Waarom kies jij voor je paard op stal?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

S_uus

Re: Waarom kies jij voor je paard op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 00:25

O,ja vergeten bij te vertellen.
Asra geeft niet heel veel om de wei, in Beckum stond ie dus echt uren, en na 2uur staat hij al bij het hek te kijken.
Hoef hem ook echt niet in de regen te laten staan.

Luna moet vast staan, dus ik gooi hun liever lekker met z'n 2en los in de grote binnenbak, kan Luna ook nog eens echt d'r benen strekken, en met dit weer scheeld me dat een pony met mogelijke zware zandkoliek aanvallen en het scheeld zandweg :)

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:04

Ntlie_ schreef:
Interessant topic. :j

Mijn pony staat overdag de hele dag buiten, met slecht weer op een grote paddock en met goed weer op de weide. 's Nachts gaat ze op stal.
Waarom? Omdat er geen schuilstal bij de paddock of weide is en de staleigenaar écht geen zin heeft om midden in de nacht zijn bed uit te komen om mijn pony binnen te zetten als het is gaan regenen.. :+
Dus eigenlijk staat mijn pony 's nachts op stal voor zowel haarzelf (ze blijft lekker droog en ze heeft een warm/zacht bedje stroo) als voor mij/de staleigenaar. (ze hoeft niet midden in de nacht naar binnen als het begint te regenen)

Als er een goede schuilstal was geweest, had ze voor mijn part 24/7 buiten mogen blijven.

Een paard is niet van suiker, die kan heus wel tegen regen, sterker nog bij ons hebben ze 2 schuilstallen en als het regent staan ze................................... juist NIET in de schuilstal maar gewoon in de regen!
Alleen bij echt hele erge kou en ooster wind willen ze er nog wel eens in gaan schuilen...

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:07

19LindA83 schreef:
Ntlie_ schreef:
Interessant topic. :j

Mijn pony staat overdag de hele dag buiten, met slecht weer op een grote paddock en met goed weer op de weide. 's Nachts gaat ze op stal.
Waarom? Omdat er geen schuilstal bij de paddock of weide is en de staleigenaar écht geen zin heeft om midden in de nacht zijn bed uit te komen om mijn pony binnen te zetten als het is gaan regenen.. :+
Dus eigenlijk staat mijn pony 's nachts op stal voor zowel haarzelf (ze blijft lekker droog en ze heeft een warm/zacht bedje stroo) als voor mij/de staleigenaar. (ze hoeft niet midden in de nacht naar binnen als het begint te regenen)

Als er een goede schuilstal was geweest, had ze voor mijn part 24/7 buiten mogen blijven.

Een paard is niet van suiker, die kan heus wel tegen regen, sterker nog bij ons hebben ze 2 schuilstallen en als het regent staan ze................................... juist NIET in de schuilstal maar gewoon in de regen!
Alleen bij echt hele erge kou en ooster wind willen ze er nog wel eens in gaan schuilen...

Was toen mijn pony 24/7 buiten stond in Nederland precies hetzelfde. Stortbui? Gewoon buiten hoor. Ze hadden een stenen inloopstal volledig overdekt en rondom dicht, dus alleen een open ingang. Ze stonden er alleen in de zomer in, te schuilen voor de zon.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:08

Alles is bij mij nog spek en de spekglad, baal als een stekker, mijn paarden zijn helemaal niet gewend om zolang op stal te staan, grrrr, r*twinter.
Ze staan in de winter 's avonds/'s nachts op stal, omdat ze vaak in de namiddag gereden worden (lees: flink getraind) en dan kunnen ze op stal opdrogen. Bovendien heb ik niet genoeg land bij huis (eigenlijk alleen een zandbak) en wil de boer geen hele kudde paarden op de wei in de winter.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:10

OK mijn paard staat binnen voor mijzelf. Wat is daar mis mee?
Ik kan een doorweekt paard niet poetsen en dus ook niet rijden.

Overigens heb ik niet de indruk dat ze tekort komt. Ze gaat overdag naar buiten van ca. 8 tot 4. Nu met die sneeuw en vorst niet, dan gaan ze maar een paar uurtjes. Trouwens, ook dat is niet zonder risico; ze heeft al koliek van sneeuw-eten gehad.

N.B. ik heb haar ook half geschoren, da's ook puur voor mij, omdat ik haar zonodig moet rijden in de winter en met een dikke vacht kan ze dan haar warmte niet kwijt... :+

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:22

Als mijn paarden doorweekt zijn (en onder de modder) "gooi" ik er een emmer water overheen.
Als ze droog zijn poets is ze ook niet intensief (alleen de plekken onder het tuig).

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 14:41

Brainless schreef:
Als mijn paarden doorweekt zijn (en onder de modder) "gooi" ik er een emmer water overheen.
Als ze droog zijn poets is ze ook niet intensief (alleen de plekken onder het tuig).

Ik heb al eens de rug kapot gereden omdat ik een kletsnat paard niet schoon kreeg. :oo vind ik geen optie!

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 15:47

Een nat paard zadelen is niet zo erg, het gaat om het zand dat zich zo lekker tussen de haren verbergt en dan gaat schuren. Daar kun je idd een rug mee kapot rijden.

Elliinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:39

Haha, omdat het bij ons niet anders kan.,
Anders stond hij wel lekker buiten.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 17:51

mijn paard staat overdag in de wei en snachts op stal. ze komen nu buiten tot een uur of 3 en zomers vanaf smorgens 7 tot s avonds half 10... als ze zich in de zomer niet laat pakken in de wei mag ze gewoon buiten blijven staan. maar er staan zon 30 paarden op stal en in 3 groepen op de wei, als ze 24/7 buiten staan is dat niet handig met voeren.. kan van de stal eigenaar niet verwachten dat hij ze binnen en buiten blijft zetten ivm voeren ;) en ik vind het ook een fijner idee dat ze snachts binnen staat idd ivm toezicht. heb het al eens mee gamaakt dat een paard snachts schrikt door de draad gaat is en verdronken in de sloot :(
tuurlijk kan overdag ook gebeuren maar dan loopt er regelmatig iemand langs de wei die het in de gaten houdt ;)

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 18:12

In natte periode doe ik voornamelijk grondwerk met mijn paard. Dan is er bij ons toch niet te rijden in de beide bakken, dus moet ik iets anders verzinnen. :+
Daarbij doe ik mijn paard weer geen plezier door in de nattigheid te gaan rijden. En ik mezelf ook niet trouwens. Valt allemaal best mee, met hoe vaak dat echt gebeurt. Die vorst was lastiger, want als de grond keihard is, kan ik ook niet grondwerken. :D
Dus mijn paard heeft vooral veel buiten gestaan deze winter en niet veel gedaan. ;)

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 19:25

Voor mij ligt dat anders; ik heb een manege op een paar honderd meter afstand waar ik zo naartoe kan.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:26

mijn pony staat overdag buiten en 's nachts binnen. waarom? omdat er hier in de buurt geen pensionstallingen te vinden zijn waarbij ze 24/7 naar buiten mogen. en als dat al mocht, dan doet de gemeente weer moeilijk dat er geen schuilmogelijkheden gebouwd mogen worden. en als mijn pony totaal geen schuilmogelijkheid heeft doe ik hem 's nachts niet zonder toezicht naar buiten.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-10 23:37

Mijn paard staat zomers de hele tijd buiten. Weer of geen weer. Hoewel ze wel naar binnen komen met aanhoudende regen, omdat ze anders dag en nacht in de natte drek staan. Het weiland wordt erg snel nat.

Nu staat hij van ongeveer 9/10 uur in de ochtend tot 4/5 uur savonds buiten en daarna op stal. Dit is vooral omdat mijn paard op een manege gestald staat. Het is niet handig als klanten hun paard in het donker uit een blubberige of besneeuwde wei moeten plukken.
Ook zijn ze niet allemaal even winterhard en zijn er 2 geschoren. Daarbij dan nog het weiland wat bij 1x dooien een heuze modderpoel is en tja, dan zet je de paardjes toch maar weer binnen.
Mijn paard is bij de vorige eigenaar gewend om altijd buiten te staan. Ik denk dat het voor hem ook alleen maar lekker zou zijn, mits hij ergens kan schuilen tegen de wind en een stukje op droge ondergrond zou kunnen staan.

maroucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:19

de paarden staan bij ons:

swinters overdag buiten in het paddock en snachts binnen.
zomers 24.7 op het land.

ik heb er vrede mee, al zou ik het prettiger vinden als ze zomers ook binnen zouden staan snachts

ATE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:26

ik sta binnen met vele andere paarden bij ons kunnen ze echt niet op het land in de winter
en zomers dan staat hij dag en nacht buiten mits het weer het toelaat we hebben land wat erg laag ligt dus als weekje regend zak je tot je knieen weg
ja we wonen niet allemaal in een provincie waar erg veel land is
maar geloof me mijn paard is er echt niet minder door hoor

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:35

Hoe doen de 24/7 buiten in de zomer mensen dat met de dazen? Bij ons lopen de paarden noodgedwongen 's nachts buiten, omdat ze overdag worden lek geprikt. Als je ze dan buiten zet staan ze binnen 2 minuten weer bij het hek...

Nou zijn er wel wat mooie grote bomen rondom de wei en die zijn ook nodig voor de schaduw alleen ze trekken wel heel veel vliegen aan.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 16:44

Helaas staan mijn pony's dag en nacht op stal. Ze kunnen maar 1 tot 3 uur buiten per dag en dan alleen als de padok geen bagger bak is. Het liefst zou ik ze de mogelijkheid geven om dag en nacht te kiezen waar ze staan. Dus een uitloop stal met zand padok en weitje. Maar kan niks in de buurt vinden. Het zijn 2 hengsten, castreren is uit den boze, zijn dekhengsten. De jongste moet in de zomer beschut/binnen staan ivm zonnesteek gevoeligheid. Anders is ie weer lange tijd ziek.

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:22

Mijn paard is 2 weken geleden van stal verhuisd en is van 24/7 naar overdag buiten en 's nachts binnen gegaan. Die overgang is heel goed gegaan, hij gedraagt zich heel rustig op stal en lijkt het naar zijn zin te hebben met zijn nieuwe weidegenootjes. Ik geniet vooral van mijn paard dat 's nachts lekker binnen staat en dat ik nu de beschikking heb over een binnenbak.
Mijn paard gaat op dit moment samen met 1 vriendje overdag naar buiten. De andere paarden op mijn stal staan al een paar dagen binnen door de sneeuw (allemaal ijzers, die van mij is ijzerloos).

Mariekyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 17:25

mmijn paard staat s'nachts op stal. niet voor het paard en ook niet voor mezelf, maar omdat de eigennaar van stal liever heeft dat ze binnen staan anders lopen ze weiland kapot. mja ik heb liever dat hij 24/7 buiten staat.

Jeff_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-10 18:50

's nachts op stal, overdag lekker buiten!

Dit vind mijn vriendin de beste combinatie, en voor haar zelf ook het makkelijkste. Soms gaan ze ook pas na het rijden naar buiten ('s zomers), en soms komen ze iets eerder naar binnen voor het rijden ('s winters).. ;)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:19

Ik heb er bewust voor gekozen om mijn merrie op stal te zetten. Deels voor haar(omdat zij over iedere omheinig springt. Geloof me...Hoogte van de omheining maakt niks uit...grrr) en deels voor mijzlef, omdat ik dus niet lekker zit als ik weet dat ze er iedre moment weer overheen springt.
Van de zomer ga ik toch proberen haar op een land te zetten met veel water er omheen als omheinig. Hopelijk houdt dat haar wel tegen. Zelf zet ik haar wel vaak genoeg lekker los in de binnenbak, maar datr kan natuurlijk niet de gehele dag. Zeker niet in de winter, want dan wil bijna iedereen in de binnenbak rijden met dit weer.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:20

ik heb ervoor gekozen ze in de winter binnen te zetten vanwege de modderige wei,
zodra het weer het toelaat gaan ze ook direct weer terug de wei op,

StalVentjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-10 13:24

Mijn paard staat dag en nacht binnen in de winter, niet omdat ik dit wil maar omdat mijn paard gewoon niet buiten wil staan. Ze blijft maar langs het hek heen en weer rennen en gaat er nog net niet over heen. Ze staat wel eens met heel mooi weer buiten dan gaat het een uurtje. In de zomer staat ze wel dag en nacht op het land en dat gaat prima sinds een jaar. Daarvoor ook nooit.

LiannePaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-10 21:27

Ik zelf vind het persoonlijk een beetje eng om een pony savonds buiten te staan.
Een vriendin van mij heeft 1x meegemaakt dat er kinderen opeens in de wei van de pony stonden?
En het gevoel dat iemand zomaar bij je pony kan zijn zonder toestemming?