Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Javayo

Re: Pensionstallen in de randstad->DRAMA

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-11 13:49

ik sta op een stal met zomers weidegang, maar 's winters op stal, er zijn te weinig paddocks voor het aantal paarden en er wordt ook geen service geboden dat ze je paard buiten zetten.

Maar probleem is opgelost door elkaar te helpen: op de dagen dat ik werk haalt een stalgenoot mijn paard er extra uit, en ik andersom als ik vrij ben. Daarnaast ben ik altijd nog uren op stal te vinden, dus hij komt er voldoende uit. Ok, 's winters niet ideaal, maar ik woon 5-10 min van stal dus ik kom op vrije dagen meerdere keren naar stal, dat is toch ook een voordeel.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:13

:wave:

Omdat mijn poowniej haar vriendinnetje (Marit van JastieHorse hier) helaas gaat verhuizen, staat ze per 1 augustus praktisch alleen in een stallenblok en alleen op de wei ;( Omdat ik haar niet alleen wil laten staan, mag ik dus ook opzoek naar een leuke stal! Jawel, in de Randstad. Hoeraa!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:18

Isegrim schreef:
Ik sta zelf op een hit actief-stal in de Randstad, maar die kost inderdaad wel € 300,- per maand. Zou ik dat niet kunnen betalen en zou ik geen plek kunnen vinden waar mijn paard 24/7 naar buiten kan ('s winters minimaal de hele dag) dan zou ik geen paard willen, want ik wil het geen paard aandoen om hele dagen op stal te moeten staan.

Is trouwens inderdaad geen Randstad-probleem. Ik kom oorspronkelijk uit Friesland. Stalling is daar wel iets goedkoper (niet eens heel veel) maar er zijn nauwelijks stallen waar de paarden altijd buiten kunnen. Heeft ook met de grond (klei) te maken. Ik denk dat je in Drenthe waarschijnlijk veel meer stallen hebt waar de paarden altijd buiten kunnen staan. :)

Hier zie ik de paarden vaker buiten staan dan toen ik in het westen woonde hoor.
Die van mij staat dagelijks buiten zowel land las paddock.

Ja als het zeikregent dan staan ze niet in het land, logisch maar dat doen ze dan in de randstad ook niet.

Vwb kosten.. ik stond in Rotterdam voor bijna 300 euro moest zelf mesten, zelf buiten/binnen zetten.
Alleen in het land als het droog was, niet binnen longeren... en nu heb ik zoveel faciliteiten voor 220 euro vind dat wel een heel verschil.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:44

Persoonlijk vind ik wel dat je steeds meer mag gaan betalen voor steeds minder service.

Goed ik heb mijn draakje nogal duur gestald omdat het niet anders kan ik betaal 300 euro per maand voor een bejaarde pony alle faciliteiten zijn leuk maar daar maak ik geen gebruik van.

Waarom ik daar dan toch sta.... tja wat moet je anders ik wil een goede stal met veel ventilatie, weidegang is een must, net zo goed als binnen en buiten zetten. Goed kwaliteit voer en in de winter ook opties dat het paard zijn stal uitkomt...... en dan moet je dus dokken

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 12:55

Ik sta in Brabant... stallen zat, woon zelf in Rotterdam.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 13:57

Ja dat hoor je vaker dat mensen in Rotterdam wonen en de paard in brabant.

Ach ik woon in Friesland en peerd in Groningen... wilde hem ook niet verhuizen hoor die staat prima daar.

Isegrim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-11 23:39

Mando schreef:
Hier zie ik de paarden vaker buiten staan dan toen ik in het westen woonde hoor.
Die van mij staat dagelijks buiten zowel land las paddock.

Die van mij staat 24/7/365 buiten hoor. :j

Citaat:
Ja als het zeikregent dan staan ze niet in het land, logisch maar dat doen ze dan in de randstad ook niet.

Daarom is hit actief zo ideaal. :)

Citaat:
Vwb kosten.. ik stond in Rotterdam voor bijna 300 euro moest zelf mesten, zelf buiten/binnen zetten.
Alleen in het land als het droog was, niet binnen longeren... en nu heb ik zoveel faciliteiten voor 220 euro vind dat wel een heel verschil.

Ik betaal 300 en hoef werkelijk helemaal niets zelf te doen. Ja, rijden enzo. ;)

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 00:08

Ik heb mogelijkheden gevonden hoor, om mijn paard 24/7/365 buiten te stallen, midden in de randstad. :) En dat dan ook nog eens goed betaalbaar :j

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:39

@ Anne: Waar sta je dan als ik het vragen mag? Ben voor mijn merrie met luchtweg problemen nl. ook aan het rondkijken voor iets dergelijks.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 08:55

Hier in mijn omgeving valt het allemaal reuze mee hoor met het buiten staan.
Vrijwel alles gaat overdag naar buiten, of een hele ochtend, of een hele middag, of sochtends tot savonds, of gewoon 24/7 in de paddock. (over verschillende stallen)
Sta zelf op laatstgenoemde stal en vind het echt heerlijk. Ook met zeikregen staat m'n paard met nog een paar paarden buiten. Heerlijk!! En betaal geen drol :P

Maar niet op de manege's hier. Moet je zelf fixen. De manege dicht bij mijn huis heeft zelfs geen weiland en amper paddocks en dat voor tientallen manege en pensionpaarden. En die zijn duur!!! Betaal je per maand tussen 350 tot 500 euro.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:28

Ik sta er nog niet, en er is momenteel ook geen plek. Heel banketstaaf, maar ik ga dus ook niet vertellen waar het is, dan maak ik mijn kansen alleen maar kleiner.

In Voorschoten, vlakbij het station is er een stal waar de paarden 24/7/365 buiten komen. DHH, van Renée Tillemans.
Ook nabij Delft is de HIT-actief stal, waar ze 24/7/365 buiten staan. Als ik verder ga valt de 365 dus af.
In Stompwijk aan het Oosteinde is er een stal waar ze 's zomers in kuddeverband op de wei staan en 's winters in kuddeverband in de paddock van 9-17
In Stompwijk is er ook een vrouwtje die 2 stallen met uitloop heeft waar ze 24/7/365 op mogen.
De Groene Meer is Stompwijk heeft ook veel buitengang in de winter en veel weidegang in de zomer.
Langs het Oosteinde in Stompwijk zitten overigens meedere stalletjes waar de paarden regelmatig buiten komen :)

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:44

@ anne: Jammer dat je het zo ziet dat je je kansen kleiner maakt. Ik heb 2 paarden te stallen, dus ik sta sowieso niet zomaar ergens en daarbij, ik verhuis mijn paarden ook niet zomaar omdat ik heel goed weet wat ik nu heb en het alleen maar beter moet worden (met als grootste eis dat het voor mijn luchtwegen paard uitstekend is).
Het mag ook via pb.
Voorschoten / Stompwijk is allemaal te ver weg voor mij. Ik zoek het meer in de regio Bleiswijk, Berkel, Bergschenhoek en evt. pijnacker.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 10:50

Ik vind het hier in de buurt ook dramatisch.. heb nu mijn paard dus inderdaad verder weg staan, een iets kleinere stal waar hij 's nachts in moet dan hij gewend is.. maar wel 12 uur per dag naar buiten. En ik hoef zelf niets te doen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:12

Anne. schreef:
In Voorschoten, vlakbij het station is er een stal waar de paarden 24/7/365 buiten komen. DHH, van Renée Tillemans.

Moet hier even bijzeggen dat dit alleen geldt voor pony's maatje IJslander. Mijn uk van 1.50 zou daar al 's nachts op stal moeten ('s winters). Wel een mooie plek verder :).

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:29

joyce B schreef:
Ik woon ook in Friesland en ons deel van Friesland is helemaal niet zoveel goedkoper dan andere delen van het land.
Ik kom rond Amsterdam ook prijzen tegen van €125,- per maand, als ik de bokkers die posten in topics over stallingsprijzen, mag geloven... En in andere provincies ook nog wel goedkoper.
Hier bij ons wisselt het heel erg wat je betaald. Er zitten goedkope adressen tussen (minder dan €125,- per maand voor stal met buitenbak), normaal is tussen de €130 en €175,- per maand, vanzelf uitmesten en krachtvoer kopen, tot volpension met krachtvoer, en duur dan zit je al richting de €200,- denk dat eenvoudige pensionstalling dus niet eens zoveel scheelt gemiddeld genomen.
Hier zul je ook niet veel stallen tegenkomen met een Agterberg bodem, eb en vloed bak, of andere dure merkbodems... All-weather tuft of vlokken en gedraineerd is al heeeeeel bijzonder ;)

Voor stalling met binnenbak is goedkoop rond de 150,- (zeldzaam) normaal is zo tussen de €180,- en €250,- en duur is boven de €250,-

Echt enorme bedragen (€300,- of meer, zoals je in de randstad wel vind, zul je hier inderdaad niet snel tegenkomen. Minder rijke mensen die dat kunnen (en willen) betalen denk ik, en genoeg beter betaalbare alternatieven ;)

De duurste (meende gehoord te hebben dat het pensiongeld daar tussen de €300 a €350,- ligt) , slechts een paar jaar oude, stal die ik ken, in Wergea, heeft overigens ook geen geschikte weide of voldoende paddocks om de paarden 's winters allemaal buiten te kunnen zetten. Je hebt alle luxe met, naast prachtige binnenbak, kantine etc. een overdekte trainingsmolen en overdekte longeerbak, maar de paarden staan in de winter 24/7 op stal. Jammer dat zo'n nieuwe en luxe stal niet meer goede paddocks heeft laten aanleggen ivm paardenwelzijn.

Paddocks zijn hier sowieso vrij nieuw (van ongeveer de laatste 5 jaar wordt er steeds meer op 's winters buiten lopen gelet), maar worden wel steeds vaker aangelegd.
Meestal bij kleinere stallen konden paarden wel een paar uur in de buitenbak, al of niet zelf doen. Of er was een klein stukje wei, of even loslaten in de binnenbak. Tegenwoordig lees je vaker een advertentie met zandpaddocks, of stenen paddocks.
Het is ook het behoud van je bak...

Erg jammer inderdaad van Warga dat ze niet meer paddocks hebben aangelegd. Je betaalt daar rond de 300,- en als je wil dat je paard buiten wordt gezet betaal je daar ook nog flink voor. Verder alleen losgooien in de paddock in de winter. Prachtige accodomodatie verder hoor, voor de ruiter alles wat je wil. Springtuin, galoppeerbaan, verschillende buitenbakken, prachtige binnenbak etc, echt heel erg mooi daar. Maar wel erg duur vind ik.

Ik ken hier in de buurt ook maar 1 stal met paddocks, waar ze in de winter een dagdeel op komen. Daar betaal je dan wel 170 voor enkel een buitenbak, wat ik wel weer aan de hoge kant vind eigenlijk. Helemaal in de winter met een bevroren bak loop je kan dat je niks met je paard kunt doen. Ik betaal zelf ook 170 en heb hiervoor wel een binnenbak, maar in de wintermaanden (dat zijn gelukkig maar 5 maanden) komen ze ook niet veel buiten. Dan maar zelf elke dag op en neer om haar een paar uur in de buitenbak te gooien :D In de zomer 24/7 op het land.

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:44

Is dat WB Stables in Warga waar jullie het over hebben?
Ben daar onlangs geweest ivm keuring van mn paard en toen vroeg ik me ook al af wat je zou moeten betalen bij zo'n stal in vergelijking met de stallen in de randstad. Maar dat ligt er dus niet zo ver vandaan. Jammer dat er zo weinig paddocks zijn en geen (?) weidegang.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:53

Sjongejonge....ik heb echt medelijden met jullie stadbokkers :(:) Ik zal maar niet vertellen wat ik per maand betaal, dan krijgen jullie een hartverzakking denk ik zo... :o

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:55

@ Jibbel ik snap niet dat je dan bij ons komt vragen je werkt er vlak bij in weekend is het wel een stukkie rijden maar doordeweeks is het goed te doen voor je

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 11:55

Adil schreef:
Sjongejonge....ik heb echt medelijden met jullie stadbokkers :(:) Ik zal maar niet vertellen wat ik per maand betaal, dan krijgen jullie een hartverzakking denk ik zo... :o

Duitsland en Nederland zijn niet met elkaar te vergelijk zowel niet met huizen, auto's en land

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:04

Heb enkele maanden geleden contact opgenomen met een stal in Amstelveen ( bij Amsterdam) en zag er allemaal prima uit. veel faciliteiten en stalprijs +- €400- € 500, best veel geld maar heb voor paard en mezelf over. Toen ik vroeg over paarden in winter in paddock of weiland kunnen, werd ik letterlijk uitgelachen. Staleigenaar vindt het blijkbaar bijzonder, dat ik vind dat een paard niet 23 uur per dag achter tralies moet staan.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:06

Jibbel schreef:
Is dat WB Stables in Warga waar jullie het over hebben?
Ben daar onlangs geweest ivm keuring van mn paard en toen vroeg ik me ook al af wat je zou moeten betalen bij zo'n stal in vergelijking met de stallen in de randstad. Maar dat ligt er dus niet zo ver vandaan. Jammer dat er zo weinig paddocks zijn en geen (?) weidegang.

Klopt daar had ik het over :j
Er is wel weidegang, maar daar moeten de paarden verplicht met beenbescherming op staan.
Hoe lang ze er op mogen weet ik niet. Wel dat je dan weer extra moet betalen voor het buiten en binnenzetten.

Elmira

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:06

BosscheBol schreef:
Heb enkele maanden geleden contact opgenomen met een stal in Amstelveen ( bij Amsterdam) en zag er allemaal prima uit. veel faciliteiten en stalprijs +- €400- € 500, best veel geld maar heb voor paard en mezelf over. Toen ik vroeg over paarden in winter in paddock of weiland kunnen, werd ik letterlijk uitgelachen. Staleigenaar vindt het blijkbaar bijzonder, dat ik vind dat een paard niet 23 uur per dag achter tralies moet staan.

En dan mag je daar ook nog dik voor betalen, niet te geloven..

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:18

tita schreef:
@ Jibbel ik snap niet dat je dan bij ons komt vragen je werkt er vlak bij in weekend is het wel een stukkie rijden maar doordeweeks is het goed te doen voor je

Ja dat zou ideaal zijn, maar ingrid heeft een wachtlijst toch? En het is de bedoeling dat het bedrijf waar ik werk vanaf 2012 naar Gouda gaat verhuizen, dus dan is het al niet meer interessant voor mij.

BosscheBol

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:20

Elmira schreef:
BosscheBol schreef:

En dan mag je daar ook nog dik voor betalen, niet te geloven..

Het mooie is dat ik de reactie kreeg, je kunt toch overdekt longeren. Loopt paard toch ook buiten te box. Bij mij is longeren een trainingsmiddel en niet noodzakelijke beweging van paard wat een paddock of weiland geeft. En dit soort mensen roepen "ik zit al jaren in de paarden, ik weet er alles vanaf"

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 12:22

Ik woon ook in de randstad en heb inmiddels een paar stallen van dichtbij gezien en daar vooral gezien wat ik niet zou willen. Wat ik nu gevonden heb is in mijn ogen ideaal, het is een boerenstal (even oneerbiedig gezegd maar het is niet te vergelijken met de pensionstallen waar ik gestaan heb) met slechts 20 stallen. Hiervan zijn er 18 bezet en slechts 10 paarden worden actief gereden, de rest is te oud of te jong of te klein. Wij hebben op die 20 stallen vier losgooipaddocks en voldoende land. In het land kun je kiezen voor de groep of voor een stuk apart. Die van mij staat met twee merries apart, stuk is groot zat om een goeie sprint te kunnen trekken en bijvoeren mag bij ons altijd. Dat mag overigens ook op stal, hooi en kuil (van bijzonder goeie kwaliteit) onbeperkt. Overigens hebben we grote stallen, ze zijn allemaal minimaal 3nogiets bij 4 en we hebben ook vier grotere stallen.

Ik mest wel zelf uit, maar dat vind ik prettig. Bij ons kun je kiezen voor zaagsel, krullen of vlas en je betaalt naar gebruik. We hebben een 20x40 bak met swanenberg bodem. Ook al is ie nat (zoals gisteren), dan kun je er nog steeds heerlijk in rijden.

Er wordt drie keer per dag gevoerd en wij zetten zelf ons voer klaar (biks/granenmix), wat je wil voeren, wordt voor je besteld en aan het eind van de maand krijg je een rekening voor je verbruik.
Daarnaast hebben we 3 poetsplaatsen met warm water, voldoende ruimte om zelf een grote kast neer te zetten voor je spullen, een kantine, springmateriaal etc. MOgelijkheid tot het overdekt stallen van je trailer voor 10e per maand. Onze stal hanteert dagelijks openingstijden van 8 tot 22.00 uur maar doen absoluut niet moeilijk als je er eerder moet zijn of later terug bent, kwestie van even noemen!

Kale stal inclusief alle voorzieningen die hierboven genoemd zijn is 125 euro. Daarbovenop komt dan nog je verbruik, dus je bodembedekking en evt biks/granenmix. Ik kom gemiddeld per maand uit op 200 euro, soms ga ik eroverheen, maar nu in de zomermaanden zit ik er ruim onder!

Los van wat het kost, is de verzorging van je paard en de sfeer die er hangt veel belangrijker. Dat was een reden waarom ik ervoor koos om drie kwartier reistijd te hebben en een forse prijs te betalen (plus 75 euro pontkosten en 100 euro benzinekosten in de maand). Ik had niet gedacht iets in de nabije omgeving te vinden waar het zo gemoedelijk zou zijn, je paard super verzorgd wordt en zo vaak/lang buitenkomt en dan ook nog voor dit geld!!!