Hoelang paard buiten ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:52

Ook hier gewoon (wedstrijd) paarden in de winter zo'n 12 uur in de wei. (in de zomer 24/7) Ook als het heel erg blubber is. We hebben een stukje bestrating bij de ingang, zodat ze droog kunnen staan en achterin de wei is ook nog een droge plek. Onbeperkt hooi en een schuiltent (zie ze nooit gebruiken ;( ). Nooit last van mok of iets. Wel heel gelukkige paarden!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:25

liljebo schreef:
thanx....
ff voor superwomen... ook warmbloedpaarden kunnen het prima naar hun zin hebben buiten met onbeperkt hooi en vaste kuddegenoten.
Van warmbloeddravers wordt ook gezegd dat ze wat vacht betreft niet geschikt zijn als buitenpaard.
En toch voelt amber zich heerlijk zo. En zij is toch echt een warmbloeddraver, die vroeger altijd nachten en dagdelen op stal stond en dekens droeg.

Dan heb je mijn post dus niet goed gelezen.
Het gaat er bij mij om dat er niet maar 1 goede manier is om paarden te houden.
Er zijn verschillende manieren en verschillende paarden die zich daarbij prettig voelen.
Echte paarden mensen kijken en luisteren naar hun paard en zoeken de juiste manier van houden.
Zoals eerder geschreven: mijn 4(!) kwpn-ers hebben ook verschillende behoeftes en staan een verschillend aantal uur buiten..

qua stalling wil het imo niet zeggen dat je niet meer mag kijken naar je eigen "gebruik" van het paard.(sport of recreatie) Je moet wel realistisch blijven en zorgen dat de wensen van beide zo veel mogelijk worden gerealiseerd. Balans daarin is imo erg belangrijk.
Paard presseerd ook beter als hij zich prettig voelt.

Buiten alleen is niet heilig, zoals sommige het doen overkomen.
Voor elk paard kan het anders zijn.

Omarlover85

Re: Hoelang paard buiten ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:34

Ik zou ook graag mijn paardje meer buiten hebben maar ik ben de einige op stal en er worden altijd veel beloftes gedaan maar vanaf het te nat is of slecht mogen ze uiteindelijk toch niet buiten... kan ook niet blijven verhuizen, stresserend en tja stallen in de buurt geraken wel op :) probleem bij de mijne is dat vanaf ze buiten gaat ze maar constant ligt te hinniken en crossen om terug binnen te mogen.Ze kan niet praten maar mij lijkt ze echt wel happy in haar stalletje

_Suus17_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:21

Mijn paarden stonden vorig jaar op een stal waar ze helemaal niet naar buiten mochten in de winter, toen verhuist naar een stal met paddock. Nu staan ze 2 keer per dag 1 á 2 uurtjes in de paddock en 1 keer rijden-longeren-oid. Wat er eigenlijk op neerkomt dat ze binnen eten, dan is het eten op gaan ze naar buiten, en als ze weer eten krijgen gaan ze naar binnen enzo. Ik merkte aan het begin van de winter dat ze te weinig buiten kwamen en toen ben ik het gaan spreiden over de hele dag, omdat echt hele dag buiten op dit moment niet mogelijk is voor ons. Van de zomer verhuizen we, en dan gaan we wel echt zoeken naar een stal met winter ook hele dag naar buiten :)

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:35

JoviBan schreef:
@Dat paard achter het draadje:
Loopt hij in een vaste, stabiele kudde?
Heeft hij in die kudde een maatje?
Is er nog gras en/of voldoende hooi in de wei?
Wordt ie elke dag rond dezelfde tijd van de wei gehaald?

Aangezien ik ook paarden heb die geregeld bij het draadje staan, beantwoord ik de vragen ook even:

Ze lopen hier in een vaste, stabiele kudde.
Ze zijn hier gelukkig allemaal maatjes van elkaar, een hele fijne groep.
In de wei staat een ronde baal hooi, die uiteraard wordt vervangen als hij op is. Ze hebben dus onbeperkt voer buiten.
Ze worden elke dag rond dezelfde tijd binnen gehaald, maar ze staan soms al uren voor die tijd te wachten.

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:41

mijn paarden staan dag en nacht buiten altijd hele jaar door
in de wei staat een grote baal hooi in een grote ruif zodat ze genoeg ruwvoer binnen krijgen
ze staan in een kudde van 12 paarden heel gemengd gezelschap
warmbloedpaarden en koudbloeden bij elkaar gaat super
3 van de warmbloeden gaan s'nachts op stal de rest blijft buiten

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:49

Diablo schreef:
JoviBan schreef:
@Dat paard achter het draadje:
Loopt hij in een vaste, stabiele kudde?
Heeft hij in die kudde een maatje?
Is er nog gras en/of voldoende hooi in de wei?
Wordt ie elke dag rond dezelfde tijd van de wei gehaald?

Aangezien ik ook paarden heb die geregeld bij het draadje staan, beantwoord ik de vragen ook even:

Ze lopen hier in een vaste, stabiele kudde.
Ze zijn hier gelukkig allemaal maatjes van elkaar, een hele fijne groep.
In de wei staat een ronde baal hooi, die uiteraard wordt vervangen als hij op is. Ze hebben dus onbeperkt voer buiten.
Ze worden elke dag rond dezelfde tijd binnen gehaald, maar ze staan soms al uren voor die tijd te wachten.

Misschien hebben ze behoefte aan een overkapping? Sommige paarden vinden het prettig om een aantal uurtjes lekker op te warmen in de stal en daarom staan ze voor het draadje. Dat betekend niet dat ze vervolgens opgesloten willen worden zoals ik al in een van mijn bovenstaande posten zei. Als jij zorgt dat er een overkapping is in de wei, waar ze droog en veilig kunnen staan dan zullen ze niet snel voor het draadje staan.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 23:55

Ze kunnen droog en veilig staan, hoor. Is het nou zo moeilijk te geloven dat sommige paarden het niet leuk vinden om de hele dag buiten te staan. We hebben het hier o.a. over een paard van bijna 30 jaar oud. In de zomer zie je haar niet, dan geniet ze van het weer en trekt inderdaad de hele wei door, maar als het weer kouder en slechter wordt, wil ze naar binnen.
Echt, ik heb haar 's morgen wel eens naar buiten moeten dwingen, omdat ze zich gewoon schrap zette. Ze staat dan hele dagen voor het draadje, eet dan ook niet,. Als ze dan naar binnen gaat, is ze op haar gemak en staat lekker te eten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:03

Diablo, ik heb er ook zo eentje hoor, staat na een uur te brullen bij het hek, ze is bijna 25. Het hooi staat buiten, in de stal niet, maar toch wil ze naar binnen. In de zomer idd niet. Maar als je je in de winter maar in de buurt van de stallen laat zien, neemt ze een sprint en begint te brullen of het nu voedertijd is of niet. De paarden komen hier altijd allemaal naar het hek, lokken met voer in de stal is hierr helemaal niet nodig, tevens krijgen ze zowel binnen als buiten hun hooi.

Ik sta op stal met een buitenbak, that's it. Mijn tinker staat met een vriendje in een paddock met een aangrenzende stal van 50m2, de paddock is lang, dus een sprintje kan en verder is ie vaak aan de bak gekoppeld. Bij vrieskou staat ie op de wei. We hebben hier zeer vette klei en als ze daar eenmaal door galloperen krijg je schansen en dan moet je er op tijd bij zijn, anders drogen ze op en is het net beton. Verder komt het amper nog van je voeten af.

De bejaarden staan overdag een 3 a 4 uur in de rijbak, soms langer. Ze rollen even, maken een bok en staan verder stil, ook hooi wordt in de bak niet aangeraakt. Met heel veel regen staan ze op het erf en daar wordt de hooi dan wel weer gegeten. Bevroren wei, dan gaan ze daar op.

In de zomer staan alle paarden 24/7 op de wei.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:12

Diablo schreef:
Ze kunnen droog en veilig staan, hoor. Is het nou zo moeilijk te geloven dat sommige paarden het niet leuk vinden om de hele dag buiten te staan. We hebben het hier o.a. over een paard van bijna 30 jaar oud. In de zomer zie je haar niet, dan geniet ze van het weer en trekt inderdaad de hele wei door, maar als het weer kouder en slechter wordt, wil ze naar binnen.
Echt, ik heb haar 's morgen wel eens naar buiten moeten dwingen, omdat ze zich gewoon schrap zette. Ze staat dan hele dagen voor het draadje, eet dan ook niet,. Als ze dan naar binnen gaat, is ze op haar gemak en staat lekker te eten.

Het is inderdaad moeilijk te geloven maar als het moet dan moet het. Het was een optie wat ik zei ik heb niet verteld dat, dát de reden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 00:24

Maar waarom is dat zo moeilijk te geloven xmarliez?

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:40

bij mij op stal willen de eigenaren ze nietmeer buiten hebben ivm hoefijzers. dus mijn pony mag nog als enige naar buiten.

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:50

ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten.hier komen ze elke dag even in de binnenbak.ongeveer allemaal een half uurtje.wij hebben ook kleigrond dus als ik ze nu naar buiten gooi dan hebben we aankomende zomer geen land meer over.ik ken mensen die paarden hebben die in de top meerijden en die paarden staan ook nu echt niet buiten en die paarden zijn echt niet ongelukkig. en presteren ook nog goed op de wedstrijden.
dat gezeik van, vroeger liepen ze ook altijd buiten gaat nu natuurlijk al lang niet meer op.

Chanelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:54

helemaal mee eens! de paarden bij ons op stal krijgen de hele dag door te knabbelen en vervelen zich niet. die van mij komt er een uurtje uit met dit weer omdatzealleen is. staat ze toch bij het hek.

xmarliez

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:36

Mindim schreef:

Omdat paarden kudde en buiten dieren zijn. Paarden hebben dus behoefte aan maatjes en vrijheid. Een paard is niet geboren als stalpaard, dat maakt een mens er van. Ook zijn mensen zoooo ongelofelijk egoïstisch en daar hou ik niet van. Mensen proberen niet eens hun paard 24/7 buiten te houden want dat is niet goed voor henzelf, hun paard wordt dan namelijk te vies of ze kunnen hem niet meer vangen. Als mensen de moeite zouden doen om een weiland te zoeken waar hun paard de hele dag in kan staan, met verschillende maatjes en een overkapping + de hele dag beschikking over ruwvoer in de herfst/winter en hun weiland zo goed onderhouden dat er in de zomer weer gras groeit dan hoor je echt GEEN EEN paard klagen. Daarom kan ik het niet geloven want als mensen hun stalpaard 1 dag 24/7 buiten zetten dan wil hij inderdaad al om 5 uur naar binnen -> gewenning. Maar maak maar eens een mooie overkapte stal die afgesloten is en 2-3 uitgangen heeft en verder op een normale stal lijkt, daar kunnen paarden prima in staat in VRIJHEID.
Mijn mening, ik ga me niet verdedigen.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:45

xmarliez schreef:
Mindim schreef:

Omdat paarden kudde en buiten dieren zijn. Paarden hebben dus behoefte aan maatjes en vrijheid. Een paard is niet geboren als stalpaard, dat maakt een mens er van. Ook zijn mensen zoooo ongelofelijk egoïstisch en daar hou ik niet van. Mensen proberen niet eens hun paard 24/7 buiten te houden want dat is niet goed voor henzelf, hun paard wordt dan namelijk te vies of ze kunnen hem niet meer vangen. Als mensen de moeite zouden doen om een weiland te zoeken waar hun paard de hele dag in kan staan, met verschillende maatjes en een overkapping + de hele dag beschikking over ruwvoer in de herfst/winter en hun weiland zo goed onderhouden dat er in de zomer weer gras groeit dan hoor je echt GEEN EEN paard klagen. Daarom kan ik het niet geloven want als mensen hun stalpaard 1 dag 24/7 buiten zetten dan wil hij inderdaad al om 5 uur naar binnen -> gewenning. Maar maak maar eens een mooie overkapte stal die afgesloten is en 2-3 uitgangen heeft en verder op een normale stal lijkt, daar kunnen paarden prima in staat in VRIJHEID.

Zoals ik al zei, ik heb mijn paarden ook het liefst buiten. Ik heb echt medelijden met die dieren die noodgedwongen maar een uurtje buiten komen. En dan met het escuus dat het land niet goed blijft voor de zomer, sportpaarden staan ook de hele dag op stal en die zijn niet ongelukkig.....we weten allemaal dat een paard zich makkelijk aanpast en niet snel zal laten blijken of hij het leuk vindt of niet.
Gelukkig maar voor sommige mensen, anders zouden een boel mensen hun paardjes niet meer kunnen aanhouden.

Dus daarom: mijn paarden staan echt zoveel mogelijk buiten. Ze hebben tot deze maand 24 uur per dag buiten gestaan, dus stalpaarden zijn het niet en ze waren het dus ook niet gewend op stal te staan. En tóch staat bijv. die oude dame van ons te bedelen om naar binnen te mogen. En ach, dan ben ik de beroerdste niet, dan mag ze naar binnen.
Het ene paard is het andere niet, geloof dat maar.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:49

maybe2 schreef:
ik vind het een beetje overdreven om te zeggen dat paarden zoveel mogelijk naar buiten moeten.hier komen ze elke dag even in de binnenbak.ongeveer allemaal een half uurtje.wij hebben ook kleigrond dus als ik ze nu naar buiten gooi dan hebben we aankomende zomer geen land meer over.ik ken mensen die paarden hebben die in de top meerijden en die paarden staan ook nu echt niet buiten en die paarden zijn echt niet ongelukkig. en presteren ook nog goed op de wedstrijden.
dat gezeik van, vroeger liepen ze ook altijd buiten gaat nu natuurlijk al lang niet meer op.

Wat een feest voor de paarden een half uurtje in de binnenbak iedere dag...zien ze nog wel daglicht in de winter?

Waarom zou het nu niet meer op gaan dat paarden vroeger ook altijd buiten liepen? :)
Volgens mij is het spijsverteringssysteem en de doorbloeding in de benen niet zo heel veel veranderd..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:51

xmarliez schreef:

Dat klinkt heel ideaal maar de praktijk is wat lastiger. In veel gemeentes mag je al geen schuilstal bouwen.. Dan heb je ook nog heel veel land nodig wil je inderdaad in de zomer ook nog gras hebben.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:53

Ik haal nog even een quote aan van het begin van het topic..

Arabesk schreef:
Zou jij jezelf kunnen vermaken 10 uur lang in een kamertje alleen, zonder laptop, zonder boek of tv, geen muziek, zonder sociaal contact?

Dat klinkt als mijn slaapkamer :D Ik kan daar rustig 10 uur doorbrengen zonder mij te vervelen!

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 10:57

Jij bent geen paard... zo simpel is het...

Bij mij staan ze vanaf sochtends 7 a 8 uur buiten tot 5 a 8 uur ... wil nog al eens verschillen..... alleen met heel slecht weer staan ze overdag binnen. Nu staan ze weer lekker buiten ... in de kou ... brrrrrrr

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:12

xmarliez schreef:
Mindim schreef:

helemaal mee eens. Je maakt mij niet wijs dat een paard, wedstrijd of niet, gelukkig is met een half uurtje los in een binnenbak. Ziet hij inderdaad erg weinig daglicht, wat ook een paard nodig heeft om bepaalde vitamines te maken. En dat de paarden het best lijken te vinden.... dat is nu juist het gevaar met paarden. Die laten zich heel veel gebeuren voor ze gaan protesteren, als ze dat al doen. Een paard is een steppe dier, gemaakt om te bewegen. Ook al heeft een paard in zijn stal dus hele dag door beschikking over hooi (wat helaas in veel gevallen ook nog niet is) hij moet ook veel bewegen.
En dat paarden niet tegen de kou kunnen.....

Nou ja, er is al genoeg over gezegd denk ik.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:22

Hier staan ze nu met de winter/sneeuw van 11 tot 5 buiten. Ze staan te hinniken om naar buiten en willen om 5 uur weer erg graag naar binnen. Volgens mij is dat dan prima voor hun.
Ik denk dat de meeste mensen er toch te makkelijk over denken, zoals een uurtje in de binnenbak lijkt mij echt niet voldoende.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:24

xmarliez schreef:
Omdat paarden kudde en buiten dieren zijn. Paarden hebben dus behoefte aan maatjes en vrijheid. Een paard is niet geboren als stalpaard, dat maakt een mens er van. Ook zijn mensen zoooo ongelofelijk egoïstisch en daar hou ik niet van.

Dus denken dat elk paard hetzelfde nodig heeft :roll:
Nog nooit anders mee gemaakt of willen zien dat niet elk paard hetzelfde reageerd op die situatie, maar wel het hoogste woord hebben wat er goed is voor een paard. :z

Ook mensen zijn niet geboren om later op kantoor te werken...toch zijn er genoeg mensen die dat veel liever doen dan buiten aan de slag (en niet alleen omdat ze geld nodig hebben)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:32

superwoman schreef:
Dus denken dat elk paard hetzelfde nodig heeft :roll:
Nog nooit anders mee gemaakt of willen zien dat niet elk paard hetzelfde reageerd op die situatie, maar wel het hoogste woord hebben wat er goed is voor een paard. :z

Een mooie manier om uit te zoeken of er echt paarden zijn die 12 à 14 uur of nog langer uit zichzelf in hun hokje blijven staan, dus daar echt zèlf voor kiezen, is de staldeuren eruit halen of in ieder geval open laten staan.
Dan ben ik benieuwd hoeveel paarden 's avonds/'s nachts hun stal niet uit lopen en hoeveel er 's morgens nog steeds in hun hokje staan. ;)

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 11:38

JoviBan schreef:
Een mooie manier om uit te zoeken of er echt paarden zijn die 12 à 14 uur of nog langer uit zichzelf in hun hokje blijven staan, dus daar echt zèlf voor kiezen, is de staldeuren eruit halen of in ieder geval open laten staan.
Dan ben ik benieuwd hoeveel paarden 's avonds/'s nachts hun stal niet uit lopen en hoeveel er 's morgens nog steeds in hun hokje staan. ;)

12-14 uur is natuurlijk veel.
Maar juist overdag 12-14 uur buiten kan dat ook veel zijn voor sommige paarden, terwijl andere zelf 24-7 buiten willen zijn...