Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 10:44

pffff, 4 euro voor een baaltje.....
voor dat geld kun je het 2x laten brengen vanuit Twente en ben je nog goedkoper uit ;-)

(als dat een 'standaard' baaltje van 15 a 20 kg is, betalen we hier minder dan de helft.... en lopen we nog te mopperen dat het elk jaar duurder wordt... ik zal maar niet meer zeuren dan ;-) )

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:12

Ik heb momenteel 2 merries en één veulen staan. Er komt nog een merrie bij... Ik denk alleen wel dat het veulen (hengstje) voor de winter toch wel ergens anders moet huizen dus dan zijn het dus 3 paarden. Het zijn van die kleine baaltjes van denk zo'n 20 kilo (de ene is veel zwaarder als de andere), maar er gaan er vandaag (denk ik) nog 100 voor me geperst worden. Mijn ene merrie (met veulen) staat nu de hele dag in de wei en geef ik wat stro bij s'nacht (staat ze op de paddock) die is nl, net als de andere merrie, wat aan de dikke kant. Merrie (met veulen) krijgt geen hooi bij nu, er staat nog genoeg gras op het land. Andere merrie gaat maar paar uurtjes het land op en krijgt wel bij (in de paddock) Bovendien helpt die zichzelf wel bij de kantjes :+

Dan ga ik eens kijken hoeveel ruimte ik straks nog heb in mijn schuur voor de baaltjes en prop ik die wel vol. Kan ik even vooruit.

Dank jullie trouwens voor de info, kan ik goed mee vooruit.

linky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:16

wij hebben net prachtig hooi gekocht, voor € 2,50 wordt het netjes op zolder gezet. We hebben wel een transporteur gelukkig.
Nu nog stro bestellen en een aantal grote vierkante balen. :D

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:24

@ noivadapaz; even in je profiel gespiekt, zie dat je Mangalarga Marchadores hebt?
Dan zit je kwa hoeveelheden misschien meer in de richting van Dubbeldun? (in vergelijking met mijn 1.70+ m warmbloed).
dan nog redt je het met 250 baaltjes niet een compleet jaar, maar kom je alvast een heel end.
(En je moet het natuurlijk ook allemaal wel kwijt kunnen qua opslag).

noivadapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 11:48

Ja het zijn inderdaad allemaal MM's. Als ik die ga voeren als warmbloeden kan ik die met 2 maandjes rollen haha. Dun krijg je ze amper en bij de merrie met veulen zie je ook niet meer dat er géén veulen meer in zit (als je begrijpt wat ik bedoel).

De opslag is inderdaad mijn grootste probleem. Gewoon droog stro is beter voor de paarden dus die moet ik toch wel allemaal ergens huizen. Misschien dat ik dan inderdaad niet het hele jaar rondkom maar toch zeker wel de winter moet doorkomen.

Jolo

Re: Wie heeft er al nieuw hooi/kuil gekocht? dit jaar schaars!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 12:04

hahaha, ja, begrijp wat je bedoelt :)

Dan maar alle plek die je hebt volpakken en kom je de winter vast wel door!

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:28

Jolo schreef:
voor dat geld kun je het 2x laten brengen vanuit Twente en ben je nog goedkoper uit ;-)

(als dat een 'standaard' baaltje van 15 a 20 kg is, betalen we hier minder dan de helft.... en lopen we nog te mopperen dat het elk jaar duurder wordt... ik zal maar niet meer zeuren dan ;-) )
Het hele leven is hier veel duurder ;)

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:33

rapido schreef:
Jolo schreef:

Het hele leven is hier veel duurder ;)

Ik weet het, heb ruim 7 jaar in Utrecht gewoond :)
maar als ik zoiets voorbij zie komen valt het me weer even extra op....
en dat in zo'n klein landje als Nederland. Ken genoeg plekken waar men het niet meer dan normaal vind om van > 100 km verderop hooi en stro te laten brengen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:37

Ik zou wel eens willen weten wat het nu echt zou kosten als je het idd 'van ver' laat brengen, want het hooi mag dan wel goedkoper zijn, maar wat gaat het vervoer wel niet kosten ??

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 13:50

wij hebben stro van een leverancier uit zeeland, t stro komt vaak uit frankrijk ook wel uit groningen of zeeland zelf.
we krijgen meestal 8 ton kleine baaltjes en dan zitten we op een prijs van rond de 120 euro per ton. gebracht en wel.

oja, we wonen omgeving Alkmaar (n-h)

en hooi produceren we zelf.......

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-10 14:00

DubbelDun schreef:
Ik zou wel eens willen weten wat het nu echt zou kosten als je het idd 'van ver' laat brengen, want het hooi mag dan wel goedkoper zijn, maar wat gaat het vervoer wel niet kosten ??

De 1e party hooi (200 Balen) wat ik kocht kwam uit Zwolle vandaan die man rekende 167 euro voor 1 ton hooi, manneke kwam met de tractor en deed er bijna 2 uur over om in Harskamp te komen, geen vervoers kosten

oh_oh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:03

Wij hebben het zelf laten persen van eigen land.

We hebben ongeveer 16 euro per grote zwarte baal betaald. We hebben nu 17 balen. We gaan nu nog een keer hooien.

Bij ons staan ze onder een dekzeil afgezet met een richeltje eromheen in een klein landje van ons.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:16

hmmm, als je uit gaat van 4 euro per baaltje, dan betaal je dus zo'n 270 euro per ton..... hier in Twente en net over de grens in Duitland hoor ik van de meeste mensen (en wat ik zelf heb betaald) zo'n 120 euro per ton.
Voor 1 paard misschien niet, maar voor een aantal paarden / eigenaren bij elkaar is het misschien nog wel eens de moeite om dan uit te zoeken wat bezorgen kost.
Ik koop voor 2 paarden en 2 hobby-koetjes (die alleen 's winters bijgevoerd worden) zo'n 10 ton per jaar; das 1500 euro verschil.
Ik heb zo'n idee dat je met 1 telefoontje wel iemand hebt die voor 1000 euro wel een keer met de vrachtwagen naar 't Gooi willen rijden....
Dan moet je de grote hoeveelheden natuurlijk wel kwijt kunnen, kan me voorstellen dat, dat niet voor iedereen even makkelijk is.
En je kunt het wellicht ook nog wel dichterbij voor 120 euro krijgen, je meot alleen net even dat adresje van een boer/ loonwerker hebben met genoeg goed hooi.
(ik type nu neer wat er in me op komt hoor, heb er zelf dus geen ervaring mee om het 'ver' weg te halen)

Zoals kjcm zegt komt veel stro uit Frankrijk (en hier ook uit Denemarken), als het blijkbaar de moeite is om stro verder weg te halen, geld voor hooi wellicht hetzelfde??

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 14:32

Bij ons is het te vroeg eraf gehaalt, omdat het anders ook schaars werd, maar dat van mij is nu aan het schimmelen!
Maar wij halen het bij mijn oom, dus kunnen wij het ruilen tegen een goed pak kuil ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 20:41

Jolo schreef:
hmmm, als je uit gaat van 4 euro per baaltje, dan betaal je dus zo'n 270 euro per ton..... hier in Twente en net over de grens in Duitland hoor ik van de meeste mensen (en wat ik zelf heb betaald) zo'n 120 euro per ton.
Voor 1 paard misschien niet, maar voor een aantal paarden / eigenaren bij elkaar is het misschien nog wel eens de moeite om dan uit te zoeken wat bezorgen kost.
Ik koop voor 2 paarden en 2 hobby-koetjes (die alleen 's winters bijgevoerd worden) zo'n 10 ton per jaar; das 1500 euro verschil.
Ik heb zo'n idee dat je met 1 telefoontje wel iemand hebt die voor 1000 euro wel een keer met de vrachtwagen naar 't Gooi willen rijden....
Dan moet je de grote hoeveelheden natuurlijk wel kwijt kunnen, kan me voorstellen dat, dat niet voor iedereen even makkelijk is.
En je kunt het wellicht ook nog wel dichterbij voor 120 euro krijgen, je meot alleen net even dat adresje van een boer/ loonwerker hebben met genoeg goed hooi.
(ik type nu neer wat er in me op komt hoor, heb er zelf dus geen ervaring mee om het 'ver' weg te halen)

Zoals kjcm zegt komt veel stro uit Frankrijk (en hier ook uit Denemarken), als het blijkbaar de moeite is om stro verder weg te halen, geld voor hooi wellicht hetzelfde??

Dat is wel een heel goed idee, maar dan moet je meer mensen hebben....dan moet je zeker zijn dat je het met bv 4 mensen kan doen, dat ze ook zeker weten afhalen. het lossen zou bij mij kunnen, maar als die mensen niet komen opdagen, heb ik een groot probleem.. :D Of we moeten bokthooitopics gaan maken, net zoals met de strokorrels.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:00

het hooi wordt bij ons in grote balen geperst, zo'n 500 kilo.
het persen en wikkelen kost door een loonwerker gedaan zo rond 20€, dan de (kunst)mest, maaien,schudden en weerzen er nog bij zal je zo rond de 40 a 45€ komen. er vanuit gaande dat er zo'n 20 kleine baaltjes uit kunnen, zit je op ongeveer 2.25€ per baaltje. en dan gaan we er vanuit dat we minimaal een ton hebben en dat zijn dan de kosten om het te produceren, heb je t nog niet over de opslag of het brengen.........

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:07

kjcm schreef:
het hooi wordt bij ons in grote balen geperst, zo'n 500 kilo.
het persen en wikkelen kost door een loonwerker gedaan zo rond 20€, dan de (kunst)mest, maaien,schudden en weerzen er nog bij zal je zo rond de 40 a 45€ komen. er vanuit gaande dat er zo'n 20 kleine baaltjes uit kunnen, zit je op ongeveer 2.25€ per baaltje. en dan gaan we er vanuit dat we minimaal een ton hebben en dat zijn dan de kosten om het te produceren, heb je t nog niet over de opslag of het brengen.........

dan zit je aan kostprijs dus rond de 120 euro per ton. Ik weet niet waar je woont? Misschien maakt dat nog wat uit.
Ik heb de helft van m'n hooi van een lokale loonwerker; voor ong. 120 euro per ton; kan me niet voorstellen dat hij ons zo aardig vondt dat ie het voor de kostprijs verkocht heeft ;-)
Voor 50 euro heeft ie 5 ton gebracht.
Voor de andere helft betaal ik iets minder, dat komt uit een natuurgebied, alleen licht bemest en van kennissen van de mensen waar ik de paarden heb staan. Die trekt ons het vel niet over de oren, maar moet er zelf nog steeds wel een klein beetje aan verdienen. Hier hebben we het zelf met de platte wagen opgehaald.

@Russel; het is wat organisatie, maar als je 5 of meer paarden bij elkaar zou hebben, moet het bijna wel rendabel zijn lijkt me?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-10 23:14

onzin eerste snee was hier 2 weken later maar de opbrengst was 11/2X zoveel als ander en van super kwaliteid.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 00:44

@jolo, wij ziten vlak onder alkmaar (n-holland dus) en we rekenen de kosten voor t maaien e.d. niet, dat doen we zelf.
de balen zijn ook voor eigen gebruik, de voersnelheid is hoog genoeg met zo'n 3 a 4 balen per week.
maar als je de grote balen wilt verkopen en je zou rond de 40 a 45€ vragen wordt je al snel als gek betiteld omdat je teveel zou vragen.
ik hoor verhalen dat ze dus voor 35€ verkocht worden. dan zit je dus flink in de min als je al je uren zou gaan rekenen.......

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:50

@kjmc; weet niet of je mijn posts bedoelde? maar jouw balen zijn wel zwaarder dan die ik voor de paarden heb.
Ik betaal voor 350 kg balen bij de een 35 euro en de ander 40 euro, da's 100 en 115 euro per ton.
Ik kan me voorstellen dat niemand de 500 kg balen die jij noemt voor 35 euro zou willen verkopen. Als je balen echt 500 kg zijn, moeten mensen niet klagen voor 45 euro ;-)
Is makkelijker om per ton te praten, een baal(tje) kan nog wel eens verschillen van persoon tot persoon.

Nu ik je bericht nog eens lees; volgens mij neem je 80 a 90 euro per ton kostprijs? (zit die 20 euro voor de loonwerker bij de 40 a 45 in?). Dat klopt denk ik wel. Voor de koeien wordt bij ons ook zelf gehooid (alleen loonwerker voor plastic; betaalden vorig jaar ong. 15 euro), denk dat we ook richting die prijs komen.

maar als ik hier dan berichten zie van boven de 200 euro per ton of 4 euro voor een klein baaltje, pfffff. Da's echt veel.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 09:54

Ik heb nu grote ronde balen [400kilo?] vers kuil en betaal er 32,50 voor incl. het brengen.Is heel goed vers spul.

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:14

Nou is kuil vaak wel meer en goedkoper verkrijgbaar. Kan ook de 2de of 3de snede, kort gras zijn.
Niks mis mee voor onze koeien, maar voor de paarden wil ik perse 1ste snede, lang en grofstengelig hooi hebben.

kjcm

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:26

kleine baaltjes is natuurlijk veel meer werk, ergo hogere kosten. alleen al het feit dat je ze (vaak) met de hand moet pakken, iig het lossen al. %)

wij deden voorheen ook kleine baaltjes, weet alleen niet meer wat dat kostte om te persen, volgens mij iets van 60cent ofzo per baaltje. maarja, komt geen plastic omheen dus heb je echt alleen het persen. de grote balen bij ons zijn de vierkante balen, echt wel 500kg. makkelijker ook te voeren dan de ronde balen, die moet je afwikkelen en de vierkante zitten plakken in net als bij de kleine baaltjes. de voersnelheid is bij ons ook hoog genoeg voor een zo grote baal.

dit jaar hebben we super hooi, ik zeg bewust hooi en geen kuil of voordroogkuil want dat het de baal in ging (1e snee) was het zeker 90%droog, superspul! *D

Jolo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:35

kjcm schreef:
kleine baaltjes is natuurlijk veel meer werk, ergo hogere kosten. alleen al het feit dat je ze (vaak) met de hand moet pakken, iig het lossen al. %)

Klopt helemaal, maar die 4 euro?! ik zou eerder denken aan 2,25 / 2,50 zoals hierboven ook vaak genoemd is.

kjcm schreef:
dit jaar hebben we super hooi, ik zeg bewust hooi en geen kuil of voordroogkuil want dat het de baal in ging (1e snee) was het zeker 90%droog, superspul! *D

Ken 't helemaal! wij hadden vorig jaar supermooi droog spul en dit jaar weer! Ben de paar laatste balen van vorig jaar aan het voeren en is zo mooi droog dat het zelf met dit warme weer lang genoeg goed blijft (doe ong. 2,5 week met een baal nu)

Ik heb inderdaad de ronde balen, iets lichter dan die grote van jou en afwikkelen is een beetje gedoe, maar kan er wel mee uit de voeten. Altijd fijn als dat spul weer binnen is voor een jaar :)

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-10 12:42

Ik heb niet alles doorgelezen, maar er is zeker schaarste aan hooi/kuil. Maar deze herfst komt er vast en zeker ook een schaarste aan mais...
Prijzen die nu normaal zijn is 50 euro voor een wikkelpak van 160.
Dus de TS zat nog niet zo verkeerd met die prijzen...