wel of geen halster om in stalling/weide?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

laat jij het halster om in stal of in de weidegang?

ja, niks aan de hand toch? alleen maar handiger
14 (2%)
ja, maar denk er wel goed om, vind het soms wel een klein beetje eng.
30 (6%)
ja, alleen in de stal
3 (0%)
ja, alleen in de wei
137 (28%)
nee, neemt te veel ricico's met zich mee
268 (55%)
nee, vind het gewoon wat makkelijker
21 (4%)
nee, vind het zonder er mooier uitzien
7 (1%)

Totaal aantal stemmen: 480

Wendy81

Re: wel of geen halster om in stalling/weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:50

In stal altijd uit, maar in de wei hebben ze deze aan. Ze gaan 's avonds nog naar binnen. De merries gaan wel binnenkort naar een weiland toe waar ze een tijd dag en nacht op gaan verblijven, daar ga ik ze wel afdoen.

Joceline

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:52

Stal en weiland, absoluut nooit. In het weiland zie ik het nut er niet van uitgezonderd in de zomer met een vliegennetje. In de stal is het verschrikkelijk gevaarlijk..laten we leren van de ongelukken die hier eerder op bokt zijn genoemd over paarden die zichzelf verstikt/opgehangen hebben.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 14:54

Helaas op mijn nieuwe plek moet hij zijn halster dag en nacht om. Heb al verschillende halster gehad en geprobeerd maar zijn hoofd is gevoelig en krijgt altijd plekken van zijn halster erg jammer! Zou hem het liefst zoveel mogelijk af zien. Maar stalregels en eigenaren bepalen vaak of hij op of af gaat en niet wij.

petietjeplus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 13:58

Alleen in het weiland, zou het ook nooit in de stal om laten. Er kunnen echt vervelende dingen mis gaan, dat is het gemak niet waard.

Magnummm

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:00

Mijn paard heeft alleen in de wei een halster aan. Dit omdat de paarden elke avond door 2 of 3 mensen binnen gezet worden en het geen doen is om bij 30 a 40 paarden 's ochtends halster af en 's avonds weer om te doen als ze in en uit de wei komen!
Toen we haar zelf binnen en buiten deden zetten had ze de stal in de weide dus liep ze zonder halster.

Bopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:03

Op de weide met (als er iets gebeurd kan iemand haar pakken)
Op stal gewoon lekker bloot :)

Dominskii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 19:09

die van mij staan altijd zonder, alleen als ik erbij ben en ga iets met ze doen dan krijgen ze een halster om.

verado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:14

Stal nooit !!.
wei als ik er bij ben of maar heel even.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 15:22

In de stal heb ik geen halster om en in het land ook nooit.
Mijn paard is altijd in voor aandacht, en ik krijg haar dus altijd te pakken in de wei, daarom vind ik het ook niet nodig. Verder doe ik dat ook omdat ik niet wil dat ze ergens blijft hangen met dat ding!

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:22

Nee.
Bewust, omdat hij kan blijven haken aan de bomen/takken, en verstrikt kan raken tijdens het rollen, met zijn benen in het halster zegmaar ;)

123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:43

Ja.
Omdat ze bij ons nog wel eens door de omheining peren en probeer ze anders maar eens te pakken ;)

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:47

hier altijd af.
eigenlijk omdat ik vind dat als mijn paard niet voor mij hoeft te werken hij ook geen druk achter de oren hoeft te voelen.
als men snapt wat ik bedoel.moeilijk uit te leggen.

Lisetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 22:09

Ik twijfel nog wat ik wil.
Ik heb een jaarlingmerrie en zij staat samen met een ander jaarlinngmerrietje dag en nacht buiten. In het weiland staan verder geen bomen of iets. Wel gewoon omheining in de zin van palen en stroomdraad.
Ik weet nog niet helemaal wat ik fijn vind. Ik hou inderdaad ook wel in me achterhoofd dat stel dat ze ontsnapt, ze wel makkelijker te pakken is met halster. Nu heb ik hem dus 's nachts ook nog om.
Maar opzich komt ze wel makkelijk naar je toe, dus misschien gaat ie binnenkort wel af haha. Twijfel twijfel

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 10:10

Tot nu toe heeft die van mij op de weide wel eens zijn halster afgekregen omdat hij een ander paard vraagt deze af te schuiven. Maar nog nooit iets engs gehad in zijn leven met een halster verder. Als je zorgt dat hij goed past en zacht is dan kan er weinig mis gaan. Mijne gaat straks helaas dus ook 24 uur met een halster staan en dan heb ik voor hem een leren halster laten maken van gelooid leer..dat blijft heel zacht. Zonder klips wel met een ring voor touw. Dan kan er helemaal niets gebeuren.

maar als je kan kan je het beste zonder halster staan als je ze kan pakken vind ik. En ontsnappen..zorg dat je afzetting hooggenoeg en met genoeg stroom is en altijd controleerd dan gebeurd het vrij weinig.

xalm

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:40

als de paarden in een groot genoege wei staan laat ik hun halster gewoon om, maar opstal doe ik ze zeker af! Veelste eng!!

_Madelon

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 14:20

Bij ons staan ze altijd met halster om in de wei. Ook tijdens het weideseizoen moeten ze met halster om in stal, anders staan ze de volgende ochtend niet buiten.

Miranda_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 15:39

Mijn verzorgpony staat in de wei met een halster om en in de stal zonder.

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:03

Bij ons staan ze altijd zonder halster in de wei en in de stal ook..

winged_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 19:25

op stal en weiland nooit! neemt teveel risico's met zich mee. kan ergens achter blijven haken, gaat schuren enz.
ik heb eens een pony gezien waarbij het halster is gaan schuren. dikke ontsteking tot gevolg. ook hadden wij een speels paard in de wei staat die het leuk vond om aan halsters enz te gaan trekken. hier kan je hele gevaarlijke situaties van krijgen!
bovendien is het niet de moeite om iedere keer een halster om te doen toch? :)

en als je echt zo nodig vind om een halster om te hebben maar het griezelig vind ivm de risico's kan een kan een halsriem ook uitkomst bieden. maar hier ben ik zelf geen voorstander van.

Extreme

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:21

Mijn 2 paarden en mijn veulen zet ik zonder halster in de wei, mijn pony daarentegen draagt wel een halster anders is hij niet te vangen. Mijn paarden en pony dragen wel een halster in de stal. Mijn veulen uiteraard niet.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-09 21:22

Nee, nooit een halster om in de wei.
Op stal staan ze niet.. :)

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:25

Ik heb de 2 paarden nu noodgedwongen 12 uur per dag op stal staan (vanwege te veel gras). Op stal doe ik het halster uit.

Maar in de wei ECHT NIET.
Ook zonder halster kan een paard zich in de problemen werken. Mijn probleem werd pas groot toen ik mijn (buiten mijn schuld)uitgebroken paard niet kon pakken toen ze zonder halster over een drukke straat rende. Sindsdien heeft ze altijd een halster om. Als er ooit nog eens zoiets gebeurd, dan kan iedereen haar tenminste vastpakken.

Hetzelfde eens meegemaakt met 2 vreemde paarden die bij ons, over dezelfde drukke straat, langs draafden. Een met en een zonder halster. Probeer een vreemd paard zonder halster maar eens te pakken. Dat kost wel wat moeite. Ik had gelukkig 2 halsters meegegrist toen ik de stal uitrende. Eenmaal het halster aan, toen ging het wel.

Dus...bij mij staan ze altijd met halster in de wei.

A_mieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 12:36

Nooit een halster om, als het echt moet krijgt ze een breekhalster om in de wei (toen ik haar pas had de eerste dagen) het mag van mijn stalhouder ook echt niet. Ook los in de bak zonder toezicht doe ik het halster af.
Ik vind het ook een prettiger idee dat ze op de wei moeilijker te pakken is door een ander.
Ze zijn weleens uitgebroken, maar met een touw om de nek prima te leiden, omdat ze dat ook gewend is.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:51

Inderdaad, zonder halster is erg lastig. Heb weleens aangebeld om een stuk touw te lenen van iemand om de paarden op het grasveld ernaast te pakken te krijgen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-09 15:52

Op stal sowieso écht nooit, laatst stond er nog een verhaal op bokt dat een pony op die manier gestikt is..

Op de wei doe ik soms een halster om, maar dat is dan vooral om te voorkomen dat ze haar vliegenmasker niet afkrijgt :+