Hit actief Stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashkerlon

Re: Hit actief Stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:46

@pmarena: jij bedoelt waarschijnlijk zoiets als een "paddock paradise"? Ik vind die dingen ook geweldig. Liever zoiets, dan een hit-stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:48

Welnee , als je er zelf wat tijd in wilt steken haal je via Marktplaats gratis tegels op en dan verhard je bepaalde plaatsen.

Een beetje modder is ook niet erg als ze maar droog kunnen staan her en der. Je kunt bvb. ook de track voorzien van zand / grind / puin / houtsnippers....hoeft echt niet zo gek veel te kosten als je een beetje zoekt en het zelf wilt halen en verwerken :)

Je komt iig. niet aan de kosten van een HIT ;)

Grootste uitgave is dan die van wat paaltjes en lint maar als je handig bent ben je met een paar 100 euro klaar en hebben je paarden daar dan superveel lol van.

Zeker als je af en toe eens ergens een verassing neerlegd zullen ze blijven lopen en zoeken wat er om de bocht is , het blijven nieuwsgierige donders ;)

Niet dat ze de hele dag de poten uit hun lijf zullen lopen , maar alvast meer dan in een wei of paddock die ze in 1 blik overzien.

Je kunt er natuurlijk ook bochten in maken , wat bredere en smallere stukken , een doorgangetje met een boomstammetje waar ze overheen moeten springen , een kortere route met grof puin / stenen , goed voor de hoeven , en dan ontstaat er ook een extra spel-element voor de paarden.

Ashkerlon : ja idd , zoals een Paddock Paradise , daar staan ook hele leuke dingen in , echt een aanrader voor mensen om zich daar eens in te verdiepen :j Als je de mogelijkheid hebt kun je met wat simpele aanpassingen zulke gave dingen doen !

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:50

pmarena heb je een voorbeeld van zo"n track. klinkt mij helemaal niet bekend in de oren. Het principe van hit was toch ook dat de paarden moeten bewegen om ergens te komen. Bij shauer hebben ze deuren die naar de wei gaan bijvoorbeeld die reageren op een zender die het paard draagt.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 13:57

Volgens mij is wel het verschil dat bij een HIT-actief de paarden in principe in een groot middenstuk staan , en vanuit dat midden binnen enkele tientallen meters bij alle voorzieningen kunnen komen. Dus nog heel direct en makkelijk.

Bij een track dan gebruik je juist de buitenrand van het terrein waardoor je een lange route krijgt waar de paarden langs kunnen / moeten lopen om langs alle voorzieningen te komen. Zo leggen ze op dezelfde oppervlakte al snel honderden meters af om bij alle voorzieningen te komen , en moeten ook steeds weer een stuk van de route lopen om ergens bij uit te komen. Als je het goed doet kunnen ze ook niet het hele terrein overzien (zoals wel vanuit het midden kan) en dan wordt het natuurlijk extra interessant om wat rond te blijven lopen over de track.

Hmmmmm....voorbeeld.....even zoeken..... hier bijvoorbeeld , dit is een mooie van Jaime Jackson die dat boek Paddock Paradise ook geschreven heeft waar veel voorbeelden in staan , ik heb dat boek meteen maar besteld , ben wel benieuwd of er nog leuke ideeën in staan :) :

http://hippolog.files.wordpress.com/200 ... mplate.jpg

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:48

Dinopino schreef:
pmarena heb je een voorbeeld van zo"n track.

Ik ben geen pmarena, maar toch .. ;)

Deze mensen hebben ook iets moois gedaan met hun oppervlakte http://www.freewebs.com/gydjulind/paddockparadijs.htm .

Ooohhh, als ik toch eens het geld en de mogelijkheid zou hebben 8-) ! Ik kom óm in de ideeën, echt!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:54

Super leuk zo'n track. lijkt me idd ook helemaal goud voor je paard.
Maarrrrr, je moet wel de ruimte hebben om zoiets te kunnen maken. Dus dat is soms ook niet te realiseren. Ik heb het idee
dat je voor een track veeeeeel meer ruimte nodig heb dan een actief stal.
Maarrr, het klinkt super goed in de oren. Helemaal leuk.

Maar ik denk, dat ik voor de randstad super sta. Mijn paarden lopen toch de hele dag, staan niet binnen en ook in de winter.
Dat is hier in de randstad erg moeilijk te vinden en weiland in de winter is absoluut geen optie ivm veengrond. Dat is een en al blub bij regen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 14:59

Mwa, ik denk het niet. Het idee is juist ook een beetje om een relatief kleine oppervlakte zó in te richten dat de paarden óndanks de ruimte toch voldoende aan hun beweging kunnen komen. Ik denk juist dat je om ieder willekeuring landje zo'n track aan kunt leggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:02

..en je kunt er nog wat lussen in maken waardoor je weer extra lengte krijgt in je looppad (track) en weer een wat uitdagender route dan alleen dat vierkantje met rechte stukken.

Als je dan een weitje hebt van bvb. een halve hectare , wat vrij weinig is voor een paar paarden / ponies , dan zet zo'n route veel meer aan tot lopen dan een vierkant stukje gras / zand.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:05

Inderdaad :j. En gras op een halve hectare is toch zó op, dus dan kun je er niet zo goed iets leuk van maken. Ik zou het wel weten!

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:13

Ik weet t niet....
Ik zoiets wel eens in het echie willen zien. Dus op de plek van bestemming.
Misschien komt dat ooit nog eens.

Maar je moet het ook mogen maken he? overal vergunningen voor nodig.

Maargoed, ik ben tevreden met hoe we nu staan en mijn paardjes zijn ook tevreden en hebben t naar hun zinnetje.
Dat is het belangrijkste, toch?

Bonique

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:21

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:52

dani62 ik denk ook dat je juist veel ruimte voor zo'n systeem moet hebben. En wat voor bodembedekking. Stenen die vermijd je toch juist. Ook lijkt me het een hele opgave worden om al die keutels op te ruimen.

Maar ik vind het systeem tig keer beter dan het hit systeem. De paarden zijn op een veel natuurlijker wijze bezig met eten.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 15:54

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:47

Ik heb me vorig jaar ook verdiept in `paddock paradise`
Toen we hier kwamen wonen kende ik het nog niet, maar heb toen wel gelijk een pad om het land aangelegd. Zal dat nieuwe topic straks even bekijken.

Vind het heel mooi, maar vind toch dat HIT-actief, mits goed toegepast en mooi ingedeeld, toch efficiënter met de ruimte om gaat en beter inspeelt op de verschillen in voerbehoefte.
Al kun je daar bij PP ook wat rekening mee houden door gebruik te maken van kale buitentrack en meer gras in het midden waar de schralere paarden af en toe, tot hele dagen, mogen lopen.

Een goed ingerichte HIT-actief stal heeft ook looproutes waarbij de verschillende onderdelen zover mogelijk uit elkaar liggen en ook gedwongen omwegen als het paard bijvoorbeeld uit de krachtvoerautomaat komt. Vaak zijn de paddocks dan ook om een gebouw heen gebouwd zodat er daar ook een rondloop is.

en 40 paarden op een track rond 0,5 ha lijkt me niet zo fijn, maar 40 paarden op 0,5ha bewegingsstal schijnt heel erg mee te vallen. Denk dat PP vooral voor de kleinere paardenhouder een heel goed alternatief zal zijn.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 16:55

je zou bijna denken dat hit met zijn actief stal het idee van paddock paradise heeft afgepakt. :D
tenminste het beweeggedeelte dan .

Wat mij aan die voermachines een beetje stoort is het geisoleerd eten van de paarden. Bij mij houdt de dominante merrie altijd tijdens het eten in de gaten of er geen 'gevaar "is. Mocht dat zo zijn dan drijft ze haar collegas allemaal weg.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 17:22

joyce B schreef:
Denk dat PP vooral voor de kleinere paardenhouder een heel goed alternatief zal zijn.

Ik denk het ook. Een kleinere paardenhouder met een stabiele en hechte kleine groep paarden heeft het ook helemaal niet nodig om zijn paarden geïsoleerd van elkaar te laten eten. Wat is er nu mooier dan de saamhorigheid? Wat is er nu mooier dan al je paarden samen uit één hooiruif te zien eten? :)

Als dat er niet is heb je toch echt grote vierkante ruimte nodig waarin paarden van elkaar weg kunnen rennen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-09 23:51

volgens mij bestond het bewegingsstal concept lang voor Jaime Jackson zijn boek Paddock Paradise had uitgegeven ;)
Zijn boek is van 2007, Hit-actief gaat al vanaf 2001, en daarvoor was het concept bewegingsstal al bekend in Duitsland.

madamX

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 14:13

joyce B schreef:
volgens mij bestond het bewegingsstal concept lang voor Jaime Jackson zijn boek Paddock Paradise had uitgegeven ;)
Zijn boek is van 2007, Hit-actief gaat al vanaf 2001, en daarvoor was het concept bewegingsstal al bekend in Duitsland.

Het was al midden jaren 80 bekend, maar toen wilde er niemand van weten (in Nederland).

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-09 15:14

In de koeien wordt een dergelijk systeem natuurlijk ook al langer toegepast :)

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-09 16:26

gister de tekening gezien hoe het gaat worde! het wordt echt groot en ook een lang looppad naar een groot zand stuk met uitloop op de wei ik zal is kijken of ik de foto online kan krijgen

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 17:36

ik heb hier de tekening zoals die gaat worden
Afbeelding

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:39

P_A_R_Love schreef:
Sonja_vR schreef:
ja maar als het paard dan bij de betreffende hit-actief stal in de blub staat en de

ik denk dat het voor Yvvv momenteel de betere mogelijkheid is
paard kan droog staan en liggen
kan de hele dag door eten want er word zoveel hooi gegeven dta het dier het niet eens glad opkrijgt
dus ze beslist helemaal niet of paard wel of niet mag eten, het is er altijd

Paarden in de HIT kunnen droog Liggen staan en rollen ;)

als de hit goed onderhouden word etc wel ja ;)

P_A_R_Love

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 18:40

Mooi Duzzel!

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-09 20:55

mooi he !!!
kan niet wachten tot het af is:P

ponyvriendin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-09 21:45

Ik hoor ook wel eens slechte verhalen over de hitstal, zoals veel modder, zeker als er geen weide bij is. Het is wel zo dat de paarden minder rusie maken in de manege als ze overdag bij elkaar lopen.