broadway schreef:meliciana....typisch een uitspraak als je niet weet wat het weven precies inhoud !!! Ook een kudde kun je onderverdelen in gradaties net als in de natuur.... de zwakkere worden beschermd en zouden zelf zeer zeker niet de vechtende zoeken om te vechten , omdat ze wel weten dat ze verliezen !!!
Dit paard verdedigd zijn eigen pijn en ongenoegen, wegjagen i.p.v. aangevallen worden....., is vaak verdoofd door de endorfine, kan dus óók met 1 sprintje zijn been breken !!!
Gelukkig dat jij niet degene bent die dit paard moet beoordelen.....
Waarom is die draver in jouw profiel zo jong met pensioen....en de ander met 6 niet ingereden en zeer moeilijk ????
Heb je ze óók zo in de groep gegooid bij een dominante paard.....of ben je ook met hen de fout in gegaan dat je zo ALLES op kunt lossen, ik kan je troosten er zijn er zovelen die niet willen luisteren en niks van anderen aan willen nemen...gelukkig heb ik de financiele zorg niet voor al deze paarden !
Wel vind ik het triest dat dierenartsen zo vaak hun ogen sluiten voor de echte wevers ,die over hun pijngrens heen moeten leven, iedere dag weer !!!
Hier wil ik wel even op reageren, want vind het hilarisch!!
Mijn dravertje is op "pensioen" omdat ik dat beslist heb. hij stond in training van zijn 15 maanden, heeft gekoerst tot zijn 6de en toen heb ik hem gekocht. gezien jij blijkbaar toch ook wel zoveel weet over paarden, weet je ook wel wat die dieren hebben meegemaakt. vandaar mijn beslissing om hem een mooi rustig leven te geven. wat een schande van mij zeker..... die merrie heb ik overgekocht in februari, van iemand die niet met haar karakter om kon. het is een heel introverte merrie, die leed aan een zware depressie wegens mishandeling en miskraam van het jaar ervoor. zij is niet moeilijk in se, ze heeft gewoon een speciaal karakter. ze is nog niet ingereden omdat ze er mentaal niet klaar voor was. dit wederom: mijn beslissing, in haar belang.
En inderdaad, ze hebben in een kudde gestaan tussen 15 andere paarden, waaronder ook een alpha-merrie. maar ik denk niet dat dit relevant is hier, hoewel jij dat erbij betrekt. mijn ruin is na een jaartje bij mij volledig herkomen, en is mentaal en lichamelijk helemaal hersteld. raar wat een beetje tijd en geduld kunnen uitmaken in het leven van een paard hè. mijn merrie wordt deze zomer op haar manier en haar tempo zadelmak gemaakt, zoals zij aangeeft hoe het het beste werkt. dit betekent dus dat al mijn jaren van ervaring aan de kant moet gooien, en me gewoon laten meeglijden op haar tempo. maar ondertussen is ze wel opengebloeid tot een aangenaam paardje, die je zelfs aanhaalt, en die gemoedelijk is in omgang naar mensen toe. raar hè, weeral tijd, inzet en geduld.
Ik weet niet wat ik verkeerd gezegd heb ivm het weven, want ik weet goed genoeg wat weven inhoudt. mss is mijn kijk op mentale problemen, waarvan weven wel degelijk een uiting is, een beetje out of the box, maar dat is nog geen reden om me zo aan te vallen. ik vind het heel erg dat paarden dit soort lijden moeten ondergaan, maar moet hij daarom afgeschreven worden? dan had ik mijn draver ook moeten laten inslapen, want hij ook heeft pijn geleden, gewoon door af te kicken van alle inspuitingen en pijnstillers die ze koerspaarden geven. maar ik heb doorgezet, en hij is erdoor gekomen. ik ben gewoon van mening dat je een paard niet moet behandelen als een auto. voldoet u niet, terugdoen? sorry, werkt zo niet. ts is ondertussen gehecht aan het dier. en idd, de meeste problemen kan je oplossen door paarden terug paard te laten zijn, en hen terug hun instinct te laten krijgen zoals ze in de natuur hebben. 99% van de mentale problemen stromen daarvan uit, met de ene al wat meer geprononceerd dan met de andere. Mijn vriendin haar paardje heeft bijna een ganse maand "gevochten" voor zijn plaats met een ander paard. nu zijn het de beste vrienden. mag een paard niet paard zijn? daarom pleit ik ervoor om dit paard in een kudde te introduceren.
dan heeft ie toch wat te doen