Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Isegrim schreef:Ik sta zelf op een hit actief-stal in de Randstad, maar die kost inderdaad wel € 300,- per maand. Zou ik dat niet kunnen betalen en zou ik geen plek kunnen vinden waar mijn paard 24/7 naar buiten kan ('s winters minimaal de hele dag) dan zou ik geen paard willen, want ik wil het geen paard aandoen om hele dagen op stal te moeten staan.
Is trouwens inderdaad geen Randstad-probleem. Ik kom oorspronkelijk uit Friesland. Stalling is daar wel iets goedkoper (niet eens heel veel) maar er zijn nauwelijks stallen waar de paarden altijd buiten kunnen. Heeft ook met de grond (klei) te maken. Ik denk dat je in Drenthe waarschijnlijk veel meer stallen hebt waar de paarden altijd buiten kunnen staan.
Mando schreef:Hier zie ik de paarden vaker buiten staan dan toen ik in het westen woonde hoor.
Die van mij staat dagelijks buiten zowel land las paddock.
Citaat:Ja als het zeikregent dan staan ze niet in het land, logisch maar dat doen ze dan in de randstad ook niet.
Citaat:Vwb kosten.. ik stond in Rotterdam voor bijna 300 euro moest zelf mesten, zelf buiten/binnen zetten.
Alleen in het land als het droog was, niet binnen longeren... en nu heb ik zoveel faciliteiten voor 220 euro vind dat wel een heel verschil.
Anne. schreef:In Voorschoten, vlakbij het station is er een stal waar de paarden 24/7/365 buiten komen. DHH, van Renée Tillemans.
joyce B schreef:Ik woon ook in Friesland en ons deel van Friesland is helemaal niet zoveel goedkoper dan andere delen van het land.
Ik kom rond Amsterdam ook prijzen tegen van €125,- per maand, als ik de bokkers die posten in topics over stallingsprijzen, mag geloven... En in andere provincies ook nog wel goedkoper.
Hier bij ons wisselt het heel erg wat je betaald. Er zitten goedkope adressen tussen (minder dan €125,- per maand voor stal met buitenbak), normaal is tussen de €130 en €175,- per maand, vanzelf uitmesten en krachtvoer kopen, tot volpension met krachtvoer, en duur dan zit je al richting de €200,- denk dat eenvoudige pensionstalling dus niet eens zoveel scheelt gemiddeld genomen.
Hier zul je ook niet veel stallen tegenkomen met een Agterberg bodem, eb en vloed bak, of andere dure merkbodems... All-weather tuft of vlokken en gedraineerd is al heeeeeel bijzonder
Voor stalling met binnenbak is goedkoop rond de 150,- (zeldzaam) normaal is zo tussen de €180,- en €250,- en duur is boven de €250,-
Echt enorme bedragen (€300,- of meer, zoals je in de randstad wel vind, zul je hier inderdaad niet snel tegenkomen. Minder rijke mensen die dat kunnen (en willen) betalen denk ik, en genoeg beter betaalbare alternatieven
De duurste (meende gehoord te hebben dat het pensiongeld daar tussen de €300 a €350,- ligt) , slechts een paar jaar oude, stal die ik ken, in Wergea, heeft overigens ook geen geschikte weide of voldoende paddocks om de paarden 's winters allemaal buiten te kunnen zetten. Je hebt alle luxe met, naast prachtige binnenbak, kantine etc. een overdekte trainingsmolen en overdekte longeerbak, maar de paarden staan in de winter 24/7 op stal. Jammer dat zo'n nieuwe en luxe stal niet meer goede paddocks heeft laten aanleggen ivm paardenwelzijn.
Paddocks zijn hier sowieso vrij nieuw (van ongeveer de laatste 5 jaar wordt er steeds meer op 's winters buiten lopen gelet), maar worden wel steeds vaker aangelegd.
Meestal bij kleinere stallen konden paarden wel een paar uur in de buitenbak, al of niet zelf doen. Of er was een klein stukje wei, of even loslaten in de binnenbak. Tegenwoordig lees je vaker een advertentie met zandpaddocks, of stenen paddocks.
Het is ook het behoud van je bak...
Jibbel schreef:Is dat WB Stables in Warga waar jullie het over hebben?
Ben daar onlangs geweest ivm keuring van mn paard en toen vroeg ik me ook al af wat je zou moeten betalen bij zo'n stal in vergelijking met de stallen in de randstad. Maar dat ligt er dus niet zo ver vandaan. Jammer dat er zo weinig paddocks zijn en geen (?) weidegang.
BosscheBol schreef:Heb enkele maanden geleden contact opgenomen met een stal in Amstelveen ( bij Amsterdam) en zag er allemaal prima uit. veel faciliteiten en stalprijs +- €400- € 500, best veel geld maar heb voor paard en mezelf over. Toen ik vroeg over paarden in winter in paddock of weiland kunnen, werd ik letterlijk uitgelachen. Staleigenaar vindt het blijkbaar bijzonder, dat ik vind dat een paard niet 23 uur per dag achter tralies moet staan.
tita schreef:@ Jibbel ik snap niet dat je dan bij ons komt vragen je werkt er vlak bij in weekend is het wel een stukkie rijden maar doordeweeks is het goed te doen voor je
Elmira schreef:BosscheBol schreef:Heb enkele maanden geleden contact opgenomen met een stal in Amstelveen ( bij Amsterdam) en zag er allemaal prima uit. veel faciliteiten en stalprijs +- €400- € 500, best veel geld maar heb voor paard en mezelf over. Toen ik vroeg over paarden in winter in paddock of weiland kunnen, werd ik letterlijk uitgelachen. Staleigenaar vindt het blijkbaar bijzonder, dat ik vind dat een paard niet 23 uur per dag achter tralies moet staan.
En dan mag je daar ook nog dik voor betalen, niet te geloven..