staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

michiemuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 21:25

hihi...ik heb nog nooit een paard met beschermers in de wei zien staan.
ik vind het best wel een onzin....je paard kan altijd blessures op lopen en je kan moeilijk die beenbeschermers zijn hele leven om houden. ik snap best dat je beschermers omdoet tijdens het rijden maar niet in de wei...in de natuur hebben ze ook niks om.

stroo

Re: staan jullie paarden met beenbescherming in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 05:54

onze pony staat wel met pees beschermers om in de wei ,pony strijkt met de voorbenen en heeft een ernstige peesblesure gehad .
mijn man heeft in de oude peesbeschermers allemaal gaatjes geboort voor ventilatie ,als hij uit de wei komt zijn de beentjes niet warm of bezweet . een goedkope oplossing

verado

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 09:11

stroo schreef:
onze pony staat wel met pees beschermers om in de wei ,pony strijkt met de voorbenen en heeft een ernstige peesblesure gehad .
mijn man heeft in de oude peesbeschermers allemaal gaatjes geboort voor ventilatie ,als hij uit de wei komt zijn de beentjes niet warm of bezweet . een goedkope oplossing

dat is een simpele goede oplossing !
erg handig lijkt 't me.

levitrol

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 16:23

Nee.

Wegbenik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 17:08

Als ze gewoon op het weiland gaat (dan gaat ze namelijk alleen maar staan eten ;)) en krijgt ze dus geen peesbeschermes om. Maar wanneer ze in de bak los gaat lopen dan krijgt ze ALTIJD beschermers en springschoenen om.

tuffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:11

levitrol schreef:
Nee.

Wat een onderbouwing _O- Je hebt iedereen helemaal overtuigd...

Hee waarom ga je weg uit naamloos?

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:14

Nee, mijn paard staat 24/7 buiten en ga hem echt niet met bescherming om in de wei zetten. Dat is dan vragen om problemen. Overigens doe ik het ook niet als hij maar enkele uren buiten komt, ookal komt hij nogal eens met een wondje binnen

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:43

volgens mij is het fijner zonder. me verzorgpaardje staat ook gewoon zonder beschermers op de wei

Truuskay

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:45

volgens mij, moet het wel als hij/zij heel druk is op wei, dat hij/zij de hele tijd draaft &zo.
of niet?

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:47

ik zelf zet mijn paarden zonder op het land, maar die van mij doen niet echt raar in het land dus vind het neit nodig. maar een stalgenootje van mij die heeft springschoenen om, paard loopt zo achterlijk te rennen af en toe in het land dattie zn kroonranden en hoefballen helemaal stukmaakt, maar of springschoenen ook onder beenbescherming valt....

Joline_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:48

Sprinschoenen is wel bescherming, maar ik vind het toch wel iets heel anders dan peesbescherming o.i.d.

blue_kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 18:48

Truuskay schreef:
volgens mij, moet het wel als hij/zij heel druk is op wei, dat hij/zij de hele tijd draaft &zo.
of niet?

als ie normaal draaft waarom zou je het dan doen? als ie nou met zn hoeven tegen zn eigen benen slaat vind ik het een ander verhaal.

PatsyPatsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 19:39

mijne staan ook steeds zonder op de weide.
in de winter gaan ze 's nachts binnen om de wei te sparen, in de zomer lopen ze 24/7 buiten.
of ze nu die ochtend buiten komen, of ik laat ze gewoon maandenlang buiten lopen, stapelgek zijn ze sowieso dagelijks :+

ik heb al heel (lees: heeeel) vaak mijn hart vastgehouden als ze telkens in rengalop uit de verte komen geraced om dan de best mogelijke sliding stop rond de boom te maken om dan tot op minder dan 1cm van de omheining in de volgende hoek te stoppen en dan weer in volle vaart met enkele bokkensprongen terug te keren.

ze doen het gewoon heel vaak, ik heb ze beiden ook al zien vallen (vooral 's winters in de paddock waar de oppervlakte kleiner is) door hun gekheid en toch doe ik ze geen bescherming om. ik roep gewoon dat ze moeten opletten ("egor kijk uuit een booooomm!! :Y) ) en laat ze voor de rest gewoon zichzelf zijn. Ik heb er vertrouwen in dat ze hun eigen grenzen kennen en ze voldoende op hun eigen benen kunnen lopen.

nog nooit blessures gehad op de wei in de 7,5 jaar dat ik een paard heb :)

Morrie05

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-09 20:02

Ik vind het echt onzin omdat te doen!! Ook als mijn paard gek gaat doen ga ik echt geen beschermers omdoen.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 11:49

Ik haal mijn paard elk jaar weer kreupel uit de wei.
Ik ben het gewoon zat, ookal staat ze al een maand op de wei nog rent ze elke dag wel rondjes en doet ze rare bokkesprongen.
Ze vind het gewoon heerlijk buiten.
Daarom nu met voor peeskappen en springschoenen en achter 3- in 1
Je kan niks uitsluiten maar ik wil de kans op weer een kreupel paard zo klein mogelijk houden.
Ze gewoon zo'n stuiterbal.

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 13:34

@ Venthe: Hoevaak staat ze in de wei dan? Als je paard elke dag in de wei komt of 24/7 zal de drukdoenerij toch wel ophouden en anders wordt ze waarschijnlijk vanzelf verstandiger en voorzichtiger. Of heb ik dat mis?

Mijn paarden rennen en vliegen regematig door de wei en hebben nooit iets om. Ze staan er ook 24/7 op. Ik heb die spullen niet eens!

xSurvival

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 15:35

Onze paarden staan ook gewoon zonder iets op de wei, vliegen en rennen ook regelmatig maar nog nooit problemen zo gehad.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:34

@__karin__ : 2 jaar geleden stond ze 24/7 in de wei in een kudde na een maad haalde ik haar kreupel uit de wei. (ze is nogal dominant dus ze raakte vaker verwikkeld in vechtpartijen).
Vorig jaar gekozen voor een prive landje samen met iemand anders. 1e paar weken ging het goed, toen haalde ik haar wéér stokkreupel uit het land. Dit herstal heeft zeer lang geduurt.

Dit jaar dus weer gekozen voor een prive landje maar dan staat ze er nu alleen in. (maakt je geen zorgen er staan ALTIJD paarden omheen, ze kan met ze snuffelen etc. maar ze staat niet bij ze in de wei).
Ze staat elke dag ongeveer 2 uur in de wei.
Nu met beschermers dus, tot nu toe gaat het goed dus ik laat het lekker zo. Ik weet dat er altijd een kans is dat ze weer kreupel raakt door zich te verstappen ofzo, maar ik wil de kans op weer een half jaar stil staan zo klein mogelijk houden

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:38

De mijne heeft alleen de eerste 3 dagen met peesbeschermers in de wei gestaan, omdat hij bij de vorige eigenaren al meer dan een jaar niet op de wei kwam, en hij dus helemaal gek werd toen hij eindelijk weer vrijuit kon bewegen. Daar kwam hij óók niet in een paddock, alleen maar in de stapmolen. :\ Vooral omdat hij ijzers onder heeft was het wel verstandig. Na drie dagen was hij weer redelijk rustig, dus toen konden de beschermers weer af. :)

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 16:39

beenbescherming wat is dat? :D
Nee zonder gekheid, Fay heeft zowel tijdens het rijden als tijdens het weiden(24/7) niks om.
het is niet nodig, ze is 14 en staat alleen maar te eten dus voor mij niet.
Ik kan me voorstellen dat als je een behoorlijk duur paard hebt of eentje die met zijn achterijzers zijn voorhoeven raakt oid je het wel doet al ben ik er eigenlijk geen voorstander van.

__karin__Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:09

@ Venthe: Duidelijk dan is het soms beter om haar 'alleen' te zetten. Ik had mijn kleine hengstje ook achter een draad staan zodat er wel contact was, maar hij niet achter mijn oude merrie aanjaagde. Ik snap dat je liever 2 uur in de wei hebt met pees beschermens dan zonder en dat ze weer kreupel wordt..

Ik ben blij dat ze bij mij zonder kunnen. Heel af en toe zijn ze kreupel, maar dat trekt dan vanzelf weer weg..

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 17:13

alleen springschoenen anders kan ik elke week de smid bellen.

xxuniquexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:06

die van mij staat nooit met beschermers in de wei
wel met rijden heb ik ze altijd om

_Amara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:09

bij die van mij niet nodig.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-09 18:11

Is bij die van mij totaal niet nodig. Ze maakt nooit rare sprongen (Net als bij het losgooien, dus dan gebruik ik ook geen bescherming) Het enige wat ze doet is naar achteren rennen, en de rest van de dag staat ze rustig.