bijdrage voor verzorgen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:49

Somebitch schreef:
Ik vind het toaal niet vaag, ooit een eigen pony / paard gehad. Misschien snap je het dan wel?

Ik vind deze opmerking echt super onaardig

Voor mij is het ook vaag dat mensen geld vragen omdat ze zelf de tijd niet hebben om voor hun paard te zorgen. Wees blij dat je iemand kan vinden die je vertrouwt om voor je beestje te zorgen. En als je alleen maar geld vraagt omdat je zeker wilt weten dat iemand komt zou ik heel hard op zoek gaan naar een andere verzorgster.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:51

Brainless schreef:
Ik heb 2 jaar lang iemands paard bij mij in de wei gehad.

Mijn bijrijdster betaald niets, mag mijn paard/trailer/spullen gebruiken. Ze hoeft niet te mesten ed.
Ze mag alle dagen rijden als ze wilt.
Op dit moment gebruik ik hem niet en staat er alleen voor haar.
Heel soms gebruik ik hem om "les" op te geven aan mijn nichtje.

Ik heb mijn bijrijdster een jaar lang naar de manege gereden, gewoon omdat ik dat ook leuk vond.
Een vriendin van mij neemt al jaren haar collega mee naar het werk.
Ik neem kinderen van een ander mee naar zwemles/paardrijles/dansles zonder daar wat voor te vragen. Ik rij toch al.

Ja, maar normaal gesproken kun je dan verwachten dat andere jou op die manier ook helpen...
Dus als jij die kinderen mee neemt naar zwemles/paardrijles/dansles, dan bieden die ouders over het algemeen genomen (als ze goed zijn opgevoed) ook aan om jouw kind mee te nemen. En als het niet uitkomt omdat zij werken rond die tijd, dan is het algemeen fatsoenlijk dat die ouders jou daar wel op 1 of andere manier voor bedanken. Het is in veel gevallen wel belangrijk dat er een bepaalde mate van wederkerigheid is.

Wat betreft het verhaal van Lielle:
Ik heb ook jaren paarden van anderen bijgereden, ook een aantal mee gelest (op eigen kosten) en op wedstrijden uitgebracht (op eigen kosten). Bij sommigen werden de ijzers door de eigenaar vergoed en geregeld, bij anderen had ik ze zelf moeten betalen als ik ze onder wilde.
Bijdragen in onderhoudskosten heb ik ook niet gedaan omdat ik al een eigen pony had en er genoeg mogelijkheden waren om zonder kosten te rijden en in onze regio je soms zelfs dingen vergoed krijgt als je een paard voor iemand uitbrengt, zoals je startkaart, of je lessen, of in sommige gevallen zelfs een bedragje per keer of maand trainen. Als je gratis leuke paarden kunt rijden, dan heeft dat natuurlijk de voorkeur boven betalen.

Maar zouden er geen leuke gratis paarden zijn en ik zou moeten kiezen tussen een leuk bijrijdpaard waar ik veel mee mag en een kleine bijdrage, of het moeten aanschaffen van een (inmiddels) 3e eigen dier, dan is die kleine bijdrage misschien wel aantrekkelijker omdat ik dan niet de totale eindverantwoordelijkheid heb, de risico's van ongeschiktheid niet hoef te dragen en als het niet klikt of vastloop met dat paard, ik dan gewoon kan bedanken en met goed fatsoen vertrekken en een ander paard gaan rijden.
Het is het afwegen van belangen, voors- en tegens.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:56

ilse86 schreef:
maar ff voor de goede orde. ik rij minimaal een kwartier heen en een kwartier terug naar mijn paard. zou de eigenaar mij dan kilometervergoeding meoten betalen?

Als jij goed genoeg bent, zou dat best wel eens kunnen. Ik heb een paard voor iemand gereden waar ik inderdaad voor betaald werd.

Citaat:
@ Lielle
Laat mij maar kortzichtig zijn dan. Zij wil dat ik ongeveer op haar niveau kom en help met het beleren van de jonge paarden. Daarvoor neem ik prívélessen die mij wekelijks 30 euro per uur kosten. Dus néé, ben geen profiteur die alleen maar de lusten op zich neemt. :)

je betrekt puur op je eigen situatie. Kijk eens naar het leerpaard voorbeeld dat ik aanhaalde. Vind je het dan nog raar om een bijdrage te vragen.

@Joyce B, ik kan me helemaal in jouw verhaal vinden.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:57

@Joyce
Door "heel erg bedankt" te zeggen!
Beide moeders hebben geen auto en 1 heeft een nog een baby, dus kan ook niet even op de fiets mee.

Maar ik ben dan ook anders opgevoed. Je doet dingen voor een ander (als het kan) zonder wat terug te hoeven verwachten.
Er zijn ook wel (andere) ouders die mijn zoon een tijdje meenamen, die wilde ook niets hebben (alleen "bedankt" en hun reactie was dan "wij vinden het leuk/fijn wat voor je te kunnen doen).
Je krijgt niet altijd 1 op 1 terug wat je geeft.
Het kan zijn dat je voor de 1 veel doet, maar dat via een ander weer terug krijgt.

Lielle

Re: bijdrage voor verzorgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:59

'heel erg bedankt' of een bloemetje/wat lekkers, iig een teken van dank. Dat vind ik echt niet meer dan normaal, en het hoeft zeker niet altijd financieel te zijn. Maar gewoon voor vanzelfsprekend aannemen, vind ik onfatsoenlijk.

dodyg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:00

@ FZ_Lin: ja dat bedoel ik maar en ze hebben toch teminste het idee van een eigen paard te hebben zonder er even op te rijden en weer naar huis te gaan

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:03

Dus alleen als ik goed genoeg zou zijn, zou ik niet hoeven betalen. Ook als ik wel goed voor het paard zou zijn, maar nog geen Z niveau heb bijvoorbeeld? Vind ik een beetje vreemd. In mijn situatie ben ík gevraagd als bijrijder. zal dan ook niet betalen.

ik betrek het niet puur op mijn eigen situatie. ik zie genoeg mensen die ook paarden van anderen rijden en verzorgen omdat de eigenaar er niet meer voor kan/wil zorgen. Als iemand te "lam" is om zijn eigen paard nog te rijden en te verzorgen, vind ik niet dat daar een vergoeding tegenover hoeft te staan. Ook al heb je niet het niveau van de eigenaar.

Tuurlijk vind ik wel dat de bijrijder het moet waarderen dat ie mag rijden. Maar in mijn ogen uit die dank zich vooral in het goed zijn voor het paard en zorgen dat dat dier geen aandacht tekort komt.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:03

Musjes schreef:
Somebitch schreef:
Ik vind het toaal niet vaag, ooit een eigen pony / paard gehad. Misschien snap je het dan wel?

Voor mij is het ook vaag dat mensen geld vragen omdat ze zelf de tijd niet hebben om voor hun paard te zorgen. Wees blij dat je iemand kan vinden die je vertrouwt om voor je beestje te zorgen. En als je alleen maar geld vraagt omdat je zeker wilt weten dat iemand komt zou ik heel hard op zoek gaan naar een andere verzorgster.

Misschien komt het onaardig over maar zo bedoel ik het niet hoor. Als je een eigen paard of pony hebt of gehad hebt kan je je daar 'vaak' wel in vinden. :j

Soetekind

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:04

Als je nou een paard heb waar je alles ongeveer al mee hebt gehaald, dan is het toch mooi dat je het paard kan houden en dat er iemand op rijdt.
Voor mij persoonlijk ben ik heel gehecht aan mijn oude wedstrijd paard maar focus ik mij op mijn jonge dieren.
Deze persoon die dan op mijn oudere merrie rijdt kan weer heel veel van het dier leren. Dus dat heeft niks te maken met tijd, of met geld vragen. Je laat iemand juist meeprofiteren om te leren van je paard. Als je naar de gemiddelde manege gaat leer je heeeel wat minder en betaal je in verhouding heeel wat meer dan 50 60 euro in de maand.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:05

Lielle schreef:
'heel erg bedankt' of een bloemetje/wat lekkers, iig een teken van dank. Dat vind ik echt niet meer dan normaal, en het hoeft zeker niet altijd financieel te zijn. Maar gewoon voor vanzelfsprekend aannemen, vind ik onfatsoenlijk.

Dat bedoel ik...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:06

maar somebitch... ik vraag mij af waarom je zo'n paard aanhoudt als je geen tijd ofzo meer hebt. en als er dan iemand komt die ervoor wil zorgen dan om geld vraagt. ik begrijp het niet zo goed.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:08

Omdat ik me best voor kan stellen dat je voor een bijrijdpaard kan betalen. Als jij alles mag met het paard van wedstrijden tot aan op vakantie gaan met het paard en van alle facilliteiten gebruik maakt, verder geheel vrijgelaten wordt en altijd wanneer je wilt kan komen nou dan mag daar best wel een vergoeding voor open staan lijkt me zo.

Waarom zou je je paard verkopen als je 3 dagen bijvoorbeeld in de week geen tijd er meer voor hebt maar je dat paard al een aantal jaren hebt, nou denk niet dat verkopen zo makkelijk is hoor in die situatie. Als jij het nog kan betalen en het paard hoeft niet persee gereden te worden maar je wilt iemand een plezier doen.. Nou ik kan er in komen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:09

@ilse, dat zeg ik toch niet. Je vroeg of jij kilometervergoeding moest krijgen omdat jij dat paard kwam rijden. En daarvan zeg ik dat dat best kan, als je goed genoeg bent.

Laat ik het zo zeggen. Ik heb op dit moment geen gebrek aan paarden om te rijden, zowel van onszelf als van iemand anders. Maar als ik een echt (eventing) leerpaard aangeboden zou krijgen, zou ik daar met alle liefde een (deel van) de kosten van voor mijn rekening nemen. En in een geval dat ik gevraagd word om een paard voor iemand op te leiden, zie ik dat eerder andersom. En in beide gevallen neem ik dus de zorg voor het paard volledig over.

Jij gaat er steeds vanuit dat het gemakzucht is van de eigenaar, die een bijrijder zoekt. Dat hoeft helemaal niet aan de orde te zijn. Iemand die zijn ervaren wedstrijdpaard terug trekt uit de sport, kan er ook voor kiezen deze als weiversiering in te zetten, en zoals ik al zei scheelt dat aanzienlijk in de kosten. Qua grove schatting praat je dan toch al gauw over zo'n 150 euro in de maand (stalling, voer, evt ijzers). Als bijrijder vind ik het dan niet vreemd dat je een deel van die extra kosten voor je rekening neemt.

@tinaaz, exact!

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:12

naja ik ben iig blij dat ik niks hoeft te betalen :D ik ga weer aan t werk.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:13

Ik ga ook nog naar mijn paardjes (bijrijdster moet helaas werken vandaag hahahaha).

Desperado_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:16

Ik betaal voor een draver die ook goed galop kan, 60,- per maand, voor (nu) 5 dagen idw, ivm zwangerschap eigenaresse.
ik mag met haar naar buiten,rijden,wedstrijden alles eigenlijk.. moet wel 1 dag in de week mesten.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:21

Als je (wedstrijden) rijdt op en verzorgpaard is dat niet alleen in het voordeel van de verzorger. Het paard en uiteindelijk de eigenaar worden er dus ook beter van! De verzorger steekt tijd in je paard wat jij niet kan bieden en helpt jou dus eigenlijk. Ik vind , als je het terecht bekijkt, dat de verzorgster eigenlijk werkvoor je verschaft en dus betaald zou moeten worden. Gezien beide partijen blij worden moet het dus lekker vrijwillig blijven. Dit is mijn mening in ieder geval :o
Ik heb een eigen pony gehad met verzorgsters, deze hoefde niets te betalen. Toen ik het paardje niet meer kon onderhouden heb ik zze gevraagd om mee te betalen. De verzorgsters konden dit ook niet dus heb ik haar helaas moeten verkopen.
Ik rij nu op een stal. Ik help daar met het verzorgen van alle paarden. Mocht de eigenaar mij vragen om mee te betalen met bv het kracht voer of de smit, zou ik daar persoonlijk geen bezwaar tegen hebben.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:22

wel grappig dat er hevig door gedisscussieerd wordt terwijl sommige mensen absoluut géén begrip kunnen opbrengen voor de andere kant van de zaak.

ben blij dat ik niet zo vastgeroest zit op 1 idee w.b.t. deze zaak :) Ik snap beide :j

Musjes schreef:
Somebitch schreef:

Deze opmerking is niets onaardigs aan :n toen ik alleen maar bijrijder was, wilde ik ook voor een duppie op de eerste rij zitten, en vond het ook gewoon een wederdienst, ik hielp toch immers iemand? toen kwam ik ergens en die vroegen wel een bijdrage, nouja goed, had een paard alle dagen van de week voor mezelf en ze was nog leuk ook! dus toen ben ik gaan betalen. Dat ging ook onder het mom van, als we iemand laten betalen trekken we toch betrouwbaardere mensen aan.

Nu is ze van mij en bekijk ik de zaak heel anders. Dus ja, als je ooit je eigen paard hebt, (na een periode van bijrijder zijn) kan je deze situatie gewoon veel beter van 2 kanten bekijken :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:24

No_No schreef:
Als je (wedstrijden) rijdt op en verzorgpaard is dat niet alleen in het voordeel van de verzorger. Het paard en uiteindelijk de eigenaar worden er dus ook beter van! De verzorger steekt tijd in je paard wat jij niet kan bieden en helpt jou dus eigenlijk. Ik vind , als je het terecht bekijkt, dat de verzorgster eigenlijk werkvoor je verschaft en dus betaald zou moeten worden. Gezien beide partijen blij worden moet het dus lekker vrijwillig blijven. Dit is mijn mening in ieder geval :o

dat is dus bepaald niet altijd zo. Het geval van het leerpaard dat ik eerder noemde is een voorbeeld waar bij de eigenaar geen voordeel heeft van het rijden van wedstrijden door de bijrijder.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:24

^^ Zo bedoelde ik het inderdaad. :j

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:44

Lielle schreef:
No_No schreef:

dat is dus bepaald niet altijd zo. Het geval van het leerpaard dat ik eerder noemde is een voorbeeld waar bij de eigenaar geen voordeel heeft van het rijden van wedstrijden door de bijrijder.

Mijn merrie is al Z1 geklasseerd geweest met winstpunten, iemand moet dus al zeer ervaren zijn wil die er nog een plusje op rijden.
Wel kan ze als leerpaard dienen (heb ik haar voor gekocht voor mijzelf) daar wordt het diertje niet beter van, ik ook niet, pas als iemand haar gelijk Z1 kan starten en door rijdt naar de Z2 + 6 i.v.m. sportpredikaat worden ik en het paard er beter van... En daar wil ik gerust in investeren als eigenaar...

DeadxStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:50

pmarena schreef:
Ik blijf het frappant vinden dat veel mensen niks willen bijdragen in de onderhoudskosten van het paard waar ze mee mogen omgaan.

Ik snap het idee heel goed hoor , je ziet de tijd die je erin stopt als een dienst aan de eigenaar met als beloning dat je op het beestje mag rijden.

En dan een opsomming van wat je allemaal wel niet voor het beestje doet...DUS je wilt er niet voor betalen.

Snap ik helemaal +:)+

Maar hoe denk je dan dat dat gaat als je een eigen paard hebt :?

Dan moet je dat alles OOK allemaal doen , en TOCH moet je flink betalen voor het onderhoud van het paard. EN dan nog eens , dat je dat in principe 7 dagen in de week moet doen.

Dus als je de mazzel hebt van een fijn verzorg / bijrijdpaard (omdat je zelf geen eigen paard kan of wil hebben) dat je bvb. 3 dagen in de week "doet" , dan mag je toch ook wel een deel meebetalen :)

En dat is het hem dus juist, degene die een verzorg/bijrijd paard hebben, hebben vaak geen eigen paard. Dus vind dat een rare vergelijking.. Een eigen paard kan je niet met een verzorgpaard vergelijken vind ik.. Zoals hier al gezegd weer, meestal heb je er verder niks over te zeggen. Wil de eigenaar het paard verkopen, gebeurd dat toch wel. Ook al betaal je een bijdrage, daar heb je niks over te zeggen!

Tuurlijk zou ik een eigen paard willen, maar daar heb ik het geld niet voor, en de tijd niet.
Dus áls ik al een paard zou kopen, zou het dom van mezelf zijn aangezien ik weet dat ik niet genoeg geld+tijd heb.
Dan kan ik toch niet aan iemand anders gaan vragen om een bijdrage? Zo denk ik erover.. Bij volpension kan ik me er nog íets bij voorstellen, maar als je ook zelf moet mesten e.d., dan echt niet!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:55

Als jij een verzorg / bijrijdpaard hebt is dat op die dagen dat jij hem "doet" een soortemet van eigen paard. Dan mag je ook best een fractie van de kosten betalen die bij een "eigen paard" horen.

Je hebt niet alle kosten , maar ook niet alle risico's en ook niet alle rechten inderdaad. Lijkt me logisch. Wil je alle rechten , dan zul je ook zelf alle kosten en risico's moeten nemen , zelf in de buidel tasten en een paard kopen , en daar zelf 7 dagen in de week voor zorgen en betalen ipv. nu lekker bvb. maar 3 daagjes er naar om hoeven te kijken en je er voor de rest totaal geen zorgen over hoeven te maken :)

Dus het staat gewoon allemaal keurig in verhouding tot wat je krijgt , als je een bijdrage in de kosten betaald :j

Ik vind het echt heel erg dat mensen blijkbaar niet op waarde kunnen schatten wat ze nu eigenlijk krijgen. Een fractie van de kosten is al teveel gevraagd en "onredelijk" :n
Laatst bijgewerkt door pmarena op 02-02-10 15:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Musjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:56

@loesje88, quote lukt even niet :)

** Deze opmerking is niets onaardigs aan :n toen ik alleen maar bijrijder was, wilde ik ook voor een duppie op de eerste rij zitten, en vond het ook gewoon een wederdienst, ik hielp toch immers iemand? toen kwam ik ergens en die vroegen wel een bijdrage, nouja goed, had een paard alle dagen van de week voor mezelf en ze was nog leuk ook! dus toen ben ik gaan betalen. Dat ging ook onder het mom van, als we iemand laten betalen trekken we toch betrouwbaardere mensen aan.

Nu is ze van mij en bekijk ik de zaak heel anders. Dus ja, als je ooit je eigen paard hebt, (na een periode van bijrijder zijn) kan je deze situatie gewoon veel beter van 2 kanten bekijken :) **

Ik heb een eigen paard, en laat mijn verzorgster niks betalen, en mag het best een onaardige opmerking vinden :) Somebitch heeft al gezegd dat zij het niet onaardig bedoelde. Soms is het lastig om in te schatten hoe iets gelezen moet worden.

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 15:57

@ Joyce B:
Dat bedoel ik ook. Je bekijkt toch of de betreffende verzorger wel iets toevoegd voor jou? Ik laat niet iemand mijn pony verzorgen waarbij het niets toevoegd.. Voor de een is het dat je paard op een beter niveau komt of blijft, voor de ander dat het beestje leuk beweging krijgt en vertroeteld word. Ik neem aan dat niemand wil dat zijn paardje er achteruit op gaat, daar selecteer je toch op? Daar is een bijdrage geen garantie voor neem ik aan. Ik kan me voorstellen dat mensen een nare ervaring hebben met verzorgsters en dan wel een bijdrage vragen met na verloop van tijd de bijdrage laten vervallen al blijkt dat alles goed zit.
Maar goed, dit is gewoon mijn mening..