Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:52

Jij bent toch de enige die van jezelf kan weten of je gelukkig bent of niet.
Maar goed, begint redelijk off-topic te gaan.

bulck schreef:
En wie gaat bepalen wat het beste is?

Wat voor een paard het beste is, is al heel lang bekend en goed onderzocht. Google: equine ethology
Het beste is alleen niet erg 'handig' voor veel van de gebruiksdoeleinden van paarden. En ongetwijfeld voor veel mensen een reden om zelfs de basics van de ethologie van paarden met weerstand te benaderen.
Laatst bijgewerkt door Ruga op 03-09-09 14:56, in het totaal 1 keer bewerkt

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:54

wat een leuke discussie :o

Bij ons kan je kiezen in de zomer; je paar met de hele kudde op het land dat is van 9 tot 3/4 ongeveer, je paard samen met 1 ander paard op een stuk land ('s ochtends of 's middags) of niet op het land.

Ik heb er voor gekozen 's ochtends van 10 tot 12 in de paddock met kuil en water en van half 4 tot 7 (of 8) in het land waar overdag de rest van de kudde in staat. Op het "heetst" van de dag staan ze dus lekker op stal naar buiten te kijken waar het heerlijk koel is terwijl de paarden die op het land staan te dringen om naar binnen te mogen.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:05

Bij ons regelen ze het zelf (hebben eigen stal/wei/paddock, klein maar fijn 8-) ).
Maar 24/7 ook de wei open doe ik niet want ik heb niet zoveel weiland. Dus dat is voor als het lekker weer is en/of als ik geen tijd heb om 2x per dag langs te gaan om te voeren / na te checken.
Ze hebben eigenlijk 24/7 toegang tot de hooibox / waterbakken een inloopstal van 3 x 8 meter, een paddock van 25 x 25 meter. En als ze dus geluk hebben staat de doorgang naar de wei open.
Ik vind het ideaal en de pony's vinden het ook heerlijk.
Als het warm is staan ze graag binnen of als de zon heel erg schijnt en als het erg regent ook. Ze slapen eigenlijk altijd buiten, niet in de stallen. Maar ik weet niet wat ze doen in de winter, ze staan er nog niet zolang. En ze willen ook liever eten bij de hooibox (hooibox staat onder soort afdak, zodat ze alles nog kunnen overzien) dan dat ze het voer wat ik in de inloopstal neerleg opeten.
HOe we het nu hebben vind ik eigenlijk ideaal en ik denk dat de paarden er ook zo over denken. Ik heb hiervoor 1,5 jaar op een stal gestaan waar ze maar een uur of 2 hooguit drie per dag naar buiten gingen, heb me er steeds schuldig over gevoeld. Daarvoor had ik ook een eigen weiland, ook ideaal. En daarvoor gelukkig ook bij een boer waar ze ook heel veel naar buiten konden.
Ook mijn Z dressuurpaard wat ik toen had was daar zeer gelukkig mee (en nooit ziek !).

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:14

Mijn eerste pony stond na een uur aan het hek te drammen dat hij naar binnen wilde. Langs het hek ijsberen, enz. Maar dat had er NIETS mee te maken dat hij ook daadwerkelijk niet meer buiten wilde staan. Hij mocht bij zijn vorige eigenaar elke dag een uurtje in het land en paarden zijn dan zulke gewoontedieren dat ze zich daar ook helemaal op instellen.
Hij was overigens al snel gewend aan ons beleid: veel naar buiten. Andersom wennen is een ramp. Onze paarden kunnen maar bar slecht op stal staan. Ze willen altijd naar buiten.

Ik had wel een pony die een grondige hekel had aan regen. Terwijl de andere paarden het liefst zoveel mogelijk ruimte wilden (en middenin of achterin het land gingen staan), wilde zij het liefst rond de stallen scharrelen. Zo met de staldeur open. Dan kon ze even binnen staan, even voor de stallen op het erf lopen en af en toe even naar het land lopen. En dan wilde ze niet eens bij de andere paarden zijn. Ze vond het heerlijk als we buiten bezig waren. Dan kreeg ze om de haverklap een aai en wat te kauwen. Het was dan ook een vreselijk verwende pony, maar gelukkig werd ze er niet vervelend van. (Onze paarden mogen niets hebben, want ik weet zeker dat die er vervelend van zouden worden.)
Met slecht weer wilde de pony maar al te graag op stal, terwijl alle andere paarden die ik ken ook met slecht weer graag buiten lopen.

In die zin verschilt het wel per paard, maar de pony kreeg altijd de keuze om te bepalen waar ze wilde zijn. De staldeur dicht vond ze vreselijk. Dat wilde ze niet.

Als er veel overlast wordt veroorzaakt door dazen, dan zou ik de paarden overdag ook op stal zetten. Ze worden er stapelgek van. Dan is het heerlijk om ze 's nachts buiten te hebben. Hoezeer het ook buitendieren mogen zijn, als ze zoveel last hebben van beestjes, staan ze er toch niet happy bij. :n

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:15

bulck schreef:
Hoezo heb ik daarvoor gekozen? Ik ben gewoon geboren in deze wereld, de westerse dan nog wel dus ben je onderhevig aan de maatschappij.

:?

Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat voor een dier een paard is. Een dier wat geniet van rennen, bokken met zijn vriendjes spelen en lekker de hele dag op eten zitten te kauwen. De paarden die ik ken zijn het meest in hun element wanneer ze gewoon lekker in de wei staan, door het bos crossen en vinden het heerlijk om in de zon te luieren. In dit ruitje komt geen 'in mijn stal staan' voor. Ik vind dat paarden gewoon dag in dag uit buiten moeten kunnen staan, weliswaar met schuilplekken, maar helaas is dat niet overal haalbaar. Ik ben dan ook wel weer zo drastisch dat ik geen paard neem zolang ik niet de verantwoordelijkheid kan dragen, dan bedoel ik dus de verantwoordelijkheid dat ik een paard oprecht gelukkig zou maken. Ookal zou ik enorm graag een paard willen.

De vergelijking met apen/oermensen is niet echt relevant in mijn ogen. Want kijk naar de paarden die eeuwen geleden leefde en ze zijn weinig geëvolueerd. het enige wat veranderd is is dat de rassen 'puurder' zijn geworden, en er dus meer verschillende soorten paarden zijn ontstaan. wederom door invloed en keuzes die de mens voor hen hebben gemaakt.
sorry dit is wederom een beetje off-topic

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:27

mvs schreef:
bulck schreef:
Hoezo heb ik daarvoor gekozen? Ik ben gewoon geboren in deze wereld, de westerse dan nog wel dus ben je onderhevig aan de maatschappij.

:?

Ik denk dat de meeste mensen wel weten wat voor een dier een paard is. Een dier wat geniet van rennen, bokken met zijn vriendjes spelen en lekker de hele dag op eten zitten te kauwen. De paarden die ik ken zijn het meest in hun element wanneer ze gewoon lekker in de wei staan, door het bos crossen en vinden het heerlijk om in de zon te luieren. In dit ruitje komt geen 'in mijn stal staan' voor. Ik vind dat paarden gewoon dag in dag uit buiten moeten kunnen staan, weliswaar met schuilplekken, maar helaas is dat niet overal haalbaar. Ik ben dan ook wel weer zo drastisch dat ik geen paard neem zolang ik niet de verantwoordelijkheid kan dragen, dan bedoel ik dus de verantwoordelijkheid dat ik een paard oprecht gelukkig zou maken. Ookal zou ik enorm graag een paard willen.

De vergelijking met apen/oermensen is niet echt relevant in mijn ogen. Want kijk naar de paarden die eeuwen geleden leefde en ze zijn weinig geëvolueerd. het enige wat veranderd is is dat de rassen 'puurder' zijn geworden, en er dus meer verschillende soorten paarden zijn ontstaan. wederom door invloed en keuzes die de mens voor hen hebben gemaakt.
sorry dit is wederom een beetje off-topic

Ik maak geen vergelijk met apen, wel met primitieve volkeren, mensen dus. :)*
Paarden niet geêvolueerd? Neem dan maar eens eender welk paardenboek ter hand en je ziet een hele evolutie..
Mijn paarden staan zeker per 24 uur, een 18uur op stal. Maar of ze nu binnen of buiten staan, ze hebben al wat ze moeten hebben, goed voeder, goede ruime stal, veel licht, contact met de andere paarden(ok wel achter tralies of enkel met de neus boven de wand), dagelijks hun routine (stapmolen, wei en training).

Dus mag jij zeggen wat een paard prefereert? Is een pony ergens alleen op een land wel gelukkig? Enkel omdat het buitenstaat en de gemoedtoestand van de eigenaar dan gesust is?
Of een paard zijn hooi eet op de wei, of zoals eerder ergens aangehaald op een klein afgezet stuk, of op stal, dat zal hem echt worst wezen. Zolang die maar kan eten.

petitparis

Re: Hoeveel uur op de wei is acceptabel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:31

eten (bezigheid) en liefst een vriendje

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:36

Ik vind dat het per paard en situatie verschillend is.
Ik merk ook dat de grens wat acceptebel is snel verschuift, op zich goed, welzijn van alle dieren is heel belangrijk! Aan de andere kant moeten we uitkijken daar niet in door te slaan. (en kijk dan ook naar het welzijn van alle dieren!!)
Paarden hebben nooit gekozen om in Nederland te verblijven, dus ga ik er vanuit dat het klimaat ze niet zo aanstond, nu kunnen wij ze wel in een wei op gaan sluiten en zeggen dat dat natuurlijk is, maar ik vind dat de omgekeerde werled.

Wij willen paarden houden, dus moeten wij er goed voor zorgen, bij lekker weer (niet te warm en niet te nat) met maatjes in de wei en verder moeten we zorgen dat hun verdere verblijf aantrekkelijk is, dus o.a. contact met maatjes in de stal, onbeperkt ruwvoer. (in de vorm van een dikke laag stro) veel licht en lucht en de meeste paarden vinden het prettig om ruim uitzicht te hebben.

Ik denk niet dat het geluk van een paard staat of valt met een uur langer of korter in de wei, maar dat er juist naar alles daar omheen goed gekeken moet worden.
Onze jonge dieren in de loopstal zetten geen voet buiten als het regende of sneeuw lag, als ik dan lees dat sommige nooit naar binnen gaan vraag ik me toch af of die stal wel aantrekkelijk is voor die dieren...
Als ik sommige hokken zie dan snap ik wel dat er geen paard naar binnen gaat!

Wat ik mij ook afvraag of de mensen die de paarden perse 24/7 buiten willen hebben wel gewoon vlees eten, of misschien alleen biologisch?
Dus is het welzijn van een paard belangrijker als dat van andere dieren?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:36

bulck schreef:
Paarden niet geêvolueerd? Neem dan maar eens eender welk paardenboek ter hand en je ziet een hele evolutie.

Als je naar de evolutie van het paard kijkt, zie je dat het paard (Equus) in de afgelopen 45 miljoen jaar in wezen niets veranderd is, qua anatomie en fysiologie, behalve dat hij groter geworden is.

bulck schreef:
Mijn paarden staan zeker per 24 uur, een 18uur op stal. Maar of ze nu binnen of buiten staan, ze hebben al wat ze moeten hebben, goed voeder, goede ruime stal, veel licht, contact met de andere paarden(ok wel achter tralies of enkel met de neus boven de wand), dagelijks hun routine (stapmolen, wei en training).

Al wat ze moeten hebben, is: ruimte, gras/ruwvoer, water en kuddegenoten met wie ze kunnen groomen, rennen, spelen etc.
En stal voldoet alleen aan ruwvoer en water (als 't goed is).

bulck schreef:
Dus mag jij zeggen wat een paard prefereert? Is een pony ergens alleen op een land wel gelukkig? Enkel omdat het buitenstaat en de gemoedtoestand van de eigenaar dan gesust is?

Nee, een paard in z'n uppie in de wei is ook niet te prefereren.

bulck schreef:
Of een paard zijn hooi eet op de wei, of zoals eerder ergens aangehaald op een klein afgezet stuk, of op stal, dat zal hem echt worst wezen. Zolang die maar kan eten.

Probeer het eens: laat de stallen open en leg zowel hooi in de stallen als buiten. Ze zullen er zelf niet voor kiezen om 18 uur lang in die stal te blijven staan.

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:40

Hier is het dus precies waar het op vast loopt. Jij gaat niet zeggen dat je je paarden slecht verzorgd want dat doet niemand niet. Ik twijfel er niet aan dat paarden, let wel, met speelkameraadjes op een wei het gelukkigst zijn.

Paarden zijn ook geevolueerd maar niet in de mate waarin jij de vergelijking maakt met mensapen. Bovendien ben ik ook van mening dat als het puur om de leefomstandigheden gaat primitieve volkeren ook liever een douche hebben, genoeg te eten en ziekenhuizen.

Er is in de loop der jaren bovendien uitgebreid onderzoek gedaan over hoe een paard in het wild leeft, daar heeft hij ook genoeg keuzes om te maken. Staat hij stil of loopt hij? Staat hij stil of speelt hij? Om het even duidelijk te maken is zijn hier een aantal 'dilemmas' en dan mag jij zeggen wat je denkt dat jou paarden zullen kiezen :+

Gras eten of hooi eten
Stil staan of lopen
Door tralies snuffelen of elkaar flink uit kunnen dagen
Zich verheugen tot dat ze onder de man flink de benen kunnen strekken of gewoon meteen de benen strekken
De hele dag 'verplicht' slapen of op onderzoek uit kunnen gaan

Ik vind het ook al tijd stiekem wel grappig als iemand boos van zn paard afkwam omdat 'Beauty' zo heet was.... rara hoe komt dat ;)

Maar beantwoord eerlijk dit lijstje en dan durf je toch eigenlijk niet meer te concluderen dat een paard er voor kiest om op stal te staan? (buiten 35 graden/ 50 centimeter sneeuw en orkanen om)

Bon_charmeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:44

nou mijn paarden staat zomer en winter 10 a 11 uur per dag buiten regen of geen regen,. je kunt immers ook Mietjes van je paarden maken...

enuh mijn 3 en half jarige is nu net eent ijde onder het zadel..
en ik pluk haar uit het land na een weeks tilstaan
en ik ga zo met haar naar buiten. niks aan dehand erg relaxed.
terwijl wij iemand op stal hadden die haar paard moest ze eerst longeren na 3 dagen(binnen) staan.?? en het maar raar vinden.
Laatst bijgewerkt door Bon_charmeur op 03-09-09 15:46, in het totaal 1 keer bewerkt

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:44

SparklingApp schreef:
Ik denk niet dat het geluk van een paard staat of valt met een uur langer of korter in de wei, maar dat er juist naar alles daar omheen goed gekeken moet worden.
Onze jonge dieren in de loopstal zetten geen voet buiten als het regende of sneeuw lag, als ik dan lees dat sommige nooit naar binnen gaan vraag ik me toch af of die stal wel aantrekkelijk is voor die dieren...
Als ik sommige hokken zie dan snap ik wel dat er geen paard naar binnen gaat!

Wat ik mij ook afvraag of de mensen die de paarden perse 24/7 buiten willen hebben wel gewoon vlees eten, of misschien alleen biologisch?
Dus is het welzijn van een paard belangrijker als dat van andere dieren?

Dat is inderdaad waar :j er moet zeker genoeg uitdaging zijn en een schone een lichte inloopstal(waar het zeker in veel gevallen aan lakt)

En ja ik eet idd alleen biologisch, laat mijn cavia's elke dag door de huiskamer rondrennen, de katten kunnen hier heerlijk muizen vangen(wat ze met plezier doen }> ) en met elkaar spelen en de hond.. nou geloof me die klaagt ook niet ;)
Alleen de vissen zijn op dit moment misschien met iets te veel in een te klein aquarium maar daar wordt hard aan gewerkt

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:47

JoviBan schreef:
bulck schreef:
Paarden niet geêvolueerd? Neem dan maar eens eender welk paardenboek ter hand en je ziet een hele evolutie.

Als je naar de evolutie van het paard kijkt, zie je dat het paard (Equus) in de afgelopen 45 miljoen jaar in wezen niets veranderd is, qua anatomie en fysiologie, behalve dat hij groter geworden is.

bulck schreef:

Al wat ze moeten hebben, is: ruimte, gras/ruwvoer, water en kuddegenoten met wie ze kunnen groomen, rennen, spelen etc.

bulck schreef:

bulck schreef:

Probeer het eens: laat de stallen open en leg zowel hooi in de stallen als buiten. Ze zullen er zelf niet voor kiezen om 18 uur lang in die stal te blijven staan.

Gelukkig heb ik dat eens gedaan.. mijn paard vekoos een aantal uur buiten te staan, maar ook net zo lief op stal...
Hij is daar ook aan gewent..

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:53

Ninx schreef:
JoviBan schreef:
Ik zit echt met verbazing jouw interpretatie van jouw paard z'n welbevinden te lezen. :oo
Het is toch zo duidelijk als wat.
Toen jouw paard op de vorige stal in z'n stal werd gezet, ging hij staan weven. Dat wil zeggen: hij was gestressed op stal!
Zou het andersom zijn (hij het in die stal fijn vond en zich gestressed voelde in de wei), dan zou hij in de wei gaan weven.
Nu staat ie in een box met dichte wanden, volledig afgezonderd dus. Weeft niet meer. En jij ziet dat als "super rustig". Ik zie dat als apatisch. Sorry hoor.

Ik kan me niet anders dan hierbij aansluiten... Niet om vervelend te doen, of om iemand een naar gevoel te geven.. maar in deze omgeving zie je dit zo ontzettend veel op pensionstallen.
Apatisch wordt aangemerkt als rustig, opgewekt dat iemand de sleur komt doorbreken wordt aangemerkt als gelukkig zijn, ga zo maar door.
Ik heb het mezelf moeilijk gemaakt door te zoeken naar een plek waar ik het paard kon geven wat het nodig heeft. Is dat MEER op stal, dan had dat gekund... is dat MEER buiten (wat ze dus liever wil), dan kan dat.
Men zegt wel: "je moet het per paard bekijken, sommige paarden willen liever veel op stal staan". Maar men bevind zich dan al in een situatie waar weinig tot geen keuze is, hoe heb je dan kunnen testen wat het dier daadwerkelijk wil (uitzonderingen daargelaten die dit wel uitvoerig hebben 'getest')?
Wanneer je slechts 2 tot 3 uur uitloop kunt bieden, heb je toch geen idee of jouw paard daar gelukkig van wordt? Je kunt ter plekke het alternatief dan toch niet testen?
En dat je paard op een willekeurige stal waar mee uitloop was niet gelukkig is kan afhangen van 1001 andere factoren die welzijn bepalen (samenstelling kudde, type weidegebied/ vegetatie, goede/ slechte kwaliteit voer/ rustige of juist erg drukke omgeving, etc...), een andere stal met uitloop had wellicht zijn droomplek kunnen zijn....

En hoe kunnen jullie dan van achter je computer vandaan beoordelen dat mijn paard niet rustig, maar apatisch is ?????????

Mijn paard heeft beweging genoeg en ook genoeg rust en is daar heel blij mee...

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 15:55

JoviBan schreef:
bulck schreef:

Dan moet je toch nog maar eens een boek nemen want 50miljoen jaar geleden was het amper een vos.

bulck schreef:

Tja en daar heb ik dan sportpaarden voor, die kunnen alleen over de draad spelen.

bulck schreef:

bulck schreef:

Hehe paar maanden geleden nog meegemaakt, toen neefje alle deuren open gezet had (we hebben van die sluitingen die je moet opheffen) Twee waren eruit gekomen, maar die stonden gewoon te dwalen in de gang van de stal hoor, hoewel ze evengoed naar buiten hadden kunnen lopen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:00

hihihi,
mijn paarden kunnen dus kiezen en zelfs in de zomer kiezen ze zowel voor hooi als gras :P Ze komen daar speciaal voor terug uit de wei, wat toch een flink stuk wandelen is.

Waar ze vooral voor kiezen is zelf bepalen waar ze op dat moment willen staan. Dus vrije uitloop tussen stal/verharding met hooibakken, zandpaddock en gras. Ik merk dat wanneer ik die keuze beperk, dat ze dan minder tevreden zijn. Als ze te lang alleen in de wei kunnen staan, dan willen ze graag mee naar de paddock en schuilstal en gaan soms bij de draad lopen klieren of worden onrustig, vooral in de winter als ze gewend zijn dat ze op tijd terug mogen en het wordt al donker. Als ze te lang alleen in de paddock staan, dan staan ze hoopvol naar mij te kijken als ik de wei aan het checken ben, en hebben ze veel haast om bij me te komen als ik ze de wei in ga laten.
Als ze een tijdje in de paddock hebben gestaan, dan vinden ze het heerlijk om in de bak even uit te rennen en te spelen met elkaar en de randjes te onderzoeken op nieuwe grassprieten. Verveling speelt daarbij denk ik ook wel een rol.

Blijkbaar houden mijn paarden van hun vrijheid en van afwisseling. Dus dat probeer ik ze zoveel mogelijk te bieden.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:01

Mayo schreef:
flugeltje schreef:
Nou als ze 24/7 op het land staan kan je niet rijden.. anders had het 21/7 geweest

Dusss...

Het is redelijk algemeen bekend dat met de kreet 24/7 op de wei of buiten bedoeld wordt dat het paard niet op stal staat, dat zegt niets over het wel/niet rijden/wandelen weet ik wat nog meer :+

Als je hem rijdt, hoort hij ook 2 uur uit te kunnen buiken voor je gaat rijden... dat doen jullie dus niet ?? ook errug slecht voor je paard, maar daar kijk je dan weer niet naar.

Dus als ik mijn paard aan zijn box vastzet staat hij ook 24/7 buiten.. das wel erg makkelijk om te zeggen dat hij dan 24/7 buiten staat.

Die van mij staat een aantal uur buiten... uurtje in de paddock.. uurtje onder het zadel.. mesten en poetsen ook een uur.. na het rijden nog poetsen en benen spuiten..ook weer een uur, dus uiteindelijk staat die van mij dan ook een uur of 7 buiten zijn box.... DUS HOOR IK NU OOK BIJ DE " GOEDE " MENSEN... JOEPIE !!!

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:05

gewoonte betekend niet dat als een paard het anders gewend was hij dan voor iets anders zou kiezen. Ik ken ook paarden die de eerst paar dagen op de wei deden alsof ze het vreselijk vonden maar na een tijdje wou ze alleen nog maar naar de wei om lekker te spelen

@flugeltje
het is gewoon de algemene kreet dat je je paard dag in dag uit buiten houd

mvs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:07

joyce B schreef:
hihihi,
mijn paarden kunnen dus kiezen en zelfs in de zomer kiezen ze zowel voor hooi als gras :P Ze komen daar speciaal voor terug uit de wei, wat toch een flink stuk wandelen is.

das waar dat doen veel paarden idd.. maar vers zomergras vinden ze toch ook heerlijk :) Afwisseling is inderdaad wel het sleutelwoord, en dan vooral afwisseling waar het paard zelf voor kan kiezen want niet elk paard heeft evenveel afwisseling nodig als het andere.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:12

mvs schreef:
gewoonte betekend niet dat als een paard het anders gewend was hij dan voor iets anders zou kiezen. Ik ken ook paarden die de eerst paar dagen op de wei deden alsof ze het vreselijk vonden maar na een tijdje wou ze alleen nog maar naar de wei om lekker te spelen

@flugeltje

Die ene van mij heeft dat nog altijd. Ik heb 1 dag in de week dat ze een volledige dag het land op gaan. Ja hem doe je daar echt geen plezier mee. Gezelschap, we hebben een kleine welsh, die bonjourt hij dan echt buiten.
Dat heeft ie al van kleins af aan. En geloof me als ons jong spul staat tot hun 3-3,5 24/24 buiten. Hem kon je toen al altijd op dezelfde plek vinden, uiteraard had hij wel een maatje, maar de enigste keren dat je hem echt zag bewegen was toch wanneer er mensen waren. Want dan werd hij wakker en wilde hij als eerste alle aandacht krijgen. En dat is zo gebleven en dus absoluut nooit in de hand gewerkt.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:18

mvs schreef:

@flugeltje

Ja dat weet ik...maar alles word even zo zwart op wit bekeken, dat ik dat ook even doe.

Want zoals menig mens hier zegt, is dat als je paard niet 24/7 buiten staat, hij maar altijd op stal staat.
Zo is het natuurlijk niet !!

Paarden die niet continu buiten staan, krijgen over het algemeen ( er zijn uitzonderingen ) ook gewoon voldoende beweging.
Ze doen hier net, dat wanneer je paard op stal staat, hij heel ongelukkig weg staat te roesten heel de dag, wachtend tot er iemand komt !!!

Een beetje overdreven vind je niet, wie zegt dat die paarden op het land niet hetzelfde staan te doen ?? Eindeloos wachten, tot er eindelijk iemand komt...

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:24

Ooooooh en dan nog even terugkomend op die hond !!
Je kan een hond dag en nacht laten kiezen of hij binnen of buiten wil, maar als hij over die hele dag 1-2 uur aandacht krijgt.
Of je hond zit binnen en krijgt meerdere malen per dag geruime tijd de aandacht ??

Dan kies ik toch voor het binnen zitten !!! Daar wordt hij veel vrolijker van...

Frats

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:25

24 uur en niet minder

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:27

Mijn paard zou zomers overdag de hele dag buiten moeten staan en het liefst 's nachts ook. Als het alleen 's nachts niet kan zou ik misschien de stal nog wel kiezen, maar anders niet!

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 16:28

Mijn paard huppelt de hele dag door een zeer grote paddock, en krijgt daar 3 keer per dag hooi.
En 's avonds gaat hij ook nog 3 uurtjes de wei op.

Hij krijgt brokjes na het rijden. :) gaat prima.

Hij staat dus de hele dag buiten. :)