Paard dat weeft

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

meliciana

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:17

broadway schreef:
meliciana....typisch een uitspraak als je niet weet wat het weven precies inhoud !!! Ook een kudde kun je onderverdelen in gradaties net als in de natuur.... de zwakkere worden beschermd en zouden zelf zeer zeker niet de vechtende zoeken om te vechten , omdat ze wel weten dat ze verliezen !!!
Dit paard verdedigd zijn eigen pijn en ongenoegen, wegjagen i.p.v. aangevallen worden....., is vaak verdoofd door de endorfine, kan dus óók met 1 sprintje zijn been breken !!!
Gelukkig dat jij niet degene bent die dit paard moet beoordelen.....
Waarom is die draver in jouw profiel zo jong met pensioen....en de ander met 6 niet ingereden en zeer moeilijk ????
Heb je ze óók zo in de groep gegooid bij een dominante paard.....of ben je ook met hen de fout in gegaan dat je zo ALLES op kunt lossen, ik kan je troosten er zijn er zovelen die niet willen luisteren en niks van anderen aan willen nemen...gelukkig heb ik de financiele zorg niet voor al deze paarden !
Wel vind ik het triest dat dierenartsen zo vaak hun ogen sluiten voor de echte wevers ,die over hun pijngrens heen moeten leven, iedere dag weer !!!

Hier wil ik wel even op reageren, want vind het hilarisch!!
Mijn dravertje is op "pensioen" omdat ik dat beslist heb. hij stond in training van zijn 15 maanden, heeft gekoerst tot zijn 6de en toen heb ik hem gekocht. gezien jij blijkbaar toch ook wel zoveel weet over paarden, weet je ook wel wat die dieren hebben meegemaakt. vandaar mijn beslissing om hem een mooi rustig leven te geven. wat een schande van mij zeker..... die merrie heb ik overgekocht in februari, van iemand die niet met haar karakter om kon. het is een heel introverte merrie, die leed aan een zware depressie wegens mishandeling en miskraam van het jaar ervoor. zij is niet moeilijk in se, ze heeft gewoon een speciaal karakter. ze is nog niet ingereden omdat ze er mentaal niet klaar voor was. dit wederom: mijn beslissing, in haar belang.
En inderdaad, ze hebben in een kudde gestaan tussen 15 andere paarden, waaronder ook een alpha-merrie. maar ik denk niet dat dit relevant is hier, hoewel jij dat erbij betrekt. mijn ruin is na een jaartje bij mij volledig herkomen, en is mentaal en lichamelijk helemaal hersteld. raar wat een beetje tijd en geduld kunnen uitmaken in het leven van een paard hè. mijn merrie wordt deze zomer op haar manier en haar tempo zadelmak gemaakt, zoals zij aangeeft hoe het het beste werkt. dit betekent dus dat al mijn jaren van ervaring aan de kant moet gooien, en me gewoon laten meeglijden op haar tempo. maar ondertussen is ze wel opengebloeid tot een aangenaam paardje, die je zelfs aanhaalt, en die gemoedelijk is in omgang naar mensen toe. raar hè, weeral tijd, inzet en geduld.
Ik weet niet wat ik verkeerd gezegd heb ivm het weven, want ik weet goed genoeg wat weven inhoudt. mss is mijn kijk op mentale problemen, waarvan weven wel degelijk een uiting is, een beetje out of the box, maar dat is nog geen reden om me zo aan te vallen. ik vind het heel erg dat paarden dit soort lijden moeten ondergaan, maar moet hij daarom afgeschreven worden? dan had ik mijn draver ook moeten laten inslapen, want hij ook heeft pijn geleden, gewoon door af te kicken van alle inspuitingen en pijnstillers die ze koerspaarden geven. maar ik heb doorgezet, en hij is erdoor gekomen. ik ben gewoon van mening dat je een paard niet moet behandelen als een auto. voldoet u niet, terugdoen? sorry, werkt zo niet. ts is ondertussen gehecht aan het dier. en idd, de meeste problemen kan je oplossen door paarden terug paard te laten zijn, en hen terug hun instinct te laten krijgen zoals ze in de natuur hebben. 99% van de mentale problemen stromen daarvan uit, met de ene al wat meer geprononceerd dan met de andere. Mijn vriendin haar paardje heeft bijna een ganse maand "gevochten" voor zijn plaats met een ander paard. nu zijn het de beste vrienden. mag een paard niet paard zijn? daarom pleit ik ervoor om dit paard in een kudde te introduceren.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:19

Lante schreef:
Ik zou het paard lekker met een groepje op de wei doen en in ieder geval een deel van het aankoop bedrag terug willen.

En zover ik heb begrepen heb je qua rechten daar helemaal niks op.
Een paard is waard wat een gek ervoor wilt geven - een waarde aan het weven geven = niet mogelijk. .
-óf je bent blij met het paard en houdt hem
-óf je geeft aan dat het paard niet in orde is en de eigenaar dat heeft verzwegen en je het paard niet wilt houden...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 12:25

meliciana schreef:
Mijn vriendin haar paardje heeft bijna een ganse maand "gevochten" voor zijn plaats met een ander paard. nu zijn het de beste vrienden. mag een paard niet paard zijn? daarom pleit ik ervoor om dit paard in een kudde te introduceren.

Dan heb je mazzel.
Helaas zijn er genoeg verhalen die minder goed afliepen en waarbij er zelfs paarden het niet hebben gehaald.
Het uit laten vechten vind ik levensgevaarlijk en tevens ook niet natuurlijk, omdat deze "problemen" niet natuurlijk zijn!

Ik ben het wel met je eens dat paarden geen auto's zijn en dat je die wanneer deze niet voldoet terug moet brengen. Zéker omdat de ts beter had kunnen weten als ze voldoende onderzoek had gedaan.
Echter is het (wsl) wel je recht om het paard terug te brengen, omdat de verkoper dit stalgebrek heeft verzwegen. Als ze het van te voren had geweten, dan had ze dit paard niet gekocht.

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 12:39

geerke schreef:
het is trouwens een schitterend aansprekend paard met veel uitstraling...ik kan mij voorstellen dat TS er voor gevallen is...
verder ga ik met Lante mee...gedeelte van het aankoop bedrag terug en het beste ervan maken..

nou nieuwe update, de vorige eigenaressen zou me nog terug bellen vandaag ,dus ben benieuwt..
vanmorge was het noodweer,paarden snel naar binnen gezet,ik zelf moest vannacht werken dus iemand anders had het gedaan..
Amadeus deed heel sagrijnig, oren in ze nek,en die vrouw die hem binnen gezet heeft durfde niet eens zijn vliegedeken af te doen..halster ging net aan:(
net gebeld door de staleigenaar dat ze een half uur hebben geprobeert om zijn halster om te doen ,dat hij weer naar buiten kon...nou dreigen ,kont keren en oren in ze nek:(

ik vind het zo jammer dat hij zo doet...ik kan der niet 24 uur per dag heen:(

Horse_

Re: Paard die weeft

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 13:24

Paard geeft het denk ik zelf al aan. Denk dat het voor dit paard beter is om door 1 persoon gedaan te worden. Een paard wat een probleem heeft en niet goed in zijn vel zit is denk ik niet best af op een pensionstal waar het in meerdere handen komt.

repede

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:30

oooh ik ken het. zo frustrerend!

ik kocht ook ene wever....
nar 2 maanden hebben de oude eigenaren hem eindelijk terug genomen.
zij hielden zijn papieren omdat ik nog wat betalen moest , maar toen ze gelogen bleken te hebben over het weven en andere ondeugden heb ik de stalling niet meer betaald ( in overleg met de staleigenaar uiteraard)

dit is gebeurd na tig telefoontjes en leugens.. ( zo vertelde ze dat ze bij het paard waren wezen kijken , en hij niet weefde , terwijl ik die hele dag op stal was en niemand gezien heb bijvoorbeeld)

uiteindelijk is het paard dus terug.

je kiest voor een paard zonder stalgebrek....
als je dit gebrek vantevorne wist , had je hem dan toch gekocht? dat moet je je zelf afvragen
is je antwoord nee... dan meteen terugbrengen.......

weven gaat nooit over.. het kan iets minder worden maar bij stress komt het altyd were terug

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 18:47

Misschien moet je zijn vliegendeken en dat ding met sliertjes af doen :) dan heeft ie toch wat te doen :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-09 19:48

irissahorse schreef:
Misschien moet je zijn vliegendeken en dat ding met sliertjes af doen :) dan heeft ie toch wat te doen :)

Ja zou kunnen doen ,alleen misschien gaat hij dan weer andere dingen doen,krijgt hij exceem ofzo:P

de vorige eigenaressen heeft me een sms je gestuurd dat ze gaat kijken of ze een plekkie voor hem kan vinden..dus tja afwachten maar...

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 20:16

Nou....eindelijk schot in de zaak. Nu maar hopen dat ze snel een plekkie vindt zodat jij het paard terug kunt brengen.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:54

Yommie schreef:
de vorige eigenaressen heeft me een sms je gestuurd dat ze gaat kijken of ze een plekkie voor hem kan vinden..dus tja afwachten maar...

Ik hoop wel dat je een datum heb vast gezet, want nu betaal jij de stallingskosten én omdat je het paard langer heb, worden je rechten minder.
Een rechter kijkt (ook) naar de ondernomen acties van de koper...

Zwaantje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-09 21:57

Ja afwachten, totdat de termijn van terug brengen is verlopen?
Grrr irritant

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 06:50

Jammer dat het zo af moet lopen, maar als je afhankelijk bent van anderen en die kunnen er niet mee overweg, tsjah, dan wordt het al heel moeilijk. Dat weven in die filmpjes; als je er een ander paard bij zet waar die goed mee kan, doet ie dan ook zo??

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:18

Daar gaat het filmpje toch juist over, we halen daar zijn lievelingetje weg en het begint meteen. Dat zou dus betekenen dat ze niks meer met haar andere paard kan doen. Ook als je met eten langs loopt of wat dan ook begint hij met weven (dan staat hij dus gewoon nog bij haar). Echt de kleinste aanleiding kan er al voor zorgen dat ie begint.

naadjuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 10:38

haaiii..

ik heb ook wever.. vooral op stal doet ze dit erg..
ze wordt wel rustig als er niemand is, maar zodra ze iemand hoort dan begint ze vaak weer..

in het verleden heeft ze het ook in de wei gedaan, maar ze stond toen op klein landje en kon zelf niet naar haar stal..
waar ze nu staat op een mega groot land met heel veel vriendjes doet ze dit buiten niet meer, alleen als ze in de winter een hele dag binnen moeten staan dan doet ze het dus nog wel

ze is inmiddels 25 en heeft wel wat vocht in haar rechter knie maar loopt er niet kreupel op.. en ze heeft ook nooit stalbenen als ze binnen moet blijven ;-)

mijn paardje is dus wel het bewijs van dat het best goed kan gaan, maarja misschien heb ik gewoon geluk..

als je echt een goed paard erbij wil naast je wat oudere paard kan je misschien toch beter beslissen om hem niet te houden, maar doe je dit wel dan zou ik zeker niet de volle pond gaan betalen..

succes met je beslissing!!

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:26

Lante schreef:
Jammer dat het zo af moet lopen, maar als je afhankelijk bent van anderen en die kunnen er niet mee overweg, tsjah, dan wordt het al heel moeilijk. Dat weven in die filmpjes; als je er een ander paard bij zet waar die goed mee kan, doet ie dan ook zo??

hij doet het ook terwijl mijn andere er bij staat,maar het punt word nu ook dat mensen bang voor hem worden,en hem niet meer buiten willen zetten:(

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 11:39

Pff.. Toen mijn paard zo 'druk' was, vond ook iedereen haar eng en gevaarlijk (wat ze ook af en toe was), vals blabla. Nu kwam laatst zelfs een redelijk bang aangelegde stalgenoot naar me toe dat ze zo braaf was.

Ik bedoel maar dat het gedrag heus wel kan veranderen, het kost alleen een helehoop bloed zweet en tranen. En dat zou ik, uit ervaring, als ik het van te voren wist bij een nog redelijk onbekend paard voor mij, niet aan gaan.

Ik hoop wel dat er nog wat te regelen valt met de verkoper, dat ze je niet nu gaat afwimpelen :) Daarbij hoop ik ook dat het paard iemand treft die er mee om kan gaan, desnoods id straks als grasmaaier :)

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 11:55

rebeltje schreef:
Pff.. Toen mijn paard zo 'druk' was, vond ook iedereen haar eng en gevaarlijk (wat ze ook af en toe was), vals blabla. Nu kwam laatst zelfs een redelijk bang aangelegde stalgenoot naar me toe dat ze zo braaf was.

Ik bedoel maar dat het gedrag heus wel kan veranderen, het kost alleen een helehoop bloed zweet en tranen. En dat zou ik, uit ervaring, als ik het van te voren wist bij een nog redelijk onbekend paard voor mij, niet aan gaan.

Ik hoop wel dat er nog wat te regelen valt met de verkoper, dat ze je niet nu gaat afwimpelen :) Daarbij hoop ik ook dat het paard iemand treft die er mee om kan gaan, desnoods id straks als grasmaaier :)

nou hij is niet druk,hij legt ze oren in zijn nek ,en draait ze kont naar je toe...dus tja ik weet niet of hij zal trappen,maar niemand wilt daar het risico nemen,wat begrijpelijk is...

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:00

Ik wilde het met 'druk' even netjes verwoorden :) Mijn paard steigerde als je haar wilde pakken, meenemen, tegen andere paarden etc. Alleen bij mij niet, aan de hand dan.

Dat omdraaien heeft ze ook gedaan toen ze een *graaskorf* om moest. Wat dus welgeteld 2x gelukt is. Toen hun het niet meer probeerde stopte ze daar ook mee.

Er zal dus wel iets zijn waardoor hij het niet prettig vindt. Zou het niet kunnen om tegelijk met jouw andere paard naar buiten te gaan? Dus dat hij ziet dat hij voor hem loopt oid. Of is het gewoon altijd als de staldeur opengaat? Als hij het niet bij jou doet zit er voorlopig dan maar 1 ding op..

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:28

rebeltje schreef:
Ik wilde het met 'druk' even netjes verwoorden :) Mijn paard steigerde als je haar wilde pakken, meenemen, tegen andere paarden etc. Alleen bij mij niet, aan de hand dan.

Dat omdraaien heeft ze ook gedaan toen ze een *graaskorf* om moest. Wat dus welgeteld 2x gelukt is. Toen hun het niet meer probeerde stopte ze daar ook mee.

Er zal dus wel iets zijn waardoor hij het niet prettig vindt. Zou het niet kunnen om tegelijk met jouw andere paard naar buiten te gaan? Dus dat hij ziet dat hij voor hem loopt oid. Of is het gewoon altijd als de staldeur opengaat? Als hij het niet bij jou doet zit er voorlopig dan maar 1 ding op..

dat gebeurt ook dat hij samen met haar naar buiten mag,alleen als je hem geen halster om kan doen word het moeilijk meenemen..
en als mijn andere paard eerder er uit gaat word hij helemaal dol...

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 12:32

Ik dacht dat hij misschien rustiger of te pakken zou zijn als het andere paard bij zijn stal stond oid. Maar goed, het is dan maar te hopen dat de verkoper snel het paard terug neemt, of je moet hem zelf voorlopig buiten en binnen zetten. Kan hij niet 24/7 buiten blijven tot die tijd?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-09 12:39

rebeltje schreef:
Ik dacht dat hij misschien rustiger of te pakken zou zijn als het andere paard bij zijn stal stond oid. Maar goed, het is dan maar te hopen dat de verkoper snel het paard terug neemt, of je moet hem zelf voorlopig buiten en binnen zetten. Kan hij niet 24/7 buiten blijven tot die tijd?

ja dat gebeurt nu ook,maar zoals gisteren was het noodweer hier,dus dan maar ff naar binnen toe....

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:52

Ik denk dat je een moeilijk maar een verstandig besluit hebt genomen, om hem terug te brengen naar de vorige eigenaar.

Het lijkt er steeds meer op dat dit paard een dusdanige beschadiging heeft opgelopen en daardoor onwenselijk gedrag vertoont, wat niet meer lijkt op het paard wat in de verkoop advertentie word beschreven. Niet alleen het weven, maar ook het gedrag dat hij niet meer handmak is, is een groot probleem.
Natuurlijk hoop je dat dit paard goed terecht komt, maar dat kan alleen als de verkopende partij een eerlijk beeld schept van een paard met allerlei problemen. Dan weet de kopende partij waar hij/zij aan begint.

_Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-09 15:58

Precies, helemaal mee eens!

Annepoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-09 19:12

mijn pony weeft ook heel erg. Zijn er tips?

Frozen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-09 22:27

Annepoes schreef:
mijn pony weeft ook heel erg. Zijn er tips?

ja terug brengen naar de vorige eigenaar :+