of ingroeien, of waar ze met een achterhoef in raken of vast mee raken aan een paal ofzo. Of paarden die in de sloot raken en (soms zeer langzaam) verdrinken. Paarden die omkomen van de dorst omdat niemand op de kwaliteit van het water let of omdat het de zwakste van de groep is en niet bij de waterbak wordt gelaten.
Paarden die omkomen van de koud omdat ze niet vet genoeg zijn en niet meer bij voeding kunden komen onder de sneeuw.
Paarden in een groep die uitbreken omdat er niks meer te eten staat in het weitje en aangereden worden.
Voorbeelden van paarden die in een groep staan, en toch nou niet echt gelukkig te noemen zijn.
Als je echt leed hebt gezien, bedenk je je wel twee keer voordat je roept dat iets zielig is.

Een paard moet goede verzorging krijgen, genoeg te eten (ook niet te veel) en te drinken, van goede kwaliteit, aandacht, huid- en hoef verzorging en voldoende beweging.
Als je dat kunt bieden, maar geen weidegang of geen weidegang met soortgenoten maar met soortgenoten op afstand of met andere dieren of menselijke activiteiten in zicht, ben je bij mij geen dierenbeul.

Het is fijn voor een paard als hij bij soortgenoten kan staan, maar ergens vind ik het een privelege. Tenslotte is het paard er voor óns en ik vind het heel erg dat er mensen zijn die vinden dat mensen geen paard zouden mogen nemen als ze niet toevallig dat paard in een groep kunnen of willen houden.
Het is ons eigendom en zolang we er goed voor zorgen is het niet aan anderen om te zeggen wat zij zouden willen voor het paard. Zeker niet als het paard totaal geen tekenen van stress of ongelukkig zijn toont in zijn situatie.
Het is anders als een paard apatisch wordt, tics krijgt, of de boel afbreekt, loopt te pacen langs de omheining en zijn longen uit het lijf hinnikt, en steeds uitbreekt om bij andere paarden te zijn, ook dat heb ik meegemaakt. En dan moet ik wel zeggen: Sorry, maar jullie moeten echt zorgen dat hij tussen soortgenoten kan staan.
Maar dat is lang niet altijd het geval en ik vind dat er meer begrip moet zijn voor eigenaren van paarden die in andere situaties gehouden worden dan wat als ideaal gezien wordt.

Iemand kwam ook weer terug over tussen die koeien staan. Ik heb ook niet gezegd dat de pony ertussen stond maar "bij" dat is naast en niet "bij in." ;) Precies wat TS schreef.

Zebras genieten de veiligheid van gnoes om zich heen, het is niet vreemd voor paardachtigen om zich veilig te voelen met andere dieren. Ze pikken signalen op van allerleidieren.
Wat ook belangrijk is om zich veilig te voelen is routine. Als alles voorspelbaar is heeft een paard geen reden tot stress of angst.

En ik ben ook geen voorstander van opfok. Kleuters kunnen kleuters niks leren behalve kattenkwaad. Dat is vragen om ongelukken en a-sociale drammerige paarden en zielepootjes die geen rust krijgen en traumas oplopen. Er moeten volwassen paarden in verschillende rangen bij veulens. Voor bescherming, voor orde, voor wijsheid bij brengen (wat te doen en wat niet te doen), het goede voorbeeld geven, en opvoeding.
Nogmaals, ik vind dus wel dat veulens en jonge paarden in groepen grootgebracht moeten worden, maar ik ben niet zo dat ik iemand voor dierenbeul uitmaak als die dat niet voor elkaar krijgt voor zijn veulen of jaarling.
Ik ga heel erg van paarden uit en ben heel erg met ze begaan, maar ik heb ook begrip voor het feit dat niet iedereen beschikking heeft tot een landgoed met paarden om zijn paard bij te doen wat al helemaal niet zo handig is als je er dagelijks op wilt rijden en topsport bedrijft. Het kán, maar als zo iemand kiest voor zijn paard op stal heb ik daar echt geen probleem mee als het maar goed verzorgd wordt.
En als een paard overdag los kan is dat dan toch al weer beter dan alleen maar op stal? Ik bekijk alles positief. :D

We moeten kijken naar de paarden op zich. Het blijven volhouden dat alle paarden maar hetzelfde moeten krijgen is nutteloos.
Er is honger in de wereld. Kijk je iedereen boos aan die genoeg te eten is? Nee we accepteren verschillen in mogelijkheden. En je doet wat je kunt doen tegen de honger, als je wilt. Keuzes! We hebben de vrijheid tot keuzes en ik weiger te accepteren dat die keuzes ontnomen worden omdat men vind dat alle paarden alleen maar gelukkig kunnen zijn in een groep van soortgenoten en dat het onze plicht is paarden in groepen te houden.
Kinderen vinden het ook lekker om te snoepen en zullen meestal alles doen om dat voorelkaar te krijgen, maar dat wil toch ook niet zeggen dat we ze alleen mogen krijgen als we ze vol met snoep kunnen stoppen... Naar de zin maken kan ook anders.
Paarden bestaan nog omdat ze ons tot nut zijn. Als wij er voor de paarden zouden zijn, waren ze uitgestorven of alleen nog in reservaten te zien en had niemand er wat aan. We gebruiken paarden. We fokken ze voor gebruik. Laten we dan zelf mogen weten hoe we ze houden? Zolang hun gezondheid maar gewaarborgt wordt?
En ja, dat betekent ook dat als een paard ongelukkig is alleen, we de plicht hebben om te zorgen dat hij niet alleen is. Maar, als hij niet ongelukkig is, valt die plicht weg, vind ik.
Als men niet wil geloven dat paarden gelukkig /tevreden kunnen zijn alleen, dan ben ik uitgepraat, want dan zit ik tegen een muur te kletsen en ben ik niet met mensen in discussie die veel ervaring hebben met "alleenstaande" paarden.

Mijn mening baseer ik trouwens op 38 jaar ervaring met honderden ponies en paarden die op allerlei manieren gehouden werden in verschillende landen en heb dus echt wel enig idee waar ik over praat.
Ik ben opgegroeid in de jaren dat men hengsten nog in donkere hokken hield... over zielig gesproken. ;) en mijn vaders generatie ging met paarden die doordeweeks voor de ploeg stonden zaterdags naar de vereniging of op concours ging en zondags naar de kerk.
Die paarden werden over de dertig in goede gezondheid en stonden meestal niet in groepen in de wei, die was voor de koeien. Alleen bij fokdieren stonden soms in weides. Ze waren lief en betrouwbaar, mijn vader reed ongezadeld met een paar paarden ernaast en achter aan touwtjes naar de smid kilometers verderop.
Ik zie dus echt niet waar het niet in groepen houden van paarden deze paarden nadelig beinvloedde, sorry.

Nogmaals, ik wil het niet promoten om paarden apart te houden, maar ik vind het niet misdadig om een paard alleen te houden, als er maar aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan en als het maar duidelijk is dat het paard daar tegen kan.

Daarom blijf ik ook maar herhalen dat TS gewoon moet kijken hoe het loopt voordat ze maatregelen gaat nemen waar ze misschien spijt van krijgt.

Ik wil ook nog even kwijt dat jullie nu in Nederland feitelijk alleen maar zoveel paarden in weides kunnen houden omdat veel kleine koeienboeren niet konden uitbreiden (wat verplicht werd op een gegeven moment) en de weilanden opgegeven hebben voor paarden. Het is niet zo dat de weides aangelegd zijn voor paarden, en als er niet van oudsher zoveel koeien waren geweest maar alleen maar akkerbouw, dan hadden er echt geen paarden in weides gelopen. Of was het in elk geval een stuk lastiger geweest. Met andere woorden, jullie hebben mazzel dat het kán.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 18:19

Lusitana, ik kan iets anders zeggen dan dat je het weer allemaal heel mooi en duidelijk heb geschreven.
Petje af en ben het helemaal met je eens, geen woord aan toe te voegen!
Alleen ben ik zo ontzettend jaloers op jou hoe jij dingen zo netjes, duidelijk kan opschrijven.
Fijn dat je weer terug bent!! :D

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 19:01

inderdaad lusitana welkom terug.
Niets aan toe te voegen.

Zeelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-10 21:19

voor even is het niet zielig maar voor een tijdje begint het toch wel zielig te worden omdat het natuurlijk wel een dier is die eigenlijk ook wel gezelschap moet hebben...

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 01:09

Wat ik vergeten was te zeggen is dat die paarden die in groepen staan en zo lijden, eigenaren hebben die trots zijn dat ze hun paard in een groep hebben. Denken dat ze zo goed voor hun paarden zijn, want "kijk, ze staan in zo'n leuke een groep", terwijl die dieren LIJDEN...
We moeten aan wel meer dingen tegemoed komen dan alleen een leuk groepje, willen we goed zijn voor onze paarden.
Beter een goed verzorgd paard dat dan maar soort van alleen staat, dan een verwaarloosd paard in een groep...
De groep op zich is niet genoeg om een paard gelukkig en gezond te houden.
En dat "vechten voor een plek" is ook niet zo leuk als het betekent dat jouw paard met een gebroken been komt te staan of met gapende wonden.
Het is alleen allemaal zo leuk als het goed gaat, maar het gaat niet altijd goed.
Je gaat echt wel anders denken als je andere dingen hebt gezien dan alleen de leuke aspecten.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 11:21

indrasjacks schreef:
Adil18
Nee het is niet zo dat mijn wei maar net groot genoeg is voor 1 paard je hebt niet gelezen ( lees eens verderder). Ik heb nl 2 paarden in principe is het stuk er groot genoeg voor heb zelfs nog de wei van mijn ouders (4500m2 verhuurt) omdat het anders te hoog groeit.
Mijn tinker is heel lief maar de haf die ik in oktober gekocht had niet altijd lief voor hem.
Moest idd bijvoeren tot juli maar dat komt door de droogte hier omdat niks meer groeide, en de oude haflinger graast heel veel omdat ze het niet goed kan verwerken met haar slechte gebit eet ze meer dan normaal om aan haar stoffen te komen.

Ben niet egoistisch dus durf me zo niet te noemen dan wordt ik echt link. ik doe alles wat het beste is voor mijn dieren en heb ruimte genoeg.
Zoals gezegd speelt het weer een rol en daardoor groeit alles minder ik ben er ook voorstander van om paarden op een zo groot mogelijk stuk land te houden waar ze nu staan ( eigendomswei van ons) zijn 2 percelen naast elkaar van totaal 3500m3 35mx100m meesten vinden dat groot genoeg voor meerdere paarden maar ik niet een dier moet veel ruimte hebben.
Wil niet maar een paard hebben koste wat kost Ik werk en rijd al sinds mijn 4e met paarden en anders dan de meeste anderen hier op bokt blijft mijn paard tot het eind bij me ongeacht wat. ik zal nooit een dier verkopen of wegdoen.

mijn vorrige paard is 35 geworden.
mijn huidige zijn 28 en 7

Chill, je gaf zelf aan te weinig grond te hebben voor twee stuks...Dan moet je imo geen een paard nemen....een-mans-houding is gewoon zielig :)

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:07

Ik zie wel een post over hoeveelheid grond en ik zie ook post over vroeger 1 paard en nu 2, maar ik zie nergens een post dat er ooit een paard alleen heeft gestaan omdat er ooit te weinig weiland was.
En dan om gelijk ook maar te beginnen over egoistisch vind ik erg jammer.
Ben ook wel nieusgierig naar je andere uitroep eenmanshouding is zielig, als je hem wilt onderbouwen kan ik er misschien nog wat van leren.
Want zomaar iets roepen van is zielig, of iemand is egoistisch is makkelijk en snel gedaan (te snel naar mijn inziens en te makkelijk dat kan iedereen wel).

GiddyUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 12:38

Vind van wel, paarden zijn gezelschapsdieren en die horen niet alleen te staan.

indrasjacks

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 14:33

stellaard schreef:
Ik zie wel een post over hoeveelheid grond en ik zie ook post over vroeger 1 paard en nu 2, maar ik zie nergens een post dat er ooit een paard alleen heeft gestaan omdat er ooit te weinig weiland was.
En dan om gelijk ook maar te beginnen over egoistisch vind ik erg jammer.
Ben ook wel nieusgierig naar je andere uitroep eenmanshouding is zielig, als je hem wilt onderbouwen kan ik er misschien nog wat van leren.
Want zomaar iets roepen van is zielig, of iemand is egoistisch is makkelijk en snel gedaan (te snel naar mijn inziens en te makkelijk dat kan iedereen wel).

Dank je Stellar. tja als ze de topic had gelezen had ze het wel geweten.
Het is mijn definitie dat ik het persoonlijk te klein vind voor de paarden ( is niet zo) maar ik heb mijn paardjes 24/7 buitenlopen zomer en winter dus ja als ze veel buitenlopen is het te klein niet qua oppervlak maar qua voer.
als ze alleen de lente en zomermaanden buiten zouden lopen zoals op minig stal, tja dan hadden ze zoveel gras dat ze het niet eens op zouden kunnen. maar goed als ik kijk naar hoe ze op maneges en stallingen staan en met hoeveel op een klein stuk hebben de mijne megaruimte.
En ik vind het geen probleem om bij te voeren, dit is overigens alleen winter en in t voorjaar tot t gras eindelijk gaat groeien en als je ze het hele jaar op wei hebt groeit dat niet snel

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:17

Wij MOGEN egoïstisch zijn als het gaat over bepalen over dieren. We staan niet in dienst van het dier! We kopen geen paarden om ze te redden van uitsterving. We kopen ze om te gebruiken.
Je mag zelf wel bepalen of je een paard aanschaft ja of te nee en hoeveel en waar en hoe je het of ze gaat houden.

We hebben wél de plicht om onze dieren goed te verzorgen en het is harstikke leuk en aardig als je een paard in een groep kunt houden, maar als dat niet gaat en het paard is daar okee mee, wat is dan het probleem?
Er is alleen een probleem als een paard niet okee is met alleen zijn en dan zoeken mensen over het algemeen ook wel oplossingen, want niemand wil een paard dat niet functioneert omdat het gestressed is of iedereen wakker houd met gehinnik...

SWP

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 16:52

Ja wat is dan egoistisch? Als er door sommigen totaal niet onderbouwd wordt gezegd egoistisch dan klinkt het in mijn oren als niet goed zijn voor je paard, maar misschien zie ik dat niet goed en til ik hier te zwaar aan.
Ik kan niks met weer zo'n loze opmerking die uit de lucht komt vallen dat het zielig is een paard alleen.
Mijn paardje was met en nu zonder shetje erbij precies hetzelfde paardje, ze is met shetje niet opgebloeid, en zonder shetje weer niet anders geworden, als het wel zo zijn had ik verder gaan zoeken.
En ja ik heb mijn haflinger gekocht voor mijzelf.
Mijn paardje is er voor mij, maar ik ben er ook voor haar, ik geef haar eerder te eten als mijzelf, zo hoort het ook.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:03

Ik heb mijn 3 jarige paardje dat nooit eerder alleen is geweest (en pas als jaarling afgespeend, trouwens, veel natuurlijker), en zeer op mij ingesteld is (ze luisterde toen ze twee weken oud was al niet meer naar haar moeder, maar wel naar mij :+ ) een paar maanden terug mee naar huis genomen. Ze heeft 1 keer gehinnikt op ongeveer een halve kilometer afstand van waar we vandaan gingen. Ze kreeg nog antwoord en daarna liep ze gewoon braaf mee naar mijn huis, waar ze nog nooit geweest was, en was meteen op haar gemak. Ze heeft zelfs toen ze een keer de poort open had gekregen, niet de minste poging gedaan om terug te gaan naar die groep of ander paarden te zoeken (ze ging eten, dat is het belangrijkste voor haar :D ) en ze heeft nooit gehinnikt, nooit enige tekenen van stress getoond, zou ik dan zo nodig er paarden bij moeten nemen? Omdat "men" dat vindt?
Wel wil ze dat het hondje 'snachts op stal is. Als hij nog buiten de poort is als het donker wordt, rammelt ze aan de deur om mij daarop attent te maken.
Toen het hondje er een keer niet op tijd was, riep ik bij de poort en zij helemaal aan de andere kant naast mijn huis over de muur. :D
De hond had haar eerste nacht hier zijn knuffel, die ik hem gegeven had voor zijn eerste nacht op stal, bij haar in de stal gelegd....
Ik denk dat dieren veel slimmer zijn en elkaar veel beter begrijpen dan we soms denken, ook als ze niet van hetzelfde soort zijn. :D

Ze kan overigens de stal vrij in en uit. Ze slaapt meestal binnen.

Ze heeft trouwens in verschillende groepen gestaan. Als veulen bij mams en een andere merrie met een jaarling dochter (die haar vaak aanvielen). Als jaarling bij veulens, daar was ze de baas, en later bij jaarlingen en tweejarige merries en daarna in een merrie groep van alle leeftijden (vanaf 2) waar oa merries met veulens bij waren. Ze was daar de laagste in rang omdat ze er nieuw bij was en schikte zich erin, maar was niet zo bang dat ze niet durfde te eten bij de grote dames, zoals sommige andere jonge dieren. Ze begon toen al goed gevoel van eigenwaarde te ontwikkelen.
Daarna kwam ze op een andere stal eerst op stal, naast haar moeder, later in een paddock met dat lastige ruintje dat haar de hele dag achterna liep en probeerde te dekken en een jaarling. Daar was ze de baas ook al was ze nieuw. Daarna kwam er een afgespeend veulen bij en die heeft zij onder de hoede genomen en de zus van dat veulen mocht er niet meer bij komen. Ze (die van mij dus)was de bully van de groep en de anderen verhongerden door haar (reden waarom ik haar heb weggehaald).

Mijn andere paard is een hengst en die staat op stal in pension (zie avatar). Hij kan een buurpaard (ook een hengst en goede maatjes met hem) aanraken en alle paarden (hengsten, merries en ruinen) zien, horen en ruiken, en heeft een grandioos uitzicht omdat de stallen hoger liggen dan het landgoed ervóór en daarachter ligt weer een heuvel. Hij is prima op zijn gemak. Hij blijft gewoon in zijn stal als de deur wagenwijd open staat. Dit paard kwam totaal gestressed en angstig aan en is nu een kalm en mak paard.
Zou ik hem dan zo nodig moeten laten castreren om hem vervolgens in een groep in een "wei" te zetten waar hij lekker lastig gevallen kan worden door de steekbeesten en melanomen oploopt van de zon (want Portugal heeft meer zonuren en feller licht dan Nederland) omdat "men" vindt dat ze alleen gelukkig zijn in een groep?

Ik kijk naar mijn paarden en zie dat ze het naar de zin hebben. Ik kijk naar wat er mogelijk is en wat werkt voor mijn paarden Ik laat me geen schuldgevoel aanpraten.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 05-08-10 17:11, in het totaal 1 keer bewerkt

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:10

mijn haflinger heeft van jongs af aan een groot deel van zijn leven alleen gespendeerd. Dit was bij de vorige eigenaar.
Alleen zo nu en dan minipaardjes om naar te kijken. Hij was heel braaf, brak niet uit e.d.
Ging netjes met mij naar buiten alleen, geen probleem verder.
Alleen als hij een ander paard zag dan was hij daar heel erg opgefocussed, maar heel braaf met alles.

Toen kocht ik hem en kwam hij bij mij wonen en kwam in een groepje van 6 paarden te staan.
Hij vond het geweldig, zo geweldig dat hij nergens meer met mij heen wilde omdat ie dan blijkbaar dacht dat ze weg zouden zijn ofzo.
Ik kon niet met hem alleen naar buiten, poetsen op stal als de anderen buiten waren werd hij helemaal zenuwachtig van en poepte alles onder.

Hij was compleet gefocussed op de anderen, echt op een obsessieve manier.
Een keer brachten ze van stal de paarden naar de wei en hij moest even wachten op z'n beurt.
Ze hoorde hem wel gillen maar dachten er niet veel van. Toen is hij uit z'n box gesprongen en te pletter gevallen.
Ja, een deur van stal voor een groot paard is best hoog voor een haffie van 1.40 ;)

Nu zijn we jaren verder en gaat het stukken beter, maar het is er nog steeds.
Hij moet van mij wel dingen alleen doen, buitenritje maken, dat soort dingen.
Maar hij is helemaal happy met z'n vrienden en wil niet alleen zijn.

Mijn conclusie voor mijn paardje is dat ie wel degelijk beschadigd is geraakt door al die jaren alleen.
Alleen viel het pas op toen hij onder de paarden kwam te staan.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:16

Dit is ook een van de redenen waarom ik wel vind dat veulens en jonge paarden op moeten groeien in een groep (van alle leeftijden). Maar ik ben niet voor het verplichten van dat soort dingen.

En je ziet ook meteen een mogelijk probleem van een paard hebben in een groep als die het daar naar de zin heeft, want dan wil hij er niet weg... Niet alle paarden kun je even gemakkelijk bij anderen weghalen en dan nog rustig kunnen rijden of hem op stal zetten...
Een voordeel van het alleen houden is dat je die scheidingsstress in elk geval niet hebt. :D

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 17:18

Ja dat is zielig :Y)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:08

Zulke onliners zijn tegen de regels (zie quote hieronder), papagroom.

Citaat:
Off topic en oneliners
Zorg dat je antwoord in een topic relevant is voor het onderwerp van het topic. Off-topic reacties zijn vervelend voor degene die het topic gestart is en stuur je beter via pb. Ook 'oneliners' ("Cool!" "Veel sterkte!" "Ja, ik ook") worden niet op prijs gesteld. Als je geen uitgebreidere reactie weet te typen, kan je net zo goed niet reageren. Reacties met alleen smiley's ( :D ) zijn vaak voor meererlei uitleg vatbaar en ook daarom niet toegestaan. Reacties die enkel dienen om het topic opgenomen te krijgen in je lijst met eigen berichten (stipjesreacties) zijn irritant voor andere gebruikers en worden verwijderd.

Je bent nieuw hier, dus ik zeg het maar even. We willen graag een onderbouwd antwoord. Dus er ook even bijschrijven waarom. (En lezen wat er al eerder geschreven is, want veel zogenaamde redenen zijn al besproken).

roelie74

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:17

ik denk dat het heel veel van het paard zelf afhangt.
vroeger had ik altijd maar 1 pony. mijn oude paard is ook heel lang alleen geweest en die heeft daar geen last van gehad.
nu zijn er meerdere paarden en ik merk geen verschil in gedrag.
inmiddels heb ik een jong paard bij huis en die was eenzaam. dus een pony erbij gekocht. en dat heeft haar echt heel goed gedaan.
is veel gemakkelijker in de omgang geworden.
ik denk niet dat het zielig is een paard alleen. maar dan moet er wel genoeg aandacht voor ze zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:29

Zielig wanneer ik bij ons in de buurt kijk waarbij zowat iedere boer een weiland heeft met 1 paard erop. Ja dan beaam ik dat. Het ene paard hinnikt altijd als een gek wanneer mijn wei openstaat. Hij wil ook bij de kudde horen en zich veilig voelen. Die drang is in de stal minder maar buiten des te groter. Denken dat een veulen gezelschap is voor je pony is ook niet juist. En juist je veulen heeft andere paarden nodig o.a. voor de bacterien. En hier hebben ze ook allemaal de smoes ze kunnen niet met anderen. Wanneer het zo erg is dan span je er toch twee draadjes tussen. Of je ruilt paarden die wel met elkaar kunnen. Bekijk je het uit oogpunt van wij hebben paarden om ze te gebruiken ze kosten genoeg dan gaat er een hele andere logica werken en dan wordt je het volgens mij nooit met elkaar eens want eigenlijk moeten paarden in kuddes leven en verhongeren en niet bereden worden.

kim_bjorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 18:38

Lusitana schreef:
Dit is ook een van de redenen waarom ik wel vind dat veulens en jonge paarden op moeten groeien in een groep (van alle leeftijden). Maar ik ben niet voor het verplichten van dat soort dingen.

En je ziet ook meteen een mogelijk probleem van een paard hebben in een groep als die het daar naar de zin heeft, want dan wil hij er niet weg... Niet alle paarden kun je even gemakkelijk bij anderen weghalen en dan nog rustig kunnen rijden of hem op stal zetten...
Een voordeel van het alleen houden is dat je die scheidingsstress in elk geval niet hebt. :D

weet je, soms verbaasd het mij wel hoor hoe mensen denken...

Mijn haf heeft 2 jaar in de opfok gezeten en daarna heel lang alleen. De vorige eigenaren waren super aardige mensen echt waar. Maar hem alleen houden was gewoon fout! Aleen hebben zij het zich nooit beseft, alleen nu zit ik er mee! Ik heb hem alweer vele jaren en hij heeft me super veel geleerd door z'n 'ik wil niet alleen' acties. Dat is een voordeel.

eigenlijk was mijn paard gewoon ongelukkig, dat heeft ie wel laten zien. Ik ben blij voor hem dat hij vriendjes heeft en er zo happy mee is, ookal maakt hij het voor mij moeilijk, ook nu nog na al die tijd.

Omdat je niet genoeg plek hebt, omdat je vindt dat beesten ons horen te dienen en niet andersom etc etc. Tja ik kan daar niks mee!

Ik vind dat ik alle dieren die ik heb, of het nou honden paarden etc zijn, dat ik moet proberen aan hun behoeftes te voldoen, ik krijg iets van hun en ik geef hun wat terug zodat ze gelukkig kunnen zijn. En niet omdat het mij uitkomt hem laten leven op een bepaalde manier.

Ik sta op een boerderij, en niet omdat ik nou zo dol ben op koeien! Omdat hij daar de hele dag op de wei kan met vrienden. De manege 5 min van mij af kan ik ook betalen, binnenbak etc etc, alleen voor hem geen zak aan omdat ie nooit buitenkomt en ze allen faciliteiten hebben die IK leuk vind.

Marion71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-10 19:41

Een paard, hond of zelfs mens zijn kuddedieren. Dat wil niet zeggen dat ze niet alleen kunnen zijn, maar zegt wel dat ze soortgenoten nodig hebben om een leuker leven te hebben. Dat hoeft echt niet elk moment van de dag. Ik vind het ook fijn om alleen te zijn, maar ik moet er niet aan denken om dagenlang alleen te zijn. Een hond alleen is ook niet zielig, je komt op een wandeling vaak genoeg honden tegen waarmee hij zij kan spelen of ruziemaken. Honden die dat niet kunnen, zijn vaak niet de fijnste versies (denk bijv. aan de boerderijhonden die nooit van 't erf komen).

Voor een paard geldt eigenlijk hetzelfde als voor ons of een hond. Een paard is daarnaast veel verder ontwikkeld dan bijv. een hond en lijkt wat dat betreft meer op een olifant. Spelen, elkaar beschermen, maar ook verdriet delen, rouwen en afscheid nemen. Juist hierdoor doe je imo een paard tekort om hem alleen te houden, al wordt er ook vaak te gemakkelijk gedacht om er maar een maatje bij te nemen. Als ze de kans hebben kiezen ze hun maatje zelf en soms ook levenslang. Volgens gedragsonderzoek is een paard in staat om tijdens zijn leven 4 of 5 echte vriendschappen te sluiten. Sommige paarden sluiten er maar 1 en als die wegvalt, sluiten ze nooit opnieuw een echte vriendschap. Verkoop, verhuizing, etc kan dus ook het vertrouwen van een paard beschadigen. Ik geloof absoluut dat dit waar is. De pensionpaarden die bij mij kwamen en vaak van pensionstal hadden gewisseld haalde ik er zo uit. En nog een voorbeeldje. Vorig voorjaar is een oude merrie van een vriendin bij me gekomen. Zij deed er nooit meer wat mee en het paardje stond al zeker 8 jaar alleen. De eerste dagen had de merrie het moeilijk; brulde en sloeg met het voorbeen als ze over het draadje neusde. Na een paar dagen hebben we haar bij m'n bazige merrie en sociale ruin gedaan. Ze liepen samen alsof ze elkaar al jaren kende. Vervolgens is ze samen met een jonge ruin bij 5 jaarlingmerries geweid (niet onze keuze, ze liepen er op een goede dag bij in ipv naast). Ze fleurde op, was een moederoverste en zorgde voor rust, regels en regelmaat. Als nu een paard uit haar groepje gaat, blijft ze net zo lang voor het draadje staan totdat die terug is. Moraal van dit verhaal; ze kon prima alleen, maar is nu met andere paarden veel gelukkiger. Het is aan jou en aan je paard waarvoor je kiest.