). Nooit last van mok of iets. Wel heel gelukkige paarden! Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
). Nooit last van mok of iets. Wel heel gelukkige paarden! liljebo schreef:thanx....
ff voor superwomen... ook warmbloedpaarden kunnen het prima naar hun zin hebben buiten met onbeperkt hooi en vaste kuddegenoten.
Van warmbloeddravers wordt ook gezegd dat ze wat vacht betreft niet geschikt zijn als buitenpaard.
En toch voelt amber zich heerlijk zo. En zij is toch echt een warmbloeddraver, die vroeger altijd nachten en dagdelen op stal stond en dekens droeg.
probleem bij de mijne is dat vanaf ze buiten gaat ze maar constant ligt te hinniken en crossen om terug binnen te mogen.Ze kan niet praten maar mij lijkt ze echt wel happy in haar stalletje
JoviBan schreef:@Dat paard achter het draadje:
Loopt hij in een vaste, stabiele kudde?
Heeft hij in die kudde een maatje?
Is er nog gras en/of voldoende hooi in de wei?
Wordt ie elke dag rond dezelfde tijd van de wei gehaald?
Diablo schreef:JoviBan schreef:@Dat paard achter het draadje:
Loopt hij in een vaste, stabiele kudde?
Heeft hij in die kudde een maatje?
Is er nog gras en/of voldoende hooi in de wei?
Wordt ie elke dag rond dezelfde tijd van de wei gehaald?
Aangezien ik ook paarden heb die geregeld bij het draadje staan, beantwoord ik de vragen ook even:
Ze lopen hier in een vaste, stabiele kudde.
Ze zijn hier gelukkig allemaal maatjes van elkaar, een hele fijne groep.
In de wei staat een ronde baal hooi, die uiteraard wordt vervangen als hij op is. Ze hebben dus onbeperkt voer buiten.
Ze worden elke dag rond dezelfde tijd binnen gehaald, maar ze staan soms al uren voor die tijd te wachten.
Diablo schreef:Ze kunnen droog en veilig staan, hoor. Is het nou zo moeilijk te geloven dat sommige paarden het niet leuk vinden om de hele dag buiten te staan. We hebben het hier o.a. over een paard van bijna 30 jaar oud. In de zomer zie je haar niet, dan geniet ze van het weer en trekt inderdaad de hele wei door, maar als het weer kouder en slechter wordt, wil ze naar binnen.
Echt, ik heb haar 's morgen wel eens naar buiten moeten dwingen, omdat ze zich gewoon schrap zette. Ze staat dan hele dagen voor het draadje, eet dan ook niet,. Als ze dan naar binnen gaat, is ze op haar gemak en staat lekker te eten.
Mindim schreef:Maar waarom is dat zo moeilijk te geloven xmarliez?
xmarliez schreef:Mindim schreef:Maar waarom is dat zo moeilijk te geloven xmarliez?
Omdat paarden kudde en buiten dieren zijn. Paarden hebben dus behoefte aan maatjes en vrijheid. Een paard is niet geboren als stalpaard, dat maakt een mens er van. Ook zijn mensen zoooo ongelofelijk egoïstisch en daar hou ik niet van. Mensen proberen niet eens hun paard 24/7 buiten te houden want dat is niet goed voor henzelf, hun paard wordt dan namelijk te vies of ze kunnen hem niet meer vangen. Als mensen de moeite zouden doen om een weiland te zoeken waar hun paard de hele dag in kan staan, met verschillende maatjes en een overkapping + de hele dag beschikking over ruwvoer in de herfst/winter en hun weiland zo goed onderhouden dat er in de zomer weer gras groeit dan hoor je echt GEEN EEN paard klagen. Daarom kan ik het niet geloven want als mensen hun stalpaard 1 dag 24/7 buiten zetten dan wil hij inderdaad al om 5 uur naar binnen -> gewenning. Maar maak maar eens een mooie overkapte stal die afgesloten is en 2-3 uitgangen heeft en verder op een normale stal lijkt, daar kunnen paarden prima in staat in VRIJHEID.
Mijn mening, ik ga me niet verdedigen.
maybe2 schreef:ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten.hier komen ze elke dag even in de binnenbak.ongeveer allemaal een half uurtje.wij hebben ook kleigrond dus als ik ze nu naar buiten gooi dan hebben we aankomende zomer geen land meer over.ik ken mensen die paarden hebben die in de top meerijden en die paarden staan ook nu echt niet buiten en die paarden zijn echt niet ongelukkig. en presteren ook nog goed op de wedstrijden.
dat gezeik van, vroeger liepen ze ook altijd buiten gaat nu natuurlijk al lang niet meer op.
xmarliez schreef:Omdat paarden kudde en buiten dieren zijn. Paarden hebben dus behoefte aan maatjes en vrijheid. Een paard is niet geboren als stalpaard, dat maakt een mens er van. Ook zijn mensen zoooo ongelofelijk egoïstisch en daar hou ik niet van. Mensen proberen niet eens hun paard 24/7 buiten te houden want dat is niet goed voor henzelf, hun paard wordt dan namelijk te vies of ze kunnen hem niet meer vangen. Als mensen de moeite zouden doen om een weiland te zoeken waar hun paard de hele dag in kan staan, met verschillende maatjes en een overkapping + de hele dag beschikking over ruwvoer in de herfst/winter en hun weiland zo goed onderhouden dat er in de zomer weer gras groeit dan hoor je echt GEEN EEN paard klagen. Daarom kan ik het niet geloven want als mensen hun stalpaard 1 dag 24/7 buiten zetten dan wil hij inderdaad al om 5 uur naar binnen -> gewenning. Maar maak maar eens een mooie overkapte stal die afgesloten is en 2-3 uitgangen heeft en verder op een normale stal lijkt, daar kunnen paarden prima in staat in VRIJHEID.
Arabesk schreef:Zou jij jezelf kunnen vermaken 10 uur lang in een kamertje alleen, zonder laptop, zonder boek of tv, geen muziek, zonder sociaal contact?
Ik kan daar rustig 10 uur doorbrengen zonder mij te vervelen! xmarliez schreef:Mindim schreef:Maar waarom is dat zo moeilijk te geloven xmarliez?
Omdat paarden kudde en buiten dieren zijn. Paarden hebben dus behoefte aan maatjes en vrijheid. Een paard is niet geboren als stalpaard, dat maakt een mens er van. Ook zijn mensen zoooo ongelofelijk egoïstisch en daar hou ik niet van. Mensen proberen niet eens hun paard 24/7 buiten te houden want dat is niet goed voor henzelf, hun paard wordt dan namelijk te vies of ze kunnen hem niet meer vangen. Als mensen de moeite zouden doen om een weiland te zoeken waar hun paard de hele dag in kan staan, met verschillende maatjes en een overkapping + de hele dag beschikking over ruwvoer in de herfst/winter en hun weiland zo goed onderhouden dat er in de zomer weer gras groeit dan hoor je echt GEEN EEN paard klagen. Daarom kan ik het niet geloven want als mensen hun stalpaard 1 dag 24/7 buiten zetten dan wil hij inderdaad al om 5 uur naar binnen -> gewenning. Maar maak maar eens een mooie overkapte stal die afgesloten is en 2-3 uitgangen heeft en verder op een normale stal lijkt, daar kunnen paarden prima in staat in VRIJHEID.
xmarliez schreef:Omdat paarden kudde en buiten dieren zijn. Paarden hebben dus behoefte aan maatjes en vrijheid. Een paard is niet geboren als stalpaard, dat maakt een mens er van. Ook zijn mensen zoooo ongelofelijk egoïstisch en daar hou ik niet van.
superwoman schreef:Dus denken dat elk paard hetzelfde nodig heeft![]()
Nog nooit anders mee gemaakt of willen zien dat niet elk paard hetzelfde reageerd op die situatie, maar wel het hoogste woord hebben wat er goed is voor een paard.
JoviBan schreef:Een mooie manier om uit te zoeken of er echt paarden zijn die 12 à 14 uur of nog langer uit zichzelf in hun hokje blijven staan, dus daar echt zèlf voor kiezen, is de staldeuren eruit halen of in ieder geval open laten staan.
Dan ben ik benieuwd hoeveel paarden 's avonds/'s nachts hun stal niet uit lopen en hoeveel er 's morgens nog steeds in hun hokje staan.